مقایسه گوشی سامسونگ A13 و Samsung F22

گوشی های اقتصادی معمولا جز پرفروش ترین گوشی های بازار از نظر تعداد هستن. با وجود اینکه گوشی های اقتصادی شیائومی امکانات بیشتری دارن اما معمولا هر سال یکی از گوشی های اقتصادی سامسونگه که لقب پرفروش ترین گوشی هوشمند بازار ایران رو بدست میاره و امسال هم احتمالا A13 سامسونگ این مقام رو بدست بیاره. اگه میخواین بین 4 تا 5 میلیون تومن یه گوشی سامسونگ بخرید، a13 منطقی ترین انتخابیه که میتونید داشته باشید. اما اگه اهل ریسک کردن باشید یه گوشی سامسونگ از سری F هم تو این رنج قیمت وجود داره که روی کاغذ تو بعضی بخش ها مشخصا عملکرد بهتری داره و میشه به چشم یه جایگزین بهش فکر کرد. البته باید ببینید این برتری اونقدری زیاد هست که ریسک خرید یه گوشی کمتر شناخته شده با لوازم جانبی محدود رو قبول کنید یا نه. با مقایسه گوشی سامسونگ A13 و Samsung F22 همراه موبونیوز باشید.

مقایسه طراحی سامسونگ A13 با Samsung F22

سامسونگ A13 از یه بدنه یکپارچه پلاستیکی براق ساخته شده که توی دست حس خیلی خوبی نداره و کاملا حس ارزون بودن رو بهتون میده، ولی طراحیش ساده و مناسبه. محل قرار گیری دوربین ها هم با بدنه یکی شده و برآمدگی جدایی نداره.

گوشی سامسونگ اف 22 هم از طراحی یکپارچه ساخته شده از پلاستیک استفاده میکنه و توی قسمت پشتی از خطوط راه راهی استفاده شده که حس جالبی موقع استفاده بهتون میده. 4 سنسور اصلی دوربین هم توی یه مربع جدا از قسمت پشتی قرار دارن. از گواهی IP هم خبری نیست که توی گوشی های اقتصادی نباید انتظارش رو هم داشته باشیم.

بررسی طراحی گوشی f22 سامسونگ

برای هر دو گوشی حسگر اثر انگشت روی دکمه پاور قرار گرفته و دقت و سرعت مناسبی دارن. حاشیه هر دو زیاده مخصوصا از پایین صفحه و در حدود 83 درصد پنل جلویی گوشی رو به خودش اختصاص داده. دوربین سلفی هم توی یه ناچ قطره ای قرار گرفته. گوشی F22 یه مقدار خیلی کمی قطور تر و سنگین تره، اما هر دوشون گوشی های خیلی خوش دستی نیستن و کمی باید به بهشون عادت کنید.

طراحی و کیفیت ساخت این دو گوشی تقریبا تعریف خاصی نداره و ازشون انتظار خاصی هم نمیره و هر دو تقریبا راضیتون میکنن چون گوشی اقتصادین دیگه. در مقام مقایسه هم هر دو یه امتیاز رو از این بخش میگیرن و برتری خاصی نسبت به هم ندارن.

برای دیدن مشخصات و بررسی کامل هر گوشی میتونید به مقاله بررسی گوشی ها که قبلا تو سایت قرار گرفته، مراجعه کنید:

بررسی مشخصات گوشی A13 سامسونگ

بررسی مشخصات گوشی F22 سامسونگ

 

مقایسه صفحه نمایش Samsung A13 با F22

در صفحه نمایش اف 22 از یه پنل 6.4 اینچی سوپر امولد با رزولوشن 720 پیکسلی و نرخ به روز رسانی 90 هرتزی استفاده شده و نسبتا تجربه روونی رو با توجه به قیمت بهتون میده. البته با اینکه پنل امولده اما به خاطر رزولوشن کم، تراکم پیکسلی پایینه (در حدود 274 PPI) و انتظار کیفیت خیلی بالایی رو نباید داشته باشید. پاسخ دهی تاچ هم نسبتا کمه و توی بازی کردن ممکنه کمی اذیتتون کنه. رنگ های یه خورده زیادی تو چشم میزنن اما کنتراست صفحه خوبه. روشنایی مناسبه و توی محیط بیرون هم خیلی اذیتتون نمیکنه. گوریلا گلس هم روی صفحه قرار نداره و برای محافظت بیشتر بهتره به فکر خرید گلس باشید!

در مقابل، صفحه نمایش 6.6 اینچی با پنل PLS LCD با رزولوشن 1080 و نرخ به روز رسانی 60 هرتزی برای گوشی سامسونگ A13 استفاده شده. رنگ ها خیلی دقیق نیستن و امکان تغییر پردازش رنگ ها هم از توی تنظیمات گوشی وجود نداره. به خاطر نرخ به روز رسانی کم صفحه خیلی تجربه روونی بهتون نمیده و اگه سریع صفحه رو بالا پایین کنید متن ها جا می مونن که خیلی حس خوبی بهتون نمیده. روشنایی صفحه مناسبه و تو حالت دستی تا 500 نیت بالا میره اما به خاطر نداشتن سنسور تشخیص نور در شرایط نور زیاد حالت خودکار به درستی عمل نمی کنه و تغییری توی روشنایی ایجاد نمیکنه و باید حتما دستی اون رو کم یا زیاد کنید. برای محافظت صفحه هم از گوریلا گلس 5 استفاده شده که تا حدودی در مقابل خط و خش از صفحه مراقبت میکنه.

با اینکه گوشی سامسونگ اف 22 رزولوشن کمتری داره اما به خاطر تجربه روون تر و راحت تر کار باهش، حس بهتری از استفاده ازش دارید و برنده این بخش به حساب میاد (کلا امولد در مقابل PLS معمولا برنده اس).

 

مقایسه اسپیکر سامسونگ ای 13 با سامسونگ اف 22

تو این بخش تفاوت خاصی بین دو گوشی نیست، هر دو از یه اسپیکر مونو استفاده میکنند که کیفیت و بلندی متوسطی داره و بیسش خیلی خوب نیست، جک 3.5 میلیمتری صدا هم توی هر دو گوشی استفاده شده.

 

مقایسه قدرت پردازشی گوشی سامسونگ A13 با F22

مدیاتک هلیو G80 در کنار 6/8 رم و 64/128 گیگ حافظه ذخیره سازی بخش سخت افزاری گوشی سامسونگ F22 رو تشکیل میده. تو کاربری روزمره و عادی تجربه خوبی بهتون میده، لگ و باگی توش دیده نمیشه و به خاطر مدیریت مناسب رم موقع مولتی تسکینگ، معمولا افت و دیرکردی نمی بینید. اگه اهل بازی با گوشی هم باشید، تقریبا عملکرد گوشی راضی کننده است و از پس بازی های سبک و متوسط تقریبا به خوبی برمیاد و خیلی مشکلی توی اجراشون نداره. برای مثال بازی های Pubg و کالاف دیوتی رو با گرافیک مدیوم و فریم معقول میتونه اجرا کنه اما تو بازی های سنگین تر کم میاره و خیلی توشون لگ و باگ میزنه.

بخشی که پاشنه آشیل گوشی a13 به حساب میاد و خیلی نسبت به رقبای خودش عملکرد خوبی نداره بخش پردازنده اس. اگزینوس 850 در کنار 3/4/6 گیگ رم و 32/64/128 گیگابایت حافظه ذخیره سازی بخش پردازشی این گوشی رو تشکیل میدن. پردازنده به کار رفته توی کاربری روزمره هم بد عمل میکنه و لگ و باگ می بینید و باز شدن بعضی برنامه های سبک هم چند ثانیه طول بکشه. صفحه با رزولوشن 1080 هم خارج از توان این گوشیه و باعث بدتر شدن اوضاع میشه. خیلی سراغ بازی هم بهتره نرید و اگه تحمل افت فریم ها و دیر لود شدن بافت های بازی رو دارید می تونید سمتش برید. هر دو گوشی امکان اضافه کردن کارت حافظه جانبی جدا از دو سیم رو دارن و بابت فضای ذخیره سازی خیالتون رو راحت میکنن.

در مجموع گوشی سامسونگ F22 به خاطر تجربه بهتر سخت افزاری برنده این بخشه و گوشی a13 تقریبا هیچ حرفی برای گفتن توی این بخش نداره. البته اینم در نظر داشته باشید گوشی A13 با دو تا پردازنده تو بازار وجود دارد اولی همینی بود که توضیح دادیم و دومی که چند ماه بعد با اسم A13 A137 وارد بازار شد، مثل اف 22 پردازنده Helio G80 توش استفاده شده. پس در مقایسه عملکرد پردازشی A13 با F22 ورژن پردازنده اگزینوس مدنظره، F22 قطعا عملکرد بهتری داره اما برای A13 A137 تفاوت خاصی بین عملکرد پردازشی دو گوشی وجود نداره.

 

مقایسه رابط کاربری گوشی سامسونگ آ 13 با اف 22

برای هر دو گوشی از رابط کاربری One UI Core استفاده شده که نسخه سبک تر رابط استفاده شده در گوشی گرون تر سامسونگه و یک سری امکانات مثل ویجت های هوشمند، پنل هوشمند کنار صفحه و بیکسبی ازش حذف شده. گوشی اف 22 از اندروید نسخه 11 و One UI 3.1 استفاده میکنه که امکان ارتقا به نسخه 12 و 4.1 رو داره و مشابه گوشی A13 میشه. امکانات شخصی سازی هر دو گوشی خوبه و رابط کاربری برای یه گوشی توی این بازه مناسبه. در مورد آپدیت هم سامسونگ چیزی در مورد زمان پشتیبانی نرم افزاری از این دو گوشی نگفته و به احتمال زیاد مثل گوشی های اقتصادی دیگه دیرتر و کمتر از گوشی های میان رده باشه ولی معمولا سری A زودتر و بیشتر از سری F آپدیت میگیره. پس برنده A13 میشه.

مقایسه باتری گوشی سامسونگ A13 با Samsung F22

 

گوشی اف 22 از باتری 6000 میلی آمپر ساعتی استفاده میکنه که عملکرد خیلی خوبه داره و توی کاربری عادی و سبک تا یک روز و نیم باتری نگه داری میکنه و اگه استفاده سنگین تری ازش داشته باشید مثل بازی، نت همراه روشن و دیدن ویدیو حدود 8 تا 9 ساعت شارژ نگه میداره. در مقابل گوشی A13 سامسونگ از یه باتری 5000 میلی آمپر ساعتی استفاده میکنه که شارژدهی خوبی داره و تو استفاده معمولی و سبک یک روز بهتون شارژ میده و اگه استفاده سنگین تری ازش بکشید حدود 6 تا 8 ساعت شارژدهی داره.

زمان شارژ هر دو گوشی متوسطه و با استفاده از شارژر 15 واتی قرار گرفته توی جعبه حدود دو ساعت نیم زمان میبره و باید مقداری صبور باشید. در مجموع توی بخش باتری گوشی F22 عملکرد شارژدهی بهتری داره و برنده این بخش به حساب میاد.

مقایسه دوربین گوشی سامسونگ A13 با F22

چهار سنسور 48 مگاپیکسلی اصلی، 8 مگاپیکسلی اولترا واید، 2 مگاپیکسلی ماکرو و 2 مگاپیکسلی تشخیص عمیق و دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی پکیج دوربین سامسونگ F22 رو تشکیل میدن. عکس های دوربین اصلی نسبت به بازه خودش مناسبه، جزئیات عکس ها کمی نرمه ولی کنتراست و داینامیک رنج خوبی داره. عکس های پرتره خوبه کیفیتشون اما کمی رنگ پوست رو روشن میکنه و بعضی وقت ها جداسازی مشکل پیدا میکنه. سنسور اولترا واید عکس ها رو کمی تاریک تر میکنه نسبت به سنسور اصلی. سنسور ماکرو تعریف خاصی نداره و به خاطر فوکوس ثابت برای گرفتن عکس های مناسب باید تلاش کنید. دوربین سلفی کمی رنگ صورت رو مات میکنه و پشت رو مقداری محو تر از حالت معمولی میکنه. امکان فیلمبرداری 1080 با 60 فریم امکان پذیره و به خاطر نداشتن EIS خیلی فیلم های خوب در نمیان.

فقط سنسور اصلی و اولترا واید گوشی سامسونگ a13 با F22 متفاوته و از سنسور 50 مگاپیکسلی و 5 مگاپیکسلی در این گوشی استفاده شده و دو سنسور دیگه یکین و عملکردشون هم تقریبا یکسانه. دوربین اصلی عکس های خوبی میگیره و رنگ های طبیعی و نزدیک به واقعیتی به شما میده. دوربین اولترا واید میشه گفت معمولیه، عکس های نرمن و جزئیات خیلی بالایی ندارن و داینامیک رنج هم محدوده. در نور کم نویز کمی داره اما سایه خیلی خوب نمیفتن و داینامیک رنج هم محدوده. از قابلیت نایت مد هم خبری نیست. برای دوربین سلفی هم از سنسور 8 مگاپیکسلی استفاده شده که دیتیل عکس ها مناسبه و تقریبا میشه گفت اکیه. بخش فیلمبرداری هم مثل گوشی اف 22 عمل میکنه و فقط می تونید 1080 با 30 فریم فیلمبرداری کنید.

خیلی تفاوت خاصی بین این دو گوشی نیست و گوشی سامسونگ A13 با یه اختلاف کم تو این بخش به خاطر عکس های نسبتا بهتر سنسور اصلی برنده میشه.

کدوم گوشی ارزش خرید داره؟

گوشی a13 سامسونگ دوربین نسبتا بهتری داره اما قدرت پردازشی خیلی کمی داره و رزولوشن 1080 صفجه نمایش هم مزید بر علت شده که حتی توی کاربری روزمره و عادی هم کند و با لگ باشه و استفاده ازش بیشتر روی روانتون راه بره (این باگ اونقدری تاثیرگذار بود که سامسونگ چند ماه بعد همین گوشی رو با یه پردازنده دیگه به بازار بفرسته). گوشی سامسونگ F22 از صفحه نمایش سوپر امولد با رزولوشن کمتری استفاده میکنه ولی نرخ به روز رسانی 90 هرتزی اون تجربه روون تری داره و پردازنده اش هم اونقدری ضعیف نیست که توی کار کردن با گوشی هم اذیتتون کنه و تجربه خوبی هم توی کاربری معمولی و هم بازی ها باهاش دارید. باتری هم به خاطر حجم بیشترش عملکرد بهتری داره. کیفیت ساخت و طراحی هر دو گوشی هم خیلی جالب نیست اما کار راه بندازه و برای این بازی قیمتی مناسبه.

اگه بخوایم خلاصه تر بگیم F22 صفحه نمایش و باتری بهتری داره و A13 کمی دوربین بهتر و احتمالا آپدیت نرم افزاری بیشتر. در مورد عملکرد پردازشی هم اف 22 و a13 a137 فرق خاصی با هم ندارن. پس چون تو رم و حافظه 4/64 گیگ در حال حاضر (آبان 1401) هر دو گوشی قیمت یکسان (حدود 4.2 میلیونی) دارن بهتره ریسک خرید F22 که احتمالا لوازم جانبیش به وفور A13 تو بازار نیست رو قبول نکنید و برید سراغ خرید A13 (البته نسخه جدید با پردازنده هلیو G80). گوشی F22 هم زمانی ارزش خرید پیدا میکنه که به صورت معناداری یعنی حداقل 400 500 هزار تومن ارزون تر باشه یا ظرفیت باتری خیلی خیلی براتون مهم باشه.

 

مشاهده قیمت روز خرید گوشی a13 سامسونگ

مشاهده قیمت روز خرید گوشی f22 سامسونگ

 

 

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۲۵ آبان, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 23
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Mahdi2005

منتظر ویدیو های خفن خودت هستیم ❤️❤️

۲۱ آذر ۱۴۰۱
Mahdi Pourghorban 2

منتظر ویدیو برسی هستیم!

۰۷ آذر ۱۴۰۱