مقایسه گوشی A13 و A04s سامسونگ

گوشی های اقتصادی بیشترین حجم فروش بازار گوشی رو دارند و سامسونگ به دلیل برندینگش معمولا گزینه بدون درد سر توی ایران برای گوشی های اقتصادی محسوب میشه و فروش خیلی خوبی هم داره. گوشی A13 سامسونگ یکی از محبوبترین و پرفروش ترین گوشی های بازاره و به همین دلیل سامسونگ سعی کرده سری A04 خودش رو با شباهت ظاهری و ساختاری با این گوشی و قیمت مناسب تر عرضه کنه تا سهم بازار بیشتری بتونه بگیره. a04S نزدیک ترین گوشی سری A سامسونگ به گوشی پرفروش A13 محسوب میشه که یه مقداری هم ارزون تر و جدیدتره. حالا سوال اینجاست آیا A04S به نسبت A13 ارزش خرید بیشتری هم داره یا بازم به باید آمار فروش اعتماد کنیم و برای خرید گوشی سامسونگ تو بازه زیر 5 میلیون تومن بریم سراغ A13؟ با مقایسه دو گوشی Samsung A13 و A04s سامسونگ همراه موبونیوز باشید.

 

مقایسه طراحی سامسونگ A13 با Samsung A04s

گوشی A04s هم مثل گوشی A13 با همون الگوی گوشی های اقتصادی سامسونگ طراحی شده و زبان ساخت هر دو تقریبا یکیه. هر دو از بدنه یکپارچه پلاستیکی ساخته شدن و یه حالت منحنی در لبه های گوشی ایجاد کرده که در دست گرفتنشون رو راحت تر میکنه. فقط قسمت پشتی گوشی A13 از پلاستیک براق و ساده ای ساخته شده که حس ارزون بودن رو کاملا بهتون منتقل میکنه اما قسمت پشتی گوشی A04s ساختاری دون دون مانند داره که کمی باعث میشه کمی بهتر توی دست بمونه و سر نخوره اما هنوز ارزون بودن رو میتونید حس کنید. چینش و نوع قرارگیری دوربین ها هم دقیقا مانند هم دیگه اس و بدون هیچ برآمدگی خاصی توی بدنه گوشی به صورت عمودی کنار هم قرار گرفتن، فقط گوشی A13 یه سنسور اولترا واید کوچیک کنار فلش LED اضافه داره. از گواهی IP هم خبری نیست که توی گوشی های اقتصادی نباید انتظارش رو هم داشته باشیم.

حسگر اثر انگشت هر دو گوشی روی دکمه پاور قرار داره که دقت خوبی دارند، اما به خاطر پردازنده ضعیف هر دو گوشی کمی سرعت باز شدن پایینه. هر دو صفحه نمایش با حاشیه خیلی زیادی دارند اما a04s حاشیه بیشتری داره مخصوصا پایین گوشی و در کنار ناچ قطره ای دوربین سلفی باعث شده ظاهر صفحه نمایش قدیمی داشته باشند. گوشی A13 یه مقدار خیلی کمی قطر کمتری داره ولی هر دو وزن 195 گرمی دارند و خیلی خوش دست به حساب نمیان اما استفاده ازشون اذیت کننده هم نیست.

طراحی سامسونگ A04s

از لحاظ طراحی و کیفیت ساخت این دو گوشی تقریبا تفاوت خاصی ندارند و هیچ کدوم برتری خاصی نسبت به همدیگر ندارند، شاید متریال و نوع طراحی قسمت پشتی A04s کمی اونو جذاب ترش کنه اما توی استفاده معمولی و با استفاده از قاب تفاوتی بین این دو گوشی وجود نداره.

برای دیدن مشخصات و بررسی کامل هر گوشی میتونید به مقاله بررسی گوشی ها که قبلا تو سایت قرار گرفته، مراجعه کنید:

بررسی مشخصات گوشی A13 سامسونگ

بررسی مشخصات گوشی A04s سامسونگ

 

مقایسه صفحه نمایش Samsung A13 با A04s

هر دو گوشی از صفحه نمایش PLS LCD ساخت خود سامسونگ استفاده میکنن که به خاطر LCD بودن روشنایی خیلی زیادی ندارن و زاویه دیدشون هم کمه و توی نور زیاد و فضای بیرون از منزل دید خیلی خوبی نمی تونید داشته باشید. اما وضعیت A13 کمی بهتره و روشنایی بیشینه بیشتری داره و تا حدودی قابل تحمل تره اما به خاطر نداشتن سنسور تشخیص نور در شرایط نور زیاد حالت خودکار به درستی عمل نمی کنه و تغییری توی روشنایی ایجاد نمیکنه و باید حتما دستی اون رو کم یا زیاد کنید.

گوشی A04s از صفحه نمایش 6.5 اینچی با رزولوشن 720 استفاده میکنه که جزئیات خیلی زیادی بهتون نمیده و گوشی A13 از یه صفحه نمایش 6.6 اینچی با رزولوشن 1080 که جزئیات به نسبت بیشتری داره و تجربه استفاده ازش نسبتا بهتره. گوشی سامسونگ ای 13 از نرخ به روز رسانی 60 هرتزی بهره میبره که باعث میشه تجربه کار با گوشی خیلی روون نباشه و اگه سریع صفحه رو بالا پایین کنید امکان جا موندن متن ها وجود داره. رفرش ریت 90 هرتزی گوشی سامسونگ ای 04 اس تجربه به نسبت روون تری بهتون میده. رنگ ها هم توی هر دو گوشی خیلی دقیق و واقعی نیستند. گوریلا گلس 5 برای محافظت بیشتر روی صفحه نمایش گوشی a13 قرار گرفته اما چون اکثریت گلس رو گوشیشون نصب میکنن تفاوت خاصی بین دو گوشی تو این بخش وجود نداره.

با اینکه گوشی a04s از نرخ به روز رسانی بیشتری استفاده میکنه اما جزئیات و روشنایی کمتر صفحه اش ممکنه باعث بشه تجربه خیلی خوبی از استفاده از گوشی نداشته باشید و گوشی سامسونگ A13 به خاطر صفحه روشن تر و با جزئیات تر، برنده این بخش به حساب میاد. البته با یه اختلاف خیلی کوچیک.

 

مقایسه قدرت پردازشی گوشی سامسونگ A13 با A04s

اگزینوس 850 اختصاصی سامسونگ در کنار 3/4 گیگ رم و 32/64/128 گیگابایت حافظه ذخیره سازی بخش پردازشی این دو گوشی رو تشکیل میده و فقط گوشی A13 یه تنوع 6 گیگی رم هم اضافه داره. هر دو گوشی امکان استفاده همزمان از کارت حافظه جانبی و دو سیم کارت رو دارن و بابت فضای ذخیره سازی خیالتون رو راحت میکنن. پردازنده اگزینوس خیلی قدیمی شده و عمر زیادش تقریبا دیگه داره خودش رو نشون میده، توی استفاده روزمره و عادی از گوشی هم شاهد لگ و باگ هستیم که واقعا اذیت کننده است، وضعیت گوشی a04s تا حدودی به خاطر صفحه نمایش 720 خودش بهتره و لگ های کمتری دیده میشه. قشنگ مشخصه که این پردازنده توان پردازش صفحه با رزولوشن 1080 رو نداره و خروجی خیلی بد و ضعیفی بهتون میده. وضعیت بازی با این دو گوشی هم خیلی خوب نیست و اگه دچار مازوخیسم هستید و از لگ و باگ توی بازی ها لذت میبرید می تونید سراغ بازی کردن با این دو گوشی برید!

البته خود سامسونگ هم متوجه این مشکل بزرگ a13 شده بوده و چندین ماه بعد عرضه نسخه بهبود یافته همین گوشی رو با مدل A137 عرضه کرد که از پردازنده مدیاتک هلیو G80 استفاده میکنه و وضعیت پردازشی رو خیلی بهبود میده و دیگه از لگ و باگ همیشگی خبری نیست و تا حدودی سمت بازی کردن هم می تونید برید.

از لحاظ سخت افزار گوشی نسخه a137 گوشی a13 به خاطر پردازنده بهتر و تجربه روزمره بهتره برنده این بخشه و توصیه میشه به هیچ وجه سراغ نسخه a13 معمولی نرید که تقریبا استفاده معمولی از گوشی رو براتون تبدیل به عذاب میکنه.

 

مقایسه رابط کاربری گوشی سامسونگ A13 با ای 04 اس

هر دو گوشی از رابط کاربری One UI Core 4.1 که بر پایه اندروید 12 ساخته شده استفاده میکنن که نسخه سبک تر رابط کاربری اختصاصی سامسونگ و یک سری امکانات مثل ویجت های هوشمند، پنل هوشمند کنار صفحه و بیکسبی ازش حذف شده. امکانات شخصی سازی خوبی دارند و به راحتی می تونید گوشی رو با توجه به نیاز و کاربری خودتون تنظیم کنید. در مورد آپدیت نرم افزاری اکثر گوشی های اقتصادی یک سال رو دریافت میکنن ولی اینکه تا کی پشتیبانی بشه دقیقا مشخص نیست و نمیشه به صورت قطع در موردشون صحبت کرد. توی این بخش هم عملا تفاوتی بین دو گوشی وجود نداره.

 

مقایسه باتری گوشی سامسونگ A13 با Samsung A04s

هر دو گوشی از یه باتری 5000 میلی آمپر ساعتی استفاده میکنن که شارژدهی خوبی داره و تو استفاده معمولی و نیمه سبک یک روز کامل بهتون شارژ میده و اگه استفاده سنگین تری ازش بکشید حدود 6 تا 8 ساعت شارژدهی داره.

هر دو زمان شارژ نسبتا بالایی دارند و با استفاده از شارژر 15 واتی قرار گرفته توی جعبه حدود دو ساعت نیم زمان میبرن و باید مقداری صبور باشید. توی این بخش هم تفاوت خاصی بین دو گوشی وجود نداره و هر دو عملکرد شارژدهی خوب و سرعت شارژ معمولی دارند.

 

مقایسه دوربین گوشی سامسونگ A13 با A04s

چهار سنسور 50 مگاپیکسلی اصلی، 5 مگاپیکسلی اولترا واید و دو 2 مگاپیکسلی ماکرو و تشخیص عمق و ماکرو پکیج دوربین گوشی A13 رو تشکیل میدن. عکس های دوربین اصلی کیفیت مناسبی دارند و توی نور مناسب روشنایی خوب در کنار رنگ های واقعی به شما میدن. سنسور اولترا واید عملکرد معمولی داره و عکس ها نسبت به لنز اصلی افت کیفیت دارند و جزئیات خیلی بالایی بهتون نمیده و دینامیک رنج محدودی هم دارند. حاشیه های عکس هم کمی به هم ریختگی داره. دوربین ماکرو هم بیشتر جنبه تزیینی داره و خیلی نمیشه بهش اتکا کرد. دوربین تشخیص عمق هم تا حدودی به تشخیص سوژه توی عکس های پرتره کمک میکنه اما خطای زیادی هم داره. عکسبرداری توی شب خیلی خوب نیست، نویز زیاده و از قابلیت نایت مد هم خبری نیست. دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی استفاده شده کیفیت معمولی داره و نسبتا جزئیات مناسبی بهتون میده. هر دو دوربین سلفی و اصلی هم با رزولوشن 1080 و با 30 فریم فیلمبرداری میکنند.

گوشی a04s سامسونگ تقریبا از همون دوربین گوشی A13 استفاده میکنه که سنسور اولترا واید حذف شده. دوربین سلفی هم از 8 تبدیل به 5 شده و باعث شده کیفیت این دوربین کمتر بشه و رنگ های غیر واقعی با نویز بهتون بده که فقط توی نور خیلی خوب عکس های قابل قبولی میتونید باهاش بگیرید. لنز اصلی تقریبا عملکرد مشابهی با A13 داره و توی نور خوب عکس های با جزئیات مناسبی میگیره اما ترکیب و وضوح رنگ به دقت A13 نیست و کمی افت کرده. بقیه سنسور های عملکرد تقریبا یکسانی دارند و فرق دیگه ای بین این دو گوشی نیست.

در مجموع گوشی a13 به خاطر کیفیت دوربین اصلی و سلفی و امکانات بیشتر دوربینش برنده این بخش به حساب میاد.

 

مقایسه اسپیکر سامسونگ ای 13 با سامسونگ ای 04 اس

تو این بخش تقریبا هیچ تفاوتی بین دو گوشی وجود نداره، هر دو از یه اسپیکر مونو استفاده میکنند که کیفیت و تفکیک صدا و بلندی متوسطی داره. بیس هم خیلی خوب نیست. جک 3.5 میلیمتری صدا هم توی هر دو گوشی استفاده شده.

 

کدوم گوشی ارزش خرید بیشتری داره؟

طراحی این دو گوشی تقریبا تفاوت خاصی با همدیگه نداره و هر دو کیفیت ساخت معمولی با طراحی نسبتا قابل قبولی دارند. صفحه نمایش هم هر دو یه عملکرد معمولی قابل قبول رو ارائه میدن و به ظاهر گوشی a04s به خاطر رفرش ریت 90 هرتزی بهتر به نظر میرسه اما به خاطر رزولوشن کمتر و جزئیات پایین ترش، عملکرد کلی گوشی ای 13 بهتره. در نسخه اگزینوس و معمولی عملکرد a04s سامسونگ در کاربری معمولی و عادی خیلی بهتره و لگ و باگ کمتری داره اما در نسخه A137 با استفاده از پردازنده هلیو g80 تونسته عملکرد بهتری نشون بده و خیلی روون تر و قوی تر عمل میکنه. توی عملکرد اسپیکر و تنوع امکانات ارتباطی و پشتیبانی نرم افزاری و نوع رابط کاربری هم فرقی بین دو گوشی وجود نداره. باتری هر دو گوشی شارژدهی مناسب در کنار سرعت شارژ تقریبا ضعیفی رو بهتون میده. تنها بخشی که فرق بین دو گوشی محسوس تره دوربینه، که گوشی a13 به خاطر کیفیت بهتر عکس ها و امکانات نسبتا بیشتر این بخش پکیج دوربین بهتری داره و اگه عکاسی با کیفیت معقول براتون مهمه، این گوشی گزینه بهتری براتون به حساب میاد.

در مجموع با توجه به اختلاف قیمت حدودی 350 هزار تومانی (آذر 1401) برای نسخه 4/64 هر دو گوشی سامسونگ A13 (نسخه a137) گزینه با ارزش خرید بهتری به حساب میاد و دوربین و صفحه نمایش بهترش ارزش این هزینه رو داره. اما اگه سراغ نسخه 3/32 گوشی a04s با قیمت حدودی 3.5 میلیون تومان برید با توجه به تفاوت تقریبا کم این دو گوشی، گزینه ارزون قیمت مناسبی به نظر میاد و اگه دنبال گوشی ارزان قیمت با امکانات قابل قبول میگیرید یکی از بهترین گزینه های سامسونگی رو بهتون میده.

 

مشاهده قیمت روز خرید گوشی a13 سامسونگ

مشاهده قیمت روز خرید گوشی A04s سامسونگ

 

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۱۸ آذر, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 39
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Arshiya9980

من خودم a33 دارم و ازش راضیم اما چون a33یکم گرونه از بابت خراب شدنش و اتفاق های دیگه نگرانم برای همین دنبال یه گوشی ارزون به عنوان گوشی دوم میگردم

۲۲ بهمن ۱۴۰۱
Nurse

اگ موبو رو نداشتیم چیکار باید میکردیم

۰۱ بهمن ۱۴۰۱
Mahdi2005

A13 میتونه انتخاب بهتری باشه 👌👌

۱۶ دی ۱۴۰۱
Mahdi Pourghorban 2

منتظر ویدیوهات و برگشتت و بازگشت فعالیتت هستیم.

۰۹ دی ۱۴۰۱
Mahdi Pourghorban

منتظر ویدیوهات و برگشتت و بازگشت فعالیتت هستیم.

۰۹ دی ۱۴۰۱
Mahyar1120

A13

۳۰ آذر ۱۴۰۱
shahab-021

یکی از سامسونگ بپرسه عاخه اسم قحط بود؟
این چیه اسمیه A04s

۲۴ آذر ۱۴۰۱
afsheen

نمیدونم چرا احساس میکنم این دوتا هیچ جوره بهم شبیه نیستند

۲۳ آذر ۱۴۰۱
ALI ZAREI

گوشی های اقتصادی

۲۳ آذر ۱۴۰۱
A.L.I

A04 جدید تره

۲۳ آذر ۱۴۰۱
AliNajafiJahani

A13 بهتره به نظرم 👌🏻

۲۳ آذر ۱۴۰۱
thisabasi

A13 بیشتر شبیه گوشیه تا A04s

۲۲ آذر ۱۴۰۱
Sagad.farzi

13 بهتره

۲۱ آذر ۱۴۰۱
matin.b.1385

a13 بهتره

۲۱ آذر ۱۴۰۱
godrati

A13 خوبه

۲۰ آذر ۱۴۰۱
AIRUPI

بدون شک A13 💯
والا رفیق من خریده به همه میگه a52
خریده همه هم باور میکنن 😂

۲۰ آذر ۱۴۰۱
    hashemaqa

    منم یه رفیق دارم همین حرفو به همه میگه، اما کسی باور نمیکنه!!

    ۲۰ آذر ۱۴۰۱
    tahamousavi

    از بس که همه گوشی های سامسونگ شبیه همن ؛)
    اگه می‌گفت a72 هم بقیه باور میکردن :)))

    ۲۵ آذر ۱۴۰۱