مقایسه PS5 و PS5 Slim

بعد از سه سال سونی بالاخره تصمیم گرفت که ورژن آپدیت شده PS5 رو معرفی و به بازار عرضه کنه. این ورژن جدید که با نام PS5 Slim شناخته میشه تفاوت‌های فنی زیادی با PS5 معمولی نداره اما همونطور که از اسمش پیداست اندازش نسبت به نسخه قبل آب رفته و جای کمتری اشغال می‌کنه. البته این تغییراتی که در طراحی و اندازه اعمال شده روی عملکرد دستگاه هم تا حدودی تاثیر گذاشته. در ادامه با مقایسه PS5 و PS5 Slim موبونیوز همراه ما باشید تا با جزئیات بیشتری تفاوت‌های این دو رو بررسی کنیم و در نهایت ببینیم کدوم ارزش خرید بیشتری داره.

 

معرفی کلی کنسول PS5 و PS5 Slim

کمپانی سونی در سال 2019 تصمیم گرفت که از جانشین پلی استیشن 4 که در سال 2013 معرفی شده بود رونمایی و PS5 رو وارد بازار کنه. PS4 در سه نسخه معمولی، اسلیم و پرو به بازار عرضه شد؛ البته ورود هر سه نسخه همزمان نبود و سونی هر کدوم از اونها رو به عنوان ورژن آپدیت شده و بهبود یافته قبلی معرفی کرد.

معرفی کنسول PS5

اما PS5 یک کنسول نسل 9 به شمار میره و میشه به اون به عنوان یک کامپیوتر خیلی قوی نگاه کرد که توان اجرای همه بازی‌ها با کیفیتی بالا رو داره. این کنسول به پردازنده ساخت کمپانی نام آشنای AMD مجهز شده که در زمینه تولید کارت گرافیک و پردازنده برای لپ تاپ و کامپیوترها نیز فعالیت داره. با چنین سخت افزاری، PS5 قابلیت اجرای بازی‌ها با کیفیت 4K با نرخ 120 فریم بر ثانیه رو داره؛ قابلیتی که حتی در خیلی از لپ تاپ‌های نسبتا گرون هم دیده نمیشه.

همه ورژن‌های PS4 دیسک درایو هم داشتن و می‌شد با سی دی بازی‌ها رو نصب کرد، اما با بالا رفتن سرعت اینترنت سونی تصمیم گرفت PS5 رو در دو نسخه جداگانه زیر عرضه کنه:

  • نسخه PS5 Standard در نوع دیسک‌خور و دیجیتال (قیمت بالاتر)
  • نسخه PS5 Slim در نوع دیسک‌خور و دیجیتال (قیمت مناسب‌تر)

این دستگاه‌ها در دو ورژن دیسک و دیجیتال عرضه شدن و مدل دیجیتال به دلیل نداشتن درایو نوری کمی باریک‌تره. در نسخه دیجیتال (Digital Edition) بازی‌ها باید دانلود و نصب بشن و خبری از درایو نوری نیست. اما در مورد پی اس 5 اسلیم شما می‌تونین نسخه دیجیتال رو بخرین و بعدا روش درایو نوری بندازین.

کنسول PS5 کنسول PS5 Slim
پردازنده Zen 2 پردازنده Zen 2
16 گیگابایت رم 16 گیگابایت رم
825 گیگابایت حافظه داخلی 1 ترابایت حافظه داخلی
3.4 کیلوگرم (نسخه بدون دیسک درایو) 2.6 کیلوگرم (نسخه بدون دیسک درایو)
دیسک درایو فیکس دیسک درایو ماژولار

از زمان معرفی، پیش از این سونی دو بار تغییرات جزئی در PS5 اعمال کرده بود و نسخه اصلاح شده رو به بازار عرضه می‌کرد. PS5 Slim در واقع سومین نسخه اصلاح شده از PS5 اصلی محسوب میشه و تغییرات اون نسبت به قبل بیشتره. بیشتر این تغییرات مربوط به ظاهر کنسول هستن اما بعضی از اون‌ها هم به ویژگی‌های سخت افزاری دستگاه مربوط میشن. قیمت دلاری PS5 Slim و نسخه اصلی تفاوت چندانی نداره اما مزیت‌های نسخه جدید ارزش خرید این دستگاه رو بالا برده.

 

مقایسه PS5 و PS5 Slim سونی

در ادامه تفاوت‌های دو ورژن پلی استیشن 5 رو در بخش‌های مختلف بررسی می‌کنیم. همونطور که گفتیم تفاوت‌های این دو دستگاه کم هستن اما برای اینکه مشخص کنیم که کدوم یکی ارزش خرید بیشتری داره باید حتی تفاوت‌های جزئی رو هم مد نظر قرار بدیم.

 

مقایسه طراحی و مشخصات ظاهری PS5 و PS5 Slim

بخش طراحی جایی که سونی بیشترین وقت رو برای بهبود و تغییر PS5 صرف کرده و تفاوت‌های زیادی در این بخش دیده میشه. با یک نگاه هم میشه به این تفاوت‌ها پی برد. اولین چیزی که تغییر کرده ابعاد و وزن دستگاهه. ارتفاع دستگاه تو نسخه اسلیم از 39 سانتی متر به 36 سانتی‌متر رسیده و عرض و قطر هم به مراتب کمتر شدن. وزن نسخه بدون دیسک درایو PS5 معمولی 3.4 کیلوگرم بود اما در نسخه اسلیم به 2.6 کیلوگرم رسیده. وزن نسخه با دیسک درایو هم از 3.9 به 3.17 کیلوگرم رسیده. این کاهش در وزن و ابعاد بدون تاثیر گذاشتن روی توان سخت افزاری دستاورد مهمی بوده که سونی به اون دست پیدا کرده.

در مجموع PS5 Slim نسبت به نسخه معمولی حدود 30 درصد حجم کمتری رو اشغال می‌کنه.

مقایسه طراحی و مشخصات ظاهری PS5 و PS5 Slim

پنل‌های دو طرف پلی استیشن هم دیگه مثل قبل یکپارچه نیستن و هر کدوم به دو بخش تقسیم شدن و حتی این دو بخش هم با هم تفاوت دارن. در هر طرف دستگاه، قسمت پایینی از پلاستیک سفید مات ساخته شده در حالی که قسمت بالایی از پلاستیک سفید براق ساخته شده و همین تضاد زیبایی دستگاه رو افزایش داده.

دو قطعه پلاستیکی هم در جعبه دستگاه قرار داده شدن که در شیار بین دو تکه پنل قرار می‌گیرن و به شما اجازه میدن دستگاه رو به صورت افقی قرار بدین. اما به جای اون استند در جعبه PS5 Slim قرار نداره و اگر بخواید باید اون رو جداگانه تهیه کنید.

 

مقایسه فنی و سخت‌افزاری PS5 اسلیم و استاندارد

در ابتدا قصد داریم سر وقت مشخصات فنی دو محصول بریم. هر دو کنسول از SoC ساخت AMD که به طور اختصاصی برای پلی استیشن طراحی شده استفاده می‌کنن. این SoC با معماری 7 نانومتری ساخته شده و پردازنده Zen 2 رو در خودش جای داده؛ پردازنده‌ای که فرکانس اون به 3.5 گیگاهرتز می‌رسه. برای هر کنسول گیمینگ مهمتر از CPU، پردازنده گرافیکی یا همون GPU هست و در PS5 و PS5 Slim این قطعه هم توسط AMD طراحی شده. این پردازنده گرافیکی 36 واحد پردازشی داره و توان اون به 10 ترافلاپس می‌رسه؛ رقمی که بیش از 2 برابر PS4 Pro هست و یک پیشرفت مهم برای کنسول‌های گیمینگ سونی محسوب میشه.

معرفی کنسول PS5 و PS5 Slim

اولین تفاوت دو دستگاه در میزان حافظه اونهاست. PS5 با 825 گیگابایت حافظه عرضه می‌شد که البته تنها 660 گیگابایت از اون در دسترس کاربر بود. سونی اما میزان حافظه داخلی رو در پلی استیشن 5 اسلیم به یک ترابایت ارتقا داده که 850 گیگابایت از اون در دسترس کاربره. البته مثل گذشته شما می‌تونید از با SSD میزان حافظه داخلی پلی استیشن رو ارتقا بدید. خوشبختانه نصب حافظه جدید بسیار ساده و بدون پیچیدگیه و با دیدن یک ویدیو در یوتیوب به تنهایی از پسش بر میاید.

 

تفاوت درایو نوری پلی استیشن 5 اسلیم و استاندارد

تفاوت مهم دوم در بخش سخت افزاری دیسک خور بودن دستگاهه. موقع خرید PS5 معمولی شما دو آپشن دارین؛ آپشن اول اینه که نسخه‌ای که دیسک درایو داره رو تهیه کنید که به شما اجازه میده بازی‌ها رو با سی دی روی دستگاه اجرا کنید. آپشن دوم هم خرید نسخه بدون دیسک درایوه که در اون صورت فقط از طریق اینترنت می‌تونید بازی مدنظرتون رو دانلود و اجرا کنید.

تفاوت درایو نوری پلی استیشن 5 اسلیم و استاندارد

هر دوی این آپشن‌ها در نسخه اسلیم هم وجود دارن؛ با این تفاوت که دیسک درایو در این نسخه ماژولار طراحی شده. یعنی میشه اون رو به سادگی و بدون نیاز به پیچ گوشتی یا هر ابزار دیگه‌ای از دستگاه جدا کرد. علاوه بر اون سونی دیسک درایو رو به صورت جداگانه هم می‌فروشه؛ پس می‌تونید نسخه بدون دیسک درایو (دیجیتال) رو تهیه کنید و بعدا اگر خواستید دیسک درایو رو به صورت جداگانه بخرید و به دستگاه متصل کنید. این قابلیت هم حمل دستگاه رو آسون‌تر می‌کنه و هم در صورت خراب شدن یا آسیب دیدن دیسک درایو به راحتی میشه اون رو تعویض کرد یا تنها همون قطعه رو به تعمیرکار سپرد.

سونی یکی از درگاه‌های USB A روی پلی استیشن رو حذف کرده و در نسخه اسلیم به جای اون یک درگاه تایپ C قرار داده. با توجه به اینکه خیلی از اکسسوری‌های پلی استیشن از طریق کابل تایپ سی به دستگاه متصل میشن این کار هم کاملا منطقی بوده و کار کاربر رو به نوعی راحتتر کرده.

 

مقایسه کنترلر پلی استیشن 5 اسلیم و استاندارد

هم PS5 معمولی و هم نسخه اسلیم به صورت پیشفرض با یک کنترلر یکسان عرضه میشن و تفاوتی در این بخش وجود نداره. با این حال بد نیست به بعضی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های این کنترلر اشاره کنیم. این کنترلر جدید دوال سنس (DualSense) نام داره و طراحی کلی کلیدهای اون تفاوت چندانی با قبل نداره اما ابعاد بزرگتر و جزئیات طراحی بهتر اون رو خوشدست‌تر از قبل کرده. دو طرف کنترلرها که در دست کاربر قرار می‌گیرن بزرگتر از قبل هستن و بافت خاصی هم دارن؛ این دو ویژگی باعث میشه دسته تحت هیچ شرایطی در دست شما نلغزه و در جای خودش فیکس بمونه.

مقایسه کنترلر پلی استیشن 5 اسلیم و استاندارد

علاوه بر این‌ها، دوال سنس عملکرد فوق العاده‌ای هم داره و تجربه بازی کردن رو واقعا بهبود می‌بخشه. موتور ویبره‌ای که در این کنترلر قرار داده شده نسبت به کنترلر PS4 خیلی بهتره و جالب اینجاست که لرزش رو در سراسر دسته ایجاد می‌کنه. یکی دیگه از قابلیت‌های جالب دوال سنس، تریگرهای آداپتیوشه. در این قابلیت سختی فشار دادن کلیدهای R1، R2، L1 و L2 بسته به بازی تغییر می‌کنه و حس و حال موقعیت رو به خوبی به کاربر انتقال میده.

طبیعتا کنترلرهای PS5 بی‌سیم هستن و برای تامین انرژی مورد نیازشون از باتری داخلی استفاده می‌کنن. باتری داخلی می‌تونه شارژ مورد نیاز اونها رو برای حدود 10 ساعت تامین کنه که باید بگیم رقم خوبی محسوب میشه. با اینکه این عدد در کنار شارژدهی 30 ساعته کنترلرهای نینتندو چندان زیاد به نظر نمیاد اما برای یک روز بازی کردن کافیه و کار شما رو راه میندازه.

 

کدام کنسول ارزش خرید بیشتری داره؟

با در نظر گرفتن تفاوت‌های دو کنسول و اختلاف ناچیز قیمت اونها در بازار جهانی و البته بازار ایران، باید گفت که PS5 Slim ورژن دیجیتال ارزش خرید بیشتری داره و برنده این رقابته. با خرید PS5 Slim نه تنها 150 گیگابایت حافظه بیشتری در اختیار دارید، بلکه آپشن دیسک ماژولار هم در اختیارتونه و با یه اکانت بازی کارتون راه میوفته. نسخه اسلیم این قابلیت رو داره تا درایو نوریش رو به صورت جداگانه تهیه و بهش وصل کنین. اینطوری می‌تونین مدل بدون درایو رو با هزینه کمتر خریداری کنین و بعدا در صورت لزوم درایو رو هم براش بخرین. علاوه بر این، در صورت خراب شدن و آسیب دیدن دیسک جدا کردن و تعمیرش راحت‌تره و در نتیجه ارزش خرید بیشتری داره.

البته اگه به جمع آوری بازی‌ها علاقه دارین و همیشه سی دی بازی‌ها رو می‌خرین، می‌تونین سراغ نسخه اسلیم دیسک‌خور برین تا از آپشن درایو نوری هم بهره‌مند بشین.

نویسنده : پویا علیمی
تاریخ انتشار 2 هفته پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 5
5/ 4.8

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Hossein Golame

اسلیم نه slim😂🤣

۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
Nurse

خدا قوت

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
mms2099

دو ساله آرزوم شده ی پی اس فایو ای لعنت ب این زندگی

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
SinaRe8596

سلیم بهتره ولی خب قیمتم باید در تظر گرفت

۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    ThisIsGhost

    سلیم چیه داداش اون اسلیمه

    ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳