مقایسه Poco X6 و A54 سامسونگ

جنگ بین میان رده جذاب کره ای و قاتل سخت افزاری چینی دقیقا همون چیزیه که خیلی از طرفداران سامسونگ و شیائومی منتظرش هستن. دو تا میان رده قدرتمند Poco X6 و A54 با فاصله ۱۰ ماه از همدیگه (فروردین و دی ماه ۱۴۰۲) وارد بازار جهانی شدن. این دو تا گوشی تو خیلی از قابلیت‌ها و حتی قیمت شبیه به همن اما پردازنده، رابط کاربری و دوربین‌های متفاوت باعث شده اختلاف رده اندکی بین‌شون ایجاد بشه که می‌خوایم بررسیش کنیم. پس با مقایسه Poco X6 و A54 سامسونگ همراه موبونیوز باشین تا ببینم میانرده سامسونگ بیشتر ارزش خرید داره یا پوکو؟

 

مقایسه Poco X6 و A54 سامسونگ از نظر طراحی و بدنه

هر دو تا میان رده شیائومی و سامسونگ ظاهر جذاب و منحصر به فردی دارن که توی ادامه این بخش شباهت و تفاوت هاشون رو با هم مقایسه میکنیم. توی طراحی بدنه و درب پشتی Poco X6 شیائومی از متریال پلاستیک استفاده شده که این فرمول توی تمامی میان رده های بازار رعایت میشه. این درب پلاستیکی ظاهر شیشه ای داره و حس استفاده از یه گوشی گرون قیمت رو به کاربر میده.
دوربین های پشتی پوکو توی یه جزیره مشکی روی درب پشتی گوشی قرار گرفتن که امضای شیائومی به حساب میاد. فریم گوشی هم از پلاستیکه که به خصوص توی رنگ سفید ظاهر فلزی مانند داره که ممکنه توی نظر اول اشتباه تشخیص بدیم. برای ساخت جلوی گوشی از شیشه حرارت دیده استفاده میشه که میزبانی دوربین سلفی رو به عهده داره و توسط یه لایه قدرتمند Gorilla Glass Victus محافظت میشه.

مقایسه Poco X6 و A54 سامسونگ از نظر طراحی و بدنهاز اون طرف میان رده A54 برخلاف مدل سال قبل، از طراحی جدید پرچمدار های سری S23 سامسونگ استفاده کرده که این نکته توی ساخت فریم گوشی و چیدمان دوربین های پشتی به طور کامل دیده میشه. توی طراحی درب سامسونگ از شیشه استفاده شده که از این نظر، سامسونگ A54 توی سطح بالاتری در مقایسه با سایر گوشی های بازار داره. دوربین های پشتی گوشی به تقلید از پرچمدارهای اخیر سامسونگ با چیدمان بدون جزیره به طور عمودی روی درب پشتی قرار دارن.
فریم ای ۵۴ اما پلاستیکیه، ولی انقدر با کیفیت ساخته شده که توی نظر اول ممکنه با فلز اشتباه گرفته بشه. از اون طرف جلوی گوشی هم مثل رقیب از شیشه با کیفیت ساخته شده و دوربین سلفی توی ناچ زیر نمایشگر قرار داره. برای محافظت از درب پشتی و جلوی گوشی از یه لایه گوریلا گلس ۵ استفاده شده که مقاومت بالایی در برابر ضربات سنگین و خط و خش داره. اینجا فارغ از استانداردهای هر دو تا برند بهتره گارد و گلس محافظ یادتون نره و گرنه یه خرج اضافه رو باید تحمل کنین.

مقایسه بدنه Poco X6 و A54 سامسونگاز نظر ابعاد و وزن پوکو ۰/۲ میلیمتر قطر کمتر و ۲۰ گرم وزن پایین تری در مقایسه با رقیب داره؛ به همین دلیل پوکو راحت تر توی دست جا میشه و زیاد به مچ فشار نمیاره. سامسونگ برای جبران وزن بالای A54 لبه های فریم رو به شکل منحنی ساخته که ارگونومی بالایی به این گوشی میده و اگر تفاوت سنگینی این گوشی رو فاکتور بگیریم واقعا خوش دسته و غیر ممکنه حتی با یه گارد اضافه هم دستتون خسته بشه.
میان رده Poco X6 از استاندارد IP54 محافظت در برابر گرد و غبار و پاشش آب استفاده میکنه که در حد خودش مناسبه و بهتون جواب میده. از اون طرف سامسونگ سنگ تموم گذاشته و از استاندارد ضد آب IP67 پشتیبانی میکنه که روی این حساب میشه گوشی رو تا ۱ متر و به مدت نیم ساعت زیر آب ببرین. اما شرایط برای پوکو اینطور نیست و اگه توی آب بیفته فاتحه اش خونده اس و باید فکر یه گوشی جدید باشین.
در حالت کلی توی مقایسه Poco X6 و A54 سامسونگ در بخش طراحی و کیفیت ساخت، هر دو تا گوشی بدنه مقاومی دارن و جز اختلاف وزن جزئی تو سامسونگ بسیار شبیهن. اگه اولویت ما طراحی جذاب بدنه باشه، A54 به دلیل استفاده از درب شیشه ای و لایه گوریلا گلس ۵ برای درب و جلوی گوشی و گواهی ضد آب IP67 از سد رقیب رد میشه و امتیاز بخش طراحی رو دریافت میکنه.

 

مقایسه صفحه نمایش پوکو ایکس 6 و A54 سامسونگ

توی بخش نمایشگر، میان رده Poco X6 از یه نمایشگر ۶/۶۷ اینچی آمولد استفاده کرده که توانایی نمایش ۶۸ میلیارد رنگ رو داره و از نرخ بروزرسانی بالای ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی میکنه. این نمایشگر بیشتر از 89 درصد فضای جلوی گوشی رو به خودش اختصاص داده و میتونه تصاویر با رزولوشن ۱۲۲۰ در ۲۷۱۲ رو براتون نمایش بده.
نمایشگر پوکو توانایی تولید روشنایی ۵۳۱ نیت در حالت دستی و ۱۳۳۹ نیت در حالت خودکار رو داره که در حالت حداکثری تا ۱۸۰۰ نیت هم میرسه که میتونین پوکو رو توی محیط های باز و زیر نور خورشید هم استفاده کنین. نمایشگر این گوشی مثل داداش بزرگش از استاندارد های تصویر دالبی ویژن و +HDR10 پشتیبانی میکنه که روی این حساب میتونین محتوای تولید شده در سرویس های استریم رو تماشا کنین.

مقایسه صفحه نمایش پوکو ایکس ۶ و A54 سامسونگاز اون طرف میان رده A54 سامسونگ برخلاف رقیب، به یه نمایشگر ۶/۴ اینچی از نوع Super AMOLED مجهز شده که از نرخ بالای بروزرسانی ۱۲۰ هرتزی و قابلیت Always-on display پشتیبانی میکنه. نمایشگر سامسونگ بیشتر از ۸۳ درصد جلوی گوشی رو در اختیار داره و توانایی نمایش تصاویر با کیفیت بالای ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل رو بهتون میده.
بر اساس تست های انجام شده، نمایشگر A54 در حالت دستی روشنایی ۴۵۷ نیت داره که توی حالت خودکار تا ۹۸۰ نیت هم میرسه. روی این حساب میتونین این گوشی رو توی محیط های باز و حتی زیر نور شدید خورشید هم استفاده کنین. نمایشگر میان رده سامسونگ مثل رقیب از استانداردهای تصویر +HDR10 و HLG پشتیبانی میکنه که میتونین محتوای استریم رو با کیفیت FullHD ببینین.

مقایسه نمایشگر پوکو ایکس ۶ و A54 سامسونگاز اون طرف حسگر اثر انگشت توی هر دو تا گوشی پوکو ایکس ۶ و A54 به زیر نمایشگر منتقل شده که عملکرد و کارایی بالایی رو بهتون میده.

در حالت کلی توی مقایسه Poco X6 شیائومی و A54 سامسونگ در بخش نمایشگر، روشنایی صفحه و نرخ بروز رسانی هر دو تا گوشی عملکرد نزدیک به هم دارن. اما پوکو به دلیل داشتن حاشیه نمایشگر کمتر و روشنایی ۱۸۰۰ نیت برتری زیادی در مقایسه با سامسونگ داره و امتیاز این بخش به پوکو ایکس ۶ میرسه.

مقایسه باتری Poco X6 شیائومی و A54

توی بخش باتری Poco X6 شیائومی از یه باتری با ظرفیت ۵۱۰۰ میلی آمپری استفاده میکنه که شارژدهی مناسبی توی استفاده های روزانه و طولانی مدت به کاربر میده. باتری پوکو با آداپتور ۶۷ واتی داخل جعبه توی کمتر از ۱۵ دقیقه تا ۴۷ درصد و توی ۳۰ دقیقه تا ۷۸ درصد شارژ میشه. از اون طرف برای پر شدن باتری فقط باید ۴۸ دقیقه صبر کنین که در مقایسه با سال قبل پیشرفت زیادی در بخش باتری داریم.

مقایسه باتری Poco X6 شیائومی و A54در مقابل، میان رده A54 برخلاف رقیب به یه باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری مجهز شده که این ترکیب اخیرا توی تمامی گوشی های میان رده و حتی اقتصادی سامسونگ وجود داره. باتری سامسونگ مطابق انتظارمون شارژ دهی بالایی داره و حتی اگه یه بند هم بازی و نت گردی داشته باشین تا یه روز کامل هم دووم میاره. باتری A54 با آداپتور ۲۵ وات مورد تایید این گوشی توی ۳۰ دقیقه تا ۵۶ درصد شارژ میشه و برای فول شارژ باتری به ۱ ساعت و ۳ دقیقه زمان نیاز دارین.

باتری A54 سامسونگدر حالت کلی، توی مقایسه Poco X6 شیائومی و A54 سامسونگ در بخش باتری، میان رده پوکو به دلیل داشتن آداپتور ۶۷ واتی تا ۲۰ دقیقه زودتر از رقیب شارژ میشه از اون از نظر عملکرد شارژدهی، ای ۵۴ نشون داده که حدود ۳۱ درصد زمان طولانی‌تری شارژ نگه می‌داره و عمرش بیشتره.

 

مقایسه Poco X6 و A54 سامسونگ در بخش دوربین

توی بخش دوربین میان رده Poco X6 شیائومی مثل داداش بزرگترش از ترکیب دوربین های سه تایی شامل یه دوربین واید ۶۴ مگاپیکسلی واید با لرزش گیر اپتیکال، یه دوربین اولترا واید ۸ مگاپیکسلی و یه دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی استفاده کرده که در کنار دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی مجموعه دوربین های پوکو رو تشکیل میدن.
در مقابل A54 با حفظ ترکیب دوربین های پرچمدار های اخیر سامسونگ، به دوربین های سه گانه دوربین واید ۵۰ مگاپیکسلی با لرزش گیر اپتیکال به عنوان دوربین اصلی، یه دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی و یه دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی مجهز شده که روی درب پشتی گوشی قرار گرفتن. از اون طرف، جلوی گوشی هم یه دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی قرار داره که در کنار هم پکیج دوربین این گوشی رو تشکیل میدن.
دوربین های پشتی هر دو تا گوشی Poco X6 شیائومی و A54 سامسونگ توانایی فیلمبرداری با وضوح بالای 4K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه رو در اختیار کاربر میذاره. از اون طرف توی دوربین سلفی هم سامسونگ میتونه فیلمبرداری 4K رو انجام بده، ولی پوکو به فیلمبرداری 1080p و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه قناعت کرده که از این نظر پایین تر از رقیب کره ای قرار میگیره.

 

مقایسه عملکرد دوربین های اصلی

دوربین اصلی Poco X6 شیائومی تصاویری با کیفیت بالا و نوردهی مناسب رو ثبت میکنه که جزئیات کامل و نویز کمی دارن. از اون طرف رنگ بندی سوژه ها و محدوده داینامیک و کنتراست تصویر در حد تعادل رعایت میشه. دوربین اصلی پوکو حتی توی محیط های باز و زیر نور خورشید هم عکس های پرنور و با کیفیتی بهتون میده که عناصر تصویر بدون دستکاری ثبت میشن، ولی از اون طرف یه نویز محدودی روی عکس میفته که میشه از چشم پوشی کنیم.
در حالت زوم ۲ و ۴ برابری دوربین پوکو هنوزم کیفیت عکس ها چندان افت نمیکنه، معمولا دوربین توی این حالت کنتراست پایینی داره که در نتیجه تصاویر کمی تار میشن ولی محدوده داینامیک تغییر خاصی نمیکنه. عکس های گرفته شده با دوربین پوکو توی حالت کم نور و شب وضوح نسبتا پایینی دارن که توی این حالت بیشتر جزئیات تصویر حذف میشه و نویز زیادی داره. عکس های حالت شب، دارای نقاط تاریک در گوشه های تصویر و پر از نویز هستن که زیاد جالب نیست.

مقایسه دوربین های اصلی A54 و poco X6از اون طرف، دوربین A54 سامسونگ عملکرد بسیار بالایی توی ثبت تصاویر توی نور روز و محیط های باز داره. عکس های گرفته شده با دوربین اصلی سامسونگ کیفیت و وضوح بالا دارن که جزئیات رو به طور کامل ثبت میکنه و رنگ بندی کاملا طبیعی و بدون دستکاری داره. از اون طرف کنتراست تصویر تا حد زیادی اوکیه و محدوده داینامیک استانداردی داره که میشه روش حساب کرد.
توی حالت زوم ۲ و ۴ برابری، دوربین اصلی سامسونگ همچنان عکس های با کیفیتی رو ثبت میکنه، ولی توی این حالت به دلیل نوردهی پایین دوربین جزئیات تصاویر کمی نرم شدن ولی انقدر بد نیست که توی ذوق بزنه. دوربین سامسونگ به لطف داشتن لرزش گیر اپتیکال عکس های بدون لرزش دست رو ثبت میکنه که برای یه گوشی میان رده بسیار عالیه و انتظاراتمون رو پوشش میده.
عملکرد دوربین اصلی توی حالت کم نور افت چندانی نداره و همچنان عکس های با کیفیتی رو ثبت میکنه که جزئیات مناسبی دارن. از اون طرف توی حالت شب هم دوربین عملکرد و کارای خودش رو حفظ میکنه و عکس های با کیفیت و محدوده دینامیکی بالا رو ثبت میکنه، اما به دلیل کنتراست پایین تصویر اغلب جزئیات محیط از دست میرن و نقاط تاریک و نویز رو مشاهده میکنیم. اینجا دوربین سامسونگ با اختلاف کم عملکرد بهتری در مقایسه با پوکو داره.

 

مقایسه عملکرد دوربین های اولترا واید

دوربین اولترا واید A54 توی حالت عکسبرداری در نور کم تا حد امکان عملکرد خودش رو حفظ میکنه و میتونین عکس های با کیفیت و دارای جزئیات بالا رو ثبت کنین. از اون طرف توی حالت شب، دوربین اولترا واید تا حد زیادی افت میکنه که عکس های با وضوح مناسب ولی با نویز محدود و نقاط تاریک ثبت میکنه که شاید خوشتون نیاد.

مقایسه دوربین های اولترا واید A54 و poco X6در مقابل، دوربین اولترا واید پوکو عکس های با کیفیتی رو ثبت میکنه که جزئیات محیط به طور کامل ثبت میشه و رنگ بندی طبیعی داره. معمولا عکس های ثبت شده با دوربین اولترا واید پوکو محدوده داینامیک و کنتراست مناسبی داره و از نویز خبری نیست. توی عکسبرداری در حالت نور کم، دوربین پوکو افت عملکرد کمی داره که عکس های روشن ولی با جزئیات کم ثبت میکنه. از اون طرف توی حالت شب، دوربین عکس های تاریک و با نقاط سیاه می‌گیره که نویز بالایی دارن و اصلا مناسب این گوشی نیستن. به نظرم دوربین اولترا واید سامسونگ توی عکسبرداری روز و شب بهتر از پوکو کارایی داره.

 

مقایسه عملکرد دوربین های ماکرو

دوربین ماکرو میان رده سامسونگ توی حالت عکسبرداری روز روشن، محیط های کم نور و حالت شب عملکرد معمولی و متوسطی داره که ازش انتظار بالایی نداریم. معمولا عکس های ثبت شده با دوربین ماکرو این گوشی یه تصویر کلی از سوژه رو بهتون میده که جزئیات پایینی داره. از اون طرف عکس ها تاریک و با نویز هستن و چندان به درد نمی‌خورن.
در مقابل دوربین ماکرو Poco X6 هم عملکردی مشابه دوربین سامسونگ داره. دوربین ماکرو این گوشی به دلیل رزولوشن پایین عکس های با وضوح کم، بدون جزئیات و تاریک ثبت میکنه که اصلا جالب نیست و تازه نویز هم داره.

روی این حساب دوربین ماکرو سامسونگ با همه ایراداتش اینجا از پوکو خیلی سر تره و میشه روش حساب کرد.

 

مقایسه عملکرد دوربین های سلفی

دوربین سلفی پوکو عکس های با کیفیت رو ثبت میکنه که جزئیات و وضوح مناسبی دارن. تصاویر ثبت شده با این دوربین وضوح بالا دارن که رنگ پوست و صورت رو تشخیص میده و جزئیات تا حد امکان حفظ میشن. از اون طرف محدوده داینامیک و کنتراست مناسبی بهتون میده که در حد خودش جوابگو هست. دوربین سلفی پوکو حتی توی محیط های باز هم عملکرد مناسبی داره و دیگه با مشکل زردی صورت و یا تاریک شدن محیط اطراف روبرو نمیشین.
دوربین سلفی A54 سامسونگ هم مانند رقیب کیفیت عکسبرداری فوق العاده ای داره. دوربین سلفی سامسونگ دقت بالایی توی ثبت جزئیات صورت و دست ها داره و همه چیز رو به طور کاملا طبیعی و بدون دستکاری ثبت میکنه. از اون طرف کنتراست تصویر و محدوده داینامیک تا حد امکان رعایت میشه که دقیقا همون چیزیه که از یه میان رده سامسونگی انتظار داریم.

با استناد به تمامی موارد گفته شده توی مقایسه Poco X6 شیائومی و A54 سامسونگ در بخش دوربین، میان رده A54 به لطف داشتن پکیج دوربین قدرتمند و توانای عکسبرداری بهتر توی هر سه حالت روز، محیط های کم نور و حالت شب برتری بیشتی در مقایسه با پوکو داره و امتیاز این بخش رو دریافت میکنه.

 

مقایسه Poco X6 و A54 سامسونگ از نظر پردازشی و سخت افزار

توی بخش پردازشی هر دو تا گوشی میان رده گیمینگ Poco X6 شیائومی از تراشه تقویت شده کوالکام Snapdragon 7s Gen 2 استفاده کرده که با معماری ۴ نانومتری ساخته شده و عملکرد فوق العاده بالایی توی کاربری روزانه و ترکیبی به کاربر میده. این تراشه ۸ هسته پردازشی قدرتمند داره که با پردازنده گرافیکی Adreno 710 بخش پردازشی گوشی پوکو رو هدایت میکنن.
در مقابل، میان رده A54 سامسونگ از تراشه Exynos 1380 با معماری ۵ نانومتری استفاده میکنه که عملکرد مناسبی و قابل قبولی در پردازش های روزمره ایفا میکنه. این تراشه سامسونگی از ۸ هسته پردازشی و پردازنده گرافیکی Mali-G68 MP5 تشکیل شده که هسته های فرعی سرعت کلاک ۱۰۰ مگاهرتز بالاتر رو در مقایسه با رقیب دارن.
بر اساس تست های انجام شده توی بنچمارک های معتبر، تراشه اسنپدراگون Poco X6 توی رقابت با اگزینوس A54 سامسونگ یه برتری محدودی داره و در حد ۵ تا ۷ درصد سرعت پردازشی بیشتری رو بهتون میده.

مقایسه Poco X6 و A54 سامسونگ از نظر پردازش

توی اجرای بازی و برنامه های سنگین و نیمه سنگین، هر دو تا گوشی عملکرد مناسبی دارن و میتونین جدیدترین بازی های روز دنیا مثل پابچی و کالاف موبایل رو بدون دردسر با کیفیت و فریم بالا تجربه کنین. مطابق انتظارمون تراشه اگزینوس سامسونگ توی استفاده طولانی کمی گرم میشه و افت عملکرد محدودی داره، از اون طرف تراشه بهینه شده اسنپدراگون توی Poco X6 شیائومی پایداری ۹۹ درصدی داره و حتی توی اجرای بازی های سنگین به زحمت گرم میشه. در کنار اینها اگه نسخه ۱۲ گیگابایتی پوکو رو بخرین قطعا تجربه گیمینگ فراتر از تصورتون رو تجربه میکنن که اینجا تراشه اگزینوس A54 سامسونگ حرفی برای گفتن نداره و به راحتی کنار میره.

مقایسه سخت افزار Poco X6 و A54 سامسونگمیان رده A54 توی ظرفیت های حافظه ۱۲۸ گیگابایت و رم ۴ تا ۸ گیگابایت و همچنین ۲۵۶ گیگابایت و رم ۶ و ۸ گیگابایت به بازار عرضه شده که امکان استفاده از کارت حافظه جانبی رو داره. از اون طرف، غول گیمینگ Poco X6 شیائومی با حافظه ۲۵۶ گیگابایت با رم ۸ و ۱۲ گیگابایت و نسخه ۵۱۲ گیگابایتی و رم ۱۲ در بازار کشور وجود داره.

در حالت کلی توی مقایسه Poco X6 شیائومی و A54 سامسونگ در بخش پردازشی، هر دو تا گوشی عملکرد نزدیک به هم دارن. ولی از اونجایی که پوکو از رم بالاتری پشتیبانی میکنه تجربه گیمینگ به کاربر میده و امتیاز این بخش رو دریافت میکنه.

مقایسه عملکرد نرم افزاری پوکو ایکس 6 و ای 54

میان رده Poco X6 شیائومی با اندروید 13 و پوسته MIUI 14 وارد بازار شده که بنا به تایید سازندگان در آینده نزدیک بروز رسانی اندروید 14 و رابط کاربری HyperOS رو دریافت میکنه. از اون طرف میان رده A54 مثل رقیب با اندروید پایدار ۱۳ (قابل ارتقا به اندروید ۱۴) و پوسته شخصی 5.1 One UI سامسونگ (قابل ارتقا به One UI 6) به بازار عرضه شده که محیط کاربری روون و بدون باگ رو در اختیارتون میذاره.

مقایسه عملکرد نرم افزاری پوکو ایکس 6 و ای 54سامسونگ چند سالیه که حسابی رو رابط کاربری خودش تمرکز کرده و توی هر آپدیت مشکلات احتمالی رو برطرف میکنه که در نتیجه تجربه بسیار یکدست و خوبی رو به کاربر میده که کمتر برندی از پسش بر میاد. از اون طرف رابط کاربری شیائومی هم با یه پله عقب تر، تجربه مناسبی از یه رابط کاربری شخصی سازی شده رو به کاربر میده که به احتمال قوی با بروز رسانی هایپر وضعیت خیلی بهتری پیدا میکنه و رقابت نزدیکی با رقیب داره.

مقایسه رابط کاربری پوکو ایکس 6 و ای 54بر اساس اخبار اعلام شده از سوی کمپانی سامسونگ تمامی گوشی های این برند آپدیت نرم افزاری ۴ ساله و امنیتی تا ۵ سال خواهند داشت. از اون طرف شیائومی هم برای گوشی های خودش بروز رسانی نرم افزاری ۳ ساله و پچ امنیتی ۴ ساله داره که خبر خوبی برای طرفداران شیائومی به حساب میاد.

در حالت کلی توی مقایسه Poco X6 و A54 سامسونگ در بخش نرم افزاری، هر دو تا گوشی عملکرد کاملا روون و نزدیک به هم دارن. از اون طرف میان رده سامسونگ فارغ از ظاهر جذابش تا ۱ سال آپدیت نرم افزاری و امنیتی بیشتری رو دریافت میکنه که روی این حساب امتیاز بخش نرم افزاری به A54 میرسه.

 

مقایسه اسپیکر پوکو ایکس 6 و A54 سامسونگ

توی بخش مقایسه اسپیکر، شیائومی Poco X6 به دو تا بلندگوی استریو مجهز شده که در بخش بالا و پایین فریم گوشی قرار گرفتن. بلندگو های میان رده پوکو به دلیل پشتیبانی از صدای دالبی اتموس، صدای خروجی بسیار بالا و بلندی رو تولید میکنه و کوبندگی بیس هم مناسبه و در حد انتظار ظاهر میشه.

مقایسه اسپیکر پوکو ایکس 6 و A54 سامسونگدر مقابل میان رده A54 سامسونگ تنها از یه بلندگوی استریو استفاده کرده که در پایین فریم گوشی و کنار پورت شارژ گذاشتنش. اسپیکر سامسونگ مطابق انتظارمون صدای بلندی رو تولید میکنه ولی از اون طرف صدای بیس تعریفی نداره و انتظاری هم ازش نمیره.

مقایسه اسپیکر poco x6 و A54 سامسونگمیان رده پوکو هنوزم از جک صدا پشتیبانی میکنه و میتونین از هندزفری های سیم استفاده کنین. از اون طرف سامسونگ جک صدا رو از اکثر گوشی های جدیدش برداشته که A54 هم این مشکل رو داره و باید به ناچار سراغ هندزفری های بلوتوثی برین.

با توجه به توضیحات توی مقایسه Poco X6 و A54 سامسونگ در بخش اسپیکر، پوکو ایکس ۶ به دلیل داشتن جک صدا و همچنین بیس قوی تر امتیاز این بخش رو دریافت میکنه.

 

کدوم مدل ارزش خرید بیشتری داره؟

در حال حاضر میان رده A54 سامسونگ با ترکیب حافظه 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت با قیمت 15 میلیون تومان (اسفند ماه ۱۴۰۲) به فروش میرسه. از اون طرف گوشی Poco X6 با همین حافظه و رم 12 گیگ قیمتی حدود 14 میلیون داره که یک میلیون هم ارزون‌تره! اما دلیلش چیه؟ با توجه به قیمت گوشی تو بازار و قابلیت‌هایی که مورد بررسی قرار دادیم، می‌بینیم که این میانرده‌ها تقریبا تو همه موارد شبیه به همن اما سامسونگ یکم از پوکو سرتره. مثلا تو بخش رابط کاربری، ای ۵۴ با وجود قدیمی‌تر بودن پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی‌تری داره، تو بخش دوربین عکسای باکیفیت‌تری می‌گیره و تو بخش باتری هم بیشتر شارژ نگه میداره. تازه بدنه بادوام‌تری هم داره و از استاندارد ضد آب برخوردار شده و کارت حافظه می‌خوره که هیچ کدوم از اینا رو تو پوکو نداریم. اما از اون طرف رم 12 و سخت‌افزار پوکو از اگزینوس سامسونگ برای بازی بهتره و با شارژر فست و جک هدفون میاد که خودش یه قابلیت مهمه. بنابراین پیشنهاد ما اینکه که اگه می‌خواین عکسای خوشگل بگیرین و یه گوشی خوش ساخت و باکیفیت دستتون باشه که از پس بازی موبایلی هم بربیاد، برین سراغ سامسونگ. اما اگه سخت افزار خیلی براتون مهمه پیشنهاد می‌کنیم یکم دیگه هزینه کنین و برادر بزرگتر پوکو یعنی گوشی Poco X6 Pro رو با قیمت 17 میلیون بخرین!

مقایسه مشخصات galaxy a54 با poco x6

Samsung Galaxy A54
Xiaomi Poco X6
تاریخ عرضه

Announced2023, March 15

StatusAvailable. Released 2023, March 24

Announced2024, January 11

StatusAvailable. Released 2024, January 12

مشخصات بدنه

رنگ بندیLime, Graphite, Violet, White

SIMIP67 dust/water resistant (up to 1m for 30 min)

Build

Weight202 g (7.13 oz)

Dimensions158.2 x 76.7 x 8.2 mm (6.23 x 3.02 x 0.32 in)

رنگ بندیBlack, White, Blue

SIMIP54, dust and splash resistant

BuildGlass front (Gorilla Glass Victus), plastic frame, plastic back

Weight181 g (6.38 oz)

Dimensions161.2 x 74.3 x 8 mm (6.35 x 2.93 x 0.31 in)

مشخصات صفحه نمایش

ProtectionCorning Gorilla Glass 5

Resolution1080 x 2340 pixels, 19.5:9 ratio (~403 ppi density)

Size6.4 inches, 100.5 cm2 (~82.9% screen-to-body ratio)

نوعSuper AMOLED, 120Hz, 1000 nits (HBM)

ProtectionCorning Gorilla Glass Victus

Resolution1220 x 2712 pixels, 20:9 ratio (~446 ppi density)

Size6.67 inches, 107.4 cm2 (~89.7% screen-to-body ratio)

نوعAMOLED, 68B colors, 120Hz, Dolby Vision, 500 nits (typ), 1200 nits (HBM), 1800 nits (peak)

مشخصات باتری

Charging25W wired

مدت پخش موسیقی

زمان مکالمه

استندبای

نوعLi-Po 5000 mAh, non-removable

Charging67W wired, 100% in 44 min (advertised)

مدت پخش موسیقی

زمان مکالمه

استندبای

نوع5100 mAh, non-removable

مشخصات دوربین اصلی

نوع دوربینTriple : 50 MP, f/1.8, (wide), PDAF, OIS 12 MP, f/2.2, 123 (ultrawide), 1.12m 5 MP, f/2.4, (macro)

ویدئو4K@30fps, 1080p@30/60fps, 720p@480fps

ویژگیLED flash, panorama, HDR

نوع دوربینTriple : 64 MP, f/1.8, 25mm (wide), 0.7m, PDAF, OIS 8 MP, f/2.2, 118 (ultrawide), 1/4.0", 1.12m 2 MP, f/2.4, (macro)

ویدئو4K@30fps, 1080p@30/60fps, gyro-EIS

ویژگیLED flash, HDR, panorama

مشخصات دوربین سلفی

ویژگی ها

نوع دوربینSingle : 32 MP, f/2.2, 26mm (wide), 1/2.8", 0.8m

ویدئو4K@30fps, 1080p@30fps

ویژگی هاHDR

نوع دوربینSingle : 16 MP, f/2.5, (wide)

ویدئو1080p@30/60fps

مشخصات پردازنده و سخت افزار

Internal128GB 6GB RAM, 128GB 8GB RAM, 256GB 8GB RAM

Card slotmicroSDXC (uses shared SIM slot)

ChipsetExynos 1380 (5 nm)

CPUOcta-core (4x2.4 GHz Cortex-A78 & 4x2.0 GHz Cortex-A55)

GPUMali-G68 MP5

InternalUFS 2.2

Card slotNo

ChipsetQualcomm SM7435-AB Snapdragon 7s Gen 2 (4 nm)

CPUOcta-core (4x2.40 GHz Cortex-A78 & 4x1.95 GHz Cortex-A55)

GPUAdreno 710

مشخصات نرم افزاری

OSAndroid 13, One UI 5.1

OSAndroid 13, MIUI 14, planned upgrade to Android 14, HyperOS

ویژگی ها

SensorsVirtual proximity sensing

SensorsFingerprint (under display, optical), accelerometer, gyro, proximity, compass

مشخصات صدا

3.5mm jack No

پورت هندزفری 3.5 میلیمتر

بلندگوYes, with stereo speakers

3.5mm jack 24-bit/192kHz Hi-Res & Hi-Res Wireless audio

پورت هندزفری 3.5 میلیمتر

بلندگوYes, with dual speakers

مشخصات شبکه های ارتباطی

5G bands1, 3, 7, 8, 20, 28, 38, 40, 41, 77, 78 SA/NSA/Sub6 - International

EDGE

GPRS

3G bandsHSDPA 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100

TechnologyGSM / HSPA / LTE / 5G

2G bandsGSM 850 / 900 / 1800 / 1900 - SIM 1 & SIM 2 (dual-SIM model only)

4G bands1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12, 17, 20, 26, 28, 32, 38, 40, 41, 66

SpeedHSPA, LTE-A, 5G

5G bands1, 3, 5, 7, 8, 20, 28, 38, 40, 41, 66, 77, 78 SA/NSA/Sub6

EDGE

GPRS

3G bandsHSDPA 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100

TechnologyGSM / HSPA / LTE / 5G

2G bandsGSM 850 / 900 / 1800 / 1900 - SIM 1 & SIM 2

4G bands1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12, 13, 17, 18, 19, 20, 26, 28, 32, 38, 40, 41, 66

SpeedHSPA, LTE-A, 5G

سایر مشخصات

PositioningGPS, GLONASS, GALILEO, BDS

Infrared port

Bluetooth5.3, A2DP, LE

موقعیت نما ( GPS )

NFCYes (market/region dependent)

RadioNo

USBUSB Type-C 2.0, OTG

WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6, dual-band, Wi-Fi Direct

PositioningGPS, GLONASS, GALILEO, BDS

Infrared portYes

Bluetooth5.2, A2DP, LE

موقعیت نما ( GPS )

NFCYes (market/region dependent)

RadioUnspecified

USBUSB Type-C 2.0, OTG

WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct

تست ها

بلندگو-26.6 LUFS (Good)

کیفیت صدا

عمر باتری

Camera

Display

Performance

بلندگو -26.5 LUFS (Good)

کیفیت صدا

عمر باتری

Camera Photo / Video

Display

Performance

سایر

SAR0.81 W/kg (head) 0.67 W/kg (body)

رنگ بندی

Price$381.00 / 482.97 / 445.00 / 40,999

SAR EU0.69 W/kg (head) 1.34 W/kg (body)

ModelsSM-A546V, SM-A546U, SM-A546U1, SM-A546B, SM-A546B/DS, SM-A546E, SM-A546E/DS, SM-A5460

SAR

رنگ بندی

Price$299.50 / 295.02 / 25,999

SAR EU

Models23122PCD1G

نویسنده : امیر بهمن پور
تاریخ انتشار 1 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 25
5/ 4.6

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Reza Mahdi Poor

سلام من A54 دارم . اسپیکر استریو داره و استریو دوگانه هم هست اما توی مقاله گفته شده که یک اسپیکر استریو داره و اشتباه نوشته شده . من با A54 بازی سنگین هم کردم و عملکرد روان و خوبی داره و دما هم بالا نمی ره اگه برای بازی بخواهین این گوشی خوب عمل می کند

۰۵ فروردین ۱۴۰۳
    tahamousavi

    اصولاً یک اسپیکر به تنهایی نمیتونه استریو باشه، ولی ایراد شما بجاست و متن مقاله یجوری نوشته شده که ذهن آدم منحرف میشه و اینجوری برداشت میشه که یک اسپیکر داره.
    جهت شفاف سازی: برخی گوشی ها از اسپیکر مکالمه به عنوان اسپیکر استریو دوم گوشی استفاده میکنن (مثل همین a51) و برخی یک اسپیکر جدایی به جز اسپیکر مکالمه رو به عنوان اسپیکر استریو دوم استفاده میکنن…

    ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
Reza Mahdi Poor

سلام من A54 دارم . اسپیکر استریو داره و استریو دوگانه هم هست اما توی مقاله گفته شده که یک اسپیکر استریو داره و اشتباه نوشته شده . من با A54 بازی سنگین هم کردم و عملکرد روان و خوبی داره و دما هم بالا نمی ره اگه برای بازی بخواهین این گوشی خوب عمل می کند.

۰۵ فروردین ۱۴۰۳