بررسی کالبدشکافی و تعمیرپذیری گوشی Poco X6 Pro شیائومی

گوشی Poco X6 Pro در تاریخ ژانویه 2024 (دی 1402) عرضه شد و علی‌رغم حفظ اصالت و طراحی نسبی نسل گذشته، عملا نسخه بهبودیافته گوشی X5 به شمار میاد. از چیپ قدرتمند مدیاتک گرفته تا صفحه‌نمایش AMOLED خفن و قابلیت شارژ سریع، همه و همه جزو ویژگی های جدید خانواده X پوکو هستن. در این نسخه شیائومی همچنین از HyperOS جدید خودش رونمایی کرده که با اندروید 14 سازگار شده. در این مقاله موبونیوز قراره به بررسی کالبدشکافی و تعمیرپذیری گوشی Poco X6 Pro شیائومی بپردازیم و ببینیم که در برابر رقبای سامسونگی، این گوشی می‌تونه امتیاز تعمیرپذیری بالایی داشته باشه یا نه؟

بررسی مشخصات فنی گوشی Poco X6 Pro شیائومی

گوشی Poco X6 Pro شیائومی در مدل های مختلف وزن 186 گرمی و در بعضی مدل‌ها وزن 190 گرمی داره. قاب پشتی این گوشی از جنس پلاستیک یا به گفته کمپانی سیلیکون پلیمر شده هست! (جنس چرمی اما از نوع اقتصادی). Poco X6 Pro گواهی IP54 داره و در برابر گرد و خاک مقاومه. صفحه‌نمایش این گوشی از جنس AMOLED هست و 68 میلیارد رنگ رو پوشش میده، بعلاوه استفاده از نرخ بروزررسانی 120 هرتزی، HDR10 و Dolby Vision در این بازه قیمتی بسیار ایده‌آل هست. صفحه‌نمایش 6.67 اینچی Poco X6 Pro نسبت صفحه به حاشیه 90.1 درصدی داره که خودش رو کنار سری S24 سامسونگ قرار میده! رزولوشن 1220 در 2712 پیکسلی این گوشی می‌تونه تراکم 446 ppi داشته باشه و لایه محافظتی اون هم Corning Gorilla Glass 5 هست.

قلب تپنده این مدل چیپ پردازنده 4 نانومتری مدیاتک Dimensity 8300 Ultra هست که در کنار GPU از نوع Mali G615-MC6 می‌تونه پاسخ‌گوی عملیات روزانه یا حتی فرآیند های گرافیکی سنگین باشه. طبق انتظار نوع حافظه ذخیره‌سازی به کار رفته در Poco X6 Pro شیائومی UFS 4.0 می‌باشد و کاربران می‌تونن این گوشی را در مدل های 256GB 8GB RAM، 256GB 12GB RAM و 512GB 12GB RAM تهیه کنن. لنز دوربین اصلی گوشی 64 مگاپیکسلی هست که قابلیت OIS (لرزش‌گیری تصاویر) و PDAF داره. لنز اولترا واید 8 مگاپیکسلی در کنار لنز ماکرو دو مگاپیکسلی قرار گرفته. فلش LED، ثبت تصاویر HDR و panorama از دیگر ویژگی های این جزیره دوربین می‌باشد. در کنار فناوری gyro-EIS شما می‌تونید با استفاده از لنز اصلی فیلم هایی با کیفیت 4K در 24/30 فریم بر ثانیه ضبط کنید. همچنین فیلم‌برداری با کیفیت 1080p در 30/60 فریم بر ثانیه هم می‌تونه حافظه ذخیره‌سازی رو کم‌تر درگیر کنه. دوربین سلفی این گوشی دارای لنز 16 مگاپیکسلی هست و در کنار ثبت تصاویر HDR و panorama می‌تونه فیلم هایی با کیفیت 1080p در 30/60 فریم بر ثانیه ضبط کنه. این گوشی اسپیکر های دوگانه داره اما بر خلاف گذشته جک 3.5 میلی‌متری حذف شده. Poco X6 Pro باتری 5000 میلی‌آمپری داره و طبق گفته شیائومی با استفاده از شارژر 67 واتی می‌تونید اون رو در 45 دقیقه 100 درصد شارژ کنید. درگاه شارژ این گوشی از نوع USB Type-C 2.0 هست. شما می‌تونید این گوشی رو در رنگ های مشکی، زرد و خاکستری تهیه کنید. Poco X6 Pro شیائومی بازه قیمتی 350 تا 400 دلاری داره که با توجه به مدلی که تهیه می‌کنید قیمت اون فرق خواهد کرد. وقتش رسیده که بریم سراغ بررسی کالبدشکافی Poco X6 Pro شیائومی! 

 

بررسی کالبدشکافی و تعمیرپذیری گوشی Poco X6 Pro شیائومی

طبق روال گذشته، در اولین مرحله باید درگاه سیم‌کارت رو جدا کنیم. به دلیل اینکه گوشی Poco X6 Pro فاقد گواهی IP68 هست و ضد آب نیست، قسمت های خارجی این گوشی که جدا میشن مثل درگاه سیم کارت با استفاده از نوار قرمز رنگ عایق‌بندی شدن. در مرحله بعد، با استفاده از تفنگ حرارتی به قاب پشتی حرارت می‌دیم تا عایق‌بندیش شل بشه و بتونیم بازش کنیم. قاب پشتی این گوشی از جنس پلاستیک هست اما لایه رویی اون چرم پلاستیکی خیلی نازک و ضعیفی داره. کاور های محافظ لنز های دوربین رو هم از همین قسمت می‌تونید تعویض کنید.

در مرحله بعدی 17 تا پیچ وجود داره که باید بازشون کنیم. کاور پلاستیکی اولین قطعه ای هست که جدا میشه و در میاد. روی این لایه، گیرنده های آنتن و NFC تعبیه شده. کابل های اتصال فلش LED و حسگر نور صفحه‌نمایش هم در کنار اونا نصب شده. در قسمت پشتی این قطعه مقدار قابل توجهی لایه گرافیتی گذاشتن تا گرما رو حرارت بده. سپس کابل اتصال باتری رو به همراه بقیه کابل های اتصال جدا کنیم.

با در آوردن و جدا کردن برد اصلی می‌تونیم لنز های دوربین تعبیه شده بر روی این برد رو بررسی کنیم. این لنزها پس از جدا کردن کابل اتصال‌شون از برد اصلی به راحتی جدا میشن و در میان. میکروفون ثانویه کنار لنز های دوربین قرار گرفته. در قسمت میانی برد اصلی، شیائومی از لایه های مسی جهت انتقال گرما استفاده کرده. 

پس از شکافتن لایه های حرارتی نصب شده روی برد اصلی، می‌تونیم چیپ پردازنده، چیپ رم، چیپ ROM و چیپ حافظه ذخیره‌سازی رو مشاهده کنیم.

در قسمت بعدی می‌ریم سراغ کالبدشکافی اسپیکر. شیائومی روی این قطعه هم لایه حرارتی زده! خود قطعه اسپیکر به رنگ نقره‌ای در تصویر قابل رویت هست. همچنین شیائومی از فیلتر توری مانند در ورودی اسپیکر به سمت بیرون گوشی استفاده کرده. در گوشه اسپیکر برد گیرنده های آنتن هم قرار گرفته.

 

برای درآوردن باتری از چسب مخصوص جداسازی که با رنگ نارنجی مشخص هست استفاده می‌کنیم. همونطور که پیش‌تر گفتیم ظرفیت باتری Poco X6 Pro شیائومی 5000 میلی‌آمپر هست.

در قسمت زیرین باتری، کابل های اتصال برد اصلی به برد جانبی و برد اصلی به صفحه‌نمایش تعبیه شده که قابل مشاهده هست. در نتیجه برای تعویض صفحه‌نمایش تمامی مراحل رو تا اینجای کار انجام بدید و از سمت جلو به صفحه‌نمایش حرارت بدید تا عایق‌بندیش شل بشه، با اهرم پلاستیکی اون رو بلند کنید و صفحه‌نمایش جدید رو جا بزنید. در آخر یادتون باشه کابل اتصال صفحه‌نمایش جدید رو به برد اصلی وصل کرده باشید و تمام!

بعد از جدا کردن کابل های اتصال ذکر شده در قسمت قبلی، می‌تونیم سیستم خنک‌کننده یا همون Vapor Chamber غول پیکر که زیر باتری و مادر برد تعبیه شده رو بررسی کنیم. 

در قسمت آخر می‌ریم سراغ بررسی برد جانبی. میکروفون اصلی، درگاه شارژر به همراه نوار قرمز رنگ عایق‌بندی و درگاه سیم‌کارت همگی در برد جانبی تعبیه شدن. ماژول ویبره و حسگر اثر انگشت در قسمت پایینی شاسی اصلی تعبیه شدن و با استفاده از چسب عایق‌بندی شدن. برای تعویض بهشون حرارت بدید و به راحتی اونا رو جدا کنید. برای تعویض دکمه های کناری گوشی هم باید به آرومی اهرم و قلاب فلزی اونا رو از داخل فریم کناری بیرون بکشید و اونا رو تعویض کنید. خود دکمه ها رو میشه از بیرون جدا کرد. دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی هم به راحتی جدا میشه. حسگر مجاورتی هم در کنار لنز جلویی دستگاه، در بالای شاسی اصلی قرار گرفته.

 

امتیاز نهایی و جمع‌بندی  

کالبدشکافی Poco X6 Pro شیائومی نشون داد که این گوشی هم مثل نسخه قبلی خودش نتونست امتیاز بالایی کسب کنه و سهم اون فقط امتیاز 7 از 10 بود. این در حالی است که تمامی گوشی های 2024 سامسونگ از پایین رده تا پرچمدار میانگین امتیازی 9 از 10 رو داشتن. همچنین معماری کلی گوشی های سامسونگ چه پایین رده و چه پرچمدار شباهت و نظم خاص خودش رو داشت اما گوشی های شیائومی رو کارشناس فنی هر جور دلش خواسته طراحی کرده! معماری داخلی ضعیف، کمبود موجودی قطعات به صورت بین‌المللی، دشواری مراحل تعویض صفحه‌نمایش و دیگر قطعات و در آخر پراکندگی چیپ های قطعات در شاسی گوشی از نقاط ضعف عمده این گوشی در قسمت کالبدشکافی و تعمیرپذیری می‌باشند. نظر شما چیه؟ فارغ از عملکرد فنی و بازه قیمتی این گوشی، شما به Poco X6 Pro شیائومی از یک تا ده چه امتیازی رو می‌دید؟

 

نویسنده : تحریریه موبونیوز
تاریخ انتشار 2 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 22
5/ 4.5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Hossein_sh

چرا برعکس؟ اول بررسی باشه و بعد تعمیر پذیریش بهتره ک😂

۱۴ اسفند ۱۴۰۲
Amir ali namaei

برسی تعمیر پذیری خوبی داشت

۱۲ اسفند ۱۴۰۲
!Just trust me

آقا اول ویدیو بررسی رو بزار بعد کالبدشکافی

۱۲ اسفند ۱۴۰۲
arsalansh

معمولا وقتی شرکت‌ های چینی گوشی‌های ارزون قیمت اما در عین حال قدرتمند تولید می‌کنند دور از انتظار نیست که این گوشی‌ها به گونه‌ای یکبار مصرف باشند. اگر این گوشی کیفیت ساخت بالایی داشت به راحتی ۴ سال استفاده می‌کردند در حالی که ما می‌دونیم سیاست شرکت‌های چینی سود کمتر اما تولید بسیار بیشتر گوشی هست و طبیعتا گوشی میان رده یا پایین رده چینی باید جوری ساخته بشه که بیشتر از ۲ سال کار نکنه تا شرکت سود کنه نه ضرر !

۱۲ اسفند ۱۴۰۲
Amir 1789

محصولات چینی فقط ظاهر جذاب و قیمت اقتصادی و چیست قوی چیز خاصی نداره
شیائومی کلا از این نظرها خودشو ثابت کرده
سامسونگ هم قبلا رو سری میان رده خودش یعنی a5x خیلی خرابی داشته اما سری a54 مهدی شجاری عزیز بررسی طولانی مدتش رو کرده و سر بلند بیرون اومده

۱۲ اسفند ۱۴۰۲
    Mobin.sn

    😂😂

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
Ahmaddosti

خیلی جالب بود

۱۲ اسفند ۱۴۰۲
alirezanikkhah

سیستم خنک کننده خیلی بزرگی استفاده کردن برای یک گوشی میان رده

۱۲ اسفند ۱۴۰۲
    Mobin.sn

    پردازنده دایمنسیت 8300 اولترا برای گوشی های میان رده رو به بالا استفاده میشه شاید بگی چطور با این قدرت چنین قیمتی داره چون هسته های که به کار رفته در چیپست هسته های قدیمی هستند که باعث حرارت زیاد میشه اگه ویدیو های تست گیم گوشیو دیده باشی دماش تا ۴۷ درجه رفته برای همین مجبورند از مایع خنک کننده بیشتری استفاده کنند

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
Nurse

گوشی فوق‌العاده‌ای هست؛ حیف که با این قیمت ریسک داره خریدش

۱۲ اسفند ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

عجیبه

۱۲ اسفند ۱۴۰۲
EminEm 19

ویدیو برسی این گوشی رو بزارید لطفا

۱۱ اسفند ۱۴۰۲
shahab-021

گوشی های عجیب غریب
داخلی پیچیده ای هم دارن

۱۱ اسفند ۱۴۰۲
    Mobin.sn

    👍👍

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
Limb0onTop

گوشی خیلی خوبیه
بعیدم هست که بخواد زود خراب شه

۱۱ اسفند ۱۴۰۲
Habibz

ویدیو برسیش رو هم بسازید

۱۱ اسفند ۱۴۰۲
Mhch8877

خوب نیست!

۱۱ اسفند ۱۴۰۲
ali.sh2004

زیاد جالب نبود، انگار همینجوری قطعاتو پخش کردی توی گوشی

۱۱ اسفند ۱۴۰۲
    Vahid 1500

    هیچ چیز چینی خوب نیست خیالتون راحت همه چینی‌ها به شدت آدمهای کثیف دزد ونجسن

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    Vahid 1500

    هیچ چیز چینی خوب نیست خیالتون راحت همه چینی‌ها به شدت آدمهای کثیف دزد ونجسن خودم شیامی ۱۳ تی پرو گرفتم صفحه نمایش به شدت آشغالی داشت اصلن زیر نور آفتاب به زور دیده میشد بعد الکی زده ۲۶۰۰ نیت فقط با ارقام بازی مکنه کار چینی ها فقط گول زدن وکلاه برداریه

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
      MOHAMAD HOSEIN 2022

      عزیزم نگاه کن توی تست های معتبر جهان اون گوشی که شما داری تقریباً روشنایی 2300 رو ثبت کرده و مطمئن باش با گوشی دیگه ای که زیر ای مقدار هست به سختی میتونی کار کنی و اینکه داری به چینه ها فوش میدی و توحیین میکنی بدون که کار درستی نیست چون خیلی وقت هست که شیائومی امتحان خودش رو پست داده و جز بعضی از لگ های نرم افزاری که توی هایپر او اس حل شده ایراد دیگه ای نداره من خودم بیشتر اطرافیانم شیائومی دارند و خیلی هم راضی هستند و بعضی هاشون سه یا چهار سال هست که دارند و باز هم به خوبی کار میکنه پس نمیتونی همچین حرفی بزنی اون برندی که این کار رو انجام میده سامسونگ هست که توی نرم افزارش لگ میندازه تا مدل های دیگش به فروش برسه جدیدن یک دو سه سالی هم هست که آیفون هم که بهش امید داشتیم با این قضیه ریجستر و اینکه چند وقتی هست چیپست و دوربین هاش نسبت به برند های دیگه نیست گوشی های اندرویدی نسبت به قبل فروش بهتری داشته و آیفون فروشش کاهش یافته

      ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
Emran.B1388

👌

۱۱ اسفند ۱۴۰۲