مقایسه گوشی A54 سامسونگ و Poco X5 Pro شیائومی

گوشی های میان رده توی بازار ایران خیلی پرطرفدارن و هر ساله مدل های زیادی از این دستبندی گوشی ها از برندهای مختلف از سامسونگ، شیائومی و… عرضه میشه که اختلاف قیمت کمی دارن و واقعا گیج میشین که الان کدوم مدل رو بخریم بهتره؟ سامسونگ امسال، مدل های خیلی خوبی مثل سامسونگ A54 رو داده که به جرات میشه گفت امکانات جذابی به نسبت قیمتش داره؛ اما از اون طرف شیائومی هم بیکار نمونده و با پوکو X5 پرو خیلی گرد و خاک به پا کرده! اگه طرفدار میان رده های این دو تا برند هستین و این دو تا گوشی چشمتون رو گرفته ولی بین انتخاب یکیشون مردد هستین؛ همراه موبونیوز باشین تا یه مقایسه خفن بین سامسونگ A54 با پوکو X5 Pro داشته باشیم.

 

مقایسه طراحی و کیفیت ساخت سامسونگ A54 با پوکو X5 Pro

وقتی گوشی A54 رو دستتون میگرین یه حس خوبی میده چون قاب پشتی از جنس شیشه هست و فقط فریم پلاستیکی داره؛ در حالی که پوکو X5 پرو هم توی فریم و هم قاب پشتی از پلاستیک استفاده کرده که به نظرم شاید انقدر جذاب به نظر نرسه و گوشی تو دستتون هم لیز بخوره!
طراحی A54 یه شباهت های زیادی به پرچمدارهای سری S23 داره و اینو به خصوص در مورد ماژول های دوربین پشتی به خوبی متوجه میشین که چیدمانشون به شکل بدون جزیره هست. در مقابل، توی پوکو X5 پرو، ماژول های دوربین توی یه جزیره مستطیلی هستن که بخش زیادی از قسمت بالایی پشت گوشی رو گرفته که خوب این مورد که کدوم چیدمان رو بپسندین، بستگی به سلیقه خودتون داره.

مقایسه طراحی و کیفیت ساخت سامسونگ A54 با پوکو X5 Pro

توی بخش راست فریم هر دو تا گوشی، دکمه های پاور و تنظیم صدا قرار گرفتن اما خشاب سیمکارت توی A54 توی بخش بالای بدنه هست ولی توی پوکو X5 پرو، این خشاب، کنار پورت شارژ و توی قسمت پایین بدنه قرار گرفته. از اون طرف، سنسور مادون قرمز (IR Blaster)، قابلیتی هست که صرفا توی گوشی شیائومی Poco X5 Pro داریم و سامسونگ توی این مدل از گوشی های میان رده خودش این قابلیت رو قرار نداده که البته به نظرم، چندان کارایی زیادی نداره و صرفا برای این یه قابلیت، نباید کلا برین سمت پوکو!
جک ۳/۵ میلیمتری هندزفری هم، قابلیت دیگه ای هست که A54 سامسونگ از اون بی بهره است ولی از اون طرف، این میان رده سامسونگ از کارت حافظه خارجی هم پشتیبانی میکنه در حالی که پوکو، توی این یه مورد دستتون رو بسته نگه میداره و همون حافظه گوشی، تنها چیزی هست که در اختیارتون قرار میگیره.
توی بحث امنیت گوشی هم، سنسور اثر انگشت پوکو روی کلید پاور قرار گرفته در حالی که همین سنسور توی A54 سامسونگ زیر نمایشگر هست و به نظرم تفاوتی بینشون نیست و انتخاب این مورد هم کاملا سلیقه ای هست. پوکو X5 پرو، حاشیه نمایشگر کمتری در مقایسه با سامسونگ داره و اگه حاشیه زیاد نمایشگر اذیتتون میکنه، میتونین این مورد رو هم به عنوان یه مزیت برای گوشی پوکو در نظر بگیرین. هر دو نمایشگر هم با گوریلا گلس 5 پوشونده شدن و مقاومت خوبی در مقابل خط و خش و افتادن دارن.

مقایسه طراحی سامسونگ A54 با پوکو X5 Pro

هر دو گوشی، گواهی محافظت در مقابل گرد و غبار رو دارند اما سامسونگ به خاطر داشتن گواهی IP67، تا نیم ساعت و در عمق ۱ متری آب هم میتونه کارایی داشته باشه ولی اگه پوکو رو داخل آب بندازین، باید با گوشی خداحافظی کنین!
در کل بخوایم توی بخش طراحی، بین گلکسی A54 و پوکو X5 پرو، یکیشون رو بهتون پیشنهاد بدیم، در مجموع A54 طراحی جذاب تری داره و البته خوش دست تر هم هست.

 

مقایسه صفحه نمایش سامسونگ A54 با پوکو X5 Pro

پوکو X5 پرو یه نمایشگر AMOLED با نرخ بروزرسانی ۱۲۰ هرتز، رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل و اندازه ۶/۶۷ اینچ داره؛ از اون طرف، نمایشگر گوشی A54 سامسونگ، یه پنل ۶/۴ اینچی و ۱۲۰ هرتزی هست که تصاویر رو با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل نمایش میده. هر دو نمایشگر، از استاندارد HDR10+ پشتیبانی میکنن ولی فقط نمایشگر پوکو X5 پرو، قابلیت نمایش دالبی ویژن رو داره و توی A54 از این خبرا نیست!

مقایسه صفحه نمایش سامسونگ A54 با پوکو X5 Pro

اگه توی محیط باز با گوشی کار میکنین، گلکسی A54 سامسونگ با روشنایی ۱۰۰۰ نیتی، طبیعتا کارایی خوبی واستون داره ولی از اونور، روشنایی نمایشگر POCO X5 Pro هم همچین کم نیست و روشنایی ۹۰۰ نیت داره که تقریبا تفاوت خاصی با A54 سامسونگ نداره. در کل، توی بخش نمایشگر هم میشه گفت که امتیاز هر دو گوشی تقریبا یکسان هست.

 

مقایسه قدرت پردازشی و سخت افزار سامسونگ A54 با پوکو X5 Pro

پوکو X5 پرو از تراشه اسنپدراگون 778G استفاده می کنه. این تراشه، معماری ۶ نانومتری داره و از ۸ هسته شامل ۱ هسته ۲/۴ گیگاهرتزی Cortex-A78 و ۳ هسته ۲/۲ گیگاهرتزی Cortex-A78 و ۴ هسته ۱/۹ گیگاهرتزی Cortex-A55 تشکیل شده و از پردازنده گرافیکی Adreno 642L هم پشتیبانی میکنه. در مقابل، تراشه گلکسی A54 سامسونگ، پردازنده ۵ نانومتری Exynos 1380 هست که از ۸ هسته شامل ۴ هسته ۲/۴ گیاهرتزی Cortex-A78 و ۴ هسته ۲ گیگاهرتزی Cortex-A55 تشکیل شده. این تراشه از پردازنده گرافیکی Mali-G68 استفاده می کنه. توی بنچمارک ها، عملکرد این دو تراشه توی بخش های مختلف، تقریبا یکسان هست ولی خوب تراشه پوکو X5 پرو، با اختلاف نسبتا کمی از تراشه گلکسی A54 سامسونگ، عملکرد بهتری، به خصوص توی بازی ها داره.

مقایسه قدرت پردازشی و سخت افزار سامسونگ A54 با پوکو X5 Pro

اگه طرفدار بازی کردن با گوشی هستین، باید بگم که میتونین با هر ۲ تا گوشی بازی کنین ولی خوب، پوکو برای بازی کردن، کمتر اعصابتون رو خرد میکنه و میتونین بازی های زیادی رو با تنظیمات حداکثری و فریم بالا هم اجرا کنین ولی از اونور، توی گلکسی A54 این امکان رو ندارین و اگه میخواین بدنه گوشی زیاد داغ نشه یا بازی لگ و این چیزا نداشته باشه؛ بهتره به تنظیمات متوسط و فریم پایین تر رضایت بدین یا کلا سراغ بازی های نسبتا سنگین روی این گوشی نرین!
توی بقیه بخش ها، عملکرد تراشه این دو تا گوشی، راضی کننده است ولی همونجور که گفتم، برای بحث گیم، نمیتونین چندان روی گلکسی A54 حساب باز کنین و اگه نمیتونین بیخیال بازی کردن با گوشی بشین و طرفدار عناوین سنگین  هستین؛ پوکو X5 پرو براتون کارایی بهتری نسبت به A54 داره.

 

مقایسه باتری گوشی سامسونگ A54 با پوکو X5 Pro

هر دو مدل از باتری های ۵۰۰۰ میلی آمپری استفاده میکنن. باتری پوکو X5 پرو، میتونه حدود ۳۲ ساعت برای مکالمه، ۱۵ ساعت برای وب گردی و ۱۹ ساعت برای تماشای ویدئو آنلاین بهتون جواب بده؛ از اونور، با باتری گلکسی A54 سامسونگ میتونین تا ۲۶ ساعت تماس داشته باشین؛ حدود ۹ ساعت توی اینترنت بچرخین؛ نزدیک به ۱۳ ساعت ویدیو تماشا کنین یا اینکه یه ۷ ساعت و خرده ای، بازی کنین.

مقایسه باتری گوشی سامسونگ A54 با پوکو X5 Pro

باتری Galaxy A54 با آداپتور ۲۵ واتی، توی مدت نیم ساعت، از صفر تا حدود ۵۶ درصد شارژ میشه و برای شارژ کامل به حدود ۱ ساعت زمان نیاز داره. در مقابل، آداپتور ۶۷ واتی پوکو X5 پرو، باتری این گوشی رو توی نیم ساعت، از صفر حدود ۸۲ درصد شارژ میکنه و در عرض ۵۰ دقیقه، باتری فول شارژ میشه که از این نظر پوکو برتری بیشتری داره.
هر دو گوشی از شارژ سریع پشتیبانی میکنن و تا حدود ۱ روز هم بهتون شارژدهی میکنن. علاوه بر این، شارژدهی پوکو X5 پرو توی استفاده های روزانه و ترکیبی، برتری بیشتری در مقابل A54 سامسونگ داره. سامسونگ برای این مدل میان رده خودش، آداپتور شارژ توی جعبه نذاشته که باید جداگونه بخرین و برای خریدش باید حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان هزینه کنین که خوب همین مورد، قیمت خرید گوشی رو براتون افزایش میده؛ مشکلی که توی POCO X5 Pro نداریم. این مدل گوشی پوکو از فناوری شارژ معکوس ۵ واتی هم پشتیبانی میکنه که توی A54 سامسونگ نداریم و میتونین از این فناوری برای شارژ کردن هندزفری بلوتوثی خودتون استفاده کنین. توی این بخش هم، نتیجه کلی رقابت از نظر پایداری باتری، شارژدهی، سرعت شارژ و قابلیت های اضافه تر بخش باتری، به نفع پوکو X5 پرو تموم میشه.

 

مقایسه عملکرد نرم افزاری سامسونگ A54 با پوکو X5 Pro

توی مقایسه نرم افزاری Galaxy A54 با اختلاف از پوکو برتری داره؛ توی اولین استفاده رابط کاربری سامسونگ واقعا پیشرفت زیادی نسبت به چندین سال قبل داشته که توی استفاده طولانی مدت به هیچ عنوان باگ و لگ نداره. البته این بی انصافیه که بگیم شیائومی پوکو X5 پرو رابط کاربری خوبی نداره اما این یه چیز سلیقه ای هست و سامسونگ به خاطر کاربری آسون تر، بیشتر به دل میشینه. گوشی گلکسی A54 با جدید ترین نسخه اندروید حال حاضر یعنی اندروید ۱۳ عرضه شده اما پوکو X5 پرو با نسخه اندروید ۱۲ به بازار عرضه شده که باید پس از خریدن گوشی بلافاصله یه آپدیت نرم افزاری هم انجام بدین!
حالا تمامی این موارد به کنار، مهمترین برتری سامسونگ نسبت به شیائومی توی بخش نرم افزاری، آپدیت های منظم نرم افزاری هست که شیائومی توی این مورد خیلی تنبلی می کنه و آدم رو دق میده تا آپدیت بزنه! حتی این مورد رو هم میتونین یه برتری به نفع سامسونگ در نظر بگیریم چون به تازگی اعلام کرد که تمام گوشی های جدیدش تا ۴ سال، آپدیت نرم افزاری و تا ۶ سال آپدیت امنیتی دریافت میکنن ولی در مورد شیائومی؟ واقعا نمیدونم چی بگم!
بخوام یه نظر کلی توی این بخش بدم، قطعا نظرم روی گلکسی A54 سامسونگ هست چون بحث آپدیت بودن گوشی چه توی بخش نرم افزار و چه امنیت، چیزی نیست که بشه سرسری ازش بگذریم و اگه جدی نگیرینیش؛ قطعا بعدا به دردسرهای زیادی میفتین!

 

مقایسه عملکرد دوربین سامسونگ A54 با پوکو X5 Pro

مجموعه دوربین های پشتی گوشی A54 سامسونگ از یه لنز واید ۵۰ مگاپیکسلی اصلی، یه لنز اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی و یه دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی تشکیل شده که قابلیت فیلمبرداری با حداکثر کیفیت 4K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه رو بهتون میده. از اونور، پوکو X5 پرو از یه سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی برای لنز اصلی گوشی استفاده میکنه که در کنار یه لنز اولترا واید ۸ مگاپیکسلی و یه دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی، ترکیب دوربین های پشتی گوشی رو تشکیل میدن. این مجموعه دوربین ها هم، میتونن کار فیلمبرداری رو با حداکثر کیفیت 4K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه، براتون انجام بدن.

مقایسه عملکرد دوربین سامسونگ A54 با پوکو X5 Pro

کیفیت تصاویر گرفته شده با دوربین پوکو به نظرم بهتره. عکس هایی که دوربین این گوشی میگیرن، رنگ و لعاب بیشتری دارند اما یه وقتایی توی ثبت جزئیات به خصوص زمانی که توی محیط های باز هستین، عملکرد خوبی نداره و یه سری جزئیات رو کلا بیخیال میشه! از اون طرف، تصاویری که دوربین گلکسی A54 سامسونگ ثبت میکنه، رنگ های طبیعی تری نسبت به دوربین پوکو دارن اما خوب تصاویر این دوربین هم چندان بی عیب نیستن و ممکنه یه کم نویز روی تصویر بیفته ولی توی بحث ثبت جزئیات، عملکرد این دوربین خیلی بهتر از دوربین پوکو هست و جزئیات رو با دقت بیشتری ثبت میکنه.
سامسونگ توی A54 از یه دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی استفاده کرده که قابلیت فیلمبرداری با حداکثر کیفیت 4K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه رو داره؛ در مقابل، برای دوربین سلفی پوکو X5 پرو، یه لنز ۱۶ مگاپیکسلی استفاده شده که میتونه با حداکثر کیفیت 1080P و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنه. تصاویر گرفته شده با هر دو تا دوربین سلفی این گوشی ها، کیفیت خیلی خوبی دارن و تصاویر با تعادل رنگ خوب، محدوده دینامیکی و کنتراست بسیار خوب و البته با کمترین نویز ثبت میشن.

مقایسه عملکرد دوربین سلفی سامسونگ A54 با پوکو X5 Pro

توی این بخش، عملکرد هر دو تا گوشی، میشه گفت که تفاوت چندان خاصی ندارند و بیشتر بحث سلیقه شما مطرح هست. اگه عکس هایی با رنگ طبیعی تر و البته جزئیات بهتر میخواین، طبیعتا گلکسی A54 براتون بهتره ولی اگه، عاشق عکس هایی با رنگ و لعاب بیشتر هستین؛ میتونین از تصاویری که پوکو X5 پرو بهتون میده، لذت ببرین.

 

مقایسه عملکرد اسپیکر سامسونگ A54 با پوکو X5 Pro

عملکرد هر دو تا گوشی توی بخش اسپیکر خوبه و هر دو، صدای استریو و با کیفیتی رو ارائه میدن؛ اما پوکو X5 پرو، یه مقداری صدای بلند تر و واضح تری رو نسبت به گلکسی A54 پخش میکنه. از طرف دیگه، گوشی پوکو، جک ۳/۵ میلیمتری برای اتصال هدفون و هندزفری سیمی داره که توی A54 حذف شده و توی این گوشی باید سراغ خرید هندزفری بلوتوثی برین.

مقایسه عملکرد اسپیکر سامسونگ A54 با پوکو X5 Pro

 

جمع بندی

پوکو X5 پرو شیائومی و A54 سامسونگ، یه تفاوت قیمت حدود 1.2 میلیون تومان برای نسخه های با رم و حافظه مشابه، در زمان نگارش این مقاله (آذر ۱۴۰۲) دارند که خوب، خیلی مبلغ کمی نیست و اگه سراغ گوشی سامسونگ برید باید یه هزینه خرید شارژر که حدود 500 600 هزار تومان هست رو هم اضافه کنید و بریم ببینیم که آیا سامسونگ ارزش این مبلغ بالاتر رو داره یا نه؟ سامسونگ A54، توی بخش های طراحی (جذابیت و کیفیت ساخت بدنه)، دوربین (سلفی و دوربین های پشتی با رنگ و لعاب بیشتر) و پشتیبانی نرم افزاری (آپدیت نرم افزار و امنیت)، عملکرد بهتری داره؛ در مقابل، توی قسمت های باتری (شارژدهی و سرعت شارژ) و عملکرد تراشه (اجرای بازی و برنامه های سنگین و نیمه سنگین)، پوکو X5 پرو بهتره. توی قسمت هایی مثل صفحه نمایش و اسپیکر هم، بسته به سلیقه خودتون میتونین تصمیم گیری کنین و ببینین که کدوم رو میپسندین چون توی این بخش، هر دو تا عملکرد تقریبا یکسانی دارند. پس اگه طراحی و دوربین با عکس های زیبا و زنده و همچنین پشتیبانی نرم افزاری طولانی تر براتون خیلی مهمه سراغ خرید گوشی A54 سامسونگ با حدود 1.5 میلیون تومان هزینه بیشتر برید ولی اگه شارژدهی و سرعت شارژ بالا و همچنین عملکرد بهتر توی بازی ها ارزش و اهمیت بیشتری برای شما داره، بهتره سراغ خرید گوشی Poco X5 Pro شیائومی برید. نظر شما درباره این دو تا گوشی چیه؟ به نظرتون A54 سامسونگ ارزش خرید بیشتری داره یا پوکو X5 پرو شیائومی؟

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 5 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 25
5/ 4.6

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Emran.B1388

پوکو x5 پرو فقط

۰۴ بهمن ۱۴۰۲
tahamousavi

انتظار نداشتم پوکو تو دوربین به پای a54 برسه؛ پس قطعا باتوجه به اختلاف یک و نیم میلیونی و هزینه نیم میلیونی شارژر، پوکوx5 pro به صرفه تره…

۲۱ دی ۱۴۰۲
Iaryyaan

شیایومی بعضی مدلای دیگش بهتره ولی پوکو خیلی چرته
A54 خیلی از poco x5 بهتره

۱۵ دی ۱۴۰۲