مقایسه Poco X5 Pro با Poco X4 Pro 5G شیائومی

تو بازه قیمتی ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان اگه دنبال یه گوشی خوب و با امکانات مناسب از برند شیائومی باشید، دو گوشی شیائومی پوکو X4 pro 5g و شیائومی پوکو X5 Pro دو گزینه قابل توجه هستند که تقریبا در نسخه های با رم و حافظه یکسان حدود ۱.۵ میلیون تومان تفاوت قیمتی دارند. توی این مقاله بررسی قصد داریم در تمام بخش ها این دو گوشی رو با هم مقایسه کنیم و ببینم کدوم گوشی ارزش خرید بیشتری داره و آیا ارزش داره هزینه بیشتری کنید و سراغ نسل جدید برید یا با صرف هزینه کمتر هم چیز خاصی از دست نمیدیم؟ با مقایسه گوشی شیائومی پوکو X4 Pro و Poco X5 Pro همراه موبونیوز باشید.

 

مقایسه طراحی Poco X4 Pro 5G با Poco X5 Pro

توی این بخش هر دو گوشی کیفیت ساخت مناسبی دارند و متریالی که استفاده شده به نسبت قیمت در مقایسه با سایر رقبا حس بهتری به شما میده. از پلاستیک به صورت کامل توی ساخت استفاده شده ولی قاب پشتی هر دو حس گلس و شیشه رو میده. طراحی جزیره دوربین خاص گوشی های پوکو به صورت مستطیل عریض و مشکی اینجا هم دیده میشه ولی چینش دوربین های سه گانه گوشی X5 Pro از طراحی جدید شیائومی به صورت مثلثی و دو تا لنز بزرگ و یه لنز کوچیک استفاده میکنه که باعث میشه ظاهر گوشی مدرن تر به نظر برسه ولی گوشی poco X4 Pro همون چینش قدیمی تر که توی گوشی های ردمی نوت ۱۰ و ۱۱ هم دیده بودیم استفاده میکنه که یه لنز بزرگ در بالا قرار گرفته و سه تا لنز دیگه به همراه فلش LED زیر این لنز قرار دارن.

بررسی ارزش خرید و قیمت poco x4 pro 5g شیائومی

گوشی X4 Pro از یه طراحی براق استفاده میکنه که خیلی راحت کثیف و لکه میشه ولی x5 pro طراحی ماتی داره و نیازی نیست همش دستمال دستتون باشه. از لحاظ ابعاد و قطر خیلی تفاوت خاصی با هم ندارند ولی گوشی x5 pro در حدود 181 گرم وزن داره که 24 گرم از x4 pro سبک تره. گوشی X5 pro کاملا تخت ساخته شده و در کنار وزن نسبتا کم گوشی خوش دستی به حساب میاد در صورتی که با این نوع طراحی راحت باشید وگرنه گوشی x4 pro با یه قاب پشتی با کمی خمیدگی میتونه برای شما مناسب تر باشه.

بررسی ارزش خرید و قیمت poco x5 pro 5g

حسگر اثر انگشت روی هر دو گوشی روی دکمه پاور قرار داره و روی هر دو گوشی عملکرد مناسبی از خودشون نشون میدن فقط گوشی X5 Pro به خاطر پردازنده جدیدتر یه مقداری سرعت بیشتری موقع باز کردن گوشی داره. در این بخش یه تفاوتی دارند و اون هم درگاه سیم کارته که توی گوشی X4 Pro به صورت همزمان از یه سیم کارت و یا یه کارت حافظه جانبی استفاده میکنه ولی گوشی X5 Pro فقط از دو سیم کارت به صورت همزمان پشتیبانی میکنه و خبری از کارت حافظه جانبی نیست، البته به خاطر حذف شدن نسخه پایه با حافظه 64 گیگابایتی شاید این مورد خیلی اذیت کننده نباشه.

هر دو گوشی حاشیه نمایشگر کمی دارند اما گوشی X5 pro یه مقدار طراحی متقارن تری داره و مثل X4 Pro از پایین حاشیه نسبتا زیادی نداره. دوربین سلفی توی یه پانچ هول قرار گرفته و برای محافظت صفحه نمایش در مقابل خط و خش از گوریلا گلس 5 استفاده شده. گواهی IP53 در ساخت هر دو گوشی رعایت شده تا در حدودی در مقابل نفوذ مایعات و گرد و غبار مقاوم باشن.

هر دو گوشی کیفیت ساخت خوب و حس مناسبی موقع استفاده به شما میدن اما گوشی پوکو X5 Pro به خاطر ظاهر شیک و مدرن تر و همچنین وزن کمتر میتونه گزینه جذاب تری به نظر بیاد اما تخت بودن ساختار گوشی ممکنه به مذاق همه افراد خوش نیاد. البته گوشی Poco X4 pro 5g گوشی با کیفیت ساخت بدی نیست اما طراحی قدیمی ترش خیلی به روز و جذاب نیست و دیگه داره رنگ و بوی کهنگی میده!

در ادامه ببینید:

مقایسه صفحه نمایش پوکو X4 Pro 5G با Poco X5 Pro

هر دو گوشی یه صفحه نمایش 6.67 اینچی با پنل امولد و رزولوشن 1080 و رفرش ریت 120 هرتزی دارند. شباهت ها اینجا تقریبا تموم میشه و گوشی X5 Pro یه سری امکانات و قابلیت های بیشتری در این بخش داره و یک سری امکانات رو هم از دست داده. امکان نمایش بیش از 1 میلیارد رنگ رو داره و به همین خاطر کنتراست و ترکیب رنگ مناسب تری نمایش میده و از قابلیت های +HDR10 و دالبی ویژن پشتیبانی میکنه. روشنایی بیشینه کمتری نسبت به X4 pro داره ولی در محیط های روشن میتونه به خوبی کار رو برای شما در بیاره. تاچ سمپلینگ 240 هرتزی داره که به نسبت نرخ 320 هرتزی نسل قبل افت داشته ولی به نسبت گزینه های دیگه هنوز پاسخ دهی سریع و مناسبی به دستورها و تاچ های شما داره. X5 Pro از نرخ به روز رسانی خودکار استفاده میکنه و میتونه با توجه به نوع استفاده بین 60 و 120 هرتز سوییچ کنه ولی X4 Pro 5g همچین قابلیتی نداره.

در مجموع گوشی X5 Pro با اینکه چند قابلیت مثل دالبی ویژن و HDR به پنل اضافه کرده و نرخ به روز رسانی خودکار داره اما یه مقداری روشنایی بیشینه کمتری داره و کاهش تاچ سمپلینگ تا حدودی باعث میشه برای بازی بهترین گزینه در این بازه نباشه ولی اگه بیشتر روی گوشی ویدیو تماشا میکنید و یا توی شبکه های اجتماعی میگردید، X5 Pro پوکو گزینه بهتری به حساب میاد.

 

مقایسه باتری Poco X4 Pro 5G با X5 Pro

هر دو گوشی باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی دارند و توی باکس جعبه هر دو یه آداپتور ۶۷ واتی قرار داره. از لحاظ شارژدهی کلی تقریبا عملکرد هر دو گوشی با هم یکیه و میتونن حدود یک روز کامل شما رو همراهی کنند ولی گوشی x5 pro توی تماشای ویدیو و یا وب گردی حدود ۱۰ درصد شارژدهی بهتری داره ولی به خاطر اینکه موقع بازی کمی داغ میکنه این برتری خودش رو در این بخش از دست میده و به نسبت شارژدهی کمتری موقع بازی داره.

سرعت شارژ هر دو گوشی خوب و سریعه و توی حدود ۵۰ دقیقه کاملا شارژ میشن ولی فست شارژ X5 pro کمی بهتر عمل میکنه و توی حدود ۳۰ دقیقه یه ۵ ۶ درصد میتونه گوشی رو بیشتر شارژ کنه. قابلیت شارژ معکوس با سیم هم به این گوشی اضافه شده و میتونید در شرایط ضروری دستگاه های دیگه خودتون رو مقداری شارژ کنید و به عنوان یه پاوربانک هم از گوشی استفاده کنید.

در مجموع شارژدهی و سرعت شارژ هر دو گوشی خوبه و خیلی تفاوت زیادی در استفاده معمولی و روزمره ندارند، اما داشتن قابلیت شارژ معکوس و همچنین شارژدهی بهتر توی وب گردی و تماشای ویدیو میتونه X5 Pro رو تبدیل به یه گوشی مناسب برای استفاده روزمره کنه.

 

مقایسه دوربین شیائومی پوکو X4 Pro با X5 Pro

گوشی X4 Pro 5G دوربین ۳ گانه داره که عکس های سنسور اصلی 108 مگاپیکسلی کیفیت و جزئیات مناسبی داره و شارپنس و وایت بالانس عکس ها مناسبه. سنسور اولترا واید 8 مگاپیکسلی نسبت به سنسور اصلی افت کیفیت داره ولی به هم ریختگی تصویر توی لبه هاش دیده نمیشه و زاویه دید ۱۱۸ درجه اون به نسبت گوشی رقیب کمی کمتره. سنسور 2 مگاپیکسلی ماکرو خیلی تعریف خاصی نداره و به خاطر نداشتن فوکوس خودکار گرفتن عکس های خوب باهاش مقداری سخته. عکس های پرتره هم کیفیت خوبی داره و خطا توی تشخیص سوژه کمه و پس زمینه رو به درستی محو میکنه. کیفیت فیملبرداری هم مناسبه و می تونید با رزولوشن 1080 و 30 فریم ویدیو ها رو ثبت کنید. سنسور 16 مگاپیکسلی سلفی جزئیات و شارپنس خوبی داره و عملکردش برای این گوشی راضی کننده است.

گوشی X5 Pro از همون چینش دوربین سه گانه نسل قبل استفاده میکنه ولی به لطف قدرت پردازشی بیشتر قابلیت های بیشتری به این بخش اضافه شده و دستکاری نرم افزاری و هوش مصنوعی عملکرد بهتری از خودش نشون میده. عکس های لنز اصلی کیفیت خوب، رنگ های زنده و گرمی داره ولی جزئیات ثبت شده توی عکس ها متوسطه. جزئیات و رنگ های عکس های دوربین اولترا واید بد نیست ولی کنتراست و دینامیک رنج معمولیه. لنز ماکرو تقریبا جنبه فانتزی داره و خیلی نمیشه بهش اتکا کرد. دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی تقریبا کیفیت معمولی داره و کنتراست رنگ هم بد نیست. امکان فیلمبرداری 4K با 30 فریم و ۱۰۸۰ با ۶۰ فریم وجود داره که کیفیت تقریبا مشابه بخش عکاسیه و لرزشگیر دیجیتال تا حدودی میتونه لرزش ها اضافه رو حذف کنه. دوربین سلفی هم میتونه با رزولوشن ۱۰۸۰ و تا ۶۰ فریم فیلمبرداری کنه.

با اینکه هر دو عملکرد خیلی خوبی در این بخش ندارند و به نسبت گوشی های دیگه این بازه از سامسونگ خیلی خفن تر نیستند ولی گوشی X5 Pro به خاطر یه سری بهبودهای سخت افزاری و داشتن قابلیت های بیشتر در بخش فیلمبرداری میتونه گزینه بهتری در این بخش باشه.

 

مقایسه سخت افزار و نرم افزار پوکو X5 Pro و X4 Pro 5G

تراشه اسنپدراگون 778G 5G توی گوشی Poco X5 pro از همه لحاظ به نسبت نسل قبل پیشرفت داشته که این پیشرفت توی مولتی تسکینگ و یا بازی و استفاده سنگین بیشتر خودش رو نشون میده و در استفاده معمولی تقریبا هر دو گوشی عملکرد خوب و مناسبی دارند و خیلی لگ و باگ موقع کار با گوشی پیش نمیاد. بازی های جدید رو میتونه با گرافیک بالا و فریم ۵۰ ۶۰ اجرا کنه و در استفاده طولانی کمی لگ و باگ میزنه و دما نسبتا بالا میره. نسخه وای فای به 6 و بلوتوث به ورژن ۵.۲ ارتقا پیدا کرده تا موقع بازی آنلاین ارتباط پایدارتری داشته باشید و زمان استفاده از هندزفری ها بلوتوثی جدید ارتباط با پایداری بیشتر و مصرف انرژی کمتری داشته باشید. هر دو گوشی با ۶/۸ گیگ رم و ۱۲۸/۲۵۶ گیگ حافظه ذخیره سازی از نوع UFS 2.2 عرضه میشن ولی این گوشی دیگه نسخه پایه با حافظه ۶۴ گیگ نداره و به خاطر پشتیبانی نکردن از کارت حافظه جانبی اگه خیلی فایل های زیادی روی گوشی ذخیره نمی کنید، زیاد اذیتتون نمیکنه.

گوشی X4 pro از تراشه اسنپدراگون 695 که به نسبت ایکس 5 پرو قدیمی تر و ضعیف تره و در استفاده سنگین و یا بازی کردن کمی قدرت پردازشی کمتری داره و در بازی های سنگین فریم کمتری میتونه بده. در استفاده طولانی مدت هم نسبتا داغ میکنه و دچار لگ و باگ میشه.

هر دو گوشی از رابط کاربری مخصوص شیائومی یعنی MIUI استفاده میکنن ولی X5 Pro به خاطر جدید بودن از اندروید ۱۲ و  MIUI 14 به صورت پیش فرض استفاده میکنه که یه مقدار ترکیب عجیبیه و فعلا خبری از دریافت اندروید ۱۳ نیست و گوشی X4 Pro از اندروید ۱۱ و MIUI 13 پشتیبانی میکنه که امکان ارتقا به اندروید ۱۲ رو داره. در این بخش تجربه کاربری خیلی تفاوت زیادی نداره و امکانات شخصی سازی و ظاهر رابط کاربری تفاوت خاصی نداره فقط گوشی X5 pro به خاطر جدید بودن از بهینه سازی های MIUI 14 تا حدودی بهره میبره و یه تجربه نسبتا بهینه تر و سبک تر به شما میده. شیائومی در زمینه آپدیت خیلی سابقه مناسبی نداره و دقیقا زمان و حتی عرضه آپدیت های نرم افزاری آینده خیلی مشخص نیست و باید به آپدیت های کوچیک با کمی باگ عادت کنید.

پس اگه عملکرد سخت افزاری بهتر و جدید بودن رابط کاربری و عملکرد طولانی مدت برای شما اهمیت بیشتری داره باید حتما سراغ گوشی X5 Pro برید ولی برای استفاده معمولی و روزمره هر دو گوشی کارتون رو راه میندازن.

 

مقایسه عملکرد اسپیکر گوشی Poco X4 Pro 5G و Poco X5 Pro

هر دو گوشی اسپیکر استریو با بلندی متوسط رو به خوب و کیفیت صدای مناسب و بیس خوبی دارند و تفکیک صدا هم قابل قبوله اما صدا خیلی بالانس نیست و زیاد مناسب بازی و تشخیص اینکه صدا دقیقا از کدوم سمت میاد نیست. البته هر دو گوشی از جک ۳.۵ میلمیتری صدا پشتیبانی میکنن و میتونید هدست یا هندزفری بلوتوثی خودتون رو بهشون متصل کنید.

 

کدوم گوشی ارزش خرید داره؟

گوشی Poco X5 Pro در زمینه سخت افزار و بخش دوربین (با اینکه از چینش نسل قبلی استفاده میکنه) بهبود مناسبی داشته و با استفاده از یه صفحه نمایش خوب و با کیفیت و سریع و پر از قابلیت های متنوع و یه طراحی خوش دست و مدرن میتونه یه تجربه مناسب برای استفاده روزمره و حتی بازی به شما بده. البته هنوز عملکرد گوشی X4 Pro 5G مناسبه اما قدیمی بودن گوشی هم در ظاهر و هم سخت افزار و رابط کاربری داره خودش رو نشون میده و با وجود اختلاف قیمت حدود ۱.۵ میلیون تومانی باعث میشه خرید گوشی X5 Pro انتخاب مناسب تر و با ارزش تری باشه و این هزینه اضافه باعث میشه خیالتون بابت استفاده از گوشی تا یکی دو سالی راحت باشه. البته اگه قصد ارتقا از X4 pro رو داشته باشید خیلی ارزش نداره و بهتر تا سال بعدی و عرضه نسخه جدید منتظر بمونید.

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار ۲۹ خرداد, ۱۴۰۲
تعداد نظرات : 42
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
Nurse

شیایومی چرا اینقدر قیمت‌هاش بالا پایین میشه

۰۸ مهر ۱۴۰۲