مقایسه Poco X5 با Poco X4 Pro 5G شیائومی

در بازه قیمتی ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان تنوع زیادی از گوشی های میان رده اقتصادی چه از برند شیائومی و چه برند سامسونگ توی بازار پیدا میشه که میتونه کمی خرید و انتخاب مناسب رو سخت کنه. اگه طرفدار گوشی های شیائومی باشید و دنبال یه گوشی میگردید که هم امکانات خوب و به روزی داشته باشه و هم تا حدودی برای اجرای بازی ها بدون مشکل و لگ خاصی مناسب باشه، زیر برند پوکو شیائومی دو تا گزینه به نام های Poco X5 و Poco X4 Pro در این بازه داره که به نسبت اختلاف قیمت کمی هم برای نسخه های با رم و حافظه مشابه دارند و با توجه به شباهت های که بین دو گوشی وجود داره شاید کمی انتخاب بین این دو کمی سخت باشه، به همین خاطر توی این مقاله قصد داریم در تمامی بخش ها این دو گوشی رو با هم مقایسه کنیم تا ببینیم کدوم با توجه به قیمت و امکاناتی که به شما میده ارزش خرید بیشتری داره و میتونه انتخاب مناسب تری در این بازه باشه. پس با مقایسه گوشی پوکو X5 با Poco X4 Pro همراه موبونیوز باشید.

 

مقایسه طراحی Poco X4 Pro 5G با Poco X5

در این بخش به خاطر تفاوت بین نسلی بین دو گوشی از لحاظ ظاهری با دوتا طراحی و زبون مختلف طرف هستیم. گوشی پوکو X5 از طراحی جدید گوشی های شیائومی استفاده میکنه که یه مقداری گوشی خمیدگی بیشتری در پنل پشتی داره و جزیره دوربین به صورت یه مستطیل در بخش پشتی با یه لول برآمدگی قرار داره و سه تا لنز اصلی به صورت مثلی روی اون قرار گرفتن و یه ظاهر جذاب و مدرنی به گوشی داده. نوار مشکی معروف گوشی های پوکو هم بیشتر عرض بالایی قسمت پشتی رو گرفته. فریم به صورت تخت ساخته شده ولی چون پنل پشتی با یه کرو نسبتا زیاد به این بخش متصل شده باعث میشه یه مقدار بهتر توی دست قرار بگیره. بدنه کاملا از پلاستیک ساخته شده و کیفیت ساخت بدی نداره اما به نسبت گوشی رقیب خیلی جذاب نیست البته این بدنه پلاستیکی باعث شده یه مقداری وزن گوشی کمتر بشه و به حدود ۱۸۹ گرم برسه که تا باعث میشه تا حدودی استفاده طولانی مدت از گوشی راحت تر باشه و فشار خیلی زیادی به دست شما وارد نکنه و در کل گوشی خوش دستی به حساب میاد. بدنه به صورت براق ساخته شده که تا حدودی اثر انگشت و لکه روی اون باقی میمونه. از گواهی IP53 و گوریلا گلس ۳ برای گوشی استفاده شده که تا حدودی کیفیت ساخت گوشی رو بالا میره و یه مقداری از گوشی در مقابل خط و خش و پاشیدن ذرات آب مقاومت میکنه. حاشیه نمایشگر متوسطه ولی یه مقداری از پایین حاشیه بیشتری به نسبت گزینه رقیب داره. دوربین سلفی هم برای هر دو گوشی توی یه پانچ هول وسط نمایشگر قرار داره.

بررسی طراحی شیائومی Poco X5

گوشی X4 Pro قاب پشتی از جنس شیشه داره که طراحی براقی داره و به نسبت راحت کثیف و لکه میشه. به خاطر استفاده از پنل شیشه ای یه مقداری گوشی حس بهتری به شما میده و از لحاظ کیفیت ساخت بهتره. طراحی پنل پشتی مثل گوشی X5 خمیده نیست و کرو کمتری داره و تقریبا به صورت تخت ساخته شده و حدود ۱۶ گرم سنگین‌تره که در کنار طراحی تخت گوشی ممکنه کمی در استفاده طولانی مدت دست شما رو خسته کنه و به خوش دستی و راحتی گوشی رقیب نیست. البته از لحاظ ابعاد و قطر خیلی تفاوت خاصی با هم ندارند. مثل گوشی X5 از گواهی IP53 برای گوشی استفاده شده ولی روی صفحه نمایش گوریلا گلس ۵ قرار داره که یه مقداری مقاومت بیشتری در مقابل خط و خش های احتمالی داره.

بررسی طراحی Poco X5 Pro شیائومی

حسگر اثر انگشت برای هر دو گوشی روی دکمه پاور قرار گرفته که عملکرد مناسبی از خودشون نشون میدن. درگاه سیم کارت هر دو گوشی هم به صورت هیبریدی ساخته شده که میتونه به صورت همزمان از یه سیم کارت و یه کارت حافظه جانبی پشتیبانی کنه.

گوشی X5 گوشی خوش دست‌تری به حساب میاد و از یه طراحی جدید و به روز استفاده میکنه اما گوشی X4 Pro یه مقداری کیفیت ساخت بهتری داره اما از طراحی قدیمی تر استفاده میکنه و خیلی گوشی خوش دست و راحتی به نسبت گزینه رقیب نیست.

در ادامه ببینید:

مقایسه صفحه نمایش پوکو X4 Pro 5G با Poco X5

هر دو گوشی یه صفحه نمایش هم اندازه ۶.۶۷ اینچی با پنل سوپر امولد و رزولوشن ۱۰۸۰ و رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی دارند. در بحث روشنایی هر دو گوشی عملکرد مناسبی دارند و میتونن یه تجربه مناسب رو در محیط بیرون از خونه به شما بدن و تا حدود ۷۰۰ نیت میتونه روشنایی در حالت بیشینه افزایش پیدا کنه که خیلی عالی نیست اما میتونه کار رو براتون دربیاره. گوشی X5 تاچ سمپلینگ ۲۴۰ هرتزی داره که به نسبت نرخ ۳۲۰ هرتزی گوشی X4 Pro یه مقداری کمتره و گوشی قدیمی تر میتونه عملکرد نسبتا بهتری توی بازی های اکشن و رقابتی به شما بده. نرخ به روز رسانی هر دو گوشی هوشمند نیست و باید به صورت دستی بین ۶۰ و ۱۲۰ هرتز سوییچ کنید و بین مصرف بهینه باتری و روون بودن یکی رو انتخاب بکنید. هر دو گوشی از قابلیت HDR پشتیبانی نمیکنن. گوشی X5 یه مقداری دقت رنگ بیشتری داره و میتونه طیف رنگی بیشتری رو به نمایش بزاره و تجربه بهتری به شما بده. در این بخش تفاوت زیادی بین دو گوشی وجود نداره ولی گوشی X5 به خاطر دقت رنگی بهتر میتونه گزینه مناسب تری باشه اما گوشی X4 pro یه مقداری در بازی ها میتونه عملکرد بهتری رو از خودش نشون بده.

 

مقایسه باتری Poco X4 Pro 5G با پوکو X5

برای هر دو گوشی از یه باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده شده که شارژدهی مناسبی رو به هر دو گوشی میده البته عملکرد شارژدهی به خوبی گوشی های جدید سری a نیست اما هر دو میتونن در استفاده روزمره حدود ۸ تا ۹ ساعت به شما اسکرین تایم بدن و اگه به صورت معمولی از گوشی استفاده کنید میتونن یک روز شما رو همراهی کنن. البته گوشی X4 pro حدود ۱۰ درصد میتونه موقع بازی بهتون شارژدهی بهتری بده ولی گوشی X5 موقع تماشای ویدیو و وب گردی عملکرد شارژدهی بهتری داره.

گوشی X5 از یه آداپتور ۳۳ واتی استفاده میکنه که توی حدودی ۳۰ دقیقه ۶۳ درصد باتری رو پر میکنه و شارژ کاملش حدود یک ساعت زمان میبره. گوشی x4 pro از یه آداپتور ۶۷ واتی استفاده میکنه که توی ۳۰ دقیقه حدود ۷۵ درصد گوشی رو شارژ میکنه و شارژ کامل اون هم در حدود ۵۰ دقیقه زمان میبره. آداپتور شارژ هم توی باکس هر دو محصول قرار گرفته.

در مجموع توی بحث شارژدهی هر دو گوشی عملکرد مناسبی دارند اما گوشی x5 یه مقداری برای استفاده روزمره بهتره ولی گوشی x4 pro در بازی ها شارژدهی بهتری داره و عملکرد بهتری از خودش نشون میده. در بحث سرعت شارژ هم گوشی x4 pro به راحتی برنده این رقابت میشه اما گوشی x5 هم به نسبت عملکرد بدی نداره و میتونه راضی کننده باشه.

 

مقایسه دوربین شیائومی پوکو X4 Pro با X5

گوشی X4 Pro 5G از یه دوربین ۳ گانه با سنسورهای اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی، اولترا واید ۸ مگاپیکسلی و ماکرو ۲ مگاپیکسلی استفاده میکنه. عکس های سنسور اصلی 108 مگاپیکسلی کیفیت و جزئیات مناسبی داره و شارپنس و وایت بالانس عکس ها مناسبه. سنسور اولترا واید 8 مگاپیکسلی نسبت به سنسور اصلی کمی افت کیفیت داره ولی به هم ریختگی خاصی توی لبه های تصویر دیده نمیشه. سنسور 2 مگاپیکسلی ماکرو خیلی تعریف خاصی نداره و به خاطر نداشتن فوکوس خودکار گرفتن عکس های خوب باهاش مقداری سخته. کیفیت فیملبرداری هم مناسبه و می تونید با رزولوشن 1080 و 30 فریم ویدیو ها رو ثبت کنید. سنسور 16 مگاپیکسلی سلفی جزئیات و شارپنس خوبی داره و عملکردش برای این گوشی راضی کننده است.

پوکو از یه دوربین سه گانه ۴۸ مگاپیکسلی اصلی، ۸ مگاپیکسلی اولترا واید و ۲ مگاپیکسلی ماکرو برای گوشی X5 استفاده کرده که یه مقداری به نسبت X4 Pro دوربین اصلی با مگاپیکسل کمتری داره. عکس های لنز اصلی جزئیات و ترکیب رنگ مناسبی دارند اما به نسبت نویز زیادی توی اونها دیده میشه و یه مقداری دینامیک رنج اونها مشکل داره. لنز اولترا واید عکس های با جزئيات مناسبی میگیره اما مثل لنز اصلی به نسبت نویز زیاد و دینامیک رنج محدودی داره. عکس های لنز ماکرو فانتزی هم خیلی تعریفی ندارند و نباید انتظار جزئیات و رنگ های خوبی رو از اون داشته باشید. دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی به نسبت جزئیات مناسبی میگیره و دینامیک رنج خوبی داره اما کمی نویز توی عکس های اون دیده میشه. فقط با کیفیت ۱۰۸۰ و ۳۰ فریم میتونید فیلمبرداری کنید که جزئیات و کنتراست تصویر مناسبی داره اما رنگ ها کمی بی روح هستند و کمی دینامیک رنج محدوده.

هر دو گوشی عملکرد خیلی خفنی در بازه قیمتی خودشون ندارند و به نسبت گوشی های سامسونگی یه مقداری عملکرد کلی ضعیف تری دارند اما گوشی X4 Pro یه مقداری در این بخش به خصوص توی لنز اصلی عملکرد بهتری داره و میتونه گزینه مناسب تری باشه.

 

مقایسه سخت افزار و نرم افزار پوکو X5 و X4 Pro 5G

گوشی X4 pro و X5 از تراشه اسنپدراگون 695 استفاده میکنن و در این بخش تقریبا هیچ تفاوت خاصی بین دو گوشی وجود نداره. در استفاده معمولی و روزمره عملکرد مناسبی دارند و میتونن یه تجربه خوبی رو به شما بدن. در استفاده سنگین و یا بازی کردن میتونید اکثر بازی ها رو با گرافیک معمولی و فریم مناسب اجرا کنید و لگ و باگ خاصی در اجرای بازی ها دیده نمیشه ولی نمیتونید همزمان هم گرافیک بالا داشته باشید و هم فریم روون و مناسب و باید یکی رو انتخاب بکنید. در استفاده طولانی مدت دما بیش از حد بالا نمیره و فقط مقداری پشت گوشی داغ میشه و افت قدرت زیادی رو هم شاهد نیستیم. هر دو گوشی با ۶/۸ گیگ رم و ۱۲۸/۲۵۶ گیگ حافظه ذخیره سازی از نوع UFS 2.2 عرضه میشن. البته گوشی X4 Pro نسخه با حافظه 64 گیگی هم داره که برای سال 2023 خیلی مناسب نیست و خریدش در صورت موجود بودن توی بازار توصیه نمیشه.

چون با دوتا گوشی از برند شیائومی طرفیم خیلی تفاوت خاصی در این بخش بین دو گوشی وجود نداره، هر دو گوشی از رابط کاربری مخصوص شیائومی یعنی MIUI استفاده میکنن ولی X5 به خاطر جدید بودن از اندروید ۱۲ و  MIUI 13 به صورت پیش فرض استفاده میکنه اما گوشی X4 Pro از اندروید ۱۱ و MIUI 13 پشتیبانی میکنه. هر دو گوشی امکان ارتقا به اندروید 13 و MIUI 14 رو دارن. به همین خاطر تجربه کاربری خیلی تفاوت زیادی نداره و امکانات شخصی سازی و ظاهر رابط کاربری هر دو مناسبه. هر دو گوشی از بهبود های مصرف رم و بهینه تر شدن عملکرد رابط کاربری و امکان حذف برنامه های پیش فرض بیشتر که در رابط کاربری MIUI 14 اضافه شده بهره میبرن. هر دو حدود 2 سال آپدیت های نرم افزاری رو دریافت میکنن اما گوشی X5 به خاطر جدید بودن میتونه اندروید 14 رو هم دریافت بکنه.

به خاطر شباهت زیاد دو گوشی در این بخش برنده خاصی وجود نداره اما گوشی X5 به خاطر جدید بودن میتونه یه مقدار گزینه مناسب تری به حساب بیاد.

 

مقایسه عملکرد اسپیکر گوشی Poco X4 Pro 5G و Poco X5

گوشی X4 pro از اسپیکر استریو با بلندی متوسط رو به خوب و کیفیت صدای مناسبی استفاده میکنه و بیس هم کیفیت خوبی داره. تفکیک صدا هم قابل قبوله اما صدا خیلی بالانس نیست و زیاد مناسب بازی و تشخیص اینکه صدا دقیقا از کدوم سمت میاد نیست. گوشی X5 صدا رو به صورت مونو پخش میکنه که بلندی مناسبی داره اما کیفیت و تفکیک صدا خیلی خوب نیست و بیس چندانی نداره. در صداهای بلند هم کمی نویز و به هم ریختگی دیده میشه. البته هر دو گوشی از جک ۳.۵ میلمیتری صدا پشتیبانی میکنن و میتونید هدست یا هندزفری بلوتوثی خودتون رو بهشون متصل کنید.

 

کدوم گوشی ارزش خرید داره؟

گوشی X5 طراحی جدید تر و به روزتری داره و گوشی خوش دست تری به حساب میاد. صفحه نمایش اون هم ترکیب و دقت رنگ نسبتا بهتری داره. در بخش باتری هم در استفاده معمولی میتونه شارژدهی نسبتا بهتری داشته باشه. به خاطر جدید بودن هم آپدیت های نرم افزاری بیشتری دریافت میکنه. گوشی X4 Pro یه مقداری طراحی قدیمی داره اما کیفیت ساخت اون بهتره اما خیلی خوش دست نیست. صفحه نمایش تاچ سمپلینگ بهتری داره و شارژدهی گوشی موقع بازی کردن یه مقداری بهتره و سرعت شارژ بیشتری هم داره. یه مقداری دوربین اصلی و سلفی با عملکرد بهتری داره و از یه اسپیکر استریو با کیفیت صدای مناسب استفاده میکنه. اگه توی بازه قیمتی 10 تا 12 میلیون تومان دنبال یه گوشی برای بازی میگردین گوشی X4 Pro میتونه گزینه مناسب تری باشه اما برای استفاده عادی و روزمره و یه مقداری بازی کردن گوشی X5 میتونه عملکرد بهتری به شما بده و با توجه به اینکه هر دو گوشی در حال حاضر (مرداد 1402) قیمت تقریبا یکسان 11 میلیون تومانی برای نسخه با رم و حافظه 8/256 گیگابایتی دارند و تفاوت قیمت بین دو گوشی خیلی زیاد نیست، خرید گوشی جدیدتر X5 که تقریبا عملکرد پایاپای با گوشی X4 Pro داره میتونه انتخاب کلی بهتر و منطقی تری باشه.

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 9 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 71
5/ 4.6

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Z1402

من خودم پوکو x4 pro و برای پسرم x5 خریدم
برای من که بازی نمیکنم با گوشیم چندان تفاوت نداره
ولی پسرم از گرافیک و سرعت x5 خیلی راضی هست

البته قبلا سامسونگ a12 داشت که به قول خودش اصلا قابل مقایسه نیست با x5 😍
برای کسایی که نمیدونن بین Poco ها چی انتخاب کنن هر کدوم بخرن خوبه اختلافشون فقط در دوربین هست

۱۳ آبان ۱۴۰۲