کالبدشکافی و بررسی تعمیرپذیری Poco M6 5G شیائومی

سلام به موبوبکس دوست‌داشتنی، مثل همیشه با بررسی یه ویدیو کالبدشکافی دیگه در خدمتتون هستیم. امروز قراره به بررسی یکی از گوشی های شیائومی بپردازیم که پیش‌تر در بازار چین در نسخه 5G عرضه شده بود و از طرفی، مشخصات فنی اون تفاوتی با گوشی Redmi Note 13 Pro 4G نداشت، اما وقتی این گوشی به بازار جهانی عرضه شد، تفاوت و پیشرفت فنی چشمگیری داشت. امروز قراره به بررسی کالبدشکافی Poco M6 5G شیائومی بپردازیم و ببینیم که عملکرد اون و امتیاز تعمیرپذیری‌اش در برابر رقبای سامسونگی به چه صورت خواهد بود؟ به نظر شما Poco M6 5G شیائومی می‌تونه امتیاز تعمیرپذیری بالایی داشته باشه؟ با کالبدشکافی و بررسی تعمیرپذیری Poco M6 5G شیائومی همراه موبونیوز باشید تا ببینم داخل این گوشی تقریبا اقتصادی شیائومی چه خبره؟

 

بررسی مشخصات فنی گوشی Poco M6 5G شیائومی

گوشی Poco M6 5G شیائومی با وزن 195 گرمی، صخامت 8.1 میلی‌متری و فریم پلاستیکی کناری در زنگ های مشکی و آبی در تاریخ 26 دسامبر 2023 (5 دی 4021) بازار عرضه شده. طراحی قاب پشتی این گوشی کاملاً مدرن و یک‌دست هست و تنها برجستگی های اون مربوط به لنز های دوربین و فلش های LED میشه. خوشبختانه گوشی Poco M6 5G به گواهی IP54 مجهز شده و در برابر پاشیدم قطرات آب و گرد‌وغبار مقاومه.
صفحه‌ نمایش گوشی Poco M6 5G اندازه 6.74 اینچی داره و به فناوری IPS LCD مجهز شده. پشتیبانی از نرخ به‌روزرسانی 90 هرتز و حداکثر روشنایی 600 نیتی می‌تونه تجربه ای روان و کاربر پسند رو با رزولوشن 720×1600 پیکسل در اختیارتون بزاره. تراکم پیکسلی این صفحه‌نمایش 260ppi هست و به فناوری Gorilla Glass برای محافظت از پنل اصلی صفحه‌نمایش مجهز شده.
قلب تپنده گوشی Poco M6 5G به چیپ 6 نانومتری مدیاتک Dimensity 6100+ مجهز شده که در کنار هشت هسته پردازشی و GPU از نوع Mali-G57 MC2 می‌تونه برای فعالیت های روزمره کافی و برای گیمینگ هم مناسب باشه. گوشی Poco M6 5G در حافظه ذخیره‌سازی 128GB و 256GB عرضه میشه که به ترتیب در نسخه 128 گیگی به همراه رم های 6GB و 4GB، در نسخه فول تر به رم 8 گیگ مجهز خواهند بود. نوع حافظه ذخیره‌سازی Poco M6 5G بر خلاف رقبای سامسونگی UFS 2.2 هست و این گوشی از کارت حافظه یا همون microSD تا ظرفیت یک ترابایت پشتیبانی می‌کنه.
در قسمت سیستم‌عامل و رابط کاربری، Poco M6 5G به صورت پیش‌فرض اندروید 13 رو داره و به اون رو می‌تونید به اندروید 14 هم ارتقا بدید. مثل همیشه در گوشی های شیائومی رابط کاربری MIUI 14 دیده میشه.
دوربین اصلی Poco M6 5G شیائومی به لنز 50 مگاپیکسلی مجهز شده که قابلیت های PDAF داره و از OIS (فناوری لرزش‌گیری تصاویر) پشتیبانی نمی‌کنه. در کنار دوربین اصلی، دوربین سلفی Poco M6 5G به لنز 5 مگاپیسکلی مجهز شده و قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت 1080 و سرعت 30 فریم بر ثانیه رو داره.
مثل بقیه گوشی های امسال و پارسال، ظرفیت باتری Poco M6 5G شیائومی 5000 میلی‌آمپر در نظر گرفته شده که یه شارژر 18 واتی هم همراهش عرضه میشه. درگاه شارژ این گوشی تایپ سی هست و از بلوتوث 5.3 و وای‌فای 802.11 برخورداره.

 

بررسی کالبدشکافی و تعمیرپذیری گوشی Poco M6 5G

طبق روال همیشه، درگاه سیم‌کارت باید جدا بشه. محل قرار گرفتن دو سیم‌کارت و کارت حافظه بر روی درگاه مشخص شده!

در مرحله بعد با استفاده از سشوار و صفحه های حرارتی به قاب پشتی Poco M6 5G حرارت می‌دیم تا عایق‌بندی اون شل بشه. یکی از نکات که باعث تعجب کارشناس کانال PBKreviews شد، برجستگی (اصطلاحاًَ شکم در آوردن) قاب پشتی پس از حرارت دیدن بود که ناشی از خیلی نازک بودن اون قاب هست. بعد از اون با استفاده از اهرم پلاستیکی و وکیوم قاب پشتی رو جدا می‌کنیم. بعد از کلی زور و فشار، قاب پلاستیکی پشتی، البته نمیشه بهش قاب گفت بیشتر شبیه یه لایه پلاستیکی بود، جدا میشه.

در مرحله بعدی 17 تا پیچ دیگه وجود داره که باید باز بشه.

بعد از باز کردن پیچ ها باید با استفاده از اهرم پلاستیکی فریم کناری رو از شاسی اصلی جدا کنیم. برای این کار ابتدا اهرم پلاستیکی رو از یک نقطه وارد فریم کناری کنید و اون رو سرتاسر فریم کناری حرکت بدید.

بعد از جدا کردن تمامی قسمت های فریم کناری از شاسی اصلی، باید کابل اتصال حسگر اثر انگشت رو هم جدا کنید که بتونید فریم رو بلند کنید و کامل در بیارید.

همونطور که پیش‌تر اشاره کرده بودیم فریم کناری هم از جنس پلاستیک هست. برای تعویض کاور لنز های دوربین می‌تونید به اونا حرارت بدید و به راحتی تعویض‌شون کنید. روی فریم کناری یه لایه گرافیتی جهت انتقال گرما هم تعبیه شده. با بررسی گوشه های فریم کناری، می‌تونید کابل های اتصال گیرنده های آنتن رو بررسی کنید.

در قسمت بعدی می‌تونیم کابل اتصال باتری رو جدا کنیم و پس از اون به جداسازی بقیه کابل های اتصال می‌پردازیم. بعد از جدا کردن کابل های هم محور در سمت راست برد اصلی، می‌تونیم اون رو کالبدشکافی و جدا کنیم.

روی برد اصلی لنز دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی و لنز تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی قرار گرفته. هیچ یک از این لنزها به فناوری OIS یا لرزش‌گیری تصاویر مجهز نیستن. فلش LED در وسط برد و بر روی لایه محافظ پردازنده نصب شده. جک 3.5 میلی‌متری هم در بالای برد اصلی قرار گرفته. با برگردوندن برد اصلی به لنز دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی، درگاه کارت حافظه و لایه های مسی و پد های حرارتی دسترسی پیدا می‌کنیم. همچنین حسگر روشنایی نور و حسگر مجاورت هم در قسمت بالایی برد قرار گرفته. با پاره کردن لایه های انتقال حرارت، می‌تونیم به پردازنده و رم که کنار اون تعبیه شده دسترسی پیدا کنیم.

در قسمت جداسازی و درآوردن باتری، شیائومی از چسب های مخصوص جداسازی استفاده کرده. معمولا کار با این چسب های در گوشی های شیائومی خیلی ساده و دم‌دست هست. این هم از باتری 5000 میلی‌آمپری شیائومی.

بعد از درآوردن باتری و کندن لایه محافظتی اون، می‌تونیم به کابل اتصال بین صفحه‌نمایش و مادربرد و برد جانبی دسترسی پیدا کنیم.

برای تعویض صفحه‌نمایش، باید قاب پشتی رو در بیارید و پیچ ها رو باز کنید، کابل های اتصال رو جدا کنید و تمامی مراحل تا درآوردن باتری رو قدم به قدم طی کنید. سپس از سمت جلو به صفحه‌نمایش حرارت بدید، اون رو با استفاده از اهرم پلاستیکی در بیارید و صفحه‌نمایش جدید رو جا بزنید.

با درآوردن اسپیکر پایینی، می‌تونیم فیلتر توری مانند رو ببینیم که در جهت جلوگیری از ورود گرد‌وغبار به داخل نصب شده.

در قسمت بعدی می‌ریم سراغ برد جانبی، میکروفون اصلی و درگاه شارژر بر روی برد جانبی تعبیه شدن. در آخر هم موتور ویبره در قسمت پایینی شاسی گوشی قرار گرفته که می‌تونیم به راحتی با استفاده از شل کردن عایق‌بندی اون بازش کنیم. برای تعویض دکمه ها کافی است اونا رو از سمت فریم اصلی تعویض کنید. در آخرین قسمت هم میکروفون بالایی گوشی رو داریم که کنار دوربین سلفی قرار گرفته.

 

امتیاز نهایی و جمع‌بندی

گوشی Poco M6 5G شیائومی از کانال PBKreviews امتیاز 8 از ده رو گرفت اما چرا؟ در وهله اول، پیچیدگی بیش از حد معماری داخلی و نداشتن کیفیت لازم یکی از عوامل اصلی برای کسر امتیاز این گوشی بود. دشواری بیش از حد مراحل تعویض صفحه‌نمایش در مقایسه با رقبای سامسونگی و میزان موجودی قطعات یدک گوشی در بازار جهانی از دیگر نقاط ضعف Poco M6 5G شیائومی به شمار میان. از طرفی دیگه مراحل تعویض بقیه قطعات همانند باتری، درگاه شارژر و میکروفون‌ها از نقاط قوت این گوشی میان‌رده اقتصادی به حساب میاد و امتیاز کامل رو کسب کردن. نظر شما چیه؟ شما از یک تا ده به بررسی گوشی Poco M6 5G شیائومی چه امتیازی رو می‌دید؟ به نظرتون این گوشی در محدوده قیمتی اقتصادی و به صرفه ارزش خرید داره؟ شما به جای خرید Poco M6 5G شیائومی چه گوشی های دیگه‌ای رو پیشنهاد می‌کنید که قابلیت تعمیرپذیری بیشتری داشته باشن؟

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 3 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 10
5/ 4.3

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Mahayd24

این گوشی ایران نمیاد

۲۲ بهمن ۱۴۰۲
Mirsajjad1386

جالبه

۱۴ بهمن ۱۴۰۲
mms2099

از شیائومی بیش از این انتظار نمیره

۱۴ بهمن ۱۴۰۲
    Mobin.sn

    باش سامسونگ خوبه …

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

جالب بود

۱۴ بهمن ۱۴۰۲
alirezanikkhah

خوبه این سبک مطالب تو سایت زیاد شده

۱۴ بهمن ۱۴۰۲
Limb0onTop

میتونست بهتر باشه

۱۳ بهمن ۱۴۰۲
™Pentagon

چوپ

۱۳ بهمن ۱۴۰۲
Mhch8877

خوب بود
گوشی ارزون قیمت اگه نشه خوب تعمیرش کرد به درد نمیخوره

۱۳ بهمن ۱۴۰۲
Mobin.sn

عالی از این ویدیو ها بیشتر بزار

۱۳ بهمن ۱۴۰۲