مقایسه Poco F6 و Poco X6 Pro

اگه طرفدار گوشی پوکو (Poco) شیائومی باشید و بخواید از بین بهترین گوشی‌های سال 2024 این شرکت یه گوشی رو انتخاب کنید، ممکنه در بازه قیمتی 20 تا 26 میلیون تومان، بین خرید Poco F6 و Poco X6 Pro مردد بشید. اگرچه پوکو F6‌ به عنوان پرچمدار این شرکت قیمت بالاتری داره، ولی از نظر امکانات و سخت‌افزار هر دو گوشی تقریباً در یه سطح هستن. اگه بخوایم به تفاوت‌ها اشاره کنیم باید بگیم که پردازنده، تعداد دوربین‌ها، سرعت شارژ باتری و تنوع رنگ‌های این دو گوشی با هم فرق می‌کنه. ولی این همه داستان نیست! با مقایسه Poco F6 با Poco X6 Pro همراه موبونیوز باشید تا ببینیم کدوم گوشی ارزش خرید بالاتری داره.

 

مقایسه طراحی پوکو F6‌ و پوکو X6 پرو

از نظر طراحی ظاهری، این دو گوشی هیچ شباهتی به هم ندارن. پوکو F6 برای کلاسیک‌بازها و کسایی که دنبال گوشی با طراحی ساده هستن ساخته شده ولی پوکو X6 Pro مخصوص گیمرها و افرادیه که دنبال طراحی مدرن‌تر هستن. از نظر طول و عرض هر دو گوشی اندازه مشابه دارن اما بخاطر جزیره‌ای که قاب پشت Poco X6 Pro برای قرار دادن دوربین‌ها در نظر گرفته شده، ضخامت این گوشی حدود 0.3 میلی‌متر بیشتر شده.

مقایسه طراحی پوکو F6‌ و پوکو X6 پرو

از نظر وزن هم تقریباً در یه دسته رقابت می‌کنن و چیزی حدود 180 تا 190 گرم وزن دارن. اما نکته مهم تفاوت رنگ‌هاشونه. پوکو X6 Pro در رنگ‌های مشکی، خاکستری و زرد (مخصوص گوشی‌های سری X) تولید شده. باید اشاره کنیم که نسخه زرد رنگ، روکشی از جنس چرم مصنوعی روی قاب پشتی کشیده شده تا حس بهتری به کاربرها بده. گوشی Poco F6‌ اما در مشکی، تیتانیومی و آبی ساخته شده

کیفیت بدنه و فریم

برای ساخت بدنه هر دو گوشی از پلاستیک استفاده شده. همین موضوع باعث شده وزن گوشی‌ها به زیر 200 گرم برسه. کیفیت بدنه هر دو گوشی در حد قابل قبولیه و مثل همیشه بعد از خرید هرکدوم از این گوشی‌ها، حتماً باید یه قاب محافظ قوی براشون بخرید. بنابراین نمیشه گفت که کیفیت بدنه یکی از این گوشی‌ها از دیگری بهتره. هر دو، کیفیتی یکسان دارن. برای فریم این گوشی‌ها هم از پلاستیک استفاده شده و خبری از فریم آلومینیومی نیست. با این وجود، فریم‌ها به نظر مقاومت بالایی دارن.

مقایسه طراحی پوکو F6‌ و پوکو X6 پرو

از نظر چیدمان کلیدها و پورت‌ها، هر دو گوشی به یک شکل طراحی شدن. سمت راست بدنه هر دو گوشی می‌تونید کلیدهای ولوم و پاور رو ببینید. سمت چپ چیزی وجود نداره. پایین گوشی محل قرارگیری پورت شارژ، میکروفن، اسپیکر و اسلات سیم کارته و در بالای گوشی هم میشه اسپیکر دوم رو مشاهده کرد. همینجا خوبه به این نکته هم اشاره کنیم که هر دو گوشی، قابلیت فعالسازی دو سیم‌کارت همزمان رو دارن و محلی برای اضافه کردن کارت حافظه در اونها تعبیه نشده.

پنل جلو

در پنل جلوی هر دو گوشی نمایشگر 6.67 اینچی قرار داده شده که از این نظر شبیه به هم هستن. از نظر حاشیه‌های اطراف نمایشگر هم باید بگیم که هر دو گوشی تقریباً کم‌حاشیه هستن و به هیچ وجه حاشیه‌های اطراف نمایشگر کاربرها رو اذیت نمی‌کنه (حدود 90 درصد از پنل جلو رو نمایشگر در بر گرفته). همچنین بالای نمایشگر هر دو گوشی می‌تونید لنز دوربین سلفی رو ببینید که به شکل حفره دیده میشه.

باید به این نکته اشاره کنیم که روی نمایشگر Poco X6 Pro از لایه محافظ گوریلا گلس 5 استفاده شده ولی روی نمایشگر Poco F6 لایه محافظ گوریلا گلس Victus کشیده شده که از نظر تکنولوژی کمی بالاتره. البته کماکان پیشنهاد می‌کنیم بعد از خرید گوشی حتماً یه گلس محافظ دیگه هم روی نمایشگر قرار بدید؛ کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کنه.

چیدمان دوربین‌ها

مقایسه طراحی پوکو F6‌ و پوکو X6 پرو

روند چیدمان دوربین‌ها در این دو گوشی کاملاً با هم متفاوته. برای پوکو X6 Pro طبق استاندارد گوشی‌های سری X از یه جزیره مستطیلی برای قرار دادن دوربین‌ها استفاده شده؛ سه دوربین این گوشی به همراه فلاش روی این قسمت جزیره‌ای قرار داده شدن و بیرون زدگی نسبتاً کمی هم دارن. اما در پوکو F6 خبری از جزیره یا محوطه خاص برای دوربین‌ها نیست. دو لنز بزرگ دوربین این گوشی به شکل عمودی زیر هم قرار دارن و فلاش رو می‌تونید در کنار اونها مشاهده کنید. ابعاد لنزهای این گوشی بیش از حد بزرگه ولی ارتباطی با کیفیت اونها نداره و فقط بحث تبلیغاتیه.

استانداردهای محافظتی

مقایسه طراحی پوکو F6‌ و پوکو X6 پرو

گوشی پوکو X6 Pro ضدآب نیست. این گوشی تونسته گواهینامه IP54 رو دریافت کنه که یعنی فقط در برابر ورود ذرات خیلی ریز گرد و غبار مقاومت بالایی داره. البته این گوشی در برابر پاشش قطرات باران تا حدودی مقاومت داره اما بهتره این ریسک رو نکنید. گوشی Poco F6 اما تونسته گواهینامه IP64‌ رو دریافت کنه. این گوشی هم ضدآب نیست ولی مقاومت بالاتری در برابر آب و رطوبت نسبت به Poco X6 Pro داره. مقاوم در برابر ذرات ریز گرد و غبار در این گوشی هم مشابه ایکس 6 پرو هست.

مقایسه صفحه نمایش Poco F6 با Poco X6 pro

همه‌چیز یکسانه! برای هر دو گوشی از پنل 6.67 اینچی از نوع AMOLED استفاده شده که مشخصات و عملکرد یکسانی دارن. هر دو گوشی می‌تونن از محتوای HDR10+ و کیفیت Dolby Vision پشتیبانی کنن. همچنین هر دو نمایشگر به رفرش ریت 120 هرتزی می‌رسن که برای اجرای بازی‌های سنگین بسیار مناسبه. شاید تفاوت پردازنده‌ها بتونه روی کیفیت پردازش تصویر تاثیر بذاره که در بخش بررسی سخت‌افزار به این موضوع می‌پردازیم.

مقایسه صفحه نمایش Poco F6 با Poco X6 pro

نمایشگر هر دو گوشی می‌تونن به حداکثر روشنایی 1200 نیت برسن که برای کار کردن با گوشی زیر نور مستقیم خورشید مناسبه. نکته بعدی رزولوشن و تراکم پیکسلی نمایشگرهاست که از این نظر هم برابری وجود داره. صفحه نمایش هر دو گوشی رزولوشن 1220 در 2712 پیکسل با تراکم 446ppi دارن که در مقایسه با خیلی از گوشی‌های در این محدوده قیمت، عملکرد فوق‌العاده‌ایه.

به طور کلی، هر دو گوشی از نظر صفحه نمایش در سطح بالایی قرار می‌گیرن و نمیشه ایراد خاصی بهشون گرفت یا یکی رو نسبت به دیگری برتر دونست.

مقایسه باتری Poco F6 با Poco X6 pro

چیزی که تفاوت ایجاد می‌کنه اینجاست! گرچه از باتری‌های با ظرفیت یکسان برای هر دو گوشی استفاده شده اما با توجه به پردازنده‌های متفاوت، میزان ماندگاری و البته سرعت شارژ باتری‌ها با هم فرق می‌کنه. برای هر دو گوشی باتری 5000 میلی آمپر ساعتی در نظر گرفته شده که با یه بار شارژ کامل، اگه خیلی به گوشی فشار نیارید می‌تونید بین 1 تا 2 روز براتون کار کنه. اما در بررسی‌هایی که انجام شده، میزان ماندگاری باتری Poco X6 Pro در حالت فعال به 11:46 ساعت و برای باتری Poco F6 به 10:36 ساعت می‌رسه.

همینطور که می‌بینید، ماندگاری باتری Poco X6 Pro بیشتر از Poco F6‌ هست. این موضوع رو می‌تونید در پارامترهای دیگه هم ببینید. مثلاً ماندگاری باتری این گوشی برای مکالمه 29 ساعته ولی F6 حداکثر 23.5 ساعت می‌تونه دوام بیاره. یا با این گوشی می‌تونید تا 10 ساعت وب‌گردی کنید در حالی که با پوکو F6 حداکثر 9 ساعت میشه وب‌گردی کرد. بنابراین از نظر ماندگاری، باید گوشی Poco X6 Pro‌ رو برنده دونست.

اما در سرعت شارژ داستان متفاوته! به همراه گوشی پوکو X6 Pro شارژر 67 واتی عرضه شده که برای شارژ کامل این گوشی از 0 تا 100 درصد به حدود 45 دقیقه زمان نیاز داره. اما گوشی Poco F6‌ با شارژر 90 واتی کار می‌کنه و این یعنی در عرض 35 دقیقه می‌تونه باتری گوشی رو فول شارژ کنه. بنابراین، برنده رقابت سرعت شارژ، پوکو F6‌ هست.

مقایسه دوربین‌های پوکو F6 و پوکو X6 پرو

رقابت سه دوربین در مقابل دو دوربین؛‌ گوشی Poco X6 Pro‌ به سه دوربین 64 و 8 و 2 مگاپیکسلی و گوشی Poco F6 با دو دوربین 50 و 8 مگاپیکسلی تولید شدن. دوربین سلفی در پوکو ایکس 6 پرو کیفیت 16 مگاپیکسلی و در پوکو اف 6 کیفیت 20 مگاپیکسلی داره. قبل از بررسی مفصل این دوربین‌ها باید بگیم که لنز 2 مگاپیکسلی که در X6 Pro وجود داره برای عکاسی ماکرو استفاده میشه که خب خیلی هم کاربردی نیست. بنابراین نمیشه نبود این لنز روی پوکو F6‌ رو یه نقص جدی به حساب آورد.

مقایسه دوربین اصلی

یکی از گوشی‌های لنز 64MP و گوشی دیگه لنز 50MP داره ولی در حالت پیش‌فرض دوربین اصلی Poco F6 عکس‌ها رو با کیفیت 12.5 مگاپیسل می‌گیره و دوربین اصلی X6 Pro کیفیت 16 مگاپیکسلی در اختیارتون قرار میده. هر دو گوشی از قابلیت OIS که از تار شدن عکس‌ها بخاطر لرزش دست جلوگیری می‌کنه، پشتیبانی می‌کنن و فوکوس خودکار روی سوژه دارن. اما در زمینه عکاسی در روشنایی روز، X6 Pro عکس‌های بهتری به نسبت F6 می‌گیره. عکس‌های این گوشی واقعی‌تر، روشن‌تر، با جزئیات بیشتر و بدون دستکاری‌های نرم‌افزاری و با رنگ‌های زنده‌تر هستن.

مقایسه دوربین‌های پوکو F6 و پوکو X6 پرو

اما عکاسی در شب با پوکو F6 وضعیت بهتری داره. تمایز بین سایه‌ها و نورها برای عکاسی در شب با این گوشی بهتر انجام میشه. دوربین پوکو X6 Pro برای عکاسی در شب، بیش از حد همه‌چیز رو مصنوعی می‌کنه و به نظر میاد داره از نرم‌افزار برای بهبود تصاویر استفاده می‌کنه که متاسفانه خیلی موفق نیست. از نظر فیلمبرداری، دوربین اصلی هر دو گوشی می‌تونن فیلم‌های 4K ضبط کنن با این تفاوت که F6 می‌تونه تا 60 فریم بر ثانیه هم ضبط فیلم با کیفیت 4K داشته باشه.

مقایسه دوربین‌های پوکو F6 و پوکو X6 پرو

به طور کلی، در زمینه فیلمبرداری، هر دو گوشی تقریبا یکسان عمل می‌کنن اما در عکس‌های روز گوشی پوکو X6 Pro و در عکاسی شب گوشی Poco F6 وضعیت بهتری دارن.

مقایسه دوربین اولترا واید

دوربین اولترا واید 8 مگاپیکسلی با کیفیت یکسانی برای هر دو گوشی انتخاب شده. کیفیت عکس‌های فوق عریض هر دو گوشی خوبه، تا 120 درجه رو پوشش میده و می‌تونید برای عکاسی از مناظر طبیعی یا عکس‌های دورهمی توی فضاهای کوچیک از این قابلیت استفاده کنید. کیفیت عکس‌های این دوربین به نسبت دوربین اصلی، کمتره.

مقایسه دوربین‌های پوکو F6 و پوکو X6 پرو

مقایسه دوربین سلفی

دوربین سلفی X6 Pro لنز 16MP و دوربین سلفی F6 لنز 20 مگاپیکسلی داره اما کیفیت تصاویر سلفی‌ای که با این دو دوربین می‌گیرید، تفاوت فاحشی با هم نداره. میزان فوکوس کردن روی سوژه خوبه، پس زمینه به حالت طبیعی تار میشه و می‌تونید از هر دو دوربین برای گرفتن فیلم‌های با کیفیت 1080p استفاده کنید و خبری از کیفیت 4K نیست.

مقایسه سخت‌افزار و پردازنده

قطعاً دستگاهی که گرون‌تر باشه، در زمینه سخت‌افزار دست بالاتر رو داره. گوشی پوکو F6 از چیپست جدید کوالکام Snapdragon 8s Gen 3 استفاده می‌کنه در حالی که برای پوکو X6 Pro از چیپست مدیاتک Dimensity 8300 Ultra استفاده شده. در تست‌هایی که روی عملکرد پردازنده‌های این گوشی‌ها انجام شده، چیست کوالکام یه سر و گردن بالاتر از چیپست مدیاتک عمل کرده. حتی تستی که روی عملکرد GPU این پردازنده‌ها انجام شده نشون میده که تا 37 درصد عملکرد بهتر رو در گوشی Poco F6 شاهد هستیم.

مقایسه سخت‌افزار و پردازنده

اگرچه هر دو گوشی با رم 8 و 12 گیگابایتی عرضه شدن، ولی با توجه به عملکرد پردازنده‌ها باید بگیم که گوشی Poco F6‌ برای گیمرهای حرفه‌ای که دائم با گوشی بازی می‌کنن، مناسب‌تره. پوکو X6 Pro عملکرد متوسطی در پردازش برنامه و بازی‌های سنگین داره. باید به این نکته هم اشاره کنیم که پوکو F6 فقط با حافظه‌های 256 و 512 گیگابایتی عرضه شده ولی پوکو X6 Pro برای کاهش هزینه‌ها، یه نسخه با رم 8GB و حافظه 256GB هم داره که ارزون‌ترین مدل این گوشیه.

سیستم عامل و رابط کاربری

این گوشی‌ها به آخرین نسخه از سیستم عامل جدید شیائومی مجهز شدن. HyperOS که به عنوان پوسته‌ای روی اندروید 14 کشیده شده رو می‌تونید روی هر دو گوشی ببینید. کار کردن با این گوشی‌ها خیلی راحته و برنامه‌های آزاردهنده خیلی زیادی روی گوشی نصب نیست. شیائومی قول داده که برای این گوشی‌ها تا 3 سال آپدیت نرم‌افزاری ارائه بده.

مقایسه سخت‌افزار و پردازنده

اسپیکر

با اینکه برای هر دو گوشی از دو اسپیکر برای تولید صدای استریو استفاده شده و هر دو گوشی از قابلیت‌های 192kHz Hi-Res پشتیبانی می‌کنن اما باید گفت که اسپیکرهای Poco F6 کمی بهتر از X6 Pro عمل می‌کنه. البته این تفاوت کیفیت خیلی زیاد نیست اما اسپیکرهای F6 آهنگ‌ها رو به حالت زنده‌تر، شفاف‌تر و با قابلیت تولید صدای زیر و بیس بیشتری تولید می‌کنند. حجم و تولید صداهای بم در X6 Pro سطح پایین‌تری داره.

کدام گوشی برای شما مناسب‌تر است؟

با اینکه مشخصات این گوشی‌ها تقریباً یکسانه ولی تفاوت قیمت زیادی دارن. گوشی Poco X6 Pro در بازار ایران با حدود قیمت 17 تا 20 میلیون تومان فروخته میشه (مهر 1403). در حالی که Poco F6‌ قیمتی حدود 26 میلیون تومان داره و خیلی هم موجودیش تو بازار زیاد نیست. پس اگه قصد دارید با گوشی بازی کنید، چیپست قدرتمند‌تر، شارژ سریع‌تر، اسپیکرهای با صدای بلندتر و تجربه دوربین بهتر رو می‌خواید، گوشی Poco F6‌ رو بخرید. اما اگه کیفیت معمولی دوربین، قیمت ارزون‌تر و ماندگاری بیشتر باتری براتون اهمیت داره، Poco X6 Pro انتخاب مناسب‌تریه با این اختلاف قیمت فعلی.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 1 روز پیش
تعداد نظرات : 0
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید