نقد و بررسی مشخصات گوشی OnePlus Nord

بررسی گوشی وان پلاس نورد

همه ما Oneplus رو به معرفی گوشیای پرچمدار فوق‌العادش میشناسیم که واقعا از کیفیت بالایی برخوردارن، اما به تازگی OnePlus با معرفی گوشی جدیدش تغییر رویه داده و وارد بازار داغ میان رده ها شده. توی سال 2020 وارد شدن به بازار گوشیای میان رده کار آسونی نیست ولی OnePlus با معرفی Nord حسابی قدم اول رو محکم برداشته و امکانات فوق العاده ای رو با یه قیمت 350 دلاری به بازار عرضه کرده. با بررسی وان پلاس Nord همراه ما باشید.

طراحی و کیفیت ساخت OnePlus Nord

اولین بخش از بررسی وان پلاس Nord طراحیه. تو اولین گوشی میان رده OnePlus کیفیت ساخت فدای قیمت نشده و تا اونجا که ممکن بوده از متریال با کیفیتی استفاده شده. با اولین نگاه به قاب پشتی یه ماژول چهارگانه تقریبا مستطیلی شکل با یه فلش دوگانه سمت راست این ماژول دیده میشه، همچنین قاب پشتی براقه و حسابی اثرانگشت و چربی رو نشون میده. اگه به پنل جلویی دستگاه نگاه کنید یه صفحه نمایش 6.44 اینچی با نسبت ابعاد 20:9 رو میبینین که از ترند (Trend) این روزای بازار یعنی پانچ هول استفاده کرده و البته دوربین سلفی دوتایی این دستگاه بی شباهت به S10+ سامسونگ نیست. جنس پنل پشتی و جلویی دستگاه از گوریلا گلس نسل پنجمه اما فریم از پلاستیک ساخته شده، با این حال هنوز هم کار کردن با وان پلاس Nord لذت بخشه و وان پلاس از پلاستیک با کیفیتی استفاده کرده و تا اونجا که تونسته فریم دستگاهو براق و شبیه فلز طراحی کرده، به طوری که تو نگاه اول احتمالا متوجه پلاستیکی بودن فریم نمیشین.

بررسی وان پلاس Nord

زیر گوشی درگاه Type C، میکروفون اصلی، اسپیکر و درگاه سیم کارت قرار گرفته، اما نکته منفی که اینجا وجود داره پشتیبانی نکردن این گوشی از کارت حافظس، پس واجبه که حواستون رو توی انتخاب حافظه مناسب جمع کنین. سمت راست دکمه پاور و یه دکمه کشویی مانند برای تغییر حالت گوشی بین بی صدا (silent)، ویبره (Vibrate) و صدادار (Ring) وجود داره. سمت چپ هم دکمه ولوم قرار گرفته که دسترسی به همه دکمه ها آسونه و بعیده که دکمه ها رو با هم اشتباه بگیرین. کار خیلی خوبی که OnePlus توی این بخش انجام داده استفاده از دکمه های فلزیه که اطراف گوشی رو از اون پلاستیکی بودن خارج کرده و لمس این دکمه های فلزی کاملا تجربه بهتری رو ارائه میده. بالای گوشی هم میکروفون دوم دیده میشه که حذف نویز هنگام مکالمه یا ضبط صدا به کار میره.

طراحی وان پلاس Nord طراحی وان پلاس Nord طراحی وان پلاس Nord طراحی وان پلاس Nord

کیفیت نمایشگر OnePlus Nord

تو بررسی بررسی وان پلاس Nord اولین چیزی که توی قسمت جلویی دستگاه جلب توجه می‌کنه صفحه نمایش 6.44 اینچی وانپلاسه که 86.7 پنل گوشی رو به خودش اختصاص داده. وان پلاس برای اولین میان رده خودش از صفحه نمایش Fluid Amoled ساخت سامسونگ با وضوح 1080×2400 پیکسل استفاده کرده، همچنین این صفحه نمایش از HDR10+ هم پشتیبانی میکنه که برای یه میان رده 400 دلاری واقعا مناسبه.
البته OnePlus سنگ تموم گذشته و این نمایشگر رو به رفرش ریت (Refresh rate) نود هرتز هم مجهز کرده که کمتر گوشی توی این رنج قیمت رو میشه تو بازار پیدا کرد که هم صفحه امولد داشته باشه و هم رفرش ریت بالاتر از 60 هرتز.


به لطف استفاده از تکنولوژی OLED صفحه نمایش وان پلاس Nord رنگ مشکی فوق العاده ای داره و رنگا رو‌ کاملا پویا و شفاف نشون میده و همونطور که انتظار میره روشنایی صفحه نمایش هم کاملا راضی کنندس و با حدود 700 نیت روشنایی (حالت خودکار) هیچ محتوایی رو حتی زیر نور مستقیم خورشید هم از دست نمیدین. در کل وانپلاس توی بخش صفحه نمایش واقعا تمام تلاش خودشو کرده و Nord یکی از بهترین نمایشگرا در بین میان رده ها رو داره.

صفحه نمایش وان پلاس Nord

باتری و شارژ دهی OnePlus Nord

این روزا که خیلی از گوشیای اندرویدی به باتری با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت یا بیشتر هم مجهز شدن، شاید باتری 4115 میلی آمپری وان پلاس Nord خیلی باتری پر ظرفیتی نباشه ولی به لطف چیپست 7 نانومتری کوالکام و احتمالا بهینه سازی های مختلف نرم افزاری توسط وان پلاس، این گوشی میان رده شارژدهی فوق‌العاده‌ای داره و اگه استفادتون در حد وبگردی و کارای روزمره سبک باشه حتی تا دو روز این گوشی همراهیتون میکنه و با استفاده های سنگین هم یک روز شارژدهی داره و حتی آخر شب 20-30 درصد هم اضافه میاره. تو بررسی وان پلاس Nord  مکمل شارژدهی گوشی، شارژ شدنشه و وان پلاس توی این بخش هم خوب عمل کرده و با گذاشتن یه شارژر 30 واتی توی جعبه و پشتیبانی این گوشی از تکنولوژی شارژ سریع وان‌ پلاس (Warp Charge) میتونه توی 30 دقیقه تا 70 درصد شارژ بشه و توی کمتر از یه ساعت هم فول شارژ میشه.

باتری وان پلاس Nord

امنیت OnePlus Nord

به لطف استفاده از تکنولوژی OLED توی این گوشی، امکان استفاده از سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر فراهم شده. وان پلاس هم برای میان رده جدیدش از یه سنسور اپتیکال (Optical) زیر صفحه نمایش استفاده کرده و همونطور که از وان پلاس انتظار داریم عملکرد Nord واقعا عالیه و به سرعت میتونه اثر انگشت شما رو تشخیص بده و گوشیو آنلاک کنه، البته نباید عملکردی به سرعت و دقت گوشیای پرچمدار وان پلاس مثل OnePlus 7T رو انتظار داشته باشین. علاوه بر قابلیت آنلاک کردن گوشی با سنسور اثر انگشت، شما میتونین از قابلیت تشخیص چهره هم استفاده کنین که اون هم مثل اثر انگشت، کاملا سریع و دقیقه. البته دقت کنین که فرآیند تشخیص چهره کاملا با دوربین سلفی انجام میگیره و نباید روی امنیت اون یا عملکردش توی محیط های تاریک حساب باز کنین.

امنیت وان پلاس Nord

عملکرد دوربین OnePlus Nord

وان پلاس از یه ترکیب چهارگانه دوربین، برای Nord استفاده کرده که این روزا توی خیلی از میان رده ها مرسومه و تقریبا همه شرکتای اندرویدی به اضافه کردن دوربین برای جذب بیشتر مشتری رو آوردن. سنسور دوربین اصلی، 48 مگاپیکسل با دیافراگم f/1.8 و پیکسلای 0.8 میکرومتریه که به فوکوس مبتنی بر تشخیص فاز (PDAF) و لرزشگیر اپتیکال (OIS) هم مجهز شده. این سنسور 48 مگاپیکسلی ساخت شرکت خوش نام سونیه (IMX 586) که تا حدودی ما رو به خروجی های با کیفیت امیدوار میکنه. علاوه بر این دوربین واید، وان پلاس Nord به یه دوربین اولترا واید هم مجهز شده و از یه سنسور 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.3 و زاویه دید فوق عریض 119 درجه بهره میبره.

برای دوربین عمق سنج هم یه سنسور 5 مگاپیکسلی و برای ماکرو یه سنسور 2 مگاپیکسلی در نظر گرفته شده که هر دو از دیافراگم f/2.4 استفاده میکنن و مشخصه که نباید انتظار خیلی زیادی از دوربین اولترا واید و ماکرو این دستگاه توی نور کم داشته باشیم.

  • سنسور اصلی:

مثل همه گوشیای 48 مگاپیکسلی، وان پلاس Nord به طور پیش‌فرض با کمک فیلتر رنگی کواد بایر (Quad bayer) عکسای 12 مگاپیکسلی ثبت میکنه و اگه که احتیاج به عکسبرداری 48 مگاپیکسلی دارین فقط کافیه که اون لوگو 12MP بالای رابط کاربری دوربین رو تپ (tap) کنین تا به حالت 48MP برین و خدا رو شکر وان پلاس مثل بقیه رقبا (مثلا شیائومی) نیومده و مگاپیکسلای بالاتر رو توی قسمت Pro قرار بده و کاربر هر دفعه کلی دنبال این قابلیت بگرده.

دوربین وان پلاس Nord
برای مشاهده عکس ها در سایز اصلی کلیک کنید.

عکسای 12 مگاپیکسلی ثبت شده با وان پلاس Nord واقعا برای یه میان رده قابل قبولن و شارپنس و داینامیک و دیتیل توی سطح مناسبی قرار دارن، همینطور رنگا هم شاداب و زنده ثبت میشن، اما اگه به هر دلیلی نیاز به جزئیات و شارپنس بیشتری داشتین فقط کافیه وان پلاس Nord رو توی حالت 48MP قرار بدین تا متوجه ثبت بیشتر جزئیات و شارپنس بشین، البته ثبت عکسای 48 مگاپیکسلی زمان بیشتری میبره و نباید دستتون تکون بخوره وگرنه به جای زیاد تر شدن جزئیات، اونا رو از دست میدین و جزئیات سافت میشن، همچنین توصیه نمیشه که با قابلیت 48MP توی نور کم یا توی شب سراغ عکاسی برین چون با کوچیکتر شدن پیکسلا، نور کمتری به هر کودوم میرسه و خروجی به شدت نویزی میشه. پرتره های ثبت شده با وان پلاس Nord به لطف سنسور 5 مگاپیکسلی عمق سنج کاملا رضایت بخشن و تفکیک سوژه از پس‌ زمینه با دقت زیادی انجام میشه و پس زمینه هم به خوبی بلر (Blur) میشه.

عکاسی پرتره وان پلاس Nord

توی رابط کاربری دوربین وان پلاس قابلیتی به نام Night Scape دیده میشه که در حقیقت عملکردش مثل همون Night mode تو بقیه گوشیاس. دوربین اصلی وان پلاس Nord عملکرد خیلی خوبی توی نور کم از خودش نشون میده و حتی بدون استفاده از قابلیت Night Scape هم عکسا با جزئیات نسبتا خوب و نویز کنترل شده ثبت میشن و با روشن کردن Night Scape هم روشنایی و جزئیات عکسا افزایش پیدا میکنه و عکسا رنگ و لعاب بهتری میگیرن. اولترا واید 8 مگاپیکسلی این گوشی خیلی تعریفی نداره و افت کیفیتش نسبت به دوربین اصلی زیاده و فقط میشه گفت کار راه بندازه.

لنز الترا واید وان پلاس نورد
برای مشاهده عکس ها در سایز اصلی کلیک کنید.
  • سنسور ماکرو:

از سنسورای ماکرو توی گوشیای وان پلاس انتظار زیادی داریم، اما وان پلاس Nord توی این بخش کاملا نشون میده که یه میانردس و دوربین ماکرو این گوشی نمیتونه جزئیات زیادی رو ثبت کنه و یه واسطه کوچیک بودن سنسور و دریچه دیافراگم باید قید گرفتن تصاویر ماکرو توی شرایط نوری نامناسب رو هم بزنین و در کل ماکرو این گوشی اصلا در حد و اندازه چیزی که توی OnePlus 7T دیدیم نیست.
در کل میشه گفت که نباید در حد پرچمدارا یا Flagship Killer های وان پلاس(قاتلان پرچمدار به گوشیای گفته میشه که علیرغم قیمت فوق اقتصادیشون ویژگی هایی شبیه به پرچمدارا دارن) از دوربین این گوشی انتظار داشت، اما به چشم یه میان رده یه دوربین اصلی خوب و یه اولترا واید کار راه بنداز داره، علاوه بر اینکه میتونه پرتره‌ های کم نقصی هم بگیره.

  • فیلمبرداری:

خوشبختانه وان پلاس توی این بخش با دست پر وارد میدون شده و وان پلاس Nord از فیلمبرداری با وضوح 4K و 30 فریم بر ثانیه و همچنین از قابلیت فیلمبرداری 1080 با 30, 60 یا 240 فریم بر ثانیه بهره منده. فیلمبرداری روی رزولوشن 4K با وان پلاس Nord واقعا لذت بخشه و ثبت جزئیات و روشنایی فیلما به اندازه کافی خوبن ولی لرزشگیر خیلی عملکرد خوبی از خودش نشون نمیده. اگه که احتیاج به ضبط ویدئو هایی با کمترین میزان لرزش رو دارین، میتونین از قابلیت Super Stable وان پلاس استفاده کنین که در حقیقت فیلمبرداری با دوربین 8 مگاپیکسلی اولترا واید انجام میشه و نهایتا یه تصویر کراپ شده با کمترین میزان لرزش رو در اختیارتون میذاره (مشابه اون چیزی که توی S20+ سامسونگ دیده بودیم) که ایده هوشمندانه ایه، اما با اینکه این راهکار باعث حذف لرزشا میشه، خروجی به اندازه دوربین اصلی خوب نیست و نباید انتظار همون کیفیت و جزئیات رو داشته باشین.

  • سنسور سلفی:

یکی از نکات عجیب توی وان پلاس Nord اینه که دوربین اصلی قابلیت فیلمبرداری 4K با 60 فریم رو نداره ولی دوربین سلفی (البته سنسور واید 32 مگاپیکسلی) این قابلیت رو داره. وانپلاس برای دوربین سلفی این گوشی سراغ یه چینش دوگانه رفته از یه سنسور واید 32 مگاپیکسلی، و یه سنسور اولترا واید 8 مگاپیکسلی استفاده کرده (هر دو با دیافراگم f/2.5). به کیفیت عکسای گرفته‌ شده با سنسور 32 مگاپیکسلی نمیشه ایراد خاصی گرفت و جزئیات، روشنایی و داینامیک رنج توی سطح مطلوبی قرار دارن اما اگه که برای گرفتن عکسایی با زاویه دید بیشتر سراغ دوربین اولترا واید وان پلاس Nord برین احتمالا زیاد راضیتون نمیکنه، چون عکسای گرفته شده با این دوربین نسبت به دوربین اصلی از نظر جزئیات و داینامیک رنج افت زیادی دارن و گوشه عکسا هم کاملا میشه به هم ریختگی رو دید، اما هنوز کار راه بندازن و حداقل توی عکسای سلفی دسته جمعی به کار میاد. فیلمبرداری 4K هم با دوربین سلفی جالب و متفاوته، و البته جزئیات مطلوبی هم توی این حالت ثبت میشه، اما عملکرد لرزشگیر اصلا خوب نیست چون نه خبری از EIS (لرزشگیر دیجیتال) هست نه OIS (لرزشگیر اپتیکال).

دوربین سلفی وان پلاس نورد

سخت افزار و پردازنده OnePlus Nord

وان پلاس برای اولین گوشی میان رده خودش سراغ سری میان رده چیپستای کوالکام یعنی سری 700 رفته و خوشبختانه یکی از قویترین تراشه های این سری یعنی 765G رو برای وان پلاس Nord انتخاب کرده. این چیپست از یه مودم 5G یکپارچه بهره منده و از یک هسته 2.4 گیگاهرتزی Kryo 475 Prime، یک هسته 2.2 گیگاهرتزی Kryo 475 Gold و شش تا هسته کم مصرف تر Kryo 475 Silver با فرکانس 1.8 گیگاهرتز در کنار Adreno 620 استفاده میکنه. وان پلاس برای این مدل تنوع خوبی برای حافظه و رم در نظر گرفته و این گوشی تو سه نسخه 64، 128 و 256 عرضه شده که به ترتیب 6، 8 و 12 گیگابایت رم با این حافظه ها همراه میشه. همونطور که از OnePlus انتظار میره نرم افزار به خوبی با سخت افزار هماهنگه و خبری از لگ زدن یا باگای آزار دهنده نیست و عملکرد کلی گوشی توی کارای روزمره کاملا روون و پرسرعته.

معمولا نباید خیلی انتظار زیادی از گوشیای میان رده توی کارای سنگین یا بازیای گرافیکی داشته باشین، اما با این حال وان پلاس Nord به قابلیتی به اسم Game Mode مجهزه که عملکردی شبیه Game Space هواوی یا Game Turbo شیائومی  داره و در حقیقت با محدود کردن بقیه برنامه ها که رم رو اشغال کردن و استفاده بیشتر از قدرت پردازنده، گوشیو برای بازی کاملا بهینه میکنه. در کل بدون استفاده از Game Mode هم وان پلاس Nord عملکرد روون و رضایت بخشی از خودش نشون میده و میتونه بازی سنگینی مثل Call of Duty رو با گرافیک High کاملا بدون لگ و کندی اجرا کنه و بی شک صفحه 90 هرتزی این گوشی هم باعث میشه یه تجربه عالی از بازی کردن با این گوشی رو داشته باشین. یه نکته مثبت دیگه اینه که وان پلاس Nord حتی توی سنگین ترین فشارا و بازیا هم داغ نمیکنه و فقط کمی گرم میشه، که البته طبیعیه.
در کل OnePlus چیپست مناسبی رو برای Nord (با توجه به قیمت دلاری این دستگاه) انتخاب کرده و به لطف بهینه سازیای مختلف و مصرف بهینه منابع سخت افزاری، عملکرد وان پلاس Nord توی کارای سبک و سنگین مناسبه.

سخت افزار وان پلاس Nord

نرم افزار و رابط کاربری OnePlus Nord

یکی از جذاب‌ ترین بخشا تو تمام گوشیای OnePlus بخش نرم افزار و رابط کاربری اونه تو بررسی وان پلاس Nord هم قضیه همینه. وان پلاس Nord با Oxygen OS 10.5 سوار روی اندروید 10 عرضه شده که به زودی اندروید 11 رو هم دریافت میکنه. رابط کاربری وان پلاس (Oxygen OS) جزو بهترین و پرسرعت ترین رابط کاربریای اندرویدیه و همه دستورات توی این گوشی با سرعت زیاد و بدون لحظه ای تاخیر انجام میشه، علاوه بر بر این، Oxygen OS قابلیتای شخصی سازی زیادی داره، مثل تم های متنوع و امکان عوض کردن رنگ آیکونا، شکل آیکونا یا حتی پروفایلای رنگی گسترده برای تنظیم رنگ صفحه نمایش. به طور کلی عملکرد رابط کاربری OnePlus یکی از نقاط قوت این گوشیه و با توجه به سابقه درخشان OnePlus انتظار میره جدیدترین نسخه های اندروید هم زودتر از رقبا (بجز Pixel 4a) برای این گوشی عرضه بشه.

عملکرد اسپیکر OnePlus Nord

بخش اسپیکر جزو همون بخشاییه که OnePlus اصلا اضافه کاری نکرده و سراغ یه اسپیکر مونو رفته. اسپیکر وان پلاس Nord حجم و بلندی صدای کاملا معمولی داره و اصلا نباید ازش انتظار خاصی داشته باشین، از نظر کیفیت هم نمیشه گفت اسپیکر بی کیفیتی داره اما در برابر میان رده هایی که جدیدا با اسپیکرای استریو عرضه شدن، حرفی برای گفتن نداره.

رابط کاربری وان پلاس Nord

جمع بندی

سوالات متداول
(3 سوال)
چرا گوشی وان پلاس نورد رو بخریم؟ مزایا این گوشی چیست؟

کیفیت بالای صفحه نمایش، عملکرد بسیار خوب باتری در شارژدهی و شارژ شدن در کنار عملکرد پردازشی عالی نقاط قوتی هستن که گوشی Oneplus Nord رو تبدیل یکی از انتخابهای خوب در این بازه قیمتی میکنن.

چرا گوشی Oneplus Nord رو نخریم؟ معایب این گوشی چیست؟

اسپیکر مونو و عملکرد ضعیفتر عکاسی با دوربین اولتراواید و ماکرو نسبت به رقبای هم قیمتش نقاط ضعف گوشی وان پلاس نورد در این بازه قیمتی هستن.

آیا گوشی وان پلاس نورد از رم میکرو پشتیبانی میکنه؟

خیر، درگاه سیم کارت گوشی Oneplus Nord از کارت حافظه جانبی (رم میکرو) پشتیبانی نمیکنه ولی میتونین از دو سیم کارت به صورت همزمان استفاده کنین.

نقاط قوت
صفحه نمایش 90Hz امولد
دوربین اصلی با کیفیت
عملکرد کم نقص رابط کاربری Oxygen OS
نقاط ضعف
اسپیکر مونو نه چندان با کیفیت
دوربین ماکرو ناکارآمد
نویسنده : mehran babaei
تاریخ انتشار ۷ مهر, ۱۳۹۹

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 23
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Hossein.Mx

واقعا عالیه توی این رنج قیمت

من قبلا وان پلاس داشتم خیلی روون و عالیه

اندروید این گوشی تقریبا شبیه اندروید خام

۲۶ تیر ۱۴۰۲
abasi6658

با این قیمت توقع بیشتری ازش میرفت

۰۸ آذر ۱۴۰۱