بررسی مشخصات گوشی OnePlus Nord CE 2 Lite 5G

وان پلاس چند سال پیش تصمیم گرفت یه مسیر جدیدی رو پیش بگیره و بخواد تو بازه های قیمتی دیگه هم خودی نشون بده. پس رسما وارد جنگ فروش گوشی های میان رده هم شد و از سال 2020 هر چند ماه یه گوشی میان رده از سری Nord این برند به بازار معرفی میشه. بعد از عملکرد نه چندان موفق OnePlus Nord CE 2 تو بازار جهانی، وان پلاس تصمیم گرفت یکم از مشخصات فنی مثل دوربین، سرعت شارژ و نمایشگر این گوشی رو بزنه ولی به اسمش اضافه کنه تا به یه نسخه اقتصادی تر ازش برسه! تو این مقاله مشخصات گوشی وان پلاس Nord CE 2 Lite 5G رو بررسی می کنیم. یه گوشی میان رده اقتصادی که با توجه به اینکه تو دسته گوشی های خاص بازار ایران قرار می گیره، تو حدود قیمتی 10 میلیون تومنی پیداش می کنین! اگه شما هم از طرفداران گوشی های خاص وان پلاس هستین، با بررسی گوشی OnePlus Nord CE 2 Lite 5G با موبونیوز همراه باشید.

 

طراحی و کیفیت ساخت وان پلاس نورد CE 2 لایت

گوشی های وان پلاس رو با کیفیت ساخت خوبشون میشناسیم و Nord CE 2 lite هم از این قاعده مستثنی نیست و با یه گوشی خوش ساخت طرفیم. البته این گوشی خوش ساخت نسبت به رقباش تو این بازه قیمتی تو بازار ایران عملکرد ضعیفتری داره و خبری از پنل پشتی از جنس شیشه روی این گوشی نیست و با یه بدنه کاملا پلاستیکی طرفیم.

بررسی طراحی وان پلاس نورد CE 2 لایت

این گوشی تو دو رنگ مشکی (Black Dusk) و یه ترکیب آبی فیروزه ای طور (Blue Tide) وارد بازار شده که هر دو طراحی ترکیبی مات و براق دارن. قاب پشتی از جنس پلاستیک ساخته شده و قسمت بالایی تا وسطای قاب حالت براق داره و به پایین که میرسه، کاملا مات میشه. مات بودن قسمت پایینی گوشی به خصوص تو رنگ آبی باعث میشه که خیلی رد اثر انگشت رو روی قاب پشتی نبینید. همچنین کمتر با احتمال لیز خوردن گوشی توی دستتون مواجه میشید.

یه قاب مستطیل شکل با بیرون زدگی خیلی کم گوشه بالای قاب پشتی دیده میشه که از سه تا دوربین و یه فلش میزبانی می کنه. لوگوی وان پلاس هم براق و جذاب وسط قاب پشتی قرار گرفته و یکم پایین تر هم یه سری نوشته دیده میشه.

ضخامت بدنه گوشی OnePlus Nord CE 2 Lite 5G

وان پلاس برای این گوشی از طراحی تخت استفاده نکرده و همین موضوع باعث شده که OnePlus Nord Ce 2 Lite با وزن 195 گرمی و ابعاد نسبتا بزرگی که داره رو راحت تر بتونین توی دستتون نگه دارین. لبه های قاب پشتی حالت خمیده داره و به یه فریم پلاستیکی مات میرسه که دور تا دور گوشی رو در بر گرفته. سمت راست گوشی دکمه پاور به تنهایی دیده میشه که حسگر اثر انگشت هم باهاش ادغام شده. حسگر اثر انگشت عملکرد نسبتا خوبی رو از خودش نشون میده، ولی سریعترین حسگری نیست که روی گوشی های هوشمند این بازه قیمتی بشه پیدا کرد. ممکنه گاهی توی تشخیص اثر انگشت مشکل داشته باشه و سراغ قابلیت تشخیص چهره دو بعدی بره.

زیر گوشی حسابی شلوغه و اسپیکر، میکروفون، درگاه Type-C و جک هندزفری رو تو خودش جای داده. سمت چپ گوشی دکمه کم و زیاد کردن صدا و خشاب سیم کارت رو می بینیم. خشاب سیم کارت وانپلاس نورد CE 2 Lite طراحی هیبریدی داره. یعنی میتونین از دو سیم کارت بطور همزمان یا یک سیم کارت و یک رم میکرو استفاده کنین و حافظه گوشی رو افزایش بدین. بالای گوشی هم خالیه و خبر خاصی نیست. وان پلاس مدتی میشه که با کلید سایلنت معروف روی گوشی هاش خداحافظی کرده و روی این گوشی میان رده هم خبری از این کلید دوست داشتنی نیست. ولی ای کاش این کلید به نسل های بعدی گوشی هاش برگرده تا برای فعال کردن حالت سایلنت یا Do not Disturb دست به دامن منو و نوار ابزار نشیم.

برسیم به پنل جلویی Oneplus Nord CE 2 Lite، جایی که تغییرات اساسی نسبت به گوشی وان پلاس نورد CE 2 اتفاق افتاده و این گوشی بیشتر از انتظار عقب گرد داشته! نمایشگر LCD با حاشیه های نسبتا زیاد از بخش پایینی یکم ممکنه توی ذوقتون بزنه. دوربین سلفی هم تو یه پانچ هول گوشه بالای نمایشگر قرار گرفته. یه اسپیکر مکالمه بزرگ هم بالای قاب جلویی دیده میشه. وان پلاس اعلام کرده که برای پنل جلویی این گوشی از شیشه مقاوم تری استفاده کرده، ولی خبری از گوریلا گلس روی این گوشی نیست. البته یه محافظ نازک به طور پیشفرض روی پنل جلویی نصب شده که توصیه میکنیم تو استفاده ازش تجدید نظر کنین و یه گلس مقاوم تر روش بندازید.

وان پلاس تو بخش طراحی یه گوشی خوش ساخت با کیفیت ساخت خوب تحویل بازار داده، ولی Oneplus Nord CE 2 lite نمیتونه از نظر طراحی و مقاومت بدنه خیلی پا به پای رقباش پیش بیاد و با توجه به اینکه خبری از گوریلا گلس یا حتی گواهی IP برای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار روی این گوشی نیست، حساب چندانی نمیشه روش باز کرد.

 

مشخصات صفحه نمایش وان پلاس نورد CE 2 لایت

پنل جلویی Oneplus Nord CE 2 Lite از یه نمایشگر 6.59 اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن 1080 در 2412 میزبانی می کنه که یه پسرفت اساسی نسبت به Nord CE2 که به نمایشگر AMOLED مجهز شده بود، داشته. نمایشگر این گوشی کیفیت نسبتا خوبی داره و میتونین روی جزئیات خوب نمایشگر حساب باز کنین. روشنایی نمایشگر هم بهتر از انتظاره و تو محیط های خیلی روشن و زیر نور خورشید هم میتونین ببینین روی صفحه نمایش چی میگذره. رفرش ریت 120 هرتزی باعث میشه یه تجربه روان و خوب از کار کردن با این گوشی داشته باشین. حاشیه های نمایشگر به خصوص از پایین خیلی زیاده و ممکنه خیلی حس خوشایندی نداشته باشه. اگه نمایشگر با کیفیت جزو اولویت هاتونه، این گوشی قطعا بهترین انتخاب تو این بازه قیمتی نیست و میتونین سراغ رقباش از شیائومی برید.

مشخصات صفحه نمایش وان پلاس نورد CE 2 لایت

 

عملکرد باتری وان پلاس Nord CE 2 Lite؛ شارژدهی عالی!

اگه شارژدهی باتری خیلی براتون مهمه، Oneplus Nord CE 2 Lite به راحتی میتونه دلتون رو بدست بیاره. این گوشی به یه باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت مجهز شده و تو استفاده معمولی میتونین حتی تا 2 روز روی شارژدهی باتری این گوشی حساب باز کنین! البته تو بخش سرعت شارژ شدن ممکنه خیلی هیجان انگیز نباشه ولی فست شارژ 33 واتی کار رو درمیاره و فول شارژ شدن باتری تقریبا یک ساعت زمان می بره. خیالتون بابت شارژر هم راحت باشه، وان پلاس هنوز قصد حذف کردن آداپتور از جعبه رو نداره.

 

بررسی عملکرد دوربین Oneplus Nord CE 2 Lite

تو بخش دوربین خیلی اتفاق خاصی نمیفته و با سه تا دوربین 60 مگاپیکسلی اصلی، 2 مگاپیکسلی ماکرو و یه سنسور 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق طرفیم و خبری از دوربین اولترا واید روی این گوشی نیست.

بررسی عملکرد دوربین Oneplus Nord CE 2 Lite

دوربین اصلی به طور پیش فرض عکس های 16 مگاپیکسلی ثبت می کنه و اگه دوست دارین عکس هاتون جزئیات بیشتری داشته باشه، به راحتی میتونین با زدن گزینه 60 مگاپیکسلی تو نوار ابزار بالای برنامه دوربین، عکس هایی با جزئیات بیشتر ثبت کنین. عکس هایی که با دوربین اصلی ثبت میشه، کیفیت خوبی داره. رنگ ها کاملا طبیعی در کنار شارپنس و روشنایی خوبی رو میتونین تو این عکس ها ببینین. تو محیط های کم نور خیلی عملکرد خوبی رو از این دوربین نمی بینیم، اما با فعال کردن حالت Night Mode نویز عکس ها تا حدودی کم میشه و میشه عکس های بهتری رو باهاش ثبت کرد.

دوربین ماکرو عملکردش از فانتزی بهتره و اگه زمان بذارین، میشه روی کیفیت و جزئیات عکس هاش حساب باز کرد.

سنسور تشخیص عمق هم کارش رو تقریبا به خوبی انجام میده و میتونین عکس های پرتره خوبی رو با این گوشی ثبت کنین.

دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی وان پلاس Nord CE 2 Lite عملکرد خیلی خوبی داره و میتونین عکس های سلفی خوب با رنگ های طبیعی و جزئیات خوبی رو باهاش بگیرین.

تو بخش فیلمبرداری توقعی از این گوشی نداشته باشین. دوربین اصلی فقط میتونه 1080 با 30 فریم بر  ثانیه فیلمبرداری کنه و حتی خبری از 60 فریم هم نیست. کیفیت ویدئو هایی که با دوربین اصلی ثبت میشه، قابل قبوله ولی خوب نیست. دوربین سلفی هم میتونه 1080 با 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنه و عملکردش دقیقا مثل دوربین اصلی خیلی تعریفی نیست.

وان پلاس Nord CE 2 Lite تو بخش دوربین حرفی برای گفتن نداره و فقط عکس های سلفی خوبی می گیره.

 

عملکرد پردازشی و سخت افزار Oneplus Nord CE 2 Lite 5G

تو بخش سخت افزار، وان پلاس وظیفه مدیریت امور پردازشی Nord CE 2 Lite رو به پردازنده میان رده Snapdragon 695 5G واگذار کرده. این گوشی تو دو نسخه با 6/8 گیگ رم و 128 گیگ حافظه داخلی وارد بازار شده و میتونین حافظه داخلی رو با رم میکرو تا 1 ترابایت افزایش بدین. پردازنده اسنپدراگون 695 به خوبی از پس کار های روزمره بر میاد و میتونین روی مولتی تسکینگ و اجرای بازی های نسبتا سبک حساب باز کنین. کالاف دیوتی موبایل با گرافیک متوسط بدون لگ و باگ روی این گوشی اجرا میشه و خبری از داغ کردن غیر طبیعی نیست و با خیال راحت میتونین دو سه ساعت مداوم با این گوشی بازی کنین.

عملکرد پردازشی و سخت افزار Oneplus Nord CE 2 Lite 5G

 

نرم افزار و رابط کاربری Oneplus Nord CE 2 Lite 5G

وانپلاس نورد CE 2 Lite با رابطه کاربری دوست داشتنی OnePlus یعنی Oxygen OS 12 بر پایه اندروید 12 وارد بازار شده که علاوه بر محیط روان و زیبایی که داره، قابلیت های شخصی سازی کاربردی و خوبی رو در اختیارتون قرار میده. پنل گیمینگ وان پلاس یه سری تغییرات جزئی داشته و امکانات بهینه سازی و کاربردی خوبی رو موقع بازی کردن در اختیارتون قرار میده.

وان پلاس خیال کاربرانش رو بابت پشتیبانی نرم افزاری راحت کرده و قول انتشار دو تا آپدیت اندروید و سه سال بروزرسانی امنیتی برای وان پلاس Nord CE 2 Lite  داده. البته الان که این مقاله رو مینویسیم (بهمن 1401) این گوشی آپدیت اندروید 13 با Oxygen OS 13 رو دریافت کرده و میتونیم انتظار انتشار آپدیت اندروید 14 رو هم برای این گوشی داشته باشیم.

 

کیفیت صدای اسپیکر Oneplus Nord CE 2 Lite

وان پلاس Nord CE 2 Lite از اسپیکر  مونو برای پخش صدا استفاده میکنه و صدا فقط از اسپیکر زیر گوشی پخش میشه. کیفیت صدای اسپیکر خوبه، ولی بلندی صدا کاملا معمولیه و در حد همون یدونه اسپیکر میشه روش حساب باز کرد.

جک هندزفری 3.5 میلیمتری Oneplus Nord CE 2 Lite

البته تو بخش صدا وان پلاس تلاش کرده با روش های دیگه کسری اسپیکر رو جبران کنه و جک 3.5 میلی متری هندزفری زیر گوشی خیالتون رو بابت اتصال راحت انواع هدفون و هندزفری راحت می کنه. از یه طرف دیگه، این گوشی به بلوتوث نسخه 5.2 مجهز شده و در کنارش از Dolby Atmos و فرمت های صوتی جدید برای پخش از طریق بلوتوث پشتیبانی می کنه تا یه تجربه خوب رو براتون رقم برنه.

ولی اگه تو حالت عادی بخواین با این گوشی آهنگ گوش بدین، اسپیکرش اونقدری براتون جذابیت نخواهد داشت.

 

آیا Oneplus Nord CE 2 Lite ارزش خرید دارد؟

وان پلاس تمام تلاشش رو کرد تا یه نسخه اقتصادی تر از گوشی میان رده خودش یعنی Nord CE 2 رو وارد بازار کنه ولی به نظر میرسه برای کاهش قیمت تقریبا 30 دلاری این گوشی، مجبور شده از بخش هایی مثل نمایشگر و دوربین بزنه. این گوشی با قیمت حدودی 220 دلار وارد بازار جهانی شده ولی این گوشی رو با قیمتی خیلی بالاتر از انتظار و خیلی محدود وارد لیست قیمت گوشی موبایل بازار ایران شده. قیمت OnePlus Nord CE 2 Lite تو بازار ایران تو بازه قیمتی تقریبا 10 میلیون قرار داره و با توجه به مشخصات فنی و عملکردی که ازش دیدیم، قطعا نمیتونه تو بخش دوربین، نمایشگر و اسپیکر بهترین انتخاب توی این بازه قیمتی باشه. شارژدهی اما آبروداری میکنه و اگه به برند های خاص علاقه دارین، وان پلاس نورد CE 2 Lite رو میتونید جز گزینه هاتون قرار بدید. در غیر این صورت این گوشی خیلی انتخاب منطقی و هوشمندانه ای برای این بازه قیمتی به حساب نمیاد و میتونین گزینه های بهتری مثل سامسونگ A33 5G یا Poco X4 Pro رو برای خرید در نظر بگیرین.

 

مقایسه OnePlus Nord CE 2 Lite و Samsung A33 5G

سامسونگ A33 5G تقریبا دو ماه قبل از وانپلاس نورد CE 2 Lite با پردازنده اگزینوس 1280 معرفی شد. a33 به راحتی برنده این مقایسه به حساب میاد، چرا که هم تو بخش نمایشگر با روشنایی بهترش و پنل امولد با کیفیت، هم تو بخش دوربین با وجود دوربین اولتراواید، قابلیت فیلمبرداری 4K و همچنین وجود لرزشگیر اپتیکال و گواهی IP67 و اسپیکر استریو میتونه تمام کاستی هایی که وان پلاس نورد CE 2 Lite داشت رو پوشش بده. ولی تو بخش باتری از نظر سرعت شارژ شدن رقابت نزدیکی دارن و تو بخش شارژدهی، Oneplus Nord CE 2 Lite عملکرد بهتری از خودش نشون میده.

پس اگه امکانات بیشتر با توجه به قیمت براتون مهمه، A33 5G میتونه انتخاب بهتری باشه و اگه دنبال یه گوشی خاص هستین که در کنار خاص بودنش یه باتری خوبی هم داشته باشه و بتونین کل روز باهاش سر و کله بزنین و جک 3.5 میلی متری صدا هم تو این بازه قیمتی هنوز روش پیدا بشه، میتونین وانپلاس نورد CE 2 Lite رو انتخاب کنین.

 

مقایسه گوشی وان پلاس Nord CE 2 Lite و POCO X4 Pro

پوکو ایکس 4 پرو اواخر زمستان 1400 معرفی شد و در حال حاضر تو بازه قیمتی مشابهی با نورد CE 2 Lite قرار داره. هر دو گوشی از یه پردازنده استفاده میکنن و تو بخش پردازشی عملکردی پایاپایی از خودشون نشون میدن. تو بخش دوربین هم همین ماجرا جریان داره، با این تفاوت که Poco X4 Pro یه دوربین اولتراواید هم داره که خب یه مزیت نسبت به Oneplus Nord CE 2 Lite به حساب میاد. تو بقیه بخش ها مثل اسپیکر و نمایشگر، پوکو X4 Pro با وجود نمایشگر امولد و اسپیکر استریو برنده این مقایسه اس. البته تو بخش باتری میتونین روی OnePlus Nord CE 2 Lite از نظر شارژدهی حساب بیشتری باز کنین. پس اگر  امکانات بیشتر براتون مهمه، POCO X4 Pro میتونه انتخاب منطقی تری باشه.

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۲۱ بهمن, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 43
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

comment-user-img
Mahdi2005

مخلص داداش مهدی عزیز ❤️❤️

۱۱ اسفند ۱۴۰۱
comment-user-img
Soheil1386

خیلی شبیه شیائومیه قیافش

۲۶ بهمن ۱۴۰۱
comment-user-img
tahamousavi

از لحظه ای که اسمشو دیدم ازش خوشم نیومد. فکرشو بکن گوشیت این باشه بعد یکی بیاد ازت بپرسه مدل گوشیت چیه؟ دهن آدم کف میکنه بخواد اسمشو تا ته بگه. مشخصاتش که دیگه اصن گفتن نداره…

۲۶ بهمن ۱۴۰۱
    comment-user-img
    miladyahyanegad

    اره برای شما همون سام هونگ خوبه

    ۰۶ فروردین ۱۴۰۲
comment-user-img
Madi11

الان چی تو بازار ایران اقتصادی هست ؟

۲۴ بهمن ۱۴۰۱
comment-user-img
ALI ZAREI

طراحی ب نسبت خوشگلی داره

۲۴ بهمن ۱۴۰۱
comment-user-img
A.L.I

اینا چرا انقد اسماشون طولانیع

۲۴ بهمن ۱۴۰۱
comment-user-img
matin.b.1385

تو ایران وان پلاس خیلی جواب نیس

۲۴ بهمن ۱۴۰۱
    comment-user-img
    miladyahyanegad

    خیر جواب هه

    ۰۶ فروردین ۱۴۰۲
comment-user-img
shahab-021

کاش یکی میومد توضیح میداد که دلیل اینهمه کپی از آیفون اونم در ظاهر فقط چیه؟ کاش اطلاعات داخلیش هم یه ارتقا میخورد که انقد سرسبک نباشن

۲۴ بهمن ۱۴۰۱
    comment-user-img
    miladyahyanegad

    این کجاش شبیه آیفون

    ۰۶ فروردین ۱۴۰۲
comment-user-img
Md.r

نسبت ب قیمتش ارزش خرید ندارد اگر پردازنده اولویت باشد گوشی رو رنج۶تومن گوشیa23همین پردازنده رو دارد

۲۴ بهمن ۱۴۰۱
    comment-user-img
    miladyahyanegad

    ۱۲۰ هرتز قدرت شارژ و نگهداری بالا رام بیشتر و رام مجازی بیشتر که میشه ۱۲ گیگ افزایش داد بعد شما کاهو رو با علف مقایسه کردی

    ۰۶ فروردین ۱۴۰۲
comment-user-img
Mojtbairani67

فقط شیائومی تمام

۲۳ بهمن ۱۴۰۱
    comment-user-img
    miladyahyanegad

    البته باید باگ هاشو هم دوست داشته باشی اگر هواوی تحریم نمیشد شیائومی جایی نداشت بعدشم کار تخصصی اینه که سالی چندتا گوشی بدن نه هفته ای یک گوشی

    ۰۶ فروردین ۱۴۰۲
comment-user-img
hashemaqa

این گوشی خیلی انتخاب منطقی و هوشمندانه ای برای این بازه قیمتی به حساب نمیاد

۲۳ بهمن ۱۴۰۱
comment-user-img
Mrprofessor

وان پلاس خفنه حیف پشتیبانی نداره

۲۳ بهمن ۱۴۰۱
    comment-user-img
    miladyahyanegad

    کی گفته پشتیبانی ندارد ۴ سال امنیتی میده ۳ الی ۴ سال هم اندروید دیگه چ پشتیبانی میخاد

    ۰۶ فروردین ۱۴۰۲
comment-user-img
EminEm 19

چرا گوشی مورد نظرمو کع سرچ میکنم نمیاد

۲۲ بهمن ۱۴۰۱
comment-user-img
Amir 1386.

نسخه معمولی بهتره

۲۲ بهمن ۱۴۰۱
comment-user-img
Amir 1386.

هم خوبه هم بد

۲۲ بهمن ۱۴۰۱