بررسی مشخصات گوشی Edge 30 موتورولا

گوشی های سبک و خوش دست طرفداران خاص خودشون رو خصوصا بین خانم ها دارند. حالا اگه عملکرد دوربین هم خوب باشه که نور علی نور میشه! موتورولا اج 30 این دو ویژگی رو داره ولی برای خیلی از افراد، داشتن همین دو فاکتور دلیلی برای خرید نیست و باید عملکرد همه بخش های گوشی مورد بررسی قرار بگیره و در نهایت ارزش خرید گوشی هم با رقبای بازه قیمتیش، مقایسه بشه. پس اگه میخواین ببینید این گوشی باریک، خاص و خوش دست موتورولا آیا اونقدری ارزنده هست که بتونه با رقبای گردن کلفتش از سامسونگ و شیائومی رقابت کنه یا نه، با بررسی گوشی Motorola Edge 30 5G همراه موبونیوز باشید.

 

بررسی طراحی موتورولا اج 30

گوشی های موتورولا با اینکه ظاهر ساده ای دارن ولی به خاطر جنس متریال و نوع طراحی، معمولا خیلی خوش دست و جمع جور تر هستن و استفاده ازشون لذت بخشه. قسمت پشتی motorola edge 30 از گلس مات ساخته شده که اثر انگشت و لکه رو به خودش جذب میکنه و هی باید گوشی رو تمیز کنید و اگه خیلی ظاهر تر و تمیز گوشی براتون مهمه بهتره از یه قاب براش استفاده کنید. سه دوربین اصلی با یه فلش به صورت عمودی توی یه برآمدگی بیضی شکل بالا سمت راست قرار دارن که نسبت به قطر کم گوشی، برآمدگیشون خیلی زیاد و توی چشمه. وسط گوشی لوگوی M موتو حک شده و زیر این قسمت هم لوگوی Motorola قرار داره. با اینکه اندازه گوشی خیلی کوچیک نیست اما قطر و اندازه گوشی نسبت به گوشی های میان رده دیگه خیلی کمتره و در کنار وزن 155 گرمیش باعث میشه با یه گوشی خوش دست، باریک و سبک طرف باشید که توی استفاده طولانی مدت اصلا حسش نمی کنید و وزن کمش حس اسباب بازی بودن هم نداره و در کنار خوش دست بودن، کیفیت ساخت خودش رو هم حفظ کرده.

بررسی طراحی موتورولا اج 30

فریم پلاستیکی براق که ظاهری شبیه به فلز داره به صورت خمیده ساخته شده تا استفاده از گوشی راحت تر باشه و در استفاده با یک دست از گوشی به انگشت کوچیکتون هم فشاری وارد نشه! لبه راست گوشی دکمه پاور و کم و زیاد کردن صدا قرار داره، لبه چپ کویره، لبه بالایی فقط یه میکروفون حذف نویز قرار داره ولی لبه پایینی خیلی شلوغه و اسپیکر، میکروفون، درگاه تایپ سی و درگاه سیم کارت قرار داره که فقط دو سیم کارت میخوره و خبری از پشتیبانی از کارت حافظه جانبی نیست.

مشخصات طراحی motorola edge 30 5g

از لحاظ محافظت گوشی خیلی امکانات ویژه ای برای موتورولا اج 30 در نظر گرفته نشده و فقط گواهی IP52 در ساختش رعایت شده که تا حدودی در مقابل پاشیدن قطرات آب از گوشی محافظت میکنه. روی صفحه نمایش هم گوریلا گلس 3 قرار گرفته که مقداری جلوی خط و خش رو میگیره ولی اگه توی جیب یا کیفتون قرار بگیره، کلید یا محتویات دیگه خیلی راحت میتونه روی صفحه خط و خش ایجاد کنه.

استفاده از استاندارد ip52 در ساخت گوشی موتورولا edge 30

صفحه نمایش هم طراحی خوبی داره و به خاطر حاشیه کم و دوربین سلفی قرار گرفته توی پانچ هول، ظاهر خوبی پیدا کرده. در مجموع از لحاظ زیبایی و ظاهر، خیلی خلاقیت خاصی توی گوشی موتورولا ادج 30 دیده نمیشه اما خوش دست بودن و کیفیت ساخت خوبش باعث میشه این گوشی برای کسانی که مدت خیلی زیادی از گوشی به صورت متوالی استفاده میکنن مناسب بشه و از استفاده ازش لذت ببرن.

 

بررسی صفحه نمایش Motorola Edge 30

صفحه نمایش 6.5 اینچی موتورولا اج 30 از یه پنل امولد با کیفیت و جزئیات بالا استفاده میکنه که به خاطر تکنولوژی 10 Bits استفاده شده، امکان نمایش یک میلیارد رنگ رو داره و دقت و وضوح رنگ ها به خصوص رنگ های مشکی خیلی خوبه. به خاطر پشتیبانی از تکنولوژی HDR10+ و حاشیه کم نمایشگر (که حدود 86.2 درصد بخش جلوی گوشی رو به خودش تخصیص داده)، تماشای محتوایی ویدیویی خیلی روی گوشی لذت بخشه. رفرش ریت 144 هرتزی هم باعث میشه یه تجربه خیلی روون و لذت بخش رو از استفاده عادی و روزمره از گوشی داشته باشید و به خاطر قابلیت هوشمندش که امکان سوئیچ خودکار بین 60 و 144 هرتز رو داره باعث میشه مصرف انرژی بهینه تری داشته باشید.

بررسی صفحه نمایش Motorola Edge 30

روشنایی صفحه نمایش خیلی خوب نیست ولی توی محیط بیرون جوابه، اما مشکلی که داره حسگر نورشه که بعضی وقت ها توی نور زیاد به خوبی کار نمیکنه و روشنایی رو زیاد نمیکنه و باید دستی این کار رو انجام بدید. حسگر اثر انگشت اپتیکال هم روی صفحه قرار گرفته و مقداری محل قرار گیریش پایینه و ممکنه اوایل کمی اذیتتون کنه ولی دقت و سرعتش خیلی خوبه و تقریبا هیچ مشکل خاصی نداره.

 

بررسی عملکرد باتری Motorola Edge 30

گوشی های موتورولا در بخش باتری عملکرد خیلی خوبی ندارند و گوشی موتورولا اج 30 هم خیلی تفاوت و بهبود خاصی نداشته و از لحاظ شارژدهی و سرعت شارژ نمیشه خیلی نمره خوبی رو بهش داد. باتری لیتیوم پلیمری 4020 میلی آمپر ساعتی در استفاده معمولی و سبک حدودا یک روز بهتون شارژ میده و اگه استفاده معمولی رو به سنگین ازش داشته باشید، حدود 6 تا 7 ساعت بهتون شارژ میده که خیلی عملکرد خوب و مناسبی نیست. اگه خیلی استفاده سنگین مثل بازی و تماشای ویدیو هم دارید باید تقریبا روزی دو بار گوشی رو شارژ کنید. سرعت شارژ هم نسبت به رقبای شیائومی خودش خیلی خوب نیست و با استفاده از شارژ 33 واتی داخل جعبه حدود یک ساعت و 5 دقیقه شارژ کامل گوشی زمان میبره.

 

بررسی عملکرد دوربین گوشی موتورولا Edge 30

پکیج دوربین گوشی Motorola Edge 30 از سه تا دوربین 50 مگاپیکسلی اصلی، 50 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق تشکیل شده و یکی از بخش های با عملکرد خوب این گوشیه. کیفیت عکس های دوربین اصلی خوبه و جزئیات و رنگ های خوبی توی عکس های ثبت شده باهاش دیده میشه. کنتراست و وایت بالانس مناسبه و خیلی رنگ های غیر واقعی و اغراق شده ای بهتون نمیده. البته باید شرایط نوری خوب باشه و اگه نور مناسبی نداشته باشید عکس های با رنگ های نرم و نویز نسبتا بالایی بهتون میده. فوکوس اما کمی مشکل داره مخصوصا وقتی سوژه در حال حرکت باشه و یا خیلی بهش نزدیک بشید. لنز اولترا واید نسبت به لنز اصلی کمی افت کیفیت داره و رنگ های خیلی واقعی ثبت نمیکنه. زاویه 118 درجه اون هم خیلی بزرگ نیست و باعث میشه نتونید عکس های خیلی با دید بزرگتری ثبت کنید. اگه به سوژه نزدیک بشید این لنز به عنوان ماکرو هم عمل میکنه و می تونید باهاش عکس های نسبتا خوب و مناسبی ثبت کنید. لنز تشخیص عمق سوژه رو به خوبی تشخیص میده و پس زمینه رو به خوبی محو میکنه، اما خطا هم حدود 20 درصد داره که نسبتا مناسبه و نمیشه بهش ایراد خاصی گرفت.

بررسی عملکرد دوربین گوشی موتورولا Edge 30

دوربین اصلی میتونه با کیفیت 4k و 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنه که کیفیت و رنگ فیلم های خوبه و به خاطر لرزشگیر اپتیکال استفاده شده، میتونید در حرکت هم فیلم های بدون لرزش و خوبی ثبت کنید. کیفیت صدابرداری هم مناسبه و تقریبا نویز کمی توش دیده میشه.

دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی اما کیفیت چندانی نداره و عکس های معمولی و با نویز زیادی میگیره اما کار رو براتون در میاره و به صورتی نیست که نشه ازش استفاده کرد. در مجموع عملکرد دوربین گوشی موتورولا اج 30 خوبه و در مقایسه با بقیه گوشی های هم قیمت خودش، عملکرد پایاپای و در برخی موارد خروجی نسبتا بهتری داره.

 

بررسی عملکرد پردازشی و نرم افزاری Motorola Edge 30

پردازنده اسنپدراگون 778g پلاس خیلی پردازنده پر قدرتی نیست اما در کنار 6/8 گیگ رم و 128/256 گیگ حافظه پرسرعت UFS 3.1 باعث میشه از پس اکثر کارهای روزمره و عادی بدون هیچ مشکلی بر بیاد ولی توی بازی های با گرافیک خیلی بالا مثل Genshin Impact میتونه فقط جزئیات معمولی با فریم مناسب بده. توی بازی کالاف هم که نسبتا سبک تره میتونه با بیشترین گرافیک حدود 60 فریم بده و مشکلی در اجرای بازی های با گرافیک معمولی نداره. بعد از حدود نیم ساعت بازی کردن با Edge 30 دما نسبتا بالا میره ولی شاهد افت قدرت پردازشی نیستم و مشکل بالا رفتن دما رو به خوبی مدیریت میکنه. امکانات مخصوص بازی به گوشی های برند شیائومی و سامسونگ نمیرسه اما یه سری امکانات مثل قطع تماس و اعلانات موقع بازی و بهبود عملکرد پردازشی موقع بازی براش در نظر گرفته شده که موقع بازی با کشیدن دست روی صفحه نمایش از سمت چپ گوشی می تونید به تنظیماتش دسترسی داشته باشید.

رابط کاربری از پوسته خاصی استفاده نشده و فقط از اندروید 12 خام برای گوشی استفاده شده و یه تجربه خیلی سبک و ساده رو میتونید با این گوشی داشته باشید. برنامه موتو اپ هم روی گوشی به صورت پیش فرض نصبه و امکانات و قابلیت مخصوص موتو مثل امکانات حرکتی برای فعال کردن دوربین و یا تنظیم خودکار رنگ رابط کاربری با توجه به عکس پس زمینه در این برنامه قرار گرفته و تا حدودی می تونید تجربه استفاده از گوشی رو شخصی سازی کنید. برنامه های اضافی و تبلیغاتی هم به صورت پیش فرض نصب نیست و فقط یکسری برنامه های گوگل روش قرار گرفته. یه سری باگ ها توی رابط کاربری ولی دیده میشه و بعضی برنامه ها مثل کروم ممکنه موقع استفاده هنگ کنن و باید برنامه رو ببنید و مجدد باز کنید تا مشکل برطرف بشه، که احتمالا نرم افزاری بوده و با آپدیت های آینده برطرف میشه. صحبت از آپدیت شد، گوشی موتورولا اج 30 حدودا تا دو سال آینده آپدیت های نرم افزاری رو دریافت میکنه که پشتیبانی خیلی زیادی نیست اما مناسب و قابل قبوله. امکانات ارتباطی هم تقریبا کامله و از Wifi 6e و امکان تماس 5g برای این گوشی استفاده شده که وای فای 6e باعث میشه ارتباط پایدارتری به خصوص زمان بازی داشته باشید.

 

بررسی عملکرد اسپیکر موتورولا اج 30

موتورولا اج 30 از اسپیکر استریو استفاده میکنه و صدا از اسپیکر پایین گوشی و اسپیکر مکالمه (قرار گرفته در بالای صفحه نمایش) پخش میشه. بلندی و تفکیک صدا خوبه اما خیلی بالانس نیست. جک 3.5 میلیمتری صدا هم ازش خبری نیست و باید به هندزفری یا هدست های بلوتوثی تکیه کنید که به خاطر استفاده از بلوتوث ورژن 5.2 ارتباط بهتر و پایدارتری می تونید داشته باشید.

 

آیا گوشی motorola edge 30 ارزش خرید دارد؟

واردات محدود و موجودی کم باعث شده تا قیمت Edge 30 موتورولا تو آذر 1401 حدود 13.5 میلیون تومان باشه که نسبت به بقیه میان رده های سامسونگ و شیائومی به نسبت مشخصات، قیمت بالاتری داره. گوشی motorola edge 30 به جز دوربین نسبتا بهتر و طراحی خوش دست، برتری خاصی نسبت به رقباش نداره و حتی توی بخش باتری با اختلاف از رقبای دیگه اش ضعیف تر عمل میکنه و همین موارد در کنار کمبود لوازم جانبیش در ایران باعث میشه ارزش خریدش نسبتا پایین باشه. با قیمت فعلی، A73 سامسونگ و 12T شیائومی تو این بازه قیمتی گوشی های در مجموع بهتری هستند (اگه مولفه وزن کم و خوش دستی رو فاکتور بگیریم). اگه قیمت موتورولا اج 30 پایین تر بیاد و بخواد با a53 و Poco F4 رقابت کنه تازه اون زمان میشه رو خریدش فکر کرد (اگه ریسک کمبود لوازم جانبی رو در نظر نگیریم و بخوایم یه گوشی خوش دست متفاوت داشته باشیم). نظر شما چیه؟ آیا برای خرید گوشی سمت برند موتورولا ارزش داره برید یا همون شیائومی و سامسونگ همیشگی انتخاب های عاقلانه تری هستند؟

 

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۲۲ آذر, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 44
5/ 3.5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

mohsenalia

عالی

۲۶ آذر ۱۴۰۲
Mohammad Amin 3627

من همین گوشی‌رو دارم گنشین ایمپکت رو با گرافیک اولترا fps 60 میده چطور میگین با گرافیک و فریم ماسب واقعا اسنپدراگون 778g خفن نیست

شاید به دایمنسیتی 1200 نرسه ولی باز خوبه

۱۹ آبان ۱۴۰۲