معرفی تراشه پرچمدار Dimensity 9300 مدیاتک

مدیاتک توی ساخت تراشه های مقرون به صرفه و میان رده، یکی از گزینه های اول برای تولیدکننده های گوشی های هوشمند به حساب میاد. این کمپانی تایوانی، به تازگی جدیدترین تراشه پرچمدار خودش یعنی تراشه Dimensity 9300 رونمایی کرده؛ تراشه ای که از معماری مبتنی بر هسته های کاملا بزرگ استفاده کرده و بخش پردازش گرافیکی قوی تر و با مصرف انرژی بهینه تری هم نسبت به نسل قبلی داره. با معرفی تراشه پرچمدار Dimensity 9300 مدیاتک همراه موبونیوز باشید.

 

مشخصات تراشه Dimensity 9300

تراشه جدید مدیاتک، با معماری ۴ نانومتری نسل سوم TSMC ساخته شده که این معماری، به طور کامل مبتنی بر هسته کاملا بزرگ هست و باعث بهبود عملکرد این تراشه پرچمدار تا حد بسیار چشمگیری میشه. تراشه دایمنسیتی ۹۳۰۰ از ۸ هسته شامل یک هسته اصلی Cortex-X4 با فرکانس ۳/۲۵ گیگاهرتز، ۴ هسته بزرگ Cortex-X4 با فرکانس ۲/۸۵ گیگاهرتز و ۴ هسته Cortex-A720 با فرکانس ۲ گیگاهرتز تشکیل شده که همگی مبتنی بر معماری Armv9 هستن. این ساختار، در رقیب جدی این تراشه پرچمدار یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به صورت یک هسته فوق العاده بزرگ Cortex-X4 با فرکانس ۳/۳ گیگاهرتز هست که در کنار سه هسته Cortex-A720 با فرکانس ۳/۲ گیگاهرتزی، یک هسته Cortex-A720 با فرکانس ۳ گیگاهرتز و دو هسته Cortex-A520 با فرکانس ۲/۳ گیگاهرتز، غول ۲۰۲۳ کوالکام رو تشکیل میدن. بر اساس ادعای مدیاتک، تراشه Dimensity 9300 در مقایسه با دایمنسیتی ۹۲۰۰، حدود ۴۰ درصد عملکرد بهتری داره در حالی که در مقایسه با این تراشه، ۳۳ درصد انرژی کمتری رو مصرف می کنه.

امکانات تراشه Dimensity 9300

به گفته مدیاتک، تراشه Dimensity 9300 از پردازنده گرافیکی ۱۲ هسته ای Immortalis G720 برای پردازش های گرافیکی استفاده می کنه. این پردازنده، علاوه بر امکان رهگیری پرتو (ray-tracing)، نسبت به پردازنده نسل قبلی این تراشه مدیاتک، ۴۶ درصد پیشرفت داشته و مصرف انرژی حدود ۴۰ درصد کمتر از نسل قبلی رو داره. در کنار این بهبود عملکرد، قابلیت های هوش مصنوعی هم که در این تراشه و توسط پردازنده APU 790 ارائه میشه، علاوه بر تقویت یادگیری ماشین در این چیپست پرچمدار، سرعت پردازش تصاویر رو هم در اون تا حد چشمگیری بهتر کرده که میتونه خبر خوبی برای گیمرها باشه.

تراشه دایمنسیتی ۹۳۰۰ از ساختار رم LPDDR5T با سرعت انتقال داده ۹۶۰۰ مگابایت بر ثانیه و همچنین، نوع حافظه UFS 4.0 پشتیبانی می کنه. علاوه بر این، تراشه ۹۳۰۰ مدیاتک، قابلیت پشتیبانی از نمایشگرهایی با وضوح WQHD و نرخ تازه سازی ۱۸۰ هرتز رو داره و امکان استفاده از این تراشه برای گوشی های تاشو هم وجود داره.

تراشه Dimensity 9300، میتونه فرایند ضبط ویدیوهایی 8K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و ویدیوهای 4K با سرعت های ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه رو مدیریت کنه. این تراشه مدیاتک، از مودم داخلی 5G هم پشتیبانی می کنه و به لطف فناوری UltraSave 3.0 پلاس مدیاتک، مصرف انرژی گوشی رو هم در هنگام استفاده از شبکه 5G، بهینه تر می کنه.

ویژگی های تراشه Dimensity 9300

 

عملکرد چشمگیر تراشه ۹۳۰۰ مدیاتک در مقایسه با پرچمداران ۲۰۲۳ اپل و کوالکام

در جدیدترین نتایج بنچمارک گیک بنچ مشخص شده که این تراشه جدید تایوانی ها، در بخش تک هسته ای و چند هسته ای، عملکرد درخور توجهی داره. بر طبق این نتایج که با تست گوشی چینی ویوو X100 که مجهز به تراشه ۹۳۰۰ مدیاتک هست، انجام شده؛ این تراشه در بخش تک هسته ای و چند هسته ای، به ترتیب امتیازهای ۲۲۷۰ و ۷۹۱۶ رو بدست آورده. در بخش تک هسته ای، اگرچه امتیاز این تراشه با فاصله کمی از اسنپدراگون ۸ نسل ۳ قرار گرفته؛ اما باز هم نتونسته حریف این تراشه و همچنین، تراشه A17 اپل بشه اما در بخش عملکرد چند هسته ای، این غول جدید تایوانی ها با اختلاف قابل توجهی، رقبای خودش در کوالکام و اپل رو پشت سر گذاشته که تا حد زیادی، این موفقیت رو مدیون معماری جدید مبتنی بر هسته های کاملا بزرگ به کار رفته در تراشه Dimensity 9300 هست.

 

سخن پایانی

با معرفی تراشه مدیاتک دایمنسیتی 9300 تمامی غول‌های تکنولوژی حوزه موبایل اعم از اپل، کوالکام و مدیاتک چیپست های پرچمدار و قدرتمند خودشون رو معرفی کردند و باید ببینیم شرکت های تولید کننده گوشی ها تا چقدر میتونن از این تراشه ها و قابلیت های پردازشی قدرتمند و هوش مصنوعی به کار رفته در اونها استفاده کنند و عملکرد این پردازنده ها رو با سیستم های خنک کننده مناسب و قوی بهبود بدند. به نظر شما کدوم یک از این تولید کننده‌ها عملکرد بهتری در سال های اخیر از خودشون نشون دادند؟

نویسنده : الهام بهمن پور
تاریخ انتشار 9 ماه پیش
تعداد نظرات : 17
5/ 4.3

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
tahamousavi

عجب چیز توپیه!
از این فضای رقابتی خوشم میاد…

۱۰ آذر ۱۴۰۲
godrati

خیلی قدرتمنده

۰۳ آذر ۱۴۰۲
Alireza96483904

پس آقای شجری رفته دبی مارو ول کرده

۲۳ آبان ۱۴۰۲
alirza.amiry

OH OH

۲۲ آبان ۱۴۰۲
Ali_Zk

اوه مای گاد😐😐

۲۱ آبان ۱۴۰۲
jaber

مدیاتک خوب داره کار میکنه..توی هوش مصنوعی ام طبق بنچمارک ها از اسنپدراگون نسل ۳ بهتر عمل کرده
ولی ظاهرا توی فشار دماش بالا میره که با سیستم خنک کننده خوب میشه گرماش رو کنترل کرد

۲۱ آبان ۱۴۰۲
majid_kh

عالی

۲۱ آبان ۱۴۰۲
alirezanikkhah

با همچين معماری هسته‌ای باید دید به مشکل کنترل حرارت بر نمیخوره

۲۱ آبان ۱۴۰۲
mehdi gheysari

مدیاتک ببینیم از اسنپدراگون جلو میزنی یا نه

۲۰ آبان ۱۴۰۲
mehdi gheysari

عشق

۲۰ آبان ۱۴۰۲
matin 777777

تا پنج سال دیگه چیپست های پرچمدار به تکامل میرسند

۲۰ آبان ۱۴۰۲
matin 777777

تا 5 سال دیگه تمامی پردازنده های پرچمدار موبایل ها به تکامل میرسند و دیگه نیازی به نسخه قوی تر نخواهند داشت

۲۰ آبان ۱۴۰۲
Nurse

عجب رقابتی ….

۲۰ آبان ۱۴۰۲
Mahayd24

باید تو هوش مصنوعی و پردازش تصویر به اسنپ برسه وگرنه باز باخت میده

۲۰ آبان ۱۴۰۲
Mojtbairani67

مدیا تک خوبه اما کوالکام یه چیز دیگه هستش مخصوصا تو بازی

۲۰ آبان ۱۴۰۲
Limb0onTop

مدیاتک و اسنپدراگون دارن خیلی با سرعت به تراشه های اپل نزدیک میشن

۲۰ آبان ۱۴۰۲
SinaRe8596

مدیاتک خیلی خوب داره عمل میکنه

۲۰ آبان ۱۴۰۲