بررسی عملکرد بلند مدت iPhone 15 Pro Max اپل

گوشی iPhone 15 Pro Max در 21 شهریور 1402 (12 سپتامبر 2023) معرفی شد؛ پرچمداری که مدت ها بازار رو در انتظار نگه داشته بود و با تغییرات قابل توجهی نسبت به آیفون 14 پرو مکس مثل فریم تیتانیومی، تغییر درگاه شارژ از لایتنینگ به USB-Type C، افزایش میزان رم و پردازنده بهتر عرضه شد. حالا با گذشت نزدیک به 9 ماه از تاریخ عرضه این گوشی در بازار، میشه یک نتیجه گیری کلی و تضمین شده از کارایی آیفون 15 پرومکس در طولانی مدت داشته باشیم و ببینیم که این گوشی آیفون با همه دردسرهای رجیستری و نایاب بودنش در بازار، باز هم ارزش خرید داره یا نه؟ در ادامه همراه موبونیوز باشین تا با بررسی عملکرد بلند مدت iPhone 15 Pro Max اپل، ارزش خرید این گوشی پرچمدار رو بررسی کنیم.

 

بررسی طراحی و کیفیت ساخت iPhone 15 Pro Max در بلند مدت

اولین بخشی که در بررسی بلند مدت iPhone 15 Pro Max بهش اشاره می کنیم، تغییرات بدنه iPhone 15 Pro Max نسبت به نسل قبل هست که تا حد زیادی بهتر شده. بعد از تجربه حدود 6 ماهه ای که از کار کردن با این گوشی داشتیم، به نظرمون واقعا خفن بوده و حتی آیفون 14 پرومکس که از نظر ظاهری به این گوشی شباهت زیادی داره، باز هم به اندازه آیفون 15 پرو مکس جذاب نیست. در واقع، تخت تر شدن فریم و جنس تیتانومی این گوشی جدید آیفون و همینطور کاهش وزن نسبت به نسل قبلی، ویژگی های هستن که در بلندمدت اثر مثبت خودشون رو نشون میدن.

 

مقاومت بالای بدنه

در مدتی که از iPhone 15 Pro Max استفاده کردیم، حدود 3 ماه رو با قاب محافظ و نزیک به 3 ماه رو هم بدون قابل با گوشی کار کردیم. در هر دو حالت، جمعا نزدیک به 6 بار گوشی افتاد ولی روی بدنه هیچ خط و خشی ایجاد نشد.

بررسی بلند مدت طراحی iPhone 15 Pro Max

این مقاومت در حالی خودش رو نشون داد که گوشی روی سطوح سخت افتاده بود، ولی نه اثری از ضربه روی فریم باقی موند و نه روی بدنه. این موضوع، در واقع خلاف ادعای بعضی از کاربران رو ثابت میکنه؛ ادعایی که در زمان عرضه اولیه iPhone 15 Pro Max مطرح شد و به مقاومت پایین فریم تیتانیومی و بدنه این گوشی در برابر ضربه و خط و خش اشاره داشت.

 

پوشش نمایشگر ناکارآمد

اپل روی مقاومت این گوشی خیلی تکیه داشته. این موضوع رو توی دفعاتی که ضربه خورد به وضوح حس کردیم. علاوه بر مقاومت بدنه شیشه ای و فریم تیتانیومی، بخش اطراف ماژول های دوربین هم در زمان سقوط آسیب ندیدن. البته اگر صادقانه بخوایم نظر بدیم باید بگیم که مقاومت خوب بدنه فقط در مورد این سه بخش بدنه iPhone 15 Pro Max صدق میکنه و نمایشگر این گوشی، عملکرد ضعیفی در برابر خط و خش داره و به راحتی روش خط میفته.

بررسی بلند مدت نمایشگر iPhone 15 Pro Max

با توجه به اینکه نمایشگر iPhone 15 Pro Max با پوشش سرامیک شیلد محافظت میشه، توقع داشتیم که مقاومت خوبی در برابر خش پذیری داشته باشه؛ ولی در عمل اینطوری نیست. به همین خاطر توصیه میکنیم چه روی این مدل و چه سری آیفون 14 یا حتی 13، حتما یک گلس با کیفیت بندازین و بعد باهاش کار کنین.

 

اضافه شدن دکمه Action Button

تغییر دیگه ای که این گوشی نسبت به نسل قبلی داشته، اضافه شدن دکمه Action Button در سمت چپ فریم بوده. به نظر من، کارایی این دکمه در نسخه 15 پرو خیلی بیشتر از 15 پرومکس هست. من به شخصه با این دکمه راحت نبودم و به نظرم اون دکمه قبلی که صرفا برای سایلنت کردن گوشی وجود داشت، کارآمدتر بود. چون شما نیاز نداشتی که برای چک کردن «سایلنت بودن گوشی» به نمایشگر نگاه کنی و فقط کافی بود اون دکمه رو فشار بدی؛ قابلیتی که الان در دکمه Action Button وجود نداره و باید نمایشگر رو چک کنی تا مطمئن بشی گوشی سایلنت شده.

اپل برای دکمه Action Button کاربردهای دیگه ای رو به غیر از سایلنت کردن دستگاه تعریف کرده. به طور مثال، شما میتونین دسترسی سریع دوربین یا Reminder (یادآور) یا هر میانبر دیگه ای که مدنظرتون هست رو برای این دکمه تنظیم کنین.

 

تغییر درگاه Lightning به USB Type-C

اپل برای سری آیفون 15، از درگاه تایپ C به جای لایتنینگ استفاده کرد؛ تغییری که به وضوح شاهد اثر مثبتش در بررسی بلند مدت iPhone 15 Pro Max بودیم. این درگاه در آیفون 15 پرومکس و آیفون 15 پرو از نوع USB Type-C 3.2 Gen 2 و در مدل معمولی آیفون 15، از نوع USB Type-C 2.0 هست.

درگاه تایپ C در iPhone 15 Pro Max

جایگزینی پورت های قدیمی آیفون با پورت تایپ C، از دو جهت خیالتون رو راحت میکنه؛ اول اینکه این پورت سرعت انتقال اطلاعات سریع تری نسبت به پورت لایتنینگ داره. دوم هم اینکه، شما کابل های شارژ تایپ C رو همه جا میتونین پیدا کنین و دیگه مشکلاتی که سر کابل های لایتنینگ داشتین رو برای سری آیفون 15 ندارین. امیدواریم این تغییر مثبت، برای سایر محصولات اپل مثل کیبورد، آی پد، مجیک ماوس و محصولات مشابه هم انجام بشه.

عملکرد بلند مدت صفحه نمایش و اسپیکر iPhone 15 Pro Max

اپل در بخش های صفحه نمایش و اسپیکرهای آیفون 15 پرومکس، مثل نسل قبل خواسته های کاربر رو در نظر گرفته. صفحه نمایش 120 هرتزی LTPO Super Retina XDR OLED آیفون 15 پرومکس، وضوح 1290 در 2796 پیکسلی و روشنایی 2000 نیتی داره و در بازی کردن و تماشای فیلم، شما رو به خوبی همراهی میکنه. این نمایشگر خوب در کنار اسپیکرهای استریو دوگانه با صدای قدرتمند و شفاف، عملکرد واقعا خوب و قابل قبولی رو در بلند مدت داشتن و انتظاراتتون رو به خوبی برآورده میکنن.

 

بررسی عملکرد بلندمدت دوربین های iPhone 15 Pro Max

یکی از تغییراتی که آیفون 15 پرومکس نسبت به نسل قبل داشته، اضافه شدن چند تا فوکال (فاصله کانونی) به دوربین 48 مگاپیکسلی هست. شما در حالت زوم 1X امکان فوکال 24، 28 و 35 میلیمتری رو دارین که کراپ های متفاوتی رو از سوژه مورد نظر بهتون میده. علاوه بر این تغییر، اپل چیدمان ماژول های دوربین های پشتی رو در آیفون 15 به شکلی قرار داده که دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسلی زیر دوربین اصلی قرار گرفته و بهتون امکان میده تا ویدیوهایی رو که برای تماشا در هدست ویژن پرو مناسب هستند، راحت تر ضبط کنین.

بررسی بلند مدت عملکرد دوربین iPhone 15 Pro Maxیک موضوعی که در بررسی بلند مدت iPhone 15 Pro Max توجهتون رو به خودش جلب میکنه، اینه که کارایی هر سه دوربین 48، 12 و 12 مگاپیکسلی پشتی و دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی این گوشی واقعا اعجاب انگیزتر از نسل قبل شده. در مقاله مقایسه دوربین S24 Ultra و iPhone 15 Pro Max هم به این موضوع اشاره کردیم که به دلیل بهبود چشمگیر عملکرد دوربین، میتونین از عکاسی و فیلمبرداری با این پرچمدار اپل لذت میبرین.

 

بررسی سخت افزار iPhone 15 Pro Max در بلند مدت

یکی از مشکلاتی که در زمان ورود آیفون 15 پرو مکس به بازار مطرح شد و تعداد زیادی از کاربرها ازش شاکی بودن، موضوع داغ کردن پردازنده Apple A17 Pro و گرم شدن بیش از حد بدنه این گوشی بود. این مشکل بعد از آپدیتی که اپل برای iOS داد تا حد زیادی رفع شد، البته نه برای کاربران ایرانی؛ چون اگر از پروتکل‌های تغییر آی پی برای بازی کردن یا سایر فعالیت های مدنظرتون استفاده کنین، کماکان این مشکل گرم شدن بدنه رو تجربه خواهید کرد، هرچند نه به شدت قبل.

بررسی سخت افزار iPhone 15 Pro Max در بلند مدتسخت افزار این گوشی قدرتمنده، ولی با این وجود گاهی اوقات یک سری لگ و باگ در بعضی از برنامه ها داره. به طور مثال، گاهی در برنامه iMessage تاچ گوشی غیر فعال میشه و دستگاه فریز میمونه. این مشکل فقط محدود به برنامه های خود آیفون نمیشه و در برنامه های دیگه مثل تلگرام هم، گاهی اوقات این مشکلات پیش میاد.

 

بررسی شارژدهی باتری iPhone 15 Pro Max در بلند مدت

ظرفیت باتری این گوشی برای کاربری حرفه ای کاملا مناسبه؛ اما فقط در حالتی که از وی‌پی‌ان‌ استفاده نکنین! در مدت زمان چند ماهی که ما با این گوشی کار کردیم، سلامت باتری همچنان روی 100 درصد مونده و با وجود اینکه روزانه نزدیک به 10 تا 11 ساعت به صورت مستمر با گوشی کار میکردیم، در شبکه های اجتماعی بودیم، ویدیو ضبط میکردیم و کارهای مشابه رو انجام میدادیم، اما تا زمانی که برنامه‌ تغییر IP روشن نبود نیازی به شارژ کردن باتری نداشتیم و همون یک بار شارژ روزانه به خوبی کارمون رو راه مینداخت.

بررسی شارژدهی باتری iPhone 15 Pro Max در بلند مدت

با روشن کردن وی پی ان‌ و استفاده از اینترنت سیم کارت، سرعت تخلیه باتری نسبت به حالتی که اینترنت وای فای به همراه پروکسی تغییر آی پی روشن باشن، افزایش پیدا میکنه و شما در طول روز، ناچار هستین 2 بار گوشی رو شارژ کنین.

 

بررسی بلند مدت عملکرد نرم افزاری iPhone 15 Pro Max

اپل از زمان عرضه آیفون 15 پرومکس تا به امروز، یک سری قابلیت های جالب رو در در نسخه های مختلف iOS اضافه کرده. به طور مثال، شما میتونین با کشیدن انگشتتون روی Dynamic Island، هر چیزی که رو در لحظه در این بخش در حال اجرا هست ببندین.

بررسی بلند مدت عملکرد نرم افزاری iPhone 15 Pro Max

به نظرمون یک موضوعی که بهتره در بررسی بلند مدت iPhone 15 Pro Max در بخش نرم افزاری بهش اشاره کنیم، Lock Screen جدید iOS 17 هست که ظاهر جذابی به آیفون 15 پرو مکس و دو مدل دیگه سری آیفون 15 میده و برندهای مختلفی مثل سامسونگ و شیائومی هم تا حدی ازش کپی برداری کردن.

 

جمع‌بندی

نتیجه نهایی بررسی بلند مدت آیفون 15 پرومکس در بخش های مختلف، کاملا رضایت بخشه و اگر موضوع رجیستر نشدنش در بازار ایران رو نادیده بگیریم، میتونیم بگیم که آیفون 15 پرومکس یک گوشی همه چی تموم محسوب میشه که نسبت به آیفون 13 پرومکس با قیمت فوق العاده گرونش، ارزش خرید بالاتری داره. امیدواریم این بررسی، بتونه بهتون کمک کنه که بهتر تصمیم بگیرین و خوشحال میشیم نظرتون رو در مورد آیفون 15، آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرومکس برامون بنویسین.

نویسنده : الهام بهمن پور
تاریخ انتشار 2 ماه پیش
برچسب ها
تعداد نظرات : 8
5/ 4.8

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
.A.S.Z

بسیار مفید

۱۶ خرداد ۱۴۰۳
شهاب زمانی

مووووو بووووووووووو کوووووووووین؟

۱۴ خرداد ۱۴۰۳
Nurse

ما که بیکاریم ، بررسی لبتاپ هم بذارید!

۱۴ خرداد ۱۴۰۳
شهاب زمانی

آیفون دیگه حرف نداره
ولی بگو موبوکوین من چی شد؟؟؟؟

۱۲ خرداد ۱۴۰۳
amirreza2024@gmil.com

عالی

۱۱ خرداد ۱۴۰۳
amirreza2024@gmil.com

لبتاب گیمینگگگگگگ
بزاررررررررررررررررررررر

۱۱ خرداد ۱۴۰۳
amirreza2024@gmil.com

درباره ی لبتاب گیمینگ بزار

۱۱ خرداد ۱۴۰۳
amirreza2024@gmil.com

درباره ی لبتاب گیمینگ بزار تورو خدا🥺

۱۱ خرداد ۱۴۰۳