بررسی مشخصات گوشی Nova Y90 هواوی

هواوی با وجود مشکلات و تحریم های گوگل و از دست دادن جایگاه خودش به عنوان یکی از غول های صنعت گوشی های هوشمند، هنوز گوشی های مختلفی در رده پرچمدار، میان رده و اقتصادی برای بازار جهانی معرفی و عرضه میکنه. البته گوشی های هواوی محبوبیت قبلی رو نداره اما هنوز کیفیت ساخت و امکاناتشون در مقایسه با باقی برندهای چینی بسیار بهتره. گوشی میان رده اقتصادی Huawei Nova Y90 جز جدیدترین گوشی های هواوی به حساب نمیاد، اما به تازگی در بازار ایران در بازه قیمتی 9 میلیون تومان عرضه شده و میخوایم ببینیم گوشی هواوی نوا y90 نسبتا جدید در مقایسه با باقی گوشی ها و رقبای دیگه چه عملکردی داره و آیا ارزش خرید داره یا نه؟ با بررسی مشخصات گوشی Nova Y90 هواوی همراه موبونیوز باشید.

 

بررسی طراحی گوشی Huawei Nova Y90

در بخش طراحی و کیفیت ساخت هواوی حتی در گوشی های اقتصادی تر خودش هم چیزی کم نمیذاره و گوشی نوا وای 90 هم از این قضیه مستثنی نیست. طراحی ساده ولی در عین حال زیبا و مدرنه. از یه طراحی تخت با مقدار کمی خمیدگی برای گوشی استفاده شده تا هم گوشی جذاب باشه و ظاهری نزدیک به گوشی های بالارده هواوی داشته باشه. وزن گوشی در حدود 195 گرمه و ابعاد بزرگی داره اما استفاده از متریال با کیفیت باعث نمیشه در استفاده طولانی مدت خیلی اذیت بشید. قسمت پشتی از جنس پلاستیک براقی ساخته شده که تکسچر جذاب و خاصی داره که شباهت به دونه های شن داره و باعث میشه هم موقع استفاده بهتر در دست قرار بگیره و هم خیلی اثر انگشت و کثیفی روی اون باقی نمونه. این گوشی توی 4 تا رنگ مشکی، سبز، سفید و آبی عرضه میشه که رنگ آبی در مقابل نور ترکیب رنگ جالبی داره و کاملا آبی نیست و رنگ بنفش هم مقداری در اون دیده میشه. طراحی جزیره دوربین ها یادآور گوشی های پرچمدار سری میت هواویه. سه تا لنز اصلی به همراه یه فلش LED توی یه بخش دایره ای وسط قاب پشتی قرار گرفتن که در وسط این بخش یه دایره فلزی دیگه قرار داره و نوشته های AI Camera و مشخصات لنز اصلی نوشته شده. در پایین این بخش هم لوگو HUAWEI به چشم میخوره.

بررسی طراحی گوشی Huawei Nova Y90

فریم گوشی به صورت کاملا تخت و از جنس پلاستیک براق ساخته شده و تا حدودی مثل فلز به نظر میرسه. روی لبه راست دکمه کم و زیاد کردن صدا و دکمه پاور قرار گرفته که حسگر اثر انگشت هم با این دکمه ترکیب شده و از دقت و سرعت مناسبی برخورداره. بالای گوشی جک 3.5 میلیمتری صدا و میکروفون قرار داره و لبه چپ گوشی کویره. پایین گوشی خیلی شلوغه و تک اسپیکر گوشی، میکروفون، پورت تایپ سی و درگاه سیم کارت همگی در اینجا قرار گرفتن. درگاه سیم کارت فقط از دو سیم به صورت همزمان پشتیبانی میکنه و خبری از کارت حافظه جانبی نیست.

صفحه نمایش طراحی جذاب و خوب و با حاشیه نسبتا کمی داره و موقع تماشای ویدیو یا بازی خیلی مزاحمت زیادی ندارید. دوربین سلفی در وسط نمایشگر توی یه پانچ هول نسبتا کوچیک قرار گرفته. در مورد محافظ پیش فرض صفحه نمایش و گواهی IP هم اطلاعاتی در دسترس نیست و بهتره برای محافظت بیشتر یا از قاب و گلس برای گوشی استفاده کنید و یا حواستون به گوشی بیشتر باشه. هواوی موفق شده طراحی و ظاهر زیبا رو در کنار خوش دست بودن ترکیب کنه و به نسبت قیمت یه گوشی جذاب به مخاطبین خودش عرضه کنه که در کنار صفحه نمایش بزرگ، ابعاد و وزن مناسبی هم داشته باشه.

 

بررسی صفحه نمایش Huawei nova Y90

نمایشگر 6.7 اینچی با پنل IPS LCD و رزولوشن 1080 به همراه رفرش ریت 90 هرتزی تا جای ممکن اکثر سلیقه ها رو راضی نگه میداره. اندازه بزرگ صفحه نمایش با حاشیه کم باعث میشه برای تماشای محتوا و بازی بسیار مناسب باشه اما صفحه IPS ترکیب رنگ خیلی خوبی به نسبت صفحه نمایش های امولد (که در گوشی های این بازه هم دیده میشه) نداره ولی خیلی هم اذیت کننده نیست و هنوز ترکیب رنگ و کنتراست مناسبی داره. روشنایی صفحه نمایش هم خیلی در محیط پر نور یا بیرون از خونه اذیت کننده نیست. نرخ به روز رسانی 90 هرتزی در کنار تاچ سمپلینگ 270 هرتزی هم باعث میشه تجربه کار با گوشی سریع و روون باشه و با سرعت خوب به تاچ ها و درخواست های شما پاسخ بده. نرخ به روز رسانی به صورت دینامیک عمل میکنه و میتونه در کنار روون بودن مصرف باتری بهینه ای هم داشته باشه.

 

مشخصات باتری Huawei nova Y90

در بخش باتری هواوی y90 شما رو شگفت زده نمیکنه ولی عملکرد خوبی داره و کمبود و کم و کسری در این بخش نداره. باتری لیتیوم پلیمری 5000 میلی آمپر ساعتی در استفاده معمولی و روزمره حدود یک روز کامل میتونه در کنار شما باشه و در حدود 8 ساعت اسکرین تایم میده.

در بخش شارژ کردن گوشی هواوی چیزی کم نذاشته و از یه آداپتور 40 واتی در داخل جعبه استفاده کرده که با استفاده از پروتکل های امنیتی استفاده شده در خود شارژر باعث حفظ امنیت و افزایش عمر باتری میشه. این آداپتور توی 30 دقیقه حدود 50 درصد از باتری رو شارژ میکنه و فول شارژ شدن گوشی هم در حدود 1 ساعت و 20 دقیقه زمان میبره.

 

مشخصات دوربین گوشی هواوی Nova Y90

هواوی نوا Y90 از ترکیب سه گانه دوربین استفاده میکنه که شامل یه لنز اصلی 50 مگاپیکسلی، ماکرو 2 مگاپیکسلی و تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی در کنار یه فلش LED میشه. عکس های لنز اصلی در کل کیفیت و ترکیب رنگ مناسب و قابل قبولی داره و جزئیات خوبی در عکس ها دیده میشه. البته خبری از رنگ های جذاب و اغراق شده نیست و تقریبا عکس ها نزدیک به واقعیت ثبت میشن. در نور کم تا حدودی نویز زیاد میشه و دینامیک رنج خیلی خوبی دیده نمیشن. حالت سوپر نایت مود تا حدودی به کمک این بخش میاد و باعث میشه رنگ و جزئیات عکس ها مناسب بشه و نویز هم کاهش پیدا کنه.

مشخصات دوربین گوشی هواوی Nova Y90

لنز ماکرو کیفیت خیلی خوبی نداره و عکس های نرم با جزئیات پایینی ثبت میکنه و بیشتر جنبه فانتزی داره. عکس های پرتره با کمک لنز تشخیص عمق دقت نسبتا مناسبی داره و در بیشتر مواقع سوژه رو به خوبی تشخیص میده و از پس زمینه جدا میکنه. دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی میشه گفت کنتراست و ترکیب رنگ قابل قبولی داره اما عکس ها کمی تار میشه به خصوص در نور زیاد. هر دو دوربین سلفی و اصلی میتونن با رزولوشن 1080 و 30 فریم فیلمبرداری کنن. فیلم های لنز اصلی کیفیت و رنگ خوب و مناسبی داره اما عملکرد لرزشگیر خیلی خوب نیست و بهتره برای فیلمبرداری از سه پایه استفاده کنید. در دوربین سلفی کمی وضعیت بدتره و رنگ ها بی روح تر و جزئیات کمتره. یه حالت کاربردی که میتونه برای تولید کنندگان محتوا یا ولاگر ها استفاده بیشتری داشته باشه، قابلیت Dual Video که به شما اجازه میده همزمان از لنز اصلی و دوربین سلفی فیلم بگیرید و همزمان تصویر هر دو لنز رو داشته باشید.

 

بررسی عملکرد پردازشی و نرم افزاری هواوی نوا وای 90

تراشه اسنپدراگون 680 در کنار پردازنده گرافیکی Adreno 610 قدرت سخت افزاری مناسب و قابل قبولی به گوشی هواوی Y90 میدن که باعث میشه در رابط کاربری و استفاده روزمره لگ و کندی خاصی دیده نشه و همه چی به خوبی اجرا بشه. تجربه بازی کردن با گوشی هم خوبه و میتونه اکثر بازی های جدید رو با گرافیک متوسط و فریم قابل قبولی اجرا کنه و خیلی مشکل خاصی هم در استفاده طولانی مدت نداره و به نسبت قیمت کاملا در حد رقبای خودش ظاهر میشه. این گوشی در سه نسخه با 4/6/8 گیگ رم و 128 گیگ حافظه ذخیره سازی عرضه میشه.

مثل باقی گوشی های هواوی در چند سال اخیر خبری از سرویس های گوگل روی این گوشی نیست و کمی تجربه رابط کاربری میتونه سخت باشه. اندروید 11 و EMUI 12 برای این گوشی استفاده شدن. البته برای ما ایرانی ها که به اکثر سرویس ها به صورت مستقیم دسترسی نداریم این محدودیت ها خیلی اذیت کننده نیست و همچنان اکثر برنامه های محبوب رو میتونید از AppGallery یا سرویس های واسطه دریافت کنید. ولی برنامه های گوگل مثل یوتیوب و گوگل پلی سرویس کلا در دسترس نیست و باید از نسخه وب اونها استفاده کنید. البته ردپای هواوی توی این رابط کاربری دیده میشه و اگه از طرفداران قدیمی هواوی باشید تجربه آشنایی خواهید داشت. امکانات شخصی سازی متنوع و مناسبی استفاده شده و در کل تجربه رابط کاربری خوبه اما به امکانات متنوع رابط کاربری سامسونگ نمیرسه. در مورد پشتیبانی نرم افزاری هم به خاطر محدودیت های هواوی خیلی نباید انتظار زیادی داشته باشید.

 

مشخصات اسپیکر گوشی نوا Y90 هواوی

اسپیکر مونو بلندی خوبی داره و صدا کاملا در یه اتاق پخش میشه. کیفیت هم افت زیادی نداره اما در ولوم بیشینه کمی نویز و به هم ریختگی پیدا میکنه. کیفیت تماس و مکالمه هم به لطف میکروفون ها خوب و بدون افت کیفیت خاصیه. جک 3.5 میلیمتری هم هنوز اینجا دیده میشه و فعلا حذف نشده.

 

آیا گوشی Huawei nova Y90 ارزش خرید داره؟

طراحی زیبا و خوش دست با متریال مناسب و با کیفیت در کنار نمایشگر بزرگ و سریع و با جزئیات بالا در کنار یه پردازنده میان رده قدرتمند یه تجربه خیلی خوب در استفاده روزمره و عادی به شما میده و میتونه به راحتی یک روز به شما شارژدهی کنه و در صورت اتمام شارژ هم با سرعت خیلی خوبی مجدد شارژ بشه. البته دوربین نسبتا خوب ولی محدود و بدون امکانات خاص در کنار محدودیت های بخش نرم افزاری باعث میشه به طور قاطع نشه این گوشی رو به عنوان یه میان رده اقتصادی خوش ساخت و پرقدرت پیشنهاد داد. در حال حاضر گوشی هواوی Nova Y90 برای نسخه با رم و حافظه 8/128 حدود 9 میلیون قیمت داره و نسبت به رقبای خودش تو لیست قیمت گوشی در این بازه مثل A23 سامسونگ و redmi Note 11s تقریبا در اکثر بخش ها به جز دوربین و رابط کاربری عملکرد یکسان و پایاپایی داره، اما محدودیت های نرم افزاری و عدم پشتیبانی نرم افزاری در طولانی مدت و کمبود واردات این گوشی باعث میشه ارزش خرید این گوشی بسیار پایین بیاد و ریسک خرید اون در این شرایط اقتصادی کشور قابل توجیه نباشه و بهتر باشه برای خرید یه گوشی میان رده اقتصادی سراغ گزینه های ثابت شده و رند بازار مثل گوشی های ذکر شده برید.

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۲۹ اسفند, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 63
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

18Abolfazlhs

اره بیاد رو 7 میلیون قطعا میخرمش و قبلا داشتم واقعا خوبه گوشی هاش

۱۸ تیر ۱۴۰۲
Tahas

هواوی یه چیز دیگه اس

۱۲ خرداد ۱۴۰۲