نقد و بررسی مشخصات گوشی Nova 9 هواوی

بررسی هواوی نوا ۹

سری نوا هواوی از همون ابتدا برای کاربرانی تولید شده بود که نیاز به یه گوشی میان رده قدرتمند و خوش ساخت داشتند. Nova 9 هم دقیقا از همین فرمول پیروی می‌کنه و تو نگاه اول ممکنه حتی متوجه نشین که با یه دستگاه میان رده روبرو هستین. این گوشی هوشمند نه تنها ظاهری شبیه به پرچمدار های بازار داره، بلکه هواوی برخی از ویژگی های یک تلفن هوشمند گرون قیمت، مثل نمایشگر ۱۲۰ هرتزی رو برای این دستگاه در نظر گرفته.نقد و بررسی مشخصات Nova 9

بررسی طراحی nova 9

اولین باری که Huawei Nova 9 رو توی دستاتون می‌گیرین، متوجه کیفیت ساخت بالای اون میشین. هواوی برای این گوشی میان رده از پنل پشتی شیشه ای و فریم پلاستیکی استفاده کرده. رنگی که ما در اختیار داشتیم، قاب پشتی جذاب و ماتی داشت. اما رنگ مشکی همین گوشی طراحی براقی داره که به شدت جاذب اثر انگشته.طراحی گوشی Nova 9 ماژول دوربین نوا ۹ هواوی طراحی بیضی شکلی داره و لنز ها به وسیله دو تا دایره کوچیک تر، از هم جدا میشن. دوربین اصلی توی دایره بالایی و بقیه دوربین ها توی دایره پایین قرار گرفتن. این گوشی هوشمند میان رده فقط ۱۷۵ گرم وزن و ابعاد ۱۶۰×۷۳.۷×۷.۸ میلی متری داره. با اینکه نوا ۹ از صفحه نمایش نسبتا بزرگ ۶.۵ اینچی برخورداره، اما یکی از باریک ترین و سبک ترین گوشی های موجود توی بازار کشورمونه.طراحی گوشی Nova 9 روی لبه پایینی فریم این دستگاه ورودی خشاب سیم‌کارت، اسپیکر و میکروفون اصلی دیده میشه. متاسفانه این تلفن هوشمند بر خلاف رقبا از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کنه، بنابراین باید موقع خرید این دستگاه به میزان حافظه داخلی دقت زیادی بکنین. روی فریم سمت راست دکمه های پاور و کم و زیاد کردن صدا قرار گرفتن. و قسمت بالایی گوشی هم میکروفون قرار داره. سمت چپ اما خبری نیست و هیچ ورودی یا خروجی وجود نداره.طراحی Nova 9 Site صفحه نمایش این گوشی حدود ۹۰ درصد از پنل جلویی رو به خودش اختصاص داده که برای یه گوشی میان رده درصد قابل قبولیه. اما انتظار می‌رفت که حاشیه های بالا و پایین، و همین طور فضایی که پانچ هول اشغال کرده، کمتر باشه. درسته که Huawei Nova 9 یه گوشی هوشمند میان رده محسوب میشه اما بیش از ۳۰۰ دلار قیمت داره که نشون میده با دستگاه ارزان قیمتی روبرو نیستیم. با این حال نوا ۹ هواوی موفق به دریافت هیچ استاندارد IP نشده که خبر خوبی نیست.به طور کلی Huawei Nova 9 طراحی زیبا و وزن سبکی داره و از کار کردن با اون لذت میبرین. استفاده از قاب پشتی شیشه ای یکی از نقاط قوت این دستگاهه. اما پشتیبانی نکردن از کارت حافظه MicroSD و نداشتن استاندارد IP می‌تونه نقاط ضعف این گوشی توی بخش طراحی به حساب بیاد.

کیفیت نمایشگر نوا 9

هواوی توی بخش صفحه نمایش هم کم کاری نکرده و به سراغ یک پنل OLED با رزولوشن ۱۰۸۰×۲۳۴۰ پیکسل رفته. با توجه به نمایشگر ۶.۵۷ اینچی این گوشی، ۳۹۲ پیکسل توی هر اینچ قرار میگیرن. این صفحه نمایش عمق رنگ ۱۰ بیتی و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی رو هم در اختیارتون قرار میده. همین‌طور هواوی ادعا می‌کنه که نوا ۹، توانایی تولید ۱ میلیارد رنگ رو داره و از استاندارد HDR 10 هم پشتیبانی می‌کنه.صفحه نمایش Nova 9 Site همون‌طور که از مشخصات نمایشگر Nova 9 پیداست، اصلا نباید انتظاراتمون رو توی این بخش پایین بیاریم. مطابق انتظار، نمایشگر این گوشی رنگ ها رو جذاب و محتوا رو شارپ و تمیز نشون میده. نرخ به روز رسانی ۱۲۰ هرتزی هم کمک می‌کنه که حتی کار کردن عادی با این دستگاه هم لذت بخش باشه.تنظیمات نمایشگر Nova 9این گوشی میان رده می‌تونه روشنایی حدود ۸۰۰ نیت رو در اختیارتون بذاره که قابل قبوله، اما عالی نیست. توی بخش تنظیمات این دستگاه دو پروفایل رنگی Vivid و Natural که به ترتیب با فضا های رنگی DCI-P3 و sRGB تطابق دارن، وجود داره. اگه رنگ های اغراق شده رو ترجیح میدین، استفاده از پروفایل Vivid توصیه میشه و اگه به رنگ های طبیعی علاقه بیشتری دارید، بهتره گزینه Natural رو انتخاب کنید. صفحه نمایش Huawei Nova 9 واقعا جذابه و به دلیل استفاده از لبه های خمیده و نمایشگر OLED میتونه اکثر کاربرا رو راضی کنه. 

مشخصات باتری هواوی نوا ۹

هواوی نوا ۹ توی بخش باتری به اندازه دو تا بخشی که بررسی کردیم، جذاب ظاهر نشده. این گوشی از یه باتری لیتیوم پلیمری ۴,۳۰۰ میلی آمپری استفاده می‌کنه که چندان ظرفیت بالایی به حساب نمیاد. با اینکه Nova 9 از باتری پر حجمی برخوردار نیست، اما به دلیل استفاده از یه پردازنده به روز ۶ نانومتری و صفحه نمایش OLED شارژدهی قابل قبولی داره.با استفاده نسبتاً سبک، این دستگاه یه روز کامل رو پا به پاتون میاد. اما اگه کمی عکس‌برداری کنین و کمی هم به سراغ بازی کردن برین، می‌تونین حدود ۱۰ ساعت با این گوشی کار کنین که باز هم عدد قابل قبولی به حساب میاد.شارژر گوشی Nova 9 با اینکه نوا ۹ هواوی مثل سایر رقبای چینی از باتری های پرظرفیتی استفاده نمی‌کنه، اما از شارژ سریع ۶۶ واتی برخورداره که برای یه گوشی میان رده واقعا جذاب به نظر می‌رسه. به لطف آداپتور قدرتمند Nova 9 می‌تونین توی کمتر از ۲۰ دقیقه حدود ۶۰ درصد از باتری اون رو شارژ کنین. همین‌طور صفر تا صد باتری این گوشی هم تو حدود ۵۰ دقیقه شارژ میشه.

امنیت Huwaei nova 9

هواوی برای میان رده جدیدش به سراغ سنسور اثر انگشت زیر صفحه نمایش رفته. این سنسور از نوع نوری یا اپتیکاله و عملکرد سریع و مطمئنی داره. با اینکه سرعت شناسایی این سنسور قابل قبوله، اما اضافه کردن یه اثر انگشت جدید به نوا ۹ واقعا عذاب آوره! برای اضافه کردن یه اثر انگشت جدید، نیازه که حدود ۱۰ بار انگشت خودتون رو روی صفحه نمایش قرار بدین تا سنسور این دستگاه هر دفعه بخشی از اون رو ثبت کنه. سنسور حسگر اثرانگشت Nova 9 امکان باز کردن قفل صفحه نمایش Huawei Nova 9 با استفاده از قابلیت تشخیص چهره هم وجود داره. این ویژگی فقط با دوربین سلفی کار می‌کنه و چهره شما رو به صورت ۲ بعدی اسکن می‌کنه. با اینکه تشخیص چهره نوا ۹ فقط به دوربین سلفی متکیه، اما حتی توی محیط های تاریک هم عملکرد سریع و قابل قبولی داره. متاسفانه اما اگه زاویه گوشی با صورتتون خیلی زیاد باشه، امکان شناسایی صحیح چهره از دست میره.

بررسی دوربین نوا ۹

توی ماژول دوربین بیضی شکل نوا ۹، چهار تا لنز دوربین دیده میشه. لنز دوربین اصلی، سنسور ۵۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.9 داره. یه دوربین ۸ مگاپیکسلی اولترا واید با دیافراگم f/2.2 هم توی قاب پشتی این دستگاه دیده میشه. دو تا دوربین ۲ مگاپیکسلی ماکرو و تشخیص عمق هم برای این گوشی میان رده در نظر گرفته شدن. 

سنسور دوربین اصلی

عکس های گرفته شده با دوربین اصلی Huawei Nova 9 کاملا معمولین. شارپنس و جزئیات به خوبی ثبت میشن، اما داینامیک رنج خیلی رضایت بخش نیست. نقطه ضعف دیگه دوربین این گوشی، دقت در ثبت رنگ هاست‌. نوا ۹ رنگ ها رو گرم تر و اشباع شده تر از واقعیت ثبت می‌کنه که ممکنه مورد پسند همه نباشه.سنسور لنز اصلی Nova 9عملکرد دوربین اصلی این گوشی توی تاریکی افت محسوسی نسبت به شرایط نوری مطلوب داره. خیلی عجیبه که حالت Night Mode توی رابط کاربری دوربین این گوشی دیده نمی‌شه. با این حال ثبت جزئیات و شارپنس توی سطح مناسبی قرار داره و می‌تونه رضایت بخش باشه.

سنسور دوربین اولترا واید، ماکرو و عکس های پرتره

عکس های اولترا واید گرفته شده با دوربین ۸ مگاپیکسلی نوا ۹ عالی نیستن و فقط میشه گفت که قابل قبولن. به طور کلی دوربین اولترا واید این گوشی معمولیه و نمیشه انتظار خیلی زیادی از جزئیات و شارپنس اون داشت.سنسور لنز اولترا واید Nova 9با توجه به رزولوشن ۲ مگاپیکسلی سنسور ماکرو، باید بدونیم که انتظارات رو کاهش بدیم. ماکرو این دستگاه نمی‌تونه جزئیات و رنگ های دقیقی ثبت کنه اما میشه گفت که با ارفاق قابل قبوله و خیلی نا امیدتون نمی‌کنه.سنسور ماکرو Nova 9کیفیت عکس های پرتره واقعا خوبه و جزئیات رو میشه به سادگی تشخیص داد. اما با اینکه یه سنسور ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق داریم، اما تشخیص سوژه از پس زمینه مناسب نیست.

فیلم‌برداری

هواوی نوا ۹ قابلیت فیلم‌برداری 4K با ۳۰ فریم بر ثانیه رو داره. بخش فیلم‌برداری دوربین این گوشی هم مثل بقیه بخش عکاسی کاملا معمولیه و بازم داینامیک رنج ممکنه توی این بخش اذیت بکنه. با توجه به اینکه فقط از لرزشگیر دیجیتال (EIS) برای این گوشی استفاده شده، نباید انتظار زیادی از قابلیت حذف لرزش های اون داشته باشین.

دوربین سلفی

این گوشی هوشمند میان رده از یه دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 استفاده می‌کنه. این دوربین عکس های شارپ و خوبی میگیره. و جزئیات هم توی سطح قابل قبولی هستن. اما بازم داینامیک رنج ضعیف باعث از دست رفتن جزئیات عکس های سلفی شما میشه.دوربین سلفی Nova 9به طور کلی Huawei Nova 9 توی بخش دوربین خیلی عالی ظاهر نشده و کاملا معمولیه. اگه توی خرید گوشی، عملکرد دوربین براتون اولویته پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ گوشی های شیائومی ۱۰۸ مگاپیکسلی موجود توی رنج قیمت مشابه برین.

مشخصات پردازنده هواوی نوا ۹

هواوی برای میان رده جدید خودش به سراغ اسنپدراگون 778G رفته. این پردازنده بر اساس فرآیند ساخت ۶ نانومتری تولید شده و از چهار هسته Kryo 670 Gold و چهار هسته کم مصرف Kryo 670 Silver استفاده می‌کنه. نوا ۹ هواوی توی استفاده روزمره کاملا روونه و اصلا شما رو اذیت نمی‌کنه. عملکرد این گوشی حتی توی گیم هم خوبه و می‌تونه بازی ها رو با نرخ فریم بالا اجرا کنه. البته اگه بازی های سنگین رو روی حداکثر گرافیک و Frame rate قرار بدین، ممکنه با لگ و افت عملکرد کوچیکی مواجه بشین که با توجه به میان رده بودن دستگاه، نقطه ضعفی به حساب نمیاد. بخش پردازنده Nova 9این گوشی میان رده جدید هواوی با ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی قابل خریداریه. با توجه به اینکه Nova 9 از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کنه، پیشنهاد میشه که به سراغ نسخه ۲۵۶ گیگابایت این گوشی برین. به طور کلی هواوی نوا ۹ توی بخش پردازشی شما رو نا امید نمی‌کنه و حتی توی بازی های سنگین هم می‌تونه راضیتون کنه.

مشخصات نرم افزاری nova 9

تحریم های آمریکا روی این گوشی هم اثر گذار بوده و بازم خبری از سرویس های گوگل نیست. نوا ۹ هواوی تو بازار های جهانی با اندروید ۱۱ و EMUI 12.5 عرضه میشه. نقطه ضعف اصلی رابط کاربری این گوشی نبود سرویس های گوگله. اما کمتر برنامه ای وجود داره که خودشو با سرویس موبایل هواوی (HMS) سازگار نکرده باشه. و اکثر بازی ها و برنامه ها بدون مشکل روی این گوشی اجرا میشن.تنظیمات رابط کاربری Nova 9 امکانات شخصی سازی رابط کاربری EMUI هم واقعا جذابه و انیمیشن ها هم به روون ترین حالت ممکن نمایش داده میشن. به طور کلی احتمالا مشکلی با HMS پیدا نمی‌کنین، اما اگه از یه گوشی که سرویس های گوگل رو داره، به سراغ نوا ۹ بیاین، ممکنه چند وقتی طول بکشه تا به این اکوسیستم جدید عادت کنین.

کیفیت اسپیکر هواوی نوا ۹

با اینکه حتی گوشی های پایین رده و اقتصادی شیائومی هم از اسپیکر های استریو استفاده می‌کنن، اما توی هواوی نوا ۹ خبری از اسپیکر استریو نیست و به همون نوع مونو اکتفا شده. Huawei Nova 9 فقط یه دونه اسپیکر داره، اما صدای بلند و با کیفیتی تولید می‌کنه. همین‌طور تفکیک صدا هم کاملا قابل قبوله. اما بازم اسپیکر های استریو می‌تونن صدای فراگیر و واقعی تری ایجاد کنن و در نتیجه نوا 9 تو این بخش امتیاز بالایی نمیگیره.اسپیکر Nova 9 جمع بندی
هواوی نوا ۹ یه گوشی میان رده ارزشمنده که کیفیت ساخت خوب، طراحی زیبای بدنه با وزن سبک و نمایشگر فوق العاده ای رو در اختیارتون میذاره. دوربین این دستگاه اما خیلی تعریفی نداره و چه توی بخش عکاسی و چه توی بخش فیلم‌برداری عملکردش قابل قبوله. دوربین سلفی این گوشی اما عکس های شارپ و خوبی میگیره و اگه داینامیک رنج رو فاکتور بگیریم، کاملا راضی کنندست. عملکرد پردازشی نوا ۹ هم واقعا قابل قبوله، چه توی کار های سبک و روزمره و چه توی بازی های سنگین می‌تونه شما رو راضی کنه. اما تراشه استفاده شده توی این محصول فقط از شبکه 4G پشتیبانی می‌کنه که نکته منفی به حساب میاد. نبود سرویس های گوگل و اسپیکر استریو هم از نقاط ضعف دیگه این گوشیه.

 

میتونید بررسی نسخه جدید این گوشی یعنی نوا 10 هواوی رو در مقاله بررسی Nova 10 هواوی ببینید.

سوالات متداول
(4 سوال)
مزایا گوشی Nova 9 چیست؟ و چرا این گوشی رو بخریم؟

اگه دنبال یه گوشی میان رده با طراحی زیبا و نمایشگر فوق العاده هستین گوشی نوا 9 با فست شارژ 66 واتی که داره می تونه انتخاب خوبی باشه

چرا گوشی هواوی نوا 9 رو نخریم؟ معایب این گوشی چیست؟

پشتیبانی نکردن huawei nova 9 از سرویس های گوگل نصب بازی و اپ رو سخت تر میکنه و همچنین عدم پشتیبانی از رم میکرو و نداشتن اسپیکر استریو از نقاط ضعف این گوشیه

گوشی هواوی Nova 9 از سرویس های گوگل پشتیبانی میکنه؟

خیر متاسفانه یکی از نقاط ضعف این گوشی پشتیبانی نکردن از سرویس های گوگله البته می تونید از اپلیکیشن های مختلف و برنامه های ایرانی به راحتی استفاده کنین

گوشی Nova 9 از رم پشتیبانی می کنه؟

متاسفانه هواوی نوا 9 بر خلاف رقبا از رم میکرو پشتیبانی نمی‌کنه پس باید موقع خرید این دستگاه به میزان حافظه داخلی دقت بکنید

خرید گوشی nova 9
نقاط قوت
طراحی زیبا
نمایشگر فوق العاده
شارژ سریع 66 واتی
نقاط ضعف
پشتیبانی نکردن از سرویس های گوگل
عدم پشتیبانی از رم میکرو
اسپیکر مونو
نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۴ اسفند, ۱۴۰۰

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 353
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Tahas

عالیه

۰۸ خرداد ۱۴۰۲
anti.gen

9s رو بیشتر می پسندم

۳۰ فروردین ۱۴۰۲
Soheil1386

محشره

۱۷ اسفند ۱۴۰۱
Soheil1386

داششش
امتیازارو داری خراب میکنیا
امتیاز گوشی ها

۱۸ آذر ۱۴۰۱