بررسی مشخصات گوشی Mate 50 هواوی

با وجود تحریم های وضع شده علیه هواوی چه در زمینه نرم افزاری و چه سخت افزار (مثل عدم امکان استفاده از چیپست های 5G)، به فعالیت و عرضه گوشی های مختلف ادامه میده و با اینکه تنوع محصولات بسیار کمتری در بازه های مختلف عرضه میکنه اما همچنان کیفیت ساخت و امکانات جذابی در گوشی های این برند دیده میشه. حالا جدیدترین پرچمدار این برند با نام هواوی Mate 50 با قیمت حدودی 43 میلیون تومان وارد بازار ایران شده که مثل نسخه پرو که حدود 6 7 میلیون گرون تره، دوربین خیلی خفن و جذابی نداره اما هنوز در اکثر بخش ها کیفیت و امکانات خوبی داره. در ادامه بررسی می کنیم این گوشی پرچمدار هواوی به نسبت قیمت و رقبای دیگه با توجه به محدودیت ها و مشکلات به وجود اومده برای هواوی هنوز ارزش این مقدار هزینه کردن رو داره یا نه؟ با بررسی گوشی huawei Mate 50 همراه موبونیوز باشید.

 

بررسی طراحی هواوی Mate 50

اگه گوشی ها قدیمی تر سری mate رو دیده باشید، گوشی میت 50 به نظر آشنا میاد. ظاهر جذاب و خاص گوشی های پرچمدار هواوی اینجا هم دیده میشه و هواوی تونسته با ترکیب یه طراحی خوب و استفاده از متریال با کیفیت یه گوشی خوب و قابل تقدیر بسازه. کیفیت ساخت بدنه به لطف استفاده از شیشه برای قسمت پشتی و فلز آهن برای فریم خوبه. با اینکه گوشی صفحه نمایش بزرگی داره ولی قطر و وزن بدنه خیلی زیاد نیست و با داشتن وزن 202 گرمی برای یه گوشی پرچمدار با این متریال و ابعاد گوشی خوش دستی به حساب میاد. قسمت پشتی براق ساخته شده و اثر انگشت و کثیفی رو جذب خودش میکنه! البته رنگ نارنجی جنس قسمت پشتی مقداری فرق داره و از چرم مصنوعی با کیفیت بالایی ساخته شده که هم وزن گوشی رو حدود 3 4 گرم بیشتر کرده و هم دیگه خیلی راحت کثیف نمیشه و خط و خش به راحتی روش نمیفته.

بررسی طراحی هواوی Mate 50

جزیره دوربین به صورت دایره ای و بزرگ وسط این بخش قرار گرفته که سه تا لنز اصلی به همراه یه دیافراگم مکانیکی به صورت مربعی کنار هم قرار گرفتن و بالا و پایین این جزیره فلش LED و نوشته های دوربین مثل عدد پیکسل دوربین اصلی قرار گرفتن. برآمدگی این بخش خیلی زیاد و اذیت کننده نیست و دور این جزیره یه بخش فلزی برای محافظت بیشتر قرار گرفته و ظاهر گوشی رو هم زیباتر کرده. پایین قاب پشتی هم لوگو Huawei حک شده.

فریم میانی از فلز آلومینیوم براق و خمیده ساخته شده و در لبه های قاب پشتی هم این خمیدگی ادامه داره تا به خاطر ابعاد بزرگ گوشی توی دست بهتر قرار بگیره. روی لبه راست دکمه های پاور و کم و زیاد کردن صدا قرار گرفته، بالای گوشی اسپیکر و میکروفون و پایین گوشی که خیلی شلوغه میکروفون، اسپیکر اصلی، درگاه سیم کارت و پورت تایپ سی نسخه 3.1 با امکان انتقال تصویر قرار داره. درگاه سیم کارت فقط از دو سیم کارت به صورت همزمان پشتیبانی میکنه و خبری از کارت حافظه جانبی نیست. البته از حافظه نانو مموری مخصوص هواوی پشتیبانی میکنه که این حافظه فعلا توی ایران به سختی پیدا میشه و عملا این گوشی امکان افزایش حافظه جانبی رو نداره. لبه سمت چپم کویره و خبر خاصی نیست.

مشخصات بدنه گوشی میت 50 هواوی

طراحی صفحه نمایش برعکس نسخه پرو به صورت تخت ولی با حاشیه بسیار کمی ساخته شده و از ناچ بزرگ این نسخه هم خبری نیست و دوربین سلفی توی یه ناچ معمولی وسط صفحه قرار گرفته. با اینکه صفحه نمایش به صورت تخت ساخته شده حاشیه خیلی کمی داره و 88.6 درصد از قسمت جلویی رو نمایشگر تشکیل داده و باعث خوشگل تر شدن و لاکچری تر شدن گوشی شدن.

برای اینکه گوشی در مقابل نفوذ مایعات و گرد و غبار مقاوم باشه هواوی از گواهی IP68 برای گوشی Mate 50 استفاده کرده که طبق گفته هواوی میتونه تا عمق 2 متری و تا 30 دقیقه در مقابل نفوذ آب مقاوم باشه. البته با توجه به قیمت گوشی ها بهتره خیلی این مورد رو تست نکنید و موقع شنا و یا نزدیک به آب بودن حواستون به گوشی باشه! برای محافظت از صفحه نمایش در مقابل خط و خش هواوی از گلس مخصوص خودش به نام Kunlun استفاده کرده که به نسبت محافظت خوبی داره ولی بازم مثل اکثر گوشی ها، سنگ ریزه یا تماس با کلید میتونه روی صفحه نمایش خط بندازه.

مقاومت در مقابل نفوذ آب گوشی mate 50 هواوی

به صورت کلی هواوی با یه طراحی خوب و استفاده از متریال با کیفیت یه گوشی زیبا درسته کرده که برخلاف گوشی های پرچمدار دیگه سامسونگ و اپل خیلی سنگین و بزرگ نیست، البته این خوش دست بودن بدون مشکل نیست و توی بخش باتری بیشتر بهش میپردازیم.

 

مشخصات نمایشگر هواوی میت ۵۰

صفحه نمایش 6.7 اینچی تخت با پنل اولد با رزولوشن 1224 در 2700 جزئیات بسیار زیادی رو به شما نمایش میده و به لطف امکان نمایش بیش از یک میلیارد رنگ، کنتراست و دقت رنگ ها خیلی خوب و زیاده. به خاطر حاشیه کم صفحه نمایش، جزئیات زیاد و دقت رنگ بالای صفحه نمایش تماشای محتوا یا بازی روی این گوشی خیلی لذت بخشه. البته یه نقطه ضعف توی این بخش دیده میشه اونم استفاده از نرخ به روز رسانی 90 هرتزیه که به نسبت Huawei mate 50 pro کاهش پیدا کرده و به این عدد رسیده. به صورت هوشمند هم عمل نمیکنه و شما باید به صورت دستی بین 90 و 60 هرتز سوییچ کنید. قابلیت +HDR10 هم برای گوشی استفاده شده.

مشخصات نمایشگر هواوی میت ۵۰

روشنایی صفحه نمایش زیاده ولی نه مثل گوشی های پرچمدار جدید امسال و توی حالت دستی تا حدود 600 نیت میتونه زیاد بشه ولی کار رو براتون توی محیط روشن در میاره ولی ممکنه بعضی اوقات و در شرایط نوری خیلی زیاد، کمی اذیت کنه. حسگر اثر انگشتم روی صفحه نمایش قرار گرفته که هم دقت و سرعت خوبی داره و هم توی جای مناسبی از صفحه قرار داره و دسترسی مناسبی داره. به خاطر حذف سنسور تشخیص سه بعدی صورت نسبت به نسخه پرو برای تشخیص چهره از سنسور سلفی استفاده میکنه که خیلی دقت زیادی نداره و مثل نسخه پرو نزدیک به گوشی اپل در این زمینه نمیشه. در کل جزئیات و ترکیب رنگ صفحه نمایش برای یه پرچمدار خیلی خوبه اما پایین بودن نرخ به روز رسانی و کم بودن نسبی روشنایی صفحه نمایش کمی کار رو برای این گوشی در این بخش سخت کرده.

 

مشخصات باتری و شارژدهی Huawei Mate 50

همونطور که توی بخش طراحی گفتیم سبک و خوش دست شدن گوشی بدون داستان نیست و به همین خاطر یه مقداری از ظرفیت باتری کم شده و از یه باتری 4460 میلی آمپر ساعتی برای گوشی هواوی میت 50 استفاده شده که به نسبت گوشی های جدید امسال که توی این بخش پیشرفت های خیلی خوبی داشتن نمیرسه و به خاطر پردازنده پر مصرف، شارژدهی معمولی داره. در استفاده معمولی و روزمره میتونه به شما یه روز رو شارژ بده ولی اگه مقداری استفاده سنگین تری داشته باشید، باید انتهای روز گوشی رو مجدد شارژ کنید. البته به خاطر استفاده از شارژر 66 واتی که توی پک خود گوشی هم قرار داره ( یکی از عجایب برای یه گوشی پرچمدار توی سال 2023!) سرعت شارژ برای یه گوشی پرچمدار بالاست و بعد نهایت 40 دقیقه انتظار میتونید مجدد از گوشی استفاده کنید.

برای اینکه امکانات این بخش کامل تر بشه از شارژ بیسیم فست شارژ 50 واتی و شارژ معکوس بیسیم هم استفاده شده. شارژ معکوس بیسیم بهتون اجازه میده ساعت های هوشمند یا هندزفری های بلوتوثی خودتون با امکان شارژ بیسیم رو در مواقع ضروری یه کوچولو شارژ کنید و استفاده کنید. عملکرد باتری این گوشی با اینکه به صورت کلی خوبه اما با توجه به گوشی های پرچمدار دیگه بازار خیلی قابل توجه نیست ولی کار رو راه میندازه و خیلی اذیت نمیکنه.

 

بررسی عملکرد دوربین هواوی Mate 50

بخش دوربین در نسخه پرو عملکرد بسیار خوبی داشت و نه تنها کیفیت بسیار عالی از خودش نشون میداد بلکه امکانات و قابلیت ها متنوع این بخش حتی نظر عکاس های حرفه ای رو هم به خودش جلب میکرد. ولی نسخه میت 50 به خاطر ارزون تر بودن یه مقداری از امکانات این بخشش زده شده ولی هنوز به نسبت قیمت عملکرد خوب و درخشانی داره ولی نمیتونه شما رو ذوق زده و مبهوت خودش بکنه. سه تا لنز برای این گوشی استفاده شده که شامل 50 مگاپیکسلی اصلی با دیافراگم قابل تنظیم و 13 مگاپیکسلی اولترا وایده، تا اینجای کار با نسخه پرو تقریبا تفاوتی دیده نمیشه ولی لنز تله فوتو تغییر پیدا کرده و از یه لنز 12 مگاپیکسلی استفاده شده و با اینکه ممکنه جزئیات کمتری داشته باشه ولی قابلیت زوم اپتیکال بیشتر و تا 5 برابری داره.

بررسی عملکرد دوربین هواوی Mate 50

دوربین اصلی به خاطر دیافراگم متغیر در 10 پله از f1.4 تا f4.0 امکان تغییر دریچه لنز رو به شما میده و شما با توجه به فاصله سوژه و مقدار نور میتونید این دریچه رو تغییر بدید تا میزان نور عکس و یا فوکوس روی سوژه تغییر پیدا کنه و دستتون برای گرفتن عکس در شرایط مختلف بازه. البته این امکانات توی بخش Pro دوربین قرار داره و در حالت معمولی خود دوربین با توجه به فاصله سوژه و مقدار نور این دریچه رو تنظیم میکنه. عکس ها در حالت معمولی هم کیفیت و دیتیل خوب، رنگ های زنده و دینامیک رنج خوبی دارند و نویز کمی توی عکس ها دیده میشه.

عکس های پرتره با کمک لنز اصلی و دریچه متغیر با کیفیت خوبی گرفته میشن و محو شدن پشت سوژه خیلی طبیعی و خوب انجام میگیره و جزئیات سوژه از دست نمیره.

دوربین تله فوتو به خوبی نسخه پرو نیست و با اینکه میتونه زوم 5 برابری اپتیکال بهتون بده یه مقداری جزئیات عکس ها در این حالت زوم کردن از دست میره. با زوم بیشتر این اتفاق شدیدتر میشه و نویز بیشتری توی عکس ها ثبت میشه.

سنسور اولترا واید عملکرد معمولی رو به خوب داره و اگه شرایط نوری مناسب باشه کیفیت عکس ها خوب در میاد. جزئیات در لبه عکس ها از دست نمیره و نویز کمه، دینامیک رنج عکس ها هم بالاست.

عکاسی توی نور کم و شب تقریبا مثل نسخه پرو با کیفیت خوبی گرفته میشه. نور و کنتراست عکس ها بسیار مناسبه که میشه گفت تا حدودی به خاطر دیافراگم قابل تغییر این اتفاق میفته و نور به خوبی وارد سنسور میشه. دینامیک رنج و رنگ عکس ها قابل تقدیره. اگه حالت نایت مد رو روشن کنید مقداری پردازش عکس بیشتر زمان میبره ولی نور عکس ها خیلی زیاد میشه، طوری که انگار دارید توی روز عکس می گیرید.

دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی عکس هایی با اکسپوژر خوب و جزئیات زیادی میگیره، رنگ چهره و پوست هم طبیعیه و با نویز کمی گرفته میشه.

لنزهای اصلی و سلفی میتونن در حالت 4K با 60 فریم فیلمبرداری کنن، جزئیات و ترکیب رنگ مناسبه و میتونید فیلم هایی با کیفیت بگیرید، البته از لرزشگیر اپتیکال خبری نیست ولی EIS تا حدودی لرزش های اضافه رو حذف میکنه.

 

بررسی سخت افزار و نرم افزار هواوی میت ۵۰

یه نکته مثبت برای این گوشی و یا شاید نکته منفی برای گوشی میت 50 پرو! استفاده از تراشه اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ برای بخش سخت افزار به حساب میاد و با اینکه اکثر گوشی های پرچمدار نسل جدید تراشه های به روزتر با مصرف باتری بهینه تری استفاده میکنن، ولی از لحاظ قدرت هنوز گوشی میت 50 میتونه عملکرد خیلی خوبی از خودش به نمایش بذاره و فقط توی بنچمارک ها و عملیات های خیلی سنگین تفاوت بین اونها وجود داره. در استفاده معمولی و روزمره همه چی روون و بدون مشکل اجرا میشه ولی وقتی سراغ بازی کردن برید، مخصوصا بازی های سنگین تر، به خاطر مشکل عدم مدیریت خوب دما، گوشی داغ میکنه و تا حدود 46 درجه هم بالا میره و به همین خاطر گوشی قدرت پردازشی رو کاهش میده تا زمانی که دما به حد معقولی برسه و این میتونه موقع بازی هم باعث افت کیفیت بشه و هم لگ و باگ بزنه و تو این بخش نمیتونه عملکرد راضی کننده ای داشته باشه. گوشی mate 50 با 8 گیگ رم و توی سه حافظه 128/256/512 از نوع UFS 3.1 عرضه میشه. یه نکته قابل ذکر دیگه عدم پشتیبانی این گوشی از قابلیت 5G به حساب میاد که یکی دیگه از محدودیت های هواوی به خاطر تحریم های این شرکته.

رابط کاربری گوشی های هواوی به خاطر تحریم های گوگل صدمه زیادی خورده و باعث شده خیلی ها بی خیال گوشی های این برند بشن، البته توی ایران به دلیل در دسترس نبودن اکثر برنامه ها تاثیر زیادی روی استفاده معمولی نداره و میتونید با کمی تلاش این تحریم ها رو دور بزنید، مثلا از نسخه های وب ابزار های گوگل استفاده کنید یا از برنامه Gspace برای نصب مستقیم برنامه های گوگل استفاده کنید. البته مشکلی که نمیشه دورش زد خود EMUI 13 هواوی که برای گوشی میت 50 استفاده کرده و بر بستر اندروید 11 ساخته شده و دیگه الان یه مقداری قدیمی شده. امکانات شخصی سازی و ظاهر رابط کاربری خوبه ولی از قابلیت های جدید اندروید خبری نیست و باید با این نقیصه تو این گوشی کنار بیاید.

 

مشخصات اسپیکر گوشی میت ۵۰ هواوی

اسپیکر استریو استفاده شده کیفیت صدای خوبی و تریبل مناسبی داره و بیس قدرت و وضوح بسیار مناسبی بهتون میده. صدا به صورت نسبتا بالانس پخش میشه. از جک 3.5 میلیمتری صدا هم خبری نیست و باید سراغ هندزفری بلوتوثی یا تبدیل تایپ سی برید.

 

آیا گوشی Huawei Mate 50 ارزش خرید داره؟

گوشی هواوی میت 50 یه طراحی خیلی جذاب رو در کنار متریال با کیفیت قرار داده و باعث شده با یه گوشی خوش ساخت و خوش دست طرف باشیم. دوربین با اینکه یه مقداری از امکاناتش در مقایسه با mate 50 pro زده شده ولی هنوز یه کیفیت عکاسی خوب و با امکانات مناسب داره و به خاطر دریچه دیافراگم متغیر نور مناسبی توی عکس ها حتی در شب دیده میشه، البته بخش فیلمبرداری خیلی عملکرد خفنی نداره. صفحه نمایش با اینکه جزئیات و ترکیب رنگ خیلی خوبی داره اما استفاده از نرخ به روز رسانی 90 هرتزی باعث میشه تجربه به نسبت خوبی نداشته باشید. پردازنده قدرت بسیار خوبی داره و به راحتی از پس اکثر کارها و برنامه ها بر میاد اما داغ شدن بیش از حدش نمیذاره مدت زمان طولانی با گوشی کار کنید و شارژدهی نسبتا کم گوشی هم مزید بر علت میشه و کمی توی این بخش ها ممکنه اذیت کننده باشه. البته سرعت شارژ خوبه و خیلی سریع میتونید مجدد از گوشی استفاده کنید. مهمترین نقطه ضعف گوشی قدیمی بودن رابط کاربری و محدودیت هاش به خاطر تحریم های گوگل به حساب میاد و اگه به روز بودن گوشی براتون اهمیت داره و خیلی از اپ های گوگل استفاده می کنید، این بخش کاملا ناامیدتون میکنه.

در کل گوشی huawei mate 50 با توجه به قیمت 43 میلیون تومانی امکانات خوبی برای یه پرچمدار داره ولی به نسبت رقبای دیگه و جدیدترش تو لیست قیمت گوشی بازار خیلی خفن تر نیست و به خاطر مشکلات ریز و درشتی که گفتیم خیلی ارزش ریسک کردن برای خرید رو نداره. اگه عکاسی با دوربین این گوشی براتون خیلی جذابه بهتره برید سراغ نسخه پرو که حدود 6 7 تومن گرونتره و علاوه بر دوربین بهتر، صفحه نمایش سریعتر و خمیده داره و باز به نسبت این گوشی ارزش خرید بیشتری داره.

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۳۱ فروردین, ۱۴۰۲

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 53
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

qazal

ای کاش تحریم هاش برداشته بشه تا بتونه با گوشیای دیگه رقابت کنه 🙂

۲۲ شهریور ۱۴۰۲
Hwman

ایول به هواوی گوشی خوبیه

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
tahamousavi

گودرت هواوی!

۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
Arsalan.CR7

این گوشی ، واقعا خوبه اما قیمت بالا و محدودیت ها یه ذره ارزش خرید گوشی رو میاره پایین .
ولی باریکلا هواوی گوشی های خوبی تولید می‌کنه♥️♥️♥️♥️

۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

خداییش گوشی خوبیه
ولی با توجه به داستان‌های هواوی و قیمت زیادش ارزش خرید نداره

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
afsheen

خفن 👌

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
godrati

گوشی خوبیه

۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
thisabasi

باریکلا هواوی 👏

۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
Tahas

من خیلی هواوی رو دوست دارم به خصوص صراحی هاش.
میخواستم نوا بخرم بخواطر محدودیت های نخریدم

۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
EminEm 19

قیمتش زیادع ولی من دوسش دارم

۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
alirezanikkhah

این مقدار که داری پول میدی یکم بیشتر نسخه پرو رو میخری، خیلی گوشی خوبی هست من از چند جا شنیدم

۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
Md.r

جالب شد

۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۲