راهنمای راه اندازی کافی نت

تا چند سال پیش که همه به کامپیوتر شخصی و اینترنت سریع دسترسی نداشتن، کافی نت ها یکی از شلوغ‌ترین مکان‌ها برای انجام خدمات الکترونیکی و وب گردی بودن. اما این روزها هر کسی لپ تاپ خودش رو داره و اینترنت هم همه جا هست. برای همین شاهد یه تغییر کاربری جزئی تو کسب و کار کافی نت‌ها هستیم و می‌بینیم که علاوه بر خدمات الکترونیکی، لوازم جانبی گوشی، سیم کارت، رم و فلش هم می‌فروشن و محلی برای چاپ و تکثیر مدارک به شمار میان. بنابراین میشه به وضوح دید که این کسب و کار هنوز هم خواهان داره و مخصوصا تو شهرهای کوچیکتر کار خیلی از افراد رو راه میندازه.

به همین دلیل امروز تصمیم گرفتیم در مورد راهنمای راه اندازی کافی نت صحبت کنیم و اطلاعات اولیه‌ای که برای شروع کار لازم دارید رو در اختیارتون قرار بدیم. پس اگه به راه اندازی کافی نت فکر می‌کنین یا در این زمینه کنجکاوین تا پایان مقاله همراه موبونیوز باشین.

 

آیا هنوز هم کافی نت ها مشتری دارند؟

اگه به راه اندازی کافی نت فکر کرده باشین احتمالا اولین سوالی که به ذهنتون رسیده اینه که مگه هنوز هم کافی نت‌ها مشتری دارن؟ باید بگیم که بله، کافی نت‌ها مشتریای نسبتا متفاوتی نسبت به گذشته دارن اما هنوزم کسایی هستن که به دلایل مختلف به کافی نت‌ها نیاز پیدا می‌کنن.

راهنمای راه اندازی کافی نت

در ادامه چند دسته از خدمات کافی نت رو با هم مرور می‌کنیم.

  • ثبت نام آنلاین: کافی نت دسترسی بهتری به اینترنت داره و معمولا سرعت اون هم از خیلی از سیستم‌های خانگی بهتره. علاوه بر این پرسنل کافی نت‌ها هم معمولا تجربه بیشتری در ثبت نام آنلاین دارن و همین موضوعات باعث میشه خیلی ها برای این کار به کافی نت مراجعه کنن. ثبت نام کنکور، قرعه کشی خودرو پر کردن اظهارنامه مالیاتی از جمله خدماتی هستن که کافی نت‌ها به مشتریان ارائه میدن.
  • نیاز به کامپیوتر: درسته که دسترسی به اینترنت به وسیله موبایل‌ها بیشتر شده اما افراد زیادی هستن که خودشون نمی‌تونن از پس بعضی از کارهای کامپیوتری بربیان و نیاز به یک شخص متخصص دارن. این افراد وقتی که به کامپیوتر نیاز داشته باشن به کافی نت مراجعه می‌کنن.
  • خدمات تایپ و تکثیر: تقریبا همه کافی نت‌ها به دستگاه‌های تایپ و تکثیر و اسکن مجهز هستن و بخشی از مشتریان اون ها رو هم کسایی تشکیل میدن که به این خدمات نیاز دارن. البته اسکنر و پرینتر میتونن مکمل خدمات دیگه مثل ثبت نام‌های آنلاین هم باشن. گاهی اوقات انجام ثبت نام‌های آنلاین مثل کنکور چون نیاز به اسکن مدارک و عکس داره باید در کافی نت انجام بشه چون اکثر افراد این دستگاه‌ها رو در خونه خودشون ندارن.

 

کار در کافی‌نت چه پیش نیازهایی دارد؟

ممکنه با خودتون فکر کنید که کار در کافی نت هیچ چالشی نداره و حتی مهارت خاصی هم نمی‌خواد که در این صورت باید بگیم سخت در اشتباهید. برای راه اندازی کافی نت باید اطلاعات تخصصی‌تون تو زمینه نرم افزار و کامپیوتر خوب باشه و یا کسی رو استخدام کنین که از این موارد سر دربیاره. در ادامه پیش نیازهایی که برای شروع کار لازمتون میشه رو توضیح دادیم.

 

اطلاعات فنی دستگاه‌ها

به عنوان متصدی کافی نت شما باید طرز استفاده از دستگاه‌های تایپ و تکثیر مغازه خودتون رو به طور کامل بلد باشید و در صورت به وجود آمدن مشکل بتونید مشکل رو برطرف کنید.

راهنمای راه اندازی کافی نت

علاوه بر این اگه کامپیوتری دچار مشکل شد یا ویندوزش پرید، باید بتونین سریعا مشکل رو حل کنین تا مشتری‌هاتون معطل نمونن. علاوه بر این خیلی‌ها برای رفع ایرادات مربوط به سیم کارت گوشی یا رم و حافظه به شما مراجعه می‌کنن؛ بنابراین داشتن اطلاعات کافی تو این زمینه‌ها یه امر ضروریه.

 

دانش کافی از وب

همونطور که در بخش قبلی گفتیم یکی از خدمات مهم کافی نت‌ها انجام ثبت نام‌های آنلاین در وبسایت‌های مختلفه. شما باید به مراحل مختلف ثبت نام‌های پرمتقاضی مثل کنکور تسلط داشته باشید. تعداد این وبسایت‌ها خیلی زیاده و هر کدوم از اونها هم مراحل مختلفی دارن و اطلاع نداشتن از این مراحل می‌تونه وقت زیادی از شما و مشتری بگیره.

از اونجایی که هر کدوم از این آزمون‌ها و ثبت نام‌ها برای تایم خاصی از سال هستن، می‌تونین کافی نت رو برای اون فصل سال آماده کنین تا خدمات کاملی به مشتری ارائه بشه.

 

مسئولیت پذیری

علاوه بر این، مسئولیت زیادی بر دوش متصدی کافی نته. تصور کنید موقع انجام ثبت نام کنکور یک نفر اشتباه کنید و بخشی از فرایند رو درست انجام ندین یا اطلاعات اشتباهی وارد کنید؛ برای شرکت اون فرد در کنکور و یا ثبت نامش در دانشگاه مشکلات زیادی ایجاد میشه و ممکنه مجبور بشه یک سال پشت کنکور بمونه. بنابراین متصدی کافی نت باید کارش رو جدی بگیره و با دقت انجام بده.

علاوه بر این خیلی از مشتری‌ها از متصدی کافی نت ها برای خرید سیم کارت، شارژر، رم و فلش مشاوره می‌گیرن. بنابراین باید اطلاعات درست به مشتری‌ها بدین و بتونین اعتمادشون رو جلب کنین.

 

صبر و حوصله کافی

یکی دیگه از ویژگی‌های متصدی کافی نت صبور بودنشه. کسی که چنین شغلی داره گاهی اوقات مجبور میشه در حین کار بارها و بارها یک مسئله رو برای مشتری توضیح بده. تازه تو بعضی از تایم‌های سال مثل زمان انتخاب رشته، انتخاب واحد دانشگاه‌ها، قرعه‌کشی‌ها و مواردی از این دست، کافی نت ها خیلی شلوغ میشن و شما به عنوان مسئول کافی نت باید صبر و حوصله زیادی داشته باشین تا بتونین کار همه رو راه بندازین.

 

پروانه و مجوز کسب

به لحاظ قانونی تنها دو شرط برای گرفتن پروانه کافی نت وجود داره؛ متقاضی باید حداقل 18 سال سن داشته باشه و برای آقایان داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت لازمه.

شما می‌تونید فردی رو استخدام کنید که این ویژگی‌ها رو داشته باشه اما بهتره خودتون از کسب و کاری که درش فعالیت می‌کنید اطلاعات و آگاهی کافی داشته باشید تا به موفقیت برسید. البته داشتن ویژگی آخر یعنی داشتن هجده سال و داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت اجباریه و نمیشه کاریش کرد.

 

تجهیزات مورد نیاز کافی‌نت کدامند؟

اولین چیزی که موقع راه اندازی کافی نت باید بهش فکر کنید مغازه هست. اندازه مغازه به خودتون بستگی داره. اگر می‌خواین کافی نتتون کامپیوترهای زیادی داشته باشه طبیعتا باید دنبال مغازه‌های بزرگتر باشین. بهتره مکانی که قصد خرید یا اجازه اون رو دارید حداقل 20 متر باشه.

راهنمای راه اندازی کافی نت

نکته مهم درباره مغازه موقعیت مکانی اونه. خیلی از مشتریان کافی نت‌ها دانش آموزان، دانشجویان یا کسایی هستن که کار اداری دارن. در نتیجه بهتره کافی نت شما نزدیک لوکیشن‌های مهم مثل مدارس، دانشگاه‌ها و اداراتی که مراجعه‌کننده زیادی دارن باشه.

حالا اگر مشکل مکان کافی نت را حل کردید، باید به تجهیزات مورد نیاز کافی نت هم فکر کنید.

 

کامپیوترهای کافی نت

در یک کافی نت دو نوع کامپیوتر وجود داره؛ کامپیوتر اول سرور (Server) هست که متصدی ازش استفاده می‌کنه و بقیه سیستم‌ها به اون وصل میشن. سیستم‌های دیگه هم کامپیوترهای کلاینت (Client) هستن که مشتری ها ازش استفاده می‌کنن. کامپیوتر سرور باید قوی‌تر از سیستم‌های دیگه باشه و ویژگی‌های زیر رو داشته باشه:

  • حداقل 8 گیگابایت رم
  • پردازنده از سری بالاتر از Core i3
  • کارت گرافیک مناسب
  • بین یک تا دو ترابایت حافظه

کامپیوترهای کلاینت نیاز به سخت افزار قوی ندارن و با مشخصات زیر کارشون راه میفته:

  • پردازنده Core i3
  • حداقل 4 گیگ رم

البته همه این‌ها در صورتیه که از کامپیوترهای کلاینت کارهای معمول رو انتظار داشته باشین. اگر بخواین سیستم‌هاتون نرم افزارهای سنگینی مثل فوتوشاپ، سالید ورک و تریدی مکس رو هم اجرا کنن، به سخت افزار و مخصوصا کارت گرافیک قوی‌تری نیاز پیدا می‌کنین. البته در صورت داشتن چنین سیستم‌هایی می‌تونید هزینه بیشتری از مشتری دریافت کنین.

تهیه لوازم‌ جانبی کامپیوتر مثل کیبورد، هدفون و موس هم طبیعتا ضروریه. شما می‌تونین این لوازم رو از فروشگاه اینترنتی ایویز تهیه کنین که طیف گسترده‌ای از لوازم الکترونیکی و کامپیوتری رو در اختیارتون گذاشته. با ساخت پنل کاربری در ایویز می‌تونین با مقایسه محصولات مختلف و بهره‌مندی از هزینه ارسال مقرون به صرفه بهترین تجهیزات کافی نت رو برای خودتون تهیه کنین.

 

میز و صندلی

میز و صندلی دو تا از وسایلی هستن که بودنشون در یک کافی نت واجبه. بهتره صندلی کامپیوترهای کلاینت رو از نوع ثابت بگیرید؛ چون صندلی‌های ثابت دوام بیشتری نسبت به صندلی‌های معمولی دارن و استهلاک و احتمال خرابیشون هم خیلی کمتره. اگر هم امکانش رو دارید بهتره کامپیوترهای کلاینت رو با یک پارتیشن یا چیز مشابه از هم جدا کنید تا مشتری شما حریم شخصی خودش رو داشته باشه.

راهنمای راه اندازی کافی نت

سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی هم با اینکه واجب نیستن اما بودنشون می‌تونه رضایت مشتری رو افزایش بده و از اون گذشته باعث راحتی شما در محیط کار بشه.

 

مودم اینترنت

واضحه که همه سیستم‌ها باید به اینترنت وصل باشن و به همین خاطر باید یک مودم اینترنت هم تهیه کنید. خرید مودم جداگانه برای هر دستگاه ضروری نیست و به جاش می‌تونید با دستگاه سوئیچ و مقداری کابل دستگاه‌ها رو به صورت سیمی (LAN) به هم متصل کنید تا افت سرعت هم نداشته باشین.

 

پرینتر و اسکنر

لوازم دیگه‌ای که حتما باید به فکر تهیه اونها باشید پرینتر و اسکنر هستن. این دو دستگاه کاربرد زیادی در کافی نت دارن و نبودنشون قطعا درآمد و تعداد مشتریان شما رو پایین میاره. علاوه بر این‌ها، دستگاه‌هایی هم هستن که هر دو کار رو با هم انجام میدن که فضای کمتری رو هم اشغال می‌کنن و از اون‌ها هم می‌تونید استفاده کنید.

 

دوربین مداربسته

آخرین مورد این لیست دوربین مدار بسته هست. دوربین مدار بسته علاوه بر اینکه به امنیت کافی نت کمک می‌کنه وجودش اجباریه و برای کسب پروانه مغازه شما باید به اون مجهز شده باشه. اگر صرفا برای گرفتن پروانه می‌خواین دوربین مداربسته تهیه کنید می‌تونید سراغ مدل‌های ارزون‌تر برید. تنها ویژگی که دوربین باید داشته باشه قابلیت ضبط 24 ساعته هست که با به کارت حافظه قوی کارتون رو راه میندازه.

 

آیا هر کسی می‌تواند کافی نت راه اندازی کند؟

برای راه اندازی کافی نت باید اول از همه پروانه و مجوز کسب بگیرید. گرفتن این مجوز هم نیاز به رعایت چند تا نکته داره که بدون اون ها اجازه باز کردن کافی نت رو بهتون نمیدن:

  • حداقل 18 سال سن
  • کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان
  • اجاره کردن یا مالکیت یک مغازه
  • داشتن بیمه آتش سوزی و کپسول آتش نشانی پنج کیلوگرمی
  • مجهز بودن مغازه به دوربین مداربسته

راهنمای راه اندازی کافی‌نت

اولین مرحله در راه اندازی یک کافی نت گرفتن تاییدیه کد پستی مغازه مورد نظره. بعد از اون برای دریافت کد اقتصادی از طریق وبسایت tax.gov.ir باید پیش ثبت نام انجام بدین. بعد از اون کد رهگیری یا کد اقتصادی که دریافت کردین رو به همراه مدارک لازم به سازمان امور مالیاتی تحویل بدین و کد رهگیری دریافت کنید. مرحله آخر هم تحویل همه مدارک به نظام صنفی خدمات رایانه‌ایه. در این مرحله سازمان فردی رو برای بازرسی به مغازه شما می‌فرسته و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشه و همه موارد لازم رو رعایت کرده باشین با پرداخت حق عضویت می‌تونید پروانه کسب دریافت کنید.

 

جمع بندی

کافی نت یکی از اون کسب و کارهاییه که به دلیل سر و کار داشتن با کامپیوتر و تکنولوژی طرفدارای زیادی بین جوونا داره و می‌تونه درآمد خوبی هم به همراه داشته باشه. تو این راهنما سعی کردیم اطلاعاتی که برای راه اندازی کافی نت لازمه رو در اختیار شما قرار بدیم. پس اگر قصد راه اندازی کافی نت رو داشتید حتما در این باره اطلاعات کافی کسب کنید و با آگاهی کامل به این راه قدم بذارین.

نویسنده : پویا علیمی
تاریخ انتشار 2 هفته پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 5
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Nurse

تشکر

۲۷ فروردین ۱۴۰۳
Hossein713

انصافا مقاله خوبی بود

۲۷ فروردین ۱۴۰۳
AmriAli 1388

مقاله خیلی خوبی بود 👍👍

۲۶ فروردین ۱۴۰۳
Mhch8877

جدیدا چیزای عجیب غریب میزارید

۲۶ فروردین ۱۴۰۳
Mhch8877

مقاله خیلی خوبی بود

۲۶ فروردین ۱۴۰۳