نحوه اتصال نینتندو سوییچ به تلویزیون

کنسول نینتندو سوییچ به عنوان یکی از پرفروش ترین کنسول های بازی دستی، در دو دهه اخیر امکانات جالب توجهی ارائه داره که کمتر رقیبی براش وجود داره. از اون طرف وزن نسبتا کم، طراحی ارگونومیک و بازی های انحصاری جذاب این کنسول چیزی نیست که به راحتی بشه از کنارش گذشت. از مهمترین قابلیت های کنسول هیبریدی نینتندو سوییچ اینه که میتونین هم با صورت دستی ازش استفاده کنین و هم محتوای بازی رو در نمایشگر های بزرگ اجرا کنین. روی این حساب اگه به دنبال یه تجربه خاص و جذاب با این کنسول قدرتمند نسل هشتمی هستین؛ تا آخر مقاله مراحل نحوه اتصال نینتندو سوییچ به تلویزیون با موبونیوز همراه باشین تا نکات مورد نیاز رو یاد بگیرین.

 

آموزش اتصال نینتندو سوییچ به تلویزیون

کنسول دستی نینتندو سوییچ امکان تجربه بهترین عناوین بازی های روز دنیا و عناوین انحصاری نینتندو مثل زلدا و ماریو رو در اختیارمون میذاره و روی این حساب میتونین بدون دغدغه از بابت شارژ دستگاه در دورهمی با دوستان ازش استفاده کنین.
اما آیا دوست دارین این کنسول رو در یک نمایشگر بزرگتر و تلویزیون تجربه کنین؟ در جواب به این سوال باید بگیم که کنسول نینتندو سوییچ امکان استفاده به سه شکل مختلف دستی، tabletop و حالت داک رو داره.

بازی کردن با نینتندو سوییچ در حالت دستی

در حالت دستی دو تا دسته بازی جوی کان به کنسول متصل میشن و میتونین با خیال راحت بازی کنین. از اون طرف در حالت tabletop کنسول در پایه رومیزی قرار می گیره و میتونین دسته های جوی کان رو از طریق گریپ به صورت بیسیم استفاده کنین. حالت داک بیشتر برای اتصال کنسول به تلویزیون استفاده میشه که در ادامه قصد داریم ببینیم چگونه نینتندو سوییچ را به تلویزیون وصل کنیم.

 

اتصال نینتندو سوییچ به تلویزیون از طریق داک (Dock)

قبل از هر کاری برای اتصال نینتندو سوییچ به تلویزیون از طریق داک، باید ابتدا یک کابل HDMI نسخه ۲ و بالاتر رو در اختیار داشته باشین و تلویزیون شما هم از قابلیت خروجی تصویر با این کابل پشتیبانی کنه. در کنار اون کنسول نینتندو سوییچ، محافظ داک، کابل برق دستگاه و دسته های دوتایی جوی کان رو احتیاج دارین. مراحل اتصال نینتندو سوییچ به تلویزیون LED با داک کنسول به شکل زیر انجام میشه:

  1. ابتدا قسمت پشتی محفظه داک کنسول رو باز کنین؛ در اینجا مشاهده میکنین که در پشت داک پورت های HDMI، کابل USB و یه پورت تایپ C برای برق دستگاه وجود داره.
  2. حالا کابل HDMI را متصل کرده و کابل برق را از طریق پورت USB-C به دستگاه وصل کنین. لازمه اشاره کنم برای اینکه تصویر خروجی مناسب و با کیفیت داشته باشین از کابل HDMI داخل جعبه کنسول استفاده کنین.
  3. در ادامه برای نمایش محتوای نینتندو سوییچ در تلویزیون LED، انتهای دیگر کابل تصویر را به پورت پشت تلویزیون متصل کرده و کابل برق دستگاه رو به پریز بزنین.
  4. درب محفظه داک رو بسته و به حالت استند بذارین و سپس کنسول نینتندو سوییچ رو در داخل داک قرار بدین.
  5. حالا کنسول نینتندو رو با استفاده از دکمه بالای کنسول و یا از طریق دسته بازی اختصاصی جوی کان روشن کنین.
  6. کانال HDMI مورد استفاده رو از طریق کنترل تلویزیون انتخاب کنین تا محتوای نینتندو سوییچ روی صفحه تلویزیون نمایش داده بشه.

حالا میتونین دسته های جوی کان رو داخل گریپ دسته گذاشته و از تجربه بازی با کیفیت FULL HD لذت ببرین.

اتصال نینتندو سوییچ به تلویزیون با داک کنسول

نینتندو سوییچ به دلیل ابعاد کوچک نمایشگر در مقایسه با سایر کنسول های بازار، خروجی تصویر 720P رو نمایش میده که در حالت داک به 1080P هم میرسه.

 

اتصال نینتندو سوییچ به تلویزیون بدون داک

فرض کنین داک کنسول نینتندو سوییچ به هر دلیلی آسیب دیده و قابل استفاده نیست، یا به هر دلیلی به مهمانی و یا مسافرت رفتین و داک کنسول رو همراه ندارین. در این شرایط اگه هوس کردین کنسولتون رو به تلویزیون متصل کنین و بازی انجام بدین، باید چه کاری انجام داد؟ خوشبختانه نینتندو سوییچ امکان اتصال به تلویزیون بدون داک رو هم داره که میتونین از یه تبدیل تایپ C به HDMI برای این کار استفاده کنین. مراحل اتصال نینتندو سوییچ به تلویزیون بدون داک به صورت زیر انجام میشه:

  1. برای اتصال نینتندو سوییچ به تلویزیون بدون داک کنسول باید از لوازم جانبی جداگانه مثل یک آداپتور USB-C به HDMI استفاده کنین.
  2. کنسول نینتندو سوییچ را روی یک پایه نصب کرده و یا به طور افقی روی میز تلویزیون قرار بدین.
  3. سپس کابل برق USB-C و کابل HDMI را به آداپتور USB-C به HDMI وصل کنین.
  4. حالا آداپتور USB-C به HDMI را به نینتندو سوییچ متصل کنید.
  5. کنسول نینتندو سوییچ رو از طریق جوی کان و یا دکمه روی دستگاه روشن کنین.
  6. تلویزیون رو با کنترل روشن کرده و کانال صحیح رو انتخاب کنین تا محتوای نینتندو سوییچ رو روی نمایشگر تلویزیون نمایش داده بشه.
  7. شما میتونین از جوی کان های سوییچ به صورت جداگانه با اتصال به Joy-Con Grip استفاده کرده و یا یه کنترلر Switch Pro تهیه کرده و به راحتی بازی مورد علاقتون رو در تلویزیون انجام بدین.

همونطور که در توضیحات بالا مشاهده کردین، حتی اگه به داک نینتندو سوییچ دسترسی ندارین بازم هم میتونین برای اتصال نینتندو سوییچ به تلویزیون از تبدیل های متداول مثل آداپتور USB-C به HDMI استفاده کنین.

اتصال نینتندو سوییچ به تلویزیون بدون داک

لازمه اشاره کنم آداپتور های سازگار با نینتندو سوییچ باید دارای ورودی USB-C برای برق، خروجی استاندارد HDMI، یک کانکتور USB-C و همچنین پورت USB 3.0 باشن. البته از اونجایی که این نوع از تبدیل های تصویر قیمت بالایی دارن، پس حتما در هنگام خرید به قابلیت و امکانات محصول دقت کنین.

 

اتصال نینتندو سوییچ به تلویزیون های بدون HDMI

یه تلویزیون قدیمی در خونه دارین که خروجی تصویر HDMI نداره اما اندازه نمایشگرش بزرگه و کیفیت خوبی هم داره. اگه تصمیم دارین برای اتصال نینتندو سوییچ به سراغ تلویزیون های قدیمی برین میتونین از طریق داک کنسول و یه تبدیل HDMI به AV اینکار رو به راحتی انجام بدین. مراحل اتصال نینتندو سوییچ به تلویزیون های بدون HDMI به شکل زیر انجام میشه:

  1. مثل تیترهای قبلی قسمت پشتی داک سوییچ رو باز کرده و به ترتیب کابل HDMI و کابل برق تایپ C رو از طریق پورت های موجود متصل کرده و سپس درب داک رو ببندین و اون رو در حالت استند بذارین.
  2. حالا یک سر دیگه کابل HDMI رو به مبدل HDMI به AV متصل کنین؛ لازمه برای تامین برق مبدل یه آداپتور ۵ ولتی هم بخرین.
  3. سپس کابل های سه فیش سفید، زرد و قرمز رو به اون طرف مبدل و در پورت های تصویر AV متصل کنین.
  4. در انتها کابل سه فیش رو به تلویزیون متصل کرده و کانال ویدیویی مورد نظر رو با کنترل تلویزیون انتخاب کنین.
  5. اگه تمامی مراحل اتصالات داک از جمله کابل و برق و اتصالات مبدل رو به طور کامل انجام داده باشین، حالا وقتشه با نتیجه کار روبرو بشیم.
  6. برای تست نینتندو سوییچ روی تلویزیون قدیمی کنسول رو با جوی کان روشن کنین تا محتوای نمایشگر در صفحه تلویزیون نمایش داده بشه.

معمولا اکثر تلویزیون های قدیمی نسبت تصویر 4:3 دارن که روی این حساب رسیدن به کیفیت تصویر ۷۲۰ پیکسل و فول اچ امکان پذیر نیست.

اتصال نینتندو سوییچ به تلویزیون های قدیمی

از طرفی اگه دنبال تجربه یه بازی جذاب هستین؛ مبدل چند کاره و تلویزیون قدیمی هم میتونه همون قدر توقعات شما رو براورده کنه. البته بازم تاکید میکنم اگه با افت کیفیت محدود تصویری مشکل زیادی ندارین به سراغ این گزینه برین.

مشکلات عدم نمایش تصویر نینتندو سوییچ در تلویزیون های جدید و قدیمی

گاهی اوقات پس از اتصال نینتندو سوییچ به تلویزیون ممکنه تصویری نمایش داده نشه. این مشکل به چند دلیل مختلف اتفاق میفته که در ادامه راه حل های مناسب رو در اختیارتون میذاریم:

  • اولین کار اینه که از اتصال نینتندو سوییچ به داک مطمئن بشین؛ برای این کار صفحه نمایشگر کنسول باید در جهت جلوی داک با نشان سوییچ قرار گرفته باشه.
  • میتونین به داک کنسول یه نگاهی بندازین تا از اتصال صحیح کابل های برق و HDMI به داک اطمینان پیدا کنین.
  • گاهی اوقات مشکلی برای کابل HDMI دستگاه پیش میاد که میتونین از یه کابل سالم استفاده کرده و مجددا امتحان کنید.
  • همیشه کنسول نینتندو سوییچ رو از طریق کابل HDMI داک کنسول و یا آداپتور USB-C به HDMI در تلویزیون های جدید متصل کنین.
  • اگه سراغ تلویزیون قدیمی رفتین دقت کنین که تبدیل HDMI به AV هم به منبع برق آداپتور ۵ ولتی نیاز داره و صرفا آداپتور داک کنسول کفایت نمیکنه.
  • اگر کنسول نینتندو سوییچ به آخرین نسخه بروزرسانی جدید آپدیت نشده حتما ابتدا کنسول رو از داخل داک خارج کرده و از بخش تنظیمات سیستم کنسول به System و سپس System Update مراجعه کنین. پس از اتمام مراحل آپدیت برای حل مشکل دوباره مراحل اتصال به تلویزیون رو از طریق داک و یا بدون داک به مبدل انجام بدین.
  • گاهی اوقات باید وضوح تلویزیون رو در کنسول Nintendo Switch تنظیم کنین؛ برای این کار کنسول رو از داک خارج کرده و در حالت دستی سراغ تنظیمات سیستم و تنظیمات تلویزیون و وضوح تلویزیون برین. سپس رزولوشن تصویر رو در یکی از حالت های Automatic ،480p ،720p یا 1080p قرار بدین.
  • در شرایطی که مشکل از برق کنسول باشه میتونین آداپتور کنسول رو به پریز دیگری متصل کنین تا مشکل عدم نمایش تصویر برطرف بشه.
  • اگر تلویزیون دیگری دارین میتونین کنسول رو با تمامی متعلقات به تلویزیون جدید متصل کنین.

در صورتی که هیچ کدوم از راه های اعلام شده رو انجام دادین و باز هم تصویر خروجی روی تلویزیون نداشتن ممکنه داک کنسول خراب شده باشه و یا خود کنسول نیاز به تعمیر داشته باشه. در این شرایط میتونین به تعمیرگاه های مجاز مراجعه کرده و برای حل مشکل تصویر کنسول اقدام کنین.

مشکل عدم نمایش تصویر نینتندو سوییچ

از اونجایی که ممکنه ایراد سخت افزاری در کنسول و یا داک سوییچ وجود داشته باشه به هیچ عنوان شخصا برای باز کردن کنسول و تعمیر اون اقدام نکنین. در واقع همیشه بهترین گزینه برای تعمیر انواع کنسول های مختلف رو تعمیرگاه های مجاز و معتبر در شهر شما انجام میدن که میتونین با یه سرچ ساده در اینترنت و یا پرس و جو از دوستان و آشنایان به تعمیرگاه مجاز رفته تا مشکلی کنسول شما به طور تخصصی بررسی بشه.

 

جمع بندی

کنسول هیبریدی چند کاره نینتندو سوییچ به عنوان یه تجربه جدید کنسول های همراه کتابخانه عظیمی از بازی ها مختلف و انحصاری رو در اختیار داره. نحوه استفاده از این کنسول در سه حالت دستی، داک و یا اتصال به تلویزیون وجود داره که نمایشگر تلویزیون کیفیت بالاتری بهتون میده و اندازه بزرگتری هم داره. پس اگه دنبال تجربه نینتندو سوییچ روی تلویزیون هستین میتونین یکی از روش های ذکر شده در این مقاله رو انجام بدین و از بازی کردن با تلویزیون لذت ببرین.

نویسنده : امیر بهمن پور
تاریخ انتشار 2 هفته پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 2
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Ahmaddosti

بچه خواهرم داشت رفتم تست کردم براش کلی حال کرد

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
ali.sh2004

به درد من که نمیخوزه

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳