بررسی گوشی Honor X7b

بازم یه رویکرد غیرمعمول در اواخر سال 2023؛ کمپانی آنر (Honor) در تاریخ 22 دسامبر 2023 از گوشی ارزون قیمت Honor X7b در کشور مالزی رونمایی کرد. این گوشی هوشمند با دوربین 108 مگاپیکسلی، نشون داده که حرف‌های زیادی برای گفتن داره و خیلی از کسایی که دنبال گوشی ارزون قیمت با دوربین قدرتمند هستن، می‌تونن روی این مدل جدید آنر حساب ویژه‌ای باز کنن. این گوشی که در سه رنگ سبز زمردی، نقره‌ای و مشکی روانه بازار شده، طراحی جذابی داره و خوبه بدونید که چیپست کوالکام اسنپدراگون به عنوان پردازده‌ش در نظر گرفته شده. همونطور که می‌بینید با یه گوشی ارزون قیمت به درد نخور طرف نیستیم و به نظر میاد ارزش بررسی جدی‌تر رو داشته باشه. پس همراه موبونیوز باشید تا ببینیم تو بررسی گوشی Honor X7b چه خبره؟

 

بررسی طراحی گوشی آنر X7b

باید اعتراف کنیم که طراحی گوشی جدید Honor چشم‌نوازه! با اینکه نمایشگر 6.8 اینچی بزرگی برای گوشی Honor X7b در نظر گرفته شده و ابعادی معادل 166.7 در 76.5 در 8.2 میلی‌متر داره اما در دسته گوشی‌های سبک وزن جای می‌گیره. این گوشی کمتر از 200 گرم وزن داره و بدنه‌ش به گونه‌ای طراحی شده که به راحتی می‌تونید با یه دست باهاش کار کنید.

بررسی طراحی گوشی آنر X7b

طراحان شرکت Honor برای ساخت بدنه این گوشی از پلاستیک استفاده کردن و شاید به همین دلیله که وزنش خیلی زیاد نیست. بجز چیدمان دوربین‌ها در قاب پشتی، این رنگ‌های جذاب گوشیه که نظر آدمو به خودش جلب می‌کنه. همونطور که گفتیم این گوشی در سه رنگ مشکی، نقره‌ای و سبز تیره (زمردی) تولید شده و باید گفت که مدل نقره‌ای، بافت‌های جذابی هم روی قاب پشتی داره.

چیدمان دوربین‌های اصلی گوشی به شکل متفاوتی انجام شده. کمپانی آنر، دوربین‌ها و فلاش را در دو دایره جدا از هم به صورت دوتایی جای داده و دایره‌ها رو بالای هم در پشت گوشی میشه دید. در دایره بالایی دو لنز اولترا واید و ماکرو و در دایره پایینی لنز اصلی گوشی در کنار فلاش دیده میشه. چیدمان دوربین‌های اصلی گوشی خاص انجام شده، اگرچه این روزها میشه چیدمان‌های جذاب‌تری هم روی گوشی‌ها مشاهده کرد. دوربین‌های قاب پشت کمی برجسته‌ان و با یه حلقه فلزی نقره‌ای از بدنه متمایز شدن. دوربین سلفی گوشی هم در وسط نمایشگر قرار داده شده.

در گوشه سمت راست گوشی، دکمه‌های پاور و ولوم صدا قرار گرفتن و در سمت چپ، خشاب مموری کارت که سیم کارت هم در همین اسلات قرار داده میشه وجود داره. در قسمت پایین گوشی، اسپیکر، پورت USB-C شارژ، میکروفن و جک 3.5 میلی‌متری رو می‌تونید ببینید. این نشون میده که کمپانی آنر هنوز به کسایی که هندزفری سیمی دارن توجه داره و ورودی جک 3.5 میلی‌متری رو مثل خیلی از شرکت‌های دیگه حذف نکرده. در قسمت بالای گوشی هم می‌تونید اسپیکر دیگه‌ای رو ببینید.

به طور کلی، طراحی گوشی Honor X7b با وجود تلاش‌هایی که برای چیدمان جذاب دوربین‌ها و انتخاب رنگ‌هایش شده، خیلی موفق نبوده و میشه طراحی بدنه گوشی رو یه طراحی معمولی در نظر گرفت. تنها نکته مهم در طراحی این گوشی، سبک وزن بودنشه که برای کسایی که دوست دارن گوشی رو دائم در دست بگیرن و باهاش کار کنن قطعاً مهمه.

 

بررسی صفحه نمایش Honor X7b

از یه گوشی اقتصادی و ارزون قیمت نباید توقع نمایشگر پیشرفته داشته باشیم! گوشی آنر ایکس 7 بی هم از این قاعده مستثنی نیست. شرکت Honor برای این گوشی از نمایشگر IPS LCD استفاده کرده. این نوع نمایشگرها می‌تونن رنگ‌ها رو با کیفیت بالایی به نمایش در بیارن و بهترین و مناسب‌ترین انتخاب برای گوشی‌های ارزون قیمت و در عین حال باکیفیت به شمار میرن.

بررسی صفحه نمایش Honor X7b

این نمایشگر ابعاد 6.8 اینچی داره. نکته مهم درباره این نمایشگر نرخ تازه‌سازی یا همون رفرش ریت 90 هرتزیه. گرچه نرخ تازه‌سازی نمایشگر این گوشی خیلی هم بالا نیست اما می‌تونید باهاش بازی‌های اکشن و نسبتاً سریع رو بدون نگرانی از تار شدن تصویر تجربه کنید. حرفه‌ای‌ها میگن اگه با نمایشگر این گوشی فیلم و بازی‌هایی که تصاویر به سرعت حرکت میکنه رو تماشا کنید، به هیچ وجه حالت شبح یا تار شدن تصویر رو مشاهده نمی‌کنید.

صفحه نمایش گوشی Honor X7b از قابلیت چند لمسی هم پشتیبانی می‌کنه و نسبت تصویرش مثل خیلی از گوشی‌ها دیگه 20:9 هستش. نسبت نمایشگر به بدنه هم 87.3 درصد ارزیابی شده که یعنی فریم گوشی بیشتر از دو درصد نمایشگر رو در بر گرفته. باید به این نکته هم اشاره کرد که صفحه نمایش این گوشی می‌تونه تا حداکثر 850 نیت روشنایی داشته باشه و البته برای محافظت از چشم کاربرها، به طور خودکار با توجه به نور محیط روشنایی نمایشگر رو کاهش میده.

در نتیجه با توجه به قیمت گوشی نباید از صفحه نمایش Honor X7b توقع تراکم تصویری بالا، فناوری‌های بهبود تصویر مثل HDR‌ یا حداکثر روشنایی خیلی بالا داشته باشیم. همین که این نمایشگر اندازه بزرگی داره و با نرخ تازه‌سازی 90Hz کار می‌کنه، خودش یه قابلیت جذاب برای کاربری‌های معمولیه.

 

بررسی کیفیت دوربین Honor X7b

گوشی Honor X7b به دوربین‌های عجیب و غریبی مجهز شده! یه دوربین 108 مگاپیکسلی Ultra-Clear به عنوان دوربین اصلی این گوشی در کنار یه لنز 8 و یه لنز 2 مگاپیکسلی قرار داده شده. فاصله خیلی زیاد کیفیت دوربین‌های اصلی و فرعی به حدیه که در نگاه اول بیننده فکر می‌کنه اشتباه دیده. با این حال، باید گفت که دوربین 108 مگاپیکسلی این گوشی عملکرد تحسین برانگیزی داره و تصاویر خوبی می‌تونه ثبت کنه.

بررسی کیفیت دوربین Honor X7b

این دوربین 108 مگاپیکسلی از نوع عریض (Wide) بوده و با فاصله کانونی f/1.8 می‌تونه تصاویر با کیفیتی براتون بگیره. چند تا نکته درباره این لنز وجود داره که لازمه گفته بشه. نکته اول اینه که قابلیت PDAF داره؛ این قابلیت برای فوکوس بهتر و با کیفیت‌تر روی سوژه‌ها به شما کمک می‌کنه و در خیلی از مواقع به طور خودکار فوکوس دوربین روی سوژه قرار داده میشه تا تصویر بهتری گرفته بشه.

نکته دوم وجود حالت پرتره روی این دوربینه؛ طبق بررسی‌هایی که ما انجام دادیم عکاسی پرتره با دوربین Honor X7b کیفیت مطلوبی داره و می‌تونین برای گرفتن عکس‌های مخصوص اینستاگرام از این حالت جذاب استفاده کنین.

نکته سوم کیفیت عکاسی در شب با این دوربین 108 مگاپیکسلیه؛ کیفیت عکس‌هایی که در نور کم شب با این دوربین می‌گیرین خیلی خوبه و با استفاده از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی که به همین منظور روی گوشی نصب شده، عکاسی در شب با این گوشی کیفیت بالایی داره. البته بهتره با این دوربین از سوژه‌های در حال حرکت در شب عکس نگیرین چون نویزهای زیادی روی عکستون به وجود میاد.

دوربین Honor X7b

دوربین دوم این گوشی که لنز 8 مگاپیکسلی داره برای عکس‌های فوق عریض و دسته جمعی مورد استفاده قرار می‌گیره و دوربین سوم که از نوع depth انتخاب شده، بیشتر برای سنجش عمق سوژه‌ها و افزایش کیفیت تصاویر مورد استفاده قرار می‌گیره. بنابراین خیلی نمی‌تونین روی این دو تا دوربین حساب ویژه‌ای باز کنین و هرچی که هست باید از همون دوربین 108 مگاپیکسلی بخواین.

دوربین اصلی گوشی قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 1080p و نرخ 30 فریم بر ثانیه داره که نسبت به کیفیت فیلمبرداری گوشی‌های جدید، تقریباً یه فاجعه‌ست! این دوربین نمی‌تونه فیلم‌های 4K ضبط کنه و قابلیت‌هایی مثل اسلوموشن یا تایم لپس نداره. قابلیت ضدلرزش هم روی این لنز قرار داده نشده، پس نمیشه توقع داشت فیلم‌هایی که باهاش می‌گیرید صاف و بدون لرزش باشه.

دوربین سلفی گوشی Honor X7b لنز 8 مگاپیکسلی با فاصله کانونی f/2.0‌ داره که نسبتاً عریض محسوب میشه. این دوربین می‌تونه فیلم‌هایی با کیفیت 1080p و نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کنه. همونطور که می‌بینید کیفیت فیلم‌برداری لنز 8 مگاپیکسلی سلفی با لنز 108 مگاپیکسلی تفاوتی نداره که جای تعجبه.

به طور کلی، کیفیت عکاسی با دوربین 108 مگاپیکسلی گوشی HONOR X7b جذابه. عکس‌هایی که در محیط بیرون با نور طبیعی می‌گیرین کیفیت خوبی داره و می‌تونین روی این دوربین حساب باز کنین. با توجه به قیمتش به نظر میاد که قرار دادن دوربین 108 مگاپیکسلی یه عنصر تبلیغاتی برای جذب مشتریه؛ چون با اینکه این دوربین عکس‌های خوبی ثبت می‌کنه اما در زمینه فیلم‌برداری حرفی برای گفتن نداره.

 

بررسی عملکرد پردازشی گوشی آنر X7b

برای پردازش دقیق و سریع برنامه‌ها کمپانی آنر از چیپست 6 نانومتری کوالکام SM6225 Snapdragon 680 4G برای این گوشی استفاده کرده. گرچه این پردازنده تا حدودی قدیمی شده و در یکسال گذشته کوالکام چیپست‌های جدیدتری هم تولید کرده، اما هنوز هم می‌توان به قدرت پردازش این چیپست برای اجرای سریع برنامه‌ها و بازی‌ها امیدوار بود. در کنار این چیپست، از پردازنده گرافیکی Adreno 610 استفاده شده تا اجرای بازی‌ها روان‌تر انجام شود.

بررسی عملکرد پردازشی گوشی آنر X7b

از موضوع سخت‌افزار که دور بشیم، به نرم‌افزارهای گوشی Honor X7b می‌رسیم. سیستم عامل اندروید 13 روی این گوشی نصب شده و رابط کاربری شرکت آنر یعنی MagicOS 7.2 به عنوان پوسته‌ای روی سیستم عامل اندروید قرار داده شده تا حال و هوای چینی بیشتری به کاربر بده. کار کردن با این رابط کاربری خیلی راحته و همه می‌تونن به سادگی با آیکون‌ها و قابلیت‌های مختلف گوشی در کوتاه‌ترین زمان ممکن کار کنن.

کمپانی آنر رم‌های مختلفی روی این گوشی قرار داده تا سرعت پردازش برنامه‌ها متفاوت باشه. کاربرها با توجه به بودجه‌ای که دارن می‌تونن از بین 4 مدل مختلف این گوشی یکی رو انتخاب کنن. این 4 مدل عبارته از:

  • گوشی با رم 6GB و حافظه داخلی 128GB
  • گوشی با رم 8GB و حافظه داخلی 128GB
  • گوشی با رم 6GB و حافظه داخلی 256GB
  • گوشی با رم 8GB و حافظه داخلی 256GB

قبل از اینکه عملکرد نرم‌افزاری و پردازشی این گوشی رو جمع‌بندی کنیم، باید بگیم که این گوشی یه سری امکانات مهم مثه سنسور اثر انگشت کنار گوشی، بلوتوث نسخه 5.0، NFC و قابلیت WiFi Direct داره که قطعاً برای خیلی از کاربرها جذابه. به طور کلی، این گوشی از نظر سخت‌افزار و نرم‌افزار یه گوشی معمولی محسوب میشه و با توجه به پردازنده‌ای که داره، اگه برای انجام بازی‌های سنگین مثه PUBG‌ ازش استفاده کنین امکان استفاده از بهترین گرافیک‌ها رو ندارین و گیم‌پلی بازی خیلی روون نخواهد بود. هرچند بازی‌های دیگه‌ای مثل کال‌آودیوتی موبایل و آسفالت ۹ عملکرد بهتری تو این گوشی داشتن، اما بهتره انتظار پردازش‌های خفن ازش نداشته باشین.

 

بررسی باتری گوشی Honor X7b

مهم‌ترین ویژگی این گوشی چینی بعد از دوربین 108 مگاپیکسلی، باتریشه! کمپانی HONOR برای این گوشی از باتری 6000 میلی آمپر ساعتی استفاده کرده تا هنوز هم برگ برنده‌ای در دست داشته باشه. اگه از بیرون به طراحی این گوشی نگاهی بندازیم متوجه میشیم که احتمال زیاد مهندس‌های این گوشی با قرار دادن دوربین 108 مگاپیکسلی و باتری 6000 میلی آمپر ساعتی، خواستن مشتری‌های بیشتری به سمت این گوشی جذب کنن و احتمالاً موفق هم میشن.

بررسی باتری گوشی Honor X7b

البته کمپانی آنر همیشه برای گوشی‌هاش باتری‌های با ظرفیت بالا در نظر می‌گیره. اما این آخری جذابیت‌های گوشی Honor X7b رو خیلی بیشتر کرده. طبق آزمایش‌هایی که روی ماندگاری باتری این گوشی انجام شده، به این نتیجه رسیدن که گوشی در حالت استفاده حداقلی تا 4 روز هم می‌تونه روشن بمونه و باتری به راحتی تا 4 روز بدون نیاز به شارژ کار می‌کنه.

کمپانی آنر از یه شارژر 35 واتی برای این گوشی استفاده کرده؛ این یعنی برای شارژ‌ باتری 6000mAh گوشی باید زمان زیادی رو منتظر بمونین. اگه بخوایم با عدد و رقم صحبت کنیم باید بگیم که برای شارژ از 30٪ تا 100٪ باتری حدود 90 دقیقه زمان نیازه. البته اگه بخوایید گوشی رو از 0 تا 100٪ شارژ کنین حدود 2 ساعت زمان نیاز دارین.

خرید گوشی Honor X7b

در نتیجه، گرچه باتری 6000 میلی آمپر ساعتی گوشی آنر X7b یه بخش مهم و جذاب از این گوشی محسوب میشه اما برای شارژ‌ کردن کامل این باتری باید زمان زیادی رو سپری کنید. بهتره شارژ کردن باتری رو به اواخر شب موکول کنید که خواب هستید تا بخاطر سرعت کم شارژ شدن باتری خیلی حرص نخورید!

 

آیا گوشی Honor X7b ارزش خرید داره؟

بله! اگه به قیمت ارزون این گوشی نگاهی بندازین و بعدش قابلیت‌های جذابش رو هم از نظر بگذرونین متوجه میشین که این گوشی در ایران ارزش خرید داره. ما با تهیه راهنمای خرید گوشی تو هر بازه قیمتی نشون دادیم که باید ارزش نهایی گوشی‌ها رو براساس قیمت‌شون بسنجین. آنر X7b هم طراحیش متوسطه اما به لطف دوربین 108 مگاپیکسلی و باتری 6000mAh ارزش خرید خوبی داره. از جمله مدل‌های هم‌قیمت با این گوشی میشه به Honor X9b اشاره کرد که هم نمایشگر بهتری داره و هم نسل جدیدتری از پردازنده اسنپ دراگون رو استفاده می‌کنه. قیمت آنر ایکس ۷ بی در بازار جهانی ۲۳۰ یورو اعلام شده، ولی چون هنوز تو ایران نیومده نمیشه رقم دقیقش رو مشخص کرد.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 2 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 23
5/ 4.2

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Ali6678

خوبه

۲۵ اسفند ۱۴۰۲
shamse tabrizi 12459

سلام و خسته نباشید دوستان عزیز، با توجه به قیمت، این گوشی ارزش خرید خوبی داره/شاید بعضی از دوستان محصولات شیائومی رو برای خرید بیشتر بپسندن،تقريبا دوستانی که می‌خواهند گوشی رو سالی یک بار، حداکثربعد از ۲ سال عوض کنن شیائومی خوبه/ولی اگه دوام محصول رو در نظر بگیریم محصولات هوآوی(آنر) واقعأ قدر هستند، من چند گوشی هوآوی دارم یکی ۹سال/یکی ۷ سال/و آخری تقريبا ۵ ساله دارن برام کار میکنن،با همشون بازی کردم،فیلم دیدم پدرشون رو در آوردم، آخ نگفتن،هر ستاشون سالم هستن
دو گوشی اول رو هر کدوم یک بار باطری عوض کردم+ میکروفن صدا،تماااام آخری رو فقط یک دفعه۲سال پیش تاچ و ال سی دی تعویض کردم،اونم چون از پنجره ماشین پرت شده بود بیرون،اشتباه از خودم بود…
کلا بگم پرچم هوآوی بالا هست همیشه و دوباره داره شرکتش جون میگیره بعد از تحریم‌های واقعأ ظالمانه همیشگی عمو سام//گوشی اولی هوآوی E700 هست بیش از ۹ ساله دارم/گوشی دومی هوآوی P8 هست بالایی ساله دارم و گوشی آخری هوآوی Y9 prime 2019 هست/الان هم یک ساله سنت شکنی کردم سامسونگ A73 5G دارم،ازش راضی هستم
در کل هوآوی بازار رو دوباره بدست میگیره،بخاطر کیفیت ساخت و دوام، سرتون رو درد آوردم، شرمندتونم دوستان عزیز، دم همتون گرم، شاد و پیروز و سربلند باشید

۲۰ اسفند ۱۴۰۲
Abolfazl Nahidi

آنر تو باتری و نرم افزار واقعا فوق العادست
مخصوصا تو دراز مدت
ولی در مقایسه با بقیه رقبا خیلیا بقیه برند هارو میپسندن

۰۵ اسفند ۱۴۰۲