نقد و بررسی مشخصات گوشی HONOR 9X

بررسی گوشی 9X آنر

بعد از اعمال تحریم‌های ایالات‌متحده علیه کمپانی چینی هواوی و نبود خدمات گوگل تو گوشی‌های ساخت این کمپانی، خیلی‌ها آینده گوشی‌های هوشمند هواوی رو در هاله‌ای از ابهام می‌دیدن. زیر برند HONOR هم از این قضیه مستثنی نبود و تحریم‌ها باعث شد تا گوشی‌های HONOR هم از خدمات گوگل بی‌بهره باشن. HONOR 9X به عنوان یک میان‌رده آخرین گوشی از برند آنره، که سرویس‌های گوگل رو تو خودش می‌بینه. سری X  آنر داره به‌خوبی راه پیشرفت رو طی میکنه. نمایشگر تمام‌صفحه و بدون ناچ و بریدگی، دوربین سه‌تایی و باتری بزرگ‌تر از جمله پیشرفت‌های چشم‌گیر HONOR 9X  نسبت به نسل قبلی خودشه.  با بررسی این گوشی میان‌رده همراه موبونیوز باشید.

[toc]

طراحی و کیفیت ساخت HONOR 9X

طراحی

طراحی و کیفیت ساخت فوق‌العاده HONOR 9X یکی از نقاط قوت این گوشیه.  خوشبختانه برخلاف بسیاری از میان‌رده‌های بازار آنر برای این گوشی از پنل پشتی شیشه‌ای و فریم میانی آلومینیومی استفاده‌کرده. همین ترکیب خوب  در کنار وزن  196 گرمی، باعث میشه تا در دست گرفتن گوشی حس خوبی رو به کاربر القا کنه. HONOR 9X در دو رنگ آبی و مشکی تو بازار عرضه شده. نکته جذاب درباره رنگ آبی این گوشی، دیده شدن طیف‌های زیادی از حرف X تو پنل پشتیه. البته اگه از این نوع طراحی خوشتون نمیاد باید برید سراغ رنگ مشکی، چون  رنگ مشکی یک پنل پشتی شیک و ساده داره. پنل پشتی شیشه‌ای HONOR 9X دوربین سه‌تایی، فلش دوربین و سنسور اثر انگشت رو توی خودش جا داده. علاوه بر این‌ها لبه‌های پنل‌پشتی منحنی‌ هستند که باعث زیبایی گوشی و هم خوش دست بودن اون میشن. پنل پشتی براق این گوشی به شدت اثر انگشت رو به خودش جذب می‌کنه؛ البته این مورد تو رنگ آبی کمتر به چشم میاد.طراحی قاب پشتی آنر 9X بریم سراغ دور گوشی؛ تو لبه پایینی گوشی درگاه شارژ (Type-C)، جک 3.5 میلیمتری هندزفری، اسپیکر اصلی و میکروفون مکالمه به چشم می‌خوره.  سمت چپ گوشی کویره و خبری نیست اما سمت راست گوشی مثل همیشه دکمه پاور و کم و زیاد کردن صدا به دیده‌میشه. لبه بالایی HONOR 9X به نسبت بقیه گوشی‌ها یکم شلوغ‌تره؛ تو لبه بالایی دوربین سلفی پاپ آپ در کنار میکروفون ثانویه و خشاب سیم کارت برای خودشون جا خوش کردن. گوشی بصورت همزمان از  دو سیم کارت پشتیبانی می‌کنه اما اگه تصمیم دارید از کارت حافظه جانبی استفاده کنید باید قید یکی از سیم‌کارت‌هاتون رو بزنید.طراحی زیر گوشی آنر 9Xطراحی سمت راست گوشی آنر 9Xطراحی بالای گوشی آنر 9Xپنل جلویی شاهکاره! به نمایشگر تخت که دیگه خبری از ناچ و بریدگی توی اون نیست؛ حاشیه‌های کمی داره و نگاه کردن به اون حس لذت‌بخشی به کاربر منتقل میکنه. تو بالاترین قسمت پنل جلویی هم اسپیکر مکالمه خیلی ریز به چشم‌میخوره. درباره طراحی HONOR 9X باید بگیم که طراحی عالی، رنگ‌های جذاب، متریال ساخت باکیفیت، بیرون زدگی کم دوربین و پنل جلویی فوق‌العاده، HONOR 9X رو به بهترین گوشی از نظر طراحی تو این بازه قیمتی تبدیل‌میکنه.

نمایشگر HONOR 9X

نمایشگر

نمایشگر 6.59اینچی با رزولوشن 1080 در 2340، در کنار تراکم 391 پیکسل بر اینچ تو این گوشی دیده‌میشه. متاسفانه مثل همیشه خبری از AMOLED تو این گوشی‌ها نیست و  از پنل IPS LCD تو این گوشی استفاده‌شده پنل‌های LCD همواره نسبت به پنل‌های LED کیفیت کمتری داشتن. اما با این حال HONOR 9X یکی از بهترین صفحه‌نمایش‌های LCD رو داره. این نمایشگر 84.3 درصد پنل جلویی رو به خودش اختصاص‌داده. آنر حرفی از پوشش محافظتی صفحه‌نمایش نبرده اما حدس زده میشه که از گوریلا گلس استفاده کرده باشه.نمایشگر گوشی آنر 9Xشارپنس صفحه‌نمایش قابل قبوله اما روشنایی،کنتراست و دقت رنگ‌ها به پای پنل‌های OLED نمیرسه که همین می‌تونه نقطه ضعفی برای این گوشی در مقایسه با سایر رقبا باشه. اما در مقابل به لطف دوربین سلفی پاپ‌آپ دیگه خبری از ناچ و بریدگی تو این گوشی نیست و این باعث میشه صفحه‌نمایش گوشی خیلی جذاب بشه.

باتری و شارژدهی HONOR 9X

باتری

یه باتری با ظرفیت 4000 میلی‌آمپرساعت وظیفه تامین انرژی HONOR 9X رو برعهده داره. خبری از شارژ وایرلس تو این گوشی نیست و گوشی از شارژ سریع 10 واتی پشتیبانی می‍کنه. خوشبختانه تو جعبه گوشی یه آداپتور موجوده و با استفاده از همین آداپتور، تقریبا 1 ساعت و 25 دقیقه طول میکشه تا گوشی بطور کامل شارژ بشه.(تقریبا زیاده!)عملکرد شارژدهی نسبت به نسل قبلی بهترشده.اگه استفاده سنگین از گوشی نمی‌کنید، میتونید یک روز کامل رو رو باتری HONOR 9X حساب باز کنید.  اما اگه اهل بازی و وب‌گردی هستید دم دمای غروب نیاز پیدا میکنید تا گوشیو به شارژ بزنید. شاید عملکرد باتری میتونست بهتر باشه ولی در مجموع تو بخش باتری نه اتفاق خیلی خارق‌العاده‌ای افتاده و نه اینقدر بده که بتونیم بهش خرده بگیریم. تو این گوشی شما با یه باتری کاملا معمولی سروکار دارید.

امنیت HONOR 9X

امنیت

سنسور اثر انگشت خازنی که توی قاب پشتی قرار گرفته واقعا سرعت و دقت بسیار خوبی داره! به طوری که در کسری از ثانیه انگشت شما شناسایی و گوشیتون باز میشه. این همون چیزیه که از همه سنسورهای خازنی انتظار میره. اما جایگیری گوشی تو قاب پشتی یکی از ایرادات این گوشیه. چون عملا دسترسی به سنسور وقتی که گوشی روی سطح صافی باشه غیرممکنه. البته سنسور اثر انگشت تو HONOR 9X یه سری قابلیت جذاب در اختیار کاربر میذاره. مثلا کافیه تا انگشتتون رو از بالا به پایین سنسور بکشید تا نوار اعلانات گوشی باز بشه یا به دو بار لمس کردن سنسور اعلانات گوشی نمایش داده بشه. متاسفانه این گوشی بخاطر داشتن دوربین سلفی پاپ‌آپ، سیستم تشخیص‌چهره نداره.(البته تو بعضی از نسخه‌ها دیده شده که داره!)

دوربین HONOR 9X

دوربین

همونطور که گفتیم HONOR 9X از سه لنز 48مگاپیکسلی واید، 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق میدان استفاده می‌کنه. این سه تا لنز با چینش عمودی تو قاب پشتی دیده‌میشن و زیر ماژول دوربین فلش خودنمایی میکنه. HONOR 9X روی کاغذ مشخصات خوبی داره اما آیا واقعا همینطوره؟فریم دوربین های گوشی آنر 9X

  • سنسور اصلی:

لنز اصلی 48 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم 1.8، وظیفه ثبت عکس‌ها در حالت واید رو برعهده‌داره. این لنز توسط شرکت سونی ساخته شده و از تکنولوژی ادغام 4تایی پیکسل‌ها استفاده‌میکنه. به این صورت که خروجی کار عکس‌های با رزولوشن 12 مگاپیکسلی هستند. البته قابلیت تصویربرداری با رزولوشن 48 مگاپیکسل هم در اختیار شما قرار گرفته اما عکس‌های 48 مگاپیکسلی نویز زیادی دارن. عکس‌های ثبت شده با دوربین وضوح و شارپنس خوبی دارن، علاوه بر اون روشنایی عکس‌ها هم رضایت شما رو جلب میکنه. خوشبختانه حالت شب تو این گوشی دیده میشه و ثبت عکس‌ها چیزی حدودا 4 ثانیه طول میکشه. اگه دستتون لرزش نداشته باشه نتیجه قابل قبوله در غیر این صورت عکس‌ها چنگی به دل نمیزنن!

نمونه عکس سنسور اصلی گوی آنر 9X
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
نمونه عکس سنسور اصلی آنر 9X
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
عکس حالت شب گوشی آنر 9X
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • سنسور اولترا واید:

سنسور اولترا واید 8 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم 2.4،  زاویه دید 120 درجه‌ای رو بهتون میده که می‌تونید ازش برای گنجوندن بیشتر سوژه‌ها تو عکس‌هاتون استفاده کنید. عکس‌های ثبت شده نه خیلی بدن و نه خیلی خوب. تفاوت تن رنگی بین عکس‌های سنسور اصلی و اوتراواید به وضوح دیده‌میشه که واقعا جالبه! عکس‌ها نسبت به عکس‌های لنز اصلی شارپنس و روشنایی کمتری دارن و در برخی موارد جزئیات یکم آبرنگی‌میشن. آنر ادعا کرده که با استفاده از سیستم تشخیص خودکار، انحرافات موجود تو عکس‌های اولترا واید رو از بین میبره. در آخر گفت که متاسفانه سنسور اولترا واید از حالت شب پشتیبانی نمی‌کنه.

عکس سنسور اولترا واید آنر 9X
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
نمونه عکس سنسور اولترا واید آنر 9X
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • سنسور تشخیص عمق میدان:

HONOR 9X به لنز 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق میدان مجهز شده تا به خوبی بتونه سوژه رو از پس‌زمینه جدا و عکس‌های پرتره خوبی رو ثبت‌کنه. جداسازی خوب صورت میگیره اما همیشه دقیق نیست. کیفیت عکس‌های پرتره خیلی خوبه، حداقل نسبت به رقبای هم‌قیمت خودش تو جایگاه بالاتری قرار میگیره.

نمونه عکس پرتره آنر 9X
برای مشاهده سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • فیلم برداری:

هر دو لنز HONOR 9X می‌تونن ویدئو هایی با رزولوشن 1080 ضبط کنن. البته 60 فریم بر ثانیه فقط برای لنز اصلی فعاله و اگه میخواید تو حالت اولترا واید ویدئو ضبط کنید باید به 30 فریم بر ثانیه قانع باشید. کیفیت فیلم‌ها خوبه و همه چیز در حد معمولی قرار دارد!گسترده دینامیکی تو فیلم‌های ضبط شده بالاست و رنگ‌ها هم به دقت ثبت میشن. البته تو حالت اولترا واید کیفیت فیلم به وضوح پایین میاد. متاسفانه لرزشگیر چه دیجیتال و چه اپتیکال تو این گوشی دیده‌نمیشه.محیط کاربری دوربین آنر 9X

  • دوربین سلفی:

لنز 16 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم 2.2 وظیفه ثبت عکس‌های سلفی رو به عهده داره. همونطور که از اشاره کردیم دوربین سلفی مکانیکیه و در صورت نیاز از لبه بالایی گوشی خارج‌میشه. عکس‌های سلفی کاملا معمولیه و اگه لرزش دستتون کم باشه می‌تونید عکس‌های شفاف و بدون نویزی رو ثبت‌کنید. علاوه بر اون تو شرایط نوری ایده‌آل رنگ‌ها دقیق و جزئیات به خوبی ثبت‌میشن. اگه از افتادن گوشی و آسیب دیدن دوربین سلفی می‌ترسید باید بدونید همونطور که تو بقیه گوشی‌هایی که دوربین سلفی پاپ‌آپ دارن؛ اگه دوربین سلفی بیرون باشه و گوشی از دستتون بیفته، گوشی به طور خودکار ماژول سلفی رو میبنده تا آسیب کمتری ببینه.دوربین سلفی گوشی آنر 9X

پردازنده و سخت افزار HONOR 9X

سخت افزار

پردازنده اختصاصی 12 نانومتری هواوی کایرین 710اف (Kirin 710F) قلب تپنده این گوشیه. HONOR 9X در سه مدل با 64/128 گیگابایت حافظه داخلی و 4/6 گیگابایت رم به بازار عرضه شده اما تو بازار ایران فقط نسخه رم 6 گیگابایتی موجوده. با استفاده از کارت حافظه جانبی می‌تونید تا 512 گیگابایت محل ذخیره‌سازی بیشتری رو به گوشیتون اضافه کنید. پردازنده نسبت به نسل قبل تفاوت چشمگیری نداشته و فقط از نظر مصرف باتری بهینه‌تر از نسل قبلی عمل میکنه. این تراشه از تیک توی قسمت تنظیمات گزینه‌ای تحت عنوان performance mode داریم که با فعال کردن اون شما دسترسی کامل به نهایت قدرت پردازشی گوشی خواهید داشت. البته تو این حالت گوشی مقداری داغ میشه و مصرف باتری هم افزایش پیدا میکنه. تو تست های ما کار کردن تو رابط کاربری گوشی به‌راحتی صورت می گیره و به لطف 6 گیگابایت رم تو جابجایی بین برنامه‌ها به مشکل خاصی برنمی‌خورید.  اما تو تست‌های سنگین‌تر HONOR 9X تونست بازی پابجی و آسفالت 9 رو به‌خوبی وبدون هیچ لگ یا کندی اجرا کنه.پردازش گوشی آنر 9X

نرم افزار و رابط کاربری HONOR 9X

رابط کاربری

رابط کاربری اختصاصی هواوی EMUI 9.1 بر پایه اندروید 9 روی این گوشی سواره و به احتمال زیاد اندروید 10 هم برای این گوشی عرضه‌خواهدشد. خوشبختانه هواوی تو این گوشی تونسته با ترفندهای خاصی تحریم‌های ایالات متحده رو دور بزنه و شما به خدمات گوگل روی این گوشی دسترسی داشته باشین.  محیط و طراحی این رابط کاربری به خوبی رقبا نیست اما با استفاده از تم‌های مختلف می‌تونید جذاب‌ترش کنید.رابط کاربری گوشی آنر 9X

اسپیکر HONOR 9X

اسپیکر

علی‌رقم وجود دو تا اسپیکر تو این گوشی خبری از پخش صدای استریو نیست و صدا فقط از طریق اسپیکر اصلی که تو لبه پایینی گوشی قرارگرفته پخش میشه. بلندی صدای خروجی خیلی خفن نیست و با ارفاق میتونه قابل قبول باشه اما خیلی کیفیت صدای خروجی ضعیفه و صداهای به خوبی تفکیک نمیشن. در کل اگه خیلی آهنگ گوش میدین و یا خیلی فیلم می‌بینین شاید اسپیکر HONOR 9X نتونه راضی نگهتون داره.

جمع بندی

در مقایسه با نسل قبلی، HONOR 9X پیشرفت‌های خوبی داشته. طراحی فوق‌العاده زیبای گوشی، استفاده از ترکیب شیشه و فلز و صفحه‌نمایش بدون ناچ و بریدگی برگ برنده این گوشی در مقابل گوشی‌های رقیب خودشه. شارژدهی گوشی خوبه اما شارژ سریع 10 واتی خوب عمل نمیکنه و 1 ساعت و نیم مدت شارژ واقعا زیاده! در مقایسه با سایر رقبا میان‌رده‌های شیائومی ظرفیت باتری و سرعت شارژ بیشتری دارن. پنل‌های IPS همیشه مشکل‌هایی مثل نمایش بد عمق رنگ مشکی و روشنایی کمتر نسبت به پنل‌های Amoled رو داشتن و دارن. متاسفانه این مورد شامل حال HONOR 9X هم میشه و تو بخش صفحه نمایش قافیه رو به میان‌رده‌های سامسونگ می‌بازه. حالا تصمیم گیری باشماست که باتوجه به نیازتون چه گوشی و از چه برندی رو تهیه کنید. 

نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۵ دی, ۱۳۹۸

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 16
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

abasi6658

یکی از گوشیهایی که به محض معرفیش جذبش شدم اما بعدها فهمیدم کم ایراد نیست

۰۴ آبان ۱۴۰۱
alireza_ziarati

عالی

۰۶ تیر ۱۴۰۱
AliNajafiJahani

به نظر کن این گوشی ارزش خرید نداره 👎🏻

۰۵ اسفند ۱۴۰۰
Army

💜💜💜

۲۳ بهمن ۱۴۰۰
godrati

Beautiful 😍

۰۹ بهمن ۱۴۰۰
godrati

حرف نداری

۰۹ بهمن ۱۴۰۰
a.s_momeni

👎🏻👎🏻👎🏻

۲۸ آذر ۱۴۰۰
iman

Good

۱۶ آذر ۱۴۰۰
mjasghari44

برو درسته 💖🤩

۱۵ آذر ۱۴۰۰
mjasghari80

خفن و عالی 😍🥰

۱۵ آذر ۱۴۰۰
_IRShadow80_

معرکه 😍

۱۵ آذر ۱۴۰۰
AliNajafiJahani

❤❤❤

۲۶ آبان ۱۴۰۰
mostafatavakkoly

Niiiiice👌👌

۰۶ آبان ۱۴۰۰
ehsan__fanaie

وسایلش گیر نماید

۰۵ آبان ۱۴۰۰
AmirReza.mp

❤️

۰۴ آبان ۱۴۰۰
kaveh_king

از فست شارژ پشتیبانی نمیکنه
وسایل جانبی گوشی اصلا گیر نمیاد😂😂😂

۰۴ آبان ۱۴۰۰