بررسی مشخصات گوشی Honor 90 Lite

خرید یه گوشی میان رده با امکانات و سخت افزار به روز و مدرن میتونه انتخاب خیلی خوبی در طولانی مدت باشه و فشار زیادی هم به جیب شما وارد نمیکنه، اما به خاطر شرایط اقتصادی و قیمت ارز شاید هزینه 12 تا 14 میلیون تومانی برای خرید یه گوشی، برای همه خیلی راحت و امکان پذیر نباشه. به خاطر همین میان رده های اقتصادی در بازه بین 8 تا 10 میلیون تومانی میتونن عملکردی نزدیک به گوشی های با قیمت بالاتر اما با قیمتی اقتصادی تر به شما بدن. جدیدترین گوشی از برند آنر که به تازگی به بازار ایران راه پیدا کرده، یعنی Honor 90 Lite این وعده رو میده که شما با حدود قیمت 9.5 میلیون تومان میتونید یه گوشی میان رده داشته باشید که امکانات خوبی هم در اختیار شما قرار میده. با بررسی مشخصات گوشی Honor 90 Lite همراه موبونیوز باشید تا ببینم آنر تا چه حد تونسته به وعده های خودش عمل کنه.

 

بررسی طراحی و کیفیت ساخت Honor 90 Lite

گوشی آنر 90 لایت از یه طراحی نزدیک به باقی خانواده سری آنر 90 استفاده میکنه. یه طراحی مینیمال و ساده که به صورت کاملا تخت و جمع و جور ساخته شده. البته از طراحی خمیده صفحه نمایش خبری نیست و پنل جلوی گوشی هم به صورت تخت ساخته شده. بدنه کاملا از پلاستیک ساخته شده و پنل پشتی یه طراحی دون دون مانند شبیه شن داره که زیر دست یه حس عجیب و جالبی منتقل میکنه. به خاطر این نوع ساختار خیلی راحت کثیف نمیشه. البته با استفاده از قاب ژله ای قرار گرفته توی جعبه میتونید هم از گوشی محافظت کنید و هم ظاهر گوشی رو خراب نکنید. در سه رنگ عرضه میشه که رنگ مشکی یه طراحی ماتی داره اما دوتا رنگ آبی و نقره ای یه طراحی براقی دارند و با انعکاس نور یه جلوه باحالی به گوشی میدن. کیفیت ساخت متریال استفاده شده هم مناسبه و خیلی حس چیپ و ارزون بودن منتقل نمیکنه. قطر خیلی کم 7.5 میلیمتری و وزن 179 گرمی گوشی باعث میشه در کنار نوع طراحی بدنه با اینکه نمایشگر نسبتا بزرگی رو داریم با یه گوشی خوش دست و خوش استایل طرف باشیم و برای تماشای ویدیو، وب گردی و یا گشتن توی شبکه های اجتماعی در طولانی مدت خیلی اذیت کننده نباشه.

بررسی طراحی و کیفیت ساخت Honor 90 Lite

جزیره دوربین مقداری با گوشی های سری آنر 90 تفاوت دارند و دیگه دوتا دایره مجزا و برآمده رو نمی بینیم. جزیره دوربین از دوتا مرحله برآمدگی ساخته شده که برآمدگی پایینی یه بخش فلزی شکله که با یه لول برآمدگی در روی این بخش گوشی دو تا شیپ دایره ای طور قرار گرفته که در هم فرو رفتن و یه حالت چشم سوم رو شکل میدن. لنز اصلی در دایره بالایی و دو تا لنز فرعی هم در دایره پایینی قرار گرفته. فلش LED و نوشته های 100 مگاپیکسلی و AI Camera هم کنار این جزیره دوربین دیده میشه. در پایین پنل پشتی هم لوگو Honor و نوشته های استانداردها دیده میشه و دیگه خبر خاصی در این بخش نیست.

فریم گوشی به صورت کاملا تخت و یه مقداری تیز ساخته شده و یه ظاهر مات داره. روی لبه راست دکمه های کم و زیاد کردن صدا و دکمه پاور قرار گرفته. حسگر اثر انگشت روی دکمه پاور قرار داره و سرعت و دقت مناسبی در باز کردن گوشی داره. بالای گوشی یه میکروفون قرار داره و خیلی خبر خاصی نیست. سمت چپ درگاه سیم کارت قرار گرفته که فقط از دو سیم به صورت همزمان پشتیبانی میکنه و خبری از کارت حافظه جانبی نیست. پایین گوشی اسپیکر اصلی، درگاه تایپ سی و میکروفون اصلی قرار گرفته.

مشخصات بدنه گوشی آنر 90 لایت

طراحی و ظاهر صفحه نمایش یکی از نقاط قوت این بخشه و با یه طراحی کاملا تخت و با حاشیه خیلی کم طرف هستیم. حدود 90 درصد از پنل جلویی رو نمایشگر گرفته که حس خوبی از استفاده از گوشی منتقل میکنه و بیشتر شبیه به گوشی های میان رده ساخته شده. دوربین سلفی هم توی یه پانچ هول معمولی وسط نمایشگر قرار داره. آنر خیلی اعتقادی به گواهی IP و گلس محافظ گوریلا نداره و خبری از این موارد حتی توی گوشی های گرون قیمت تر این برند هم نیست.

در مجموع با یه گوشی خوش دست و نسبتا زیبا و جذاب طرف هستیم که میتونه به خوبی حس یه گوشی میان رده رو منتقل کنه و در این بخش به جز نداشتن گواهی IP که شاید برای خیلی از افراد هم اهمیت نداشته باشه، نقطه ضعف خاصی نداره.

 

بررسی کیفیت نمایشگر آنر 90 لایت

آنر از یه صفحه نمایش 6.7 اینچی با پنل LTPS LCD استفاده کرده که یه مقداری به نسبت پنل های LCD معمولی دقت رنگ، زاویه دید و دیتیل بهتری به نمایش میزاره. البته به نسبت باقی گوشی های هم قیمت یه مقداری در این بخش ضعیف عمل میکنه، چون اکثر رقبا از نمایشگرهای امولد و یا سوپر امولد استفاده میکنن که میتونن روشنایی، زاویه دید و دقت رنگی بسیار بهتری به شما بدن. رزولوشن صفحه 1080 و رفرش ریت 90 هرتزی داره که یه مقداری باعث روون تر شدن تجربه کار با گوشی میشه. حالت دینامیک هم داره که میتونه بین 90 و 60 هرتز با توجه به نوع استفاده سوییچ کنه. البته بزرگترین برگ برنده اش حاشیه کم نمایشگره که در کنار اندازه 6.7 اینچی میتونه در زمان تماشای ویدیو و یا چرخیدن توی شبکه های اجتماعی تجربه بهتری رو به شما بده.

بررسی کیفیت نمایشگر آنر 90 لایت

روشنایی خیلی زیادی نداره (در حدود 500 نیت) و ممکنه در محیطهای بیرون از خونه و با نور زیاد کمی استفاده از گوشی سخت بشه. در کل آنر 90 لایت در این بخش خیلی عملکرد جذاب و خفنی نداره و نمیتونه به خوبی در مقابل رقبای دیگه اش ظاهر بشه.

 

مشخصات باتری و شارژدهی Honor 90 Lite

آنر به خاطر کوچیک شدن سایز گوشی ظرفیت باتری رو قربانی کرده و از یه باتری با ظرفیت 4500 میلی آمپر ساعتی استفاده کرده که در استفاده روزمره و سبک میتونه یک روز رو به شما شارژ بده ولی اگه استفاده سنگینی از گوشی داشته باشید، احتمالا انتهای روز نیاز به شارژ مجدد پیدا کنید.

مشخصات باتری و شارژدهی Honor 90 Lite

توی جعبه محصول یه آداپتور 22.5 واتی قرار گرفته که میتونه توی حدود یک ساعت و 45 دقیقه تا یک ساعت و 55 دقیقه باتری گوشی رو کاملا شارژ کنه که به نسبت حجم باتری مدت زمان زیادیه. البته این گوشی در دو نسخه اروپا و گلوبال عرضه میشه که نسخه اروپا از آداپتور 35 واتی پشتیبانی میکنه ولی توی جعبه خبری از آداپتور نیست. در مجموع در این بخش عملکرد متوسطی داره و نه شارژدهی و نه سرعت شارژ خفن و به روزی داره.

 

بررسی عملکرد دوربین آنر 90 لایت

گوشی Honor 90 Lite از یه دوربین سه گانه با لنز اصلی 100 مگاپیکسلی، 5 مگاپیکسلی اولترا واید و یه لنز 2 مگاپیکسلی ماکرو استفاده میکنه که در کل عملکرد متوسطی داره اما میتونه عکس ها مناسبی به شما تحویل بده. لنز اصلی در نور مناسب عکس های با جزئیات و دیتیل خوبی میگیره که ترکیب رنگ و پردازش نور مناسبی دارند اما با کاهش نور و یا توی شرایط جوی نامناسب کیفیت عکس ها کاهش پیدا میکنه. البته با روشن کردن حالت نایت مود، یه مقداری عکس ها شارپ میشن ولی جزئیات تا حدودی مصنوعی میشه. لرزشگیر دیجیتالی نداره و به همین خاطر عکس های خیلی شارپ نیستند.

بررسی عملکرد دوربین آنر 90 لایت

عکس های لنز اولترا خیلی تعریفی نداره و به نسبت لنز اصلی مقداری افت کیفیت داره. لنز ماکرو هم بیشتر جنبه فانتزی داره و نمیتونه عکس های خیلی جذابی ثبت کنه. دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی عملکرد خوبی بسته به شرایط نوری داره و اگه نور مناسب باشه میتونه عکس های قابل استفاده ای ثبت کنه. هر دو سنسور اصلی و سلفی میتونن با کیفیت 1080 و 30 فریم ویدیو بگیرند که کیفیت ویدیوهای ضبط شده تقریبا شبیه به بخش عکاسیه. البته به خاطر عدم وجود لرزشگیر اگه در حال حرکت ویدیو بگیرید، با لرزش های زیادی مواجه میشید و شارپنس و کیفیت به طور ملموسی کاهش پیدا میکنه.

 

مشخصات سخت افزار و رابط کاربری Honor 90 Lite

از تراشه نسبتا جدید مدیاتک یعنی دایمنسیتی 6020 برای این گوشی استفاده شده که در استفاده عادی و روزمره عملکرد خوبی از خودش نشون میده و لگ و باگ خیلی زیاد و خاصی نداره. موقع مولتی تسک کردن هم میتونه به راحتی از پس اجرای چند برنامه همزمان بدون مشکل خاصی بربیاد. استفاده از نرخ به روز رسانی 90 هرتزی هم تا حدودی باعث میشه تجربه کار با گوشی روون تر بشه. اگه اهل بازی باشید، گوشی آنر 90 لایت تجربه مناسبی میتونه از خودش نشون بده. مثلا توی بازی کالاف دیوتی موبایل میتونه با کیفیت مدیوم، فریم High به شما بده که لگ و باگ خاصی نداره. بعد از چند دست بازی کردن تا حدودی داغ میکنه ولی با کاهش عملکرد خیلی زیادی مواجه نیستیم. با 8 گیگ رم و 256 گیگ حافظه ذخیره سازی عرضه میشه که امکان ارتقا این فضای ذخیره سازی رو از طریق کارت حافظه جانبی ندارید.

مشخصات رابط کاربری Honor 90 Lite

از اندروید 13 و رابط کاربری Magic UI 7.1 برای این گوشی استفاده شده که تجربه به روزی به شما میده. اگه با گوشی های آنر یا گوشی های هواوی کار کرده باشید، این رابط کاربری براتون آشنا است و میتونه در کنار داشتن امکانات شخصی سازی مناسب یه تجربه بدون باگ و مشکل خاصی به شما بده. برنامه های پیش فرض نسبتا زیادی داره اما میتونید اکثر این برنامه ها رو به راحتی حذف کنید. در مورد پشتیبانی نرم افزاری آنر اطلاعات دقیقی رو نداده اما دریافت آپدیت اندروید 14 قطعیه و باید دید در آینده اندروید 15 رو هم دریافت میکنه یا نه.

در مجموع گوشی honor 90 lite در این بخش با اینکه خیلی امکانات خفن و خاصی نداره اما میتونه یه تجربه مناسب و بدون مشکل خاصی رو چه در زمینه بازی و چه استفاده معمولی به کاربر بده و مشکل و ضعف خاصی در این بخش به نسبت رقبای دیگه اش نداره.

 

بررسی مشخصات اسپیکر Honor 90 Lite

تک اسپیکر گوشی بلندی صدای خوبی داره اما کیفیت و تفکیک خیلی خوب نیست. به خاطر محل قرار گیری اسپیکر هم موقع تماشای فیلم یا بازی کردن ممکنه صدای اسپیکر رو خفه کنید. از جک 3.5 میلیمتری هم خبری نیست و برای گرفتن صدای بهتر میتونید از تبدیل تایپ سی و یا هندزفری بلوتوثی استفاده کنید.

بررسی مشخصات اسپیکر Honor 90 Lite

 

آیا گوشی Honor 90 lite ارزش خرید دارد؟

گوشی آنر 90 لایت از یه طراحی خوب و یه بدنه خوش دست استفاده میکنه و به نسبت قیمت کیفیت ساخت مناسبی داره. صفحه نمایش خیلی خفن نیست و در حد و اندازه رقباش عمل نمیکنه اما حاشیه بسیار کمی داره و برای استفاده روزمره و عادی مناسبه. سخت افزار با اینکه خیلی خفن و هیجان انگیز نیست اما مشکل و ضعف خاصی نداره و میتونه یه تجربه مناسب رو به شما بده. عملکرد دوربین به نسبت قیمت بد نیست و میتونید در شرایط نوری مناسب عکس های قابل قبولی ثبت کنید. اسپیکر هم صدای بلند ولی با کیفیت معمولی رو به شما میده. تنها نقطه ضعف بزرگ گوشی بخش باتریه که نه شارژدهی خوبی داره و نه سرعت شارژ مناسبی و ممکنه در طولانی مدت کمی اذیت کننده باشه.

گوشی Honor 90 Lite در مهر 1402 حدود 9.7 میلیون تومان برای نسخه با رم و حافظه 8/256 گیگی قیمت داره. به نسبت سامسونگ A34 که برای نسخه 8/256 حدود 12.5 میلیون تومان قیمت داره، در همه بخش ها ضعیف تر عمل میکنه و به خصوص نمایشگر سوپر امولد 120 هرتزی و شارژدهی فوق العاده این گوشی به راحتی از روی گوشی آنر رد میشه اما طراحی نمایشگر با حاشیه زیادی داره و حدود 3 میلیون تومان هم گرونتره. به نسبت شیائومی Poco X5 که برای نسخه 8/256 در حدود 10 میلیون تومان قیمت داره، فقط صفحه نمایش ضعیف تری داره و یه مقداری شارژدهی هم کمتره ولی طراحی بهتر و جالب تری داره و میتونه به عنوان یه گوشی برای استفاده روزمره با قیمت نسبتا ارزون تر، گزینه خرید به حساب بیاد.

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 7 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 22
5/ 3.9

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

AliNajafiJahani

جذاب نیست 👎🏻

۲۵ مهر ۱۴۰۲
Mostafa74

تو عمرم بررسی گوشی به این خوبی و روون بودن نخونده بودم مم بعد بررسی هر گوشی خواستم بخونم از سایت شما میخونم فقط یکم عکس به مطلب اضافه کنید زوایای مختلف گوشی و مثلا عکسایی که با خود گوشی گرفته شده

۲۴ مهر ۱۴۰۲