قابلیت Passkey گوگل به صورت آزمایشی برای دستگاه‌های اندرویدی معرفی شد

شرکت گوگل در جدیدترین آپدیت خود در جهت بهبود و ارتقاء امنیت و حریم شخصی کاربران، از قابلیت passkey (کلید عبور) رونمایی کرد. این قابلیت به صورت آزمایشی در اوایل امسال معرفی شده بود و حالا برای حساب های شخصی کاربران نیز در دسترس قرار گرفته. به گفته گوگل فرآیند وارد شدن حساب کاربری با قابلیت passkey (کلید عبور) تقریبا 40 درصد سریع‌تر از حالت های دیگر می‌باشد. برای آشنایی با اطلاعات و نحوه کار با قابلیت Google Passkey همراه موبونیوز باشید.

 

چرا باید از قابلیت passkey (کلید عبور) استفاده کنیم؟

در ابتدا میشه از اسم این آپدیت و قابلیت، ویژگی ها و کاربرد آن را تشخیص داد اما باز هم ممکنه برای بعضی کاربران، دوست‌داران حوزه فناوری و بقیه افراد خیلی واضح و مشخص نباشه. امکان Passkey (کلید عبور) در حساب های کاربری گوگل چه کاربردی دارد؟ گوگل در تصمیمی که راستای اهداف این شرکت در زمینه “آینده بدون رمز” هست از قابلیت passkey (کلید عبور) رونمایی کرده. این ویژگی همانند قفل اثر انگشت، گذرواژه و قابلیت تشخیص چهره می‌باشد، منتهی برای وارد شدن به چندین حساب کاربری برنامه‌ریزی شده و قابل استفاده است.

به یاد سپردن، حفظ و نگه‌داری گذرواژه ها از گذشته امری سخت و دشوار بوده است. امروزه با گسترش استفاده از پلتفرم ها و برنامه‌های مختلف به یاد سپردن گذرواژه‌ها از هر زمان دیگری سخت‌تر شده، اما با استفاده از passkey گوگل حالا خیلی راحت می‌توانید بدون وارد کردن گذرواژه وارد حساب کاربری خود شوید.

چرا باید از قابلیت passkey (کلید عبور) استفاده کنیم؟

 

نحوه ایجاد Passkey برای حساب کاربری گوگل

گوگل به صورت خودکار پیشنهاد راه‌اندازی Passkey را به محض وارد شدن به حساب، به کاربر ارائه می‌دهد. همچنین شما می‌توانید با استفاده از مراحل زیر به آسانی هرچه تمام این ویژگی را فعال کنید. در قسمت تنظیمات دستگاه خود وارد Google Account شوید. سپس حساب کاربری مورد نظر خود را انتخاب کنید. در نوار بالا به سمت راست اسکرول کنید و وارد قسمت Security شوید. سپس به سمت پایین صفحه برید و گزینه فعال‌سازی پیش‌فرض قابلیت Passkey را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید به دلخواه خود قابلیت Passkey (کلید عبور) را با حس‌گر اثر انگشت، شناسایی چهره (Face ID) و گذرواژه لینک کنید.

به یاد داشته باشید پس از فعال‌سازی این ویژگی برای وارد شدن به حساب کاربری در سایت های مختلف با استفاده از لپ‌تاپ یا کامپیوتر های شخصی، حتما باید به گوشی همراه خود دسترسی داشته باشید. همچنین گوگل به صورت کامل سیستم گذرواژه را حذف نکرده است و قابلیت Passkey صرفا در جهت سرعت بخشیدن، بهبود و ارتقاء امنیت و حریم شخصی کاربران عرضه شده است.

نحوه ایجاد Passkey برای حساب کاربری گوگل

 

فراگیر شدن ویژگی Passkey در پلتفرم های مختلف

پس از انتشار این آپدیت توسط گوگل، کمپانی های مختلف با نام‌های دیگه، نسخه های مختلف passkey را برای پلتفرم های خود منتشر کردند. مایکروسافت در جدیدترین آپدیت ویندوز 11 این قابلیت را منتشر کرد و اعلام کرد “کاربران از این پس می‌توانند گذرواژه های خود را مدیریت، ذخیره و طبقه‌بندی کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند برای ورود به حساب های کاربری از حس‌گر اثر انگشت، شناسایی چهره (Face ID) و گذرواژه دیوایس شخصی‌شان استفاده کنند.”

اضافه شدن گوگل پس کی به دستگاه های دیگه

کمپانی نینتندو هم از ورود بدون رمز و استفاده از جایگزین های آن استقبال کرد. نینتندو اعلام کرد با استفاده از یک passkey تعیین شده، کاربران می‌توانند از چندین دستگاه مختلف وارد حساب کاربری خود شوند. تیک‌تاک هم در آپدیت جدید از اضافه شدن قابلیت passkey (کلید عبور) برای کاربران آیفون خبر داد. تیک‌تاک اعلام کرد به دلیل جلوگیری از حملات هکری و فیشینگ، ترجیح می‌دهد کاربرانش از روش های جایگزین همانند حسگر اثر انگشت، شناسایی چهره (Face ID) و گذرواژه برای ورود به تیک‌تاک استفاده کنند. قابلیت passkey (کلید عبور) برنامه تیک‌تاک برای تعامل با iCloud Keychain شرکت اپل بهینه شده است و کاربران از تمامی دستگاه های اپل می‌توانند از این ویژگی استفاده کنند.
اپل هم در اکوسیستم خود از سیستم passkey رونمایی کرد. کاربران با وارد شدن به حساب اپل و آیکلود خود در دستگاه هایی که سیستم عامل آن‌ها از iPadOS 17،macOS Sonoma و iOS 17 پشتیبانی می‌کند، می‌توانند به صورت یکپارچه از ویژگی Passkey برای وارد شدن به حساب های کاربری متفاوت استفاده کنند. همچنین کاربران می‌توانند با ورود بیومتریک (حسگر اثر انگشت و شناسایی چهره) بر روی دستگاه های آیفون و مک‌بوک خود به گذرواژه ها و حساب های کاربری مختلف دسترسی پیدا کنند.

فراگیر شدن ویژگی Passkey در پلتفرم های مختلف

 

نکته پایانی

با فراگیر شدن قابلیت Passkey در پلتفرم های مختلف به‌نظر می‌رسد آینده امنیت حساب های کاربری و نحوه ورود به آن‌ها به‌طور کلی دستخوش تغییر خواهد شد. روزبه‌روز به تعداد پلتفرم هایی که خواهان استفاده از این ویژگی هستند اضافه میشود. شرکت هایی مثل پی‌پال، 1password و همچنین مرورگر کروم خود گوگل نیز به زودی از سیستم یکپارچه passkey خود رونمایی خواهند کرد. به نظر شما وارد کردن رمز حساب کاربری به صورت دستی امنیت بیشتری داره و یا استفاده از حسگرهای امنیتی تشخیص اثر انگشت و چهره میتونن باعث افزایش امنیت شما و اطلاعات شخصی تون بشن؟

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 9 ماه پیش
تعداد نظرات : 13
5/ 4.2

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
tahamousavi

شاید این قابلیت بتونه باعث افزایش امنیت بشه، ولی یه سوال: استفاده از حسگر اثر انگشت یا فیس آیدی چند ساله که باب شده؟ چرا گوگل و بقیه کمپانی ها تا حالا ازش رونمایی نکردن؟
نظر خود من اینه که گوگل قابلیت جمع آوری این اطلاعات رو در اون زمان نداشت اما الان داره و برای همین ازش رونمایی کرده…

۱۱ آبان ۱۴۰۲
godrati

قابلیت جالبیه

۰۴ آبان ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

جالب بود 👌🏻

۰۴ آبان ۱۴۰۲
mehdi gheysari

عالی

۰۲ آبان ۱۴۰۲
specter8585

خوب

۰۱ آبان ۱۴۰۲
majid_kh

عالی

۰۱ آبان ۱۴۰۲
Mohammad_d

کاش ویدیو بود

۳۰ مهر ۱۴۰۲
SinaRe8596

خوبه به ایول

۳۰ مهر ۱۴۰۲
Mahayd24

بدرد من نمیخوره

۳۰ مهر ۱۴۰۲
Nurse

یعنی اگر passkey ما هک بشه ، کل حساب‌های متصل‌مون به فنا میره؟!

۳۰ مهر ۱۴۰۲
alirza.amiry

merCC

۳۰ مهر ۱۴۰۲
Limb0onTop

کاشکی این پست ویدیو داشت
با آقای شجری

۳۰ مهر ۱۴۰۲
    Abolfazl 77877

    شجاری هست اسمشون

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲