سورپرایز گوگل در مراسم MWC؛ هوش مصنوعی و قابلیت‌های جدید اندروید

کنگره‌ی MWC (یا همان Mobile World Congress) بزرگ‌ترین گردهمایی و نمایشگاه صنعت موبایل در شهر بارسلونا در حال برگزاری است. این رویداد از تاریخ ۷ تا ۱۱ اسفند ادامه دارد و شرکت‌های موبایلی از آن برای اعلام بروزترین خبرهای تکنولوژی استفاده می کنند. گوگل نیز امسال از چندین قابلیت جدید برای محصولات خود پرده برداشت و چند ویژگی جدید را برای اندروید و اکوسیستم گسترده‌تر آن اعلام کرد. از جمله این خبرها می‌توان به خبر Android Auto، Wear OS و ظاهر شگفت‌انگیز Gemini اشاره کرد. در ادامه با موبونیوز همراه باشید تا خبرهای جدید گوگل در رویداد MWC 2024 را باهم مرور می‌کنیم.

 

 کاربرد Gemini در Google Messages

در حالی که سامسونگ با خبر عرضه گلکسی رینگ در این رویداد سر و صدا به پا کرد، مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش اخبار گوگل مربوط به اضافه شدن موتور هوش مصنوعی Gemini به Google Messages است. هم اکنون گوگل مسیج به شما این امکان را می‌دهد تا مستقیماً در برنامه به Gemini دسترسی داشته باشید. با استفاده از این هوش مصنوعی شما می‌توانید پیام‌های خود را راحت‌تر بنویسید، آن‌ها را ویرایش کنید، از ایده‌هاییی که Gemini به شما می‌دهد کمک بگیرید و یا با استفاده از آن برای کارهای خود برنامه ریزی کنید.

gemini در Google Messages

البته در حال حاضر امکان چت با Gemini فقط به‌صورت بتای محدود در دسترس است تا ایراداتش برطرف شود؛ بنابراین احتمال برخورد با باگ‌های عجیب و غریب خیلی دور از ذهن نیست.

در آخر باید گفت که این قابلیت‌ها فعلا به زبان  انگلیسی محدود می‌شوند.

 

خلاصه پیام‌ها در Android Auto با هوش مصنوعی

خواندن پیام‌ها در هنگام رانندگی کار راحتی نیست و ممکن است به تصادف و یا اتفاقات بدتر ختم شود. از طرفی نمی‌توان بعد از دریافت هر نوتیفیکیشنی ماشین را متوقف کرد و به گوشی نگاه کرد. از این رو گوگل به دنبال استفاده از هوش مصنوعی برای حل این مشکل با ویژگی جدید خلاصه‌سازی متن Android Auto است. گوگل می‌خواهد با کمک AI به رانندگان کمک کند تا راحت‌تر خلاصه پیام‌های خود را دریافت کنند و در حین رانندگی مجبور به خواندن متون طولانی نشوند. این قابلیت هم‌زمان با معرفی سری گلکسی S24 معرفی شد و حالا عرضه عمومی آن آغاز می‌شود.

خلاصه پیام‌ها در Android Auto با هوش مصتوعی

Android Auto اکنون از هوش مصنوعی برای خلاصه کردن پیام‌های متنی و چت‌های گروهی در حین رانندگی استفاده می‌کند. همچنین پاسخ‌ها و اقداماتی که برای آن موقعیت مرتبط به نظر می‌رسند را پیشنهاد می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که با یک بار ضربه پیامی را ارسال کنید، ETA خود را به اشتراک بگذارید، یا تماسی را شروع کنید.

 

اضافه شدن یادداشت‌های دستی به گوگل داکس

از این پس در سرویس Google Docs می‌توانید با دست خط خودتان یا با قلم موبایل و تبلت یادداشت نویسی کنید. گوگل این امکان را فراهم کرده تا بتوانید موضوعات مهم را در داکس مشخص کنید و از خودکارها و هایلایت‌های رنگی و متفاوتی برای این کار استفاده کنید.

اضافه شدن یادداشت‌های دستی به گوگل داکس

در این ویژگی جدید شما می‌توانید رنگ قلم و نوع هایلایت‌ها را با رنگ‌های مختلف شخصی سازی کنید تا هر یادداشت و علامت‌گذاری ویژگی متفاوتی داشته باشد و به راحتی بتوانید آن‌ها را پیدا کنید.

 

پشتیبانی از Spotify Connect در اندروید سوییچر

Android output Switcher یکی از قابلیت‌های اندروید برای جابه‌جایی بین دستگاه‌های مختلف هنگام پخش موسیقی است. تا کنون این قابلیت فقط برای Youtube Music فعال بود، اما حالا Spotify connect هم به آن اضافه شده است. در CES 2023، گوگل اعلام کرده بود که در حال همکاری با Spotify برای اضافه شدن این ویژگی به دستگاه‌های Spotify Connect است. با اینکه این همکاری مدتی طول کشیده است تا به نتیجه برسد، اما حالا پشتیبانی از اسپاتیفای هم فراهم شده تا با کمک قابلیت Spotify Connect بتوانید بین دستگاه‌های مختلف سوئیچ کنید.

 

نمایش اطلاعات Health Connect در Fitbit

برنامه Fitbit اپلیکیشنی کاربردی برای کسانی است که به فکر تناسب اندام و سلامت خود و پیگیری فعالیت‌های ورزشی هستند. گوگل در رویداد MWC اعلام کرده  که این اپ هم اکنون می‌تواند اطلاعات خود را با Health Connect سینک کند. همچنین Fitbit می‌تواند داده‌های ارسال شده به Health Connect را از طریق برنامه‌های دیگر مانند AllTrails، Oura Ring و MyFitnessPal نمایش دهد تا تصویری بهتر و جامع از تناسب اندام و وضعیت سلامتی خود داشته باشید.

 

اضافه شدن بلیط‌های پرواز به Wear OS

کاربران ساعت‌های گلکسی واچ سامسونگ از ابتدای سال متوجه امکان مشاهده مجوزهای Google Wallet در ساعت‌های Wear OS خود شده‌اند. از این رو گوگل هم در این رویداد به طور رسمی این قابلیت را تایید و اعلام کرد.

بلیط‌های پرواز و موارد دیگر در ساعت‌های هوشمند Wear OS

حالا کاربران می‌توانند از طریق Google Wallet و مستقیماً از روی ساعت Wear OS به بلیط‌های پرواز، رویدادها، عضویت در باشگاه و موارد دیگر دسترسی داشته باشند. با این ویژگی شما می‌توانید انتخاب کنید که کدام بلیط‌ها نمایش داده شده و کدام‌ها پنهان شوند.

 

حمل و نقل عمومی با Google Maps در Wear OS

در حالی که Wear OS و ساعت‌های هوشمند محدودیت‌های خاص خود را دارند اما همیشه کمی عجیب به نظر می‌رسید که اپلیکیشن گوگل مپس از راهنمایی‌های مربوط به مسیریابی پشتیبانی نمی‌کرد و مسیرهای حمل‌ونقل در Wear OS در دسترس نبود تا بتوانید در حین رانندگی گوشی خود را کنار بگذارید و از ساعت هوشمند برای این کار استفاده کنید.

مسیریابی با Google Maps در Wear OS

گوگل هم اکنون این مشکل را برطرف کرده است تا به‌راحتی بتوانید در حین رانندگی یا پیاده بدون اینکه از گوشی خود استفاده کنید با کمک ساعت هوشمند خود مسیرها را پیدا کنید و کمتر در ترافیک و خیابان‌ها سردرگم شوید.

 

پشتیبانی از Screen Reader برای Lens گوگل مپس

در اکتبر 2023، کمپانی گوگل قابلیت Lens را با ویژگی‌های هوش مصنوعی در Maps ارتقا داد. حالا شما می‌توانید در اپلیکیشن گوگل مپس روی نماد Lens در نوار جستجو کلیک کنید و دوربین گوشی خود را به سمت اطراف و سوژه‌ها بگیرید تا اطلاعاتی درباره دستگاه‌های خودپرداز، رستوران‌ها و خدمات اطراف به شما بدهد. حالا در سال جدید، گوگل در رویداد MWC خبر پشتیبانی از Screen Reader پیشرفته برای Lens نقشه را می‌دهد. با این آپدیت جدید، ویژگی  TalkBack گوشی شما می‌تواند اطلاعات مربوط مکان مورد نظر مانند ساعات کاری، رتبه‌بندی و موارد دیگر را بلند برای‌تان بخواند.

 

عرضه هوش مصنوعی در Lookout

در سپتامبر 2023 گوگل اعلام کرد که اپلیکیشن Lookout به ویژگی جدیدی برای پرسش و پاسخ (Q&A) تصویر مجهز می‌شود. این ویژگی از هوش مصنوعی برای تولید کپشن خودکار برای تصاویر، تصاویر آنلاین و تصاویر موجود در پیام‌ها استفاده می‌کند.

تولید کپشن خودکار در Lookout

حالا در این رویداد، گوگل اعلام کرده که علاوه بر این کپشن‌های خودکار، شما می‌توانید برای توضیح بیشتر تصویر سوالاتی بپرسید. این ویژگی اکنون در سطح جهانی فقط برای کاربران انگلیسی زبان عرضه شده است.

حالا نظر شما در مورد سورپرایزهای گوگل در نمایشگاه MWC 2024 چیست؟ کدام قابلیت‌های معرفی شده بیشترین کاربرد را برای شما دارند؟ در کامنت‌ها با ما در ارتباط باشید.

نویسنده : mehran osmannejad
تاریخ انتشار 2 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 5
5/ 4.4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Nurse

هنوز باگ زیادی داره

۰۹ اسفند ۱۴۰۲
SinaRe8596

آقا عالی

۰۸ اسفند ۱۴۰۲
Limb0onTop

جالبه

۰۸ اسفند ۱۴۰۲
ali.sh2004

اون قابلیت خلاصه کردن پیاما خیلی خوبه

۰۸ اسفند ۱۴۰۲
Amir ali namaei

اول.جالب بود

۰۸ اسفند ۱۴۰۲