وضعیت آشفته بازار موبایل ایران؛ iPhone 13 نخرید!

فقط تو بازار ایرانه که آیفون ۱۵ پرومکس از آیفون ۱۴ پرومکس ارزون تره و آیفون ۱۴ پرومکس از آیفون ۱۳ پرومکس ارزون تره! همه اینا رو بذاریم کنار؛ گوشی سامسونگ S23 Ultra که قیمت دلاریش از همه اینا گرون تره؛ تو بازار ایران از همه این گوشی ها ارزون تره! وضعیت بازار، وضعیت آشفته ای هست. همراه موبونیوز باشید که در ادامه این مطلب، میخوام چند تا نکته در مورد بازار آشفته موبایل ایران بهتون بگم.

 

آیفون ۱۳ نخرید!

همین اول بهتون بگم که ماحصل این مطلب اینه که آیفون ۱۳ و آیفون 13 پرو و ۱۳ پرومکس نخرید یا اگه میخواین بخرین؛ از یه جای خیلی مطمئن بخرین. از ۲ سال پیش که اومدن گفتن دیگه امکان واردات گوشی های بیشتر از ۶۰۰ دلار نیست؛ یه سر و صدایی تو بازار ایجاد شد که همه شاکی بودن ولی وقتی ۱ سال پیش دیدیم که گوشی های فولد ۱۸۰۰ دلاری وارد میشن و با گارانتی ۱۸ ماهه شرکتی به فروش میرسن ولی جلوی ورود آیفون ۱۴ گرفته شده؛ فهمیدیم که این قانون گویا فقط برای گوشی های آیفون هست!
دلیل این اتفاق، خیلی ساده است؛ اگر آیفون وارد بازار موبایل ایران نشه، کی بیشتر از همه میفروشه؟ سامسونگ! از پشت پرده اش رو برید بگیرید متوجه میشید که چرا واردات آیفون به مشکل خورد؟ داستان انحصار و رانت و… هست که متاسفانه برامون کاملا آشناست! فرض کنین میخواین پرچمدار بخرین ولی گوشی آیفون ۱۳ پرومکس، ۱۴ پرومکس یا ۱۵ پرومکس رو نمی تونین بخرین؛ خوب چه گزینه دیگه ای براتون میمونه؟ گلکسی S23 اولترا سامسونگ! پس اینو فهمیدیم که این قضیه ممنوعیت فروش آیفون از کجا آب میخوره؛ به خاطر اینکه سامسونگ بیشتر بفروشه!

 

آیفون ۱۳ درست و حسابی توی بازار نیست!

همزمان با اینکه آیفون ۱۴ و ۱۵ توی بازار ایران رجیستر نمیشه؛ از اون سمت هم روسیه درگیر جنگ شده و روسیه هم توی تحریم هست. حالا اینا چه ربطی به قضیه آیفون ۱۳ داره؟ مبدا خرید گوشی هایی که توی بازار ایران به فروش میرسه، بازار امارات هست. اگه شما بری توی هر جایی از امارات که گوشی به فروش میرسه، یه آمار بگیرید؛ متوجه میشید که آیفون ۱۳ به زور پیدا میشه. دلیلش هم اینه که کل موجودی بازار توسط تجار ایرانی و روس خریداری شده. چرا؟ چون توی هر دو تا کشور، امکان فروش گوشی های آیفون 14 و 15 نیست و خوب، سوددهی سوئیچ میکنه روی آیفون سری ۱۳. از اون طرف، این فروش تا یه جایی خوبه و از یه جا به بعد، تمام گوشی های آیفون سری ۱۳ موجود توی بازار ایران، گوشی هایی هستن که یه ورشون بو میده؛ چرا میگم بو؟ دلیلش اینه که موجودی گوشی های خوب و درست و حسابی سری آیفون ۱۳ تا الان تموم شده و چون فروش خاصی هم توی کشورهای دیگه نداره؛ بنابراین اپل هم دیگه این مدل رو تولید نمی کنه و الان فقط گوشی هایی موندن که مشکلات اساسی دارن!

 

اکثر آیفون 13 های توی بازار ایران، رفرش هستند!

از یه جایی به بعد، توی بازار یه بخشنامه ای اومد که توش میگفتن هر کسی میخواد گوشی بیشتر از ۶۰۰ دلار وارد کنه، باید خودش صادر کننده باشه و با دلاری که از صادرات بدست میاره، بره اون گوشی های مثبت ۶۰۰ دلار رو بخره و بیاره تو بازار ایران! این وسط، شرکت هایی که کلا با حوزه واردات موبایل غریبه بودن، صرفا رو حساب اینکه الان این قضیه میتونه برامون سوددهی داشته باشه و دست هم توش کم هست؛ رفتن سراغ بازار موبایل چین برای واردات این گوشی ها. مشکل این قضیه چی بود؟ مشکل اینجا بود که توی اکثر بازارهای چین، گوشی های refurbished یا همون رفرش شده رو جای گوشی های اصلی و سالم به این شرکت های ایرانی فروختن و اینا هم رو حساب اینکه کلا گویا با مقوله گوشی های رفرش آشنا نبودن، روی تعداد بالا مثلا ۱۰ تا ۲۰ هزار تا، این گوشی ها رو خریدن و آوردن ایران و تو بازار فروختن! این یکی از همون بوهایی بود که گفتم گوشی های آیفون ۱۳ تو بازار دارن.


توی همین بازار امارات، یه سری مکان هایی هست که وقتی بهشون سر میزنی، کلی آیفون سری ۱۳ یا حتی آیفون های قدیمی تر هستن که بدنه اشون کاملا سالم هست و حتی درصد سلامت باتری شون بیشتر از ۹۵درصد هست! مگه امکان داره که اینهمه گوشی سری آیفون ۱۳ که اتفاقا همه هم بدون جعبه هستن؛ اینقدر تمیز و مرتب و سالم با این درصد سلامت باتری باشن؟ این قضیه کجاش بو میده؟
اینجا یه سری کارگاه وجود داره که توش آدمایی با ملیت های مختلف هستن که گوشی رو وصل میکنن به کامپیوتر و با برنامه 3uTools میان درصد سلامت باتری گوشی رو دستکاری میکنن؛ باز کنار اینا، یه سری دیگه نشستن که دارن قاب آیفون رو پولیش میکنن یا قاب رو کلا عوض میکنن و گوشی رو اسمبل میکنن؛ یه جورایی مثل صافکاری ماشین یا دستکاری کیلومتر ماشین! دقیقا دارن همین کار رو با آیفون های سری ۱۳ انجام میدن و توی پک های ۵۰ تایی و ۱۰۰ تایی بدون هیچ کارتون و آداپتور شارژ و هیچی، میفروشن. از اونور، یه سری دیگه هم میان برای اینا کارتون و آداپتور میزنن؛ محصول نهایی چی میشه؟ یه آیفون کار کرده و ریپک شده ای که وارد بازار ایران میشه و به اسم آیفون ۱۳ نو به فروش میرسه!

 

یا آیفون ۱۳ نخرید یا از جای مطمئن بخرید!

به همه این دلایلی که گفتم، بهتون میگم که آیفون ۱۳ نخرید اما اگه همچنان اصرار به خرید گوشی های این سری آیفون دارین؛ حداقل از یه جای معتبر بخرین و حواستون خیلی خیلی جمع باشه چون اکثر آیفون های فعلی موجود توی بازار، واقعا گوشی های سالمی نیستن و به اصطلاح، بو دارن!
حالا از کجا بفهمیم که این آیفون ۱۳ که میخوایم بخریم؛ گوشی بو داری هست یا نه؟ اول اینکه از فروشنده معتبر بخرین و ازش بخواین که کاملا شفاف بهتون بگه که این آیفونی که میخواین بخرین، آیفون نات اکتیو هست یا نه یا اینکه اگر اکتیو هست، کار کرده یا بدون کارکرد هست؟ راه شفاف سازی این مورد هم، همون شناسه یا IMEI گوشی هست که باید قبل از اینکه گوشی رو آنباکس کنه، توی سایت اپل بزنین که سال تولید و اکتیو شدن یا نشدن گوشی رو مشخص کنه. از اون طرف، سریال نامبر گوشی آیفون ۱۳ که میخواین بخرین رو چک کنین و اگه اولش با حرف F شروع شده باشه، به معنای رفرش بودن گوشی یا تعویض سخت افزارش هست که خوب باید خیلی حواستون رو جمع کنین.
یه نکته دیگه ای هم بهتون بگم؛ این اواخر یه سری شرکت اومدن که آیفون ۱۳ رو با قیمت های پایین و پرداخت مدت دار میفروشن. حواستون باشه که این آیفون ها، دقیقا همون آیفون های رفرشی هستن که بهتون گفتم درصد باتری و بدنه و این چیزها رو عوض میکنن و گنجشک رنگ کرده رو جای قناری بهتون میفروشن! و شما روحتون هم خبردار نمیشه و شاید ۶۰ تا ۷۰ روز بعد از خریدنش متوجه بشید چون اینقدر قشنگ پک شده و همه چیزش اوکی هست؛ در حالی که این آیفون قبلا کار کرده هست و الان فقط ظاهرش رو درست کردن.

 

جمع بندی

پیشنهاد اولم اینه که کلا آیفون ۱۳، ۱۳ پرو یا پرومکس نخرین؛ چرا؟ چون قیمت فوق العاده بالا و شک و شبهه زیاد روی دستگاهی که میخرین، میتونه مغزتون رو آزار بده. از طرف دیگه، وقتی میگم نخرید؛ دارم به اون کسی لطف میکنم که باعث این اتفاق شده که آیفون وارد نشه؛ من بیام بگم شما نخرین تا در نهایت شما برین اون چیزی که اون آدم وارد میکنه و مثبت ۶۰۰ دلار هست رو بخرین! گرفتین این بازی کجاش چرک هست؟ من از این چیزاست که ناراحتم. وضعیت بازار خیلی آشفته است و پشتش رانت هایی هست که هممون میدونیم؛ رانت های کسایی که از ۲ سال پیش تبر به ریشه بازار زدن و هنوزم ول کن نیستن و دارن بازم یه کارای دیگه میکنن تا بازار رو بیشتر سمت انحصار ببرن. مدل خودرویی رو دیدن و حالا با چشیدن طعم سودهای عجیب و غریب، بازم این بازار رو انحصاری تر بکنن. مغزم سوت میکشه از این وضعیت بازار و تنها کاری که از دستم برمیاد اینه که ویدیو بسازم و از این اتفاقات بگم؛ تازه یه سری اتفاق جدید هم داره پیش میاد مثلا یکیش اینه که میخوان اینو تصویب کنن که هر کسی که از شرکت مادر، نامه داشته باشه میتونه گوشی وارد کنه و اینم دوباره بازار رو سمت انحصار میبره. یه سری بازی های جدیدی داره اتفاق میفته که توی بازی هایی ریشه داره که از ۲ سال پیش داریم میبینیم. چی میتونیم بگیم؟ مراقب گوشی های سری آیفون ۱۳ باشید؛ پولایی که بابتشون زحمت کشیدین رو برای همچین گوشی با هزار تا داستان خرج نکنین.

نویسنده : الهام بهمن پور
تاریخ انتشار 5 ماه پیش
برچسب ها

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 23
5/ 4.3

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Amir Mahdi Arash

سلام
اگر آیفون 13 رو از فروشگاه نیک دیجی بخریم شما تأیید می کنید ?
دسته دو نیست ؟
نات اکتیو است آیفون های نیک دیجی ؟؟؟

۲۷ اسفند ۱۴۰۲
Amir Mahdi Arash

سلام
اگر آیفون 13 رو از فروشگاه نیک دیجی بخریم شما تأیید می کنید ?
دسته دو نیست ؟
نات اکتیو است آیفون های نیک دیجی ؟؟؟

۲۷ اسفند ۱۴۰۲
tahamousavi

آیا پایان آیفون در ایران نزدیک است؟؟؟

۲۰ دی ۱۴۰۲
kni5ht

سلام
در قسمتي از متن نوشتيد كه براي چك كردن رفرش نبودن ايفون ١٣: سریال نامبر گوشی آیفون ۱۳ که میخواین بخرین رو چک کنین و اگه اولش با حرف F شروع شده باشه، به معنای رفرش بودن گوشی یا تعویض سخت افزارش هست!
در حالي كه گويا Model Number بايد چك بشه و نه Serial Number، درسته؟

۱۳ دی ۱۴۰۲
Shayan.86

خیلی بده
واقعا نظرم به آیفون 13 کاملا عوض شد
پس ناچارم ، تو اون بازه قیمتی هم S23ultra بهترین انتخابه به نظرم
ممنونم از مقالتون خیلی بدردم خورد🌹🙏

۲۵ آذر ۱۴۰۲
united1878

درباره دستگاه 2 سیم کارت شدن گوشیا که برای ایفون میشه استفاده کردن به منظور برگردوندن انتن توضیح بدید همون دستگاه Ikos

۲۴ آذر ۱۴۰۲
united1878

ایفون 15 میخریم ولی ارزش داره به دردسرهای پریدن انتنش؟

۲۴ آذر ۱۴۰۲
Amir A B

بازار خیلی بو داره 🧐

۲۲ آذر ۱۴۰۲
the.mehdi

ایفون نخرین چیه اقا😂

۲۱ آذر ۱۴۰۲
Emran.B1388

عجب

۲۱ آذر ۱۴۰۲
alirezanikkhah

بازار ایفون همیشه توش از این کارها بوده ولی این چند وقت خیلی تشدید شده

۲۱ آذر ۱۴۰۲
TAHA2009

ما تا حالا آیفون نخریدیم از این به بعدم نمیخریم

۲۰ آذر ۱۴۰۲
Limb0onTop

وضعیت مزخرفه….

۲۰ آذر ۱۴۰۲
Nurse

پرتقال فروش رو باید پیدا کنیم

۲۰ آذر ۱۴۰۲
EminEm 19

کی میتونع بخرع اصلا چیزایی میگید هااا 😐😂

۲۰ آذر ۱۴۰۲
    Shayan.86

    چرا خب من میتونم ولی حیف نظرم بهش کاملا عوض شد

    ۲۵ آذر ۱۴۰۲
    Shayan.86

    چرا خب من میتونم ولی دیگه نمیخوامش

    ۲۵ آذر ۱۴۰۲
alirza.amiry

gole matlab inke vaghan iran jaye zendiye aroom nist!

۲۰ آذر ۱۴۰۲
Vahid1358

کلا با آیفون نیستم

۲۰ آذر ۱۴۰۲
Mahayd24

حالا اگه فهمیدن

۲۰ آذر ۱۴۰۲
    Mohammad14558

    واقعا عجیبه
    فقط باید یه جای مطمئن خرید کنی

    ۲۰ آذر ۱۴۰۲
SinaRe8596

واقعا اوضاع خطرناکیه

۲۰ آذر ۱۴۰۲
hamidcipher

واقعا قیمت‌ها بالاست و ارزش ندارن بگیری!

۲۰ آذر ۱۴۰۲