راهنمای راه اندازی مغازه کامپیوتری

اگر به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شدید و سرمایه نسبتا مناسب در طول تحصیل کسب کردید یا اینکه تونستید از طرف خانواده جذب سرمایه کنید و یا دیگه از کارمندی خسته شدید و به فکر راه اندازی کسب کار جدیدی هستید و در حوزه کامپیوتر و تکنولوژی هم سر رشته ای دارید، راه اندازی مغازه فروش لوازم جانبی کامپیوتر و خدمات میتونه گزینه مناسب و با درآمد خوبی باشه. البته این مسیر آنچنان راحت و بدون دردسر نیست و اگه بدون اطلاع از بعضی مشکلات و نکات وارد این حوزه بشید ممکنه نه تنها به درآمد مناسبی نرسید، بلکه سرمایه اولیه خودتون رو هم در زمان اندکی از دست بدید. با راهنمای راه اندازی مغازه کامپیوتری همراه موبونیوز باشید تا موارد و نکاتی که باید در این مسیر بهش توجه داشته باشید رو با هم بررسی کنیم.

 

درآمد مغازه کامپیوتری از کجاست؟

اولین دغدغه در زمان راه اندازی یک کسب و کار و بیزینس منابع درآمدی اون شغل و کسب و کار هستن. با اطلاع داشتن از روش های مختلف کسب درآمد شما میتونید مشخص کنید که در کدام حوزه مهارت و تبحر بیشتری دارید و میتونید از این کدام روش ها در زمان بیشتری به درآمد بهتری برسید. در ادامه دوتا از مهم ترین راه های کسب درآمد از یک مغازه کامپیوتری رو بررسی میکنیم.

 

خدمات فنی و کامپیوتری

خیلی از افراد به علت نداشتن اطلاعات و دانش فنی کافی در زمینه تکنولوژی و کامپیوتر ندارند و نیاز به یک فرد ماهر با دانش کافی برای نصب ویندوز، نصب برنامه و عیب یابی کلی سخت افزار سیستم خانگی یا لپ تاپ خودشون دارند. به همین دلیل مغازه و فروشگاه ها، به خصوص مغازه های محلی، میتونن گزینه مناسبی برای ارائه این دسته از خدمات باشند. تعمیرات لپ تاپ و PC، اسمبل سیستم های کامپیوتری هم جزو دسته خدماتی هستن که میتونن توی یک مغازه کامپیوتری ارائه بدید، حتی به صورتی که میتونن جزو منابع درآمدی اصلی یک کسب و کار باشن.
البته برای ارائه خدمات بهتر و کسب درآمد بیشتر شما باید مهارت خوبی در رفع مشکلات فنی کامپیوتر داشته باشید که این مهارت فقط با دونستن یک سری اطلاعات فنی به دست نمیاد و باید با کسب تجربه به این مهارت برسید، چون در زمانی که مشتری به شما مراجعه میکنه زمان آزمون و خطا و یاد گرفتن نیست. رعایت انصاف در زمینه هزینه های خدمات هم باعث رضایت بیشتر مشتری و در نتیجه کسب درآمد بیشتر شما میشه.

 

لیست خدمات مغازه کامپیوتری

برای اینکه با خدمات فنی که در مغازه کامپیوتری قابل ارائه هست بیشتر آشنا بشید در ادامه به برخی از خدمات مهم در این زمینه اشاره میکنیم تا اگر به هر یکی از این موارد گفته شده آشنا هستید، بتونید در این زمینه شروع به فعالیت کنید یا اگر تازه کار هستید، بتونید با آشنایی با موارد گفته شده، با توانایی های بیشتری وارد این بازار بشید.

  • خدمات نرم افزاری شامل: نصب و راه اندازی ویندوز، نصب نرم افزارهای کاربردی، نصب آنتی ویروس، راه اندازی و اتصال پرینتر و اسکنر و ریکاوری و بازیابی اطلاعات پاک شده
  • خدمات سخت افزاری شامل: تعمیر و سرویس لپ تاپ (سرویس چسب سیلیکون پردازنده مرکزی و گرافیکی، پاکسازی گرد و غبار، ارتقا رم و هارد لپ تاپ و کامپیوتر خانگی) و اسمبل و جمع آوری سیستم
  • خدمات شبکه و چاپ شامل: پرینت و اسکن مدارک، شارژ و سرویس کارتریج و پرینتر، راه اندازی مودم ADSL و همراه

 

فروش لوازم جانبی کامپیوتر

اگر شما قصد ارائه خدمات فنی در مغازه رو دارید، باید مقداری کالا، به خصوص لوازم جانبی در مغازه موجود کنید. اما در سال های اخیر با توجه به رشد دلار و بالا رفتن قیمت کالاهای کامپیوتری، مخصوصا کالاهای سخت افزاری، نیاز به سرمایه زیادی برای موجود کردن کالاهای مختلف از دسته بندی های مختلف داریم. به همین دلیل برای راه اندازی یک مغازه کامپیوتری که کاملا بر اساس فروش سخت افزار باشه علاوه بر نیاز داشتن به سرمایه اولیه زیاد، خواب سرمایه و کاهش و افزایش قیمت هم به همراه داره که میتونه در مدت کوتاهی نه تنها سودی به شما نرسونه بلکه باعث ضرر و زیان هم بشه. البته اگر به صورت موردی و با توجه به درخواست مشتری یا به اصطلاح بک تو بک کالاهای سخت افزاری تهیه بشه میتونه سود و گردش مالی مناسبی برای شما در اوایل کار داشته باشه. در کنار این مورد اسمبل و جمع کردن کامپیوترهای شخصی هم با توجه به نیاز و درخواست مشتری میتونه سودآوری مناسبی برای شما داشته باشه.
فروش لوازم جانبی کامپیوتر مثل موس، کیبورد، کول پد و …. با سرمایه اولیه کمتری امکان پذیره و سود کوتاه مدت بیشتری نیز میتونه داشته باشه. با اینکه دانلود کردن و نصب نرم افزارها و بازی ها بسیار راحت تر و در دسترس تر شده، هنوز فروش پک های نرم افزاری و بازی، به خصوص در شهرهای کوچک تر و با فاصله زیاد از مراکز استان ها گزینه مناسب و با سود خوبی به شمار میره. در کنار تهیه و موجود کردن این دسته از لوازم جانبی میتونید به ارائه خدمات فنی کامپیوتر هم مشغول باشید.

فروش لوازم جانبی کامپیوتر

لیست کالاهای قابل فروش در مغازه کامپیوتری

با توجه به تنوع بالای محصولات در حوزه های مختلف اگر آشنایی زیادی با دسته بندی های موجود در بازار نداشته باشید ممکنه تهیه محصولات مناسب برای یک مغازه کامپیوتری برای شما مقداری سخت بشه. به همین دلیل در ادامه به چند دسته از کالاهای مناسب برای فروش در مغازه یا فروشگاه کامپیوتری اشاره میکنیم. همونطور که در بخش قبلی اشاره کردیم تا با توجه به علاقه و حوزه کاری که در منطقه مور نظر شما نیاز اون احساس میشه، محصولات دسته بندی مورد نظر رو تهیه کنید. اگر سرمایه کمتری دارید، خرید و فروش لوازم جانبی کامپیوتر و لپ تاپ میتونه گزینه با ریسک کمتر و فروش آسان تری باشه.

  • لوازم جانبی کامپیوتر و لپ تاپ شامل: موس، کیبورد، پد موس، هدفون و هدست، اسپیکر، کابل HDMI، کابل برق، کابل پرینتر و …
  • کالاهای سخت افزاری شامل: مادربرد، CPU، کارت گرافیک، رم، هارد، کیس، مانیتور، پاور یا منبع تغذیه و …
  • لوازم جانبی ذخیره سازی اطلاعات شامل: هارد اکسترنال، کیف هارد، فلش مموری و کارت حافظه SD و میکرو SD
  • تجهیزات شبکه شامل: مودم، کارت شبکه، روتر، کابل شبکه (Lan) و …
  • لپ تاپ
  • نرم افزار و بازی

 

مراحل راه اندازی مغازه کامپیوتری

اگر با توجه به توضیحات ارائه داده شده قصد فعالیت در این حوزه شغلی رو دارید، دانستن مراحل راه اندازی یک مغازه کامپیوتری میتونه دردسرهای اولیه شما رو کاهش بده تا شما بتونید بیشتر در حوزه شناخت بازار هدف و دسته بندی خدمات و محصولاتی که قصد فروش و ارائه دارید وقت بیشتری بزارید. پس برای راه اندازه مغازه کامپیوتری باید به موارد زیر حتما توجه داشته باشید.

 

تعیین میزان سرمایه اولیه

یکی از مواردی که میتونه تاثیر مستقیمی در درآمد نهایی و خالص شما داشته باشه میزان سرمایه اولیه شما هست. البته با توجه به شرایط املاک و اجاره ها با اینکه بخش زیادی از سرمایه شما به اجاره مغازه تخصیص پیدا میکنه ولی نباید به عنوان سرمایه در گردش به اجاره بها نگاه کنید و این بخش از سرمایه شما به اصطلاح سرمایه ثابت هست. سرمایه در گردش شما کالاهای مغازه، ابزارهای فنی و سیستم های مورد نیاز شغل شما هستند. به همین دلیل بخش زیادی از سرمایه تون رو باید به خرید کالا اختصاص بدید تا بتونید با گردش مالی مناسب، کالاهای بیشتری در فروشگاه یا مغازه خودتون موجود کنید. به طور معمول سود خالص (کسر هزینه ها، اجاره مغازه، هزینه نیروها و مالیات) مغازه های فروش لوازم جانبی کامپیوتری چیزی بین 20 تا 30 درصد است. البته در اوایل کار این عدد ممکنه کمتر باشه. پس با توجه به میزان سرمایه ای که دارید باید بین سرمایه ثابت یا اجاره بها مغازه و سرمایه در گردش یا کالاهای خودتون تعادل مناسبی ایجاد کنید.

 

انتخاب تمرکز در حوزه کاری؛ خدمات یا فروش لوازم جانبی؟

با توجه به توضیحاتی که در بالا دادیم اگر سرمایه اولیه کمی دارید بهتره بیشتر تمرکز خودتون رو ارائه خدمات فنی بدید که نیاز به سرمایه اولیه زیادی نداره اما باید مهارت های فنی و تجربه مناسبی در این زمینه داشته باشید. ارائه خدمات فنی به دلیل نیاز نداشتن به کالا برای کسب درآمد، خواب سرمایه خاصی هم نداره. ارائه خدمات تعمیرات و خدمات فنی حرفه ای تر هم میتونه باعث کسب درآمد بیشتر بشه. اما به دلیل نیاز به دانش و تجربه فنی شما در اوایل کار نمیتونید خیلی راحت وارد این حوزه بشید و بهتره مدتی در کسب و کارهای دیگه مشغول بشید تا بعد از کسب تجربه کافی و همچنین داشتن سرمایه مناسب شروع به ارائه این نوع خدمات کنید.
فروش کالا و لوازم جانبی سود بالایی داره ولی اولا نیاز به سرمایه زیاد، فضای کافی مغازه و ویترین داره و مقداری هم خواب سرمایه و دورریز محصولات خراب و مشکل دار هم هست اما به دلیل اینکه شما سرمایه تون رو تبدیل به کالا کردید، میتونه مقداری در مقابل تورم زیاد کشور شما رو پوشش بده و با سود مناسبی هم که داره میتونید درآمد مناسبی در طی طول کار کسب کنید.
پس با توجه به موارد گفته شده، باید ببینید در کدوم بخش توانایی بیشتری دارید و شروع به فعالیت کنید. البته در ادامه کار و رشد کسب و کار میتونید بخش های دیگه ای به کسب و کار برای رشد درآمدتون اضافه کنید.

 

انتخاب محل و متراژ مغازه

اولین موردی که باید به اون توجه داشته باشید محل و متراژ مغازه است. شما باید به توجه به سرمایه اولیه ای که دارید دنبال مغازه یا فروشگاه باشید. تهیه مغازه در خیابان فرعی یا پاساژهای تازه تاسیس و یا خلوت با سرمایه کمتری امکان پذیره. ولی برای باز کردن یک مغازه خدماتی توصیه میشه حداقل در خیابان اصلی یا در محلی با پاخور مناسب مغازه تاسیس بشه. کاربری منطقه هم تاثیری به سزایی در نوع خدمات ارائه شده توسط شما داره، برای مثال خدمات چاپ و ماشین های اداری در منطقه تجاری خواهان بیشتری داره اما در مناطق مسکونی فروش کالا و محصول گزینه مناسب تری به شمار میره.
اگر مغازه ای با متراژ بالا در محله ای خوب تهیه کنید و بخش زیادی از سرمایه خودتون رو درگیر پول پیش و اجاره بها بکنید، امکان تهیه کالا و محصولاتی برای پر کردن مغازه نخواهید داشت. پس باید دنبال مغازه با متراژی باشید که تناسب مناسبی بین سرمایه ثابت و سرمایه در گردش شما ایجاد کنه.

 

تهیه جواز کسب مغازه

بعد از انتخاب مکان مغازه باید به دنبال جواز کسب مورد نیاز برای شروع فعالیت باشید. با توجه به تنوع دسته های این حوزه و همچنین مشکلات صنفی فعالیت در حوزه هایی که مربوط به جواز کسب شما نیست بهتره قبل از گرفتن جواز کسب، کاملا حوزه کاری خودتون رو مشخص کنید یا ریسک پلمپ شدن و یا هشدار ماموران اداره تعزیرات و کلی کاغذ بازیو به جون بخرید! با توجه به اینکه در سال های مختلف ممکنه مدارک مورد نیاز و زمان صورت جواز کسب تغییر پیدا کنه بهتره به دفاتر اتحادیه صنف کامپیوتر شهر خود مراجعه کنید.

 

چینش ویترین

اگر در زمینه ارائه خدمات کامپیوتری قصد فعالیت کردن دارید، تهیه ویترین گران قیمت و تجهیز مغازه با توجه به اینکه بعد از اتمام قرارداد، با توجه به عدم قطعیت گرفتن کار مغازه، خیلی انتخاب منطقی و درستی نیست. ولی در زمینه فروش کالا، به خصوص کالاهای گرون قیمت تر باید موازی با تهیه محصولات ویترینی مناسب و جذاب برای قرار دادن محصولات مختلف انتخاب کنید. برای مثال اگر قصد فروش کابل یا بازی و نرم افزار دارید باید توری و رگال هایی در معرض دید برای انتخاب راحت تر مشتری تهیه کنید.

 

راه اندازی پیج کسب کار شما در شبکه های اجتماعی

با توجه به رشد قابل توجه اینترنت و به طبع اون شبکه های اجتماعی در ایران حضور آنلاین کسب و کار شما در این شبکه های دیگه خیلی انتخابی نیست و اگر به دنبال رشد کسب و کار و مغازه خود هستید برای ایجاد برندینگ و شناخته شدن باید به این موضوع توجه زیادی داشته باشید و در اکثر شبکه های اجتماعی پیج مغازه خود رو ایجاد کنید. در اوایل کار به دلیل درآمد نسبتا کمتر نیازی به استخدام نیرو و ادمین برای پیج خودتون ندارید و خود شما یا اگر شریکی دارید میتونید به صورت روزانه یا هفتگی محتوای اختصاصی برای پیج تهیه کنید. برای مثال اگر در حوزه خدمات و تعمیرات هستید، میتونید برای ترفندها و عیب های رایج در حوزه کامپیوتر محتوا تولید کنید و یا اگر در حوزه فروش قطعات کامپیوتر هستید میتونید در مورد راهنمای خرید کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ در بازه های مختلف محتوا تولید کنید.

 

در کنار فروش حضوری، سایت و آنلاین شاپ هم راه بندازیم؟

با اینکه خرید کالا و خدمات در بستر شبکه های اجتماعی و به خصوص اینستاگرام همه گیر و راحت شده اما فروش از طریق سایت به دلیل نداشتن محدودیت های اینترنتی و روش های تبلیغات ارزان تر، میتونه گزینه مناسبی در طولانی مدت باشه. ولی به دلیل هزینه های راه اندازی و پشتیبانی سایت، سئو و تولید محتوا برای یک کسب و کار تازه تاسیس و همچنین پروسه طولانی اعتبار گرفتن سایت، راه اندازی آنلاین شاپ برای یک مغازه کامپیوتری تازه تاسیس خیلی منطقی نیست. هزینه های ارسال، سود کم برای رقابت با رقبای معروف و گردن کلفت بازار هم باعث میشه شروع فعالیت در زمینه فروش آنلاین سود چندانی برای شما نداشته باشه. البته در ادامه کار با راه اندازی سایت میتونید حجم بیشتری از کالاها رو خریداری کنید تا هم قیمت محصولات خریداری شده برای مغازه پایین تر بیاد و بتونید سود بیشتری کسب کنید.

 

خرید کالا؛ حضوری یا آنلاین؟

در ابتدای کار و شروع فعالیت برای تهیه کالاها توصیه میشه به مراکز خرید مراجعه کنید. برای مثال در شهر تهران میتونید به پاساژ ولیعصر، پاساژ ایران و پاساژ رضا که در خیابان ولیعصر و تقاطع میدان ولیعصر و چهارراه ولیعصر مراجعه کنید. توصیه ما به شما این هست که در ابتدا به مغازه های مختلف با دسته بندی های مختلف مراجعه کنید و با اطلاع از قیمت ها، کالاهای موجود در بازار و شرایط ارسال با مقایسه قیمت ها تصمیم به خرید کالاهای مورد نیاز بگیرید. چون بعضی از فروشنده با توجه به تعداد و نوع کالاهایی که تهیه میکنید ممکنه قیمت متفاوتی به شما بدن، پس مقایسه قیمت مغازه ها و پخش کننده در سر فرصت انتخاب مناسب تری به شمار میره.

خرید کالا؛ حضوری یا آنلاین؟
با توجه به گسترش فروش آنلاین خرید آنلاین کالاها به صورت عمده هم میتونه در وقت و هزینه های رفت و آمد شما صرفه جویی کنه و شما میتونید به راحتی تمامی محصولات مورد نیاز مغازه رو انتخاب، قیمت های کالاها رو با سایت ها و پخش کننده ها مقایسه کنید و به راحتی خرید عمده مغازه رو تکمیل کنید. فروشگاه اینترنتی ایویز با داشتن سبد کاملی از محصولات از دسته بندی گلس، قاب و لوازم جانبی گوشی گرفته تا لوازم جانبی کامپیوتر میتونه امکان انتخاب و مقایسه راحت محصولات رو در اختیار شما قرار بده تا بتونید تمامی محصولات مورد نیاز مغازه رو به صورت یکپارچه و با یک هزینه ارسال معقول خریداری کنید. برای خرید از ایویز میتونید با ثبت نام در سایت و تایید حساب کاربری قیمت کالاها رو به صورت عمده مشاهده کنید.

 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به صورت خیلی کلی روند راه اندازی مغازه کامپیوتری رو بررسی کنیم تا اگر قصد فعالیت در این حوزه دارید بتونید با دیدی باز و با دونستن نیازها، مشکلات و سختی های وارد این کسب و کار بشید. سعی کردیم بهترین روش ها برای خرید کالا به صورت حضوری و آنلاین رو به شما معرفی کنیم تا در اوایل کار از هدر رفت و خواب سرمایه جلوگیری کنید. ممنون که تا انتهای این مقاله همراه موبونیوز بودید.

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 1 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 6
5/ 4.8

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Nurse

تشکر

۲۱ فروردین ۱۴۰۳
Mhch8877

بیشتر بزارید از این مقاله ها

۲۰ فروردین ۱۴۰۳
Mhch8877

جالب بود

۲۰ فروردین ۱۴۰۳
Mhch8877

با وجود تبلیغاتی بودن به درد بخوره

۲۰ فروردین ۱۴۰۳
Pooriya86

از این مقاله ها بیشتر بزار

۱۹ فروردین ۱۴۰۳
ali.sh2004

مقاله ی جالبی بود، میتونه کار بعضیا وه میخان تازه استارت کارشونو بزننو راحت تر کنه

۱۹ فروردین ۱۴۰۳