5 برنامه‌ی افزایش عمر باتری گوشی های اندرویدی

اپ‌های ذخیره شارژ باتری به‌ عنوان ابزاری جهت افزایش طول عمر انرژی بین هر بار که باتری دستگاه تان را شارژ می‌کنید توسعه پیدا کرده‌اند. اما حقیقت چیز دیگری است؛ پیدا کردن اپلیکیشنی که در واقع بتواند انرژی باتری را ذخیره و حفظ کند کار دشواری است چراکه بیشتر کارهایی که می‌توانند این مهم را انجام دهند، کارهایی هستند که باید به‌صورت دستی انجام شوند، مثل کاهش روشنایی نمایشگر، کاهش فرکانس همگام‌سازی دیتا توسط برنامه‌ها، و دیگر موارد مشابه. در بیشتر موارد اگر دلیلی که باعث می‌شود بیشترین انرژی از باتری دستگاه شما هدر رود را پیدا کنید، تا حدود قابل‌توجهی می‌توانید به عمر باتری گوشی یا دستگاه های دیگه خودتان اضافه کنید. اما اگر درصدد هستید تا با استفاده از اپلیکیشن‌های اندرویدی بهتر عمر و مصرف باتری گوشی اندرویدی خودتان را مدیریت کنید، با معرفی 5 برنامه‌ی افزایش عمر باتری گوشی های اندرویدی همراه موبونیوز باشید.

 

برنامه Battery Guru

Battery Guru یک برنامه‌ی فوق‌العاده برای ذخیره‌ی باتری است. البته مثل خیلی از برنامه‌های دیگه کار Battery Guru بستن برنامه و رم خالی کردن نیست، بلکه به شما در ارتقای سلامت باتری گوشی موبایل هوشمند کمک می‌کند. این برنامه با نزدیک شدن دمای باتری به حدی که مشخص می‌کنید و یا با رسیدن به مقداری که تمایل دارید باتری شارژ شود شما را مطلع می‌کند. همچنین روش‌هایی در این برنامه وجود دارد تا سرعت تخلیه باتری کاهش داده شود و شما نیازی به شارژ کردن‌های مکرر نداشته باشید. اگر جزو آن دسته از کاربران هستید که بیشترین استفاده را از اسمارتفون خود دارید، حالت Doze این برنامه که نیازمند روت گوشی است به شما کمک می‌کند با دستورات ADB (ابزاری جهت ارتباط گرفتن بین دیوایس و دیگر گجت‌ها) و اجازه‌هایی که به آن می‌دهید، طول عمر باتری گوشی خود را افزایش دهید.

برنامه Battery Guru

لینک دانلود برنامه Battery Guru در Google Play

 

برنامه Greenify

Greenify یکی دیگر از محبوب‌ترین برنامه‌های ذخیره‌ی باتری است. شناسایی برنامه‌هایی که منجر به روشن نگه داشتن نمایشگر گوشی می‌شوند (و جلوگیری از انجام بیش از حد این کار)، داشتن حالت‌های مختلف حفظ انرژی باتری از جمله ویژگی‌های Greenify است. هم در حالت عادی هم آن‌ها که نیاز به روت دارند و البته بیشترین کارایی این اپ برای زمانی است که گوشی روت شده باشد.

برنامه Greenify

لینک دانلود برنامه Greenify در Google Play

 

برنامه Gsam Battery Monitor

برنامه‌ GSam Battery Monitor در میان اپ‌های ذخیره باتری از محبوبیت بالایی برخوردار است و بیش از یک میلیون بار دانلود شده است. اما دلیل این محبوبیت چیست؟ هیچ کاری برای حفظ باتری انجام نمی‌دهد بلکه کامل‌ترین اطلاعات از برنامه‌هایی که دشمن باتری اسمارتفون شما هستند را در اختیارتان قرار می‌دهد تا بتوانید به‌منظور افزایش عمر باتری آن‌ها را بکار بگیرید. از جمله این اطلاعات می‌توان به جزئیات روشن شدن نمایشگر، دیتاهای مربوط به پردازشگر و سنسورها اشاره کرد. این برنامه هم به دستورات ADB جهت بیشترین کارایی نیاز دارد. اگر گوشی شما روت باشد این برنامه می‌تواند از نهایت توان خود جهت حفظ عمر باتری استفاده کند.
برنامه Gsam Battery Monitor

لینک دانلود برنامه Battery Guru در Google Play

 

برنامه AccuBattery

نحوه عملکرد AccuBattery با بستن برنامه‌هایی که شارژ باتری را به سرعت کاهش می‌دهند تفاوت دارد. این اپ اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا نگرش شما نسبت به سلامت باتری و الگوی استفاده تغییر کند. روتین شارژ را زیر نظر میگیرد و زمان قطع شارژ را به شما هشدار می‌دهد. اطلاعات AccuBattery به شما کمک می‌کند تا نسبت به عملکرد باتری گوشی آگاه باشید و نسبت به افزایش طول عمر آن اقدام کنید.
برنامه AccuBattery

لینک دانلود برنامه AccuBattery در Google Play

 

قابلیت Doze Mode و App Standby

توانایی‌های اندروید برای حفظ انرژی باتری در هیچ برنامه‌ای یافت نمی‌شوند. Doze Mode اسمارتفون شما را هایبرنیت می‌کند؛ اپلیکیشن‌ها زمانی می‌توانند همگام شوند که سیستم‌عامل اجازه دهد و این یعنی ذخیره‌سازی حجم زیادی از انرژی باتری. اگر برای مدتی از اپلیکیشنی استفاده نکنید، قابلیت App Standby استفاده از دیتا و منابع انرژی توسط برنامه‌ را محدود می‌کند. این دو مورد به‌صورت دیفالت در ورژن‌های اخیر اندروید فعال هستند و شما نمی‌توانید آن‌ها را کنترل کنید. ساده بگیم که با استفاده نکردن از برنامه‌ها و استفاده نکردن از گوشی برای زمان اندکی این حالت‌ها فعال می‌شوند و اجازه تخلیه باتری داده نمی‌شود.

 

چه روش‌های دیگری برای حفظ انرژی باتری وجود دارد؟

غول اطلاعات و جستجو، گوگل، کم‌کم در حال بستن درها به روی ابزارهای توسعه‌دهندگی، accessibility و مشابه آن‌هاست. درنتیجه اپ‌هایی که واقعاً می‌توانند انرژی باتری را ذخیره کنند مناسب کاربرانی هستند که گوشی خود را روت کرده‌اند. اما اگر گوشی خود را روت نکردید و یا قصد این کار را در آینده ندارید، می‌توانید با بکار گرفتن راهکارهای ذیل عمر باتری دیوایس خود را افزایش دهید؛ چه گوشی روت شده باشد یا خیر:

حذف برنامه‌ها: به نحوی برنامه را پاک کنید که نه در پس‌زمینه فعال شوند، نه عمر باتری را کاهش دهند. روشی که فضای ذخیره‌سازی حافظه داخلی اسمارتفون را هم افزایش می‌دهد.

کاهش روشنایی نمایشگر: میدانیم که در برخی موارد همچون زیر نور خورشید و در فضای باز نمی‌توانیم نور نمایشگر دیوایس‌مان را کاهش دهیم، اگرچه در حالت کلی هر چه نور صفحه نمایش کمتر باشد انرژی کمتری هم از باتری مصرف می‌شود. نمایشگر گوشی اصلی‌ترین دلیل افت باتری است و تنها روش جلوگیری از کاهش باتری توسط نمایشگر همان پایین آوردن میزان روشنایی است.

از تم و والپیپر تیره برای اسکرین‌های اولد استفاده کنید: امروزه بیشتر تولیدکنندگان موبایل از نمایشگرهای OLED ،POLED و یا AMOLED استفاده می‌کنند و این نمایشگرهای OLED هستند که با خاموش کردن پیکسل به‌منظور نمایش رنگ مشکی به ذخیره‌ی باتری کمک می‌کنند. درنتیجه استفاده از والپیپر یا تم تیره باعث می‌شود بخشی از اسکرین دائماً خاموش باشد و کمک کوچکی به ذخیره انرژی باتری باشد.

بازی نکنید: همگی میدانیم که بازی‌ها قاتل باتری هستند و آنان که در اوقات فراغت خود با گوشی بازی می‌کنند بهتر است در نزدیکی پریز برق و شارژر باشند.

بیشتر از Wi-Fi استفاده کنید: ارتباطات سلولار یا نت همراه در مقایسه با وای‌فای باتری بسیار بیشتری مصرف می‌کنند و هرچه از آن کمتر استفاده کنید، بهتر است و مصرف باتری بهبود پیدا میکند.

اگر از کانکشنی استفاده نمی‌کنید آن را خاموش کنید: منظور ما بلوتوث و مکان‌یاب و موارد مشابه هستند. در ورژن‌های جدید اندروید خیلی جای نگرانی نیست، اما به‌هرحال اسمارتفون شما با روشن بودن این نوع از کانکشن‌ها در حال اسکن اطراف است و علاوه بر باتری، پردازشگر نیز درگیر می‌شود.

از حالت‌های ذخیره باتری استفاده کنید: سازندگان تلفن همراه روش‌های مختلف ذخیره‌ی باتری را در سیستم‌عامل خود جای داده اند که اپ‌های شخص سوم نمی‌توانند چنان کارایی داشته باشند. در حالت کلی حالت ذخیره باتری کارایی گوشی همراه را کاهش می‌دهند اما به طرز شگفت‌انگیزی عمر باتری را افزایش می‌دهند. معمولاً همگام‌سازی غیرفعال می‌شود، روشنایی و رزولوشن نمایشگر کاهش پیدا می‌کند و در برخی از دیوایس‌ها سرعت کلاک پردازنده هم کاهش پیدا می‌کند.

ویبره و هپتیک را فراموش کنید: هر دو این قابلیت ها نیازمند روشن شدن موتور ویبره جهت لرزش هستند. موتوری که درصد قابل‌توجهی از ظرفیت باتری را در طول یک روز به خود اختصاص می‌دهد. اگر هم ویبره را دوست دارید و نمی‌توانید از آن دل بکنید بهتر است مدتی از آن فاصله بگیرید. به زبان دیگر اگر بخواهید یک توییت 260 کاراکتری بزنید موتور ویبره 260 بار روشن‌شده و باعث مصرف شارژ باتری می شود.

از اپلیکیشن‌های افزایش رم استفاده نکنید: کار این نوع بوسترها بستن برنامه‌هایی است که مصرف بالای باتری دارند. اما اگر به عملکرد اندروید توجه کنید متوجه خواهید شد کمی پس از بستن برنامه، مجدداً اجرا خواهند شد. اینکه هر بار یک اپ بسته شود و دوباره اجرا شود و در پس‌زمینه به فعالیتش ادامه دهد این‌قدر باتری مصرف می‌کند که کلاً به چرایی نصب اپ بوستر شک می‌کنید.

در صورت امکان 5G را غیرفعال کنید: اتصال 5G آخرین تکنولوژی دیتا و ارتباط در دنیای موبایل است. تکنولوژی‌ای که هنوز به نهایت کارایی خود نرسیده است و در بیشتر مواقع مصرف باتری آن بسیار بیشتر از 4G و LTE است. اگرچه این فناوری هنوز در دسترس همگان نیست اما به یاد داشته باشید غیرفعال کردن آن به میزان قابل‌توجهی طول عمر باتری شما را افزایش می‌دهد.

تنظیمات اندروید را تغییر دهید: در سیستم‌عامل آدم آهنی سبز دنیایی از گزینه‌های تنظیمات وجود دارد که شما با تغییر آن‌ها می‌توانید به نفع باتری دیوایس‌تان عمل کنید. از جمله این تنظیمات می‌توان تبلیغات شخصی‌ساز شده و نوتیفیکیشن‌ها اشاره کرد.

در پایان اگر شما از اپ‌های کاربردی برای ذخیره باتری و یا افزایش عمر باتری استفاده میکنید که در اینجا ذکر نشده حتما در کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید و یا اگر راهکار دیگری برای کاهش مصرف باتری می‌شناسید با ما اشتراک بگذارید.

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 3 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 24
5/ 4.5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

tahamousavi

بسیار مفید و کاربردی بود.
نرم‌افزار accubattery رو من قبلاً داشتم. به دردم نخورد پاک کردم…

۰۹ اسفند ۱۴۰۲
walkovere

تو بعضی جاها نمییشه نظر داد

۱۷ بهمن ۱۴۰۲
Nope

این حالت ذخیره نیرو تو گوشی ها مضر نیست؟؟

۱۲ بهمن ۱۴۰۲