بررسی گوشی Asus Zenfone 11 Ultra

گوشی Asus Zenfone 11 Ultra رو میشه تیر خلاصی به پیکر گوشی‌های پرچمدار کامپکت دونست. متأسفانه بازار و سیاست‌ها بازار و همچنین رفتار کاربران در خرید، ایسوس رو مجبور کرد که طراحی گوشی‌های پرچمدار خودش رو به سمت مدل‌های Ultra ببره و دیگه خبری از طراحی گوشی‌های پرچمدار به صورت کامپکت، مثل Zenfone 10 نباشه. اگر طرفدار برند ایسوس و پرچمدارهای این برند هستین، با بررسی گوشی Asus Zenfone 11 Ultra موبونیوز همراه باشین تا با جدیدترین پرچمدار این برند آشنا شده و بررسی کنیم که آیا Zenfone 11 ارزش خرید داره یا نه؟

 

بررسی گوشی Asus Zenfone 11 Ultra از نظر طراحی و کیفیت

ایسوس در طراحی گوشی Asus Zenfone 11 Ultra خیلی تلاش کرده که یک طراحی جذاب و زیبا و در حد پرچمدار داشته باشه که تا حدودی موفق بوده، اما نتیجه کار اونطوری که باید از آب در نیومده. این گوشی از متریال با کیفیتی ساخته شده و با توجه به ابعاد و اندازه‌ای که داره گوشی خوش دستی محسوب میشه. Zenfone 11 در چهار رنگ مشکی، آبی، خاکستری و برنزی طراحی و عرضه شده.

 

بررسی کیفیت بدنه گوشی

همانطور که گفته شده گوشی Asus Zenfone 11 Ultra از متریال با کفیتی ساخته شده چون ایسوس از شیشه و آلومینیوم در ساخت این گوشی استفاده کرده. ایسوس در طراحی و ساخت پنل پشتی گوشی از شیشه گوریلا گلس ویکتوس 2 استفاده کرده که مقاومت خوبی در برابر خش داره. این شیشه از نوع مات بوده که یک سری خط‌های براق توش به کار رفته و باعث میشه که در دست گرفتن و دیدن گوشی حس خوبی رو به کاربر انتقال بده. به طور کلی این گوشی از نظر کیفیت ساخت در سطح بالایی قرار میگیره.

بررسی گوشی Asus Zenfone 11 Ultra از نظر طراحی و کیفیت

ایسوس برای ساخت فریم گوشی Asus Zenfone 11 Ultra از آلومینیوم استفاده کرده که کیفیت خوبی داره. لبه پایینی گوشی رو میشه شلوغ‌ترین بخش در طراحی در نظر گرفت، چون که میکروفن، درگاه تایپ سی، اسپیکر، جک 3.5 میلیمتری و خشاب سیم کارت همگی در این لبه قرار گرفتن. لبه سمت راست از دکمه پاور و دکمه تنظیم صدا میزبانی میکنه. در حالی که لبه بالایی میزبان میکروفن دوم و دو خط برای آنتن‌دهی و لبه سمت چپ هم محل قرار گرفتن چهار خط برای آنتن‌دهی گوشیه.

 

بررسی پنل جلوی گوشی

در پنل جلویی گوشی صفحه نمایش و لنز دوربین سلفی دیده میشه که به صورت پانچ هول در قسمت بالای صفحه نمایش قرار گرفته. نمایشگر که در پنل جلوی گوشی طراحی تخت داره و اندازه حاشیه‌ها در اون فوق‌العاده کمه به طوری که تونسته 88.9 درصد از فضای پنل جلویی رو به خودش اختصاص بده.

 

بررسی طراحی دوربین‌ها

یکی از نقاط ضعفی که باعث شده طراحی گوشی Asus Zenfone 11 Ultra جذاب نباشه، مربوط به طراحی دوربین‌ها و فریم در نظر گرفته شده برای لنزهاست. فریم دوربین در قاب پشتی گوشی خیلی بدجا و بدفرم طراحی شده و بیرون زدگی زیادی داره. این بیرون زدگی به حدی زیاده که در زمان استفاده از بامپر موجود در باکس گوشی، باز هم مشخصه و حسابی توی ذوق میزنه.

 

استانداردهای محافظتی

از لحاظ استانداردهای محافظتی باید گفت که ایسوس موفق شده برای جدیدترین پرچمدار خودش، گواهی IP68 رو دریافت کنه که نشون میده این گوشی در برابر نفوذ آب و گرد و غبار در شرایط مشخص شده از عملکرد خوبی برخورداره. این استاندارد سلامت گوشی رو تا عمق 1.5 متری برای نیم ساعت تضمین می‌کنه.

 

بررسی صفحه نمایش گوشی Asus Zenfone 11 Ultra

صفحه نمایش گوشی Asus Zenfone 11 Ultra از نوع LTPO AMOLED با اندازه 6.78 اینچیه که نرخ نوسازی تصویر در آن 144 هرتز بوده و از فناوری HDR 10 هم پشتیبانی میکنه. حداکثر روشنایی در این گوشی 1600 نیته که در حالت خودکار و فعال بودن قابلیت HDR تا 2500 نیت افزایش پیدا میکنه.

بررسی صفحه نمایش گوشی Asus Zenfone 11 Ultra

این صفحه نمایش از نظر کیفیت و شفافیت و همچنین دقت رنگ‌ها عملکرد خوبی داره، اما نمیتونه با گوشی‌های پرچمدار قدرتمند بازار مانند S24 Ultra رقابت کنه. نرخ نوسازی تصویر در حالت عادی در این گوشی از 1 تا 120 متغیره اما در تست‌های انجام شده این عدد از 120 پایین‌تر نمی‌آمد که به احتمال زیاد به دلیل باگ نرم‌افزاری باشه. رسیدن به نرخ 144 هرتزی فقط در بازی‌ها امکان‌پذیره و باید بازی نصب شده از این نرخ نوسازی پشتیبانی کنه.

به طور کلی گوشی Asus Zenfone 11 Ultra صفحه نمایش خوب و خوش کیفیتی داره که به خوبی نیازهای کاربر رو برآورده میکنه.

 

بررسی باتری و شارژدهی گوشی Asus Zenfone 11 Ultra

گوشی Asus Zenfone 11 Ultra به یک باتری با ظرفیت 5500 میلی آمپر ساعت مجهز شده که همین 500 میلی آمپر ساعت ظرفیت بیشتری که نسبت به پرچمدارهای رقبا (به غیر از آنر) داره باعث شده که به راحتی 1 روز کامل کاربر رو همراهی کنه و دوام داشته باشه. البته این شرایط در صورت استفاده معمولی از گوشیه؛ چون استفاده از گوشی در حدود 1 ساعت برای بازی باعث میشه که حدود 13 درصد از شارژ کم بشه.

باتری گوشی از شارژ سریع 65 واتی پشتیبانی میکنه و این گوشی در برخی ریجن‌ها همراه با آداپتور شارژ 65 واتی در بسته‌بندی عرضه میشه. البته به احتمال زیاد ریجنی که وارد ایران میشه، بدون آداپتور شارژره و کاربر باید به صورت جداگانه خرید کنه. به هر حال باتری گوشی با استفاده از شارژر 65 واتی در حدود 50 دقیقه به صورت کامل شارژ میشه. البته که با نیم ساعت شارژ کردن هم میشه میزان شارژ رو به 80 درصد رسوند. این باتری از شارژ وایرلس و شارژ معکوس هم پشتیبانی میکنه تا عملکرد فوق‌العاده خوش رو تکمیل کرده باشه.

 

بررسی حسگر اثر انگشت

در گوشی Asus Zenfone 11 Ultra از حسگر اثر انگشت اپتیکال در زیر صفحه نمایش استفاده شده که محل قرارگیری خیلی خوبی داره؛ یعنی محل قرار گرفتن حسگر خیلی پایین و نزدیک به لبه پایینی گوشی نیست تا وقتی گوشی رو یه دستی گرفتین به راحتی بتونین قفلش رو باز کنین. حسگر بکار رفته در کل عملکرد قابل قبولی داره و حتی در حالت قفل بودن صفحه هم در حدود 1 ثانیه میتونه اثر انگشت رو تشخیص داده و قفل صفحه رو باز کنه.

 

بررسی عملکرد دوربین‌های گوشی Asus Zenfone 11 Ultra

ایسوس در جدیدترین گوشی پرچمدار خودش از 3 لنز دوربین برای عکاسی استفاده کرده که از قرار زیر هستن:

  • لنز اصلی واید 50 مگاپیکسلی
  • لنز اولتراواید 13 مگاپیکسلی
  • لنز تله فوتو 32 مگاپیکسلی

همونطور که انتظار میره در این گوشی لنز تله فوتو رو داریم که معمولا تو بالارده‌ها و پرچم‌دارها به کار میره.

 

عملکرد دوربین واید (اصلی)

در خصوص عملکرد دوربین اصلی گوشی Asus Zenfone 11 Ultra باید گفت که عکس‌های ثبت شده با این دوربین که به صورت پیش‌فرض رزولوشن 12 مگاپیکسلی دارن، از رنج دینامیکی خوبی برخوردارن؛ شارپنس در عکس‌ها قابل قبوله اما عملکرد دوربین در ثبت جزئیات جای کار داره. در خصوص شارپنس باید گفت که در بعضی قسمت‌های عکس به حدی زیاده که باعث میشه سوژه حالت برفکی به خودش بگیره و این موضوع بعضی مواقع توی ذوق میزنه.

بررسی دوربین Asus Zenfone 11 Ultra

عکاسی دوربین اصلی در حالت پرتره فوق‌العاده خوبه؛ چون عکس‌هایی که با حالت پرتره ثبت میشه عکس‌هایی هستن که کاربر از نگاه کردن بهشون لذت میبره. یکی از جذابیت‌های حالت پرتره در گوشی ایسوس اینه که ادیت روی صورت سوژه‌ها خیلی طبیعیه و مثل خیلی از گوشی‌های پرچمدار حالت مصنوعی نداره.

عملکرد دوربین اصلی در عکاسی در شب اعجاب‌انگیزه و این لنز در حالت شب میتونه عکس‌های با کیفیتی ثبت کنه که میزان نویز در آن خیلی کمه. در عکس‌های ثبت شده در عکاسی شب رنگ‌ها به خوبی نمایش داده میشه و جزئیات در سایه‌ روشن‌ها فوق‌العاده خوبه.

بررسی دوربین اصلی Asus Zenfone 11 Ultra

با استفاده از دوربین اصلی میشه با کیفیت 4K و نرخ‌های 30 و 60 فریم برثانیه و همچنین با کیفیت 8K و نرخ 24 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کرد. کیفیت 8K که خیلی کاربردی نیست، اما در فیلمبرداری 4K با هر دو نرخ عملکرد دوربین واقعا خوبه و جزئیات رو به خوبی ثبت میکنه. اما در فیلمبرداری FHD یه مقدار کیفیت افت میکنه و برخی جزئیات در تصاویر از دست میره.

 

عملکرد دوربین اولترا واید

لنز اولتراواید گوشی Asus Zenfone 11 Ultra واقعا در حد یک گوشی پرچمدار نیست؛ چون عملکرد ناامید کننده‌ای داره. عکس‌هایی که این لنز ثبت میکنه با ارفاق قابل قبول هستن و از لحاظ رنج دینامیکی میتونستن شرایط بهتری داشته باشن. اگر قصد دارید از این لنز برای عکاسی در شب استفاده کنید بهتره که بیخیال این کار بشین چون لنز اولتراواید کاملا ناامیدتون میکنه.

 

عملکرد دوربین تله‌فوتو

لنز تله فوتوی 32 مگاپیکسلی در گوشی Asus Zenfone 11 Ultra امکان زوم اپتیکال 3 برابری رو فراهم میکنه؛ عکس‌ها با این لنز به صورت پیش‌فرض 8 مگاپیکسلی هستن. هر چند عکس‌هایی که توسط این لنز ثبت میشه، میتونستن در ثبت جزئیات شرایط بهتری داشته باشن، اما به طور کلی و با توجه به اینکه اولین باره که ایسوس در گوشی‌های Zenfone از لنز تله‌فوتو استفاده میکنه، عملکرد قابل قبولی داره.

 

عملکرد دوربین سلفی

دوربین سلفی گوشی هم یک لنز 32 مگاپیکسلی داره که عملکرد خوب و قابل قبولی از خودش به نمایش میذاره. عکس‌های ثبت شده با دوربین سلفی جزئیات خیلی خوبی دارن اما از نظر رنج دینامیکی در بهترین حالت نبوده و میتونسته شرایط بهتری داشته باشه.

بررسی دوربین سلفی Asus Zenfone 11 Ultra

به طور کلی در مورد عملکرد دوربین‌های گوشی Asus Zenfone 11 Ultra باید گفت که این لنزها در مجموع عملکرد قابل قبولی دارن اما نه در حدی که یک پرچمدار انتظار میره! در واقع این گوشی رو از نظر عملکرد دوربین میشه یک رده پایین‌تر از گوشی‌های پرچمدار حساب کرد و در این شرایط فقط باید با S24 Plus مقایسه بشه نه S24 Ultra.

 

بررسی گوشی Asus Zenfone 11 Ultra از نظر سخت‌افزار و نرم‌افزار

در خصوص عملکرد سخت‌افزاری گوشی Asus Zenfone 11 Ultra باید گفت که ایسوس در این گوشی از تراشه پرچمدار Snapdragon 8 Gen 3 استفاده کرده که در حال حاضر بهترین پردازنده برای گوشی‌های اندرویدی به حساب میاد. این گوشی در دو نسخه با دو کانفیگ متفاوت به بازار عرضه شده:

  • حافظه 256 گیگابایت و رم 12 گیگابایت
  • حافظه 512 گیگابایت و رم 16 گیگابایت

پردازنده Asus Zenfone 11 Ultra

در مورد پردازنده بکار رفته در گوشی Asus Zenfone 11 Ultra باید گفت که در محیط کاربری همه‌چیز به بهترین و روان‌ترین شکل انجام میشه، اما در محیط بازی عملکرد پایداری نداره. اگر در قسمت Game Genie گوشی که امکان انتخاب مدهای مختلف وجود داره، مد داینامیک که مد نرماله رو انتخاب کنید، اصلا پایداری نداره و بعد از حدود یک ربع به راحتی میشه افت فریم رو احساس کرد. هر چند گوشی زیاد گرم نمیشه و این خودش مزیت مهمیه. اگر Performance Mode رو انتخاب کنید عملکرد گوشی پایدارتر میشه اما گوشی خیلی داغ میکنه. به نظر میرسه ایسوس برای اینکه برای گوشی‌های سری ROG خودش رقیب درست نکنه، تصمیم گرفته که گوشی توی بازی عملکرد خوبی نداشته باشه!

 

بررسی رابط کاربری و پشتیبانی نرم‌افزاری

این گوشی با اندروید 14 عرضه شده و امکان انتخاب دو حالت مختلف برای رابط کاربری رو در اختیار کاربر گذاشته؛ یعنی کاربر میتونه از بین اندروید خام یا اندروید با تم ایسوس یک گزینه رو انتخاب کنه. در هر دو حالت قابلیت‌های زیادی برای شخصی‌سازی وجود داره و تقریبا میشه گفت که همه المان‌ها رو میشه تغییر داد و به شکل دلخواه تنظیم کرد.

بررسی رابط کاربری Asus Zenfone 11 Ultra

روی گوشی Asus Zenfone 11 Ultra یک سری قابلیت‌های هوش مصنوعی مثل کاهش نویز در زمان مکالمه، ترجمه همزمان مکالمه، جستجوی هوشمند تو همه قسمت‌های رابط کاربری، تبدیل صدا به متن، ساخت بک‌گراند و .. هم وجود داره. البته در زمان خرید گوشی خیلی از این قابلیت‌ها فعال نبوده و ایسوس قول داده که به زودی فعال میشه و همچنین عملکرد برخی از این‌ها اصلا خوب نیست.

 

بررسی اسپیکر

توی بخش اسپیکر عملکرد گوشی Asus Zenfone 11 Ultra خارق‌العاده و اعجاب‌انگیزه. گوشی به اسپیکر استریو مجهز شده که صدای خیلی زیاد و با کیفیت عالی پخش میکنه. در مورد اسپیکر باید گفت که از خیلی از گوشی‌های پرچمدار مثل آیفون 15 پرومکس هم بهتره.

 

آیا گوشی Asus Zenfone 11 Ultra ارزش خرید دارد؟

گوشی Asus Zenfone 11 Ultra در حال حاضر (خرداد ماه 1403) در نسخه پایه در حدود 80 تا 85 میلیون در بازار ایران قیمت داره. اما سوال مهم اینجاست که آیا این گوشی با تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که داره در این بازه قیمتی ارزش خرید داره؟

در جواب باید گفت که این گوشی از متریال با کیفیت ساخته شده، صفحه نمایش خوب، عملکرد باتری خوب، دوربین قابل قبول (نه در حد پرچمدار) و اسپیکر فوق‌العاده با کیفیت داره؛ اما ضعف‌هایی مثل طراحی ضعیف از نظر زیباشناختی و پردازنده بی‌ثبات هم وجود دارن که به راحتی قابل چشم‌پوشی نیستن. به طور کلی گوشی Asus Zenfone 11 Ultra رو میشه یک گوشی یک رده پایین‌تر از پرچمدار معرفی کرد که میتونه با گوشی‌هایی مثل Honor Magic 6 Pro یا OnePlus 12 رقابت کنه و مقایسه بشه. در آخر باید گفت که اگر آدمی هستین که دنبال یک پرچمدار خاص به غیر از سامسونگ و آیفون میگردین و به برند Asus هم علاقه دارین، این گوشی گزینه خوبی برای خرید محسوب میشه.

نویسنده : نیکان دیاله آبادی
تاریخ انتشار 2 ماه پیش
تعداد نظرات : 17
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
mohammad7lljssh@gmail.com

من خودم شیائومی نوت 13 پرو 5G دارم
نوت 13 پرو 5G بهتر از A55 هست
به چند دلیل
دوربین اصلی 200 مگاپیکسل
حافظه داخلی 512 گیگابایت
رم 12 گیگابایت
ظرفیت باتری 5100 میلی آمپر شارژ 67 واتی

۰۴ خرداد ۱۴۰۳
arsalansh

من دو سال پیش پاوربانک PB200LZM شیائومی رو حدود ۶۰۰ هزار تومان خریدم و میتونم بگم خیلی خوب کار می کنه

۰۴ خرداد ۱۴۰۳
༒•✞Mr .E✧•༒

ممنون واقعا

۰۴ خرداد ۱۴۰۳
شهاب زمانی

با زبون خوش
تمام موبوکوین هایی که جمع کردمو برمیگردونی
وگرنه
موبونیوزو رو سرت خراااااب میکنم 🙁

۰۴ خرداد ۱۴۰۳
tahamousavi

آقا موبوکوین ها پرید. داستان چیه؟

۰۳ خرداد ۱۴۰۳
    شهاب زمانی

    خودمون جزء 5-6 نفر اول سایت بودیما
    همش ول شد
    اه

    ۰۴ خرداد ۱۴۰۳
Farhot

بالای گوشی ردمی نوت 13 پرو دوتا سوراخ میکروفن نداره نویسنده عزیز
یه مادون قرمز یه میکروفن اسپیکر دوم و یه چیز مهم که تو مقایسه بهش اشاره نکردید اینه که سوراخ چک 3.5میلیمتری داره و اینکه تو مقایسه به اشتباه گفتید هردو گوشی از کارت حافظه پشتیبانی میکنن که اینم اشتباهه و شیائومی کارت حافظه نمیخوره متاسفانه

۰۳ خرداد ۱۴۰۳
samad2319

باسلام
بنظرم اشغال ترین گوشی جدیدتوبازارa55هستش دوستان اگه نظرمیخاین نخرین آنتن دهی صفرنت ضغیف

۰۳ خرداد ۱۴۰۳
    ali.sh2004

    داش لابد فیکش رو بهت انداختن یا از جای نامعتبر خریدی وگرنه مگه میشه😕

    ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
Glvsid

سلام ممنون

۰۳ خرداد ۱۴۰۳
TheNimble

سایت باگ خورده تو کامنت ها شدیدا عجیبا

۰۳ خرداد ۱۴۰۳
    Hirad2006

    دقیقا منم‌کامنت گذاشتم رفت زیر یه مقاله دیگه

    ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
ali.sh2004

اقا سایت #باگ داره لطفا بررسی کنید.
کامنتامون جا به جا میشه توی پستای مختلف، لیگ امتیازا پریده…

۰۳ خرداد ۱۴۰۳
    Glvsid

    موافقم موبوکین ها یا امتیاز ها نیستند

    ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
محمد طاهری

مقایسه a35 و نوت ۱۳ پرو 5g
خداوکیلی بزارید خیلی از مردم منتظرن داداش مهدی

۰۳ خرداد ۱۴۰۳
Nurse

لطفاً پیکسل 8a بررسی کنید

۰۲ خرداد ۱۴۰۳
Mms 2099

زشت ترین گوشی ایسوس طی این چند سال

۰۲ خرداد ۱۴۰۳