بررسی مشخصات گوشی ROG Phone 6 ایسوس

چندین ساله که کمپانی های تولید کننده گوشی هوشمند به رسم اپل یه گوشی جدید رو در مدل های مختلف برای بازه قیمت های مختلفی عرضه میکنن و با اختلاف های خیلی کوچیکی متناسب با بودجه کاربرها سعی میکنن سهم بازار بیشتری بگیرن. ایسوس هم به رسم نسل های گذشته جدیدترین گوشی سری گیمینگش رو در چند مدل مختلف عرضه کرده. در اینجا نسخه پایه جدیدترین سری گوشی های گیمینگ ایسوس یعنی Rog Phone ۶ رو که مرداد ۱۴۰۱ معرفی شده و به طور محدود و با قیمت نجومی در بازار ایران هم موجوده رو قراره بررسی کنیم و ببینیم راگ فون 6 چه مشخصات و عملکردی داره. با بررسی ROG Phone 6 ایسوس همراه موبونیوز باشید.

طراحی و کیفیت ساخت Rog phone 6

تو بخش طراحی با یه گوشی با طراحی ساده اما در عین حال گیمینگ و نسبتا خوش دست طرفیم. گوشی های گیمینگ به دلیل سیستم خنک کننده حرفه ای تر، کمی قطور تر و سنگین تر از گوشی های معمولی هستن و این گوشی با قطر زیاد و وزن 240 گرمیش از این داستان مستثنی نیست. اما زمانی که به صورت عمودی گوشی رو دست می گیرید کاملا برای بازی بهینه شده و یه تجربه خوب رو بهتون میده.

rog phone 6 گواهی IPX4 داره یعنی در مقابل پاشیدن ذرات آب روی گوشی یا عرق دست، مقاومه. قسمت پشتی از گلس براق با محافظ گوریلا گلس 3 ساخته شده که خیلی اثر انگشت و خط و خش روش معلوم نیست. این گوشی در رنگ های سفید و مشکی عرضه شده. قسمت پشتی در گوشه ها با حالتی خمیده به قسمت میانی که از آلومینیوم مقاوم ساخته شده متصل میشه که حالت خوش دست تری به گوشی داده.

تو قسمت طراحی قسمت پشتی راگ فون 6 شاهد یه خط مورب هستیم که زیر اون یه لوگو RGB استفاده شده، که یه طرح ثابت رو نشون میده و فقط امکان شخصی سازی رنگش وجود داره. در سمت چپ وسط قسمت پشتی یک LED با طرح ثابت Dare to Play ایسوس طراحی شده که بازم تنها امکان شخصی سازی رنگ وجود داره. سه سنسور دوربین هم به همراه یک فلش داخل یه قاب مستطیلی شک در قسمت بالایی گوشی قرار داره که برآمدگی خیلی زیادی نداره و طراحی خوبی داره.

طراحی و کیفیت ساخت Rog phone 6

قسمت راست گوشی دکمه پاور که با یه رنگ آبی از بقیه دکمه ها و بدنه جدا شده و حالت زیبایی به گوشی داده، دکمه های کم و زیاد کردن صدا و دکمه های لمسی Ultrasonic مخصوص بازی قرار داره که تو بخش رابط کاربری در موردشون بیشتر توضیح میدیم. قسمت بالا خالی و کویره، قسمت پایین میکروفون، پورت تایپ سی 2.0، جک 3.5 میلی متری صدا (که تو این رنج قیمتی کم پیدا میشه). سمت چپ هم خشاب سیم کارت که به رنگ آبی مثل دکمه پاور طراحی شده و فقط دو تا سیم کارت میخوره و خبری از پشتیبانی از رم میکرو اس دی نیست و بله بازم یه پورت تایپ سی 3.1 دیگه که استفاده اش فقط واسه شارژ کردن نیست (تو بخش باتری بیشتر در موردش توضیح میدیم) و میتونید بهش هارد اکسترنال متصل کنید یا تصویر گوشی رو روی تلویزیون ببینید.

طراحی خاص گوشی گیمینگ راگ فون 6 ایسوس

قسمت جلوی گوشی هم با یه صفحه نمایش که 82.2 درصد رو گرفته طرفیم و حاشیه های گوشی از بالا و پایین کمی زیاده. اسپیکرهای دوگانه گوشی و دوربین سلفی در این حاشیه ها قرار گرفته و دیگه تو صفحه نمایش با مزاحمت ناچ طرف نیستید.

مشخصات نمایشگر راگ فون 6

تو rog phone 6 ایسوس با یه صفحه نمایش 6.78 اینچی امولد با رزولوشن 1080 و نرخ به روز رسانی 165 هرتزی طرفیم. پنل امولد باعث شده رنگ های مشکی وضوح و شفافیت بیشتری داشته باشن. روشنایی هم خوبه و در حدود 800 نیت در حالت دستی و 1200 نیت تو حالت خودکار قابل تغییره و تو محیط بیرون هم صفحه روشنی دارید.

بررسی مشخصات نمایشگر راگ فون 6

قابلیت HDR10+ و امکان نشون دادن 1 میلیارد رنگ باعث شده دقت رنگ و جزئیات بالایی بهتون نشون بده و از گستره زیادی از رنگ ها رو داشته باشید. موضوع مهم تو گوشی های گیمینگ حساسیت تاچ یا Touch Sampling گوشیه که تو بازی هایی مثل کالاف دیوتی که سرعت و دقت واکنش خیلی مهمه، تاثیر زیادی داره. تو راک فون 6 با نرخ ۷۲۰ هرتزی طرفیم که واقعا خوب کار شده و کاملا نیازتون رو برطرف میکنه. نرخ به روز رسانی هوشمند هم زمانی که از گوشی استفاده نمی کنید تا 60 هرتز پایین میاد و به مصرف بهینه باتری کمک میکنه. روی صفحه نمایش محافظ گوریلا گلس ویکتوس 7 نصب شده که در مقابل خرد شدن مقاومه ولی برای جلوگیری از خط خش حتما باید یه گلس روش نصب کنید یا خیلی مواظب باشید.

بررسی باتری و شارژدهی Rog Phone 6

تو این گوشی یه باتری دوگانه 6000 میلی آمپر ساعتی قرار گرفته که برای یه گوشی گیمینگ بسیار عالیه و بازدهی خوبی داره و با توجه به تست های انجام شده، تو استفاده معمولی حدود دو روز جوابتون رو میده. تو استفاده بازی های سنگین پر گرافیک مثل Genshin Impact حدود 3 ساعت با بیشترین جزییات و تو بازی هایی مثل کالاف دیوتی و apex حدود 6 ساعت شارژ دهی میده. برای شارژ هم از یه شارژر 65 واتی با خروجی تایپ سی برای سرعت بیشتر شارژ استفاده شده که از صفر تا 75 درصد رو توی 30 دقیقه شارژ میکنه و عملکرد خوبی داره و برای یه گوشی پرچمدار گیمینگ عدد تقریبا مناسبیه ولی بهترین نیست.

یه امکان خوب هم که در اکثر گوشی های گیمینگ وجود داره امکان اینه که با اتصال کابل شارژ گوشی فقط درصد باتری فعلی رو حفظ کنه و عملیات شارژی انجام نشه. این قابلیت هم به کاهش دما در زمان بازی کمک میکنه و هم باعث عمر باتری بیشتر میشه و میتونید زمان بیشتری از گوشی موقع بازی کردن استفاده کنید. دو پورت تایپ سی استفاده شده به شما اجازه میده از هر جهتی که راحت تر هستید گوشی رو شارژ کنید و اگه همزمان از هر دو پورت برای شارژ استفاده کنید گوشی سریع تر شارژ میشه و زودتر میتونید به ادامه بازیتون برسید!

بررسی امنیت راگ فون 6

برای امنیت گوشی از حسگر اپتیکال روی صفحه نمایش استفاده شده که دقت و سرعت فوق العاده بالایی داره و هیچ لگ یا دیر باز شدنی دیده نمیشه که غیر این هم نمیشه از یه گوشی پرچمدار انتظار داشت. حسگر دو بعدی تشخیص چهره هم استفاده شده که مورد خاصی نداره و نمیشه در موردش چیز خاصی گفت.

عملکرد دوربین Rog Phone 6

بر خلاف بخش نمایشگر و باتری که تو گوشی‌­های گیمینگ اهمیت زیادی دارن. کمپانی­‌ها روی دوربین­ این نوع گوشی‌های هوشمند خیلی زیاد وقت نمیذارن و هزینه نمی کنن. ایسوس هم از این قاعده مستثنی نیست و دوربین Rog Phone 6 قابلیت­‌های خیلی معرکه‌­ای نداره. پکیج دوربین­‌ها شامل سنسور 50 مگاپیکسلی برای لنز اصلی، یه سنسور 13 مگاپیکسلی اولترا واید، یه سنسور 5 مگاپیکسلی ماکرو به همراه یه فلش LED میشه و سنسور سلفی هم 12 مگاپیکسله.

مشخصات دوربین Rog Phone 6

دوربین اصلی تو نور خوب عکس های مناسب و با جزئیاتی میگیره، وضوح و شارپنس مناسبه اما کمی دستکاری داره لنز اصلی و زیاد عکس های شبیه واقعیت نیست. لنز واید هم دینامیک رنج مناسبی داره و جزئیاتش بد نیست. دوربین سلفی هم عکس های مناسبی میگیره.

تو بخش فیلمبرداری امکان گرفتن ویدئو در حالت 8K با 24 فریم و 4K با 60 فریم وجود داره و کیفیت تصویرهای فیلمبرداری شده مناسبه.

نقطه ضعف و ایراد خاصی نمیشه به این بخش گرفت و همینطور نقطه مثبتی هم نداره. تو رنج قیمتی گوشی های پرچمدار، بهترین دوربین ها حضور دارن  و عملکرد دوربین این گوشی قابل مقایسه با گوشی های پرچمدار نیست و در حد گوشی های بالارده میتونه باشه.

سخت افزار و پردازنده ایسوس راگ فون 6

بخش سخت افزار مهمترین بخش یه گوشی گیمینگه و بیشترین توجه و هزینه تو این بخش میشه. پردازنده اسنپ دراگون نسل 8 پلاس Gen 1 این گوشی رو جز اولین گوشی هایی میکنه که از این پردازنده جدید و قدرتمند استفاده میکنن. از پردازنده گرافیکی Adreno 730 و 6 و 12 یا 16 گیگ رم LPDDR5 استفاده شده. برای حافظه ذخیره سازی هم امکان انتخاب بین  ۱۲۸ و ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت UFS 3.1 فراهم شده. امکان اتصال هارد اکسترنال هم با استفاده از پورت تایپ سی کناری وجود داره و اگر کانفیگ با حافظه کمتری خریداری کنید، این امکان خیالتون رو بابت فضای ذخیره سازی در آینده راحت میکنه.

در تست های انجام شده راگ فون 6 در حالت عادی و پیش فرض عملکرد با ثباتی تحت فشار داره و شاهد کاهش قدرت نیستیم و با استفاده از سیستم خنک کننده پیشرفته استفاده شده عملکرد حتی با بالارفتن دما حفظ میشه. در این حالت شاهد بیشترین قدرت سخت افزاری نیستیم و قدرت و مصرف بهینه باتری اولویت قرار گرفته. برای اینکه بیشترین استفاده رو از سخت افزار ببرید باید حالت X Mode رو فعال کنید که رابط کاربری گوشی هم عوض میشه و یه جورایی میره روی حالت گیمینگ و کل گوشی برای این عملکرد بهینه میشه. در این حالت قدرت سخت افزاری تغییری نمیکنه و فقط راندمان برای بازی بهینه تر میشه و عملکرد بهتر و قوی تر در بازی های از خودش نشون میده و در این حالت هم تحت فشار، شاهد کاهش عملکردی نیستیم. فقط تو حالت ایکس مود بعد از نیم ساعت لبه های فلزی گوشی شروع به داغ شدن میکنن که ممکنه کمی آزاردهنده باشه.

سیستم خنک کننده ایسوس راگ فون 6

اکسسوری های زیادی برای این گوشی عرضه شده که یکی از اون ها، فن اختصاصی ایسوسه که با استفاده از اون میتونید حالت X Mode Plus رو هم فعال کنید که قوی ترین حالت گوشیه و بیشترین بازدهی رو میده. اما پیدا کردن این فن کمی در ایران سخته و کمیاب. از وای فای ورژن 6e هم استفاده شده که پایداری خوبی در بازی های انلاین میده و امکان دیگه، قابلیت سوئیچ خودکار بین وای فای و نت همراهه که با توجه به ثبات و سرعت هر کدوم که بهتره رو انتخاب میکنه.

نرم افزار و رابط کاربری راگ فون 6

رابط کاربری استفاده شده براساس رابط اختصاصی ایسوس که ZenUi هست و بر پایه اندروید 12 ساخته شده و اسمش RogUi و در حالت عادی ظاهر گیمینگ تری داره و واسه این کاربری شخصی سازی شده، اما میتونید بین این دو رابط کاربری سوئیچ کنید و ظاهری ساده تر و عادی تری به گوشی بدید. رابط کاربری شبیه به اندروید خام طراحی شده و برنامه های اضافه و تبلیغاتی نداره. ایسوس اعلام کرده این گوشی تا دو سال آینده نسخه های جدید اندروید رو دریافت میکنه که برای یه گوشی با این قیمت کمه و اگر میخوایید از گوشی سال های زیادی استفاده کنید، کمی توی ذوق میزنه.

امکانات جانبی Rog Phone 6

یکی از قابلیت ها و امکانات مهم تو یه گوشی گیمینگ دکمه های مخصوص بازیه. ایسوس هم طبق معمول و برعکس شیائومی از دکمه های لمسی در بالای گوشی استفاده کرده و اینکه کدوم نوع بهتره کمی بستگی به نظر شخصی خودتون داره. دقت و سرعت خوبی در تشخیص دارن و از این لحاظ هیچ مشکلی ندارن. محیط مخصوص تنظیمات بازی ها و رابط کاربری اون عاملیه که گوشی های گیمینگ رو از گوشی های با کاربری معمولی جدا میکنه. اینجا هم با Armoury Crate ایسوس طرفیم که قابلیت های شخصی سازی زیادی به شما میده. میتونید هر بازی که روی گوشی نصبه رو به صورت جداگانه تنظیمات گرافیکیش رو تغییر بدید و برای جزئیات گرافیکی، فریم بالاتر و یا مصرف باتری بهینه کنید و کاملا شخصی سازیش کنید.

این بخش اینقدر جزئیات زیادی داره که اگه خیلی از این بخش فنیش سر در نمیارین بهتره که خیلی سراغش نرید و با تنظیماتش بازی نکنید! توی بازی ها هم با کشیدن انگشت از گوشه سمت چپ Game Genie رو برای شما میاره که تنظیمات بیشتری برای شخصی سازی تجربه شما از بازی داره. امکان غیرفعال کردن اعلان ها، تخصیص بیشتر یا کمتر قدرت به این بازی، امکان بهینه تر کردن باتری، امکان تنظیم حساسیت تاچ که با فشار کمتر و یا بیشتر محل ضربه به صفحه رو تشخیص بده، امکان شخصی سازی دکمه های لمسی بین سه حالت ضربه، فشار زیاد و یا کشیدن به سمت های مختلف، امکان تنظیم ماکرو برای یک سری از کارهای تکراری که امکان انجامش با زدن یه دکمه باشه، امکان استفاده از حسگرهای حرکتی برای فعالیت های مختلف در بازی و …. بخشی از تنظیمات این بخشه. در مجموع تو این بخش ایسوس چیزی کم نذاشته و اکثر نیازهای یه گیمر رو جواب میده.

عملکرد اسپیکر راگ فون 6

گوشی های گیمینگ باید اسپیکر های با کیفیت و وضوح خیلی خوبی داشته باشن که در هنگام بازی تجربه خوبی داشته باشید، اینجا هم دو اسپیکر استریو در حاشیه های صفحه نمایش قرار گرفته و صدا رو به سمت بالا و روبرو میفرستن. بلندی و کیفیت خیلی خوب و بالایی دارن و یکی از بهترین اسپیکرهای به کار رفته در گوشی های هوشمنده. قرار گرفتن اسپیکرها در صفحه نمایش باعث شده هنگام بازی کردن اسپیکر ها خفه نشن و لذت بازی شما خراب نشه. تنظیمات شخصی سازی صدا و امکانات اون هم خیلی متنوع و زیادن و دستتون کاملا برای شخصی سازی بازه. جک 3.5 میلیمتری هم در قسمت پایین گوشی قرار گرفته تا پکیج صدای این گوشی رو کامل کنه و همه نیاز های یه گیمر رو برآورده کنه.

ارزش خرید گوشی Rog Phone 6 ایسوس

اگه دنبال یه گوشی گیمینگ با کیفیت ساخت بالا و جدیدترین و به روزترین امکانات توی یه گوشی هوشمند هستین، راگ فون ۶ تو همه زمینه ها به جز دوربین، نیاز های شما رو برآورده میکنه. اما با توجه به اینکه موجودی این گوشی در بازار ایران کمه و خیلی محدود و سفارشی وارد ایران میشه، قیمت rog phone 6 خیلی نجومی و بالاست. اگه به عنوان یه گیمر طرفدار ایسوس میخوایید گوشیتون با کیس کامپیوتر یا لپ تاپ گیمینگتون ست باشه و واقعا به جمهوری گیمرها پا بذارید، بله حتما برید سراغ خرید این گوشی و یا خرید ROG Phone 6 Pro. اما اگه فقط میخواید یه گوشی گیمینگ داشته باشید و از امکاناتی که این دسته از گوشی ها ارائه میدن لذت ببرید، گزینه های در دسترس تر و خوش قیمت تری مثل Black Shark 5 هم تو بازار ایران پیدا میشه که قیمت خیلی مناسب تری داره.

به نظر شما خرید گوشی راگ فون 6 با توجه به توضیحاتی که دادیم منطقیه؟ تو کامنت ها نظرات خودتون رو برای ما بنویسید.

مقایسه ROG Phone 6 و Black Shark 5

گوشی بلک شارک 5 دوربین بهتری داره و عکس های با جزئیات و با کیفیت تری میگیره، وزنش هم حدود 20 گرم کمتره و خوش دست تره. ولی از لحاظ ظرفیت و مقدار نگهداری باتری ضعیف تر عملکرده و بازدهی کمتری داره اما سرعت شارژ خیلی بیشتری داره و تو این بخش خیلی از رقیبش جلوتره.

راگ فون 6 طراحی گیمینگ تری داره و گواهی IPX4 هم توش استفاده شده. استفاده از جک 3.5 میلیمتری صدا و پورت تایپ سی 3.1 تو بخش امکانات ارتباطی هم از رقیبش پکیج کامل تری داره.  صفحه نمایششون عملکرد تقریبا یکسانی دارن و فقط نرخ به روزرسانی 165 هرتزی راگ فون 6 نسبت به 144 هرتزی black shark 5، عملکرد روون تری تو کاربری روزانه و بازی ها داشته. تو بخش سخت افزاری هم استفاده از اسنپدراگون نسل 8 پلاس برتری رو به ایسوس داده اما عملکرد کلی خیلی به هم نزدیک و تو بازی های تو هیچ کدوم از گوشی ها نقطه ضعفی ندارن و عملکرد خیلی نزدیکی به هم داشتن. فقط به دلیل جدیدتر بودن پردازنده ایسوس تو بخش باتری بهینه تره و مصرفش کمتره. اما با توجه به قیمت خیلی بالاتر ایسوس و موجودی کمترش در بازار و قیمت بلک شارک 5 شیائومی که حدودا 25 میلیونه، پکیج کامل تر و از لحاظ اقتصادی مناسب تری رو به نسبت قیمش داره و اگه قصد خرید یه گوشی گیمینگ پرچمدار رو دارید در حال حاضر ایران، گوشی بلک شارک 5 گزینه خرید مناسب تریه.

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۶ آبان, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 62
5/ 3

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

qazal

چرا با این پول یه گوشی پرچمدار نگیریم که دوربینهای بهتریم دارن ؟

۲۰ شهریور ۱۴۰۲
Mahdi2005

خدا قوت بچه های موبونیوز ❤️😘

۳۰ آبان ۱۴۰۱
Mahdi Pourghorban 2

منتظر ویدیو برسی هستیم!

۱۴ آبان ۱۴۰۱
Mahdi Pourghorban

منتظر ویدیو برسی هستیم!

۱۴ آبان ۱۴۰۱
tahamousavi

حلال ایسوس!
فقط ای کاش یذره رو قیمت توافق میکرد…

۱۱ آبان ۱۴۰۱
Romalek

دست شما درد نکند

۰۹ آبان ۱۴۰۱
Glvsid

ممنون
😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍

۰۹ آبان ۱۴۰۱
samira_1400t

گوشیه خوبیه

۰۹ آبان ۱۴۰۱
hashemaqa

با توجه به اینکه موجودی این گوشی در بازار ایران کمه و خیلی محدود و سفارشی وارد ایران میشه، قیمت rog phone 6 خیلی نجومی و بالاست.

۰۹ آبان ۱۴۰۱
    alex.cardo1320ali

    زد آب برا ما شملی ها از هد کف هم مهم تره که چینی ها اعتقادی بش ندارن خخخخ زد آب سامسونگم بیاد کارش با کرامول کاتبینه چه برسه این, نم

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
A.L.I

داداشم ایسوس
کم پیدایی جیگر

۰۹ آبان ۱۴۰۱
ALI ZAREI

جووون بااااو ایسوووووووووس

۰۹ آبان ۱۴۰۱
afsheen

قابل احترامی ولی خیلی گرونی

۰۹ آبان ۱۴۰۱
    alex.cardo1320ali

    زد آب برا ما شملی ها از هد کف هم مهم تره که چینی ها اعتقادی بش ندارن خخخخ زد آب سامسونگم بیاد کارش با کرامول کاتبینه چه برسه این, نم

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
Mahdi.Ayoubi

خیلی وقته نیستی

۰۸ آبان ۱۴۰۱
    alex.cardo1320ali

    نوشته هاشه” دقت کنی تیکه کلاماشم هست, اینا یوتوب کار می کنن نمی تونن خلاف سیاستاش عمل کنن و میگه نذار بزارن

    ۱۲ آبان ۱۴۰۱
thisabasi

همین چند روز پیش ذکر خیرت بود ایسوس

۰۸ آبان ۱۴۰۱