بررسی مشخصات اپل واچ اولترا

امسال با معرفی اپل واچ های سری 8 یه نسخه جدید هم به سبد محصولات اپل اضافه شد که برعکس باقی محصولات حرفه ای تر این برند به جای پسوند Pro از Ultra استفاده میکنه و با این نامگذاری میخواد به خفن بودن و خاص تر بودن اون نسبت به محصولات دیگه خودش اشاره کنه. اپل واچ اولترا با قیمت 800 دلاری (که تقریبا هم قیمت دلاری آیفون 14 اپله و نسبت به اپل واچ 8 قیمت دو برابری داره)، یه ساعت هوشمند خیلی خاص و خفن برای افراد خاصه که فعالیت های خیلی سخت و سنگینی مثل غواصی، کوهنوردی های سنگین و پیاده روی در مسیرهای صعب العبور و طولانی مدت انجام میدن و میخوان جایگزین ساعت های مخصوص این کار مثل گارمین و سونتو رو از اپل خریداری کنن. با بررسی مشخصات Apple Watch Ultra همراه موبونیوز باشید تا ببینیم این ساعت برای از ما بهترون تا چه حد در این زمینه موفق بوده؟ و اصلا این ساعت در بازار ایران با توجه به قیمت سرسام آور و محدودیت های اپل برای کاربران ایرانی ارزش خرید داره یا فقط به خاطر کلاس و داشتن جدیدترین و گرونترین ساعت اپل باید به خریدش فکر کنید؟

 

بررسی طراحی و کیفیت ساخت Apple Watch Ultra؛ بزرگترین اپل واچ!

اولین چیزی که با دیدن اپل واچ اولترا به چشم میاد، اندازه بزرگ این ساعته که با قطر حدود 14.4 میلیمتری بزرگترین ساعت های هوشمند ساخته شده توسط اپل به حساب میاد. این اندازه بزرگ باعث شده وزن ساعت هم زیاد بشه و به حدود 61.3 گرم برسه. البته نسبت به ساعت های حرفه ای برند های مثل گارمین، اپل واچ اولترا خیلی سنگین نیست و استفاده طولانی مدت ازش خیلی شما رو اذیت نمیکنه.

بررسی طراحی و کیفیت ساخت Apple Watch Ultra

این اندازه بزرگ باعث میشه رو مچ های دست کوچیکتر خیلی جلوه خوبی نداشته باشه و به خاطر تک رنگ بودن (که فقط در رنگ تیتانیومی عرضه میشه)، باعث میشه نشه با هر لباس و ظاهری اون رو ست کرد. البته بند های مختلف و اختصاصی این ساعت مثل آلپاین لوپ، تریل لوپ و اوشن بند در رنگ بندی های مختلف دست شما روی توی شخصی سازی ظاهر این ساعت تا حدودی باز میذاره.

مشخصات تنوع بندهای اپل واچ اولترا

برسیم به کیفیت ساخت و طراحی ظاهری این ساعت که مثل اسمش از بهترین و مقاوم ترین متریال های ممکن استفاده میکنه. بدنه از تیتانیوم مقاوم ساخته شده و حسگر زیرین هم از سرامیک مقاوم استفاده میکنن. صفحه نمایش هم مثل باقی اپل واچ ها از یاقوت کبود ضد خش استفاده میکنه، که به خاطر طراحی جون سخت تر این ساعت بجای طراحی خمیده به صورت تخت ساخته شده. لبه راست ساعت از همون دکمه منو و یه تاج استفاده شده که برای راحتی بیشتر موقع استفاده فعالیت های ورزشی و حتی با دستکش مقداری بزرگتر و برآمده تر شدن. برای محافظت بیشتر این بخش ها یه لایه برآمده روی این دو بخش قرار گرفته تا در مقابل ضربه مقاوم بشه.

بدنه با یه برآمدگی تخت به صفحه نمایش متصل میشه و به خوبی از گوشه های نمایشگر در مقابل ضربات محافظت میکنه. روی لبه راست هم یه دکمه نارنجی رنگ جدید به نام دکمه اکشن اضافه شده که میتونید کاربرد اون رو در تنظیمات گوشی شخصی سازی کنید و بین 8 عملکرد مختلف مثل فعال کردن حالت ورزشی، چراغ قوه و … یکی رو انتخاب کنید. یه لایه عملکرد دیگه هم به این دکمه اضافه شده و برای مثال اگه برای فعال کردن حالت ورزشی از اون استفاده کنید، میتونید برای ایجاد استراحت بین ورزش هم از این دکمه استفاده کنید. این دکمه اکشن خیلی کاربردهای بیشتری به ساعت میده و یه نکته مثبت در طراحی ساعت های هوشمند اپل به حساب میاد ولی یه نکته منفی هم داره و اگه از ساعت های معمولی اپل به این ساعت کوچ کنید، ممکنه به خاطر محل قرارگیری اون به طور ناخودآگاه اشتباهی اون رو موقع استفاده از دکمه منو سمت راست فشار بدید و عادت کردن به اون کمی زمان میبره.

یکی از کاربردهایی که اپل روی اون مانور بسیاری داد، امکان استفاده از این ساعت برای غواصی بود و حتی اوشن بند مخصوص هم برای این فعالیت تولید کرده که به لطف استفاده از استاندارد WR100 و EN13319 اپل واچ اولترا تا عمق 100 متر در آب مشکلی براش ایجاد نمیشه و تا عمق 40 متری هم میتونید برای غواصی و شنا از اون استفاده کنید. گواهی IP6X هم برای مقاومت در مقابل نفوذ ذرات گرد و غبار برای اون استفاده شده. رعایت گواهی MIL-STD 810H هم نشون از جون سخت بودن این ساعت و مقاومت بالای اون در مقابل شرایط خیلی سخت دمایی(بین منفی 20 تا مثبت 55 درجه!) و حرارتی میده.

مقاومت اپل واچ اولترا در مقابل ورود آب

در مجموع اپل در ساخت این ساعت هوشمند تمامی استانداردهای یه ساعت راگد (مقاوم) رو رعایت کرده و یه ساعت جون سخت با فرم فاکتور یه اپل واچ تولید کرده که ظاهرش شاید برای افرادی که خیلی اهل ساعت های ورزشی خفن و خاص هستن، جذاب نباشه اما از لحاظ کیفیت ساخت و عمر به خوبی میتونه با این ساعت ها رقابت کنه.

 

بررسی نمایشگر Apple Watch Ultra؛ روشن ترین اپل واچ!

نمایشگر Retina LTPO OLED اختصاصی اپل با اندازه 1.92 اینچی و حاشیه خیلی کم و رزولوشن 410 در 502 پیکسل علاوه بر نمایش جزئیات و تصاویر جذاب، امکان نمایش خطوط بیشتری رو داره و اسکرول کردن رو بسیار کمتر میکنه و اطلاعات بیشتری رو با حفظ اندازه نمایشگرهای ساعت های دیگه اپل به شما نمایش میده. برای اینکه راحت و بدون مشکل بتونید از این ساعت در محیط بیرون و زیر نور مستقیم آفتاب استفاده کنید از روشنایی 2000 نیتی که تقریبا دو برابر اپل واچ 8 استفاده شده و میشه گفت یکی از روشن ترین صفحه نمایش های گجت های پوشیدنی رو میتونید اینجا ببینید. صفحه نمایش همیشه روشن هم مثل نسخه های دیگه در این ساعت هم دیده میشه.

بررسی نمایشگر Apple Watch Ultra

 

بررسی باتری Apple Watch Ultra؛ بیشترین شارژدهی در اپل واچ ها!

ظرفیت باتری نسبت به نسل 8 حدود 76 درصد افزایش پیدا کرده و به حدود 542 میلی آمپر ساعت رسیده و به گفته اپل میتونه تا 36 ساعت به شما شارژدهی کنه. البته این مقدار کمی فروتنانه بوده و اپل واچ اولترا با استفاده معمولی مثلا چندین ساعت فعالیت ورزشی و استفاده از GPS در روز و پوشیدن در هنگام خواب و پایش وضعیت خواب به راحتی حدود 2 روز نیم شارژدهی میکنه که این عدد با کمک قابلیت جدید Low Power Mode به سه روز و نیم هم افزایش پیدا میکنه. با استفاده از شارژر 20 واتی گوشیتون هم میتونید این ساعت رو توی حدود 2 ساعت شارژ کنید یا از شارژر های بیسیم چند کاره برای شارژ در زمان خواب استفاده کنید.

بررسی باتری Apple Watch Ultra

با فعال شدن حالت کم مصرف، نمایشگر همیشه روشن، حسگر های سلامتی فعال در پس زمینه و دریافت اعلان ها متوقف میشه و پایش ضربان قلب و GPS با دقت کمتری فعالیت خودشون رو ادامه میدن. البته امکان اینکه کدوم سنسورها روشن بمونه یا خاموش بشه رو هم دارید و میتونید تا حدودی این بخش رو شخصی سازی هم کنید.

مشخصات بدنه پشتی و محل شارژ اپل واچ اولترا

 

بررسی حسگرهای اپل واچ اولترا؛ زیرآبی ترین اپل واچ!

فقط سه حسگر جدید رو توی این ساعت میبینیم و مابقی دقیقا همون سنسورهای قبلی مثل حسگر تشخیص غلظت خون، حسگر اندازه گیری اکسیژن خون، حسگر ضربان قلب، فشار سنج و حسگر هایی که توی اکثر ساعت های هوشمند یا بند های سلامتی وجود داره و دو سنسور جدید تشخیص دما و تشخیص تصادف هم در نسل 8 اپل واچ ها اضافه شده و فقط حسگر تشخیص عمق و دمای آب یه سنسور کاملا جدید و منحصر به فرد برای این ساعت به حساب میاد. نکته ای که وجود داره اینه که حسگر تشخیص میزان اکسیژن خون و غلظت خون توی ایران کار نمیکنه و حتما باید ساعت رو بیرون از ایران فعال کنید تا بتونید از این قابلیت استفاده کنید. حسگر تشخیص دما که از دو سنسور زیر صفحه نمایش و زیر ساعت برای تشخیص استفاده میکنه، به صورت خیلی دقیقی تا 0.1 درجه هم تغییرات بدن رو تشخیص و ثبت میکنه. البته برنامه و محل خاصی برای نمایش دمای بدن وجود نداره و فقط تغییرات رو در بازه حدودا 5 روزه ثبت میکنه و در صورت تغییر زیاد دمای بدن به شما هشدار میده ولی بیشتر برای بخش بررسی خواب و اندازه گیری وضعیت سلامت بانوان از این سنسور استفاده میشه.

بررسی حسگرهای اپل واچ اولترا

سنسور تشخیص تصادف (Car Crash Detection) هم مثل نسل 8 با استفاده از ژیروسکوپ و شتاب سنج دقیق و به کمک GPS زمانی که سوار ماشین میشید رو تشخیص میده و در صورت توقف ناگهانی هشداری به شما نمایش میده که اگه بعد از 10 ثانیه به اون جواب ندید، با مراکز اورژانسی تماس میگیره. این سنسور فعلا خطا داره و احتمالا در آپدیت های بعدی سیستم عامل عملکرد اون بهبود پیدا کنه و نکته مهم تر اینکه در داخل ایران هم این قابلیت کار نمیکنه!

سنسور جی پی اس apple watch ultra

برای ردیابی بهتر در مسیرهای سخت و بدون آنتن دهی مناسب، اپل واچ اولترا از یه GPS دوبانده مبتنی بر فرکانس های L1 و L2 استفاده میکنه، که حتی در محیط های شلوغ شهری و مناطق جنگلی هم دقت خیلی خوبی داره و مسیر طی شده رو به خوبی ثبت میکنه و به صورت خودکار برای مسیریابی بهتر بین این دو فرکانس سوییچ میکنه. البته یه مشکل برای ما ایرانیان استفاده از اپل مپس برای مسیریابی این GPS پیشرفته است و به خاطر عدم پشتیبانی این برنامه توی ایران عملا نمیتونید ازش استفاده کنید.

اپل واچ اولترا هر نوع ورزشی که فکرش رو بکنید رو پشتیبانی میکنه و برخی فعالیت های ورزشی مثل دویدن، پیاده روی، دوچرخه سواری و … به صورت خودکار شناسایی و اندازه گیری میشن. اندازه گیری مسافت و تعداد گام ها و ضربان قلب هم در زمان ورزش با دقت زیادی انجام میشه. قابلیت ترکیب چند نوع ورزش با هم و استفاده از دکمه اکشن برای سوییچ کردن بین اونها یا رفتن به فعالیت ورزشی بعدی، این ساعت رو به یه گزینه خیلی خوب برای ورزشکارهای حرفه ای تبدیل میکنه.

مقاومت بالای ساعت هوشمند اپل واچ اولترا

سنسور تشخیص عمق و دما زمانی که ساعت در آب غوطه ور باشه شروع به فعالیت میکنه و اطلاعاتی مثل عمق آب، دما و مدت زمانی که در آب بودید رو در برنامه جدید Depth به شما نمایش میده. برنامه +Oceanic هم که امسال عرضه میشه، امکانات کامپیوترهای غواصی رو به این ساعت اضافه میکنه و به احتمال زیاد نیاز به خرید اشتراک برای استفاده دارید.

با تمامی این سنسور ها، این ساعت نمیتونه کاملا جای یه ساعت مخصوص ورزشی و یا مخصوص کوهنوردی رو بگیره ولی به عنوان اولین محصول از این سری، عملکرد جامع و نسبتا کاملی داره.

 

بررسی سخت افزار و پردازنده Apple Watch Ultra؛ کم تغییر ترین اپل واچ!

از لحاظ سخت افزاری هیچ تفاوتی بین این نسخه و اپل واچ 8 یا حتی 7 وجود نداره و از همون پردازنده دو هسته ای S8 در کنار پردازنده W3 برای ارتباط با گوشی استفاده شده ولی این به معنی ضعیف بودن این ساعت نیست و مثل نسخه های دیگه همه چی به خوبی و سرعت اجرا میشه و حتی با اجرا کردن چندین برنامه، با سرعت میتونید برنامه وارد برنامه مورد نظرتون بشید. مثل اپل واچ 8 از 32 گیگ حافظه داخلی و 1 گیگ رم برای اپل واچ اولترا استفاده شده. استفاده از سه میکروفون و یه اسپیکر اضافه نسبت به نسخه های معمولی باعث میشه برقراری تماس و شنیدن صدای مکالمه و آژیر (Siren) جدید اضافه شده، حتی در محیط های پر سر و صدا و باد به خوبی شنیده بشه. البته بیشترین تغییرات در بخش سنسورها و حسگر ها ایجاد شده و باعث میشه در کنار سخت افزار قدرتمند و ثابت شده تجربه مناسبی در انواع فعالیت های ورزشی داشته باشید.

 

بررسی نرم افزار و رابط کاربری Apple Watch Ultra؛ جالب ترین اپل واچ!

بخشی که به یه ساعت هوشمند کاربرد میده، رابط کاربری و قابلیت های استفاده شده برای اونه و یکی از نقاط متمایز کننده این ساعت اپل نسبت به ساعت های مخصوص ورزشی دیگه است که علاوه بر سنسورها و برنامه های مخصوص فعالیت های سنگین، برای استفاده روزمره و عادی هم به خوبی بهینه شده. البته یکسری از قابلیت های WatchOS 9 این ساعت به اپل واچ های نسل 4 به بعد هم اضافه میشه و قابل استفاده است. به لطف این رابط کاربری فعالیت های ورزشی داده های بیشتر و دقیق تری رو دریافت و ثبت میکنن و برای افرادی که ورزش های ترکیبی دوگانه و سه گانه انجام میدن هم امکانات بیشتری در اختیار میذاره و میتونید workout های شخصی خودتون رو بسازید و اندازه گیری دقیق تری داشته باشید. نمودار ضربان قلب هم به برنامه سلامت اپل اضافه شده و تغییرات اون در زمان ورزش رو به خوبی ثبت و ذخیره میکنه. به لطف حسگر دما جدید، قابلیت های اندازه گیری وضعیت های خواب بهتر و دقیق تر شده و قابلیت یادآوری مصرف دارو هم به برنامه سلامت اپل اضافه شده.

اگه جز دسته افرادی باشید که کوچکترین بخش های زندگی خودتون رو مدیریت میکنید و براش برنامه ریزی میکنید و خیلی از قابلیت فوکوس آیفون که بعد از iOS 16 اضافه شده استفاده میکنید، اپل واچ اولترا به شما این امکان رو میده که ظاهر ساعت رو با توجه به نوع فوکوس تعیین شده عوض کنید و برای مثال از یه واچ فیس متفاوت و با اطلاعات مختلف برای محل کار نسبت به خونه یا محیط ورزشی استفاده کنید.

بررسی نرم افزار و رابط کاربری Apple Watch Ultra

واچ فیس Wayfinder اختصاصی اپل واچ اولترا در اصل یه قطب نمای بسیار پیشرفته است که در کنار یه طراحی جذاب و زیبا امکانات متنوعی مثل علامت گذاری نقشه، حالت نایت مد برای دید بهتر صفحه در شب و امکان استفاده از 8 آیتم مختلف برای دسترسی و اطلاع سریع روی صفحه نمایش رو میده.

قابلیت های Waypoints و Backtrack در کنار قطب نمای حرفه ای تر باعث میشه تجربه کوهنوردی بسیار بهتر و امن تری در مواقعی که آنتن دهی ندارید و دسترسی به گوگل مپس یا نقشه ندارید، داشته باشید. قابلیت Waypoints به شما این امکان رو میده که نقاط مختلفی مثل محل پارک خودرو یا استراحتگاه رو روی نقشه علامت گذاری کنید و با استفاده از قطب نما به راحتی اونها رو پیدا و مسیریابی کنید. اگه در شرایط نوری مناسبی نبودید و یا از مسیر اصلی منحرف شدید و گم شدید، قابلیت Backtrack مسیری که اومدید رو به شما نشون میده. یه نکته جالب در مورد این قابلیت اینه که با قطع شدن اینترنت خود ساعت به صورت خودکار این قابلیت رو فعال میکنه تا در صورت نیاز بتونید ازش استفاده کنید. ترکیب این دو قابلیت و GPS دوگانه دقیق باعث میشه کوهنوردی و طبیعت گردی خیلی امنتر و راحت تری در مسیرهای سخت و دور افتاده با این ساعت داشته باشید و حتی میتونه جون شما رو هم از خطر گم شدن و خورده شدن توسط گرگ و خرس نجات بده!

البته اگه در مسیر گم شدید یا صدمه دیدید جای نگرانی نیست و میتونید از قابلیت انحصاری این ساعت به نام آژیر (Siren) استفاده کنید که با نگه داشتن 5 ثانیه ای دکمه اکشن فعال میشه و به طور ممتد صدای بسیار بلند 86 دسی بلی پخش میکنه که به گفته اپل تا حدود 180 متر قابل شنیدنه و میتونه در صورت بودن افراد دیگه در اطرافتون توجهشون رو جلب کنه. اگه در معرض خطر خفت شدن هم بودید میتونید از این قابلیت استفاده کنید و شاید تونستید اموال خودتون رو حفظ کنید!

باید به یه نکته هم قبل از خرید این ساعت هوشمند توجه کنید، با استفاده از WatchOS 9 شما نیاز به دستگاهی دارید که از iOS 16 به بالا پشتیبانی کنه و به خاطر همین موضوع دارندگان آیفون 8 به بالا میتونن از این ساعت هوشمند استفاده کنن.

بررسی ارزش خرید اپل واچ اولترا

 

آیا Apple Watch Ultra ارزش خرید دارد؟

اپل واچ اولترا با قیمت 800 دلاری به عنوان اولین ساعت حرفه ای اپل عملکرد خوب و قابل قبولی داره و میتونه یه ساعت جون سخت و با شارژدهی بالا و امکانات ورزشی و مسیریابی متنوع برای طرفداران اپل باشه که از لحاظ بودجه هیچ مشکلی ندارند و به صورت نیمه حرفه ای هم ورزش، غواصی و یا طبیعت گردی میکنن ولی فعال نبودن بعضی قابلیت های اون مثل نقشه یابی آفلاین و سنسورهای تشخیص تصادف و ECG باعث میشه اپل واچ 8 گزینه مناسب تر و اقتصادی تری تو ایران باشه چون اکثر امکانات اضافه شده بجز امکانات مخصوص غواصی و شارژدهی بالای باتری رو داره و ظاهر جمع و جور تری هم داره. ورزشکاران و کوهنوردهای حرفه ای فن اپل هم اون امکانات مورد نیازی که توی ساعت های گارمین و پولار و سونتو دیده میشه رو اینجا ندارن و همه نیازهاشون کاملا برطرف نمیشه. در مجموع این ساعت هوشمند به عنوان اولین تلاش اپل برای به دست آوردن دل کاربرهای حرفه ای تر قابل تحسینه ولی هنوز جای کار داره تا به یکی از گزینه های با ارزش خرید بالا تبدیل بشه. اگه برای خرید ساعت هوشمند هنوز دو دل هستین میتونید به مقاله راهنمای خرید بهترین ساعت هوشمند در هر بازه قیمتی موبونیوز هم مراجعه کنید.

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۷ اسفند, ۱۴۰۱
برچسب ها

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 53
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

mahdi140000000

M.B.a گوه نقول لطفا

۲۱ شهریور ۱۴۰۲
Nurse

برای وقتی که میرم توی اقیانوس حتما باید بخرم

۱۰ مرداد ۱۴۰۲
Abolfazl_torabi

عالی من دارم خیلی خوبه

۱۰ مرداد ۱۴۰۲
Parham1288

👍

۲۱ فروردین ۱۴۰۲
Mahdi2005

باید دید میتونه امتحان خودشو پس بده یا نع 🤨

۲۷ اسفند ۱۴۰۱
    M.B.a

    اگه پس بدتره پولش رو داری بخری

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
Making1st

هر کی اینو دوست داره 👎🏼 کنه و هر کی از ساعت متنفره👍🏼کنه

۲۴ اسفند ۱۴۰۱