روش‌های تست سلامت باتری اپل واچ

سری اپل واچ یکی از محبوب‌ترین ساعت‌های هوشمند بازاره و به خاطر طراحی منحصر به فرد، قابلیت‌های سلامتی و اتصال به سیستم یکپارچه اپل بین کاربران آیفون طرفداران زیادی داره. اما این اسمارت واچ هم مثل تمامی وسایل هوشمند از جمله موبایل، تبلت و لپ تاپ، عمر باتری تقریبا محدودی داره و در استفاده های مداوم شارژ مطلوبش رو از دست میده. با این حال، اپل یه قابلیت جالب به اسم Battery Health تو محصولاتش قرار داده که سلامت باتری رو می‌سنجه و نتیجه رو بهتون اعلام می‌کنه. به همین دلیل در این مقاله موبونیوز ضمن آموزش تست سلامت باتری اپل واچ، نکاتی برای افزایش طول عمر باتری این گجت محبوب هم در اختیارتون قرار میدیم تا درک درستی از سلامت باتری اپل واچ داشته باشین.

 

اهمیت سلامت باتری اپل واچ

ظرفیت باتری ساعت هوشمند اپل جوری طراحی شده که در استفاده های روزمره تا ۳ سال و بیشتر هم داوم میاره و به این راحتی ضعیف نمیشه. البته شرایط استفاده، دمای محیط و تعداد شارژ مکرر در شبانه روز میتونه روی شارژدهی اپل واچ در طولانی مدت تاثیر بذاره. روی این حساب لازمه هر چند وقت یکبار از میزان سلامت باتری ساعت هوشمند خودتون اطلاع داشته باشین تا الگوهای مصرفتون رو اصلاح کنین.

 

اعداد سلامت باتری اپل واچ چه معنایی دارند؟

زمانی که اپل واچ رو به تازگی خریداری کردید، میزان سلامت باتری در حالت ۱۰۰ درصد قرار داره. بر اساس ادعای اپل به مرور زمان و با استفاده شما از اپل واچ در هر ماه بین ۱ تا ۳ درصد ظرفیت باتری کمتر میشه و تقریبا در طول ۲ سال به حدود ۸۰ درصد میرسه. البته این مورد به طور کلی بیان شده و حتی میزان سلامت باتری اپل واچ بعضی از کاربران بعد ۱ ساعت هنوزم بالای ۹۳ درصد قرار داره.

اعداد سلامت باتری اپل واچ چه معنایی داره؟
در هر حال وقتی سلامت باتری ساعت هوشمند اپل واچ روی عدد ۸۰ درصد و یا پایین تر بیاد معمولا عملکرد پردازشی ساعت کمتر میشه و باتری خیلی سریع تر از حالت عادی شارژ خالی میکنه که چندان جالب نیست. به همین دلیل به توصیه اپل و تمامی تعمیرکاران متخصص این حوزه، بهتره وقتی ظرفیت باتری اپل به زیر ۸۰ درصد رسید برای تعویض باتری اقدام کنین.

 

بررسی سلامت باتری اپل واچ از طریق گوشی آیفون

شما میتونین از طریق برنامه اپل واچ در گوشی آیفون و یا با خود اپل واچ میزان سلامتی باتری این ساعت هوشمند رو بررسی کنین. مراحل چک کردن میزان سلامت باتری ساعت هوشمند اپل واچ به شکل زیر انجام میشه:

  1. برای بررسی سلامت اپل واچ از طریق گوشی آیفون، ابتدا اپل واچ رو به طور کامل شارژ کنین.
  2. حالا در گوشی آیفون برنامه watch رو اجرا کنین تا منوی های اپل واچ نمایش داده بشه.
  3. وارد بخش my watch شده و گزینه general رو انتخاب کنین.
  4. در آخر گزینه Battery Health رو انتخاب کنین تا میزان سلامت باتری ساعت هوشمند اپل واچ رو نمایش داده بشه.

تمامی مدل های اپل واچ سری ۸ و ۹ در حالت استفاده روزانه و معمولی شارژدهی بالای ۱۸ ساعت دارن ولی به دلیل سنسور های متنوع و قابلیت های زیاد اپل واچ معمولا باید روزی یک بار ساعت خودتون رو شارژ کنین. البته اگه قابلیت always on display رو غیر فعال کنین باتری اپل واچ تا ۳۶ ساعت هم دوام میاره.

تست سلامت باتری اپل واچ بدون نیاز به آیفون

همونطور که گفتیم اپل واچ های جدید قابلیت نمایش سلامت باتری بدون آیفون رو هم دارن. برای اطلاع از سلامت باتری ساعت اپل کافیه مراحل زیر رو به دقت انجام بدین:

  • از منوی ساعت گزینه Setting رو انتخاب کنین.
  • حالا در این بخش کمی به پایین اسکرول کنین و گزینه Battery رو لمس کنین.
  • در بخش باتری گزینه Battery Health رو انتخاب کنین تا ظرفیت باتری ساعت هوشمند اپل براتون نمایش داده بشه.

نحوه چک کردن سلامت باتری ساعت هوشمند اپل واچ در انواع مختلف این گجت از سری ۶ به بعد به همین شکل انجام میشه و فرقی با هم ندارن. ولی برای مدل های پایین تر باید بروز رسانی watchOS 7 به بعد رو دریافت کنین و یا از طریق برنامه Watch آیفون میزان سلامت باتری اپل واچ رو بررسی کنین.

 

4 نکته برای حفظ سلامت باتری ساعت هوشمند اپل واچ

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، ظرفیت باتری اپل در صورت استفاده طولانی مدت کمتر میشه و درصد سلامت باتری کاهش پیدا می‌کنه. ولی از اون طرف میتونین با رعایت چند تا نکته مناسب از سلامت و طول عمر باتری اپل واچ مراقبت کنین. معمولا مهمترین عوامل تاثیر گذار برای حفظ ظرفیت باتری ساعت اپل شامل موارد زیر میشه:

  • شارژر اوجینال اپل واچ
  • فعالسازی حالت بهینه
  • جلوگیری از خالی شدن باتری
  • بروزرسانی‌های نرم‌افزاری

با رعایت این موارد می‌تونین از تمام پتانسیل‌های باتری اپل واچ استفاده کنین و اجازه ندین که سلامت باتری پایین بیاد.

 

1. استفاده از شارژر اورجینال اپل واچ

شرکت اپل شدیدا توصیه کرده که اپل واچ رو تنها با لوازم اصلی از جمله کابل سر جعبه شارژ کنین و اصلا سراغ لوازم جانبی متفرقه نرین. البته در صورتی که خواستین یه کابل شارژ جدید حتی به عنوان یه گزینه زاپاس بخرین حتما به گواهی MFI حک شده روی جعبه کالا دقت کنین.

حفظ سلامت باتری اپل واچ

لوازم جانبی دارای این استاندارد برای توسط اپل تایید شدن و در هنگام شارژ گرمای اضافی تولید نمیکنن و سلامت باتری ساعت حفظ میشه.

 

2. فعال کردن حالت بهینه سازی باتری

در حالت بهینه‌ سازی باتری (Optimized Battery Charging) اپل واچ رفتار روزانه کاربر را یاد می گیرد. به این ترتیب اپل واچ زمان و مدت شارژ شدن خودش رو به خاطر میسپاره و در نتیجه مدیریت بهتری در عمر مفید باتری خواهد داشت. برای فعال کردن حالت بهینه سازی باتری اپل واچ مراحل زیر رو انجام بدین:

  1. در اپل واچ از منوی برنامه های نمایش داده شده، گزینه تنظیمات رو باز کنین.
  2. حالا کمی به پایین صفحه رفته و گزینه Battery رو انتخاب کنین.
  3. سپس روی گزینه battery health ضربه بزنین و از بین موارد نمایش داده شده گزینه حالت شارژ بهینه باتری رو انتخاب کنین.

این ویژگی جالب بیشتر برای مدیریت زمان شارژ کامل باتری اپل واچ طراحی شده. برای مثال اگر اپل واچ خودتون رو در طول شب شارژ کنین، به کمک این قابلیت فول شارژ شدن باتری ساعت تا زمان بیدار شدن شما عقب میفته. با این کار باتری اپل واچ همیشه در یه سطح بهینه کنترل میشه که از شارژ شدن بیش از حد و کاهش ظرفیت باتری جلوگیری میشه.

 

3. جلوگیری از خالی شدن باتری

باتری های لیتیوم یونی جدید چرخه شارژ محدودی دارن؛ پس روی این حساب به هیچ عنوان باتری اپل واچ رو به طور کامل تخلیه نکنین. در واقع چیزی به اسم کالیبره باتری برای ساعت های اپل تعریف نشده و تخلیه مکرر صفر تا صد باتری اپل واچ چرخه شارژ رو سریع تر مصرف میکنه.

جلوگیری از خالی شدن باتری اپل واچ

با ادامه دادن این کار باتری اپل واچ در طولانی مدت دچار افت عملکرد شدید میشه و درصد سلامت باتری کم میشه. به نظرم برای جلوگیری از مشکلات اضافی اپل واچ خودتون رو در محدوده بین ۲۰ تا ۸۰ درصد شارژ کنین تا فشار کمتری به باتری بیاد.

 

4. بروز رسانی های نرم افزاری

به کمک بروزرسانی های منظم، اپل واچ از طریق الگوریتم های جدیدتری که اپل ارائه میده میتونه مصرف باتری رو بهینه تر نگه داره. از طرفی اگه ایراد و یا باگ نرم افزاری وجود داره که سلامت باتری و یا شارژدهی رو تحت تاثیر میذاره، میتونین با آپدیت نرم افزاری به موقع این مشکلات رو برطرف کنین. برای دریافت بروزرسانی اپل واچ باید مراحل زیر رو انجام بدین:

  1. اول برنامه اپل واچ روی گوشی آیفون رو اجرا کنین.
  2. حالا از بین گزینه ها بخش general رو انتخاب کنین.
  3. در این بخش عمومی روی گزینه software update ضربه بزنین.
  4. در صورت انتشار آپدیت جدید WatchOS گزینه دانلود و نصب رو انتخاب کنین.

بهتره در زمان دریافت بروزرسانی اپل واچ باتری ۵۰ درصد به بالا رو داشته باشه تا بدون دردسر آپدیت رو نصب کنین. معمولا پس از دریافت بروز رسانی ممکنه درصد سلامت باتری کمی پایین تر بیاد، ولی این اتفاق خیلی کم میفته. روی این حساب میشه آپدیت نرم افزاری رو یکی از راه های کنترل سلامت باتری اپل واچ در نظر بگیریم.

 

جمع بندی

مثل خیلی از اسمارت واچ‌های دارای سیستم عامل، ظرفیت باتری ساعت هوشمند اپل هم به چند ساعت در روز محدود میشه. شما می‌تونین سلامت باتری اپل واچ رو از روش‌هایی که گفتیم تست کنین تا ببینین با توجه به الگوی مصرفتون، چقدر از عمر باتری باقی مونده. این الگوی مصرفی که ازش حرف می‌زنیم تاثیر زیادی تو شارژدهی ساعت داره؛ مخصوصا اگه بخواین تمام قابلیت‌های پرمصرف مثل روشن شدن نمایشگر با چرخش مچ، دستیار سیری و انیمیشن‌ها رو روشن نگه دارین و ازشون استفاده کنین. برای همین اگه به هر دلیلی حس می‌کنین شارژدهی باتری ساعت‌تون افت کرده، زود به زود شارژ خالی می‌کنه و سلامت باتریش هم به زیر 80 درصد رسیده، بهتره از چند قابلیت نه چندان مهم صرف نظر کنین و با آپدیت نگه داشتن نرم افزار و استفاده از لوازم اورجینال، این عملکرد رو حفظ کنین.

نویسنده : امیر بهمن پور
تاریخ انتشار 1 هفته پیش
برچسب ها

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 8
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

majid_kh

جالب بود

۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
shahab-021

معمولا این باطریا سالمه
و اذیت نمی کنه

۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
alirezanikkhah

وقتی باطری شون سالمه عملکرد خوبی نداره چه برسه به اینکه سلامتش پایین بیاد

۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
Ahmaddosti

حالت بهینه سازش خوبه نسبتا

۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
Nurse

سلام

۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
Mhch8877

ندارم ولی چیز خوبیه اپل واچ

۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
Mhch8877

جالب بود

۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
MHH

من که اپل چاچ ندارم پس بدردم نمی خوره!

۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳