بررسی مشخصات گوشی iPhone 13 mini اپل

اپل چند سالیه که یه تغییر رویه کوچیک ولی تاثیرگذار تو تولید آیفون‌ها اعمال کرده و هر سال 4 تا گوشی جدید رو از این خانواده معرفی میکنه. آیفون 13 مینی کوچیک‌ترین عضو خانواده آیفون های سال 2021 به حساب میاد که لقب “فلفل نبین چه ریزه” میتونه برازنده‌ش باشه! تو  این مقاله قراره با iPhone 13 Mini آشنا بشیم و مشخصات عمومی این گوشی رو خیلی مختصر و مفید بررسی کنیم.

آیفون 13 مینی همونطور که از اسمش پیداست، اندازه کوچیکتری نسبت به بقیه آیفون ها داره ولی در مقایسه با آیفون 12 مینی کمی ضخیم تر شده که اون هم بخاطر باتری بزرگ‌ترشه. ترکیب بدنه شیشه‌ای براق که محافظ Ceramic Shield اپل وظیفه مراقبت ازش رو بر عهده داره، فریم آلومینیومی مات، وزن 140 گرمی و گواهی IP68 حس جذاب کیفیت ساخت عالی، خوش دستی و آرامش خاطر رو براتون به همراه داره. البته که بازم ممکنه نیاز به استفاده از قاب داشته باشید چرا که هم قیمتش زیباست، هم ممکنه دیدن رد اثر انگشت روی بدنه براق به دلتون ننشینه!

تو قاب پشتی گوشی 2  تا دوربین و یه فلش تو قاب مربع شکل در گوشه بالا میبینیم که یکم به نسبت نسل قبلی بزرگتر شده. فریم آلومینیومی گوشی در سمت راست از دکمه پاور میزبانی میکنه و در سمت چپ هم دکمه کم و زیاد کردن صدا، دکمه سایلنت همیشگی و خشاب سیم کارت رو میبینیم. زیر گوشی درگاه لایتنینگ، اسپیکر و میکروفون قرار داره و بالای گوشی هم خبری از چیزی نیست و خالیه.

اپل برای iPhone 13 Mini نمایشگر 5.5 اینچی از نوع Super Retina XDR OLED با رزولوشن 1080 و پشتیبانی از HDR10 و Dolby Vision در نظر گرفته که کیفیت و روشناییش تمام انتظارات رو برآورده میکنه ولی اگه خیلی با گوشی فیلم تماشا میکنین یا بازی میکنین، اندازه کوچیکش شاید کمی اذیتتون کنه. ناچ بالای گوشی کوچیکتر شده ولی به نسبت ابعاد گوشی و نمایشگر هنوز هم بزرگه. تنها ایرادی که میشه به صفحه نمایش این گوشی گرفت، رفرش ریت 60 هرتزیشه که در مقایسه با رقبای اندرویدی تو همین بازه قیمتی یه نقطه ضعف به حساب میاد.

گوشی آیفون 13 مینی از همون سنسورهای 12 مگاپیکسلی اصلی و 12 مگاپیکسلی اولترا واید  و دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی آیفون 13 استفاده میکنه و مثل برادر بزرگترش بهبودهای محسوس و خوبی داشته. همه دوربین ها قابلیت فیلمبرداری 4K با 60 فریم بر ثانیه رو دارن و میتونین انتظار عملکرد خوب همیشگی رو از این آیفون کوچولو داشته باشین. افت کیفیت تصاویر سنسور اولترا واید تو شب و نور کم تنها ایرادیه که میتونیم به دوربینهای iPhone 13 Mini بگیریم.

بخش پردازش و نرم افزار جاییه که ترکیب پردازنده A15 اپل و iOS 15 رو میبینیم که تو هر سه نسخه 13 مینی با 4 گیگ رم و 128/256/512 گیگ حافظه عملکرد خیلی خوبی داره و از پس بازی و کارهای سنگین به خوبی بر میاد.

اپل تو بخش باتری سورپرایزمون کرده، درسته که آیفون 13 مینی اندازه کوچیکی داره ولی عملکرد شارژدهی با باتری 2438 میلی‌آمپر ساعتی به نسبت نسل قبلی خیلی بهتر شده و طبق آمار میتونه 6 ساعت بیشتر شارژدهی کنه؛ یعنی تقریبا یک روز کامل رو تو استفاده معمولی همراهی میکنه. شارژ شدن این باتری با آداپتور فست شارژی که توی جعبه نیست و احتمالا باید جدا تهیه کنین حدود یک ساعت و نیم زمان میبره که خب برای این باتری کوچیک یکم زیاده.

آیفون 13 مینی، اسپیکر استریو با کیفیتی رو در اختیارتون قرار میده و کیفیت و بلندی صدا خیلی خوبه.

تو جعبه این گوشی فقط یه کابل تایپ سی به لایتنینگ قرار داره و خبری از شارژر نیست.

اگه دنبال یه گوشی خیلی جمع و جور  و خوش دست با عملکرد پردازشی عالی و دوربین با کیفیت می‌گردین، iPhone 13 mini میتونه یکی از انتخاب هاتون باشه.

 

مقایسه گوشی iPhone 13 Mini با آیفون 13

هر دو گوشی پکیج دوربین، زبان طراحی مشترک و عملکرد پردازشی کاملا یکسان دارن. فقط دو تا تفاوت وجود داره که مربوط به اندازه گوشی و ظرفیت باتری میشه. گوشی iPhone 13 ابعاد بزرگتری داره، پس صفحه نمایش بزرگتر و ظرفیت باتری بیشتری رو در اختیارتون قرار میده. اگه دنبال یه گوشی جمع و جور هستین، iPhone 13 mini میتونه انتخاب بهتری باشه و اگه شارژدهی بیشتر و صفحه نمایش بزرگتر براتون مهمه، آیفون 13 تو اولویت قرار میگیره.

 

مقایسه گوشی آیفون 13 مینی و iPhone 12 Mini

همونطور که از اسم پیداست، iPhone 13 mini جدیدتره و نسل جدید پردازنده اپل یعنی A15 رو روی خودش داره. ولی این به این معنی نیست که عملکرد آیفون 12 مینی خوب نیست و باید بذاریمش کنار. از طرفی عملکرد باتری تو آیفون 13 مینی به طور محسوسی بهبود پیدا کرده و میشه روی باتری حساب بیشتری باز کرد. یه تفاوت خوشایند کوچیک هم توی چینش دوربین های پشت اتفاق افتاده. اگه بهبود عملکرد باتری و پردازنده خیلی براتون مهمه، میتونین از آیفون 12 مینی به 13 مینی به راحتی مهاجرت کنین. اگه هم الان آیفون 12 مینی دارین، با خیال راحت ازش استفاده کنین و لذت ببرین.

خرید گوشی iphone 13 mini
نقاط قوت
عملکرد پردازشی عالی
کیفیت دوربین
نقاط ضعف
رفرش ریت 60 هزتری نمایشگر
زمان طولانی شارژ
نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۲۷ اسفند, ۱۴۰۰

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 4
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

ali.sh2004

یه کم باتریش اگه بهتر بودااا

۰۵ فروردین ۱۴۰۳
qazal

همه چیش خوبه
ولی باتریش…..

۲۲ شهریور ۱۴۰۲
anti.gen

خیلی خوبه فقط ظرفیت باتریش کمه

۲۲ اسفند ۱۴۰۱
mohammad756

عالییی

۲۵ شهریور ۱۴۰۱