بررسی کالبدشکافی iMac M3 اپل

از گذشته تا به امروز از دیوایس های iMac به عنوان کامپیوتر های all-in-one یاد میشه و همیشه همراه با سری وسایل Magic Mouse ،Magic Trackpad و Magic Keyboard به بازار عرضه می‌شدن. iMac جدید از هفت رنگ مختلف برخورداره و با قیمت پایه 1299 دلار به بازار عرضه میشه! این دفعه می‌خوایم درباره کالبدشکافی یکی از کامپیوتر های رومیزی اپل صحبت کنیم و به بررسی بررسی کالبدشکافی iMac M3 اپل بپردازیم. اما قبلش خیلی مختصر به بررسی مشخصات فنی iMac M3 اپل می‌پردازیم تا باهاش کمی بیشتر آشنا بشیم.

بررسی مشخصات فنی iMac M3 اپل  

قلب تپنده iMac M3 به همراه پردازنده 8 هسته‌ای و در نوع دیگه پردازنده 10 هسته‌ای با GPU یکپارچه به بازار عرضه میشه. مدل پایه iMac M3 به حافظه ذخیره‌سازی با ظرفیت 256GB از نوع SSD مجهز شده و 8GB هم رم داره. البته بر خلاف گذشته این اعداد ثابت نیستن و شما می‌تونید iMac M3 رو تا حافظه یک ترابایتی و همچنین رم 24GB ارتقاء بدید. مدل های ارتقا یافته iMac M3 با دو تا درگاه اضافی USB-C 3.0 که قابلیت انتقال داده با سرعت 10Gb/s داره به بازار عرضه شدن و حتی میشه ظرفیت حافظه ذخیره‌سازی اونا رو تا 2TB اون هم از نوع SSD افزایش داد که در نوع خودش شگفت‌انگیزه!
در قسمت صفحه‌نمایش اپل از فناوری های  HDR10 و Dolby Vision استفاده کرده که برای استفاده روزمره و کمی کار های گرافیکی، به راحتی کار رو درمیاره. حداکثر میزان روشنایی صفحه‌نمایش iMac M3 حدود 511 نیت هست که در مقایسه با مانیتور های OLED مقداری ضعیف و کم جون به نظر می‌رسه. رزولوشن این صفحه‌نمایش کیفیت 4.5K داره که توی مانیتور 24 اینچی به زیبایی هر چه تمام خودش رو نشون میده! صفحه‌نمایش یک‌پارچه با لایه رویی از جنس DCI-P3 نه تنها مانیتور عالی رو در اختیارتون می‌زاره بلکه برای تماشای فیلم های سینمایی، تدوین عکس و فیلم و کار های روزمره فوق‌العاده هست. برای صفحه‌ نمایش از فناوری anti-glare استفاده شده و شما می‌تونید به راحتی 10 ساعت مداوم با این مانیتور کار کنید بدون اینکه چشم‌تون اذیت بشه! البته همیشه حواستون به چشماتون باشه و قانون 20-20-20 رو رعایت کنید تا چشم و کمر تون خسته نشه!

 

بررسی کالبدشکافی iMac M3 اپل

اول از همه میریم سراغ باز کردن صفحه‌نمایش این iMac فوق باریک. با استفاده از اهرم پلاستیکی و ابزار مخصوص خیلی آروم صفحه‌نمایش رو از فریم اصلی جدا می‌کنیم.

apple imac m3 teardown 1 بررسی کالبدشکافی iMac M3 اپل

حتما یادتون باشه تا کابل های اتصال رو جدا کنید تا در آینده مشکلی پیش نیاد! بعد از قطع کردن کابل Power و صفحه‌نمایش می‌تونیم پنل مانیتور رو کاملاً جدا کنیم و بندازیمش اون طرف!

apple imac m3 teardown 2 بررسی کالبدشکافی iMac M3 اپل

چندتا پیچ داریم که باید باز بشه. پیچ های به کار رفته داخل iMac M3 از نوع T3 هستن و باید پیچ‌گوشتی مخصوص به خودش رو داشته باشید. بعد از باز کردن پیچ‌ها Logic Board به راحتی باز میشه.

apple imac m3 teardown 3 بررسی کالبدشکافی iMac M3 اپل

یکی دیگه از موارد رو مخ کالبدشکافی iMac M3، پیدا کردن مراحل درست برای کالبدشکافی و باز کردن قطعات هست. در مرحله بعد میریم سراغ جدا کردن و درآوردن تمامی کابل های اتصال ریز و جزئی تر.

apple imac m3 teardown 4 بررسی کالبدشکافی iMac M3 اپل

در ادامه با پیچ‌ها و قلاب های آهنی بیشتری مواجه میشیم.

apple imac m3 teardown 5 بررسی کالبدشکافی iMac M3 اپل

بعد از باز کردن تمامی پیچ‌ها می‌تونیم برد اصلی رو دربیاریم و جدا کنیم. برای رسیدن به چیپ M3 اپل باید لایه های انتقال گرما و پیچ های بیشتری رو باز و جدا کنیم.

apple imac m3 teardown 6 بررسی کالبدشکافی iMac M3 اپل

بریم سراغ بررسی چیپ پردازنده M3 و محل قرارگیری اون روی برد اصلی. چیپ M3 در پایین قرار گرفته و بالا سر اون می‌تونید چیپ حافظه ذخیره‌سازی رو ببینید. در کنار چیپ پردازنده رم به صورت عمودی و موازی با چیپ M3 قرار گرفته و درگاه منبع تغذیه هم بالاتر از همه تعبیه شده.

apple imac m3 teardown 7 بررسی کالبدشکافی iMac M3 اپل

بعد از این مرحله می‌ریم سراغ درگاه های iMac M3 که طراحی ماژول مانند دارن. بعد از باز کردن پیچ ها، چسب ها و قلاب های فلزی می‌تونیم برد درگاه ها رو دربیاریم و تعویض کنیم.

apple imac m3 teardown 8 بررسی کالبدشکافی iMac M3 اپل

نوبتی هم که باشه نوبت مهم‌ترین قسمت تمامی مقاله های کالبدشکافی یعنی باتری iMac M3 هست. البته اینجا یه باتری کوچولو داریم. یه خبر خوب اینه که باتری این دیوایس دو برابر نسل قبلی خودش قابلیت تعمیرپذیری داره اما چطوری؟ خب بر خلاف نسل گذشته به جای دو تا باتری از یک باتری استفاده کردن که با چندتا پیچ ساده درمیاد.

apple imac m3 teardown 9 بررسی کالبدشکافی iMac M3 اپل

خب چرا همون اول این کارو نکردن؟! در آخر هم می‌ریم سراغ کندن چسب های عایق‌بندی که کارشناس کانال iFixit اصلا طرفدارشون نیست و بدش میاد اما به دلیل کیفیت بالا و دقت در جزئیات چسب های عایق‌بندی iMac M3، به اون امتیاز خوب و قابل قبول داد.

apple imac m3 teardown 10 بررسی کالبدشکافی iMac M3 اپل

 

جمع‌بندی

نظر شما چیه؟ به نظرتون iMac M3 از معماری داخلی ساده و معمولی برخوردار بود؟ شما از 1 تا 10 به iMac M3 اپل امتیاز چند رو می‌دید؟ به نظرتون طراحی منبع تغذیه iMac M3 که باعث شده این دیوایس به باریک ترین حالت خودش برسه کاربردیه؟ به نظرتون احتمال گم شدن منبع تغذیه که چیپ و درگاه اینترنت هم داخل اون تعبیه شده، با جدا کردن و خارج کردن اون از برد اصلی منطقیه؟

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 5 ماه پیش
تعداد نظرات : 10
5/ 4.8

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
Emran.B1388

👌

۲۶ بهمن ۱۴۰۲
Mhch8877

عالی

۲۶ بهمن ۱۴۰۲
Mhch8877

با وجود اینکه از اپل خوشم نمیاد ولی چیز خوبیه!

۲۶ بهمن ۱۴۰۲
Limb0onTop

جالب بود

۲۶ بهمن ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

عالی بود

۲۶ بهمن ۱۴۰۲
Nurse

لطفاً شیایومی 13T با ردمی نوت 13pro مقایسه انجام بدید.

۲۵ بهمن ۱۴۰۲
Mahayd24

7 میدم بش

۲۵ بهمن ۱۴۰۲
Amir ali namaei

عالی بود داش

۲۵ بهمن ۱۴۰۲
SinaRe8596

Luxury

۲۵ بهمن ۱۴۰۲
alirza.amiry

boom

۲۵ بهمن ۱۴۰۲