بزرگترین شکست های اپل

بعد از پست شکست های سامسونگ و شکست های شیائومی حالا نوبت اپله! توی این پست به اشتباهات و شکست های اپل در زمینه گوشی های آیفون می پردازیم و کارایی که اپل کرده و باعث شده بعدش بیاد عذرخواهی کنه رو باهم بررسی می کنیم.

لحظه موعود فرارسید، اگه طرفدار شیائومی و یا سامسونگ هستید این پست رو تا آخر بخونید و بعد بفرسیتد واسه رفیق های فن اپل تون با یه مشت تو صورتشون! چرا؟ چون میخوام به افتضاحات و شکست های اپل بپردازم، پس بریم که شکست های بزرگ اپل رو با هم بررسی کنیم. تو هفته های گذشته ویدیو شکست های سامسونگ و شکست های شیائومی در زمینه موبایل رو گذاشتیم و حالا توی این پست میخوام به شکست های اپل بپردازیم و ببینم افتضاحات و شکست های اپل توی بازار موبایل چی بوده، پس بریم ببینم اپل تا حالا چه گندهایی رو بالا آورده!

گوشی مشترک موتورولا و اپل: Rocker E1

گند و شکست اول برمیگرده به سال ۲۰۰۵، اون موقعی که هیچ آیفونی وجود نداشت. اپل با رهبری استیو جابز یه محصول داشت به نام iPod که محصول پرفروش و داغی هم بود. استیو جابز سال ۲۰۰۵ این فکر به ذهنش خطور کرد که اگر یکی بیاد یه گوشی بسازه که هم باهاش بشه آهنگ گوش کرد و هم گوشی باشه که محصول من به فنا میره و از این بابت ترسید و رفت با شرکت موتورولا یه قرارداد بست. موتورولا از اون سمت گوشی های razr اش، خوب داشت فروش میرفت و میخواست یه کاری بکنه که بتونید با گوشی های این شرکت آهنگ هم گوش کنید و بیاد جای آیپاد رو بگیره. وقتی این دوتا اومدن کنار همدیگه هر کدومشون میخواستن از طرف مقابل یه منفعتی ببره و یه قراردادی بستن و قرار شد یه گوشی به اسم راکر e1 ساخته بشه و ساخته هم شد اما وقتی استیو جابز خدابیامرز این گوشی رو دید، گفت این چه آشغالیه و همون جا در بطن داستان که هنوز هیچ چیزی شروع نشده، زدن داستان ساخت این گوشی رو تموم کردن. این بزرگترین شکست اپل موقع ورودش به بازار موبایل بود که با یه همکاری نا تمام با موتورولا به سرانجامید. دوربینش افتضاح بود، رابط کاربریش آشغال بود و در مجموع واقعا یه آشغال به تمام معنا بود که اصلا اپل تصمیم گرفت که بعد از اون خودش گوشی تولید کنه و فهمید که خودش باید ورود بزنه به این داستان و در سال ۲۰۰۵ همکاری با موتورولا یکی از بزرگترین شکست هایی بود که اپل تو زمینه موبایل انجام داد، قبل از اینکه اصلا آیفونی ساخته بشه.

کاهش قیمت ۲۰۰ دلاری آیفون ۱ مدت کوتاهی بعد از عرضه

اشتباه بعدی برمیگرده به سال ۲۰۰۷ زمانی که آیفون ۱ معرفی شد و کل دنیا به وجد اومدن و همه به به و چه چه کنان گفتن که اپل ترکونده! بعد از رونمایی خفن و جذاب استیو جابز که با گفتن اینکه ما سه تا محصول نداریم که سه تا کار پخش آهنگ، تلفن زدن و وب گردی رو انجام بده بلکه یه محصول داریم که هر سه تا کار رو با هم انجام میده و با تکرار کردن کلمه های Phone و iPod با وجد فراوانی iPhone رو معرفی کرد. اما دو ماه بعد از عرضه آیفون توی سال ۲۰۰۷ اومدن ۲۰۰ دلار روی این گوشی تخفیف زدن و اپل با این حرکت خواست بگه که ما ترکوندیم ولی تحلیل‌گرهای بازار اومدن گفتن که اپل میخواد سهم بازار بیشتری بگیره. البته یه سری از تحلیل‌گرها گفتن که اپل پروژه اش شکست خورده بوده و برای فروش آيفون های مونده این کار رو کرده، در حالی که شکست نخورده بود و فقط میخواست یه تخفیف بزنه، اما میگفتن که اپل دیگه نابود شد با تولید این آيفون و این گوشی یه شکست برای اپل به حساب میاد، اما اپل یه لحظه به خودش اومد و دید که چه اشتباهی کرده. از طرفی خیلی از افرادی که آیفون رو همون اول خریده بودن ایمیل پشت ایمیل میزدن که چرا ۲۰۰ دلار قیمت رو کمتر کردید، پس ما چی؟ خب ۲۰۰ دلار رو چرا به ما بیشتر دادید و چرا الان باید تخفیف بدید؟ که استیو جابز قضیه رو فهمید و اومد یه ۱۰۰ دلاری به اون کسایی که تا الان آیفون خریده بودن کارت اعتباری دارد که برن از فروشگاه ها و خدمات اپل بتونن استفاده بکنن. ۱۰۰ دلار ها رو داد و از اون به بعد اپل فهمید که الکی و یهویی نباید تخفیف و پروموشن بزنه روی جنس هاش و اینم یکی دیگه از اشتباهاتی بود که نزدیک بود دامنگیر اپل بشه که تونست به سلامتی ازش قسر در بره، البته که واسه اپل ضرر هم داشت یه ۱۰۰ دلار کارت هدیه به مشتری ها داد و از طرف دیگه خیلی تحیلگر اومدن گفتن که شکست خورده اپل و دیگه اپل از اون به بعد تخفیف این چنینی نداد.

کمبود برنامه های کاربردی در اپ استور در اوایل عرضه iPhone

اما اشتباه استراتژیک بعدی که خیلی زود هم جمع شد برمیگرده به همون سال ۲۰۰۷ که اپل شعارش این بود که هرچی بخوای واسش یه اپ هست، در حالی که هیچ اپی وجود نداشت! اپ استور اجازه دسترسی توسعه دهندگان رو نمیداد و شرکت و فرد دیگه ای نمی‌تونست و اجازه نداشت برای اپ استور و آیتونز اون موقع که هنوز اپ استور نام نداشت برنامه و اپ خاصی توسعه بده و خود اپل هم نمی‌تونست واسه هر چیزی یه اپ درست بکنه. خیلی از کارشناس های خود اپل رفتن پیش استیو جابز و گفتن ما نمی‌تونیم این همه برنامه رو خودمون بسازیم و باید یه کاری بکنیم. واسه هر چیزی اپ نیست و ما نمی تونیم این همه اپ رو درست بکنیم، استیو جابز اولش نسبت به این موضوع یه مقداری گارد داشت که کسی این قفل های امنیتی ios رو نباید دست بزنه و به سیستم عامل iOS ورود بزنه ولی بعد از یه چند ماهی توی مارچ ۲۰۰۸ دیگه دسترسی رو باز کردن و اجازه دادن که آدم های دیگه اپ ها رو توسعه بدن و الان بعد از این همه مدت تو اپ استور میلیون ها اپ و برنامه وجود داره که اگر اون تغییر رویکرد رو استیو جابز نمی داد الان از آیفون مثل نوکیا یاد میکردیم که خیلی زود با این داستان ها خداحافظی کرد و یه شکست بزرگی خورد و همون اول اومد و خیلی زود هم حذف شد. ولی بعضی مواقع توی بیزنس شاید اون بت‌های ذهنی و اون تابوهای ذهنی که داریم رو اگر بذاریم کنار میتونه باعث شکوفایی بشه و استیو جابز لعنتی این رو موضوع رو خوب میدونست ولی توی یه مقطعی در سال ۲۰۰۷ داشت دچار این اشتباه میشد.

لو رفتن نمونه اولیه iPhone 4 توسط یکی از برنامه نویسان اپل!

اما شکست بعدی، شکست که نمیشه گفت بیشتر یه اشتباه و سوتی انسانی بوده توی سال ۲۰۱۰ اتفاق افتاد که یه داستان خیلی جذاب و بانمک هم داره. سال ۲۰۱۰ آيفون ۴ میخواست رونمایی بشه ولی ۶ هفته زودتر از اینکه آیفون به طور رسمی رونمایی بشه تمام اطلاعات اون همه جا پخش شده بود و اپل توی ایجاد اون هایپ و هیجان کاذب خبری شکست خورد. چرا حالا؟ داستان جالبی داره، یه آقایی به نام گری پاول طراح نرم افزاری اپل بوده که نسخه اولیه پروتوتایپ آیفون ۴ رو میگیره و میخواسته روش کار کنه و توسعه نرم افزاری روی اون انجام بده. پا میشه آخر هفته میره یه بار میشینه تا دوتا نوشیدنی بزنه و موقعی که دوتا نوشیدنیش رو میخوره احتمالا یه فرد زیبارویی داشته رد میشده که این آقای پاول زیبارو که داشته رد شده رو دیده و اون دوتا نوشیدنی تاثیرش رو گذاشته و یه خورده سرش گرم شده و از خود بی خود شده و پا شده رفته و اون نمونه اولیه آیفون ۴ توی اون کلاب که رفته بوده جا می‌مونه و یه نفر میاد این رو برمیداره و میگه این چیه؟ میره به یه نشریه خفن اون رو میفروشه و اینجوری میشه که ۶ هفته زودتر از اینکه آیفون ۴ رونمایی بشه همه چیش لو میره و اینجاست که میگن آقا کم بخور ولی همیشه بخور! این آقای پاول یه کمپانی رو به تنهایی به فنا داده توی سال ۲۰۱۰ سر اینکه دوتا نوشیدنی خواسته بخوره! همه میفهمن که این آيفون چیه و دیگه اون هایپ خبری که اپل میخواسته ایجاد بکنه رو نمی‌تونه ایجاد بکنه و اپل میره شکایت میکنه از اون دوستمون و ادامه داستانی که اتفاق میفته. اینم یکی از اشتباهات عجیب و غریبی که توی سال ۲۰۱۰ واسه اپل اتفاق افتاده.

مشکل آنتن دهی آیفون ۴ با حذف خطوط پلاستیکی در طراحی جدید

اما اشتباه بعدی یه اشتباه مهلک تر بود که توی همون سال ۲۰۱۰ اتفاق افتاد. موقع عرضه آيفون ۴ و زمانی که وارد بازار میشه خیلی ها بعد از چند وقت گزارش میکردن که وقتی گوشی رو با دست چپ میگیرم و میخوایم باهاش صبحت بکنیم آنتن نمیده و قطع میشه و مکالمه ما ناتموم میمونه. چه اتفاقی افتاده؟ هر گوشی که می‌بینید که از بدنه شیشه یا آلومینیوم استفاده میکنه باید یه سری خطوط پلاستیکی توی اون به کار رفته باشه واسه آنتن‌دهی ولی توی سال ۲۰۱۰ اپل روی آیفون ۴ یه تغییر توی طراحی ایجاد کرد که یه طراحی تختی رو استفاده کرده بود. اون زمان جانی ایو طراح عجیب و غریب و خفن و معروف اپل یه حرکتی زده بود که دیگه فکر میکرد این حرکت باعث میشه خیلی گوشی خفن بشه و واسه زیبایی بیشتر اومده بود اون نوارهای پلاستیکی که واسه آنتن دهی هست رو از تو گوشی حذف کرده بود، همین موضوع باعث میشه که موقعی که گوشی رو دستتون میگیرید احتمال اینکه آنتنش موقع مکالمه از بین بره و بپره وجود داشته باشه. اینم یکی از شکست هایی بود که اپل خیلی سریع و شفاف اومد عذر خواهی کرد و گفت شرمنده و دیگه توی نسل های بعدی کارایی رو فدای زیبای نکرد و توی نسل های بعدی اون خط های پلاستیکی رو گذاشت و عذر خواهی هم کرد و یه جوری سر و تهش رو هم آورد ولی فکر کنم هنوز که هنوزه اپل و تیم طراحی محصولات اپل خیلی خیلی چالش دارن واسه اینکه یه محصول زیبا بدن ولی کارآمد هم باشه، یعنی اون نکته هایی که باید رعایت بکنن رو رعایت کنن و در عین حال یه محصول زیبا و خاص داشته باشن.

مشکلات نرم افزاری و باگ های اولیه Apple Maps

بریم سراغ یه اشتباه نرم افزاری که برمیگرده به سال ۲۰۱۲، زمانی که اپل برنامه اپل مپ رو رونمایی کرد. مپ اپل هنوز که هنوزه یه آشعال به تمام معناست و اصلا نمیتونه با اپ گوگل مپ رقابت بکنه، البته خیلی ها ازش استفاده میکنن که کمی عجیبه و توی ایران که اصلا نمیشه ازش استفاده کرد. سال ۲۰۱۲ جالبه که بدونید وقتی که این برنامه معرفی شد مدیر بخش ios مجبور شد که شرکت رو ترک کنه چرا؟ چون یه فاجعه به تمام معنا بود، اولا که خیلی از منطقه ها و مناظر رو به هم میریخت، یعنی مثلا نقشه رو باز میکردید میدیدید که ساختمون ها کج هستن. یکی از بدترین اتفاق هایی که واسه مپ اپل افتاد این بود که وقتی میخواست به یکی آدرس بده مینداختش توی فرودگاه بین الملی میشیگان و از اونجا میگفت بیا از باند فرودگاه برو و این مسیر توه، یعنی توی مسیریابی هم فاجعه بود! سیل زیادی از این باگ های نرم افزاری توی این برنامه اپل مپ بود. بعد از اینکه مدیر بخش ios از شرکت اخراج شد یا شرکت رو ترک کرد، اون دستمون تیم کوک اومد بابت این مشکلات عذر خواهی کرد ولی هنوزم که هنوزه مپ اپل چنگی به دل نمیزنه و یکی از بزرگترین فجایع اپله که نمیدونم چرا ازش دست نمیکشه!

عرضه نسخه ارزون قیمت iPhone 5C

اما بریم سال بعدش یعنی سال ۲۰۱۳، سالی که اپل مثل یه دونه میم هست که طرف میره تو خونه کلاهش رو آویزون میکنه و بعد همون رو دور میزنه و کلاهش رو ور میداره میاد بیرون، اپل توی سال ۲۰۱۳ از آيفون 5C رونمایی کرد که یه آیفون پلاستیکی بود و میخواست که با این گوشی یه سهم بازار بیشتری بگیره. اون زمان توی هر سال فقط یه مدل از هر گوشی رونمایی میشد و مردم مجبور بودن همون یک مدل رو از اپل بخرن ولی اون سال اولین سالی بود که اپل اومد یه آیفون پلاستیکی داد و گفت الان دیگه دوتا حق انتخاب دارید و این گوشی رو توی ۵ تا رنگ مختلف و جیغ عرضه کرد. اتفاقی که افتاد این بود که فقط ۱۰۰ دلار از نسخه اصلی آیفون ارزونتر بود و همه میگفتن این چه آشغالیه، خود تیم اپل هم خیلی زود فهمیدن که این اون چیزی که ما فکر میکردیم نیست و کلا آيفون با پسوند C رفت واسه خودش و به خاطره ها پیوست و هنوز نیومده تو بازار بساط خودش رو جمع کرد و رفت. البته فروش بدی نداشت ولی یه اشتباه بزرگ از اپل بود که دیگه مرتکبش نشد و بعد از این نسخه دیگه آيفون پلاستیکی عرضه نشد البته آيفون SE بعد از اون عرضه شد که بیشتر از ۱۰۰ دلار از نسخه های دیگه ارزونتر بود و حداقل یه توجیهی واسه یه سری از آدمها توی آمریکا داره خریدش.

خم شدن راحت گوشی iPhone 6 و iPhone 6 Plus

بریم سراغ بزرگترین شکست و افتضاح اپل توی بازار موبایل، سال ۲۰۱۴ دوتا گوشی از اپل عرضه شده که یکیش اولین گوشی فبلت طور اپل بود. اپل از اون استراتژی و سیاست استو جابز عقب نشینی کرد و گوشی که فقط با یه دونه شصت باهاش بتونید کار بکنید رو گذاشت کنار، صفحه نمایش رو بزرگتر کرد و آیفون ۶ و ۶ پلاس رو وارد بازار کرد. چندی نگذشته بود که یه سری ها گفتن که آقا ما این آیفون ۶ پلاس رو میزاریم جیبمون و میشینم خود به خود کج و خم میشه! اپل هم اومد گفتش که آقا من عذر خواهی میکنم ولی این اتفاقی که میگید خیلی زیاد پیش نمیاد و خواهشا ببخشید! و این یکی از فجایعی بود که کل کمپانی ها اومدن گفتن که این آیفونه با یه دست خم میشه و توی جیب پشتتون نذاریدش، آلومینیومی که استفاده شده آلومینیوم خیلی مستحکمی نبودش و همین قضیه باعث شده که به سرعت توی نسخه بعدی یعنی ۶ اس پلاس اومدن از آلومینیوم ۷۰۰۰ استفاده کردن و اون جاهایی که خیلی حساس بود و به راحتی خم میشد رو تیتاتیوم قوی کار گذاشتن ولی این خم شدن آیفون یه اتفاقی بود که برابری میکنه با فاجعه باتری نوت ۷ سامسونگ و این اتفاق مثل قضیه باتری های انتحاری گوشی های نوت ۷ خیلی توی سوشال مدیا پیچید.

جمع بندی

اپل یه سری اشتباهات دیگه هم توی حوزه موبایل داره، مثلا سال ۲۰۱۵ با بند موسیفی U2 یه همکاری کرد که هر کسی که گوشی جدید اپل رو میخرید توی آیتوینز یکی از آلبوم های U2 رو جایزه میداد و مردم گوشی رو میخریدن باز میکردن میگفتن این آشغال چیه گذاشتید توی گوشی ما! خیلی سریع هم اپل اومد عذر خواهی کرد و گفت آقا ببخشید! دیگه کلا رفت رو قراردادهای سفت و سخت با بندهای موسیقی و اون داستان های کپی رایت که شد داستان اپل موزیک. این بود کل اشتباهاتی که اپل توی حوزه موبایل انجام داده بود، به نظر شما بزرگترینش کدوم بود؟ اپل شکست توی حوزه های مختلف زیاد داره گجت های زیادی رو رونمایی کرده که توشون آشغال کم نبوده ولی اینا بزرگترینش توی حوزه موبایل بوده. حالا بهمون بگید که شکست های کدوم برند از همه فاجعه بارتر بوده؟ اگر شکست های شیائومی و شکست های سامسونگ رو ندید توی پست های قرار داده شده، می‌تونید از لینک های قرار داده شده برید ببیند و بیاید نظرتون رو به اشتراک بزارید. توی خود این شکست های اپل کدومش از همه بدتر بود و کدومشون رو اصلا یادتون هست؟ امیدوارم که این پست براتون سرگرم کننده باشه چون خیلی که نمیتونه به دردتون بخوره! دمتون گرم که تا این آخر با من اومدید!

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار 10 ماه پیش
برچسب ها

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 67
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

M_1402

بزرگ ترین شکست همون 6s بود

۱۱ مرداد ۱۴۰۲
Alireza toxic

مثل همیشه عالی و پر‌ محتوا بود 🫠❤️
فقط یه چی میمونه که اونم فاجعه بیس باند آیفون سون و یکی دیگه هم مشکل پرش فیس آیدی آیفون x در بازار و حتی در مراسم رونماییه
ولی خب بدترین شکست بین سه کمپانی غول دنیای فناوری رو سامسونگ با نوت ۷ داشت چرا چون اعتبارش و سهم بازارش کاهش پیدا کرد و نامش خدشه دار شد
I love mobo’news❤️

۲۴ تیر ۱۴۰۲
qazal

شکستاش به نسبت اسم بزرگش زیاد بود اما کوچیک !

۲۱ تیر ۱۴۰۲
MAHDI13

عجب

۲۰ تیر ۱۴۰۲
Am1R pz

ایفون xs بهتره یا سامسونگ a54

۲۰ تیر ۱۴۰۲
    qazal

    بحثی که اینجاس اول باید ببینی میتونی آیفون ایکس نو گیر بیاری؟ نه ریپک یا دست دوم
    چون خدیدشون ریسک داره
    اما اگه تونستی نوشو گیر بیاری آیفون x

    ۲۱ تیر ۱۴۰۲