آیا اپل از کاربران سو استفاده می کند؟

تمام چیزهایی که اپل از ما گرفت!

بیشتر ما اپل رو به عنوان یه شرکت موفق و پیشرو در مدیریت کیفیت، بازاریابی و ایجاد وفاداری می شناسیم ولی چند روز پیش یه توییت از پوریا بختیاری دیدم که تمام چیزهایی که اپل از ما گرفته رو لیست کرده بود. به نظرم سوژه جذابی اومد و میخوایم تو این پست، فارغ از این که طرفدار apple هستید یا نه، این موارد رو که به سو استفاده های اپل از کاربران تعبیر شده رو بررسی کنیم. با موبونیوز همراه باشید.

توییت سو استفاده اپل از کاربران

1. باتری قابل تعویض

تا قبل از آیفون، باتری گوشی به سادگی در دسترس و قابل تعویض بود. اما شرکت اپل فهمید که مردم بیشتر از هر چیز دیگه ای به خاطر باتریه که گوشی رو عوض می کنن. پس در باتری رو به روی ما بست تا بتونه گوشی های بیشتری بفروشه و البته موفق هم شد.

خوب قبلا در گوشی باز می شد و راحت می شد باتری گوشی رو عوض کرد. این که درش بسته شد یه ذره آدم رو محدود میکنه. باید قبول کنیم که اپل به بازار خط میده ولی حتی زمانی که باتری باد می کرد یا مشکلی براش پیش میومد و راحت باتری رو عوض می کردیم بازم باتری تعویضی مثل باتری اصلی نمی شد حتی اگه از جاهای معتبر باتری رو خریداری می کردیم.

اگه بخوایم از یه زاویه دیگه به قضیه نگاه کنیم، باتری یه قطعه حیاتی و حساس تو گوشیه. باتری قابلیت ترکیدن هم داره و وقتی باتری به راحتی قابل تعویض باشه و بشه تو اولین موبایل فروش سر کوچه یه باتری جدید خرید و رو گوشی گذاشت، خوب احتمال این که شرکت تولید کننده یا دلال یا فروشنده به خاطر سود بیشتر، بیاد یه باتری ارزون قیمت رو با یه قیمت متوسط بفروشه زیاده. با این شرایط احتمالا اون باتری کیفیت نداره و اصلا ممکنه بترکه! پس شاید ایجاد این محدودیت خیلی هم بد نبوده باشه. در کل باتری یه عمر مفیدی داره که بعد از دو سه سال دیگه به اون کیفیت اولیه نمیرسه.

با این مورد خودم به شخصه موافق نیستم ولی به نظر شما باتری قابل تعویض خیلی ویژگی مهم و کاربردی بود که apple از ما گرفت یا نه، خیلی هم تاثیرگذار نبود؟

2. کارت حافظه

این که با یک کارت کوچیک و ارزون، به راحتی بتونید حافظه گوشی خودتون رو افزایش بدید خیلی حس خوبی داره. اما اپل سوال کرد که چرا باید شرکت های سندیسک و سامسونگ از این نیاز مشتری سود ببرن؟ وقتی مردم حاضرن برای حافظه بیشتر به ما پول بدن؟ برای همین کارت حافظه رو کنار گذاشت

کاملا این موضوع درسته. گوشی ای که از اضافه کردن حافظه جانبی پشتیبانی کنه، دست آدم رو باز میزاره. اما بزرگترین مشکل اندروید، عدم مدیریت حافظه اس. شما اگه اندرویدی باشید احتمالا با این مشکل مواجه شدید که فایل های یه سری از اپ و بازی ها روی حافظه جانبی نمی تونن قرار بگیرن و باید روی حافظه خود گوشی قرار بگیرن.

از یه منظر دیگه، یه قطعه کوچیک خیلی بیشتر در معرض آلوده شدن به ویروس و بدافزارها قرار داره و همین قطعه میتونه برای کل گوشی مشکل درست کنه. مثلا یه رم 32 گیگ 100 هزار تومنی میتونه یه گوشی 12 میلیونی تومنی رو نابود کنه. پس شاید اپل با این منطق که میدونسته مدیریت فایل ها داستان داره و نمیخواسته به خاطر کارت حافظه، کل گوشی با مشکل مواجه بشه، تصمیم به حذف کارت حافظه جانبی گرفته. به نظر من برای خفن ترین گوشی ها هم حافظه جانبی باز مثل حافظه داخلی گوشی نمیشه و مدیریتش مکافاته و میتونه مخرب گوشی باشه.

با مورد دوم هم باز خیلی موافق نیستم و حذف کارت حافظه رو خیلی به ضرر کاربرا نمیدونم. نظر شما چیه؟

3. جک هدفون

اپل به بهانه جای بیشتر برای باتری بزرگتر، جک هدفون رو حذف کرد. عاشقان موسیقی این کار رو دوست نداشتن، چون کیفیت بلوتوث با هدفون کابلی قابل مقایسه نیست. اما چرا اپل با حذف دکمه سایلنت جای بیشتری باز نکرد؟ درسته، چون اپل قصد داشت به ما هدفون بلوتوث بفروشه و باز هم موفق شد

حذف جک هدفون به خاطر باتری و این داستان نبود. ایرپاد رفت تو بازار بلوتوث و اپل برای این که بتونه ایرپادهاشو بفروشه اومد جک هندزفری رو حذف کرد. اپل پایه گذار فروش هدفون های بلوتوث بود و مدت ها جز پرفروش های این بازار بود که البته الان سهم بازارش کمتر شده. سامسونگ و شیائومی هم بعد این که تو تولید هدفون های بلوتوث پیشرفت کردن و رسیدن به بلوغ، جک هندزفری رو کم کم حذف کردن و این خط دهی از سمت اپل بود.

با حذف جک هدفون کاملا مخالفم و هندزفری و هدفون بی سیم اصلا یه چیز دیگه اس و این جا رو بر خلاف دو مورد قبلی موافقم که اپل سو استفاده کرده.

4. شارژر و هدفون

شارژر قوی تر و هدفون بهتر، یکی از ابزارهایی بود که شرکت هایی مثل وان پلاس باهاش به جنگ اپل می رفتن. پاسخ اپل چی بود؟ حذف شارژر و هدفون از جعبه. با این کار اپل میلیون ها دلار سود کرد.

حذف شارژر از جعبه گوشی با شعار و بهانه حمایت از محیط زیست، خیلی عجیب بود. به هر حال که من باید برم شارژر رو بخرم و گوشی رو بدون شارژر که نمیتونم استفاده کنم. واقعا اپل شرم بهت!

5. طراحی

تا قبل از آیفون 6، شرکت ها هر سال یه گوشی جدید طراحی می کردن. اما آیفون 6، 6 اس، 7 و 8 از یک طراحی استفاده شد. طراحی آیفون 10، 10 اس، 11، 12 و 13 هم تحول عظیم نداشت و به چند اصلاح کوچک خلاصه شد. طراحی آیفون 14 هم قرار نیست متحول بشه (به غیر از تغییر در شکل ناچ)

درود به شرفت! به نظر من اگه آیفون بخواد بازم با این طراحی بره جلو، بازنده بازی خواهد بود. تقربیا به جز آیفون ایکس که طراحی متفاوتی داشته بقیه طراحی ها تقریبا یکسان بود و فقط لبه ها یا موارد جزئی دیگه تو گوشی های مختلف عوض میشد و اپل تقریبا لذت طراحی رو داره از بین می بره. آدم دوست داره متفاوت باشه!

6. چیپست

این تغییر قراره برای آیفون 14 رخ بده و شاید عجیب ترین کاری باشه که تا حالا اپل انجام داده بعد از سیستم عامل اختصاصی، چیپست اختصاصی، همیشه بزرگ ترین نقطه قوت آیفون بوده و تمام گوشی های اپل از یک چیپست قدرتمند استفاده می کردن. اما اپل اینجا هم از سود بیشتر نگذشت. در سری 14، فقط آیفون های پرو چیپست جدید دریافت میکنن و آیفون های معمولی و مینی، با چیپست سال قبل عرضه میشن! مهم ترین اتفاقی که میفته اینه که پردازش تصویر در ایفون 13 و 14 هیچ تغییری نمیکنه و غیر از یک تغییر کوچیک ظاهری، آیفون 14 هیچ ویژگی جدیدی نخواهد داشت، مگر در مدل های پرو!

اگه واقعا این اخبار درست باشه، باید بگیم خیلی تاسف برانگیزه و آقای اپل به خودت بیا!

جمع بندی

اما به نظر میاد باز هم مشتری ها اهمیتی به این تغییر ندن و مثل همیشه به برند اپل وفادار بمونن. گویا حتی اگر اپل خود گوشی رو هم از جعبه حذف کنه، باز کسی ازش ناراحت نشه.

 

یه نکته ای وجود داره وقتی اینقدر قدرت داری تو برندت، دیگه بازی دست خودته. مگه اینکه چند تا فول پشت سر هم بزنی که دیگه بازی رو ببازی. در مورد اپل، به نظر من هنوز برای این برند افول اتفاق نمیفته. ولی مثلا اگه این خبر پردازنده رو سری آیفون 14 درست باشه و طراحی هم تغییر بزرگی نکنه، اپل سهم بازار از دست میده. اما هر چقدر هم ما بگیم حدود 75 درصد بازار آمریکا، گوشی های آیفونه. درسته که تو دنیا با اختلاف سامسونگ رتبه اول فروش رو داره ولی بازار آمریکا دست آیفونه و کاریش نمیشه کرد.

با دو مورد اولی که گفته شد به عنوان سو استفاده خیلی موافق نبودم اما تو باقی موارد میشه گفت که اپل داره از قدرت برند و وفاداری مشتریان و طرفداراش سو استفاده میکنه. شما هم نظرتون رو بگید که به نظر شما اپل و آیفون تو همین بازی و سهم بازار می مونن، رو به افول میرن و می پیوندن به نوکیا و htc خدا بیامرز یا اصلا با همین شرایط تو فروش محصولاتشون رشد بیشتری هم میکنن؟

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۱۶ فروردین, ۱۴۰۱
برچسب ها

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 82
5/ 1

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Sm89

استیپس جابز به این همه نامردی راضی نبود
حیف اون همه تلاشش برای اپل

۰۹ شهریور ۱۴۰۲
Sm89

من امیدوارم تا آیفون ۱۶ همین طور پیش بره تا اپل بازار از دست بده و ما هم به روح استیپس جابز بخندیم

۰۹ شهریور ۱۴۰۲
Sm89

من با همش موافق هستم.

۰۹ شهریور ۱۴۰۲
NOKIA1100

دشمنش.

۱۵ مرداد ۱۴۰۲
anti.gen

وقتی کمپانی های بزرگ اینجورین بقیه کمپانیها هم یاد میگیرن

۱۵ اسفند ۱۴۰۱
Bardiya.najjar

موافقم

۱۰ آذر ۱۴۰۱
a32

طرفدار

۳۰ مرداد ۱۴۰۱
zahra77

بنظر من خیلی محتویات بسته کمه

۰۷ تیر ۱۴۰۱
samira_1400t

امیدوارم که این بار طراحی متفاوتی داشته باشه

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
samira_1400t

به نظرت طراحی جدید آیفون چه شکلیهه

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
ali 1383

باید تو آیفون 14 همه چی بذاره

۳۱ فروردین ۱۴۰۱
    Itdbk

    شما چی میگین آخه برای اولین بار تو آیفون ۵s حسگر اثر انگشت بود پس تو آیفون ۱۵ حسگر اثر انگشت باید باشه اپل داره تو آیفون هاش از ویژگی هایی که تو آیفون های قبلیش استفاده کرده رو داره تو آیفون های جدیدش با طراحی بروز تر استفاده می کنه

    ۱۱ تیر ۱۴۰۱
      Taha171288

      حالا هر کسی شارژر گوشی نخواد باید اپل بخره

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
      Bardiya.najjar

      شما معلومه به شدت طرفدار اپلی و داری بهونه ی الکی میاری

      ۱۰ آذر ۱۴۰۱
      Sm89

      آخه تو چی میگی وای چه خفن میشه بگی وقتی آیفون ۵ رونمایی شد تو به دنیا اومده بودی یا نه

      ۰۹ شهریور ۱۴۰۲
ali 1383

اصا چرا شارژر رو برداشتن ؟

۳۱ فروردین ۱۴۰۱
    Sm89

    چون اپل کرم دارد🍎=🐛🐒

    ۰۹ شهریور ۱۴۰۲
ali 1383

اینکه کارت حافظه نمیشه اضافه کرد خیلی اذیت کنندس

۳۱ فروردین ۱۴۰۱