بررسی تست گیم A54 سامسونگ

صنعت گیمینگ یکی از پردرآمدترین تجارت‌های دنیای امروزیه که در یکی دو دهه‌ی اخیر به کمک پیشرفت صنعت موبایل، بیشتر از قبل جامعه‌ی دیجیتال رو تحت پوشش قرار داده. طوری که امروزه شاهد بازی کردن افراد از کودک و نوجوان گرفته تا بزرگسال و حتی میانسال‌ها تو گوشی‌شون هستیم. امروزه از بازی‌های ساده گرفته تا بازی‌های هیجانی و ترسناک با گرافیک بالا رو میشه روی گوشی اجرا کرد. البته هنوزم کلی راه داره و باز‌ی‌های سطح بالا کماکان نیازمند کامپیوتر و یا کنسول هستند. به همین دلیل امروز میخوایم بررسی تست گیم A54 سامسونگ رو باهاتون به اشتراک بزاریم تا ببینیم این میانرده جذاب سال قبل، چطور از پس بازی‌های موبایلی برمیاد.

 

مشخصات گوشی A54 سامسونگ

قبل از تست گیمینگ سامسونگ A54 بهتره یه نگاه مختصری داشته باشیم به مشخصات این گوشی. اولین مورد صفحه نمایش مناسب برای بازی کردن هست که خب A54 یه نمایشگر 6.4 اینچی با سایز استاندارد و مناسب برای بازی کردن داره. این نمایشگر از نوع سوپر امولد با رزولوشن 1080 هستش که کیفیت مناسبی ارائه میده. این صفحه 1000 نیت روشنایی بهتون میده که تا حد قابل قبولی در روشنایی نور روز دیدن بازی رو براتون ممکن میکنه. از مهم‌ترین ویژگی‌های بخش صفحه نمایش هم اینکه رفرش ریت 120 هرتزی و تاچ سمپلینگ 240 هرتزی داره که خب یعنی بازی‌ها رو خیلی روون براتون اجرا میکنه. تا اینجای کار صفحه نمایش برای اجرای بازی‌های سنگین شما رو یاری میکنه و مشکلی نداره.

مشخصات گوشی A54 سامسونگ

در مرحله بعد برای بررسی گیمینگ گوشی A54، باید بریم به چیپست گوشی یه نگاه بندازیم. خب سامسونگ طبق معمول برای میان‌رده‌هاش از چیپست اگزینوس خودش و در این مورد از اگزینوس 1380 توی A54 استفاده کرده. در نگاه اول شاید ترس به دلتون راه بیاد و بگین ای بابا اگزینوس لنگمون میزاره که! ولی در واقع این چیپست 5 نانومتری، 8 تا هسته 2 و 2.4 گیگاهرتزی رو با گرافیک Mali-G68 MP5 داره که یعنی اصلا نگران لگ و گیر توی بازی‌ها، چه سبک چه سنگین نباشین و کار رو براتون راه میندازه. رم 6 و 8 گیگ این گوشی هم در کنار حافظه داخلی از نوع UFS 3.1 برای روون بازی کردن باهاش به کمکتون میان.

در آخر باتری 5000 میلی آمپر ساعتی و مصرف متوسط گوشی، شمارو برای بازی کردن تا چندین ساعت یاری میده.

تا اینجا که از روی مشخصات روی کاغذ، A54 برای گیم اوکی بوده. در ادامه بریم یه چند تا بازی در واقعیت باهاش انجام بدیم.

تست بازی A54 با اجرای بازی call of duty mobile

اول از همه تست بازی محبوب کالاف رو داشته باشیم. در این بازی با A54، برای اینکه بتونین بالاترین فریم ریت رو استفاده کنین باید تنظیمات گرافیک بازی رو در کمترین حالت (Low) قرار بدین که در این صورت فریم ریت 60 هرتزی رو بهتون میده. در ابتدای بازی مشکل خاصی حس نمیشه و درصد استفاده از پردازنده (CPU) و گرافیک (GPU) در بالاتر از 60 درصد نوسان داره؛ یعنی چیپست داره بیشتر انرژیش رو براتون میزاره که مشکل لگ نداشته باشین.

تست بازی کالاف A54

گرم شدن گوشی هم قابل قبوله و صرفا 8 تا 9 درجه تغییر دمایی رو خواهید داشت که البته چون پنل پشتی شیشه‌ایه گرما بهتر پخش میشه و خب زیاد حسش نمیکنین. میزان مصرف شارژ گوشی هم عالیه و تقریبا توی یک ساعت بازی کردن باهاش، چیزی حدود 12 درصد از باتریتون مصرف میکنه. در استفاده بیشتر از نیم ساعت درجه حرارت گوشی در حد سه یا چهار درجه بالا میره و در استفاده‌ی بالای یک ساعت گوشی یه نمه بیشتر گرم میکنه. در واقع در حد همون ۸ و ۹ درجه‌ای گفتیم. پردازنده‌ها هم بعد از یک ساعت درصد کارکردشون به بالای ۷۰ و ۸۰ درصد میرسه که خب در حالت تصویر‌های شلوغ و پر کاراکتر ممکنه یه ذره کندی و لگ رو تجربه کنین. در کل اما بازی کالاف با A54 لذت بخشه و ناامیدتون نمیکنه.

 

تست گیمینگ A54 در اجرای بازی PUBG

بعد از تست بازی کالاف A54، بریم برای عملکرد این گوشی در بازی پابجی. متاسفانه A54 پابجی رو در گرافیک اچ دی فقط روی فریم ریت 30 براتون بالا میاره و نه بیشتر از این. که خب نسبت به کالاف تقریبا نصف هستش و طبیعتا تجربه بازی کردن باهاش در این فریم ریت براتون کمی ناخوشایند خواهد بود. بعد نیم ساعت بازی کردن، تغییرات دمایی تقریبا چیزی در حدود 6 و 7 درجه‌اس که یعنی دمای گوشی در حد نرماله و فشار خاصی روی گوشی نیست که خب خوبه.

تست گیمینگ A54 در اجرای بازی PUBG 

مصرف باتری هم در این مدت در حد 6 درصد هستش که تقریبا مشابه به کالاف عمل میکنه. بعد از یک ساعت هم چیزی حدود 14 درصد باتری ازتون مصرف میکنه، دما تا 10 درجه بالاتر میره و درصد مصرف پردازنده‌ها تقریبا در حدود 50 درصد خواهد بود. در کل حس و حال پابجی بازی کردن روی A54 با فریم ریت 30 خیلی رضایت بخش نیست؛ ولی اگه مشکلی با فریم ریتش نداشته باشین، از لحاظ سرعت برای بازی مشکلی نداره و لگ و گیری نخواهید داشت.

 

بررسی گیمینگ A54 در اجرای بازی Asphalt Legend 9

یکی از خوبی‌های بازی آسفالت در A54 اینه که برخلاف دو تا بازی قبلی که بررسی کردیم میتونین تنظیمات اون رو در بالاترین حالت ممکنش قرار بدین و با خیال راحت بازی کنین. این یعنی فریم ریت 80 تا 100 و گرافیک بالا (High) رو خواهید داشت و در عین حال هیچ گونه مشکلی در عملکردش از لحاظ سرعت و یا داغ شدن حس نمیکنین.

بررسی گیمینگ A54 در اجرای بازی Asphalt Legend 9

بازی آسفالت طراحیش به این صورته که رنگ‌بندی خیلی بالایی داره و خب صفحه نمایش سوپر امولد 1080 سامسونگ اینجا خیلی خوب عمل میکنه و تصاویر بدجور شفاف و زیبا دیده میشن. مصرف باتری و درصد درگیری پردازنده‌ها هم متوسطه و در کل اینکه عملکرد A54 برای بازی آسفالت عالیه و مشکل خاصی باهاش نخواهید داشت.

 

تست گیمینگ A54 با genshin impact

برای تست گیمینگ این گوشی، در آخر به سراغ بازی genshin impact رفتیم. در این بازی هم مثل بازی آسفالت، تمامی تنظیمات رو میتونین روی بالاترین حالت (High) بزارین و خب نهایتا 60 فریم رو برای بازی بهتون میده که بد نیست و مناسبه. ولی خب متاسفانه باید به عرضتون برسونیم که با این تنظیمات در حین بازی شاهد لگ و گیر خواهید بود و اگرچه خود بازی هم موقع انجام تنظیمات مذکور بهتون تذکر میده که با این مشخصات از گوشیتون، بازی براتون overclocked خواهد شد و لگ جدی در حین بازی خواهید داشت. به قولی تو این تنظیمات اجرای بازی روون نخواهد بود و ما تضمینش نمیکنیم.

تست گیمینگ A54 با genshin impact

خلاصه که اگه میخوایین genshin impact رو روون بازی کنین تنظیمات گرافیک باید روی حالت Low و فریم ریت 30 باشه. در رابطه با داغ کردن هم با تنظیمات گرافیک High و فریم ریت 60، در ابتدا دمای گوشی روی 28 درجه بود و بعد از نیم ساعت بازی کردن باهاش، دمای گوشی به حدود 40 درجه رسید که تا حدودی برای این بازی سنگین با این تنظیمات قابل قبوله. جزییات تصاویر بازی هم روی صفحه نمایش A54 خیلی دقیق هستن و چهره‌ها گرافیک بالایی دارن. سرعت بازی کردن باهاش در نیم ساعت اول با تنظیمات گرافیک Low، کاملا مناسبه و گیر یا لگی وجود نداره و همه چی روون اجرا میشه. خلاصه که اگه فریم ریت 30 و گرافیک پایین اذیتتون نمیکنه، genshin impact رو روی A54 خیلی روون و با پایداری بالا میتونین بازی کنین و ازش لذت ببرین.

 

عملکرد باتری A54 در تست گیمینگ

سامسونگ مثل سری‌های قبلش همونطور که گفتیم از یه باتری لیتیوم پلیمری 5000 میلی آمپر ساعتی در A54 استفاده کرده که به لطف فست شارژ بودنش، تقریبا توی 90 دقیقه فول شارژ میشه. در استفاده معمولی از گوشی تقریبا یک روز رو شارژدهی براتون میده و خب برای گیمینگ به لطف پردازنده‌اش که از لحاظ مصرف باتری جزو کم مصرف‌ها حساب میشه بسته به نوع بازی فرق میکنه؛ ولی خب میانگین اگه بگیریم مصرف باتری این گوشی برای گیمینگ در یک ساعت چیزی حول و حوش 13 درصد خواهد بود که قابل قبوله.

 

آیا A54 سامسونگ به عنوان یه گوشی گیمینگ ارزش خرید داره؟

اگه گیمر حرفه‌ای هستین که خب میطلبه تا با تنظیمات گرافیکی High و فریم ریت بالا بازی کنین. اما همونطور که بررسی کردیم A54 برای همه‌ی بازی‌ها خصوصا سنگین‌ها نمیتونه این امکان رو بهتون بده و اگرم بده، بدون لگ و کندی و گیر کردن نخواهد بود و برای پردازش بازی مشکل براش ایجاد میشه. ولی خب اگه یه گیمر معمولی هستین و بعضا برای سرگرمی میخوایین بازی کنین و فریم ریت و گرافیک چندان براتون مهم نیست، قطعا A54 خیلی واستون قابل قبوله و سربلندتون میکنه. در کل گوشی از لحاظ سایز و کیفیت صفحه نمایش، رفرش ریت، مصرف باتری و پردازنده، امکان بازی کردن گیم‌های متنوع رو بهتون میده و مشکل داغ کردن و یا هنگ کردن هم نخواهید داشت مگر در بعضی از بازی‌های سنگین اونم با تنظیمات گرافیکی بالا که ممکنه تا حدودی ناامیدتون کنه وگرنه کارتون رو راه میندازه و آخ نمیگه. پس میشه گفت که این مدل به نسبت قیمت گوشی سامسونگ تو رده میانرده ارزش خرید داره.

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 2 ماه پیش
تعداد نظرات : 9
5/ 4.2

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
ERFANraptor

سلام کدوم مدل از گوشی های سامسونگ در طول استفاده گرم نمیشه یک بررسی بذارید

۱۴ تیر ۱۴۰۳
Nurse

جالب نیس

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
alirezanikkhah

برای گیمینگ رو medium جواب هست

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
Emran.B1388

به به عجب گوشیی

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
Habibz

در کل از گوشی های میانرده سامسونگ انتظار پرفورمنس جالبی تو بازی ها نباید داشت

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    Mobin.sn

    موافقم

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
Alioxv

انتظار زیادی نباید داشت

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
mms2099

عملکرد بدی ندارد ولی خب خوب هم نیست

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ali.sh2004

بدون تعارف این گوشی برای گیم طراحی و ساخته نشده.
این گوشیوشی خوبیه اما نه برای این منظور.
در این حد میتونه هندل کنه که مثلا شما کارای روزمره تونو انجام بدین، حالا این وسط هوس کردین ۲ دست گیم هم بزنین کم نیاره.
اما اینکه بیسچاری بخای باهاش بازی کنی خب نه( باید بری سراغ پوکو x۶ ها

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳