بررسی گوشی ZTE nubia Flip

ZTE nubia Flip که در اردیبهشت 1403 (آوریل 2024) وارد بازار شده، اولین تاشوی میانرده این برنده که برای رقابت با فلیپ‌های سامسونگ و موتورولا عرضه شده. این گوشی با پردازنده کوالکام Snapdragon 7 Gen 1، نمایشگر 6.9 اینچی، فریم آلومینیومی و پشتیبانی از شارژ سریع، امکانات قابل توجهی روی کاغذ داره. اما باید یه بررسی عمیق‌تر ازش داشته باشیم تا ببینیم در عمل هم می‌تونه انتظارات ما رو برآورده کنه یا نه. پس با بررسی گوشی ZTE nubia Flip همراه موبونیوز باشید تا ببینیم با وجود این همه رقیب، ارزش خریدش تو بازار ایران چقدره؟

 

بررسی گوشی ZTE nubia Flip از نظر طراحی و کیفیت

گوشی‌های تاشو به راحتی کوچیک میشن و تو کیف و جیب جا می‌گیرن. این نکته در کنار جذابیتی که تاشو بودن نمایشگر برای خیلی از ما داره، باعث شده بعضی افراد به خرید این گوشی‌ها علاقه نشون بدن. ZTE nubia Flip در دسته همین گوشی‌ها قرار می‌گیره و در حالت تاشده ابعادی در حدود 87.5 × 75.5 میلی‌متر با ضخامت 15 میلی‌متر داره. طراحی نوبیا فلیپ شباهتی به Z Flip 5 سامسونگ یا Motorola Razr نداره و این شرکت چینی، سبک طراحی خودشو برای این گوشی در نظر گرفته. این گوشی در رنگ‌های زیر تولید و روانه بازار شده:

  • طلایی (Sunshine Gold)
  • مشکی (Cosmic Black)
  • یاسی (Flowering Lilac)

بررسی طراحی گوشی ZTE nubia Flip

به طور کلی، این گوشی از نظر طراحی ظاهری امتیاز قابل قبولی بدست میاره، ولی وقتی کنار گوشی‌های تاشوی شرکت‌های دیگه قرار می‌گیره، ضعف‌هاش کاملاً مشخص میشه.

 

کیفیت بدنه

گوشی‌های تاشو خیلی بیشتر از مدل‌های معمولی در معرض ضربه و آسیب دیدن هستن. به همین خاطر، بدنه و فریمشون باید از مواد باکیفیت و مقاوم ساخته بشه. شرکت ZTE برای بدنه گوشی تاشوی nubia Flip از ترکیب شیشه و فلز استفاده کرده. قاب پشت این گوشی از جنس شیشه مات انتخاب شده و اثر انگشت یا لکه به هیچ وجه روش باقی نمی‌مونه. فریم این گوشی از جنس آلومینیومه تا در اثر تماس زیاد با دست یا اجسام دیگه، تغییر رنگ نده یا خط و خش برنداره. لولایی که در وسط گوشی قرار داده شده هم از نظر عملکرد و زیبایی وضعیت خوبی داره؛ وقتی گوشی رو باز می‌کنید، این لولا صدای بخصوصی نمیده و خیلی روون و تُرد باز میشه.

این گوشی در حالت باز، طول و عرضی معادل 170 × 75.5 میلی‌متر داره و ضخامتش هم 7 میلی‌متره. البته وقتی تا میشه ضخامتش به 15 میلی‌متر می‌رسه. وزن این گوشی حدود 215 گرمه که با توجه به نمایشگر بزرگ، بدنه شیشه‌ای و فریم آلومینیومی، خیلی هم وزن زیادی نیست.

در نتیجه، باید گفت که کیفیت بدنه و اجزای مختلف این گوشی تاشو از کلیدها و فریم و لولا، وضعیت خوبی داره و به هیچ وجه نمیشه ضعفی در این زمینه در گوشی ZTE nubia Flip پیدا کرد.

 

پنل جلویی گوشی

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر گوشی تاشو، پنل جلوییشه. معمولا وقتی گوشی‌های تاشو باز میشن، چروک‌هایی روی نمایشگرشون دیده میشه، اما خوشبختانه نوبیا فلیپ کمترین میزان چروک رو تو این بخش داره. اگه انگشتتونو روی صفحه این گوشی بکشید، به هیچ وجه متوجه برآمدگی یا چروک روی نمایشگر نمیشید. بالای صفحه نمایش می‌تونید حفره دوربین سلفی رو ببینید و کمی بالاتر از اون، روی حاشیه بالای گوشی، اسپیکرهای مربوط به مکالمه قرار داده شده. حاشیه‌های اطراف پنل جلوی گوشی تقریبا زیاده و نسبت نمایشگر به بدنه حدود 86 درصد ارزیابی شده که خب یعنی گوشی nubia Flip خیلی هم بی‌حاشیه نیست.

 

طراحی اطراف بدنه (فریم)

شرکت ZTE برای اینکه مقاومت گوشی رو بیشتر کنه از فریم آلومینیومی برای نوبیا فلیپ استفاده کرده. این فریم در مقایسه با بدنه گوشی رنگ متفاوتی داره و خط و خطوطی برای زیباتر کردن روش دیده میشه. در سمت راست گوشی، کلیدهای ولوم و پاور (با رنگ قرمز) روی فریم قرار داده شده،‌ سمت چپ شیار سیم کارت دیده میشه، پایین گوشی می‌تونید پورت شارژ USB-C، میکروفن و اسپیکر رو ببینید و در قسمت بالای گوشی هم اسپیکر (میکروفون) دوم وجود داره.

بررسی کیفیت بدنه گوشی ZTE nubia Flip

 

طراحی دوربین‌ها

دوربین‌های ZTE nubia Flip روی جزیره مشکی رنگی که در قاب پشت گوشی دیده میشه، چیده شدن. دو دوربین اصلی گوشی در قست بالای این جزیره دایره‌ای قرار داده شدن و وسط دایره، نمایشگر دوم گوشی دیده میشه که کاربرها از طریق این نمایشگر می‌تونن اعلان‌ها و پیام‌ها گوشی رو ببینن یا به تماس‌ها پاسخ بدن. فلاش نوبیا فلیپ در گوشه سمت چپ قاب پشت قرار داده شده و بیرون از محوطه جزیره‌ای دوربین‌هاست.

به طور کلی، طراحی دوربین‌های این گوشی به گونه‌ای انجام شده که خیلی به چشم نمیاد. البته دلیل اصلی اینه که یه نمایشگر رنگی پایین‌تر از دوربین‌ها قرار داره که همه توجه‌ها رو به خودش جلب می‌کنه.

 

بررسی صفحه نمایش

برای نوبیا فلیپ از دو نمایشگر استفاده شده. نمایشگر اصلی این گوشی 6.9 اینچیه و پنل OLED داره. این نمایشگر رزولوشن FHD یا اندازه 1188 در 2790 پیکسلی داره و تراکم پیکسلیش 439ppi هست. بنابراین از نظر کیفیت، عمق رنگ و کنتراست، نمیشه هیچ ایرادی به صفحه نمایش ZTE nubia Flip گرفت. همه‌چیز در حد عالی انتخاب شده و حتی اندازه نمایشگر هم اندازه بزرگیه. یکی دیگه از ویژگی‌های مهم این صفحه نمایش، پشتیبانی از رفرش ریت 120 هرتزیه که برای گیمرها و کسایی که با گوشی بازی می‌کنن خیلی مهمه. البته رفرش ریت این گوشی برای صرفه‌جویی در مصرف باتری روی 60 هرتز تنظیم شده، ولی می‌تونید به صورت دستی اون رو افزایش بدید.

بررسی صفحه نمایش ZTE nubia Flip

صفحه نمایش نوبیا فلیپ برای کاهش فشار به چشم کاربرها، سیستم هوشمندی داره که روشنایی نمایشگر رو به طور خودکار تنظیم می‌کنه. علاوه بر اینها، حالت‌های روشنایی مختلفی مثل حالت شب، حالت کتاب خوندن و حالت تاریک داره که ویژگی غیرمعمولیه و اکثر گوشی‌های چینی بهش مجهز میشن.

نمایشگر دوم اندازه 1.43 اینچی داره و روی قاب پشت این گوشی قرار داده شده. این نمایشگر از نوع OLED بوده و رزولوشن 466 × 466 پیکسلی ارائه میده. کیفیت نمایشگر دوم به اندازه کیفیت نمایشگر یه ساعت هوشمنده و اصلاً به همون شکل هم طراحی شده. از طریق این نمایشگر و دوربینی که بالاش قرار داده شده، گوشی می‌تونه چهره شما رو تشخیص بده و قفل صفحه رو باز کنه. البته از طریق لمس کلید پاور هم می‌تونید قفل گوشی رو باز کنید.

به طور کلی، دو نمایشگری که برای ZTE nubia Flip در نظر گرفته شدن، باکیفیت و استاندارد هستن و نمیشه ایراد خاصی بهشون گرفت. هر دو نمایشگر برای کارهایی که باید انجام بدن، بالاترین کیفیت رو ارائه میدن.

 

بررسی باتری و شارژدهی گوشی زد تی ای نوبیا فلیپ

گوشی ZTE nubia Flip به باتری با ظرفیت 4310 میلی آمپر ساعتی مجهز شده که نسبت به رقباش، ظرفیت بالاتریه. مثلاً گوشی تاشوی سامسونگ، باتری 3700 میلی‌آمپر ساعتی داره. اما ظرفیت بالای این باتری به معنی ماندگاری بیشتر نیست. به خاطر پردازنده و سایر سخت‌افزارهای به کار رفته در تاشوی نوبیا، ماندگاری باتریش کمتر از رقباشه. مثلاً وقتی حدود 3 ساعت در یوتیوب فیلم تماشا می‌کنید، باتری گوشی نوبیا فلیپ حدود 32 درصد خالی میشه؛ این در حالیه که گلسی زد فلیپ 5 سامسونگ برای همین میزان تماشای فیلم حدود 25 درصد مصرف می‌کنه.

اما در زمینه سرعت شارژ باتری، گوشی ZTE Nubia Flip وضعیت بهتری نسبت به رقبا داره. اگه از شارژر 33 واتی که داخل جعبه این گوشی قرار داده شده برای شارژش استفاده کنید، در عرض 15 دقیقه تا 40 درصد و در عرض 30 دقیقه تا 73 درصد شارژ میشه. در حالی که رقبای این گوشی مثل سامسونگ Z Flip 5 در عرض 30 دقیقه حدود 50 درصد از باتری رو شارژ میکنن و شارژر 25 واتی دارن. در ضمن باید به عدم پشتیبانی از شارژ بی‌سیم در نوبیا فلیپ اشاره کرد. این قابلیت در گوشی‌های تاشوی سامسونگ و موتورولا وجود داره و کمبودش در نوبیا فلیپ واقعاً به چشم میاد.

 

بررسی عملکرد دوربین‌های ZTE nubia Flip

از گوشی‌های تاشو نباید توقع دوربین‌های فوق‌العاده داشت. هرچند، در سال‌های گذشته گوشی‌های تاشوی سامسونگ توقعات رو کمی بالا بردن و دوربین‌های خوبی براشون انتخاب شده، اما بیایید واقع‌بین باشیم! گوشی ZTE nubia Flip یه گوشی پرچمدار نیست و نمیشه از دوربینش انتظار زیادی داشت. با این وجود، ZTE‌ از یه دوربین کیفیت بالا برای تاشوش استفاده کرده که در ادامه مشخصاتشون رو بررسی می‌کنیم:

  • دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی واید مجهز به PDAF
  • دوربین 2 مگاپیکسلی عمق سنج
  • دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی واید

در ادامه اشاره‌ای به امکانات این دوربین‌ها می‌کنیم.

 

عملکرد دوربین‌ واید (اصلی)

روی قاب پشت گوشی نوبیا فلیپ یه دوربین 50 مگاپیکسلی و در کنارش، سنسور عمق سنج قرار داده شده و این تصور رو به شما میده که گوشی دو دوربینه‌ست. در حالی که فقط یه دوربین اصلی داره و دوربین دوم صرفاً برای پیدا کردن عمق تصویر و بوکه کردن عکس‌های پرتره کاربرد داره. دوربین 50 مگاپیکسلی این گوشی از قابلیت PDAF برای فوکوس خودکار روی سوژه پشتیبانی می‌کنه و حالت‌های عکاسی مختلفی مثلا عکاسی در شب، پرتره، پانوراما و HDR داره.

بررسی عملکرد دوربین‌های ZTE nubia Flip

کیفیت عکس‌هایی که با دوربین اصلی می‌گیرید قابل قبوله، جزئیات به خوبی نشون داده میشه و خبری از نویزهای بیش از حد نیست. در ضمن عمق رنگ‌ها و کنتراست اغراق آمیز نیست و میشه گفت عکس‌ها به دنیای واقعی شباهت زیادی دارن. با این دوربین می‌تونید فیلم‌های 4K ضبط کنید که در این پارامتر با خیلی از گوشی‌های پرچمدار رقابت می‌کنه.

به طور کلی، دوربین اصلی گوشی نوبیا فلیپ در حد خودش امکانات خوبی در اختیارتون قرار میده و می‌تونید باهاش عکس‌های باکیفیتی بگیرید یا فیلم‌های خوبی برای اینستاگرام یا یوتیوب ضبط کنید. قابلیت خم شدن گوشی هم به ضبط کردن فیلم در حالت‌های مختلف کمک زیادی می‌کنه.

 

عملکرد دوربین سلفی

یه لنز 16 مگاپیکسلی برای دوربین سلفی گوشی ZTE نوبیا فلیپ در نظر گرفته شده که می‌تونید برای تماس‌های تصویری یا عکاسی سلفی روش حساب کنید. این دوربین توی محیط‌های با روشنایی مناسب، عکس‌های باکیفیتی ثبت می‌کنه و کیفیت فیلم‌برداریش 1080 پیکسل با نرخ 30 فریم بر ثانیه‌ست که برای یه دوربین سلفی خوبه. به طور کلی، دوربین سلفی این گوشی استانداردهای لازم رو داره و عکس‌هایی با کیفیت معمولی براتون ثبت می‌کنه.

 

بررسی گوشی ZTE nubia Flip از نظر سخت افزار و نرم افزار

نوبیا از تراشه کوالکام Snapdragon 7 Gen 1 به عنوان قلب تپنده گوشی Flip استفاده کرده. این همون تراشه‌ایه که روی خیلی از گوشی‌های پرچمدار سال‌های قبل هم وجود داره. با این حال، به هیچ وجه نمیشه قدرت پردازش این گوشی ZTE رو با گوشی‌های تاشوی سامسونگ و موتورولا مقایسه کرد. پردازنده‌های رقبا نسل جدیدتره و در زمینه مصرف بهینه باتری و اجرای بازی‌های سنگین، وضعیت بهتری نسبت به گوشی نوبیا فلیپ دارن. پردازنده همیشه گرون قیمت‌ترین بخش از هر گوشی هوشمنده و جای تعجب نیست که نوبیا قیمت پایین‌تری نسبت به رقباش داره.

بررسی سخت افزار گوشی ZTE nubia Flip

باید به وضعیت رم و حافظه داخلی این گوشی هم اشاره کنیم. شرکت ZTE نوبیا این گوشی تاشو رو در سه نسخه زیر تولید و روانه بازار کرده:‌

  • رم 8GB و حافظه داخلی 128GB
  • رم 8GB و حافظه داخلی 256GB
  • رم 12GB و حافظه داخلی 512GB

در نتیجه، میشه گفت گوشی ZTE nubia Flip از نظر پردازنده، رم و حافظه داخلی وضعیت خیلی بدی هم نداره. یه پردازنده هشت هسته‌ای با اندازه 4 نانومتری براش در نظر گرفته شده که سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها رو در حد قابل قبولی قرار میده. در ضمن، یه نسخه با رم 12 و حافظه 512 گیگابایتی هم داره که برای خیلی از کاربرها مهمه.

 

رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری

نوبت به سیستم عامل و رابط کاربری ZTE nubia flip رسید. شرکت ZTE سیستم عامل MyOS 13 رو برای این گوشی انتخاب کرده که بر پایه اندروید 13 ساخته شده. در واقع، همه اون چیزی که در اندروید وجود داره، توی سیستم عامل این گوشی گنجونده شده. این سیستم عاملی خیلی روونه و کار کردن باهاش خیلی ساده‌ست. شرکت ZTE‌ یه سری برنامه و بازی هم به صورت پیش‌فرض روی این گوشی قرار داده که اگه خوشتون نیومد می‌تونید حذفش کنید.

به راحتی می‌تونید تنظیمان این گوشی رو شخصی‌سازی کنید. مثلاً‌ تصاویر پس‌زمینه و ساعت‌های همیشه روشن که روی نمایشگر کوچیک گوشی دیده میشه رو می‌تونید به دلخواه خودتون تغییر بدید. البته امکان اضافه کردن برنامه‌های شخص ثالث به نمایشگر بیرونی گوشی وجود نداره و فقط باید از بین گزینه‌هایی که خود گوشی براتون در نظر گرفته انتخاب کنید. شرکت Nubia بعد از رونمایی از این گوشی، حرفی درمورد پشتیبانی نرم‌افزاری یا امنیتی نزده و معلوم نیست تا چند سال، آپدیت‌ براش ارائه میده.

به طور کلی، نرم‌افزارها و سیستم عامل این گوشی در وضعیت خوبی به سر می‌برن و امکانات زیادی برای کسایی که عاشق گوشی‌های تاشو هستن در اختیارتون قرار میدن.

 

بررسی اسپیکر

این گوشی تاشو دو اسپیکر داره و صدای استریو تولید می‌کنه. می‌تونید باهاش آهنگی که دوست دارید رو با صدای بلند بشنوید و شاهد افت کیفیت نباشید. البته مثل همه گوشی‌های میان‌رده، وقتی صداشو روی حالت حداکثر قرار بدید، یه کم نویز به گوش می‌رسه و خبری از پخش صداهای بیس هم نیست. این گوشی ورودی جک 3.5 میلی‌متری نداره و برای آهنگ گوش دادن باید هندزفری بی‌سیم براش بخرید.

 

آیا گوشی ZTE nubia Flip ارزش خرید دارد؟

نسخه 8 گیگابایت رم با حافظه 256 گیگابایتی گوشی ZTE nubia Flip توی بازار ایران با قیمت حدود 48 میلیون تومان (تیر 1403) فروخته میشه. رقبای زیادی برای این گوشی وجود داره که تاشو‌های سامسونگ و موتورولا، رقبای اصلیش هستن. گوشی سامسونگ Z flip 5 تقریبا تو همین رنج قیمتیه، اما پردازنده قدرتمندتری داره، دوربین‌هاش باکیفیت‌ترن و از شارژ بی‌سیم و شارژ معکوس پشتیبانی می‌کنه. با این حال از نظر اندازه نمایشگر و ظرفیت باتری، گوشی نوبیا فلیپ یه سر و گردن بالاتره. گوشی موتورولا Razr 40 Ultra رقیب دومه این گوشیه که از نظر پردازنده، وزن، رفرش ریت نمایشگر و دوربین وضعیت بهتری نسبت به نوبیا فلیپ داره اما ظرفیت باتریش کمتره.

به طور کلی این گوشی تفاوت قیمتی زیادی با رقباش نداره، اما دو مسئله وجود داره که باید حتما موقع خرید گوشی بهش توجه کنین. اولی اینکه موتورولا و سامسونگ تجربه بیشتری تو ساخت مدل‌های تاشو دارن و باگ‌های زیادی رو تا اینجا رفع کردن. اما نوبیا اولین تاشوی خودش رو عرضه کرده و تو این مسیر عقب‌تره. مورد دوم هم اعتبار برندهای موتورولا و سامسونگه که خیالمون رو از بابت کیفیت گوشی راحت می‌کنه و پشتیبانی نرم افزاری بیشتری هم ارائه میده. بنابراین پیشنهاد موبونیوز اینه که برای مدل‌های تاشو سراغ برندهای مطرح‌تر برین و ریسک نکنین.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 4 ماه پیش
تعداد نظرات : 6
5/ 3.5

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
حسین مرادی

ببخشید ولی sd 7 gen 1 اصلا پرچمدارم نیست که تو متن ذکر شده پرچمدار نسل پیشه
این تاشو nubia هم صرفا یک میان ردست و باید در حد خودش مقایسه بشه نه z flip 5 و razer40u که پرچمدارن

۱۸ تیر ۱۴۰۳
Ahoora_Ataeian

امکانش هست مقایسه نوبیا فلیپ و زد فلیپ ۵ رو بذارین

۱۶ تیر ۱۴۰۳
Ahoora_Ataeian

امکانش هست ویدیو بررسی نوکیا فلیپ)این موبایل) و زد فلیپ ۵ رو بذارین

۱۶ تیر ۱۴۰۳
Ahoora_Ataeian

به جای این بهتر نیست S24 Ultra تهیه کنیم؟

۱۶ تیر ۱۴۰۳
    Ahoora_Ataeian

    عذر میخوام زد فلیپ ۵

    ۱۶ تیر ۱۴۰۳
    Ahoora_Ataeian

    عذر میخوام زد فلیپ ۵

    ۱۶ تیر ۱۴۰۳