معرفی سرویس اینترنت خانگی Airfiber

قراره که اینترنت های خونگی رو با همدیگه مقایسه کنیم و سرویسی که میتونه از نظر سرعت، حجم و پایداری از همه بهتر باشه رو پیدا کنیم. اول از همه برای ما بنویسید که توی خونه از چه اینترنتی استفاده می کنید؟ ADSL ،VDSL، فیبر نوری، Point to Point، TD-LTE یا اصلا شما از اینترنت سیم کارت و خط موبایل استفاده می کنید؟ پس همراه موبونیوز باشید تا بتونیم که یه اینترنت خوب رو با همدیگه پیدا کنیم.

Dial-up؛ اینترنت نوستالژی!

اوایل که اینترنت وارد ایران شد، اینترنت Dial-up بود که که باید میرفتی یه کارتی رو میخریدی. بعد یه کد بود که باید وارد میکردید و بعد از اون یه صدای شکیل و زیبایی رو میشنیدید و به صورت ساعتی به اینترنت وصل میشدید. البته که سرعت مورچه ای بود و با اینترنت دایال آپ میشد یه کم از سایت ها رو ببینید.

ADSL؛ سرعت پایین و پایداری کم

بعد از Dial-up یواش یواش ADSL اومد. ADSL که اومد یه کم تغییر ایجاد شد. مثلا دیگه لازم نبود که مثل Dial-up خط تلفن اشغال باشه ولی همچنان به زیر ساخت های شبکه ی تلفن نیاز داشت. یعنی سیم و کابل تلفن استفاده می شد. ماکزیمم سرعتی که ADSL به شما میده، 24 Mbps اس که خیلی ماوراییه. شما عدد 16 مگابیت بر ثانیه رو در نظر بگیر که در نهایت 2 مگابایت به شما سرعت دانلود بده. این میزان سرعت دانلود که گفتم توی بهترین حالتش بود. چون روی سیستم کابل تلفنه، خیلی نویز روش تاثیر گذاره. مسئله ی دیگه اینه که سیستم کابل کشی توی کشور ما تو جاهای مختلف با همدیگه فرق داره، احتمال داره که به خاطر نویز زیاد اصلا شما نتونی از ADSL استفاده کنی.

از ویژگی های این اینترنت میشه سرعت پایین، پایداری کم به خاطر نویزها و اختلاف بسیار زیاد بین دانلود و آپلود رو نام برد. دانلودش رو شاید بتونید تحمل کنید ولی وقتی بخواید آپلود کنید، اذیتتون میکنه. پس در حالت کلی سرعت ای دی اس ال محدوده. اگه که بخواید کارهای زیادی با اینترنت انجام بدید، توی این سالی که ما هستیم اینترنت ADSL ضعیفه. البته اگه در حد استفاده از واتساپ باشه کارتون رو راه میندازه. باید بگم که سرعتش ضعیفه و نویز و شبکه خیلی روش تاثیر داره. پایداریش به نسبت کمتره.

VDSL؛ پوشش دهی محدود

چند سال بعد، مخابرات اومد گفت یه سرویس VDSL هم میده. مودم وی دی اس ال فرق داره و یه مقداری شبکه و کابل کشیش هم فرق داره. یه جاهاییش فیبر نوریه و از یه جاهایی به بعد میشه همون تلفن ها و سیم مسی هایی که روی خط تلفن هاست. اما اتفاق مثبت توی VDSL ها اینه که فاصله ی بین سرعت دانلود و آپلود زیاد نیست. سرعت برای دانلود تا 300 مگابیت و آپلودش هم تا 100 مگابیته که ما هم بیشتر از 100 مگابایت نمیتونیم دانلودش رو داشته باشیم و در بهترین حالت تا 100 مگابیت رو میتونید از VDSL بگیرید. اما نکته ای که داره اینه که خیلی بستگی داره به لوکیشنی که شما هستید و اون کابل کشی که گفتم و همچنان نویزها خیلی تاثیرش به نسبت ADSL کمتره. ولی توی بهترین حالت با VDSL هم، روی 25 یا 30 مگابیت توی سرورهای خارجی توی بهترین حالت تا 40 مگابیت توی سرورهای داخلی میتونید سرعت دانلود بگیرید.

همونطور که گفتم خوبیش اینه که فاصله ی سرعت دانلود و آپلود کمه. یعنی شما میتونید با همون سرعتی که دانلود میکنی، البته یه مقدار کمتر آپلود هم انجام بدی. این سرویس خوبه و کار رو راه میندازه ولی یه ایراد داره که اونم اینه که سرویس VDSL توی همه ی نقاط ایران و حتی همه ی بخش های تهران قابل دسترس نیست. یعنی هر مخابراتی که برید نمیگه که سرویس VDSL دارم. نکته ی بعدیش اینه که هزینه ی مودمش یه مقداری از ADSL بیشتره.

TD-LTE؛ بدون دردسر سیم کشی ولی گران!

یه سرویس دیگه ای که میتونید توی خونه ازش استفاده کنید، سرویس TD-LTE هست. اول از همه سرعتش رو بگم که طبق سرویسی که میخرید و موقعیتی که دارید و اتفاقات دیگه اش، تا 80 مگابیت میتونه باشه. خوبی این نوع اینترنت اینه که دیگه نیازی به سیم کشی و خط تلفن و این دست اجزای ساختمون ندارید. شما یه مودم TD-LTE میگیرید و یه سری هاش که سیم کارت خوره و مشابه اینترنته خط تلفن همراه میشه در نظر گرفت و یک سری ها هم سیم کارت نمیخورن. یعنی یک مودم هایی هستند که از دکل های دیگه میتونن اینترنت رو بگیرن. شما یدونه روتر میگیرید و وصل میکنید به اون مودمه که داره اینترنت رو میگیره و این جوری از اینترنت استفاده میکنی.

سرعت توی این مدل از اینترنت خونگی تا 80 مگابیته که فکر کنم توی ایران نهایت بتونید 50 تا 60 رو بگیرید. توی بهترین حالتش 80 مگابیته. این سیستمی هست که اگه منطقه ی شما پوشش دهی داشته باشه ، میتونه سرویس مناسبی باشه. اگه خواستید TD-LTE رو انتخاب کنید و بگیرید، حتما قبلش بررسی کنید که سرویسی که از اون شرکت میخواید بخرید رو منطقه ی شما پوشش میده یا نه. برای این کار میتونی با اپراتورها و پشتیبانی ها تماس بگیرید که کارتون رو راه بندازن.

اینترنت فیبر نوری؛ کمیاب اما فوق العاده ماورایی!

یه اینترنت دیگه هست که اسمش فیبر نوریه. ارائه دهنده ی فیبر نوری فقط مخابراته. یعنی شما ADSL و VDSL و TD-LTE رو میتونید از شرکت های مختلف بگیرید. حتی ADSL و VDSL رو میتونید از مخابرات بگیرید ولی از شرکت های دیگه هم میتونید بگیرید. فیبر نوری انحصاری دست مخابراته که هر جایی همچین اتفاقی میفته معمولا یه جای کار میلنگه. بزرگ ترین مشکل فیبر نوری اینه که خیلی از جاها رو پوشش نمیده.

شاید دو درصد مناطق تهران رو بیشتر پوشش نده ولی اگه پوشش بده یکی از بهترین اینترنت های ایرانه. فیبر نوری سرعتش تا 1 گیگابیت میرسه که حالا ما توی ایران تا 500 مگابیتش رو داریم. شما وقتی که به یه سرویس فیبر نوری وصل بشید میتونید سرعت فوق العاده بالا، تا 100 یا 150 مگابیت بسته به فاصله تون تا مرکز مخابراتی رو بگیرید و واقعا حس مناسب و متفاوتی از اینترنت رو داشته باشید. یه ایراد اساسی داره که اونم اینه که چون زیر ساختش وجود نداره، باید کل سیستمی که میخواد رو براتون نصب کنن و این قضیه یه هزینه ای داره ولی قطعا می ارزه.

قیمت مودم برای اینترنت فیبر نوری بسته به مدل، حدود 1.5 تا 2 میلیون تومن هست که تا 3 میلیون تومن هم میرسه و با این میزان هزینه میتونید یدونه مودم فیبر نوری بگیرد. با پرداخت این هزینه ای که گفتم و همینطور هزینه ی کابل کشی تا در خونه، میتونید یه اینترنت فوق العاده ماورایی داشته باشید. این رو در نظر بگیرید که اصلا توی خیلی از جاهای ایران و حتی تهران دسترسی به این سرویس رو نیست. حتما باید برید مرکز مخابراتی نزدیک خونتون و ببینید که این سرویس رو بهتون میدن یا نه. اگه هم این سرویس رو بدن باید یه مدت توی صف وایسید ولی به نظرم ارزشش رو داره. این سرویس سرعت مناسبی داره و قیمتش هم معقوله.

 

Point to Point؛ پایدار با سرعت و همچنان گران!

یه اینترنت دیگه داریم که اسمش Point to Point هست. این سرویس اینترنت چیه؟ پوینت تو پوینت نه ربطی به کابل داره، نه ربطی به تلفن داره. در واقع به هیچی ربطی نداره. یه وسیله ای مثل رادیو و شبیه دیش میذارن بالای خونه ی شما و یه دکل هم که سرویس ارائه دهنده ی اون اینترنت پوینت تو پوینت داره. این ها به همدیگه وصل میشن. بسته به فاصله ی شما با اون دکله و ارتفاع ساختمونتون میتونید اینترنت خوب و پایدار بگیرید. نکته اش اینجاست که سرعتش تا 150 مگابیت میتونه بره. اینترنتی که خود ما استفاده می کنیم از این نوع هست که سرعتش 100 مگابیت برای سرورهای داخلی و 60 تا 80 مگابیت برای سرورهای خارجیه. فوق العاده سرعت خوبیه و فوق العاده پایدار هست. شما توی Point to Point اینترنت رو مستقیم و مستقل از هر چیزی بدون این که اینترنت با کسی Share بشه میگیرید.

اگه بخواید از اینترنت پوینت تو پوینت برای خودتون استفاده کنید، فوق العاده به خاطر پایداری توی سرعتش خوبه. پشتیبانی فوق العاده خوبی هم داره. چون Point to Point هست، یه پشتیبان دارید که میتونه قشنگ شما رو رصد کنه. یعنی به صورت اشتراکی نیست که بخواید ببینید بین بقیه کدوم اینترنت شما هست و بخواید تازه بینید به کی زنگ بزنید تا بعدش کی طرف شما رو بگیره. این سرویس، مستقیم یه پشتیبان داره. همونطور که گفتم پایداره و قطعی خیلی کمی داره. نویز و کابل کشی و این ها هم خیلی روش اثر نداره.

یه نکته ای استفاده از این اینترنت وجود داره. با تمام سرعت مناسب و پایداری و خدمات خوبی که به شما میده اما اگه که یوتیوبر، استریمر یا گیمر نباشید و اصلا اینترنت خیلی خفن نخواید، براتون به صرفه نیست. چون باید یه رادیو بیاد و نصب بشه که البته اون هزینه نداره. چون بعد از این که سرویستون تموم شه میان و میبرنش. بعد میان وصل میکنن و دردسر های کابل کشی و کابل LAN رو کشیدن و در نهایت هزینه ی بالایی که داره به صرفه نیست. مگه این که خیلی اینترنت لازم باشید، استریمر باشید یا برای بازی، یوتیوپ و آپلود اینترنت بخواید.

 

Airfiber؛ پر سرعت و با صرفه!

یه سرویس دیگه وجود داره که میاد این Point to Point رو به صرفه میکنه. اون هم سرویس Airfiber زیتله. توی این سرویس یدونه دیش داریم مثل همون رادیویی که توی پوینت تو پوینت بود و میاد با کابل لن و روی بستر سوییچ، اون سرویس پوینت تو پوینت رو پخش میکنه بین واحدهای یه ساختمون. این سرویس مستقل از شبکه، کابل کشی تلفن، خط تلفن، نویز روی کابل مسی و هر چیز دیگه ای هست و میتونه اینترنت پایدار با سرعت فوق العاده مناسب Point to Point رو پخش کنه بین یه ساختمون مثلا مثبت شش واحد و توی این حالت میشه یه اینترنت پر سرعت و پایدار با یه قیمت معقول داشت.

نکته ی جذاب و مثبتی که سرویس Airfiber Zitel داره اینه که محدودیت حجم نداری! شما روی سرویس های مختلف احتمالا محدودیت حجم رو داری. پس با ایر فایبر میتونی هر چقدر که میخوای دانلود کنی. تا 30 مگابیت بر ثانیه میتونید سرعت سرویس رو داشته باشید. البته متناسب با ساختمونی که هستید و خدماتی که هر کدوم از همسایه ها میخوان بگیرن، قابلیت ارتقا هم داره. یه نکته ای که وجود داره اینه که سرویس ایر فایبر همون پوینت تو پوینتیه که روی همون بستر سوییچ با کابل CAT6 (این کابل سریع ترین و کم نویزترین کابله) توی یه ساختمونی پخش میشه. شما با یه هزینه ی کمتر میتونید به همون سرویس Point to Point دسترسی داشته باشید که حالا با این سرویس چون بین افراد دیگه پخش میشه براتون به صرف تر درمیاد.

نکته ی جذاب دیگه ی اینه که شما دیگه هیچ هزینه ای برای نصب نمیدید. یعنی وقتی که این سرویس رو با همسایه هاتون یا توی ساختمونتون بخواید بگیرید، میان براتون نصب میکنن و هیچ ربطی به شبکه داخلی ساختمون شما نداره. یعنی از صفر میان روی بستر سوییچ و cat6 و کابل لن همه چی رو میکشن که یه سیستم فوق العاده جذاب میشه که هزینه ی فوق العاده به صرفه ای متناسب با سرویسی که دارید میگیرید داره. این سرویس غیر حجمیه و سرعت دانلود و آپلودش نزدیک به همه. با توجه به سرعتی که انتخاب میکنید یه هزینه ی معقول برای کل ساختمون میشه که وقتی پخش بشه، یه اینترنت مقرون به صرفه و پایداره.

یه قابلیتی که بستر سوییچ به شما میده اینه که دستتون برای آپلود بازه و دردسری برای آپلود کردن ندارید. یه موضوع دیگه اش اینه که خودم حدود دو ساله از Zitel استفاده میکنم که الان بیشتر از 290 تا سایت مخابراتی دارن که به همین دلیل شما نقطه ی کور خیلی کمی توی تهران برای زیتل میتونی ببینی. تقریبا همه جای تهران رو میتونن پوشش بدن با 290 تا سایتی که هست. اگه این سرویس رو ازشون بگیرید، احتمالا به یکی از سایت هاشون نزدیکید و میتونید یه سرویس پوینت تو پوینتی که شده Airfiber و تقسیم شده روی بستر سوییچ توی ساختمون رو با یه سرعت و قیمت معقول استفاده کنید.

یکی دیگه از نکته هایی که راجع به این سرویس ایر فایبر باید بهتون بگم اینه که نوسان خیلی پایینی داره. از دایال آپ تا ADSL، VDSL رو گفتیم که هر کدوم متناسب با کابل کشی، نوسانات و نویز، فاصله تا مرکز مخابراتی و از این دست مسائل باعث میشه که نوسان های مختلف داشته باشن اما روی ایر فایبر شما نوسان کمتری نسبت به سایر سرویس ها دارید که میتونه خیالتون رو از بابت داشتن یه اینترنت پایدار راحت کنه.

 

در نهایت کدوم یکی از اینترنت ها بهتره؟

برای جمع بندی، میشه گفت که در مجموع Airfiber تکنولوژیه که برای اولین بار داره توی ایران ارائه میشه. اگه که خواستید اطلاعات بیشتری راجع به سرویس ایر فایبر رو بدونید، کافیه که وارد سایت Zitel بشید و سرویس ایر فایبر رو سرچ کنید و بیشتر راجع بهش بخونید. اگه که توی یه ساختمون هستید که بیشتر از 6 واحد دارید، میتونید با پشتیبان صحبت کنید و از این سرویس که پایداری و امکانات خوبی داره استفاده کنید.

تقریبا درباره ی تمام سرویس های اینترنت صحبت کردم. حالا بگید که شما چه سرویسی رو متناسب با نیازهاتون ترجیح میدید که استفاده کنید؟

سوالات متداول
(1 سوال)
سرویس اینترنت خانگی Airfiber چیست؟

سرویس اینترنت خانگی ایر فایبر که توسط زیتل ارائه میشه میاد حجم نامحدود و پایداری، سرعت و کیفیت بالای اینترنت پوینت تو پوینت رو با یه هزینه منطقی به ساختمان هایی با بیشتر از 6 واحد میاره.

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۲۹ خرداد, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 259
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

anti.gen

عمری باقی باشه بریم یه اینترنت بدون فیلتر بگیریم…😑

۱۹ دی ۱۴۰۱
Mahyar1120

ندیده عالی
ما adsl داریم

۲۸ آبان ۱۴۰۱
XerXeS97

با اینکه ADSL ها خیلی گرون شد تو ساله جدید ولی بازم خیلی بصرفه هست تا اینترنت گوشی همراه که امسال عجیب گرون شده و جالبش اینه که بسته های خوب و بصرفه رو هم برداشتن !! واقعا چرا؟؟ !!!
پس اگه مصرف اینترنت دارید قطعا برید یه ADSL بگیرید که فعلا بصرفه ترینه

۲۳ تیر ۱۴۰۱
amirreza 99

عالیییییی♥♥♥

۱۹ تیر ۱۴۰۱
Alireza01

🔥

۱۸ تیر ۱۴۰۱