بررسی مشخصات گوشی Redmi Note 9 شیائومی

نقد و بررسی گوشی ردمی نوت 9 شیائومی

سلام! امروز یکی دیگه از گوشی های برند شیائومی مهمون ما هستش و قصد داریم ببینیم شیائومی Redmi Note 9 چی داره برای گفتن. این گوشی توی اواسط اردیبهشت ماه 1399 به صورت جهانی عرضه شد و طبق معمول بعد از چند وقت به بازار ایران هم راه پیدا کرد. شیائومی این گوشی رو به عنوان یکی از گوشی های میان رده خودش معرفی کرده که قیمتی بین 4 تا 5 میلیون داره. زیادی معطل نکنیم و بریم ببینیم شیائومی چه کرده!

طراحی و کیفیت ساخت Redmi Note 9

همونطور که گفتم این گوشی میان رده هستش و خبری از قاب پشتی شیشه ای یا فریم فلزی نیست. قاب پشتی و فریم میانی Redmi Note 9 از جنس پلاستیک براق هستش که برای این بازه قیمتی خوبه. البته اگر تجربه استفاده از این گوشی رو داشته باشید قطعا شک میکنید که قاب پشتی شیشه ای هستش یا پلاستیکی؟؟؟ چون شیائومی تونسته حس شیشه ای بودن رو به کاربر های خودش القا کنه و این خیلی خوبه و این گوشی واقعا خوش ساخته. اما این براق بودن قاب پشتی مثل خیلی دیگه از گوشی ها به شدت اثر انگشت رو به خودش جذب میکنه.توی قاب پشتی اون بالا وسط فریم مستطیلی هستش که شیائومی همه چیز رو اونجا جا داده و باعث شده طراحی تمیز و جالبی داشته باشه. بالای این فریم مشکی 4 تا دوربین با نظم و ترتیب دور هم جمع شدن، پایین این دوربین های منظم سنسور اثر انگشت خازنی قرار داره. بیرون از این مستطیل سمت راست فلش دوربین خودنمایی میکنه. لوگو Redmi هم اون پایین گوشی جا خوش کرده. طراحی قاب پشتی Redmi Note 9زیر گوشی درگاه شارژ (Type-C)، جک هندزفری، اسپیکر و میکروفون مکالمه به صورت خطی کنار هم قرار گرفتن. لبه سمت راست مثل اکثر گوشی ها دکمه پاور و دکمه های کنترل صدا قرار دارن که شیائومی جای خوبی رو برای دکمه های کنترل کننده قرار داده و گوشی رو خوش دست کرده. لب سمت چپ هم جای خشاب سیم کارته، این خشاب دو تا سیم کارت و حافظه خارجی رو به صورت همزمان پشتیبانی میکنه. بالای گوشی هم حسگر مادون قرمز (Infrared) و دیگه خبری از هیچی نیست.طراحی زیر Redmi Note 9طراحی سمت راست Redmi Note 9طراحی سمت چپ Redmi Note 9طراحی بالای Redmi Note 9پنل جلویی رو نمایشگر تخت هستش که حاشیه های نسبتا زیادی داره. دوربین سلفی اون گوشه بالا سمت چپ داخل پانچ هول قرار داره و اسپیکر مکالمه هم خودش رو بالای گوشی وسط حاشیه مشکی قایم کرده. 

کیفیت نمایشگر Redmi Note 9

نمایشگر این گوشی از تکنولوژی IPS LCD استفاده میکنه. نمایشگری با اندازه 6.53 اینچی و با رزولوشن 1080 در 2340 پیکسل که نسبت اندازه تصویر اون هم 19.5:9 هست، تمام این ها برای گوشی میان رده واقعا خوب محسوب میشه. نمایشگر این گوشی کیفیت خوبی داره البته باید بگم که توی تنظیمات اولیه رنگ ها زیادی دقیق نیستن و میتونید رنگ ها رو اونجوری که میخواید تنظیم کنید. یکی از ویژگی های مثبت این نمایشگر کنتراست و وضوح تصویر هست. ویژگی خوب بعدی جای دوربین سلفی هستش که به درد گیمرا و طرفدارای فیلم دیدن میخوره. حالا که از خوبیش گفتیم باید از نقاط ضعفش هم بگیم که اصلی ترین نقطه ضعفش روشنایی نسبتا پایینش هست که زیر نور مستقیم آفتاب عملکرد خوبی نداره.نمایشگر Redmi Note 9

باتری و شارژدهی Redmi Note 9

بخش باتری تقریبا نقطه قوت تمام گوشی های شیائومی نسبت به رقباشه. توی این گوشی باتری با ظرفیت 5020 میلی آمپر قرار داره که توی این بازه قیمتی همچین ظرفیتی خیلی خوبه! این باتری خیالتون رو راحت میکنه. اما نکته منفی توی بخش باتری این گوشی مدت زمان شارژ شدنه. توی جعبه آداپتور 18 وات قرار داره که برای شارژ کامل این گوشی 115 دقیقه زمان نیاز داره و این اصلا خوب نیست. فکر کن تو حال شارژ سریع باید 2 ساعت منتظر بمونی تا گوشی کامل شارژ بشه.

امنیت ردمی نوت 9 شیائومی

شیائومی از سنسور اثر انگشت خازنی برای این گوشی استفاده کرده. این سنسور هیچ نقطه ضعفی نداره و عملکرد سریع و خوبی داره. فقط جاش بده! علاوه بر حسگر اثر انگشت Redmi Note 9 مجهز به سیستم تشخیص چهره 2 بعدی هم هست که عملکرد اون هم خوب و قابل قبوله. همه چی خوبه توی بخش امنیت ولی ای کاش یه فکری به حال جای حسگر اثر انگشت میکردن.امنیت Redmi Note 9

عملکرد دوربین  Redmi Note 9

دوربین این گوشی همونطور که گفتم از 4 تا سنسور تشکیل شده.  سنسور اصلی 48 مگاپیکسل، سنسور اولترا واید 8 مگاپیکسل، سنسور تشخیص عمق میدان 2 مگاپیکسل و در نهایت سنسور ماکرو هم 2 مگاپیکسلی هستش. عکس های ثبت شده با دوربین این گوشی توی بازه قیمتی خودش حرف برای گفتن داره و عکس های قابل قبولی رو ثبت میکنه.فریم دوربین Redmi Note 9

  • سنسور اصلی:

عکس ها در حالت پیش فرض به صورت 12 مگاپیکسلی ثبت میشه اما سنسور اصلی 48 مگاپیکسل هستش و میتونید از حالت 48 مگاپیکسلی هم برای ثبت عکس ها استفاده کنید. عکس های ثبت شده با سنسور اصلی کیفیت قابل قبولی داره. رنگ به خوبی ثبت میشه همچنین داینامیک رنج عکس های ثبت شده هم خوبه. اما وضوح و جزئیات رو به خوبی ثبت نمیکنه که برای این بازه قیمتی قابل قبوله. این سنسور قابلیت بزرگنمایی 2 برابر ه داره که به صورت دیجیتالی انجام میشه و زیاد توصیه نمیشه که از این قابلیت استفاده کنید چون کیفیت عکس به شدت افت پیدا میکنه.

نمونه عکس سنوسر اصلی Redmi Note 9
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
عکس سنسور اصلی Redmi Note 9
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • سنسور اولترا واید:

از سنسور اولترا واید 12 مگاپیکسلی این گوشی توقع زیاد بالایی نداشته باشید. عکس های ثبت شده با این سنسور کیفیت معمولی و قابل قبولی دارن. توی نور مناسب عکس های خوبی ثبت میکنه اما وقتی نور کم میشه کیفیت عکس ها افت پیدا میکنه.

نمونه عکس سنسور اولترا واید Redmi Note 9
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
عکس سنسور اولترا واید Redmi Note 9
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • سنسور تشخیص عمق میدان:

سنسور تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی تونسته کار رو در بیاره. برای حالت پرتره این سنسور کارش رو به خوبی انجام میده و سوژه رو به خوبی جدا میکنه و فضای پشت سوژه رو هم به خوبی و طبیعی تار میکنه. البته باید بگم عکس های تو حالت پرتره نور زیادی داره و این نور زیاد حس خوبی رو به کاربر منتقل نمیکنه. در مجموع این سنسور برای این بازه قیمتی عملکرد خوبی داره.

  • سنسور ماکرو:

سنسور ماکرو که واقعا نمیدونم چه اجباری هست که تمام کمپانی ها از این سنسور داخل گوشی هاشون استفاده کنن کاملا جنبه تفریحی داره. اما قابلیت خوبی که سنسور 2 مگاپیکسلی Redmi Note 9 داره، قابلیت فوکوس کردن دستی هستش که باعث میشه عکس های ماکرو دقیق تری رو ثبت کنید.

عکس سنسور ماکرو 01 Redmi Note 9
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
عکس سنسور ماکرو 02 Redmi Note 9
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
عکس سنسور ماکرو 03 Redmi Note 9
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • فیلم برداری:

این گوشی قابلیت فیلمبرداری 1080، 30 فریم بر ثانیه رو داره که توی این بازه قیمتی ناامید کنندس. سرعت تغییر فوکوس خوبه، رنگ ها رو به صورت قابل قبولی ثبت میکنه و عملکرد لرزشگیر برای حالت فیلم برداری کاملا معمولی هست. در مجموع رقبای Redmi Note 9 توی این بخش بهتر هستن.

  • دوربین سلفی:

شیائومی از سنسور 13 مگاپیکسلی برای دوربین سلفی استفاده کرده و کیفیت عکس های سلفی فقط خوبه! عکس ها رنگ خوبی دارن اما وضوح و جزئیات کاملا معمولی ثبت میشه. در کل نمیشه نمره بالایی به دوربین سلفی این گوشی داد.

حالت پرتره عکس سلفی Redmi Note 9
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
عکس سلفی Redmi Note 9
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید

 

سخت افزار و پردازنده Redmi Note 9

پردازنده ای که شیائومی برای این گوشی در نظر گرفته مدیاتک هلیو جی 85 (Mediatek Helio G85) هستش. این گوشی با دو نسخه 128 گیگابایت حافظه به همراه 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه به همراه 3 گیگابایت رم وارد بازار شده. این پردازنده نه زیاد خوبه نه زیاد بد. بازی ها رو در حد معقولی اجرا میکنه اما بازی های سنگین رو به راحتی اجرا نمیکنه البته برای بازه قیمتی نباید توقع پردازنده خیلی خوبی داشت. نسخه 4 گیگابایت رم این گوشی انتخاب بهتری نسبت به نسخه 3 گیگابایتی هست. ارزش داره یه مقدار بیشتر هزینه کنید و نسخه 4 گیگابایتی رو بخرید.عملکرد پردازشی Redmi Note 9

نرم افزار و رابط کاربری ردمی نوت 9

این گوشی با اندروید نسخه 10 عرضه شده و شیائومی رابط کاربری می یو آی 11 (MIUI 11) رو برای این گوشی در نظر گرفته. به احتمال زیاد و با توجه به ادعا شیائومی رابط کاربری نسخه 12 رو میگیره. این رابط کاربری مثل تمام گوشی های شیائومی امکان شخصی سازی خوبی داره و توی فضای گرافیک گوشی شما احساس لذت بخشی رو باهاش تجربه میکنید.

عملکرد اسپیکر Redmi Note 9

طبیعیه که توی این بازه قیمتی خبری از اسپیکر استریو  نیست و تمام صدا تنها اسپیکر این گوشی که زیر گوشی قرار داره پخش میشه. بلندی صدای خوبی داره اما زمانی که توی بیشترین حد پخش صدا هستش کیفیت آنچنان خوبی نداره و توی صدای های پایین تر کیفیت بهتری داره.

جمع بندی

برای جمع بندی باید بگم که طبق وضعیت بازار این گوشی خوش قیمت هستش و با توجه به امکاناتی که بهش اشاره شد ارزش خریدن رو داره. توی این بازه قیمتی اگر باتری گوشی براتون اهمیت داره این گوشی بهترین انتخاب هستش اما اگر سخت افزار براتون مهمه این گوشی اونجور که باید شما رو راضی نمیکنه. ممنون که وقت گذاشتید و تا آخر این مطلب همراه من بودید.

سوالات متداول
(3 سوال)
مزایا گوشی ردمی نوت 9 شیائومی چیست و چرا این گوشی رو بخریم؟

توی این بازه قیمتی اگر ظرفیت باتری، نمایشگر و دوربین اصلی با کیفیت گوشی براتون اهمیت داره، گوشی Redmi Note 9 بهترین انتخاب است.

معایب گوشی Redmi Note 9 چیست و چرا این گوشی رو نخریم؟

اگر با گوشی کارهای سنگین انجام میدین و سخت افزار براتون مهمه گوشی ردمی نوت 9 اونجور که باید شما رو راضی نمیکنه، از طرفی زمان زیادی طول میکشه تا گوشی شارژ بشه.

گوشی Redmi Note 9 از دو سیم کارت همزمان پشتیبانی میکنه؟

بله، گوشی ردمی نوت 9 شیائومی از دو سیم کارت و رم میکرو به صورت همزمان پشتیبانی میکنه.

نقاط قوت
باتری با ظرفیت بالا
دوربین اصلی با کیفیت
نمایشگر با کیفیت
نقاط ضعف
پردازنده ضعیف
نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۵ مرداد, ۱۳۹۹

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 26
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

hesam89k

من جفت همین گوشی رو دارم ولی تو بازی ها همیشه هنگ می‌کنه لطفاً یکی بگه چیکارش کنم که هنگ نکنه😔😭

۱۱ شهریور ۱۴۰۲
Javad1403

دوستان دو سال و خورده ای دارم این گوشی رو و باهاش دارم مینویسم الان فقط فقط مشکلی پیدا کردم سخت افزاری همون سی پی یو هست که ضعیف شده و خیلی زود داغ میکنه و گرنه با فن خنک کننده (دست ساز) تست کردم هیچ مشکلی نداره تو اجرای کال اف دیوتی دوستانی میخواید گیم و کارای سنگین بکنید حتما حتما امتیاز انتوتو گوشیتون بالای 250000 باشه و بازم گرافیک رو نبرید بالا چون تو این بازه ی انتوتو صد درصد یه گوشی مقرون به صرفه دارید و گیمینگ نیست و فقط مناسب بازیه من خودم دوست دارم وقتی کالاف بازی میکنم کیفیت مثل واقعی باشه که نتیجش اینه که سی پی یو گوشیم رو به سوختن رفت 🤣
شرمنده طولانی شد❤️‍🩹👌👌

۲۹ مرداد ۱۴۰۲
abasi6658

وقتی از لحاظ پردازشی مشکل داشته باشه روی افت کیفیت بقیه بخشها هم تاثیر میذاره

۲۹ آبان ۱۴۰۱
mahdi.s.1389

قدیمی شده

۲۲ تیر ۱۴۰۱
Alireza84

نوت ۸ بهتره از این گوشی😎

۱۰ خرداد ۱۴۰۱
AliNajafiJahani

دوربین سلفیش خیلی خوبه ❤👌🏻

۲۹ بهمن ۱۴۰۰