بررسی مشخصات گوشی Redmi A2 Plus شیائومی

گوشی redmi a1 plus یکی از گوشی های سوپر اقتصادی سال پیش شیائومی بود که به نسبت قابلیت ها و امکاناتش، قیمت مناسبی داشت و یه پکیج مناسب رو در اختیار افرادی که خیلی قصد هزینه کردن برای خرید یه گوشی رو نداشتن میذاشت. حالا شیائومی نسل جدید این گوشی رو با نام Redmi A2 Plus معرفی و با قیمت 90 دلار عرضه کرده (که تو بازار ایران هم با قیمت حدود 4 میلیون تومان تو لیست قیمت گوشی شیائومی موجود شده). قراره ببینیم شیائومی در نسل جدید چه تغییراتی ایجاد کرده و اگه قصد خرید یه گوشی ارزون از برند شیائومی رو دارید آیا ردمی ای 2 پلاس گزینه مناسبی میتونه باشه یا نه؟ با بررسی گوشی شیائومی Redmi +a2 همراه موبونیوز باشید.

 

بررسی طراحی گوشی Redmi A2 Plus

با یه گوشی اقتصادی طرفیم و به خاطر همین نباید انتظار زیادی از کیفیت بدنه و طراحی داشته باشیم. شیائومی هم برای کاهش هزینه ها و پایین نگه داشتن قیمت گوشی، دقیقا از بدنه نسل قبلی یعنی redmi a1 plus استفاده کرده و باعث شده نسل جدید به نسبت قبل نه از لحاظ ظاهری و نه از لحاظ کیفیت ساخت بدنه هیچ تفاوتی نداشته باشه. بدنه کاملا پلاستیکی ساخته شده و قاب پشتی یه تکسچر دون دون مانندی داره و تقریبا شبیه به چرم مصنوعی به نظر میرسه و به خاطر این موضوع خیلی راحت کثیف نمیشه و خط و خش خاصی روش نمیفته. جزیره دوربین مثل قبل یادآور گوشی آیفون 11  اپله که یه مقداری مربعش خمیده و ساده شده. دو تا لنز دوربین به صورت عمودی توی این لنز قرار دارن و در کنار اونها فلش LED و نوشته AI Camera دیده میشه. برآمدگی دوربین به خاطر لنز های نسبتا ضعیف و کوچیک خیلی بزرگ نیست و زیاد حس نمیشه.

بررسی طراحی گوشی Redmi A2 Plus

کنار این بخش و تقریبا وسط بدنه حسگر اثر انگشت قرار گرفته که دقت به نسبت خوبی داره اما به خاطر ضعیف بودن پردازنده کمی سرعت باز کردن گوشی کمه که عادیه و نقطه ضعفی به حساب نمیاد، اما استفاده از حسگر اثر انگشت روی قاب پشتی برای یه گوشی توی سال 2023 خیلی خوب نیست و اگه شیائومی از حسگر روی دکمه پاور استفاده میکرد باعث برتری این گوشی به نسبت باقی گوشی های این بازه میشد. بخوایم منصف باشیم توی این بازه حتی بودن این حسگر میتونه نقطه قوت به حساب بیاد و نمیشه ایراد خاصی به گوشی گرفت. پایین بدنه لوگوی REDMI به چشم میخوره و دیگه خیلی خبر خاصی نیست. رنگ خاصی به نسخه امسال اضافه نشده و گوشی+a2 ردمی توی سه رنگ مشکی، آبی و سبز عرضه میشه.

مشخصات بدنه گوشی ردمی ای 2 پلاس

گوشی ردمی a2 پلاس با داشتن قطر 9.1 میلیمتری گوشی قطوری به حساب میاد و در حدود 192 گرم وزن داره ولی گوشه های بدنه به صورت خمیده ساخته شده تا توی دست بهتر قرار بگیره و در استفاده طولانی مدت خیلی اذیت نکنه، اما باز گوشی خوش دست و راحت نیست و خیلی مناسب استفاده طولانی یک دستی نیست. فریم گوشی از پلاستیک براقی ساخته شده که برخلاف قاب پشتی یه تکسچر ساده داره.

تک اسپیکر گوشی روی لبه بالایی قرار گرفته و درگاه سیم کارت سمت چپ گوشی جا خوش کرده که میتونه همزمان از دو سیم کارت و یه کارت حافظه جانبی پشتیبانی کنه تا خیالتون در آینده بابت فضای ذخیره سازی راحت باشه. لبه راست طبق معمول همه گوشی ها دکمه های پاور و کم و زیاد کردن صدا دیده میشه. لبه پایینی تک میکروفون گوشی، جک 3.5 میلیمتری صدا و درگاه میکرو USB قرار گرفته که یه نقطه ضعف این گوشی به حساب میاد و حتی سامسونگ هم در گوشی های اقتصادی امسالش سمت درگاه تایپ سی رفته و کم کاری شیائومی در این بخش کاملا اذیت کننده است.

پنل جلویی گوشی مثل طراحی کلی تغییری نکرده و از همون نمایشگر با حاشیه خیلی زیاد از بالا و پایین استفاده میکنه که فقط حدود 81 درصد از پنل جلویی رو نمایشگر تشکیل میده. البته به نسبت قیمت و گوشی های دیگه این بازه خیلی وضعیت بدتری نداره و در یک حد و اندازه عمل میکنه. دوربین سلفی هم توی یه ناچ قطره ای وسط نمایشگر قرار گرفته و بالای اون اسپیکر مکالمه دیده میشه.

در کل شیائومی امن ترین روش ممکن برای عرضه یه گوشی جدید رو در پیش گرفته و همون بدنه قبل رو بدون هیچ تغییری مجدد رونه بازار کرده، ولی به نسبت قیمت، کیفیت ساخت و طراحی هنوز مناسب و راضی کننده اس.

 

بررسی صفحه نمایش Redmi A2 Plus

با یه صفحه نمایش کاملا معمولی و کار راه بنداز طرفیم که نه خیلی نقطه ضعف خاصی داره و نه خیلی تجربه لذت بخشی موقع استفاده میتونه بده و میشه گفت برای یه گوشی در این بازه قیمتی خوبه. البته شیائومی در این بخش هم هیچ تغییری ایجاد نکرده و همون نمایشگر سال قبل اینجا هم مجدد استفاده شده. نمایشگر 6.52 اینچی با پنل IPS LCD و رزولوشن 720 جزئیات مناسبی به نمایش میذاره و به نسبت تجربه مناسبی میده اما در بعضی برنامه ها یا بخش ها پیکسل پیکسل شدن تصویر دیده میشه و نمیتونید ویدیو با فیلمی بالاتر از کیفیت 720 رو ببینید.

بررسی صفحه نمایش Redmi A2 Plus

روشنایی صفحه خیلی زیاد نیست و به لطف LCD بودن نمایشگر زاویه دید هم محدوده و این دو مورد در کنار هم باعث میشه تجربه استفاده از گوشی توی محیط بیرون از خونه خیلی خوب نباشه و توی نور زیاد نتونید به خوبی از گوشی استفاده کنید. انتظار رفرش ریت بالا رو هم نباید داشته باشیم و رفرش ریت 60 هرتزی به خوبی کار رو برای این گوشی در میاره.

 

مشخصات باتری شیائومی ردمی A2 plus

باتری 5000 میلی آمپر و یه آداپتور 10 واتی داخل جعبه مثل گوشی +a1 اینجا هم استفاده شده که یه ترکیب مناسب با شارژدهی خوب و سرعت شارژ کم رو به شما میده. اگه استفاده معمولی و روزمره از گوشی داشته باشید میتونه حدود یک و روز و نیم به شما شارژدهی کنه و برای یه گوشی در بازه سوپر اقتصادی که بیشتر برای استفاده معمولی و سبک خریداری میشه، عملکرد خوبی به حساب میاد.

مشخصات باتری شیائومی ردمی A2 plus

البته سرعت شارژ به خاطر پشتیبانی نکرده آداپتور همراه از فست شارژ و پورت میکرو USB خیلی خوب نیست و حدود 3 ساعتی باید برای شارژ مجدد گوشی منتظر بمونید که زمان زیادیه و باید آدم صبوری باشید. البته به خاطر شارژدهی مناسب گوشی میشه تا حدودی از ضعف این بخش چشم پوشی کرد ولی حتما باید این نکته رو در نظر داشته باشید.

 

بررسی دوربین ردمی A2 plus

از دوربین گوشی های با قیمت زیر 100 دلار نباید انتظار زیادی داشته باشید و بیشتر در حد ثبت خاطره و یا اسکن کردن مدارک میتونید از این دوربین ها استفاده کنید و شیائومی با نظر به این موضوع و حفظ قیمت گوشی به این بخش هم دست نزده و همون لنزهای سال قبلی یعنی یه سنسور 8 مگاپیکسلی اصلی و یه QVGA با 0.08 مگاپیکسل برای تشخیص عمق استفاده کرده. جزئیات و دیتیل عکس های لنز اصلی خیلی زیاد نیست و با زوم کردن جزئیات از دست میره، ترکیب رنگ بد نیست و تا حدودی نزدیک به واقعیت گرفته میشه ولی حتما باید شرایط نور مناسب باشه وگرنه نویز زیادی در عکس ها دیده میشه.

بررسی دوربین ردمی A2 plus

در عکس های پرتره به لطف لنز تشخیص عمق یه مقداری پیدا کردن سوژه بهتر انجام میشه اما خطا به نسبت زیاده و به خصوص در سوژه های سخت باید تلاش بیشتری برای گرفتن یه عکس قابل قبول بکنید. در بخش فیلمبرداری هم فقط میتونید با کیفیت 1080 و 30 فریم در لنز اصلی و سلفی ویدیو بگیرید که جزئیات و ترکیب رنگ شبیه به بخش عکاسیه و به خاطر نداشتن لرزشگیر دیجیتال، شاید نتونید خیلی فیلم های خوبی بگیرید.

دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی تعریف خاصی نداره و عکس های نویز با شارپنس و دیتیل پایین به شما تحویل میده و بهتره خیلی سمتش نرید.

 

مشخصات پردازنده و رابط کاربری شیائومی Redmi A2 plus

تنها بخشی که شیائومی به تغییر تن داده اینجاست و به جای پردازنده قبلی از تراشه مدیاتک هلیو G36 استفاده کرده که تعداد هسته بیشتری داره (8 هسته به نسبت 4 هسته نسل قبل) و از یه پردازنده گرافیکی قوی تر استفاده میکنه. عملکرد معمولی گوشی یه مقداری بهتر شده و لگ و باگ کمتری موقع چرخیدن توی گوشی و باز کردن چند تا برنامه دیده میشه ولی هنوز اگه از دو یا سه تا برنامه سنگین استفاده کنید، یه مقداری عملکرد گوشی کند میشه. این تغییر تراشه باعث شده حدود 30 درصد عملکرد دستگاه در بنچمارک های مختلف بهتر بشه که تقریبا 15 تا 20 درصد اون توی استفاده معمولی خودش رو نشون میده.

مشخصات پردازنده شیائومی Redmi A2 plus

هنوز این گوشی مناسب بازی کردن حرفه ای یا حتی نیمه حرفه ای نیست و خیلی تجربه مناسبی بهتون نمیده. اما میتونید بعضی بازی های جدید رو با گرافیک پایین و مقدار زیادی لگ و باگ اجرا کنید که خیلی تجربه خوبی نیست و بهتره سراغش نرید. یه تغییر دیگه در بخش نوع رم دیده میشه که از نوع LPDDR4X استفاده شده و در کنار افزایش رم مجازی باعث میشه عملکرد گوشی در مولتی تسک کمی بهتر باشه و لگ کمتری بزنه. این گوشی مثل ردمی +a1 در دو نسخه با 2/3 گیگ رم و 32 گیگ حافظه ذخیره سازی عرضه میشه و شیائومی رم بالا و یا حافظه بیشتری به این نسل اضافه نکرده.

رابط کاربری اندروید 12 گو یه تجربه نزدیک به اندروید خام میده که نسبت به اندروید معمولی سبک تره و امکانات محدود تری داره ولی یه سری امکانات شخصی سازی رابط کاربری اختصاصی شیائومی یعنی MIUI برای این گوشی استفاده شده که باعث میشه تجربه استفاده روزمره گوشی سبک و مناسب باشه و فشار کمتری به پردازنده وارد بشه.

 

بررسی عملکرد اسپیکر ردمی A2 plus شیائومی

تک اسپیکر گوشی که در بالای بدنه قرار داره بلندی نسبتا خوبی داره اما کیفیت صدا خوب نیست. البته محل قرارگیری اسپیکر باعث میشه خیلی راحت به اشتباه دستتون روی اسپیکر نره و صدا رو ناخواسته خفه نکنید. البته اگه کیفیت صدا براتون مهمه میتونید به لطف داشتن جک 3.5 میلیمتری از هندزفری سیم دار خودتون استفاده کنید.

بررسی مشخصات گوشی Redmi A2 Plus شیائومی

آیا گوشی Redmi A2+ شیائومی ارزش خرید داره؟

گوشی شیائومی ردمی +a2 به نسبت نسل قبل تقریبا هیچ تغییری نکرده و شیائومی با کمترین هزینه، فقط پردازنده رو تغییر داده که مقداری گوشی قدرت بیشتری داشته باشه و مجدد همون گوشی قبلی رو عرضه کرده. ردمی ای 2 پلاس یه طراحی مناسب و بدون مشکل رو در کنار یه نمایشگر معمولی و شارژدهی خوب داره که خیلی سرعت شارژ مناسبی نداره و عملا از دوربین نمیشه استفاده زیادی کرد. همین تغییرات کم و  اختلاف قیمت چند صد هزار تومانی به نسبت گوشی ردمی +A1  باعث میشه با قطعیت نتونیم بگیم ردمی a2 پلاس ارزش خرید بیشتری داره. اما برای این که گیج نشید redmi a2 plus هم گوشی جدیدتریه و هم اون بهبود عملکرد پردازشی میتونه شما رو به خرید نسخه جدیدتر سوق بده (اگه اختلاف قیمت دو مدل دو بازار زیاد نشه). اگه یه مقداری بیشتر هزینه کنید، گوشی سامسونگ A04 تقریبا همین امکانات رو به شما میده ولی طراحی بهتری داره، پورت تایپ سی برای اون استفاده شده، آداپتور فست شارژ داره و یه رابط کاربری به روز و بهتر به شما میده اما اگه نمیخواین بیشتر هزینه کنید redmi a2 Plus میتونه جز 3 تا گزینه با ارزش خرید بالا در بازه قیمتی حدود 4 میلیون تومان باشه.

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار 6 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 70
5/ 3.2

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

FARDIN1998

مثله همیشه عالی و خسته نباشید از تیم موبو بکس عزیز

۲۹ آذر ۱۴۰۲
FARDIN1998

مثله همیشه عالی

۲۹ آذر ۱۴۰۲
Korosh 1402

۲ تومن بیشتر هزینه کنید a14 بگیرید گزینه بهتری هست a04s میتونه گزينه خوبی باشه

۱۵ آذر ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

خداییش رام ۳ دیگه منطقی نیست بخوای بخری
این گوشی نیست اسباب بازیه

۰۵ آبان ۱۴۰۲
Soheil1386

من دیگه جزو موبوبکس نیستم. مهدی گردنش نگرفت من بگیرم؟
مهدی برگرد

۰۲ آبان ۱۴۰۲