بررسی مشخصات گوشی Redmi 12C شیائومی

گوشی های شیائومی به خاطر داشتن مشخصات سخت افزاری بهتر نسبت به رقبای دیگه با قیمت پایین تر در بازار جهانی و ایران طرفداران خاص خودشون رو دارند. جدیدترین گوشی از خانواده اقتصادی ردمی یعنی شیائومی Redmi 12C بدون سر و صدای خاصی به تازگی وارد لیست قیمت گوشی بازار ایران شده که در حال حاضر (فروردین 1401) قیمت حدودی 6.5 میلیون تومانی داره. شیائومی بدون اینکه از سری ردمی 12 و حتی ردمی 11 رونمایی کنه این گوشی رو به بازار عرضه کرده و مثل قبل با نامگذاری عجیب و غریبش همه ما رو گیج کرده! امروز میخوایم این گوشی جدید 120 دلاری رو بررسی کنیم و ببینیم نسبت به ردمی 10C چه تغییراتی داشته و به نسبت رقبای دیگه در این بازه ارزش خرید داره یا نه؟ با بررسی مشخصات گوشی Redmi 12C شیائومی همراه موبونیوز باشید.

( به دلیل کاهش قیمت گوشی ردمی 12C نسبت به زمان عرضه این بررسی با توجه به قیمت روز مجددا بازنویسی شده و به نسبت قیمت، ارزش خرید و نقاط مثبت و منفی تغییراتی کرده.)

بررسی طراحی گوشی Redmi 12C

طراحی و ظاهر گوشی تا حدودی مثل نسل قبلی ساخته شده. بدنه کاملا پلاستیکی با یه طراحی مورب و تکسچر برجسته ساخته شده که تا اینجای کار به نسبت قبل فرقی نداره اما این طراحی مورب به صورت دو تکه ساخته شده. ترکیب بخش روشن و تیره برای قاب پشتی باعث شده تا حدودی ظاهر گوشی منحصر به فرد بشه ولی این کار باعث شده اقتصادی بودن گوشی بیشتر به چشم بیاد. البته به خاطر طراحی خمیده لبه های قسمت پشتی و این تکسچر خاص گریپ گوشی توی دست بهتر شده و با خیال راحت و بدون نگرانی بابت کثیف شدن گوشی میتونید بدون قاب از گوشی استفاده کنید.

بررسی طراحی گوشی Redmi 12C

طراحی جزیره دوربین از همون مربع قبلی استفاده میکنه ولی شیائومی بی خیال طراحی 4 گانه دوربین شده و دو لنز دوربین رو به صورت عمودی در یه بخش شیشه ای قرار داده و کنار این لنز ها فلش LED و نوشته AI به چشم میخوره. مابقی این بخش مربعی رو هم لوگوی Redmi و حسگر اثر انگشت گرفته که بیش از قبل حس اقتصادی بودن رو میده و معلوم نیست چرا شیائومی از خیر این نوع طراحی نگذشته و حسگر اثر انگشت رو روی دکمه پاور منتقل نکرده؟! تو این قسمت دیگه خبر خاصی نیست و مثل قبل این گوشی از رنگ های شادی عرضه میشه و رنگ بنفش روشن هم امسال به به رنگ های قابل انتخاب اضافه شده.

 

مشخصات سنسور امنیت گوشی شیائومی ردمی 12 سی

یه فریم پلاستیکی کوچیک که به صورت خمیده ساخته شده دور گوشی دیده میشه و روی لبه راست دکمه پاور و دکمه های کم و زیاد کردن صدا، لبه بالایی جک 3.5 میلیمتری صدا و روی لبه چپ درگاه سیم کارت قرار گرفته که علاوه بر دو سیم کارت از یه کارت حافظه جانبی هم به صورت همزمان پشتیبانی میکنه. لبه پایین گوشی اسپیکر، میکروفون و درگاه میکرو USB دیده میشه! بله اشتباه نخوندید، شیائومی بعد از استفاده از پورت تایپ سی برای نسل قبل امسال تصمیم به عقب گرد گرفته و از این پورت قدیمی برای این گوشی استفاده کرده.

طراحی پنل جلویی و نمایشگر تغییر خاصی نکرده، یه نمایشگر با حاشیه نسبتا زیاد و یه ناچ قطره ای برای قرار گرفتن دوربین سلفی که تقریبا توی اکثر گوشی های این بازه دیده میشه. انتظار ضد آب بودن رو هم نباید داشته باشیم. فرستنده مادون قرمز که توی اکثر گوشی های شیائومی دیده میشه باز هم غایبه تا این گوشی هر چه بیشتر ژن اقتصادی خودش رو نشون بده. با داشتن قطر 8.8 میلیمتری و وزن 192 گرمی خیلی گوشی بد دست و سنگینی به حساب نمیاد و تقریبا مثل باقی گوشی های هم بازه خودش تقریبا میشه راحت از گوشی استفاده کرد.

بخوایم جمع بندی کنیم با اینکه ظاهر و متریال گوشی خوبه اما به نسبت گوشی های جدیدی که امسال عرضه شدن مثل سامسونگ A14 طراحی و کیفیت ساخت خیلی جذاب نیست و شیائومی یه مقداری باید بیشتر روی این بخش از گوشی های اقتصادی خودش هزینه و انرژی بذاره.

 

بررسی صفحه نمایش گوشی Redmi 12C

نمایشگر 6.71 اینچی با پنل IPS LCD و رزولوشن 720 با اینکه جزئیات مناسبی داره اما به خاطر نوع پنل زاویه دید خیلی کمه و رنگ ها نسبتا حالت مرده و بی روحی دارند. روشنایی هم در حدی نیست که بتونید توی محیط روشن به راحتی از گوشی استفاده کنید و بیشتر مناسب محیط بسته است. رزولوشن کم صفحه نمایش ممکنه توی نمایش بعضی فیلم ها و یا کار با برنامه ها اذیتتون کنه ولی تو استفاده معمولی خیلی بد نیست. البته این موارد گفته شده در این بازه تقریبا عادی به حساب میاد و نقطه ضعف خیلی بزرگی نیست و کار رو میتونه براتون در بیاره.

بررسی صفحه نمایش گوشی Redmi 12C

 

مشخصات باتری گوشی Redmi 12C

ردمی 12C به لطف باتری 5000 میلی آمپر ساعتی و پردازنده معمولی خیلی مصرف بالایی نداره و میتونه در استفاده معمولی حدود یک روز تا یک روز و نیم شما رو همراهی کنه. redmi 12c خیلی شارژدهیش عالی نیست ولی برای یه گوشی اقتصادی خوبه. شیائومی به جای آداپتور 18 واتی نسل قبل از یه آداپتور 10 واتی برای این گوشی استفاده کرده که در کنار پورت قدیمی میکرو USB باعث شده سرعت شارژ کاهش زیادی پیدا کنه و تقریبا حدود 2 ساعت و ربع طول بکشه و باعث بشه توی این بخش خیلی حرفی برای گفتن نداشته باشه و این بخش عملکرد کلی متوسطی داشته باشه.

مشخصات باتری گوشی Redmi 12C

 

بررسی عملکرد دوربین گوشی Redmi 12C

از دوربین گوشی های اقتصادی نباید انتظار خیلی زیادی داشته باشیم و شیائومی با آگاهی از این موضوع در این بخش هم کمی شیطونی کرده و به جای لنز 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق قبلی از یه لنز QVGA 0.1 مگاپیکسلی در کنار لنز اصلی 50 مگاپیکسلی استفاده کرده تا باز هم به روند اقتصادی تر خودش در این گوشی ادامه بده. با اینکه لنز 50 مگاپیکسلی استفاده شده اما جزئیات و دیتیل عکس ها خوب نیست و با زوم روی تصاویر، پایین بودن کیفیت کاملا خودش رو نشون میده. دینامیک رنج و وایت بالانس عکس ها خوبه و باعث میشه رنگ ها نسبتا طبیعی و نزدیک به واقعیت باشن. عکس های پرتره هم با این لنز جدید خیلی تعریف خاصی ندارن و اکثر مواقع خطا توی تشخیص سوژه و جداسازی از پس زمینه در عکس ها دیده میشه.

بررسی عملکرد دوربین گوشی Redmi 12C

دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی اوضاع بهتری نسبت به دوربین اصلی نداره، ترکیب رنگ و پوست خوبه اما جزئیات زیادی نداره و با زوم کردن کاملا پیکسل پیکسل شدن عکس ها رو می تونید ببینید ولی نویز خیلی زیادی نداره. دوربین اصلی و سلفی میتونن با کیفیت 1080 و 30 فریم فیلمبرداری کنن که باز هم مشکل کمبود کیفیت و جزئیات دیده میشه و مقداری هم ویدیوها نویز دارند. لرزشگیر دیجیتالی خیلی خوب عمل نمیکنه و برای ثبت ویدیو خوب یا باید ثابت وایسید یا از مونوپاد یا سه پایه استفاده کنید. در مجموع گوشی های اقتصادی برای عکاسی حرفه ای ساخته نشدن و گوشی ردمی 12C به نسبت قیمت کار رو راه میندازه و نه مشکل خاصی داره و نه نکته مثبت قابل ذکری و میشه گفت کاملا معمولی و متوسطه.

 

بررسی سخت افزاری و رابط کاربری شیائومی Redmi 12C

بخش سخت افزار جاییه که گوشی های شیائومی برتری خودشون به رقبا رو نشون میدن و افرادی که اهل بازی هستن یا قدرت پردازشی براشون مهمه، گزینه های شیائومی رو هم زیر نظر میگیرن. اما شیائومی در این بخش یه مقداری صرفه جویی کرده و به جای پردازنده نسبتا قدرتمند( با توجه به قیمت و بازه) نسل قبل از پردازنده معمولی مدیاتک هلیو G85 استفاده کرده و باعث شده تو این بخش نسبت به رقبای دیگه حتی از برند سامسونگ خیلی عملکرد بهتر و خفن تری رو شاهد نباشیم. البته این باعث نمیشه که تجربه استفاده معمولی از گوشی اذیت کننده یا بد باشه و هنوز تجربه نسبتا روون و بدون مشکل خاصی داره اما دیگه خیلی برای بازی مناسب نیست و باید به جزئیات و فریم ریت معمولی با کمی لگ و باگ موقع بازی عادت کنید. البته باز به نسبت رقبای فعلی خودش عملکرد خوبی داره اما برای یه گوشی شیائومی خیلی خوب نیست. گوشی ردمی 12C توی 3/4/6 گیگ رم و 64/128 گیگ حافظه ذخیره سازی عرضه شده.

بررسی سخت افزاری شیائومی Redmi 12C

اندروید 12 و MIUI 13 مثل اکثر گوشی های اقتصادی شیائومی اینجا هم استفاده شده و با اینکه نسخه جدید MIUI 14 تغییرات سیستمی خوبی مثل بهینه شدن مصرف رم و پردازنده و کمتر شدن لگ و باگ داشته از این تغییرات جدید اینجا خبری نیست و باید تا زمان عرضه نسخه جدید برای این گوشی صبر کنید، ولی با سابقه نسبتا بد شیائومی در پشتیبانی کم از گوشی های خودش به خصوص گوشی های اقتصادی باید زمان نسبتا زیادی رو منتظر بمونید! امکانات شخصی سازی مناسبه و به خاطر اقتصادی بودن گوشی چیز خاصی از امکانات رابط کاربری کم نشده و میتونه توی استفاده معمولی و روزمره کاملا کارتون رو راه بندازه.

مشخصات حالت مطالعه گوشی شیائومی ردمی 12 سی

 

مشخصات اسپیکر گوشی Redmi 12C

تک اسپیکر گوشی بلندی و کیفیت نسبتا خوبی داره ولی توی صدای بیشینه کمی افت کیفیت و به هم ریختگی دیده میشه که برای یه گوشی اقتصادی چیز عجیبی نیست. البته قرار گرفتن جک 3.5 میلیمتری صدا و استفاده از بلوتوث نسخه 5.1 باعث میشه برای گرفتن کیفیت صدای خوب دستتون تا حدودی باز باشه.

 

بالاخره گوشی شیائومی ردمی 12C ارزش خرید داره؟

به طور مختصر و مفید طراحی گوشی خوبه و برای یه گوشی اقتصادی مناسبه ولی شیائومی در این زمینه دیگه کم کم باید دنبال نوآوری باشه، صفحه نمایش به نسبت قیمت جزئیات و ترکیب رنگ مناسب و خوبی داره ولی بعضی از رقبای این گوشی از رفرش ریت ۹۰ هرتزی هم پشتیبانی میکنن و توی این بخش یه مقداری ضعیف تر عمل میکنه. باتری شارژدهی خوبی داره اما استفاده از پورت میکرو USB و آداپتور 10 واتی باعث افت این بخش شده و با یه شارژدهی مناسب و سرعت شارژ نسبتا ضعیف برای یه گوشی شیائومی طرف هستیم. دوربین گوشی کار راه بندازه و نباید انتظار زیادی از یه گوشی توی این بازه قیمتی داشته باشیم و میتونه کارتون رو راه بندازه. بخش سخت افزار و نرم افزاری نسبت به نسل قبلی پیشرفت خیلی خاصی نکرده و حتی از یه پردازنده نسبتا ضعیف تر در پخش پرادازش گرافیکی استفاده میکنه اما برای استفاده معمولی و روزمره مناسبه و تا حدودی از پس اجرای مناسب بازی ها هم برمیاد. تمامی این موارد باعث میشه این گوشی با داشتن قیمت ۴.۷ میلیون تومانی برای نسخه ۴/۶۴ به عنوان یه گوشی اقتصادی برای طرفداران شیائومی گزینه مناسبی باشه و با کاهش قیمتی که پیدا کرده نسبت به نسل قبلی ارزش خرید خوبی داره ولی در بازه قیمتی خودش بهترین نیست.

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار 12 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 72
5/ 3

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

comment-user-img
MohammadMahdi_8221

من میخواستم نوت ۱۲ بخرم ولی نسخه ۶ گیگ رم و ۱۲۸ حافظه داخلی رو پیدا نکردم و فروشنده ها همشون اصرار میکردم که Redmi 12C رو بخر خیلی خوبه و کلی تک و تعریف از این گوشی 🤣😂

۰۳ مهر ۱۴۰۲
comment-user-img
AmirTV

Redmi note 10c
انتخاب مناسب تری هست

۲۸ شهریور ۱۴۰۲
comment-user-img
Sina_craft

من میخوام بین سه تا پنج میلیون گوشی بخرم ده سی یا دوازده سی یا ۰۴ اس؟؟؟

۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    comment-user-img
    Soroush14

    10c

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۲
comment-user-img
Reza Mohamadi 1401

nono

۱۴ مرداد ۱۴۰۲
comment-user-img
Ali138

سلام . خسته نباشید میخواستم بدونم این گوشی از گوریلا گلس چند استفاده شده لطفا پاسخ بدید ممنون

۱۱ مرداد ۱۴۰۲
comment-user-img
Hamidd

من دارمش گوشی خیلی خوبیه همه جوره باهام راه میاد فقط فقط مشکل شارژر طولانی داره که اونم چون تایپ سی نیست و میکرو هست

۰۷ مرداد ۱۴۰۲
comment-user-img
Ali138

سلام . میخواستم بپرسم ضخامت این گوشی چطوره ؟؟

۰۵ مرداد ۱۴۰۲