نقد و بررسی مشخصات گوشی POCO M3 شیائومی

بررسی گوشی POCO M3 شیائومی

شیائومی تو یکی دو سال اخیر سعی کرده که با طراحی های جالب و متفاوت خودشو از رقبا جدا کنه، این ایده ها تو بازه های قیمتی مختلف نظر کاربرا رو جلب کردن و باعث شدن که شیائومی به سرعت تبدیل به برندی محبوب بین غول های تکنولوژی بشه. یکی از این ایده و طرح های خلاقانه که نگاه خیلی ها رو به سمت خودش جذب کرد گوشی شیائومی POCO M3 بود. تو این مطلب با بررسی پوکو ام 3 شیائومی در خدمتتون هستیم.

طراحی و کیفیت ساخت POCO M3

یکی از ویژگی های پوکو ام3 که خیلی مورد توجه کاربرها قرار گرفته طراحی جالب اما عجیب این گوشیه. یه گوشی کاملا پلاستیکی اما با یه حس متفاوت و باحال. پشت گوشی یه مستطیل بزرگه که روش نوشته POCO و این مستطیله براقه و بقیه گوشی تماما ماته و یه سری تکسچر چرمی داره. تو همین مستطیل بزرگ یه مستطیل دیگه س که تو خودش سه تا دوربین و فلش جا داده، این دو تا مستطیل یه مقدار بیرون زدگی دارن که خیلی آزار دهنده نیست. جذابیت جنس این گوشی طرح های برجسته ی پشتشه که حس چرم بودن بهتون میدن و از هر طرف که به سمت لبه های گوشی میرن محو میشن و دور گوشی یه پلاستیک خیلی با کیفیت و خوش ساخته.

زیر گوشی درگاه Type-C، اسپیکر و میکروفونه. لبه سمت راست گوشی دکمه پاور، کم و زیاد کردن صداست که حسگر اثر انگشت با دکمه پاور ادغام شده. بالای گوشی جک 3.5 میلی متری و یه اسپیکر دیگس. تو پنل جلویی یه نمایشگر تخت دیده میشه و یه ناچ قطره ای که دوربین سلفی خیلی کوچیکو تو خودش جا داده، یه اسپیکر بزرگ هم بالای دوربین سلفی دیده میشه. درمجموع درمورد این طراحی باید گفت با یه چیز خیلی شیک و جذاب طرف هستیم و شیائومی رو این بخش حسابی کار کرده، بخاطر داشتن تکستچر گوشی تو دست سر نمیخوره و جای اثر انگشت هم خیلی کم روش میمونه. تو این بازه قیمتی رقبایی هستن که جنس متریالشون از شیشه باشه و طراحی خاص خودشون رو دارن اما این گوشی هم بخاطر جذاب بودنش میتونه انتخاب خیلی خوبی باشه.

طراحی Poco M3

صفحه نمایش POCO M3

تو بررسی POCO M3  بخش صفحه نمایش جاییه که تو این گوشی اتفاق آنچنان خارالعاده و جذابی نیوفتاده و شیائومی میتونست یه مقدار بهتر کار کنه که البته ممکن بود از نظر هزینه یه مقدار داستان فرق کنه. صفحه نمایش گوشی پوکوام 3 یه نمایشگر IPS با اندازه 6.53 با رزولیشن 1080 که تو این بازه قیمتی رقبایی هستن تا جلوی این گوشی حرف واسه گفتن داشته باشن و رزولیشنشون یه مقداری از این گوشی بالاتر باشه.درمجموع میشه گفت تو این بازه قیمتی یه نمایشگر معمولیه که رزولیشن 1080 داره و از نظر کیفیت رضایت خواهید داشت، اما بخاطر IPS بودنش میشه گفت یه مقداری روشنایشش کمه و تو زاویه های مختلف یه مقداری رو دید تاثیر میذاره. جای اثر انگشت روی نمایشگر خیلی میمونه که مشکل با گلس حل میشه. نکته منفی بعدیش اینه که گوریلا گلس 3 روشه که رقبای این گوشی تو رنج قیمتیش گوریلا گلس 5 دارن، و یه نمایشگریه که خیلی نباید توقع نمایش تصاویر خاص توش داشته باشید.صفحه نمایش Poco M3

مشخصات باتری و شارژدهی POCO M3

رسیدیم به بخش باتری جذاب ترین بخش بررسی POCO M3 ، جایی که باتریش با ظرفیت 6000 میلی آمپر ساعت میتونه با استفاده های سنگین 2 روز شارژدهی داشته باشه! یعنی اگه گوشی رو قفل کنید بذارید یه گوشه و کاری به کارش نداشته باشید ممکنه تا 5 روز هم جواب بده! چیزی که تو این بازه قیمت و تو سال 2021 واقعا فوق العادست! تو این قیمت رقبا هیچ حرفی واسه گفتن ندارن، اما باگ قضیه فول شارژ شدنشه. تو جعبه POCO M3 یه شارژر با ظرفیت 22.5 وات فست شارژ بود که تقریبا یه چیزی بین 2.5 تا 3 ساعت فول شارژ شدنش طول کشید که با توجه به نگهداری زمان شارژش این می ارزه و قابل قبوله. در مجموع شیائومی رو باتری این گوشی خیلی حساسیت به خرج داده و رقباش رو خیلی راحت کنار زده، رقبایی که با ظرفیت های پایینتر یا مشابه هیچ جوره به گرد پای POCO M3  هم نمیرسن. عملکرد باتری این گوشی خیلی رضایت بخشه و اگر باتری براتون مهم باشه این گوشی یه انتخاب فوق العادست.باتری Poco M3

بررسی امنیت پوکو ام 3

اخیرا شرکت شیائومی تصمیم گرفته که روی یه سری از گوشی هاش جای اثر انگشتو عوض کنه و اونارو از پشت گوشی به دکمه پاور منتقل کرده، طی تجربیات کاربری با گوشی های مختلف این تغییر خوب بوده و اکثر حسگر های اثرانگشت عملکرد خوب و قابل قبولی داشتن. از بخش عملکرد خود سنسور بگذریم حس راحتی کار کردن با گوشی خیلی مهمه و از وقتی این حسگر ها رو دکمه پاور گذاشته شدن کار کردن با خود گوشی خیلی راحت تره. POCO M3  هم از این قضیه مستثنی نیست و حسگر اثر انگشتش رو دکمه پاورشه. این حسگر عملکرد قابل قبولی داره و جاش خوبه. تنها نکته ای که باید بهش اشاره بشه انیمیشن این حسگره که باعث میشه با یه مقدار تاخیر باز شه که البته میتونین این انیمیشنو غیرفعال کنید و راحت ازش استفاده کنید. در مجموع عملکرد حسگر اثرانگشت این گوشی خوب و قابل قبوله.سیستم تشخیص چهره POCO M3 دو بعدیه و توی نور کم نمیتونه خیلی خوب چهره رو تشخیص بده اما سرعتش تو نور معمولی محیط کاملا قابل قبوله. شیائومی تو سیستم امنیتی این گوشی چیزی کم نذاشته و سعی کرده هردو راه باز شدن گوشی از طریق سنسور ها به خوبی عمل کنن.

بررسی کیفیت دوربین پوکو M3

دوربین پوکوام 3 جاییه که باید از شیائومی ایراد گرفت و هرچقدر روی باتری خوب عمل کردن اینجا کم گذاشتن و دوربین مشکلات زیادی داره.

  • سنسور 48 مگاپیکسلی واید
  • سنسور 2 مگاپیکسلی ماکرو
  • سنسور 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق

 

  • سنسور اصلی

عکس ها نسبت به بازه قیمتی و رقبا کیفیت خوبی ندارن و شیائومی اینجا یه نمره منفی میگیره! میتونید باهاش عکسای خوب و قابل قبولی ثبت کنید و لنگتون نمیذاره اما داینامینک رنج، وایت بالانس و شارپنس خوبی ندارن. رنگ ها خیلی به واقعیت نزدیک نیستن. تو شرایط نوری خوب میتونید عکسای خوبی بگیرید اما خیلی نمیتونید زوم یا کار خاصی روشون انجام بدید. رقبای POCO M3  تو این بازه قیمتی عملکرد بهتری دارن و این گوشی تو این بخش جلو رقیبا حرفی واسه گفتن نداره. خبری از سنسور الترا واید، زوم اپتیکال نیست.

دوربین اصلی Poco M3
برای مشاهده عکس ها در سایز اصلی کلیک کنید.
  • سنسور تسخیص عمق میدان

با توجه به سنسور تشخیص عمق عکسای پرتره هم صرفا قابل قبوله و خیلی نمیتونید رو عکسای پرتره حساب باز کیند. عکاسی تو حالت شب هم خیلی عملکردش خوب نیست.

  • سنسور ماکرو

سنسور 2 مگاپیکسلی ماکرو هم خیلی نمیشه به سوژه نزدیک شد و عکس ها نویز دارن، خیلی وابسته به شرایط نوری مطلوبن و نمیتونید خیلی عکسای ماکرو خوبی ثبت کنید. میشد با یه مقدار دقت بیشتر حداقل عیب های بزرگی مثل نویز داشتن و غیره رو حذف کرد که ظاهرا این مشخصات زیاد تو این گوشی واسه شیائومی مهم نبوده. شاید دوربین ماکرو در نگاه اول اونقدر که باید مهم نباشه اما وقتی به ریز همه عیب و ایراد های عکاسی رو بذاریم کنار هم تعداد مشکلات خیلی زیاد شه و اون تلاشی که شیائومی تو بخش باتری و طراحی کرده کاملا زیر سوال بره. اگر قصد زیاد عکس و فیلم گرفتن دارید این گوشی تو بازه قیمت خودش انتخاب خوبی نیست.

لنز ماکرو Poco M3
برای مشاهده عکس ها در سایز اصلی کلیک کنید.
  • فیلمبرداری

بخش فیلمبرداری POCO M3  هم مثل عکسش خیلی تعریفی نیست و میتونیم بگیم رقبا حسابی جلو زدن، دلیل اینکه شیائومی رو دوربین این گوشی انقدر کم حساسیت به خرج داده معلوم نیست چیه ولی همین بخش بدجوری کار رو خراب کرده و باعث شده تا این گزینه از روی میز کسایی که دوربین واسشون مهمه حذف شه. POCO M3  قابلیت فیلمبرداری 1080 با 30 فریم بر ثانیه رو داره و از 4K و 60 فریم خبری نیست و عملکرد فیلمبرداریش خیلی تعریفی نیست. قابلیت فیلمبردای 60 فریم برثانیه یکی از حداقل چیز هاییه که ما تو این بازه قیمتی انتظار داریم و باز هم شیائومی همه رو نا امید کرده.

  • سنسور سلفی

این گوشی یه سنسور 8 مگاپیکسلی سلفی هم داره که یه مقداری عملکردش از رقبای هم رده بهتره و شاید بتونیم بگیم تو شرایط نوری خوب عکسای سلفی خوبی باهاش ثبت کنید. اما باید این نکته رو اضافه کرد از نظر شارپنس، روشنایی، داینامیک رنج خیلی نمیتونید روش حساب کنید. دوربین سلفی POCO M3 هم از گزینه هایی بود که میتونست بهتر باشه و خیلی از کاربرا هستن که دوربین سلفی اهمیت زیادی واسشون داره، قاعدتا با گسترده تر شدن شبکه های اجتماعی استفاده از دوربین سلفی هم بالا ترفته و خیلی ها واسشون مهمه گوشی که میخرن دوربین سلفی خوبی داشته باشه تا بتونن تو شبکه های اجتماعی عکس های خوبی از خودشون منتشر کنن!

سخت افزار و پردازنده POCO M3

بخش بعدی بررسی POCO M3  یعنی پردازنده یه بخش معمولیه، جایی که یه پردازنده اسنپدراگون 662 (Snapdragon 662) یازده نانومتری قرار داده شده، خوبیش اینه که اسنپدراگونه و عملکردش شاید پایدار باشه و میشه تو طولانی مدت روش حساب کرد، بدیش اینه که 662 و از نسل شیش پردازنده های اسنپ دراگونه. تو ورژن رم 4 گیگ که تست کردیم بازی های سنگین مثل کال اف دیوتی موبایل فقط رو حالت مدیوم اجرا میشن و یه مقداری لگ و باگ دارن، اذیت نمیکنن اما اونطوری نیستن که خیلی روون و خوب همه چیو اجرا کنن اما عملکردش تو رابط کاربریش بدون لگ و باگ بود و خیلی اذیت کننده نبود. درکل اگر بخوایم درمورد پردازنده نظر بدیم، اگر از گوشی استفاده معمولی میکنید این گوشی انتخاب خوبیه و اگر بازی میکنید طوری نیست که کارتون رو لنگ بذاره و میشه گفت اگه سخت نگیرید خوبه. رقبای این گوشی آنچنان قوی نیستن و شاید تو این رنج قیمت رقیب های کمی باشن که از این گوشی پردازنده بهتری داشته باشن. با بروزرسانی مداوم برنامه ها و سیستم عامل ها باید به بخش پردازنده خیلی توجه کنید که تو طولانی مدت کم نیارن، خوشبختانه پردازنده اسنپدراگون رو این گوشی تا حد زیادی خیال کاربرا رو راحت میکنه.سخت افزار Poco-M3

نرم افزار و رابط کاربری POCO M3

رابط کاربری این گوشی MIUI 12 رو اندروید 10 که اندروید 11 هم میگیره. یه لانچر اختصاصی پوکو هم داره که امکانات شخصی سازی زیادی در اختیار شما قرار میده که از این نظر خیلی جالب و جذابه. میشه گفت رابط کاربری خیلی خوب و روونی و شکیلی داره و انیمیشن هایی که تو MIUI 12 اضافه شده خیلی خوشگل و جذابه.  انچنان مشکل خاصی نداره که بخوایم بهش اشاره کنیم. رابط کاربری یه چیز کاملا سلیقه ایه و نمیشه نظر قطعی داد که این رابط کاربری خوبه یا بده، ممکنه از نظر یه عده جذاب و روون باشه اما یه عده نتونن به خوبی و اونطور که باید باهاش کار کنن.

بررسی عملکرد اسپیکر POCO M3 

بخش صدا جاییه که عملکرد این گوشی واقعا خوبه. چرا که اسپیکر استریو داره و صدا هم از اسپیکر پایین هم از اسپیکر بالا پخش میشه. به عنوان یه میان رده اقتصادی این کیفیت صدا فوق العادست. بلندی صدا خیلی خوبه، کیفیت عالیه، تفکیک صدا معرکه س. چیزایی که تو این بازه قیمتی رقبا توش خیلی ضعیف ترن و این گوشی واقعا حرفی واسه گفتن داره.

اسپیکر Poco M3

جمع بندی

نمایشگر این گوشی خوب و قابل قبوله اما تو این بازه قیمتی حدود 5 میلیون تومن رقبایی هستن که از نظر روشنایی، رنگ، کنتراست و .. بهترن. این گوشی تو بخش باتری رقبا رو به طور کامل کنار میزنه و تو این رنج قیمتی هیچ رقیبی نیست که بخواد رو دست این گوشی بیاد.  یعنی کسی که باتری اولویت اولشه انتخابش صد در صد این گوشیه! از نظر دوربین همونطور که کامل گفته شد POCO M3  چنگی به دل نمیزنه و رقبای این گوشی به طور کامل برتری دارن. عملکرد پردازشیش قابل قبوله و تو استفاده معمولی عالیه و تو استفاده های سنگین قابل قبوله و کارتونو راه میندازه. اگر کیفیت صدا براتون مهمه پوکو ام3 و دیگر هیچ! کیفیت صدا فوق العادس!

در مجموع POCO M3 تو بخش طراحی خیلی جذاب و خوبه، نقاط قوت زیادی مثل اسپیکر و پردازنده داره اما از اون طرف عملکرد دوربینش به نسبت رقبا در این بازه قیمتی خوب نیست. شیائومی روی سری پوکو خیلی کار کرده و تقریبا چیزای خوبی ازشون درآورده. کمپانی های مختلف تو سری ها و مدل های مختلف روی چیز خاصی فوکوس میکنن و میشه گفت تمرکز شیائومی برای این گوشی روی بخش باتری و اسپیکر بوده. مرسی که تا آخر این مقاله همراهمون بودین.

 

سوالات متداول
(3 سوال)
مزایای Poco M3 چیست؟ چرا این گوشی را بخریم؟

عملکرد شارژدهی باتری عالی، اسپیکر استریو با کیفیت، طراحی و پردازنده خوب نقاط قوت پوکو ام 3 هستند.

چرا پوکو ام 3 را نخریم؟ معایب این گوشی چیست؟

دوربین Poco M3 به نسبت رقباش عملکرد ضعیف تری در این بازه قیمتی داره.

آیا پوکو ام 3 از رم میکرو پشتیبانی میکنه؟

بله، Poco M3 از کارت حافظه جانبی (رم میکرو) پشتیبانی میکنه و همزمان با رم میتونید از دو سیم کارت هم استفاده کنید.

نقاط قوت
طراحی و کیفیت ساخت جذاب
باتری و شارژدهی فوق العاده
پردازنده قابل قبول
اسپیکر استریو با کیفیت
نقاط ضعف
دوربین ضعیف
نویسنده : mehran babaei
تاریخ انتشار ۲ بهمن, ۱۳۹۹

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 65
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

mdhrgpdgej@ilco

برای کالاف دیوتی خوبه یا نه چه بازی پیشنهاد میکند براش

۰۶ فروردین ۱۴۰۳