نقد و بررسی مشخصات گوشی POCO F2 Pro شیائومی

بررسی گوشی پوکو F2 پرو شیائومی

سلام! همونطور که میدونید برند شیائومی به قیمت پایین با امکانات بالا معروف هستش. گوشی های میان رده این برند از نظر امکانات سعی میکنه به پرچمدارهای برند های دیگر نزدیک باشه. سری POCO هم مثل تمام میان رده های شیائومی تلاش میکنه این اتفاق رو رقم بزنه. اولین مدل از این سری یعنی POCP F1 توی سال 2018 معرفی و روونه بازار شد. مشخصات گوشی پرچمدار و قیمت گوشی میان رده کامل ترین تعریف برای این گوشی بود. تجربه فروش خوب این گوشی باعث شده شیائومی مدل بعدی این سری رو تولید کنه. POCO F2 Pro توی سال 2020 عرضه شد و تونست موفقیت مدل قبلی خودش رو تکرار کنه. بریم ببینیم این گوشی چیزی برای گفتن داره یا همش ادعای الکیه!

طراحی و کیفیت ساخت POCO F2 Pro

شیائومی برای طراحی گوشی توی این بازه قیمتی سنگ تموم گذاشته. توی بخش طراحی تونسته شعار و ادعای خودش رو ثابت کنه. وقتی این گوشی رو دستتون میگیرید حس میکنید یکی از پرچدار های شیائومی رو دارید. این گوشی بر خلاف اکثر میان رده ها پلاستیکی نیست و تماما شیشه ایه! برای محافظت از این بدنه تماما شیشه ای از گوریلا گلس 5 (Gorilla Glass 5) استفاده شده.قاب پشتی این گوشی با طراحی یکپارچه طراحی شده. فریم دوربین ها به صورت دایره ای اون بالا وسط قرار داره که 4 تا سنسور دوربین این گوشی داخل این فریم دایره ای قرار داره. زیر این قاب دایره فلش دوربین قرار داره که بیرون از فریم دوربین هاست. توی قاب این گوشی خبری از لوگو شیائومی یا ردمی نیست. گوشی های این سری با لوگو اختصاصی POCO توی بازار عرضه میشن، در نتیجه اون پایین لوگو پوکو خود نمایی میکنه و دیگه هیچ خبری توی قاب پشتی نیست.فریم میانی این گوشی از آلومینیوم ساخته شده که این هم یکی از اون بخش هاست که طراحی این گوشی را خاص و جذاب میکنه. خشاب سیم کارت، بلندگو و میکروفون رو میتونید روی لبه ی پایینی این گوشی پیدا کنید. لبه سمت راست دکمه پاور و کنترل کننده های صدا وجود دارن که البته دکمه پاور با رنگ قرمز طراحی شده که باحاله! لبه سمت چپ گوشی خوراک پیک نیکه چون خبری از هیچی نیست!!! بریم بالای گوشی که جک هندزفری و دوربین سلفی قرار دارن. بله درست شنیدید دوربین سلفی روی لبه بالایی قرار داره و. این یعنی دوربین سلفی POCO F2 Pro از تکنولوژی POP UP استفاده میکنه. طراحی بالای POCO F2 Proطراحی زیر POCO F2 Proطراحی سمت راست POCO F2 Proپنل جلویی رو نمایشگر تخت پوشونده و با وجود دوربین سلفی پاپ آپ دیگه خبری از دوربین سلفی روی پنل جلویی نیست و این خیلی جذابه. حاشیه های نمایشگر به خصوص از پایین یکم زیاده اما در مجموع خوبه. در مجموع باید گفت که طراحی این گوشی واقعا خوبه و شیائومی توی بخش طراحی به هدف خودش که تجربه گوشی پرچمدار با قیمت میان رده هستش رسیده. کیفیت طراحی این گوشی واقعا نمره بالایی میگیره. ایرادی که به بخش طراحی میشه گرفت قطر و وزن نسبتا زیاد این گوشی هستش، البته کاربرا های شیائومی  با این قطر زیاد و وزن بالا کنار اومدن. تنها نکته ای که این گوشی رو از پرچمدار ها متمایز میکنه ضد آب نبودن POCO F2 Pro هستش.

نمایشگر POCO F2 Pro

توی بخش طراحی در مورد نمایشگر یک دست و یک پارچه این گوشی توضیح دارم که به لطف دوربین پاپ آپ تونسته همچین نمایشگر جذابی داشته باشه. نمایشگر این گوشی سوپر امولد (Super AMOLED) با اندازه 6.67 اینچی هست که رزولوشن 1080 در 2400 داره و همین باعث شده نسبت تصویر 20:9 داشته باشه. تراکم 395 پیکسلی این نمایشگر هم واقعا خوب و قابل قبوله! برای محافظت از این نمایشگر از گوریلا گلس 5 استفاده میشه که این محافظ امتحان خودش رو در برابر خط و خش های جزئی به خوبی پس داده.نمایشگر POCO F2 Proاین نمایشگر از  قابلیت +HDR10 هم استفاده میکنه که واقعا نگاه کردن به این نمایشگر رو لذت بخش میکنه. همین قابلیت باعث شده کیفیت نمایش رنگ ها خیلی مطلوب باشه، همه چی این نمایشگر عالی و قابل قبوله به جز روشنایی این نمایشگر! روشنایی پایین این نمایشگر نقطه ضعف اون هستش البته نسبت به امکانات دیگه کاملا معمولی هست اما با تمام این تفاسیر شیائومی توی بخش نمایشگر هم نمره بالا و قابل قبولی میگیره و خیالتون از بابت این نمایشگر راحت باشه.

باتری و شارژدهی POCO F2 Pro

باتری 4700 میلی آمپر ساعتی این گوشی واقعا خوبه و عملکرد شارژ دهی این گوشی رو به شدت بالا برده. توی استفاده های معمولی و روزانه میتونید حتی تا 2 روز هم روی باتری این گوشی حساب کنید. با توجه به تراشه پردازنده که جلوتر در موردش صحبت میکنیم و قابلیت 5G این گوشی بهترین عملکرد رو بین تمام گوشی ها داره. نکته جالب تر برای این بخش آداپتور 30W داخل جعبه هستش که از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی میکنه. این آداپتور باعث شده توی مدت زمان 1 ساعت باتری این گوشی به صورت کامل شارژ بشه. این خیلی خوبه، خیلی! هرچی جلوتر میریم POCO F2 Pro داره نمره قابل قبولی برای هر بخش میگیره، آدم شک میکنه این گوشی واقعا میان رده هستش یا پرچمدار؟؟؟باتری و شارژ دهی POCO F2 Pro

امنیت POCO F2 Pro

شیائومی برای امنیت POCO F2 Pro از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر استفاده کرده. با توجه به صفحه نمایش این گوشی حسگر اثر انگشت از سیستم اپتیکال استفاده می کنه. سرعت این حسگر نه خیلی فوق العادس نه خیلی داغون! اما کاش برای حسگر اثر انگشت از حسگر خازنی استفاده میکرد و ترجیحا با دکمه پاور ادغام میشد. البته به جز حسگر اثر انگشت این گوشی قابلیت تشخیص چهره هم داره، دوربین سلفی پاپ آپ توی بخش طراحی نکته مثبت محسوب میشه اما برای بخش امنیت اصلا خوب نیست چون برای استفاده از این قابلیت حتما باید صفحه نمایش رو به سمت بالا بکشید تا این دوربین فعال بشه و این خیلی زمان بره نسبت به دوربین هایی که روی پنل جلویی قرار دارن. در مجموع توی بخش امنیت این گوشی اتفاق عجیبی نمیفته و کاملا عادی هست. یکی از دلایلی که این گوشی پرچمدار نشده شاید همین باشه!!!امنیت POCO F2 Pro

دوربین POCO F2 Pro

بالاخره رسیدیم به بخش دوربین ها جایی که POCO F2 Pro از 4 تا لنز برای بخش دوربین استفاده میکنه. سنسور لنز اصلی 64 مگاپیکسل، سنسور اولترا واید 13 مگاپیکسل، سنسور 5 مگاپیکسل و سنسور تشخیص عمق 2 مگاپیکسل خانواده دوربین های این گوشی رو تشکیل داده.فریم دوربین POCO F2 Pro

  • سنسور اصلی:

عکس های این سنسور به صورت پیش فرض با کیفیت 16 مگاپیکسل ثبت میشه که میتونید با تنظیمات مخصوص دوربین از بالاترین کیفیت یعنی همون 64 مگاپیکسل هم استفاده کنید. کیفیت عکس های ثبت شده با سنسور اصلی واقعا خوب و قابل قبوله! روشنایی تصویر خوب، جزئیات به خوبی ثبت میشه و داینامیک رنج عکس ها قابل قبولی داره.

عکس سنسور اصلی POCO F2 Pro
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
نمونه عکس سنسور اصلی POCO F2 Pro
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید

سنسور تشخیص عمق کارش رو به خوبی انجام میده و عکس های پرتره خوبی با این گوشی میتونید ثبت کنید. برای عکاسی در شب پیشنهاد میشه از قابلیت عکاسی در شب استفاده کنید تا بتونید عکس قابل قبولی رو ثبت کنید.  اما دوربین این گوشی بر خلاف بخش طراحی و نمایشگر نمیتونه با پرچمدار ها رقابت کنه اما با توجه به این بازه قیمتی و میان رده بودن POCO F2 Pro دوربین قابل قبولی داره. 

  • سنسور اولترا واید:

سنسور اولترا واید 13 مگاپیکسلی این گوشی عملکرد قابل قبولی داره. عکس های اولترا واید داینامیک رنج و روشنایی خوب و قابل قبولی دارن ولی شارپنس و جزئیات رو به خوبی سنسور اصلی ثبت نمیکنن.

عکس سنسور اولترا واید POCO F2 Pro
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
نمونه عکس سنسور اولترا واید POCO F2 Pro
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • سنسور ماکرو:

همیشه گفتم که لنز ماکرو جنبه فانتزی داره اما برای این گوشی اصلا اینجوری نیست. سنسور 5 مگاپیکسلی ماکرو باعث شده زمانی که شما از قابلیت ماکرو استفاده میکنید کاملا به وجد بیایید و از این مدل عکاسی لذت ببرید. کیفیت عکس های ماکرو واقعا عالیه. تجربه عکاسی ماکرو با این گوشی میتونه خبرای خوبی در مورد لنز های ماکرو داشته باشه که احتمالا از فاز تفریحی به فاز دیگه ای دارن منتقل میشن، امیدوارم اینجوری بشه! قابلیت فیلمبرداری توی این حالت خیلی جذابه اما لرزشگیر نداره و خیلی باید روون حرکت کنید تا دست تون نلرزه، این قابلیت نشون میده شیائومی داره یه کارایی برای سنسور ماکرو انجام میده.

نمونه عکس سنسور ماکرو 03 POCO F2 Pro
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
نمونه عکس سنسور ماکرو 02 POCO F2 Pro
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
نمونه عکس سنسور ماکرو 01 POCO F2 Pro
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
  • فیلم برداری:

توی بخش فیلمبرداری هم شیائومی کاربر های خودش رو سورپرایز کرده! این گوشی قابلیت فیلم برداری 30 فریم بر ثانیه با کیفیت 8K رو داره. به جز این گوشی فقط پرچمدار سامسونگ این قابلیت رو داشت که این برای میان رده عالیه! البته با تمام این تفاسیر فیلمبرداری 8K هنوز کامل نشده و فقط یک عدد هست. وقتی با این کیفیت فیلمبرداری میکنید دوربین گوشی گیر پیدا میکنه همچنین موقع دیدن فیلم ها با این کیفیت هم همین مشکل دوباره تکرار میشه. اما با قابلیت 60 فریم بر ثانیه 4K این گوشی به هیچ مشکلی برنمیخورید از فیلمبرداری باهاش لذت می برید. سرعت تغییر فوکوس واقعا خوبه اما لرزشگیر این گوشی زیاد تعریفی نیست ولی کار راه اندازه!

  • دوربین سلفی:

سنسور دوربین سلفی 20 مگاپیکسل هستش و همونطوری که بالاتر اشاره کردم از تکنولوژی POP UP استفاده میکنه. کیفیت دوربین سلفی با توجه به اینکه پاپ هست زیاد تعریفی نیست و از اون طرف هم زیاد داغون نیست. دوربین سلفی این گوشی فقط دوربین سلفی هستش و هیچ اتفاق عجیب و غریبی داخل این دوربین نمیافته! برای ثبت عکس سلفی خوب حتما باید شرایط نوری ایده آلی رو ایجاد کنید در غیر این صورت عکس های سلفی کیفیت آنچنان بالایی ندارن.

نمونه عکس سلفی POCO F2 Pro
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید

پردازنده و سخت افزار POCO F2 Pro

بازم شیائومی سعی کرده حمله کنه به گوشی های پرچمدار. پردازنده اسنپدراگون 865 (SnapDragon 865) بهترین ابزار برای این حمله هستش که شیائمی از اون استفاده کرده. این گوشی با دو مدل سخت افزاری عرضه شد که یکی 128 گیگابایت حافظه داخلی به همراه 6 گیگابایت رم و اون یکی 256 گیگابایت حافظه داخلی به همراه 8 گیگابایت رم. تمام این سخت افزار ها به همراه قابلیت 5G باعث شده سخت افزار این گوشی کاملا شبیه پرچمدار ها باشه. این گوشی بهترین سخت افزار ممکن توی بازه قیمتی خودش رو داره و خیال شما رو از همه بابت راحت میکنه. شما با این گوشی برای بازی کردن به هیچ مشکلی برنمیخورید و با بهترین کیفیت میتونید بازی کنید. این گوشی حتی توی مدت زمان بالا هم کم پیش میاد که داغ کنه و شما رو اذیت کنه.عملکرد پردازشی POCO F2 Pro

نرم افزار و رابط کاربری POCO F2 Pro

این گوشی از اندروید 10 به عنوان نرم افزار استفاده میکنه که با رابط کاربری اختصاصی شیائومی یعنی MIUI 12 بهینه شده. البته این گوشی علاوه بر رابط کاربری اختصاصی شیائومی از لانچر اختصاصی POCO استفاده میکنه که فضای کاربری این گوشی رو جذاب تر کرده. قابلیت های لانچر POCO این اجازه رو به شما میده که فضای کاربری این گوشی رو کاملا با سلیقه خودتون شخصی سازی کنید و تجربه کاربری عالی رو به شما میده. نقطه ضعف این لانچر کند بودن انیمیشن های انتقال از صفحه ای به صفحه دیگه هستش که شاید براتون اذیت کننده باشه اما این به معنی لگ و باگ داشتن توی قسمت نرم افزاری و رابط کاربری نیست. قابلیت گیم توربو ( Game Turbo) تمام گوشی رو بهینه سازی میکنه برای بازی که این برای گیمر ها عالیه.

اسپیکر POCO F2 Pro

یکی دیگه از دلایلی که این گوشه پرچمدار نیست اسپیکر مونو اون هستش. این گوشی فقط یک اسپیکر داره که زیر گوشی قرار داره. اما باید گفت این اسپیکر مونو بهترین اسپیکر مونو موجود توی بازار هستش. بلندی و کیفیت صدای این اسپیکر عالیه! تنها نقطه ضعف این اسپیکر نداشتن بیس مناسب هستش که سخت گیرانه میشه این رو به عنوان ایراد برای این اسپیکر در نظر گرفت.

جمع بندی

در مجموع باید گفت شیائومی تمام تلاشش رو کرده که گوشی با امکانات پرچمدار و قیمت میان رده تولید کنه و موفق هم شده. POCO F2 Pro رو میتونیم به عنوان گوشی قاتل پرچمدار معرفی کنیم. این گوشی توی بخش طراحی، صفحه نمایش، باتری و پردازنده کاملا میتونه با گوشی های پرچمدار رقابت کنه اما متناسب با قیمت این گوشی توی بخش امنیت و دوربین نمیتونه وارد رقابت با پرچمدار ها بشه اما برای بازه قیمتی خودش پرچمداره. به راحتی میتونم بگم توی این بازه قیمتی POCO F2 Pro بهترین انتخاب هستش.

سوالات متداول
(3 سوال)
چرا گوشی POCO F2 Pro رو بخریم؟ و مزایای آن چیست؟

گوشی پوکو اف 2 پرو توی بخش طراحی، صفحه نمایش، باتری و پردازنده کاملا میتونه با گوشی های پرچمدار رقابت کنه و حتی بین رقبای خودش توی این بازه قیمتی بهترین انتخابه.

چرا گوشی گوشی پوکو F2 پرو شیائومی رو نخریم و معایب آن چیست؟

اگه به دنبال گوشی هستید که پکیج دوربین خوبی داشته باشه، گوشی POCO F2 Pro با دوربین معمولی، اسپیکر مونو و عملکرد ضعیف توی بخش امنیت نمی تونه انتخاب مناسبی باشه.

گوشی گوشی پوکو اف 2 پرو شیائومی از رم میکرو پشتیبانی میکنه؟

خیر، گوشی POCO F2 Pro از رم میکرو پشتیبانی نمیکنه اما از دو سیم کارت همزمان پشتیبانی میکنه.

نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۲۴ تیر, ۱۳۹۹

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 28
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

abasi6658

اون موقع واقعا ارزش خرید بالایی داشته

۱۶ آبان ۱۴۰۱
Amir 2003

گوشی خوبیه.
🥰🥰🥰🥰
مخصوصا سخت افزارش

۲۹ بهمن ۱۴۰۰
AliNajafiJahani

گوشی خوبیه ❤👌🏻

۲۹ بهمن ۱۴۰۰
HOSSEIN.83

گوشی خیلی خوبیه همه چیش در یه حد پرفکته
باتری و صفحه نمایش یکدستش عالیه
ضد اب و شارژ وایرلس و ۱۲۰ هرتز نیست ولی خب دیگه میشد پرچمدار نه قاتل پرجمدار
آنتی دهی ( ۵جی هم داره ) متریال دوربین اصلی و ماکرو
پردازنده 💯
صفحه سیاهی عمییق
در کل عالی

۰۳ بهمن ۱۴۰۰
godrati

صفحه نمایش خوبی داره

۲۵ دی ۱۴۰۰
godrati

محشررررر

۲۵ دی ۱۴۰۰
godrati

گوشی خوبیهه

۲۵ دی ۱۴۰۰