بررسی گوشی Poco C65 شیائومی

چند سالیه با گرون شدن گوشی های میان رده و پرچمدار، اکثر مردم به سراغ خرید گوشی های اقتصادی رفتن که تا حدودی میتونه کار رو دربیاره. شیائومی همیشه در کنار مدل های میان رده و پرچمدار حسابی هوای مشتری های اقتصادی خودشو هم داشته و تنوع بالایی از مدل های مختلف رو در این بازه به مشتریان عرضه میکنه. جدیدترین گوشی معرفی شده برند پوکو یعنی گوشی شیائومی POCO C65 به تازگی (آذر 1402) وارد بازار ایران شده و اینجوری که مشخص هست، قصد داره تا با امکانات قابل توجه و قیمت مناسب، تبدیل به یه انتخاب خیلی خوب و مناسب بین گوشی های اقتصادی برندهای دیگه بشه؛ البته باید دید که این ادعا تا چه حد صحت داره! در ادامه، با بررسی گوشی POCO C65 شیائومی همراه موبونیوز باشین.

 

بررسی طراحی و کیفیت ساخت گوشی شیائومی POCO C65

در نگاه اول همه چیز کاملا به یه گوشی اقتصادی میخوره! جنس پشت بدنه شیائومی POCO C65 و فریم هر دو پلاستیک هستن و پنل جلویی گوشی هم از جنس شیشه هست که این فرمول تکراری تمامی گوشی های اقتصادیه؛ پنل پشتی دو تکه ساخته شده، بخش بالایی یا جزیره دوربین به سبک گوشی های دیگه پوکو به صورت مستطیلی و براق ساخته شده اما مابقی گوشی حالت ماتی داره. توی دست لیز نمیخوره ولی جای اثر انگشت و لک به راحتی روی جزیره دوربین میمونه. پس اگه خیلی روی این موضوع حساس هستید بهتره یه قاب محکم و شیک بخرین تا هم از گوشی در برابر ضربه محافظت کنه و هم موقع دست گرفتن اثر انگشت و لک روی بدنه نمونه و یا از دستتون لیز بخوره که تصورش برای خودم هم خیلی سخته!

بررسی طراحی و کیفیت ساخت گوشی شیائومی POCO C65

جزیره عریض و طویل پشت گوشی تنها دو تا دوربین واید و ماکرو و یه لنز کمکی داره که کمی از سطح گوشی بالاتر اومدن و به نظرم در حد قیمت خودش کفایت میکنه. فلش LED در کنار دو تا دوربین در قلمرو جزیره پشت گوشی جا خوش کرده و به غیر از این واقعا عجایب زیادی توی طراحی این گوشی وجود نداره و اگه گوشی های پوکو توی یکی دو سال اخیر رو دیده باشید، طراحی خیلی آشنایی داره. توی بخش سمت راست بدنه گوشی دکمه های کم و زیاد کردن صدا و کلید پاور قرار داره که مثل تمامی اقتصادی ها اسکن اثر انگشت هم میهمان ویژه کلید پاور شده. در بخش سمت چپ فریم گوشی خشاب سیم کارت ها و کارت حافظه قرار داره. در بخش بالای تنها گوشی جک ۳/۵ میلیمتری صدا و در نهایت در بخش پایینی دستگاه میکروفون، اسپیکر و پورت تایپ سی قرار داده شدن.

بررسی طراحی گوشی شیائومی POCO C65

وزن شیائومی پوکو C65 چیزی کمتر از ۱۹۲ گرمه که زیاد سنگین نیست و خیلی راحت توی دست جا میشه؛ از طرف دیگه با داشتن نمایشگر بزرگ ۶/۷۴ اینچی این گوشی جزو دسته گوشی های بزرگ به حساب میاد و قطعا تجربه دلچسبی توی بازی، فیلم و وبگردی بهتون میده. البته لبه های گوشی هم کم تیزن و اگر این موضوع اذیتتون میکنه، حتما از یه قاب محافظ استفاده کنید. شیائومی پوکو C65 به عنوان یک گوشی اقتصادی طراحی و کیفیت ساخت مطلوبی داره و از طرفی بدنه پلاستیک براق جذابیت خاصی به گوشی داده که هر موقع دستتون بگیرین واقعا حس خوبی بهتون میده.

 

بررسی صفحه نمایش گوشی شیائومی POCO C65

نمایشگر گوشی شیائومی پوکو C65، یه پنل ۶/۷۴ اینچی IPS LCD با رزولوشن تصویر ۷۲۰ در ۱۶۰۰ پیکسل هست که نرخ نوسازی حداکثری ۹۰ هرتزی رو بهتون میده که در مقابل سایر گوشی های خانواده پوکو C؛ بالاترین مقدار نرخ نوسازی رو داره که در جای خودش پیشرفت زیادی حساب میشه. نمایشگر این گوشی کیفیت خوبی توی بخش تصاویر و ویدیو داره اما به دلیل روشنایی حداکثری ۴۵۰ نیت برای استفاده زیر نور خورشید و محیط های باز چندان گزینه مناسبی نیست و جزئیات تصاویر و فیلم به خوبی دیده نمیشه. از طرف دیگه به دلیل LCD بودن پنل نمایشگر زاویه دید محدودی داره که توی محیط های باز و به خصوص زیر نور خورشید خودشو نشون میده.

بررسی صفحه نمایش گوشی شیائومی POCO C65

صفحه نمایش گوشی شیائومی POCO C65 در حدود ۸۳/۷ درصد از بخش جلویی گوشی رو به خودش اختصاص داده و به جز در بخش پایینی گوشی حاشیه های نسبتا کمی از صفحه نمایشگر از دست میره. دوربین سلفی گوشی مثل مدل های قبلی توی ناچ قطره ای جای گرفته و طراحی ساده ای هم داره که زیاد خاص به نظر نمیرسه. برای محافظت از نمایشگر یه لایه گوریلا گلس در نظر گرفته شده در در برابر خش و ضربه مقاومت خوبی داره. توی بخش بررسی نمایشگر با توجه به اقتصادی بودن گوشی و قیمت رقابتی، نمیشه ایرادی ازش گرفت و تقریبا نقطه ضعف خاصی نداره.

 

عملکرد باتری POCO C65 شیائومی

باتری گوشی شیائومی پوکو C65، یه باتری لیتیم پلیمری به ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعته که میتونین با شارژر فست شارژ ۱۸ واتی اون رو شارژ کنین. بر اساس تست های انجام شده روی عملکرد شارژدهی این دستگاه؛ باتری شیائومی پوکو C65 علمکرد خوبی روی توی بخش های آماده به کار، تماس، وبگردی، بازی و تماشای ویدیو نشون داده به طوری که توی حالت آماده به کار میتونه در حدود ۱۴۸ ساعت دوام داشته باشه که این مقدار حدود ۴۵ ساعت و ۱۵ دقیقه برای تماس، ۱۱ ساعت و ۷ دقیقه برای وب گردی، ۱۵ ساعت و ۳۶ دقیقه برای تماشای ویدیو و ۵ ساعت و ۵۳ دقیقه برای انجام بازی، براتون جوابگو هست که به عنوان یک گوشی اقتصادی واقعا عمر باتری مناسب و عملکرد خوبی داره. با این حساب برای استفاده های روزانه و ترکیبی تا یک روز هم بهتون جواب میده.

عملکرد باتری POCO C65 شیائومی

سرعت شارژ پایین این گوشی در مقابل رقبای خودش واقعا جای تاسف داره، با وجود پشتیبانی از فست شارژ ۱۸ واتی تقریبا حدود یک ساعت و ۴۵ دقیقه برای شارژ کامل دستگاه لازمه که به نظر زمان زیادیه! از طرفی داخل جعبه دستگاه تنها یه شارژر ۱۰ واتی وجود داره که کار رو از این هم سخت تر میکنه. به طور کلی Xiaomi Poco C65 یه باتری خوب رو بهتون ارائه میده که شارژدهی مناسب و سرعت شارژ نسبتا معمولی رو به پایین داره؛ پس اگه از بابت سرعت شارژ خیلی اذیت میشین بهتره زیاد روی این مدل حساب باز نکنین و به سراغ گوشی های اقتصادی هم رده این مدل برین.

 

بررسی عملکرد دوربین شیائومی POCO C65

شیائومی پوکو C65 دارای یک دوربین واید ۵۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8، یک دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی و یک سنسور کمکی ۰/۰۸ مگاپیکسلی هست که با استفاده از فلش گوشی میتونه عکس های با کیفیتی رو ثبت کنه، در کنار اون قابلیت فیلم برداری ۱۰۸۰ پیکسل با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه داره که در شرایط نوردهی مناسب میتونه ویدیو های با کیفیت مناسب، صدای خوب و جزئیات دقیقی رو براتون ضبط کنه.
دوربین اصلی به طور پیش فرض تصاویر با کیفیت ۱۲/۵ مگاپیکسل رو ذخیره میکنه که در این حالت دارای کنتراست و نور دهی مناسبه و رنگ تصاویر در حد خوبی هستن، اما جزئیات تصویر دقت کمتری دارن و از دست میرن. اما اگر کیفیت دوربین رو روی ۵۰ مگاپیکسل ببرین، دقت و جزئیات بالاتر میره، پیکسل های تصویر کمی تیز تر میشن و نویز کمی رو عکس ها میفته. البته با این وجود میشه از این دوربین برای ثبت تصاویر پرتره استفاده کرد که اتفاقا کیفیت خوبی هم دارن.

بررسی عملکرد دوربین شیائومی POCO C65

دوربین سلفی Xiaomi Poco C65 یک لنز ۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 هست که قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه رو بهتون ارائه میده. از طرف دیگه محدوده داینامیک و کنتراست در حد قابل قبولی هستن؛ کیفیت عکس برداری دوربین سلفی مناسبه و رنگ پوست و محیط رو به خوبی نشون میده. کیفیت عکاسی در شب اونجوری که باید به دل نمیشینه و نباید انتظارات خارق العاده داشته باشیم. کیفیت و کارایی دوربین اصلی و سلفی به نسبت قیمت دستگاه در حد قابل قبوله، اما بازم در برابر مدل های هم رده از گوشی شیائومی و یا سامسونگ حرف زیادی برای گفتن نداره!

 

عملکرد پردازشی و نرم افزاری شیائومی POCO C65

شیائومی در این گوشی از تراشه اقتصادی Helio G85 مدیاتک با معماری ۱۲ نانومتری استفاده کرده که این تراشه دارای ۸ هسته پردازشی شامل هسته Cortex-A75 با فرکانس ۲ گیگاهرتز و ۶ هسته Cortex-A55 با فرکانس ۱/۸ گیگاهرتز هستش که در کنار پردازنده گرافیکی Mali G52 MC2، پخش پردازشی Xiaomi Poco C65 رو تشکیل میده.
عملکرد این تراشه توی بنچمارک های مختلف در حد قابل قبولی هست و ثبات گرافیکی و پردازشی مناسبی رو بهتون ارائه میده، اما همونطور که گفتیم به عنوان یک تراشه اقتصادی نمیشه اونو هم رده با تراشه های میان رده حساب کنین و داغ کردن گوشی توی اجرای برنامه های نیمه سنگین و استفاده طولانی مدت مشکلیه که اذیتتون میکنه. در کل در این گوشی واقعا عملکرد شاخی نداره ولی در عوض پولی که میدین کار رو براتون در میاره و به عنوان یک دستگاه اقتصادی و مناسب برای استفاده های معمولی، عملکرد قابل قبولی داره.

عملکرد پردازشی و نرم افزاری شیائومی POCO C65

شیائومی پوکو C65 در دو نسخه ۱۲۸ گیگابایت با رم ۶ گیگ و ۲۵۶ گیگابایتی با رم ۸ گیگابایت به بازار عرضه میشه که در صورت نیاز به فضای ذخیره سازی بیشتر میتونین یک کارت حافظه تا ظرفیت 1 ترابایت رو هم به گوشی اضافه کنین تا فضای ذخیره سازی بیشتری در اختیارتون قرار بگیره. این گوشی عملکرد متوسطی داره و اگه اهل بازی کردن و استفاده از برنامه های سنگین و نیمه سنگین هستین واقعا جوابگوی نیازتون نیست، اما اگه برای استفاده های روزمره و معمولی، اسنپ، وبگردی و کارای سبک به سراغ این گوشی اومدین، شیائومی POCO C65 تا حد زیادی کار رو براتون درمیاره و لازم نیست هزینه بیشتری بدین.
شیائومی پوکو C65 با نسخه اندروید ۱۳ اما از طریق رابط کاربری اختصاصی شیائومی ویژه گوشی های پوکو یعنی MIUI 14 POCO به بازار عرضه شده؛ اینکه آیا پوکو C65 هم رابط جدید شیائومی یعنی Hyper OS رو دریافت میکنه یا نه هنوزم جای سوال داره! ولی در حال حاضر هم رابط کاربری پوکو تفاوت زیادی با MIUI نداره و تو استفاده های سبک باگ زیادی نمی بینین.
عملکرد پردازنده شیائومی POCO C65

بررسی اسپیکر POCO C65

شیائومی پوکو C65 مثل اکثر گوشی های اقتصادی بازار دارای یک جک ۳/۵ میلیمتری صدا هست که میتونین از هندزفری های سیمی برای پخش موسیقی و تماس ازش استفاده کنین. از طرف دیگه در بخش پایینی گوشی تنها یه اسپیکر قرارداره که خروجی صدای و کیفیت متوسطی رو داره و با توجه به قیمت پایین گوشی و اقتصادی بودنش واقعا نمیشه انتظار زیادی ازش داشت.
بررسی اسپیکر POCO C65
 

جمع بندی

گوشی شیائومی POCO C65 به عنوان یک مدل اقتصادی با قیمت پایین واقعا باتری با شارژدهی مناسبی رو داره؛ طراحی و جنس بدنه به نسبت قیمت دستگاه مناسبه و با اینکه بدنه پلاستیکی داره بازم زیاد تو ذوق نمیزنه، از طرف دیگه عملکرد دوربین کار راه بندازه و نمیشه باهاش عکاسی حرفه ای انجام داد. عملکرد تراشه بدک نیست ولی کاش یه چیز بهتر برای این گوشی در نظر میگرفتن. داغ شدن های مکرر، ضعف پردازشی تو بازی های نیمه سنگین، روشنایی معمولی و پایین در هنگام استفاده به خصوص زیر نور خورشید و اسپیکر و صدای معمولی رو به پایین مهمترین ضعف های شیائومی پوکو C65 هست که اگه خیلی حساس باشین روی انتخابتون تاثیر میذاره و به سراغ مدل های دیگه میرین.

البته گوشی پوکو C65 شیائومی به تازگی وارد بازاره ایران شده و فقط نسخه با حافظه و رم بالای 8 گیگ رم و 256 گیگ حافظه در بازار با قیمت حدودی 6 میلیون تومان موجود شده، که برای یه گوشی اقتصادی نسبتا زیاده! و حتی به نسبت گزینه های دیگه از خود شیائومی مثل گوشی شیائومی Redmi Note 12 4G خیلی جذاب نیست، اما امکان داره با عرضه نسخه با رم و حافظه پایه 6/128 قیمت پایین تری پیدا کنه و بتونه به عنوان یه گوشی اقتصادی جدید و با امکانات مناسب، جزو گزینه های پیشنهادی برای خرید یه گوشی اقتصادی به حساب بیاد. به نظرتون Xiaomi Poco C65 با توجه به امکاناتش و قیمت مناسبش ارزش خرید داره یا نه؟ آیا قیمت رو فدای کیفیت میکنین یا با یه کم هزینه بیشتر گوشی بهتری می خرید؟

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 5 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 34
5/ 3.8

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

امیر بهمن پور

تا محدوده قیمت 5 تا 6 میلیون انتخاب خوبیه و از همه مهمتر باتری قوی و حافظه داخلی بالایی داره که در حد خودش خوبه.

۲۱ دی ۱۴۰۲
tahamousavi

معمولی بود…

۰۴ دی ۱۴۰۲
Amir mohammadrezai

یک آدم باهوش یک میلیون بزاره رو گوشی بره سامسونگ a13 برداره

۱۴ آذر ۱۴۰۲
Hamed8463

آدم خیلی باید کم توجه باشه به تراشه تا یه همچین گوشی بخره.وقتی میتونی یه پوکو m5 با تراشه g99 و رم ۶ با قیمت ۵،۵۰۰ گرفت که واقعا اصلا قابل مقیسه نیست با g85.قبول دارین؟

۱۲ آذر ۱۴۰۲
Mojtabaxxx

آدم عاقل پونصد هزار تومان میزاره روی پول این گوشی و یدونه Note 10 pro نسخه 64 برمیداره که هم سخت افزار قویتری داره ، هم پشت و روش‌ گوریلا گلس 5 هست ، هم اسپیکر قویتری داره ، هم خوشگلتره و خوش دست تره ، هم صفحه نمایش امولد عالیتری داره هم 120 هرتزیه هم نرم و روان و منو و همه چیزشم مثه پیچمداراش نه مثه اینا که پرده اعلانات رو بکشی طوسی باشه !
هم شارژرو باتری قویتری داره ، هم دوربین عالی تری داره هم ماکروی‌ بی‌نظیر داره و هم فیلمبرداری 4k داره هم 1080 فریم ریت 60 ، هم بروزرسانی شده تا نسخه 14 و حالا حالا ها کار رو راه میندازه ،
از هر جنبه ای که نگاه کنی هیچ گوشی با قیمت 6.500 رو دستش نیست

۱۱ آذر ۱۴۰۲
    Mojtabaxxx

    واقعا راست میگیا داداش من میرم از اونا میخرم

    ۱۱ آذر ۱۴۰۲
      Mojtabaxxx

      منم میرم از اون میخرم

      ۱۱ آذر ۱۴۰۲
majid_kh

خوب نیست

۱۱ آذر ۱۴۰۲
Mahdyar13

به نظر من پاشنه آشیل این گوشی بخش پردازنده اش هست که از چیپست helio g85 استفاده میکنه که قدیمی شده است

۱۱ آذر ۱۴۰۲
Mahdyar13

به نظر من پاشنه آشیل این گوشی بخش پردازنده اش هست که از چیپست helio g85 استفاده میکنه که قدیمی شده

۱۱ آذر ۱۴۰۲
AmriAli 1388

گوشی خوبی نیست
دوستم دار راضی نیست
گوشی ارزانی هم هست

۱۰ آذر ۱۴۰۲
AmriAli 1388

گوشی خوبی نیست
دوستم دار راضی نیست.

۱۰ آذر ۱۴۰۲
AmriAli 1388

گوشی خوبی نیست
دوستم دار راضی نیست

۱۰ آذر ۱۴۰۲
Mohammadreza138

گوشی نسبتا خوبی هست

۱۰ آذر ۱۴۰۲