نقد و بررسی مشخصات گوشی MI A3 و CC9 شیائومی

بررسی گوشی های MI A3 و CC9 شیائومی

شیائومی خیلی وقته که به بازار گوشی‌های میان‌رده شبیخون زده و با عرضه گوشی‌های متعدد تو بازه‌های‌قیمتی مختلف سعی داره تا پاسخگوی نیازهای مختلف کاربرها باشه و کل بازار میان‌رده‌هارو در دست بگیره. CC9  و MI A3 هم دوتا از گوشی‌های خوش‌قیمت شیائومی هستن. این بار میخواهیم این دوتا گوشی رو هم با خودشون و هم با رقباشون بررسی کنیم. پس تا انتهای این مطلب همراه موبونیوز باشید.

طراحی و کیفیت ساخت MI A3 و CC9 شیائومی

شیائومی از ترکیب جذاب شیشه و فلز برای هر دو این گوشی‌ها استفاده‌کرده. علاوه بر این لایه محافظتی گوریلا گلس 5 هم روی هر دو پنل جلویی و پشتی هر دو گوشی حضور داره. شیشه پشتی براقه و طبیعتا اثر انگشت خیلی زیادی رو به خودش جذب میکنه. پنل پشتی هر دو گوشی تقریبا مثل همه. تو پنل پشتی چیز دیگه‌ای جز دوربین سه‌تایی و فلش دوربین دیده نمیشه. اون پایین سمت چپ هم لوگوی شیائومی خیلی کوچک و شیک نوشته شده.تو لبه پایین گوشی‌ها اسپیکر به همراه درگاه شارژ (Type C) قرار داره. لبه بالایی میکروفون ثانویه، درگاه مادون قرمز و جک 3.5 میلی‌متری صدارو تو خودش جا داده. لبه سمت راست گوشی دکمه‌های پاور و کم و زیاد کردن صدا به چشم میخورن و فقط خشاب سیم‌کارت میمونه که اونم به لبه سمت چپ گوشی برده شده. گوشی از دوسیم کارت همزمان پشتیبانی میکنه اما اگه قصد دارید تا از کارت حافظه جانبی استفاده‌کنید باید قید یکی از سیم‌کارت‌هاتون رو بزنیدتو پنل جلویی هر دو گوشی هم یه نمایشگر تخت با ناچ قطره‌ای وجود داره که دوربین سلفی رو تو خودش جا داده. نسبت صفحه‌نمایش به بدنه تو CC9 بیشتره و این باعث میشه که CC9 نسبت به MI A3 حاشیه‌های کمتری داشته باشه.در حالیکه سامسونگ برای میان‌رده‌هاش از جنس پلاستیک استفاده میکنه شیائومی اومده و از ترکیب فلز و شیشه استفاده کرده که واقعا قابل تحسینه. در مجموع درباره طراحی این دو گوشی میشه گفت که بخاطر  وزن پایین و اندازه مناسبشون بشدت خوش‌دستن و با توجه به بازه قیمتیشون طراحی و کیفیت ساخت فوق‌العاده بالایی دارن.

نمایشگر MI A3 و CC9 شیائومی

نمایشگر جاییه که کم کم تفاوت‌ها شروع میشه. پنل نمایشگر هر دو گوشی سوپر امولد (Super AMOLED). CC9 یه نمایشگر 6.39 اینچی با رزولوشن 1080 در 2340 و تراکم 403 پیکسل بر اینچی داره. کیفیت صفحه نمایش خیلی خوبه، رنگ‌ها طبیعی و عمق رنگی مشکی خیلی خوبه. نمایشگر CC9 به راحتی میتونه با سایر همرده‌هاش رقابت کنه.اما در مقابل MI A3 یه نمایشگر 6.09 اینچی با رزولوشن 720 در 1560 و تراکم 282 پیکسل بر اینچی داره. خب روی کاغذ هم میشه فهمید که صفحه نمایش MI A3 چنگی به دل نمیزنه چون رزولوشن 720 در 1560 واقعا بده! کیفیت تصاویر خیلی خوب نیست و در کل میشه گفت صفحه‌نمایش MI A3 ناامیدتون میکنه. گوشی‌های سامسونگ تو این بازه قیمتی صفحه‌نمایش‎های به مراتب بهتری رو در اختیار کاربر میذارن.

باتری و شارژدهی MI A3 و CC9 شیائومی

هر دو این گوشی‌ها یه باتری 4030 میلی‌آمپرساعتی دارن. که توی تست‌های من یه روز کامل رو شارژدهی می‌کردن. البته کارهایی که باهاشون میکردم بعضا زیاد و سنگین بود.  شاید اگه یکم سبک تر ازشون استفاده بشه بتونن تا یک روز و نصفی پاسخگوی نیازهای شما باشن. اما باز هم بین این دو گوشی MI A3 بخاطر نمایشگر کوچک‌تر و رزولوشن پایین‌تر حدودا 2 ساعتی بیشتر شارژ نگه‌می‌داره.تو جعبه هر دو گوشی یه آداپتور شارژ سریع 18 واتی دیده میشه. هر دو گوشی از تکنولوژی Quick Charge 3 پشتیبانی میکنن و شارژ کامل اون‌ها حدودا 1 ساعت و 20 دقیقه طول می‌کشه. عملکرد شارژدهی باتری هر دو گوشی خوبه اما سرعت شارژشون نه خیلی پرت و ضعیفه و نه خیلی سریع و فوق‌العاده.

امنیت MI A3 و CC9 شیائومی

شیائومی برای تامین امنیت MI A3 و CC9 از سنسورهای اثر انگشت اپتیکال زیر نمایشگر استفاده کرده. درسته این سنسورها دقت و سرعت سنسورهای خازنی رو ندارن اما عملکردشون خوب و رضایت‌بخشه. عملکرد CC9 تو بازکردن گوشی قابل قبوله و از رقبای خودش مثل گوشی‌های سامسونگ سریع تره.  اما MI A3 با توجه به کند بودن افکت باز شدن قفل صفحه، یکم اذیت میکنه.به لطف دوربین سلفی هر دو گوشی از سیستم تشخیص چهره برخوردارن. سرعت سیستم تشخیص چهره تو هر دو گوشی عالیه اما با توجه به دوبعدی بودن مکانیزم تشخیص چهره، نمیشه خیلی رو امنیت اون حساب باز کرد تو نور کم به خوبی کار نمیکنن و امکان اینکه فقط با یه عکس از صورتتون گوشی باز بشه خیلی زیاده.

دوربین MI A3 و CC9 شیائومی

ترکیب دوربین سه‌تایی تو هر دو تا گوشی به چشم‌می‌خوره. لنز اصلی 48 مگاپیکسلی، 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 مگاپیکسلی عمق میدان نشون میده که این دو تا گوشی تو بخش دوربین شباهت‌های بسیار زیادی به هم دارن. اما کیفیت عکسهای CC9 بهتره؛ چرا و چگونه؟!

  • سنسور اصلی:

هر دو گوشی به لنز اصلی 48 مگاپیکسلی با ضریب گشودگی دیافراگم 1.8 مجهز شدن. بخاطر گشودگی زیاد دریچه لنز، عکس‌هایی که با هردو گوشی گرفته میشن روشنایی خوبی دارن. اما با اینکه روی کاغذ اطلاعات یکسانی دارن اما عکس‌هایی که با CC9 گرفته میشن خیلی بهترن. رنگ‌ها توی عکس‌هایی که با CC9 گرفته میشه طبیعی‌ترن و روشنایی خوبی تو عکس‌ها دیده‌میشه. شاید دلیل این تفاوت کیفیت رو باید تو قلب تپنده گوشی، یعنی پردازنده CC9 پیدا کنیم. با توجه به اینکه پردازنده گوشی تاثیر مستقیمی بر پردازش تصاویر داره میتونیم بگیم CC9 به لطف پردازنده قوی‌تر نسبت به MI A3 عکس‌های باکیفیت‌تری رو ثبت‌می‌کنه.

  • سنسور اولترا واید:

هر دو گوشی از یه سنسور 8 مگاپیکسلی اولترا واید استفاده میکنن. معمولا لنزهای اولترا واید نسبت به لنزهای اصلی عکس هایی با کیفیت پایین تری رو ثبت میکنن.  این مورد تو اکثر میان رده ها و حتی بالارده های بازار دیده میشه. اما لنز اولترا واید CC9 عکس های فوق العاده ای میگیره. سطح جزئیات ثبت شده خیلی بالاست، کنتراست عالیه و عکس ها داینامیک رنج خوبی هم دارن. همونطور که اشاره کردیم این دوربین توان رقابت با لنز اصلی رو نداره اما هنوز هم از لنزهای اولترا واید خیلی از گوشیهای میانرده جلوتره.اما در مقابل تفاوات عکس های اولترا واید با عکس های لنز اصلی تو MI A3 خیلی زیاد و مشهوده. هنوز هم رنگ ها طبیعی ثبت میشن اما تو بعضی از عکس ها نویز زیاد تصویر اذیتتون میکنه. با اینکه لنزهای یکسانی تو هر دو گوشی استفاده شده اما باز هم کیفیت عکس های اولترا وایدی که با CC9 گرفته میشه خیلی از MI A3  بیشتره.

  • سنسور عمق میدان:

کیفیت عکس های پرتره که با این دو گوشی ثبت میشه بشدت وابسته به نور محیطیه. اگه شرایط نوری خوب باشه عکس ها جزئیات فوق العاده زیادی دارن و رنگ ها طبیعی ثبت میشن. به لطف سنسور تشخیص عمق میدان، جداسازی سوژه از پس زمینه هم به خوبی انجام میشه و از این بابت مشکلی نخواهید داشت. امکان انتخاب افکت های مختلف بوکه هم برای کاربر فراهم شده. اما خدا نکنه تا شرایط نوری یکم بد بشه؛ اونوقت کیفیت عکس ها تا حد خیلی زیادی میاد پایین و دیگه نباید روی جزئیات عکس های پرتره حساب کنید. 

  • فیلم برداری:

هر دو گوشی قابلیت فیلم برداری 4K و 30 فریم بر ثانیه رو دارن. علاوه بر این میتونید ویدیوهایی با کیفیت 1080 و 30/60 فریم بر ثانیه هم با این گوشی ها ضبط کنید. ضبط ویدیو با این مشخصات فقط توسط دوربین اصلی هر دو گوشی انجام میشه. دوربین اولترا واید هر دو گوشی فقط فیلم برداری 1080 و 30 فریم بر ثانیه رو پشتیبانی میکنه. قابلیت فیلم برداری اسلوموشن هم تو هر دوتا گوشی دیده میشه. ویدیوهای ضبط شده با هر دو گوشی شارپنس قابل قبولی دارن و جزئیات به خوبی توشون ثبت شده. نویز به شدت کم شده و کنتراست ویدیوها عالیه. رنگ ها خوب و دقیق دیده میشن و گستره دینامیکی وسیعی هم تو ویدئوهای ضبط شده دیده میشه. اما متاسفانه وقتی حالت 60 فریم بر ثانیه رو انتخاب میکنید کیفیت ویدیوها به طرز چشمگیری پایین میاد. هیچ کدوم از دو گوشی لرزشگیر اپتیکال ندارن و از لرزشگیر دیجیتالی استفاده میکنن. درسته که عملکردشون در حد لرزشگیرهای اپتیکال نیست اما در حد و اندازه خودشون واقعا خوبن.

  • دوربین سلفی:

هر دو گوشی یه دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی با ضریب گشودگی دیافراگم 2.0 دارن. دوربین سلفی هر دو گوشی فوکوس ثابت داره و کیفیت عکس‌های ثبت شده توسط هر دو گوشی خیلی به هم نزدیکه. برخلاف گشودگی کم دریچه لنز،عکس‌های ثبت شده با دوربین سلفی روشنایی خوبی دارن و جزئیات تصویر رو تا حد قابل‌قبولی نمایش‌میدن. علاوه بر این امکان عکس برداری پرتره هم توسط دوربین سلفی این دو گوشی وجود داده.  دوربین سلفی این دوتا گوشی چیزی از رقباشون کم ندارن و عملکردشون واقعا راضی‌کنندست.

پردازنده و سخت افزار MI A3 و CC9 شیائومی

بعد از نمایشگر دومین تفاوت اصلی بین دو تا گوشی تو قسمت پردازنده وجود داره. CC9 از پردازنده 10 نانومتری اسنپدراگون 710 استفاده میکنه. این گوشی تو سه مدل با ظرفیت 64/128/256 گیگابایت و حافظه رم 6/8 گیگابایت به بازار عرضه شده. از 2 هسته با فرکانس 2.2گیگاهرتزی برای انجام کارهای سنگین و 6 هسته با فرکانس 1.7 برای انجام کارهای سبک‌تر تو CC9 استفاده‌میشه.در مقابل به یه گوشی کاملا ضعیف‌تر طرفیم.  MI A3 یه پردازنده 11 نانومتری اسنپدراگون 665 داره. این گوشی تو سه مدل با ظرفیت 64/128 گیگابایت و مقدار رم 4/6 گیگابایت وارد بازار شده. MI A3 هم مثل CC9 از 2 هسته برای کارهای سنگین و 6 هسته برای کارهای سبک‌تر استفاده میکنه؛ با این تفاوت که بیشینه توان MI A3 به 2.0 گیگاهرتز محدود میشه.مثل همیشه برای تست توان پردازشی بازی آسفالت 9 رو روی هر دو گوشی نصب‌می‌کنیم. همونطور که از اعداد و ارقام هم میشد پیش‌بینی‌کرد CC9 عملکرد خیلی بهتری داره و بازی رو بدون هیچ لگ و کندی اجرا میکنه. درحالیکه MI A3 اصلا بازی رو خوب اجرا نمیکرد و لگ و کندی خیلی توش دیده میشد.اما تو قسمت کارکردن همزمان با چند برنامه هر دو گوشی سربلند بودن و عملکرد خوبی داشتن. درسته تو بخش پردازشی بین این دو گوشی تفاوت زیادی وجود داره اما در مقایسه با رقباشون تو یه سطح قرار‌می‌گیرن.

نرم افزار و رابط کاربری MI A3 و CC9 شیائومی

شاید فکر کنید چون هر دو گوشی توسط شیائومی ساخته شدن پس رابط کاربری مشابهی هم دارن. کاملا اشتباه فکرمی‌کنید!!هر دو گوشی به صورت پیشفرض بر پایه اندروید 9 طراحی شدن.  CC9 از رابط‌کاربری اختصاصی شیائومی یعنی MIUI 10 بهره می‌بره. البته این گوشی به اندروید 10 و MIUI 11 هم بروزرسانی میشه. سبک آیکون‌ها و منوها تو این رابط کاربری واقعا جذابه و امکانات مختلفی رو در اختیار کاربر میذاره. خوشبختانه شیائومی تمرکز خاصی رو روی رابط کاربری خودش گذاشته و روزبه‌روز هم داره بهتر میشه.در مقابل اما یه اتفاق خوب تو MI A3 افتاده و اون استفاده از Android One تو این گوشیه. برای درک بهتر Android One باید بهتون بگیم که این نسخه، نسخه خام اندرویده و رابط کاربری خاصی توش وجود نداره. همین نبود رابط کاربری باعث میشه تا کار کردن با گوشی سریع‌تر و روان‌تر انجام بشه. علاوه بر اون تا 3 سال هم بروزرسانی‌های اندروید رو دریافت کنه. در حال حاضر MI A3 به اندروید 11 بروزرسانی میشه.

اسپیکر MI A3 و CC9 شیائومی

وقتی به لبه پایینی هر دو گوشی نگاه می‌کنیم دو تا اسپیکر تو دو سمت درگاه شارژ دیده میشه. اما اشتباه نکنید CC9 و MI A3 اصلا دو تا اسپیکر ندارن و یکی از این حفره‌ها الکیه و میکروفون مکالمه رو تو خودش جا داده. خبری از اسپیکرهای استریو تو هیچکدوم از این گوشی‌ها نیست. هر دو گوشی بلندی و حجم صدای خوبی دارن. کیفیت صدا هم خوبه و تفکیک صدا به خوبی انجام میشه.

جمع بندی

این دو گوشی قطعا بین بهترین میان‌رده‌های بازار قرار میگیرن. طراحی زیبا، رنگ‌های جذاب و کیفیت ساخت بالا از نکات مثبت طراحیه این دو گوشیه. وجود درگاه مادون قرمز هم از سایر امکاناتی هست که شاید کمتر به چشم بیاد اما بشدت کاربردیه. دوربین سلفی هر دو گوشی عالین و اگه اهل سلفی گرفتن باشید حتما شما رو راضی نگه میدارن. در کل اگه دنبال یه گوشی برای عکاسی، وبگردی، فیلم دیدن و البته مقدار کمی بازی‌کردن میگردید، CC9 و MI A3 میتونن انتخاب‌های جذابی با توجه به اقتصادی بودن قیمت گوشی شیائومی برای خریدگوشی جدید براتون باشن.

نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۶ مهر, ۱۳۹۸

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 20
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Nurse

مقایسه جی پلاس X20 رو با هووای میت X3 هم بذارید

۱۷ شهریور ۱۴۰۲
abasi6658

اگه الآن بود مطمئنن CC9 انتخاب من بود

۲۶ مهر ۱۴۰۱
alireza_ziarati

عالی

۰۶ تیر ۱۴۰۱
AliNajafiJahani

دمت گرم عالی بود ❤👌🏻

۱۳ اسفند ۱۴۰۰
godrati

ویدئو های مقایسه‌ای خیلی باحالن

۱۶ بهمن ۱۴۰۰
godrati

عالی بود

۱۶ بهمن ۱۴۰۰
godrati

A3 شیائومی بهتره

۱۶ بهمن ۱۴۰۰
AliNajafiJahani

👏🏻👏🏻👏🏻

۰۲ دی ۱۴۰۰
a.s_momeni

👍🏻👍🏻👍🏻

۳۰ آذر ۱۴۰۰
iman

شیائومیه بهتر بود

۱۳ آذر ۱۴۰۰
mjasghari44

عالی و خفن ❤️🤩

۱۳ آذر ۱۴۰۰
    Mahdi 1388

    👍👍

    ۱۳ دی ۱۴۰۰
mjasghari80

به به ❤️

۱۳ آذر ۱۴۰۰
_IRShadow80_

💝💚

۱۳ آذر ۱۴۰۰
AliNajafiJahani

❤❤❤

۲۸ آبان ۱۴۰۰
a.s_momeni

🥰🔥

۰۷ آبان ۱۴۰۰
AmirReza.mp

A3❤️

۰۴ آبان ۱۴۰۰
SOBHANKURD

من MI A3 رو دارم از کار کردن باهاش لذت میبرم فقط ایراداتش اینه که رابط کاربری ش چنگی به دل نمیزه خیلی ساده ست کیفیت صدا هم خوبه و تفکیک صدا به خوبی انجام میشه.
دوربیناش خیلی با کیفیتن ۴۸+۸+۲ سلفی هم ۳۲ هست خیلی کیفیت داره

۰۳ آبان ۱۴۰۰
RezaVishkayi

از دی ماه ۹۸ mi 9 Lite دارم و ازش راضیم.

۱۵ تیر ۱۴۰۰
    kaveh_king

    miA3 دوربین جلوش عالیه نسبت به رقبا
    با اینکه پردازنده ش مثل پوکو ام۳ هس ولی خیلی بهتره و اینم مدیون سیستم عامل استوک و اندروید وانه
    اپدیت ۱۱ رو هم که گرفته چی از این بهتر!!؟؟😍😍

    ۰۴ آبان ۱۴۰۰