بررسی گوشی Xiaomi 14 Ultra

پرچمدار 2024 شیائومی با توپ پُر وارد شد! گوشی شیائومی 14 اولترا با 4 دوربین 50 مگاپیکسلی از شرکت لایکا (Leica)، باتری 5 هزار میلی آمپر ساعتی و رم 16 گیگابایتی، برای گوشی‌های پرچمدار سامسونگ و اپل خط و نشون جدی کشیده. کمپانی شیائومی، گوشی 14 اولترا رو با مجموعه‌ای از قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و چیپست فوق قدرتمند کوالکام اسنپدراگون روانه بازار کرده و این یعنی باید خیلی بیشتر از گوشی‌های سری قبلی این کمپانی یعنی شیائومی 14 و شیائومی 14 پرو و البته شیائومی 13 اولترا جدی گرفته بشه. همراه ما در موبونیوز باشید تا با بررسی گوشی Xiaomi 14 Ultra رو به طور مفصل‌تر بررسی کنیم.

 

بررسی گوشی Xiaomi 14 Ultra از نظر طراحی

همین اول بگیم که که 14 اولترا از نظر ظاهری (و حتی سخت‌افزاری!) شباهت زیادی به شیائومی 13 اولترا داره. اگه این گوشی رو دیده باشید، حتماً متوجه میشید که شیائومی برای طراحی پرچمدار جدیدش تلاش ویژه‌ای هم نکرده و تقریباً همون پلتفرم رو با کمی تغییر با اسم جدید تولید کرده. اگه بازم بخوایم به نیمه خالی لیوان نگاه کنیم باید بگیم که شیائومی در طراحی 14 اولترا حتی اون رنگ‌ سبز زیتونی جذاب که محبوب‌ترین مدل 13 اولترا بود رو حذف کرده و از نظر تنوع رنگی هم کمی خساست به خرج داده.

بررسی ظاهری گوشی شیائومی 14 اولترا
بخش زیادی از بدنه شیائومی ۱۴ اولترا را لنزهای دوربین تشکیل داده‌ و ظاهری حرفه‌‌ای و جالب توجه برایش به وجود آورده‌ است

حالا که حرف رنگ‌های گوشی شد خوبه یادتون بیاریم که 13 اولترا با رنگ‌های مشکی، سفید، سبز زیتونی، نارنجی، آبی و زرد تولید شده و این در حالیه که محصول جدید شیائومی، یعتی 14 اولترا فقط رنگ‌های مشکی و سفید رو در در صفحه رسیمیش معرفی کرده ولی به نظر می‌رسه توی سایت‌های مختلف دو رنگ آبی و خاکستری هم برای این گوشی در نظر گرفته. با این اوصاف، به نظر میاد که شیائومی خیلی حوصله نداشته روی رنگ‌های جذاب فکر کنه و خواسته هرچه سریع‌تر گوشی جدیدشو بفرسته بازار که از رقبا عقب نمونه.

خب، بریم و یه کم نیمه پر لیوانو ببینیم!‌ قاب پشتی شیائومی 14 اولترا مثل نسل قبلیش با روکش چرم پوشونده شده و این روکش دور تا دور لنزهای دوربین گوشی رو می‌پوشونه. اگه بخوایم درباره این چرم گیاهی (وگان) گوشی بیشتر صحبت کنیم باید بگیم که در برابر لکه و اثر انگشت خیلی خوب عمل می‌کنه، خاصیت ضدباکتریایی داره و به قول شیائومی، دوستدار محیط زیست هم هست چون برای تولیدش حیوانی کشته نمیشه.

فریم گوشی از یه ماده جدید به نام 6M42 از جنس آلومینیوم با استحکام بالا ساخته شده و شیائومی ادعا کرده که این فریم در مقایسه با فریم شیائومی 13 اولترا، دو برابر مقاومتو استحکام بیشتر داره. قبل از اینکه به بررسی چیدمان دوربین‌ها، کلیدها و پورت بپردازیم باید به این نکته مهم هم اشاره کنیم که شیائومی 14 اولترا مثل نسل قبلی تونسته گواهینامه IP68 برای مقاومت در برابر آب رو دریافت کنه و می‌تونه تا 30 دقیقه تو عمق 1.5 متری آب سالم بمونه.

در قاب پشتی گوشی، می‌تونید دوربین‌های چهارگانه رو مشاهده کنید که دقیقا مشابه نسل قبلی چیده شدن. این دوربین‌ها از بدنه گوشی بیرون زدن و تنها تفاوت ظاهریشون با نسل قبلی اینه که حلقه دور محوطه دوربین‌ها در شیائومی 14 اولترا کمی پهن‌تره و از بیرون بیشتر دیده میشه. نام برند Leica که سازنده لنزهای گوشیه رو می‌تونید وسط دوربین‌ها ببینید و نام شیائومی هم که خب هست دیگه.

بخش جلوی گوشی طراحی قابل بحثی نداره، کلید ولوم و پاور گوشی در گوشه سمت راست،‌ هیچی در گوشه سمت چپ، اسپیکر در بالا و اسپیکر و میکروفون و پورت USB-C و شیار سیم کارت در زیر گوشی تعبیه شده. طراحی بدنه و فریم این گوشی هم از الگوی ترند گوشی‌ها گرفته شده و حالتی مربعی با کنج‌های نسبتاً تیز داره که ایده‌ش رو چند سال قبل آیفون مطرح کرد و حالا خیلی از گوشی‌ها با اون ترند طراحی میشن.

به طور کلی، اگه فرض کنیم گوشی شیائومی 13 اولترا رو ندیده باشیم، گوشی 14 اولترا طراحی جذابی داره. مخصوصاً که از چرم گیاهی برای قاب پشتی گوشی استفاده کرده که دست گرفتن گوشی راحت‌تر بشه و حس بهتری به کاربر بده. چیدمان دوربین‌ها هم معمولیه ولی جنس بدنه و مقاومت بالاش در برابر آب و گرد و غبار، امتیاز طراحی ظاهری گوشی رو بالا می‌بره.

 

بررسی صفحه نمایش Xiaomi 14 Ultra

شیائومی پنل جلویی 14 اولترا رو «نمایشگر سراسر مایع» نامیده و به این معنیه که شیشه از هر چهار طرف کمی خمیدگی داره. به نظر می‌رسه شیائومی به یه تعریف جدید و یه حد وسط ایده‌آل بین نمایشگر تخت iPhone 15 Pro max و نمایشگر خمیده S23 Ultra رسیده و از اون برای گوشیش استفاده کرده. از این مقدمه که بگذریم باید بگیم که شیائومی برای گوشی 14 اولترا از نمایشگر 6.73 اینچی از نوع AMOLED استفاده کرده.

بررسی صفحه نمایش Xiaomi 14 Ultra
صفحه نمایش Xiaomi 14 Ultra حد فاصل بین نمایشگرهای تخت و خمیده است و در همه لبه‌ها انحنا دارد

این نمایشگر بزرگ می‌تونه تصاویر رو با کیفیت 1440 در 3200 پیکسل به نمایش در بیاره و نکته مهم‌تر اینکه که تراکم پیکسلی در این نمایشگر 522ppi در نظر گرفته شده تا پیکسل‌های بیشتری برای تولید تصاویر روی نمایشگر وجود داشته باشه. نکته دیگه‌ای که درباره صفحه نمایش شیائومی 14 اولترا میشه گفت اینه که از نرخ تازه‌سازی 120 هزتری با قابلیت Dolby vision پشتیبانی می‌کنه که برای گیمرها و کسانی که می‌خوان بازی‌های اکشن و با سرعت بالا روی گوشی انجام بدن، هیجان‌انگیزه.

حداکثر روشنایی این نمایشگر 3000 نیت ارزیابی شده و بنابراین در نورهای خیلی کم یا خیلی زیاد با تنظیم خودکار، کاری می‌کنه که به راحتی بتونید با گوشی کار کنید. البته می‌تونید به بخش تنظیمات نمایشگر گوشی برید و پارامترهای مختلف مثل روشنایی، دمای رنگ و کنتراست را به صورت دستی تغییر بدید. شیائومی از این نظر امکانات خوبی در اختیار کاربراش قرار داده. باید به این نکته هم اشاره کرد که روی نمایشگر این گوشی، گارد محافظ Longjing Glass شیائومی قرار داده شده که در برابر خط و خش از نمایشگر محافظت کنه.

به طور کلی، نمایشگر شیائومی 14 اولترا رو باید یکی از خوب‌های بازار به حساب آورد که از نظر اندازه، نرخ تازه‌سازی، حداکثر روشنایی و تراکم پیکسلی نمره خوبی دریافت می‌کنه.

 

بررسی باتری گوشی شیائومی 14 اولترا

خب برسیم به باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی شیائومی 14 Ultra! ظرفیت باتری در حد معقولیه و تقریباً اکثر گوشی‌های در این سطح، باتری با همین ظرفیت دارن. اما چند مورد هست که باتری شیائومی 14 اولترا رو از گوشی‌های دیگه متمایز می‌کنه. مورد اول که خیلی هم به ما مربوط نمیشه اینه که همین گوشی در چین با باتری 5300 میلی آمپر ساعتی عرضه میشه که خب آخه چرا؟!

باتری شیائومی 14 اولترا
شیائومی ۱۴ الترا یکی از فست‌شارژترین شارژرها را بین پرچم‌داران رقیب دارد و از شارژ ۹۰ وات سیمی برخوردار شده است

از این مورد که بگذریم می‌رسیم به راه‌های مختلف شارژ کردن باتری که خیلی هیجان‌انگیزه. برای کسانی که یادشون رفته نسل قبلی این گوشی (13 اولترا) چه قابلیت‌های شارژی داشت باید بگیم که اون نسل هم باتری 5000 میلی آمپر ساعتی داشت اما شارژر سیمیش توان 90 واتی (0 تا 100 در 35 دقیقه)، شارژر بی‌سیمش توان 50 واتی (0 تا 100 در 49 دقیقه) و شارژ معکوس با توان 10 وات داشت.

از این جهت به نظر میاد یه پیشرفت‌هایی در 14 اولترا دیده شده. مثلا قابلیت شارژ با سیم این گوشی گرچه همون توان 90 واتی رو داره اما در 33 دقیقه باتری رو از 0 تا 100 درصد می‌رسونه. شارژر بی‌سیم گوشی هم پیشرفت چشمگیری داشته و توان 80 واتی داره و این یعنی در 46 دقیقه می‌تونه گوشی رو به طور کامل شارژ کنه.

به طور کلی، بررسی گوشی Xiaomi 14 Ultra تو بخش باتری نشون میده که باتری و قابلیت شارژ سریع این گوشی چیزی از رقبا کم نداره و این کمپانی می‌تونه کامل روی قابلیت‌های باتریش مانور تبلیغاتی بده.

 

بررسی گوشی Xiaomi 14 Ultra در بخش دوربین

به مهم‌ترین بخش از بررسی گوشی شیائومی 14 اولترا رسیدیم! اصلاً شیائومی این گوشی رو بخاطر دوربین‌های قدرتمندش روانه بازار کرده و خواسته مچ گوشی‌هایی مثل آیفون 15 یا سامسونگ گلکسی اس 24 اولترا رو بخوابونه. 4 دوربین در قاب پشتی این گوشی قرار داده شده که دوربین اصلی سنسور 50 مگاپیکسلی جدید سونی با نام Sony LYT-900 رو داره. این دوربین اندازه 1 اینچی داره که برای گوشی‌های هوشمند خیلی بزرگه. این نوع لنزها بیشتر برای دوربین‌های دیجیتال کامپکت در نظر گرفته میشن. این دوربین 50 مگاپیکسلی دیافراگم متغیر داره و می‌تونید فاصله کانونیش رو بین f/1.6 تا f/4.0 جابه‌جا کنید و این یعنی ثبت تصاویر بوکه زیبا به راحتی با این دوربین امکان پذیره.

  • دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی واید
  • دوربین تله فوتو ۵۰ مکاپیکسلی
  • دوربین پریسکوپ ۵۰ مگاپیکسلی
  • دوربین ۵۰ مگاپیکسل اولترا واید
  • دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسل

دوربین اصلی شیائومی 14 اولترا

دوربین دوم این گوشی از نوع تله‌فوتو بوده و فاصله کانونی f/1.8 داره. این دوربین برای عکاسی از سوژه‌های دوردست کاربرد داره و لنز 50 مگاپیکسلی براش در نظر گرفته شده تا عکس‌ها کیفیت پیکسلی بالاتری داشته باشن. در کنار این دوربین یه دوربین پریسکوب تله‌فوتو با فاصله کانونی f/2.5 و کیفیت 50 مگاپیکسلی هم تعبیه شده که عکاسی از سوژه‌های خیلی دور رو امکان‌پذیر می‌کنه و زومی تا 5 برابر داره. نکته مهم درباره هر دو دوربین تله فوتو اینه که هر دو به قابلیت PDAF مجهز شدن و می‌تونن روی سوژه اصلی به طور خودکار فوکوس کنن. نکته دوم اینه که هر دو لنز قابلیت ضدلرزش دارن و عکاسی از سوژه‌های دوربین بدون لرزش و تاری امکان‌پذیر شده.

دوربین شیائومی 14 اولترا

دوربین چهارم یه لنز اولترا واید (فوق عریض) با فاصله کانونیه f/1.8 هستش که برای عکاسی دسته‌جمعی در محیط‌های بسته کاربرد داره. این دوربین 50 مگاپیکسلی زاویه 122 درجه‌ای رو می‌تونه عکاسی کنه و از این نظر فوق‌العاده‌ست. گرفتن عکس‌های پرتره با دوربین این گوشی هم خیلی طبیعی و جذابه. وقتی دوربین گوشی رو روی حالت عکاسی پرتره قرار بدید، مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای تنظیم نور و رنگ و فوکوس چهره ظاهر میشن که لایه‌های زیادی روی تصویر ظاهر میشه.

در کنار لنز‌های قدرتمند Leica که روی شیائومی 14 اولترا قرار داده شده، نرم‌افزارهای خاصی هوش مصنوعی هم برای عکاسی با گوشی در نظر گرفته شده که از این بین میشه به ToneLM برای تنظیم رنگ تصویر، FusionLM برای تنظیم روشنایی،‌ PortraitLM برای عکاسی پرتره بهتر و Leica Vibrant که برای طبیعی‌تر کردن تصاویر توسعه داده شده هم اشاره کرد.

دوربین سلفی این گوشی هم به لنز 32 مگاپیکسلی از نوع عریض مجهز شده که می‌تونه عکس‌های پانوراما و HDR ثبت کنه و قابلیت فیلمبرداری 4K داره. دوربین اصلی گوشی قابلیت فیلمبرداری 4K و اسلوموشن و تایم لپس رو داره و می‌تونید فیلم‌هایی با کیفیت بالا باهاش ضبط کنید. به ویژه که قابلیت ضدلرزش داره و فیلم‌ها با کیفیت بالایی ضبط میشن.

نکته آخر درباره دوربین شیائومی 14 اولترا اینه که کیت مخصوص عکاسی حرفه‌ای هم به همراه این گوشی عرضه شده. البته برای تهیه این کیت باید مبلغ جداگانه‌ای بپردازید اما این کیت گیره مخصوص گوشی که شکل ظاهری گوشی رو شبیه دوربین عکاسی می‌کنه و مجموعه‌ای از فیلترهای لنز و حلقه‌های تزئینی دوربین رو شامل میشه تا حال و هوای دوربین‌های قدیمی Leica رو به گوشی بده.

به نظر می‌رسه کمپانی Leica گوشی شیائومی 14 اولترا رو برای خودش طراحی کرده! انتخاب نوع دوربین‌ها، چیدمان و اینکه به لنزهای تله فوتوی دوتایی مجهز شده که عاشقان عکاسی حرفه‌های از این نوع لنزها استقبال می‌کنن، درست بودن این نظریه رو بیشتر اثبات می‌کنه. با این حال، به دوربین‌های 14 اولترا میشه امتیاز خوبی داد هرچند که به پای پرچمدارهای سامسونگ و اپل نمیرسه.

 

بررسی نرم افزار و قدرت پردازشی Xiaomi 14 Ultra

بدیهیه که Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3 پردازنده حاکم در سرزمین اندروید حداقل برای نیمه اول سال 2024 محسوب میشه. این چیپست 8 هسته‌ای که با فناوری 4 نانومتری تولید شده، در سینه گوشی شیائومی 14 اولترا می‌تپه و باعث شده این گوشی از نظر پردازشی از رقبای خود خیلی عقب نمونه. نکته جذابی که شیائومی در کنار پردازنده کوالکام قرار داده، سیستم خنک کننده اختصاصی IceLoop هست که باعث میشه گوشی در حین بازی کردن یا فیلمبرداری داغ نکنه.

سخت افزار شیائومی 14 اولترا

از نظر رم و حافظه داخلی هم انگار دقیقاً‌ گوشی نسل قبلی شیائومی (13 اولترا) در دست شماست و همون آپشن‌ها رو داره. نسخه‌های مختلف رم و حافظه این گوشی شامل گزینه‌های زیره:

  • حافظه 256GB و رم 12GB
  • حافظه 512GB و رم 16GB
  • حافظه 1TB و رم 16GB

 

بررسی نرم افزاری گوشی شیائومی ۱‍۴ اولترا

اما جدیدترین نسخه اندروید در سال 2024 یعنی اندروید 14 برای این گوشی شیائومی در نظر گرفته شده. البته رابط کاربری HyperOS رو می‌تونید روی اندروید این گوشی ببینید که حال و هوای چینی به گوشی داده. شیائومی در حال ایجاد مجموعه‌ای از سخت‌افزارها و نرم‌افزاری مبتنی بر هوش مصنوعیه و سیستم عامل HyperOS جدید، سنگ بنای این اکوسیستم جدید شیائومی محسوب میشه. از خانه هوشمند و خودروی هوشمند گرفته تا ساعت و گوشی و دستبند و عینک و … همگی قراره با این سیستم عامل کار کنن و به همین دلیل روی گوشی پرچمدار شیائومی هم می‌تونید این سیستم عامل رو ببینید.

شیائومی ادعا کرده که HyperOS AI قراره روی سبک زندگی کاربرهاش تاثیرگذار باشه و به عنوان مثال اگه لامپ بخصوصی از خونه روی در زمان مشخصی روشن یا خاموش می‌کنید، هوش مصنوعی بدون دخالت شما این کار رو براتون انجام بده. این موضوع می‌تونه درمورد تهویه خونه، تلویزیون هوشمند، پخش موسیقی و خیلی موضوعات باشه و به نظر میرسه که باید این جنبه از شیائومی رو کمی بیشتر جدی گرفت.

 

بررسی اسپیکرهای گوشی Xiaomi 14 Ultra

این مدل هم مثل اکثر گوشی‌های جدید جک ۳.۵ رو حذف کرده و لازمه از هندزفری بلوتوث برای آهنگ گوش دادن و بازی کردن استفاده کنین. با این حال اسپیکرهای استریوی شیائومی ۱۴ اولترا از کیفیت Hi-Res و Hi-Res Wireless بهره‌مند شدند و صدای بدون نویزی در اختیارتون می‌ذارن. در حجم صدای بالا شاید کمی بهم ریختگی حس کنین اما در حالت عادی باس قوی در کنار صدای شفاف تجربه پخش موزیک رو براتون لذت بخش می‌کنه.

 

آیا گوشی شیائومی 14 اولترا ارزش خریده داره؟

وقتی صحبت از ارزش خرید گوشی میشه باید ببینید که چه چیزی رو در ازای چه مبلغی دریافت می‌کنید؟ این گوشی تا این لحظه هنوز وارد ایران نشده اما به نظر می‌رسه حداقل قیمت 50 میلیون داشته باشه. تو این رده قیمت گوشی، رقیب‌هایی مثل S24 Ultra و S23 Ultra در برابر شیائومی قرار دارن که مدل جدیدتر تو رم ۱۲ و ۱ ترابایت بالای ۱۰۰ میلیون قیمت‌گذاری میشه. اما چیزی که ارزش خرید شیائومی ۱۴ اولترا رو نسبت به این رقبا بیشتر می‌کنه قابلیت‌های عکاسیشه. این گوشی به تنظیمات حرفه‌ای مجهز شده و مناسب کساییه که عاشق عکس گرفتن هستن و می‌خوان موبایل‌شون در حد یک دوربین واقعی عملکرد داشته باشه. علاوه بر ایت، طراحی این پرچم‌دار شیائومی خیلی خاصه و وقتی گوشی رو دست‌تون بگیرین می‌تونین حسابی با بدنه چرمی و لنزهای بزرگ و منحصر به فردش خودنمایی کنین.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 2 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 28
5/ 4.1

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

tahamousavi

چیز خوبیه، ولی اونی که دنبال پرچمداره اپل و سامسونگ میخره…

۱۹ فروردین ۱۴۰۳
Avash333

توی بخش دوربین زدید به پای پرچمدار اپل و سامسونگ نمیرسه ولی من دیدم شیامی چهارده اولترا از اس بیست و چهار اولترا و آیفون پانزده پرو مکس دوربینش بهتره بنظرم

۰۹ فروردین ۱۴۰۳
Mohsen1112

مثل همیشه گاد بود

۲۴ اسفند ۱۴۰۲
Eliya kohandani

بابا شیائومی فازش چیه واقعا یه لنز قد کامیون میزاره که بگه آره من لنز هام بزرگه پس نور بیشتر میگیره و عکس های بهتری می اندازه بعد ولی در واقع سامسونگ یا اپل حتی یا یه لنز قد مورچه عکس های بهتری می اندازن واقعا طراحی هاش ظاهر و ابهت و زیبایی ندارن و بی سلیقه روشون کار شده کلا انگار میخواسته دوربین بشه بعد نقص فنی پیش اومده شده گوشی

۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    Mr_mohimo

    وقتی صب بیدار میشی و برات اس ام اس برنده شدن تیتاپ از طرف سامسونگ اومده

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
mohammadhz

شیاومی برندیه که واقعا از امتحان کردن طراحی های جدید باکی نداره ، فکر میکنم با چینش اینطوری دوربین گجت های زیادی براش بیاد ،مثل نسل قبلی

۲۱ اسفند ۱۴۰۲