بررسی گوشی Xiaomi 14 Civi

شیائومی (Xiaomi) نسخه اقتصادی پرچمدار امسالش رو با نام Xiaomi 14 civi تولید کرد. اگه با مفهوم FE در گوشی‌های سامسونگ آشنایی دارید، باید بگیم که civi چیزی شبیه همون مفهوم در شیائومیه. این گوشی بیشتر به هدف بازار هند ساخته شده و مجموعه‌ای از قابلیت‌های عکاسی و فیلم‌برداری شرکت Leica رو می‌تونید در اون ببینید. وجود دو دوربین 32 مگاپیکسلی سلفی، پشتیبانی از فیلترهای عکاسی خاص Leica، باتری با ماندگاری بالا، رم 12GB و پردازنده کوالکام، همگی این نوید رو میده که قراره با این گوشی، تجربه مینیمالی از پرچمدار شیائومی داشته باشید. با بررسی گوشی Xiaomi 14 civi همراه موبونیوز باشید تا ببینیم این گوشی چقدر ارزش خرید داره.

بررسی طراحی گوشی Xiaomi 14 civi

این گوشی شباهتی به هیچکدوم از گوشی‌های سری شیائومی 14 نداره. با این حال، بخاطر طراحی جزیره دایره‌ای شکل روی قاب پشتی، میشه گفت که سعی داشته بیشتر به گوشی شیائومی 14 اولترا نزدیک باشه. نکته بسیار مهم اینه که این گوشی برای مردم هند ساخته شده و شاید بشه شباهت‌هایی بین این گوشی و مدل‌های گوشی ردمی شیائومی هم پیدا کرد. (ردمی هم برای هند ساخته میشه)

بررسی طراحی گوشی Xiaomi 14 civi

طراحی بدنه، فریم و نمایشگر و چیدمان دوربین‌ها به شکل استاندارد انجام شده و ترکیب رنگ بدنه و جزیره دوربین‌ها، جذابیت خاصی به این گوشی داده. دو نسخه مشکی (Shadow Black) و آبی (Cruise Blue) با بدنه مات طراحی شدن ولی نسخه سبز که به نام Matcha Green هم معرفی شده، حالت دو رنگ داره و می‌تونید بخشی از اون رو ببینید که با چرم مصنوعی پوشونده شده. در واقع این نسخه سبز رنگ Xiaomi 14 civi نقطه اوج طراحی و خلاقیت این گوشی محسوب میشه.

به طور کلی، شیائومی سعی کرده برای طراحی این گوشی چیزی کم نذازه و حس و حال یه گوشی پرچمدار رو به کاربرهاش بده. از این نظر تا حدودی هم موفق بوده، مخصوصاً که از ترکیب رنگ‌های جذابی برای ساخت این گوشی استفاده کرده.

کیفیت بدنه

بررسی طراحی گوشی Xiaomi 14 civi

شیشه، پلاستیک و آلومینیوم همه موادیه که برای ساخت این گوشی شیائومی استفاده شده. بدنه نسخه‌های مشکی و آبی این گوشی از جنس شیشه مات و نسخه سبز رنگ، از جنس سیلیکون پلیمر با روکش چرم مصنوعی ساخته شده. نکته بسیار مهم اینه که Xiaomi 14 civi از همه گوشی‌های سری 14 شیائومی باریک‌تر و سبک‌تره. این گوشی طول 157.2 و عرض 72.8 میلی‌متری داره که تقریباً هم‌اندازه شیائومی 14 هست. ضخامت 7.5 میلی‌متره که میشه اون رو باریک‌ترین گوشی در بین گوشی‌های سری 14 شیائومی به حساب آورد.

طراحی‌ اطراف گوشی (فریم)

فریم این گوشی از آلومینیوم ساخته شده. از طیف رنگی متفاوتی برای فریم استفاده شده و همین موضوع کنتراست رنگی قشنگی به وجود آورده. لبه‌های بدنه گوشی حالت خمیده دارن که این موضوع می‌تونه روی ضخامت گوشی و البته زیباییش تاثیر بذاره. باید اشاره کنیم که لبه‌های گوشی حالت گرد دارن ولی این گردی خیلی هم زیاد نیست و شباهت کمی به گوشی‌های با لبه نسبتاً تخت داره.

طراحی فریم گوشی Xiaomi 14 civi

روی فریم سمت راست می‌تونید کلیدهای ولوم و پاور رو ببینید، در قسمت پایین، پورت شارژ، میکروفن، اسپیکر و شیار سیم کارت قرار داده شده که از حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کنه ولی دو سیم کارت رو می‌تونید در اون قرار بدید. سمت چپ چیزی وجود نداره و بالای گوشی اسپیکر دوم به همراه میکروفن دیده میشه.

طراحی پنل جلو

پنل جلوی گوشی Xiaomi 14 civi طراحی متفاوتی نسبت به مدل‌های دیگه شیائومی 14 داره. در بالای این پنل می‌تونید دو لنز سلفی مختلف رو ببینید که کنار هم قرار گرفتن و در بخش بعد اشاره می‌کنیم که چه قابلیت‌هایی دارن. اما نکته مهم‌تر اینه که نمایشگر این گوشی در گوشه‌هاش حالت خمیده داره و جذابیت پنل جلو رو بیشتر کرده. نمایشگر بزرگی که در این بخش قرار داده شده خیلی هم حاشیه نداره و از این نظر هم میشه امتیاز خوبی به طراحان شیائومی داد.

چیدمان دوربین‌ها

چیدمان دوربین‌های این گوشی مثل شیائومی 14 اولترا داخل محیطی دایره‌ای شکل قرار گرفته. سه دوربین به همراه فلاش رو می‌تونید در این قسمت مشاهده کنید. بیرون زدگی دوربین‌ها خیلی زیاد نیست ولی وقتی گوشی رو روی میز قرار میدید، متوجه میشید که لق می‌زنه.

استانداردهای مقاومتی

شاید یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف این گوشی رو بشه ضدآب نبودنش دونست. برخلاف تمام مدل‌های شیائومی 14 که جزو گوشی‌های پرچمدار این شرکت قرار می‌گیرن، شیائومی 14 civi هیچ استاندارد مقاومتی‌ای نداره. یعنی نه تنها ضدآب نیست، بلکه هیچ تضمینی نمیده که در اثر تماس با عرق، قطرات بارون یا گرد و غبار آسیب نبینه. اما برای محافظت از نمایشگر جلوی این گوشی خوشبختانه از محافظ گوریلا گلس Victus 2 استفاده شده که از این لحاظ خیالتونو راحت می‌کنه.

بررسی صفحه نمایش

چیزی از پرچمدارها کمتر نداره! شیائومی صفحه نمایش 6.55 اینچی این گوشی رو به پنل AMOLE مجهز کرده ولی اکثر قابلیت‌هایی که گوشی‌های پرچمدارش داشتن رو می‌تونید در این نمایشگر هم ببینید. مثلاً این صفحه نمایش از رفرش ریت 140 هرتزی پشتیبانی می‌کنه که برای اجرای بازی عالیه. یا می‌تونه محتوای HDR10+ رو با کیفیت بالا نشون بده یا اگه قابلیت Dolby Vision رو فعال کنید، کیفیت و عمق رنگ‌ها برای تماشای فیلم سینمایی یا سریال، واقعی‌تر میشه.

بررسی صفحه نمایش

نکته مهم‌تر اینه که این صفحه نمایش هم مثل گوشی‌های پرچمدار شیائومی 14 می‌تونه تا 3000 نیت روشنایی در اختیار شما قرار بده. البته خب این عدد بیشتر روی کاغذ وجود داره ولی در عمل می‌تونید گوشی رو زیر نور مستقیم خورشید دستتون بگیرید و خوشبختانه صفحه نمایش رو به راحتی ببینید و باهاش کار کنید. وضوح صفحه نمایش 1236 در 2750 پیکسله که حتی از نمایشگر شیائومی 14 هم بیشتره. تراکم پیکسلی نمایشگر به 460ppi رسیده که قدم به قدم داره با گوشی‌های حرفه‌ای رقابت می‌کنه.

به طور کلی، صفحه نمایش Xiaomi 14 civi رو باید یکی نقطه قوت‌های این گوشی حساب کنیم. روشنایی عالی، پشتیبانی از رفرش ریت 120Hz و قابلیت دالبی ویژن، اندازه بزرگ و وضوح بالا، امتیازهای این گوشی رو بیشتر کردن.

بررسی باتری و شارژدهی

برخلاف صفحه نمایش که نقطه قوت این گوشی محسوب میشه، باتری و ماندگاریش رو باید نقطه ضعفش بدونیم. گوشی Xiaomi 14 civi با باتری 4700 میلی آمپر ساعتی تولید شده که همینجا ظرفیت کمتری نسبت به سایر گوشی‌های سری 14 شیائومی داره اما مشکل زمانی جدی‌تر میشه که بدونید ماندگاری باتری نسبت به رقباش کمتره. با یه بار شارژ کردن این باتری و استفاده معمولی می‌تونید تا 2 روز هم باهاش کار کنید اما هرچقدر که از عمر باتری می‌گذره این ماندگاری کمتر میشه و اگه استفاده‌تون بیشتر هم بشه شاید لازم باشه روزی دو بار شارژش کنید.

بررسی باتری و شارژدهی شیائومی 14 سیوی

بخاطر پشتیبانی از فناوری PD3.0 سرعت شارژ باتری وضعیت خوبی داره. اگه از شارژر 67 واتی برای شارژ کردنش استفاده کنید، در عرض 15 دقیقه می‌تونه حدود 45 درصد و در عرض 30 دقیقه تا 80 درصد از ظرفیت باتری رو شارژ کنه. برای شارژ کامل هم به حدود 44 دقیقه زمان نیاز دارید که زمان خوبیه.

بررسی دوربین‌‌های گوشی Xiaomi 14 civi

به مهم‌ترین بخش از بررسی گوشی Xiaomi 14 civi رسیدیم. جایی که شرکت بزرگ Leica دست گذاشته و کیفیت عکس و فیلم‌های این گوشی رو چند درجه بالاتر برده. برای این گوشی از سه دوربین در پشت و دو دوربین در جلو استفاده شده؛ دوربین اصلی لنز 50MP، دوربین اولترا واید لنز 12MP و دوربین تله فوتو لنز 50MP داره. در پنل جلو هم دو تا لنز 32MP می‌بینید که یکی برای عکاسی سلفی معمولی و اون یکی برای عکاسی سلفی اولترا واید طراحی شده. در ادامه هرکدوم از دوربین‌ها رو مجزا بررسی می‌کنیم.

دوربین اصلی

لنز 50 مگاپیکسلی واید با دریچه دیافراگم F/1.6 به عنوان دوربین اصلی این گوشی استفاده میشه. این دوربین از قابلیت OIS برای جلوگیری از تار شدن عکس‌ها بخاطر لرزش دست و PDAF برای فوکوس خودکار روی سوژه‌ها پشتیبانی می‌کنه. می‌تونید مجموعه‌ای از حالت‌های عکاسی و فیلمبرداری رو باهاش امتحان کنید. شرکت Leica فیلترهای اختصاصی خودشو توی نرم‌افزار دوربین این گوشی قرار داده تا عکس‌هایی با رنگ و کیفیت مختلف بگیرید.

بررسی دوربین‌‌های گوشی Xiaomi 14 civi

کیفیت عکس‌هایی که در روشنایی روز ثبت می‌کنید، سطح خوبی دارن، میزان تیزی یا Sharpness عکس‌ها در حد قابل قبولیه و رنگ‌ها از حالت طبیعی خارج نشدن. وقتی حالت عکاسی HDR فعال میشه، اغراق‌هایی توی رنگ‌ها رو شاهد هستید که می‌تونید این قابلیت رو غیرفعال کنید.

با این دوربین می‌تونید فیلم‌هایی با کیفیت 4K و نرخ 24، 30 و 60 فریم بر ثانیه ضبط کنید. البته حالت فیلمبرداری اسلوموشن جذابی داره که می‌تونید با کیفیت 720p و نرخ 1920 فریم بر ثانیه، فیلم‌های سوپر اسلوموشن خوبی بگیرید. خوشبختانه این دوربین از حالت ضدلرزش در حین فیلمبرداری هم پشتیبانی می‌کنه و فیلم‌هاتون با کیفیت بالایی ضبط میشه.

دوربین تله فوتو

دوربین 50 مگاپیکسلی دومی که در جزیره دایره‌ای پشت قاب گوشی قرار داده شده، از نوع تله فوتو و برای عکاسی با زوم زیاده. این دوربین در حالت طبیعی می‌تونه تا 2x زوم استاندارد بهتون بده. در حالت زوم 2 برابر، کیفیت عکس‌ها خیلی تغییر نمی‌کنه، جزئیات حفظ میشه و نویزی روی تصویر نمی‌بینید. یه حالت زوم 4x هم برای این دوربین در نظر گرفته شده که در محیط‌های با روشنایی مناسب، عکس‌های خاطره‌انگیزی براتون ثبت می‌کنه. هرچقدر تنش نور و سایه بیشتر بشه، عکس‌هایی که با دوربین تله فوتو می‌گیرید، کیفیتش پایین‌تر میاد. توجه داشته باشید که دوربین تله فوتو از OIS پشتیبانی نمی‌کنه و ممکنه بخاطر لرزش دست، عکسی که می‌گیرید تار بشه.

دوربین اولترا واید

لنز 12 مگاپیکسلی اولترا وایدی که روی این گوشی قرار داده شده کیفیت نسبتا خوبی داره. این دوربین می‌تونه تا زاویه 120 درجه رو عکاسی کنه ولی کیفیت عکس‌هاش با دوربین اصلی تفاوت خیلی زیادی داره. این دوربین بیشتر برای عکاسی از منظره و در نور طبیعی مناسبه. با کاهش نور محیط، نویزهایی روی تصویر دیده میشه و جزئیات کم‌کم محو میشن.

دوربین‌های سلفی

بررسی دوربین‌‌های گوشی Xiaomi 14 civi

دو سنسور سلفی 32 مگاپیکسلی به عنوان دوربین سلفی این گوشی در نظر گرفته شدن. یکی از این دوربین‌ها، عکس‌های سلفی معمولی می‌گیره و دوربین دوم برای عکس‌های اولترا وایده. در واقع زمانی که همه توی کادر دوربین سلفی جا نمیشن، می‌تونید از این دوربین استفاده کنید تا کادر عکس‌ها بزرگ‌تر بشه. از نظر کیفیت میشه نمره خوبی به دوربین سلفی داد و عکس‌های پرتره و دورهمی خوبی می‌تونه ازتون بگیره. باید اشاره کنیم که این دوربین می‌تونه فیلم‌های 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه هم ضبط کنه و مهم‌تر از اون اینه که قابلیت ضدلرزش هم داره که خیلی به درد می‌خوره.

سخت‌افزار و قدرت پردازشی گوشی Xiaomi 14 civi

از چیپست هشت هسته‌ای کوالکام Snapdragon 8s Gen 3 برای این گوشی استفاده شده که چیزی بین Snapdragon 8 Gen 3 و Snapdragon 8 Gen 2 قرار داره. این پردازنده در واقع نسخه اقتصادی پردازنده اصلی محسوب میشه و تمرکز اصلیش روی ماندگاری بیشتر باتریه که خب خیلیم در این گوشی موفق نبوده. اما بخاطر وجود پردازنده گرافیکی Adreno 735 شما می‌تونید بازی‌های سنگین رو هم روی این گوشی اجرا کنید. البته به مرور زمان شاهد گرم شدن بدنه گوشی میشید اما خبری از کندی عملکرد گوشی نیست. شیائومی 14 civi در دو نسخه با رم 8GB و حافظه داخلی 256GB و رم 12GB و حافظه داخلی 512GB تولید شده و به هیچ وجه قابلیت ارتقای حافظه براش وجود نداره.

سخت‌افزار و قدرت پردازشی گوشی Xiaomi 14 civi

سیستم عامل و رابط کاربری

شیائومی از اندروید 14 با پوسته اختصاصی خودش برای این گوشی استفاده کرده. رابط کاربری HyperOS چند سالی میشه که برای محصولات شرکت شیائومی در نظر گرفته میشه و این شرکت چینی ادعا کرده که قرار تمام محصولات هوشمندش به این سیستم عامل اختصاصی مجهز بشن تا بتونن راحت‌تر با هم در ارتباط باشن. کار کردن با این سیستم عامل خیلی راحته و به سرعت می‌تونید باهاش کار کنید.

اسپیکر

دو اسپیکر نامتوازن در بالا و پایین گوشی Xiaomi 14 civi قرار داده شده تا صدای استریو تولید کنن. همین عدم توازن باعث شده صدایی که از یکی از بلندگوها می‌شنوید کمی بلندتر از دیگری باشه. کیفیت و حجم صدا در ولوم‌های معمولی خوبه ولی هرچقدر که صدای ولوم رو افزایش میدید، جزئیات و صدای باس از دست میره و کیفیت افت می‌کنه.

سخت‌افزار و قدرت پردازشی گوشی Xiaomi 14 civi

آیا گوشی Xiaomi 14 civi ارزش خرید داره؟

شیائومی 14 مدل civi به عنوان یه نسخه ارزون شده و کاربرپسند از گوشی‌های شیائومی پرچمدار محسوب میشه که به طور خاص برای هند طراحی شده. این گوشی هنوز وارد بازار ایران نشده و قیمتش در بازارهای جهانی حدود 540 دلاره. بنابراین اگه بخوایم ارزش خرید این گوشی رو متوجه بشیم باید با رقبای در همین رنج قیمت مقایسه‌ش کنیم.

در این محدوده، میشه گوشی گلکسی A55 سامسونگ رو خرید. هم پردازنده قدرتمندتری داره و هم ماندگاری باتریش بیشتره اما خب عملکرد دوربین شیائومی 14 civi بهتره. شاید گوشی موتورولا Edge 50 Pro رو بشه رقیب نزدیک‌تری به این گوشی شیائومی به حساب آورد. این گوشی موتورولا سرعت شارژ بهتری داره، نمایشگرش بزرگ‌تره و ضدآبه ولی از نظر پردازنده یه نسل عقب‌تر از گوشی شیائومیه. بنابراین اگه طرفدار برند Xiaomi هستید و دوست دارید گوشی‌ شبیه پرچمدارش رو در دست داشته باشید و از دوربین سلفی اولترا وایدش لذت ببرید، گوشی Xiaomi 14 civi میتونه انتخاب خوبی براتون باشه.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 1 ماه پیش
تعداد نظرات : 2
5/ 2

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
MahDN

ممنون از بررسی خوب و دقیق
همه چیز داشت خوب پیش میرفت تا اینکه رسیدم به بخش نتیجه گیری که مهمترین قسمت مقاله بود.
پردازنده A55 سامسونگ، Exynos 1480 هست که حتی در حد پردازنده ۳ سال پیش اسنپدراگون، SD 8 Gen 1 هم نیست
ولی مدعی شدید از SD 8s Gen 3 بهتره؟ :)))))

۰۲ مهر ۱۴۰۳
Ham3d

شوخیتون گرفته ؟ پردازنده A55 قوی تر از اینه؟!
بنچمارک civi14 تقریبا دو برابر a55 هست
A55:713/000
Civi14:1/433/000
با چه منطقی پردازنده 55 بهتر از اینه

۰۲ مهر ۱۴۰۳