مقایسه شیائومی Poco F5 و Xiaomi 12T

بین گوشی‌های تولید شده توسط شیائومی به دلیل وجود داشتن چند زیرمجموعه و زیربرند یه رقابت ریز داخلی وجود داره؛ در نتیجه بعضی طرفداران شیائومی سراغ گوشی‌های ردمی میرن و بعضی‌ها با گوشی‌های پوکو بیشتر حال میکنن. البته اکثر گوشی‌های ردمی و پوکو تقریبا شباهت‌های بسیاری به هم دارند و حتی بعضی مدل‌ها نسخه ری‌برند شده یه نسخه در منطقه‌های دیگه به حساب میان. به همین خاطر به مقایسه پوکو F5 با 12T شیائومی پرداختیم که تقریبا با فاصله زمانی ۶ ۷ ماه از همدیگه عرضه شدن و هر دو گزینه‌های بسیار جذاب و پرقدرتی از برند شیائومی به حساب میان. البته موجودی گوشی 12T مقداری کاهش پیدا کرده و به همین خاطر یه مقداری قیمت بالاتری داره و شاید کمی این مقایسه نابرابر باشه؛ اما اگه قصد خرید گوشی Poco F5 رو دارید و میخوایید ببینید این گوشی در مقابل رقیب پیشکسوت خودش چند مرده حلاجه تا آخر مقایسه شیائومی Poco F5 و Xiaomi 12T همراه موبونیوز باشید.

مقایسه طراحی پوکو F5 با شیائومی 12 تی

در این بخش، هم از لحاظ طراحی و ظاهر و هم از لحاظ کیفیت ساخت، تفاوت‌های زیادی بین دو گوشی وجود داره. گوشی ۱۲ تی از یه طراحی کلاسیک و قدیمی‌تر استفاده میکنه و لنزهای دوربین توی یه بخش مستطیلی شکل با مقداری برآمدگی قرار گرفتن؛ ولی گوشی پوکو اف 5 یه مقداری طراحی مدرن‌تر و شیک‌تری داره و جزیره دوربین خاصی روی بدنه دیده نمیشه و لنزهای دوربین به صورت مجزا از هم با بدنه ترکیب شدن.

حسگر اثر انگشت برای گوشی پوکو F5 با دکمه پاور ترکیب شده ولی گوشی 12T از یه حسگر اپتیکال روی نمایشگر استفاده میکنه؛ هر دو دقت و سرعت مناسبی دارند ولی حسگر روی نمایشگر یه حس بهتر و گرون قیمت‌تر بودن به گوشی میده.

 

مقایسه شیائومی Poco F5 و Xiaomi 12T در پنل پشتی

از لحاظ جنس و کیفیت متریال استفاده شده، گوشی 12T به خاطر قاتل پرچمدار بودن و داشتن قیمت بالاتر متریال و جنس بهتری داره. شیائومی 12T برای پنل پشتی از شیشه مات با طراحی ساده استفاده کرده که در گوشه‌ها خمیدگی زیادی داره تا کمی بهتر توی دست قرار بگیره. فریم از جنس پلاستیک و با کمی انحنا ساخته شده. گوشی F5 از یه بدنه کاملا پلاستیکی استفاده میکنه که پنل پشتی یه صیقل شبیه به گلس خورده و تقریبا به صورت تخت ساخته شده ولی کمی در لبه‌ها یه خمیدگی کوچیکی داره. فریم هم به صورت کاملا تخت و تیزی ساخته شده.

مقایسه F5 با 12T شیائومی در طراحی و جنس پنل پشتی

گوشی پوکو F5 هم بدنه نازک‌تر و با قطر کمتری داره و خیلی یغور نیست و هم حدود ۲۱ گرم سبک‌تره. در کل گوشی خوش‌دست‌تر و راحت‌تری به حساب میاد و در استفاده طولانی مدت کمتر به دست شما فشاری وارد میکنه.

 

مقایسه پوکو F5 با 12T در طراحی صفحه نمایش

صفحه نمایش هر دو گوشی طراحی خوب و با حاشیه بسیار کمی دارند و دوربین سلفی هم توی یه پانچ هول وسط نمایشگر قرار گرفته. البته گوشی پوکو F5 یه کوچولو به خصوص از پایین نمایشگر حاشیه کمتری داره. برای محافظت از نمایشگر هر دو گوشی از گوریلا گلس ۵ استفاده میکنن که محافظت مناسبی در مقابل خط و خش و ضربه داره. برای جلوگیری از نفوذ مایعات و گرد و غبار برای هر دو گوشی از گواهی IP53 استفاده شده.

در مجموع اگه از لحاظ کیفیت ساخت و متریال استفاده شده مقایسه کنیم، گوشی 12T کیفیت ساخت و بدنه مقاوم‌تری داره اما گوشی F5 طراحی زیباتر و به‌روزتری داره و گوشی خوش‌دست‌تری به حساب میاد. بررسی Poco F5 نشون داده که این گوشی به عنوان یه گوشی میان‌رده، برای استفاده معمولی مناسب‌تره و در استفاده طولانی خیلی اذیت نمی‌کنه؛ پس با یه اختلاف خیلی جزئی گوشی شیائومی پوکو F5 میتونه برنده این بخش به حساب بیاد.

 

مقایسه صفحه نمایش پوکو F5 با شیائومی 12T

در این بخش تفاوت بین دو گوشی خیلی زیاد و فاحش نیست و هر دو از یه نمایشگر بسیار باکیفیت و جذاب استفاده میکنن. گوشی F5 از یه نمایشگر ۶.۶۷ اینچی با پنل امولد (AMOLED) و رزولوشن ۱۰۸۰ استفاده میکنه که دالبی ویژن و +HDR10 رو پشتیبانی میکنه و امکان نمایش ۶۸ میلیارد رنگ رو هم داره و تصاویری که به شما نمایش میده بسیار جزئيات بالا و ترکیب رنگ جذابی دارند. گوشی 12T از نمایشگری با اندازه و پنل یکسان استفاده میکنه ولی رزولوشن 1220×2712 داره که میتونه تصاویر باکیفیت وزنده‌تری رو به شما نمایش بده ولی از لحاظ رنگ و کنتراست تقریبا با گوشی پوکو تفاوت خاصی نداره.

بررسی Xiaomi 12T نشون میده که این گوشی از قابلیت +HDR10 پشتیبانی می‌کنه ولی دالبی ویژن نداره که در استفاده روزمره تاثیر خیلی زیادی نمیتونه داشته باشه. هر دو رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی دارند و میتونن با توجه به استفاده‌ای که از گوشی می‌کنید بین ۱۲۰ و ۶۰ هرتز تغییر کنن. گوشی 12T از تاچ سمپلینگ ۴۸۰ هرتزی استفاده میکنه ولی برای گوشی F5 از نرخ ۲۴۰ هرتزی استفاده شده که تا حدودی پاسخ‌دهی مناسبی موقع بازی یا کار با گوشی داره ولی گوشی ۱۲T در این مورد عملکرد بهتری از خودش نشون میده. هر دو گوشی روشنایی حدود ۱۰۰۰ نیتی در حالت خودکار به شما میدن که باعث میشه توی محیط روشن بتونید بدون مشکل خاصی از گوشی استفاده کنید.

در مجموع و استفاده معمولی هر دو گوشی صفحه نمایش خوب و جذابی دارند؛ اما گوشی ۱۲ تی با داشتن رزولوشن بیشتر، تاچ سمپلینگ بهتر به گوشی‌های پرچمدار و بالارده شباهت بیشتری داره و در این بخش میتونه برنده بازی به حساب بیاد.

 

مقایسه باتری گوشی Xiaomi 12T با پوکو F5

هر دو گوشی از یه باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده میکنن که شارژدهی مناسب و کافی دارن و در استفاده معمولی و نسبتا سنگین میتونن یک روز کامل شما رو همراهی کنن. البته گوشی پوکو به خاطر مصرف بهینه‌تر باتری به لطف پردازنده جدید و به روز اسنپدراگون حدود ۱۰ درصد در مجموع میتونه شارژدهی بهتری داشته باشه.

در بحث شارژ شدن کفه ترازو به سمت گوشی 12T سنگینی میکنه که از یه آداپتور قدرتمند ۱۲۰ واتی پشتیبانی میکنه. این آداپتور میتونه توی حدود ۲۵ دقیقه باتری گوشی رو کاملا شارژ کنه و ۵۰ درصد شارژ توی حدود ۷ ۸ دقیقه پر میشه. F5 از یه آداپتور ۶۷ واتی استفاده میکنه که توی ۱۵ دقیقه ۴۷ درصد باتری رو پر میکنه و شارژ کامل گوشی حدود ۵۰ دقیقه زمان میبره. آداپتورهای شارژ توی جعبه هر دو گوشی قرار دارن و در این بابت نیازی به هزینه اضافی ندارید.

 

مقایسه پوکو F5 با 12T در بحث باتری، شارژر و سرعت شارژ شدن

در مجموع توی این بخش هر دو گوشی شارژدهی و سرعت شارژ مناسبی دارند؛ ولی گوشی F5 با توجه به اندازه و خوش‌دست بودن شارژدهی نسبتا بهتری داره و توی زمان شارژ شدن هم به نسبت سرعت مناسبی داره. با این حال اگه سرعت شارژ فوق‌العاده براتون خیلی اهمیت داره گوشی 12T میتونه گزینه بهتری باشه.

 

مقایسه دوربین گوشی Poco F5 با Xiaomi 12T

سه لنز 108 مگاپیکسلی اصلی، 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 مگاپیکسلی ماکرو بخش دوربین گوشی شیائومی ۱۲ تی رو تشکیل میدن. گوشی پوکو F5 نیز از سه تا لنز 64 مگاپیکسلی اصلی، 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 مگاپیکسلی ماکرو استفاده میکنه و در مجموع تا حدود زیادی عملکرد نزدیکی با گوشی 12T داره.

 

مقایسه F5 با 12T در دوربین اصلی و دوربین فیلمبرداری

در گوشی شیائومی 12T عکس‌های دوربین اصلی کیفیت، جزئيات و روشنایی خوبی دارن و رنگ‌های ثبت شده واقعی و طبیعی هستن. در گوشی پوکو F5 عکس‌های گرفته شده با لنز اصلی جزئیات، شارپنس و دینامیک رنج بالایی دارند. در این گوشی مثل نسل قبل، خیلی رنگ‌های اغراق شده و مصنوعی تحویل نمیده و نویز حتی در محیط‌های کم نور هم مناسبه. توی نور کم هم عکس‌های مناسبی میگیره و نویز خیلی زیادی نداره.

دوربین فیلمبرداری هر دو گوشی Poco اف 5 و شیائومی 12T شرایط شبیه به همی دارن. در هر دوی این گوشی‌ها امکان فیلمبرداری 4K با ۳۰ فریم رو دارید و به خاطر داشتن لرزشگیر اپتیکال، با کمی لرزش دست کیفیت عکس‌ها به هم نمیریزه.

 

مقایسه F5 با 12T در لنز اولترا واید، ماکرو و دوربین سلفی

سنسور اولترا واید گوشی Xiaomi 12T توی شرایط نوری مناسب عکس‌های خوبی رو ثبت میکنه ولی اگه شرایط نوری مناسب نباشه، نباید زیاد روش حساب کنید. سنسور ماکرو هم بیشتر جنبه فانتزی داره و خیلی نمیشه ازش انتظاری داشت. دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی این گوشی کیفیت مناسبی داره اما با زوم روی عکس کمی جزئیات و شارپنس خودش رو از دست میده.

لنز اولترا واید Poco F5 هم به نسبت کیفیت مناسبی داره و در نور مناسب میتونه عکس‌های قابل قبولی بگیره؛ اما لنز ماکرو اون بیشتر جنبه فانتزی داره. دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی این گوشی عملکرد بدی نداره، جزئیات و شارپنس عکس‌ها بد نیست اما کیفیت رنگ خوبی نداره و یه مقداری عکس‌ها دون دون مانند میشن.

در مجموع هر دو گوشی عملکرد دوربین خیلی خفنی ندارند ولی با توجه به قیمت راضی‌کننده هستن. البته گوشی 12T به خاطر داشتن قیمت بالاتر به نسبت رقبا عملکرد ضعیف‌تری داره؛ ولی در مقام مقایسه با گوشی F5 یه مقداری لنز اصلی و سلفی بهتری داره و جزئیات بهتری در عکس‌های این بخش دیده میشه، البته تفاوت اونقدری نیست که باعث برتری مطلق این گوشی بشه.

 

مقایسه قدرت پردازشی شیائومی 12T با پوکو F5

گوشی شیائومی 12T از تراشه مدیاتک دایمنسیتی 8100 اولترا استفاده میکنه که به خوبی میتونه از پس اجرای تسک‌های روزمره و بازی‌ها نسبتا سنگین بربیاد. در استفاده طولانی مدت هم پایداری بسیار خوبی داره و حتی بعد از چند دست بازی سنگین خیلی داغ نمیکنه و افت قدرت زیادی نداره. توی دو نسخه با ۸ گیگ رم و ۱۲۸/۲۵۶ گیگابات حافظه ذخیره‌سازی عرضه شده.

گوشی پوکو F5 از تراشه میان رده و قدرتمند اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۲ استفاده میکنه که به اسنپدراگون ۸ نسل ۱ شباهت داره و از لحاظ قدرت پردازشی خالص به نسبت قیمت عالی عمل میکنه. پوکو اف 5 حتی در این بخش نسبت به گوشی رقیب حدود ۱۰ ۱۵ درصد عملکرد بهتری داره و میتونه یه تجربه بسیار عالی و باکیفیت توی استفاده معمولی و استفاده‌های سنگین و یا بازی به شما بده. البته مدیریت دما به خاطر اندازه نسبتا کوچیک گوشی و سیستم خنک‌کننده ضعیف خیلی خوب نیست و در استفاده طولانی مدت دچار افت کیفیت میشه و نسبتا داغ میکنه. این گوشی توی دو نسخه با ۸/۱۲ گیگ رم و ۲۵۶ گیگ حافظه ذخیره‌سازی عرضه میشه.

مقایسه شیائومی Poco F5 و Xiaomi 12T در قدرت سخت افزاری

در این بخش گوشی پوکو F5 از یه پردازنده قوی‌تر، جدیدتر و بهینه‌تر استفاده میکنه که از پس همه کارهای روزمره و بازی به خوبی برمیاد. با این وجود به خاطر نوع طراحی و اندازه خیلی مناسب بازی نیست و در این مورد گوشی 12T میتونه انتخاب بهتری باشه؛ ولی برای استفاده روون و سریع عادی و روزمره و یه مقداری بازی گوشی Poco F5 میتونه تجربه خیلی بهتری به شما بده.

 

مقایسه شیائومی Poco F5 و Xiaomi 12T در رابط کاربری

گوشی پوکو F5 از اندروید ۱۳ و MIUI 14 استفاده میکنه ولی گوشی 12T با اندروید ۱۲ و MIUI 13 عرضه شده که امکان ارتقا به اندروید ۱۳ و MIUI 14 رو داره. هر دو یه تجربه کاربری به‌روز رو به شما میدن و از لحاظ امکانات شخصی‌سازی و تجربه رابط کاربری تفاوتی بین این دو گوشی نیست و هر از بهبودهای نسخه جدید MIUI مثل مصرف بهینه‌تر رم و یا امکان حذف برنامه‌های پیش فرض بیشتر رو به شما میده. شیائومی قول ۲ سال آپدیت اندروید و ۳ سال آپدیت امنیتی برای گوشی پوکو و سه سال آپدیت اندروید و ۴ سال آپدیت امنیتی رو برای گوشی 12T داده؛ چون گوشی 12T یه مقداری قدیمی‌تره در این بخش تفاوت خیلی زیادی بین دو گوشی به وجود نمیاد و هر دو تقریبا یک تجربه رابط کاربری و یک عمر مفید نرم‌افزاری رو دارند.

 

مقایسه اسپیکر Xiaomi Poco F5 با Xiaomi 12T

هر دو گوشی از اسپیکر استریو با بلندی بسیار خوبی و کیفیت صدای مناسب استفاده میکنن. البته صدای پخش شده از گوشی F5 خیلی بالانس نیست و خیلی بیس جذابی نداره. یه نکته قابل توجه توی گوشی F5 استفاده کردن از جک ۳.۵ میلیمتری صداست که باعث میشه بتونید به راحتی از هندزفری یا هدست‌های با سیم خودتون استفاده کنید تا تجربه صدای بهتری داشته باشید. هر دو گوشی هم از نسخه بلوتوث ۵.۳ پشتیبانی میکنن.

 

کدوم گوشی ارزش خرید داره؟

طبق مقایسه شیائومی Poco F5 و Xiaomi 12T میتونیم بگیم پوکو F5 یه بدنه سبک و خوش‌دست داره که از یه طراحی به‌روز و زیبا استفاده میکنه؛ اما گوشی 12T یه مقداری به گوشی‌های پرچمدار شبیه‌تر شده و از یه بدنه قطور و سنگین با یه طراحی ساده استفاده میکنه و ممکنه برای همه افراد جذاب نباشه. با اینکه هر دو گوشی صفحه نمایش جذاب و باکیفیتی دارند اما گوشی 12T جزئيات و تاچ سمپلینگ بهتری داره و میتونه برای بازی بهتر باشه اما گوشی F5 در استفاده معمولی و روزمره چیزی از این گوشی کم نداره.

مقایسه پوکو F5 با 12T در بخش مربوط به پردازنده نشون داد که گوشی پوکو از یه تراشه جدید و قدرتمند و با مصرف انرژی مناسب اسنپدراگون استفاده میکنه. این تراشه میتونه تجربه خیلی خوبی در بازی و استفاده سنگین به شما بده؛ اما یه مقداری به خاطر اندازه کوچیک، سیستم خنک‌کننده ضعیفی داره و به همین خاطر اگه اهل بازی طولانی مدت هستید گوشی 12T متیونه گزینه بهتری برای شما باشه.

هر دو گوشی شارژدهی و سرعت شارژ‌ مناسبی دارند اما گوشی 12T از یه شارژر ۱۲۰ واتی استفاده میکنه که تقریبا توی نصف زمان گوشی رقیب شارژ میشه اما گوشی F5 حدود ۱۰ درصد شارژدهی بهتری داره. هر دو گوشی دوربین متوسط رو به خوبی دارند اما ۱۲T یک مقداری جزئيات بهتری در دوربین سلفی و اصلی ثبت میکنه و میتونه انتخاب بهتری باشه.

گوشی شیائومی ۱۲ تی یه مقداری موجودیش در بازار کم شده ولی به صورت محدود با قیمت حدودا ۲۵ میلیون تومانی میتونید این گوشی رو تو لیست قیمت گوشی شیائومی پیدا کنید. گوشی Poco F5 به نسبت موجودی و قیمت مناسبی داره و توی رنج ۱۸ میلیون تومان به فروش میرسه. با توجه به اختلاف قیمت ۷ میلیون تومانی این دو گوشی و اختلاف کم در بعضی بخش‌ها و برتری‌های گوشی پوکو F5 میتونه انتخاب منطقی‌تر و اقتصادی‌تری باشه و در حال حاضر (تیر ۱۴۰۲) از ارزش خرید بیشتری برخورداره.

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار ۲۰ تیر, ۱۴۰۲
تعداد نظرات : 57
5/ 3.7

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
ghasem1402

سلام ولا موبو نیوز من نمی دونم چ دشمنی با دوزاده تی دارس اولا هزار تا یوتبر خارجی و حتی شیامی میگن ۱۲ تی از دالبی ویژن استفاده میکنه حتی یوتبرای حارجی میگن دالبی ویژن دارخ ولی اینجا شما میگید دالبی ویژن نداره جریان چیه بعدشم برسی ویدیویی از ۱۲ تی ندارید

۱۹ مهر ۱۴۰۲
Babak.69

مقایسه عالی بود 12t عالیه فقط نه با این قیمت بنظر من تو رنج قیمتی خودش poco بی رقیبه

۲۳ شهریور ۱۴۰۲
Nurse

پوکو طوفان به پا کرده

۱۳ مرداد ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

مقایسه خوبی بود 👌🏻

۲۷ تیر ۱۴۰۲
tahamousavi

در مجموع گوشی 12 تی از نظر مشخصات یکم بهتره ولی بازم پوکو برنده میشه! خیلی جالبه…

۲۶ تیر ۱۴۰۲
godrati

خوبه

۲۶ تیر ۱۴۰۲