بررسی مشخصات گوشی Xiaomi 12S

رقابت تو بازار پرچمدارها روز به روز حساس‌تر و جذاب‌تر میشه. با ورود سازنده‌های جدید به این چرخه، برندهای شناخته شده تلاش و حساسیت بیشتری برای طراحی گوشی ها، به خصوص پرچمدارهای اقتصادی و قاتل پرچمدار به خرج میدن. شیائومی هم داره به دستاوردهای خوبی در تولید این گوشی ها میرسه. تو این مقاله قراره با مشخصات گوشی شیائومی 12S که کوچیکترین عضو سری پرچمدارهای جدید شیائومیه آشنا بشیم و ببینیم آیا میتونه با رقبای هم قیمتش تو دسته گوشی های بالارده مثل سامسونگ S22 رقابت کنه یا نه؟

(Xiaomi 12S هنوز وارد بازار ایران نشده و بعد از موجود شدن در بازار، ویدئو نقد و بررسی کامل این گوشی به سایت اضافه خواهد شد.)

طراحی شیائومی 12 اس؛ همون همیشگی

تو بخش طراحی، دقیقا همون شیائومی 12 رو میبینیم. قاب پشتی در دو مدل با جنس شیشه‌ای مات و جنس چرمی وارد بازار شده. لبه های قاب پشتی خمیدگی داره که باعث میشه با گوشی خوش دست‌تری طرف باشیم. نسخه چرمی حس خیلی خوبی توی دست داره و به نسبت بقیه گوشی هایی که با بدنه چرمی معرفی شدن، میشه روی کیفیتش حساب بیشتری باز کرد. در کل اگه زیاد با گوشی کار میکنین، فاقد از جنس بدنه‌ش بهتره از قاب استفاده کنین. سه تا دوربین و یه فلش داخل یه بیرون زدگی دو مرحله‌ای مستطیل شکل، گوشه بالایی سمت چپ قاب پشتی دیده میشن. یه نوشته ریز Leica هم توی قاب مستطیل شکل وجود داره که نشونه ای از همکاری شیائومی و لایکا تو بخش دوربین این گوشیه.

دور تا دور این گوشی رو یه فریم آلومینیومی مات جذاب در بر گرفته. دکمه پاور و دکمه کم و زیاد کردن صدا روی فریم سمت راست دیده میشه. زیر گوشی درگاه تایپ سی، اسپیکر، میکروفون و خشاب سیم کارت قرار گرفته. خشاب سیم کارت از دو تا سیم کارت به طور همزمان پشتیبانی میکنه و خبری از پشتیبانی رم میکرو نیست. سمت چپ گوشی خالیه و بالای گوشی هم اسپیکر دوم، میکروفون، حسگر مادون قرمز و لوگوی Harman Kardon دیده میشه.

پنل جلویی شیائومی 12 اس، یه نمایشگر 6.28 اینچی AMOLED با رزولوشن 1080 و رفرش ریت 120 هرتزی رو تو خودش جا داده. صفحه نمایش این گوشی از دالبی ویژن و HDR10+ پشتیبانی میکنه. پس برای تماشای ویدئوهای با کیفیت میتونید روش حساب کنید. روشنایی نمایشگر به پای رقباش نمیرسه ولی تو کیفیت چیزی کم نداره.

دوربین سلفی هم تو یه حفره کوچیک بالای نمایشگر دیده میشه و اسپیکر مکالمه هم بالاش قرار داره. گوشی شیائومی 12S از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر استفاده میکنه. عملکرد حسگر اثر انگشت اپتیکال این گوشی، خوبه و سریع گوشی رو باز میکنه، ولی ممکنه به خاطر اپتیکال بودن و همچنین اندازه کوچیک سنسور، اگه دستتون چرب یا کثیف باشه، نتونه راحت اثر انگشت رو تشخیص بده.

بدنه و قاب جلویی گوشی Xiaomi 12S با گوریلا گلس ویکتوس محافظت میشه. یه خبر بد دیگه تو بخش طراحی، اینه که خبری از گواهی مقاومت در برابر گرد و غبار و آب (گواهی IP) نیست. میشه به عنوان یه قاتل پرچمدار این موضوع رو ازش قبول کرد. ولی شیائومی جان، تو این بازه قیمتی ازت توقع بیشتری داریم! شیائومی 12 اس تو بخش طراحی و نمایشگر، میتونه نظرتون رو جلب کنه و ازش انتظار یه عملکرد خوب رو داشته باشید.

تو جعبه گوشی شیائومی 12S یه آداپتور 67 واتی، یه کابل Type-C و قاب ژله ای دیده میشه.

عملکرد دوربین شیائومی 12 اس؛ کار درست!

شیائومی برای گوشی Xiaomi 12S، سه تا دوربین 50 مگاپیکسلی اصلی، 13 مگاپیکسلی اولترا واید و 5 مگاپیکسلی تله فوتو-ماکرو داره. لنزهای به کار رفته روی این گوشی توسط شرکت لایکا ساخته شدن و همکاری شیائومی و لایکا تو بخش دوربین، روی این گوشی به سخت افزار محدود نمیشه و لایکا بخش اختصاصی خودش رو توی نرم افزار دوربین هم در اختیار داره. تو این بخش دو پالت رنگی Vibrant و Authentic رو میبینیم که اگه عکاسی با موبایل (موبایلگرافی) انجام می‌دید میتونه خیلی براتون جذاب باشه.

دوربین اصلی یه سنسور 50 مگاپیکسلی داره که کیفیت عکسهای ثبت شده باهاش، عالیه. روشنایی و رنگها خوبه و جزئیات به خوبی ثبت میشه. دوربین اولترا واید 13 مگاپیکسلی هم عکسهای خوبی رو ثبت میکنه ولی میشه انتظار کمی افت کیفیت و جزئیات به نسبت سنسور اصلی رو ازش داشت. سنسور 5 مگاپیکسلی ماکرو-تله فوتو نقطه قوت این گوشی به نسبت بقیه اعضای سری 12 اس شیائومی به حساب میاد. دو برادر بزرگترش یعنی Xiaomi 12S Pro و 12S Ultra قابلیت عکاسی ماکرو ندارن و این خیلی اتفاق عجیبی برای گوشی های پرچمدار امروزیه! عکسهای ماکرو با دوربین گوشی شیائومی 12 اس خیلی خوبه و حتی امکان ثبت ویدئوهای ماکرو جذاب هم با دوربین این گوشی وجود داره.

تو بخش فیلمبرداری هم Xiaomi 12S میتونه  ویدئوهایی با کیفیت 8K با 24 فریم بر ثانیه و 4K با 30 یا 60 فریم بر ثانیه ثبت کنه. همچنین قابلیت فیلمبرداری اسلوموشن 720 با 1920 فریم بر ثانیه وجود داره! این از اون اعداد و ارقام جالبیه که آدم رو کنجکاو میکنه تو واقعیت محک بزنه و امتحانش کنه! البته از استابلایزر معروف شیائومی که مدتیه سر و صدا میکنه غافل نشیم که میتونه ویدئوهایی با کمترین لرزش رو براتون ثبت کنه.

دوربین سلفی هم یه سنسور 32 مگاپیکسلی داره که میتونه 1080 با 60 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنه. کیفیت عکسها و ویدئوهای سلفی هم خوبه و کارتون رو به خوبی راه میندازه.

شیائومی نهایت تلاشش رو برای محبوب کردن این گوشی با استفاده از دوربین های با عملکرد خوب انجام داده و به نظر میرسه همکاریش با لایکا هم داره خوب پیش میره. دوربین این گوشی تو بازه قیمتی خودش میتونه دلتون رو به دست بیاره.

عملکرد پردازشی Xiaomi 12S؛ بهینه و پر قدرت!

شیائومی تو بخش سخت افزار، برای این گوشی نسل جدید پردازنده‌های پرچمدار Snapdragon 8+ Gen 1 رو در کنار  اندروید 12 و MIUI 13 در نظر گرفته. شیائومی 12 اس در چهار نسخه با 8/12 گیگ رم و 128/256/512 گیگ حافظه داخلی وارد بازار میشه.

عملکرد پردازشی گوشی شیائومی 12 اس واقعا خوبه و میتونین کارهای سبک و سنگین رو با کمترین لگ و باگ ممکن باهاش انجام بدین. رابط کاربری اختصاصی شیائومی MIUI 13 هم محیط کاربری خوبی داره و قابلیت های شخصی سازی زیادی رو در اختیارتون قرار میده. البته که رابط کاربری شیائومی برای برطرف کردن باگ های مختلفش، راه درازی در پیش داره!

مشکل داغ شدن گوشی های سری 12 شیائومی صدای خیلی از کاربران رو در آورده بود و به نظر میرسه شیائومی تونسته این مشکل رو با بهینه سازی های سخت افزار و نرم افزار تا حد زیادی برطرف کنه تا شاهد یه عملکرد پردازشی عالی و روان روی Xiaomi 12S باشیم. خلاصه که اگه با گوشی زیاد بازی میکنین و گیمر موبایل هستین، این گوشی با یه پردازنده پر قدرت و با عملکرد مناسب شما رو همراهی می‌کنه و لنگتون نمیزاره!

عملکرد باتری شیائومی 12 اس؛ کار راه انداز

شیائومی 12 اس یه باتری با ظرفیت 4500 میلی‌آمپر ساعت داره که تو استفاده معمولی میتونه یک روز کامل شارژدهی داشته باشه. ولی اگه استفاده سنگین ازش داشته باشین، ممکنه حدود عصر نیاز به شارژ شدن پیدا کنه. شارژدهی شیائومی 12S به نسبت شیائومی 12 خیلی بهتر شده و این بهبود رو مدیون پردازنده بهینه شده ای که روی این گوشی به کار رفته، هستیم. شیائومی 12 اس از فست شارژ 67 واتی با سیم، 50 واتی بی‌سیم و شارژ معکوس 10 وات پشتیبانی می‌کنه. فول شارژ شدن  باتری با آداپتور 67 واتی داخل جعبه تقریبا 45 دقیقه تا 1 ساعت طول می‌کشه. از اون جالب‌تر سرعت شارژ شدن باتری با شارژر بی‌سیمه که فقط یه ربع بیشتر از شارژ با سیم زمان نیاز داره تا گوشی رو فول شارژ کنه!

عملکرد اسپیکر شیائومی 12S

شیائومی 12 اس مثل بقیه اعضای سری 12S از اسپیکرهای دوگانه ساخت Harman Kardon استفاده میکنه. اسپیکر استریو این گوشی کیفیت خیلی خوبی داره ولی بلندی صداش کمتر از حد انتظاره. یه ایرادی که تو بخش طراحی میشه به این گوشی گرفت،  اینه که وقتی قصد دارین با گوشی بازی کنین، ناخواسته دستتون یکی از خروجی های صدا رو می‌بنده.

جمع بندی

شیائومی 12 اس به زودی وارد بازار ایران میشه و تو دسته گوشی های بالارده قراره رقابت سنگینی رو با رقبای سامسونگی شروع کنه. این گوشی عملا خیلی با نسل قبلیش یعنی شیائومی 12 تفاوت نداره ولی از پردازنده جدیدتر و قوی‌تر و سنسورهای لایکا برای دوربینش استفاده شده که این تغییرات اثرشون رو گذاشتن و میشه بهبود عملکرد پردازشی و کیفیت دوربین رو به خوبی حس کرد. تو بخش طراحی، پردازنده و دوربین حرف برای گفتن داره ولی شارژدهی باتری، عملکرد حسگر انگشت و نداشتن گواهی مقاومت در برابر آب و گرد و غبار رو میشه به عنوان پاشنه آشیل این گوشی در نظر گرفت. درسته که عملکرد باتری بهتر شده و کارتون رو راه میندازه ولی بازم به نسبت رقباش عملکرد ضعیف تری داره. پس اگه عملکرد پردازشی و دوربین با کیفیت براتون اولویت داره، شیائومی 12S میتونه یکی از انتخاب های خوب تو بین گوشی های بالارده بازار باشه.

 

مقایسه گوشی شیائومی 12 اس و Xiaomi 12

شیائومی 12 اس دو تا تفاوت اساسی و اصلی با نسل قبلیش یعنی شیائومی 12 داره: پردازنده جدیدتر و بهینه شده و استفاده از لنزهای لایکا تو بخش دوربین. میشه گفت عملکرد پردازشی Xiaomi 12S به لطف پردازنده جدید خیلی بهتر شده و دیگه کمتر شاهد داغ کردن گوشی و بالا رفتن مصرف باتری خواهید بود ولی توی بخشهای دیگه تغییر اساسی اتفاق نیفتاده. اگه گوشی شیائومی 12 دارید و از عملکردش راضی هستید، آپگرید به 12S به جز بهبود عملکرد پردازشی و تا حدودی کیفیت دوربین، خیلی تغییر خفنی براتون رقم نمیزنه. ولی اگه عملکرد پردازشی خیلی براتون مهمه، به آپگرید کردن به شیائومی 12 اس میشه فکر کرد که البته ما توصیه نمی کنیم.

مقایسه گوشی Xiaomi 12S و سامسونگ اس 22

گوشی Samsung S22 تو بخش دوربین دو تا برتری نسبت به شیائومی 12 اس داره. قابلیت زوم اپتیکال سه برابری دوربین اصلی و قابلیت فیلمبرداری 4K با دوربین اصلی روی سامسونگ اس 22 وجود داره. ولی تو بخش پردازشی و شارژدهی باتری، شیائومی 12S با قاطعیت تمام برنده این مقایسه میشه. چرا که ظرفیت باتریش 800 میلی‌آمپر ساعت از رقیب سامسونگ بیشتره و عملکرد پردازنده 12 اس از سامسونگ اس 22، بهتره. پس اگه بلاگر هستین و دوربین سلفی براتون مهمه، اس 22 میتونه انتخاب خوبی باشه و اگه با گوشی زیاد و طولانی کار میکنین و کارهای سنگین مثل بازی کردن باهاش انجام میدین، شیائومی 12 اس میتونه انتخاب بهتری باشه.

نقاط قوت
عملکرد پردازشی عالی
دوربین با کیفیت
نقاط ضعف
عملکرد معمولی حسگر اثر انگشت
نداشتن گواهی IP
نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۱۱ مرداد, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 40
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

qazallllll

اومدم
یه گوشی خوب اما گرون تو باز ایران

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
anti.gen

دوسش دارم 😍

۱۸ آذر ۱۴۰۱
mohammad756

great

۲۳ شهریور ۱۴۰۱
Glvsid

ممنون 😉😉

۲۷ مرداد ۱۴۰۱
aliah

از سری 11 به بعد دوربیناشون پیشرفت اساسی کرد توی عملکرد.

۲۷ مرداد ۱۴۰۱
abolfazl.

💙💙❤️❤️

۱۸ مرداد ۱۴۰۱
behrouz7246

خیلی عالی مرسی

۱۸ مرداد ۱۴۰۱
Romalek

گوشی مناسبیه

۱۸ مرداد ۱۴۰۱
Alimobo

قیمت بالاس

۱۷ مرداد ۱۴۰۱
AliNajafiJahani

گوشی خوبی به نظر می‌رسه ❤️👌🏻

۱۷ مرداد ۱۴۰۱
thisabasi

علی الحساب فعلا گوشی خوبیه تا وقتی ویدیوی بررسیش رو بسازی

۱۵ مرداد ۱۴۰۱
afsheen

بین گلکسی اس ۲۲ و ۱۲ اس شیائومی انتخابم سامسونگه

۱۴ مرداد ۱۴۰۱
Seyyed_a_t

خیلی خفنه

۱۴ مرداد ۱۴۰۱
iman

جالبه

۱۳ مرداد ۱۴۰۱
taha_seddighy

جالب

۱۳ مرداد ۱۴۰۱
pertam

شیائومی خودروش قشنگه

۱۲ مرداد ۱۴۰۱
sajjad 1234

۱۲ مرداد ۱۴۰۱
mohammad reza20222022

فوق العادس

۱۲ مرداد ۱۴۰۱
AmirReza 2008

خوبه بد نیست

۱۲ مرداد ۱۴۰۱